eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 | کلاس «نقش آفرینی ژورنالیسم اندیشه» با حضور استاد رسول لطفی در دوره تکمیلی ژورنالیسم 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 rubika.ir/faraj_nejad 🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
👆👆👆 🔹 «تاملات ابزاری» خوانشی انتقادی از مجموعه کتاب «تاملی درباره ایران» نوشته ی سید جواد طباطبایی و مشخصا دو کتاب جلد دوم آن - «مکتب تبریز» و «نظریه ی حکومت قانون در ایران»- است. چنین خوانشی از این رو ضرورت می یابد که به نظر می رسد وی در این مجموعه به تدوین «پروژه»ای اقدام کرده است. 🔹قاضی مرادی، در این کتاب، در حوزه اندیشه و تحولات سیاسی برخی از اجزای این «پروژه» را به نقد می‌کشد. از نظر او طباطبایی در پرداختن به عاملان سیاسی در عصر مشروطیت به ادعانامه‌نویسی علیه روشنفکران تجددخواه و نیز ادعانامه‌نویسی به نفع دولت‌مردان و رجال سیاسی مصلح و روحانیت مشروطه‌طلب اقدام می‌کند. او برخی از جلوه‌های این ادعانامه‌نویسی‌ها را در تحلیل آرا و فعالیت‌های چند تن از این عاملان - ملکم‌خان، قائم مقام فراهانی، امیرکبیر، مجدالملک، نائینی و ... - بررسی می‌کند و در پی آن، دو جنبه از ساختار نظری «پروژه» طباطبایی را - نخبه‌گرایی و دولت‌محوری - شرح می‌دهد. 🔹دو محور اصلی اندیشه‌ ایرانشهری، «شاه آرمانی» و به‌هم برآمدگی یا وحدت دین و دولت‌اند. از نظر طباطبایی «نظریه توأمان بودن دین و سیاست» «بنیادی‌ترین مفردات اندیشه سیاسی ایرانشهری» بود. همین اندیشه بود که به سیاست‌نامه‌های دوره‌ی اسلامی - یعنی دوره‌ای که در واقعیت تاریخی «سلطنت تامه» در قدرت بود - راه یافت. ⚜️ @Taammolat74
🔰 اندیشه ایرانشهری مرده است! 🔹 از چهره های بود که پروژه فکری مشخصی را بر اساس قرائتی دموکراتیک از دین و جایگاه در فقه اسلامی دنبال می‌کرد. او در سخنرانی‌ مهمی که در اواخر عمر خود داشت با عنوان «به کجا ایستاده‌ایم؟» نیم نگاهی به پروژه فکری داشت. 🔹 در نظر او شدنی نیست . «آن چه از خواجه به عنوان ایرانشهری درست کرده ایم تخیل ایرانی است و چنین خواجه ای وجود ندارد.» وی معتقد است فقه سیاسی مهم ترین دانش سیاسی در ایران ، در طول تاریخ بوده است و اندیشه ایرانشهری فاقد هر گونه اهمیتی است : « در منازعه بین و از مشروطه به این سو شریعت برنده بوده است. من می گویم سرنوشتی که ما پیدا کرده ایم خوب یا بد بوده اما سلطنت ایرانشهری قبل از قاجار مرده است .» 🔹فیرحی در ادامه به نظریه در حکومت قاجار اشاره می کند و با توجه به حکومت پهلوی می گوید: « کسانی چون میرزا آقا خان کرمانی ، پیرنیا و فروغی پیش و پس از مشروطه به باستان گرایی بازگشتند . این باستان‌گرایی بعدها تبدیل به ایدئولوژی دولت پهلوی شد که این ایدئولوژی آن باستان‌گرایی نیست. این یک باستان گرایی ایدئولوژیک مدرن و متفاوت است. خیلی وقت است که سلطنت در ایران مرده است. نه تنها نهاد سلطنت مرده بلکه مدت هاست که فکرآن نیز از بین رفته است...» ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🎞 کلیپ تصویری | «ملیت» یا «دیانت»؟ 👈 سال‌ ۹۲ فصلنامه روایت میزبان گفت‌وگویی بود با موضوع: «خاستگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | «ملیت» یا «دیانت»؟ 👈 حول مفهوم «ایران» مناقشات زیادی در سده اخیر درگرفته که البته بحث‌های گرمی را برپا کرده‌ است. مناقشاتی که از پسِ بحران تمدنی «ایران» در دو قرن اخیر شکل گرفته است. برخی فهم «ایران» را صرفاً در تاریخ آن و در یک پیوستگی تاریخی جستجو می‌کنند. بر این اساس، در فهم «ایران»، بر عناصر تاریخیِ برسازنده آن تأکید می‌شود: ایرانیت، اسلامیت، تجدد و… . در این میان، بسته به تلقی از نسبت میان این عناصر یا محوریت برخی از آن‌ها، تفاسیر مختلفی شکل می‌گیرد. اما به‌راستی این تفاسیر تا چه میزان می‌توانند به تعریفی اساسی از «ایران» دست‌ یابند؟ تعریفی که با وضع امروزین ما نسبتی داشته‌ باشد و به ما چیزی از خودِ «ایران» بگوید؛ ایرانی که همه ما به آن تعلق داریم و این تعلق را فارغ از دل‌بستگی‌های ایدئولوژیک مختلفی که داریم، در خود و اطرافیانمان حس می‌کنیم. 🔹🔹بخش دوم این گفتگو را می‌توانید در اینجا ببینید. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆👆 🔹🔹روزنامه امروز در بخش ویژه خود در گفتگو با به نقد پروژه فکری پرداخت. 🔹طباطبایی در عین حال که به و گرایی ارادت داشت، از منتقدین نیز بود. او در سال ۱۳۹۵، با توصیف به «عاملان داخلی دشمنان» که «میدان پیکار را به درون مرزهای ایران انتقال دادند» نوشت: «این دشمن که خود ساده‌لوحانه گمان کنند دوستان‌اند، اما با ظاهری که… عقلانیت از آن می‌بارد، چنان ضربه‌هایی بر ریشه‌های این کشور می‌زنند، که عرب و ترک و مغول نزده بود.» 🔹نسبت طباطبایی با اسلام به‌عنوان یکی از جلوه‌های اصلی سنت ایرانی، تقابلی بود. طباطبایی که در سال ۱۳۹۶ و طی نهمین جشنواره فارابی، توسط رئیس‌جمهوری وقت قدردانی شد، نه تنها اسلام‌گرایی را بی‌فایده و ابتر می‌دانست، بلکه اسلام به‌مثابه یک زیست جهان و نظام معنایی را از اساس غیر ممکن می‌پنداشت 🔹 سازمان نظریه نیز بر اساس درک سطحی طباطبایی از مطرح شد و به تعبیری او طی این نظریه کوشید ایران را از درون اسلام بیرون بکشد. البته نظریه ایرانشهری طباطبایی مورد انتقاد بسیاری از جمله برخی شاگردان او نظیر مرحوم داوود نیز قرار گرفته است. فیرحی، نظریه ایرانشهری که بی‌ارتباط با نسبت موثق دین و سیاست در سراسر حکمرانی قدمایی ایرانی است را نوعی «ملی‌گرایی پرخاشگر» و مغایر واقعیت‌های تاریخی ایران می‌دانست. در کل می‌توان رویکرد او به سنت و ارزش‌های سنتی را پیروی از مظاهر تجدد، ارزیابی کرد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
👆👆👆 🔹🔹روزنامه #صبح_نو امروز در بخش ویژه خود در گفتگو با #بیژن_عبدالکریمی به نقد پروژه فکری #جواد_طب
🔰 طباطبایی و ایرانشهری ✍️ بیژن عبدالکریمی 🔹یک تعبیر غلطی در جامعه ما وجود دارد که نسبت‌ها را یک‌سویه می‌بیند. گویی ایده‌های یک اندیشمند یا به تمامی همسو با قدرت سیاسی یا به تمامی مخالف قدرت سیاسی است. آقای طباطبایی به‌درستی بر امر ملی تاکید داشت. ایشان معتقد بود که ما باید ایران را در کانون مسائل خودمان قرار بدهیم. ایشان از این منظر به دانشگاه‌های ما نقد داشت، چون دانشگاه‌ها را بی‌ارتباط با ایرانیت می‌دانست. این‌ها وجوه مثبت اندیشه دکتر طباطبایی بود، منتهی خطای ایشان این بود که امر دینی را در مقابل امر ملی قرار می‌داد. این در حالیست که حافظ و پاسدار امر ملی در کشور ما، همان جریانی است که داعیه‌دار امر دینی است. 🔹ما نمی‌توانیم میان امر ملی و دینی، شکاف و تقابل ببینیم. رابطه میان این دو امر، از نوع تعارض نیست. چنین نیست که گفتمان انقلاب و قدرت سیاسی در ایران، در برابر امر ایرانی باشند. اینکه گفتمان انقلاب، امت‌محور است و به امر ایرانی نمی‌اندیشد، بیشتر گزاره رسانه‌ای است و چندان با واقعیت جامعه ما، منطبق نیست. 🔹این‌که گفتمان انقلاب کوشیده از مناسبات شیعی خود برای دفاع از مرزهای کشور بهره ببرد، این به هیچ‌وجه مربوط به بسط اندیشه‌های فرقه‌گرایانه شیعی نیست، بلکه نوعی استراتژی سیاسی برای حفظ منافع ملی است. البته ما می‌توانیم با این استراتژی موافق یا مخالف باشیم اما نمی‌توانیم بگوییم گفتمان انقلاب ما، خواهان تشکیل امت شیعی است. این صحبت که گفتمان انقلاب ما به دنبال تشکیل امت شیعی است، در واقع یک «برساخت اپوزیسیونی» است. 🔹آن چیزی که هسته مرکزی انقلاب ما را می‌سازد، دفاع از مرزهای ملی و حفظ منافع ملی است. حتی اگر معتقد باشیم جریانات مدافع اندیشه دینی راه نادرست را می‌روند اما چنین نیست که امر دینی، در مقابل امر ملی باشد. از اکنون تا دهه‌های آینده، نیروهایی که در جبهه امر دینی قرار دارند، حافظ مرزهای کشور خواهند بود، نه آن‌هایی که از ناتو می‌خواهند، ایران را تحریم کند یا آن‌هایی که می‌خواهند سپاه را جزو گروه‌های تروریستی قرار بدهند. این‌ها مواضع کاملا ضدملی هستند. ✅ آقای دکتر طباطبایی میان دو امر دینی و ملی تقابل می‌دید و این اواخر و تحت‌تأثیر فضای مجازی، اعتراضات را «انقلاب ملی» تعبیر کرد که به نظر من، عجولانه بود. به بیانی، ایشان نیز مانند بسیاری از روشنفکران، تحت‌تأثیر فضای مجازی بود. ⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | فروکاست "ایران" به "ایرانشهری" نشست نقد و بررسی اندیشه‌های سید جواد طباطبایی 🎙گفتگوی دکتر قاسم پورحسن، دکتر سید جواد میری و دکتر احمد بستانی مجله عصر اندیشه شماره ۱۸ ⏰ آبان ۱۳۹۷ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
بررسی اندیشه‌های جواد طباطبایی ۱.m4a
28.04M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | فروکاست "" به "" نشست نقد و بررسی اندیشه‌های سید 🎙گفتگوی دکتر ، دکتر سید و دکتر بخش اول 🔹 در عرصۀ عمومی، ایدۀ ایران‌شهری که طباطبایی مطرح می‌کند، از چه منظری است؟ آیا واقعاً وقتی آقای طباطبایی دربارۀ تاریخ تحولات ایران سخن می‌گوید، انصاف و عدالت را رعایت می‌کند؟ اگر کسی با تاریخ ایران یا نگاه‌هایی که در روایت‌های تاریخی وجود دارد، آشنایی نداشته باشد، این‌گونه می‌پندارد که این اتفاقات و روایاتی که آقای طباطبایی در سیر تحولات تاریخ ایران بیان می‌کند، درست است و غیر از این نیست؛ درحالی‌که منظور و هدف من این است که روایت‌های موازیِ روایتی که ایشان از تاریخ ایران می‌کند، وجود دارد که ممکن است با روایت طباطبایی مخالف باشد. 🔹 برخلاف آن‌چه گفته می‌شود که طباطبایی اولین پایه‌گذار بحث ایران‌شناسی و ایران‌شهری به معنای مدرن کلمه است، ایشان در بستری که عبدالحسین مطرح کرده بود، کار می‌کند. محورهایی مانند این‌که ایران تافتۀ جدابافته‌ای در میان کشورهای اسلامی است و مسائل مختلف دیگری که در کتاب دو قرن سکوت مطرح می‌شود، بستر حرف‌ها و کارهای دکتر طباطبایی است. ⚜️ @Taammolat74
بررسی اندیشه‌های جواد طباطبایی ۲.m4a
30.77M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | فروکاست "" به "" نشست نقد و بررسی اندیشه‌های سید 🎙گفتگوی دکتر ، دکتر سید و دکتر بخش دوم 🔹 طباطبایی در پاسخ به دکتر ملکیان می‌گوید باید از ناسیونالیسم دفاع کنیم؛ ولی باز می‌‌دانم تعبیرشان از ناسیونالیسم، فکری است نه ناسیونالیسم به معنای نژاد؛ چون پروژۀ ما، شما و آقای طباطبایی تفکر و خرد ایرانی است و ما حتی با سنخ سلطنت هخامنشی و ساسانی در ایران کاری نداریم. 🔹 طباطبایی در جایی می‌گوید من هگلی هستم و تاریخ از مبدأ خاصی به نام یونان شروع می‌شود و مسیر مشخصی دارد. سؤال من این است که چرا طباطبایی باید این‌طور فکر کند که باید تاریخ را این‌گونه بفهمیم و زبان را که مربوط به دورۀ اخیر است، به دوره‌های دیگری اطلاق کنیم که بگوییم این‌ها دچار زوال هستند؟ ⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از فکرت
دومین محفل گفت‌و‌گومحور فکرت با عنوان: ✅ پرسش و پاسخ 💠 مهمان ویژه: حجت‌الاسلام استاد حمید پارسانیا 📌و با حضور فرهیختگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی ⏰ یکشنبه ۱۴ اسفند، ساعت ۱۰:۳۰صبح مکان: قم، خیابان هنرستان، مؤسسه شناخت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰محفل گفتگو فکرت با حضور دکتر جلسه کاملا صمیمانه و گفتگویی پیرامون مسائل انضمامی: و... در حال برگزاری است ⚜ @Taammolat74
تاملات
🔰محفل گفتگو فکرت با حضور دکتر #پارسانیا جلسه کاملا صمیمانه و گفتگویی پیرامون مسائل انضمامی: #ان
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |انقلاب اسلامی از نظر تا عمل 🎙 حجت‌الاسلام حمید پارسانیا محفل گفتگوی فکرت موسسه شناخت ⏰ 14 اسفند 1401 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
AudioCutter_پارسانیا_1(2).mp3
16.39M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | از نظر تا عمل 🎙حجت الاسلام 🔹 برای رفع انسدادها انجام شد و اگر مسیر باز بود که نیاز به انقلاب نبود. منتهی برهم ریختن این ساختار سیاسی از افق یک ساختار معرفتی و فرهنگی بود که آرمان‌هایی داشت و افق گشایی شده بود. اگر این آرمان‌ها قوت و قدرت روشنایی نداشت نمیتوانست آن نظام سیاسی را درهم بریزد. 🔹انقلاب ما از دل ساختار سیاسی و منازعه قدرت نظامی درنیامد؛ مثل نزاعی که امروز در اوکراین بلوک غرب با روسیه انجام می‌شود؛ بلکه داشت که این تولید یک کرد. پس افق معرفتی ما بسته نبود. 🔹این انقلابی که از بستر آرمانهای دینی جامعه برخواسته بود و قدرت سیاسی را کنار گذاشته بود، به رغم این توانمندی ها و ظرفیت‌هایی ک داشت همواره احساس میکرده که برای رسیدن به آرمانهای خود راه زیادی دارد. 🔹اینکه میفرمایید ما چهل سال هست که با انسدادها مواجه هستیم. انقلاب آمده این انسدادها را کنار بزند و این ظرفیت در انقلاب وجود دارد و کمتر از گذشته نیست. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملات
⭕️ جواد طباطبایی تئوریسین پروژه ایرانشهری درگذشت 🔹 از آثار او می‌توان به ابن خلدون و علوم اجتماعی،
📍طباطبایی ، ایدئولوژی‌زدگی و توهماتی درباره ایران نقد و بررسی کتاب "دولت، ملت و حکومت قانون" که مدت‌هاست با پروژه تأملی درباره ایران و طرح بحث در فضای اندیشه سیاسی جامعه ایرانی شناخته شده است، در طول یک دهه گذشته با پیگیری بحث ایرانشهری و صورت‌بندی تاریخ و میراث فرهنگ ایرانی ذیل این مفهوم درصدد است به الگوی خاصی در نظریه تاریخی ایران دست یابد. طباطبایی که معمولاً با ادبیات بعضاً تندی به نقد برخی از آرا و افراد شهیر و اثرگذار در حوزه علوم انسانی و فضای علمی و تاریخ معاصر ایران می‌پردازد، اخیراً کتاب "ملت، دولت و حکومت " را در امتداد پروژه تأملی درباره ایران به رشته تحریر درآورده و ضمن ایضاح بیشتر نظریه و تبیین آنچه معنا و میراث انقلاب مشروطه است به انتقادهای تندی نسبت به برخی از متفکران چند دهه گذشته کشور پرداخته است. در ادامه انتقادات دکتر پیرامون این کتاب را اشاره می‌کنیم ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍طباطبایی ، ایدئولوژی‌زدگی و توهماتی درباره ایران نقد و بررسی کتاب "دولت، ملت و حکومت قانون" #جوا
🔘 بخش 1 از 2 🔹 به‌رغم ادعای دکتر طباطبایی، مباحث این کتاب از یک تئوری سیاسی جامع تبعیت نمی‌کند. ایشان از گذشته دیدگاه‌هایی را در این عرصه مطرح کرده‌اند اما این دیدگاه‌ها هیچ‌کدام در قواره یک دستگاه تئوریک نبوده است. 🔹 ایشان در این کتاب مانند دأب کشکول‌نویسان، بابی را باز می‌کنند و بدون آنکه تکلیف آن را روشن کرده باشند مجدداً باب تازه‌ای را باز می‌کنند که نشان‌دهنده فقدان نظم فکری در نویسنده یا غلبه احساسات بر متدولوژی علمی است. اصولاً یکی از مشکلات آثار آقای طباطبایی این است که کمتر مورد نقد عالمانه قرار گرفته یا اگر نقد شده از سوی ایشان با بی‌اعتنایی مواجه شده است. 🔹 از طرف دیگر، دکتر طباطبایی در کانون‌های بحث و گفتگوهای سیاسیِ ایران حضور ندارد و تقریباً سه دهه است که به خودانزوایی روی آورده است و همین امر باعث شده تا افکار ایشان تا حد زیادی پویایی خودش را از دست بدهد. شاید هم انتظار من به‌طور خاص از کتاب اخیر ایشان بالاست به این معنا که آقای طباطبایی در این کتاب قصد طرح درددل‎های خود را داشته و من توقع یک کار علمی روشمند را از ایشان دارم! 🔹 آقای طباطبایی در خیلی جاها بدون استدلال ادعای بزرگی را درباره تاریخ ایران باستان، درباره مدرنیته، درباره اسلام، درباره نهضت مشروطه و غیره مطرح می‌کند و حتماً توقع دارد که مخاطب این ادعاها را قبول کند اما واقعیت این است که هیچ دلیلی وجود ندارد که این حرف‌ها پذیرفته شود زیرا استدلالی در پی آن‌ها نیامده است. 🔹 برایم سخت است که برخی عبارات مانند یاوه‌بافی را درباره کتاب ایشان بگویم اما از آنجا که خود ایشان در کتاب درباره آثار دیگران به‌راحتی از این عبارات استفاده کرده‌اند، من هم استفاده می‌کنم. آقای طباطبایی در کتاب ملت، دولت و حکومت قانون دچار توهماتی درباره ایران به‌ویژه نهضت مشروطه شده است که برای من منشأ این توهمات چندان روشن نیست، 🔹 برای مثال، یکی از مطالبی که از گذشته در ذهن من بوده و با خواندن این کتاب این مطلب در ذهنم تثبیت شد، این است که ایران‌شهری که دکتر طباطبایی از گذشته تا به امروز از آن با قاطعیت صحبت می‌کند و از آن به‌عنوان نخ تسبیح نظراتش استفاده می‌کند، بیشتر به یک مفهوم خیالی شباهت دارد و آقای طباطبایی با همه تلاش‌های خود نهایتاً نمی‌تواند این مفهوم را از دایره خیالات به دایره واقعیات منتقل کند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔘 بخش 1 از 2 🔹 به‌رغم ادعای دکتر طباطبایی، مباحث این کتاب از یک تئوری سیاسی جامع تبعیت نمی‌کند. ای
🔘 بخش 2 از 2 🔹باید قبول کنیم که وقتی درباره کل یا یک مقطع تاریخی قضاوت متمایزی داریم باید مدارک معتبری داشته باشیم و آن مدارک را از طریق دستگاه تئوریک خود توضیح دهیم؛ یا باید بتوانیم نقدهای دیگران به نظرات خودمان را پاسخ بدهیم اما آقای طباطبایی بعضاً مطالبی در این کتاب مطرح می‌کند که نه مدارک قابل قبولی برای آن ارائه داده و نه تاکنون نقدهای روشنی را که به این نظرات شده است پاسخ داده است. 🔹جالب است که آقای طباطبایی در نقاطی از کتاب زبان علم را هم کنار می‌گذارد و سعی می‌کند مطالبی را به‌صورت تحکم‌آمیز به مخاطب خودش القا کند که واقعاً به‌دور از شأن و جایگاه ایشان است. 🔹بخش‌هایی از این کتاب به‌صورت آشکار به فحشنامه‌ای علیه چند شخصیت مبغوضِ طباطبایی تبدیل شده است؛ از تا ، تا ، و ، از و تا و غیره.البته طبیعی است که آقای طباطبایی درباره نظرات این افراد نقدهایی داشته باشد کما اینکه بنده هم دارم اما لحن ایشان درباره این افراد و دیدگاه‌های آن‌ها بسیار سبک و در مواردی توهین‌آمیز است و همین موضوع باعث شده است که کتاب ایشان ارزش علمی خود را از دست بدهد. 🔹 در این کتاب تناقضات زیادی هم هست که در جای خود می‌توان روی آن مفصل صحبت کرد. آقای طباطبایی در ابتدای کتاب از فروپاشی در ژرفاهای فرهنگ و تمدن ایران صحبت می‌کند اما قدری جلوتر، و شاید با هدف به کرسی نشاندن سخن خود درباره ریشه ملی‌گرایی در ایران، تصویری بی‌نظیر از همین فرهنگ و تمدن ایران ارائه می‌کند. 🔹همچنین از یک طرف، ظهور قانون و حکومت قانون را میوه شیرین مشروطه معرفی می‌کند و نظر کسانی را که از شکست مشروطه صحبت می‌کنند قویّاً رد می‌کند اما در ادامه حاضر به قضاوت درباره سرنوشت قانون و حکومت قانون در دوران پهلوی اول و دوم نمی‌شود. ⭕️ به هر حال آنچه روشن است ما در کتاب ملت، دولت و حکومت قانون با یک کتاب علمی روبه‌رو نیستیم بلکه به‌رغم خصومت شدیدی که آقای طباطبایی نسبت به ایدئولوژی‌زدگی ابراز می‌کند، با خلق یک اثر کاملاً ایدئولوژیک از سوی آقای طباطبایی روبه‌رو هستیم که بعضی ویژگی‌های مثبت کتاب را هم به حاشیه برده است. 📚 ر.ک مصاحبه با خبرگزاری تسنیم ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |انديشه‌های ايرانشهری: توانايی‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، تهديدها 🎙با سخنرانی اساتید: محمدعلی مرادی قاسم پورحسن سیدجواد میری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Dr miri_poorHasan_moradi_IRANSHAHR 96.7.22.mp3
26.88M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |انديشه‌های : توانايی‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، تهديدها 🎙با سخنرانی اساتید: نگاه افراطی به اندیشه ایرانشهری، سید جواد طباطبایی؛ مؤسس و طراح این اندیشه و دیگران را به تناقض خواهد انداخت... بنده معتقدم اگر از ایرانشهری صحبت می نماییم، بحث خِرد ایرانی مؤلفه بسیار مهمی در این اندیشه است و خِرد نیز یعنی تفکر آزاد عقلی و من از این مؤلفه دفاع می نمایم. ایده ایرانشهری، نقاط قوتی دارد و با ایده باستان گرایانه در تضاد است. ایده ایرانشهری در تداومش، دوران اسلامی را طی کرده است و اوجش می رسد به سده سوم تا هفتم هجری. ایده باستان گرایانه سعی دارد اسلام را بیرون بیندازد و بر وجه ایرانیت تمرکز دارد. خود آگاهی در گفتار آقای طباطبایی مغفول است. یکی از نکاتی که می بایست به آن توجه نماییم این است که طباطبایی تقریباً حدود ۷۰ الی ۸۰ سال، مسائل بسیاری را که در حوزه تفسیر متون و تأویل علوم انسانی شکل گرفته اند را نادیده گرفته اند و سپس می گوید: امروزه هر کس با اندیشه ایرانشهری مخالف است، با ایران مخالف است. ⚜️ @Taammolat74