eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍چرا جامعه ایرانی با مداخله فرهنگی حاکمیت هم افزایی می کند؟ ✍️ مهدی افراز 🔹 سابقه اجتماعی ما حکایتگر گرامیداشت غیرعمومی، نحیف و طبقه ای در ازای عید ولایت بود و از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، با آن که مسأله غدیر به لحاظ اعتقادی، کلامی و ایدئولوژیک جایگاه ویژه‌ و هویت بخشی در اذهان ایرانیان داشته اما هیچگاه در زمره یک جشن ملی ظهور نیافته و در واقع فاصله‌ روشنی میان فرهنگ ذهنی و فرهنگ عینی ایرانیان در ازای این سوژه برقرار بوده است. لذا تنها نیروی اجتماعی که توانایی ایجاد چنین تحولی را داشته؛ تغییر سیاست حاکمیت در تعامل با این پدیده بوده است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍چرا جامعه ایرانی با مداخله فرهنگی حاکمیت هم افزایی می کند؟ ✍️ مهدی افراز 🔹 سابقه اجتماعی ما حکای
🔘 بخش 1 از 2 🔹خشکاندن جوشش های محلی، جشن های خُرد و ضیافت های خودجوش در قبال برپایی مهمانی متمرکز، خیابانی و کیلومتری غدیر، یکی از ایرادات ناصحانه ای بود که سال گذشته در نشست ها و جلسات ارزیابی مهمانی ده کیلومتری غدیر بارها از سوی ناقدین مورد طرح قرار می گرفت و این رویداد را از حیث ماهوی منافی رویکردهای مردمی و فولکلور انقلاب در ساحت فرهنگی قلمداد می نمود. 🔹این نقد با پیش فرض‌های نظری پیرامون نسبت دولت – ملت یا نسبت بخش عمومی - بخش دولتی منطقی و معقول به نظر می رسد، در واقع در شرایطی که حاکمیت با اتکا به منابع رسانه ای و هژمونیک خود در صدد خلق یک رویداد متمرکز برمی آید طبیعی است که جریان های توده ای خود را به حاشیه کشانده و ارضای تمنیات خود را در این وادی به ابزارهای رسمی واگذار می نمایند. اما رخدادهای روزهای گذشته حاکی از واکنش بسیار متفاوت جامعه ایران در مشارکت برای بزرگداشت واقعه غدیر بود. 🔹 تقریبا عمده مشاهدات و گزارشات از سراسر کشور حاکی از ضریب یافتن موضوع بزرگداشت عید غدیر در مناسبات ایرانیان شده است. مواجهه حاکمیت با این موضوع در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" به صورت معناداری زمینه را برای فعال سازی استعدادهای فرهنگی ایرانی فراهم آورد. فارغ از مشارکت یدی و مالی ده ها هزار نفر در محدوده ده کیلومتری، بسیاری از روستاها، محلات، کوچه پس کوچه ها، دکان ها، بازارها، خانه ها و محافل خُرد بستری برای ابراز ارادت و عشق متمایز به ساحت امیرالمومنین شده بود. و بدین ترتیب برخلاف انتظار جامعه شناختی، واکنش انسان ایرانی به مداخله حاکمیت انفعالی و عقب نشینانه نبوده و با پیشروی او هم به میدان داری خود ضریب داده است و مناسبات خود با این سیاست را در قالبی هم افزا صورت بندی کرده است. 🔹با این فرض رواست که خود را در مقام پاسخ به این پرسش انتقادی قرار دهیم که؛ اسباب و زمینه های این عکس العمل نامتعارف چه می تواند باشد؟ به طور کلی سابقه اجتماعی ما حکایتگر گرامیداشت غیرعمومی، نحیف و طبقه ای در ازای عید ولایت بود و از ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، با آن که مسأله غدیر به لحاظ اعتقادی، کلامی و ایدئولوژیک جایگاه ویژه‌ و هویت بخشی در اذهان ایرانیان داشته اما هیچگاه در زمره یک جشن ملی ظهور نیافته و در واقع فاصله‌ روشنی میان فرهنگ ذهنی و فرهنگ عینی ایرانیان در ازای این سوژه برقرار بوده است. لذا تنها نیروی اجتماعی که توانایی ایجاد چنین تحولی را داشته؛ تغییر سیاست حاکمیت در تعامل با این پدیده بوده است. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2 ▫️کارایی این سیاست از سه منظر قابل فهم است؛ 🔹منظر اول: ما در حال زیست در یک جامعه رسانه ای هستیم، در این جامعه موضوعی که واجد هویت رسانه ای نباشد قابلیت ورود به خیال اجتماعی را نخواهد داشت. این خصیصه دلالتی به برساختی شدن واقعیت ندارد بلکه نحوه تعاملات ذهنی و وجودی انسان در این جامعه به نحوی است که حضور رسانه ای را بخشی از ماهیت یک پدیده جمعی – اجتماعی می داند و در این شرایط اگر یک سوژه فاقد وجود رسانه ای باشد فاقد وجود اجتماعی خواهد بود. پرداختن به تعظیم غدیر در ابعاد یک "رویداد ملی خیابانی" زمینه ای فراهم آورد تا بشدت رسانه پذیر شود و از این رهگذر مراوده ایرانیان با این مقوله را به کلی متفاوت نماید. با این فرض اگر حاکمیت به جای این سیاست، امکانات خود را مصروف حمایت از خرده فعالیت های محلی و لوکال می نمود این سوژه هیچگاه واجد چنین هویت رسانه ای نمی شد و در ساحت رفتاری ایرانیان منشأ دگرگونی نمی گردید. 🔹 منظر دوم: این سیاست مبتنی بر استانداردهای ملی بوده است. اگر یک موضوع بخواهد در قامت یک سوژه به شادی ملی، ترس ملی، اندوه ملی یا عزت ملی مبدل شود می باید خود را در چارچوب های ملی بازتولید نماید. کلان شهر، پایتخت، میلیونی و خیابان از نمودهای ویژه امر ملی است و بعید است که یک معنا توانائی این را داشته باشد که خود را در هیئتی کوتاه یا کوچکتراز این به حد ملی برساند. 🔹منظر سوم: حاکمیت دینی در انظار عمومی ایرانیان همان نهاد اجتماعی دین است که موفق به کسب قدرت سیاسی شده و در جایگاه حکمرانی قرار گرفته لذا تعیین مناسبات جامعه با مقولات دینی و مذهبی شدیداً به سبک تعامل حاکمیت با این موضوعات وابسته است. در واقع سبک مواجهه ملت ایران با جمهوری اسلامی خارج از نسبت دولت – ملت مدرن است. جامعه ایران دینداری خود را منطبق بر تقریر حاکمیت قرار داده و با لحاظ این خصیصه طبیعی است که شدت یافتن التفات نظام حکمرانی به یک معنا یا واقعه ی دینی موجبات تشدید توجهات عمومی به آن موضوع را به همراه خواهد داشت و طبیعتاً این ملازمه در امور غیرمذهبی، غیر معنوی و غیر دینی جاری نخواهد بود. ⚜️ @Taammolat74
📮 «» که آیین‌های دینی همچون جشن برای ما رقم می‌زنند، مهمترین کارکرد آنها برای جامعه ماست. در یک دهه اخیر، امواج جهانی به واسطه سیاست‌‌های اقتصادی کلانش که «سیاست‌‌های اقتصادی لیبرال و نئولیبرال» است، جوامع را به سمت فردگرایی سوق داده ‌است. در این فضا، «مناسک اجتماعی» و «احساسات جمعی همگرا» می‌تواند به تخفیف و تحلیل این آسیب‌ها کمک کند و به نوعی به عنوان یک آنتی‌تز وارد میدان جامعه شود. میثم مهدیار ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |مسئله خواندن در ایران امروز 🎙ارائه : دکتر نعمت‌الله فاضلی دومین همایش بین المللی خواندن دانشگاه کردستان ⏰ 11 اردیبهشت 1396 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
@sokhanranihaa_نعمت_الله_فاضلی_مساله_خواندن_در_ایران_امروز_کانال (2).mp3
5.51M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | در ایران امروز 🎙ارائه : دکتر 🔹 دکتر فاضلی در این سخنرانی، را یک جامعه «نیمه خوانا» می داند که مساله خواندن در آن، جدی است. جامعه معاصر در یک تکاپوی هم جانبه، برای خوانا شدن و تغییر الگوی ارتباط شخصی به الگوی و مستند تلاش می کند. 🔹جامعه نیمه خوانا روخوانی می کند، اما نمی خواند. منظور از خواندن، خواندن به مثابه یک است که در زندگی روزمره با آن سروکار داریم، نه خواندن به معنای مطالعه یا تفسیر متن. 🔹، یک برای رسیدن به تفکر مستقل و یک فرصت و لحظه وجودی است که امکان توجه کردن را فراهم می کند. خواندن یک ابزار و تکنیک نیست، بلکه راهی برای بازسازی مفاهیم و پیش فرض های تاریخی و فکری و فرهنگی است. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری |حمله رحیم‌پور به شبه علم حسن رحیم‌پور ازغدی 🔹متأسفانه مسئولانی که سالیان سال است سمت‌های علمی کشور را در انحصار خود نگه داشتند، معیار علمی بودن پژوهش‌ها و کارهای علمی دانشجویان ایرانی را مورد پسند بودن آن در نزد ISI می‌دانند، حال آنکه به اعتراف مؤسسان آن، نمی‌دانند چه خدمتی، آن هم به رایگان و یا حتی با هزینه‌هایی، در حقشان می‌کنند.. 🔹 «آی اس آی حدود 60 سال پیش تأسیس و ‌هم‌زمان با جنگ سرد شروع شد. خودشان گفتند ما به جای اینکه کل دانشگاهیان دنیا را پول دهیم، کاری کنیم همه دانشگاه‌های دنیا مسابقه بگذارند و به ما سرویس ارائه دهند و آنان به صورت مجانی کل یادداشت‌ها و مقاله‌های دانشگاه‌های جهان را در اختیار دارند. برای این کار منت هم سرشان می‌گذارند و پول هم می‌گیرند و به این کار افتخار هم می‌‌کنند.» 🔱 @Taammolat74
غرب، وطن نمی‌شود، خانه من نمی‌شود شرق کهن نمی‌شود، خانه چرا دگر کنم؟ حمید مصدق 🔱 @Taammolat74
مهرآیین - جامعه‌شناسی دولتی همه چیز را به عدد تقلیل میدهد.mp3
3.22M
🔉 کلیپ صوتی 🔶 موضوع | واحد آدم‌ها خاطره و قصه است و عدد نیست 🎙 مصطفی مهرآیین 🔹 همه چیز را به عدد تقلیل میدهد... 🔹 جامعه‌شناسی را نمی‌فهمد چون هنوز مهندس است... همه چیز را در عدد میبیند ⚜️ @Taammolat74
📮توجیه ساختن برای خیانت است، و وظیفه ما، افشای «بازی‌های زبانی» این گروه‌های بی‌مایه است. باری در این وضع نباید اجازه داد که بازار ایده‌ها بیش از این اسیر بازیگران مرتجع شود. نباید اجازه داد که رتوریک مبتذل سیاسی موجود جای آرمان تمدن‌ساز و گفتارهای فرهنگ‌ساز را بگیرد و اندیشمندان اصیل ما به متفکران مغلوب زمانه خود تبدیل شوند. «» ممکن نیست، همانطور که یک «» نیز قابل فرض نیست و تصور یک «» هم بیهوده است. باید هر سه را ازبیخ و بن برانداخت. ✍🏻 پیام فضلی‌نژاد 📚 سرمقاله خردکشی خودکشی است ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | فلسفه چیست؟ و چه می‌کند؟ ما و پرسش از "چیستی فلسفه" ارائه دکتر سید 🔹 شاخه‌ای از دانش است که به پرسش‌های اساسی درباره ، واقعیت، دانش، ارزش‌ها و می‌پردازد. فلسفه رشته‌ای است که به دنبال درک ماهیتِ جهان و جایگاه ما در آن است. فلسفه با طرح پرسش‌هایی درباره معنای زندگی و جهان و نیز کشف ماهیت تجربه و آگاهی انسان سروکار دارد. 🔹 فلسفه کاربردهای زیادی دارد. اول و مهمتر از همه، به ما کمک می‌کند تا خود و جایگاه خود را در جهان درک کنیم. فلسفه با طرح پرسش‌های اساسی در مورد هستی، واقعیت، دانش، ارزش‌ها و اخلاق، به ما کمک می‌کند تا نسبت به باورها و مفروضات خود بینش پیدا کنیم. همچنین با آموزش نحوه تجزیه و تحلیل استدلال‌ها و ارزیابی شواهد به ما کمک می کند تا مهارت‌های را توسعه دهیم. فلسفه علاوه بر کاربردهای عملی خود، نقش مهمی در شکل دادن به تاریخ بشر نیز داشته است. 🔹فیلسوفان دغدغه مسائل اساسی را درباره هستی، دانش، ارزش ها، عقل و زبان دارند. و فیلسوفان به دنبال درک ماهیت واقعیت و تجربه انسانی از طریق تفکر انتقادی و تحلیل هستند. ایشان در جستجوی دانش، اغلب مفاهیم عینی و انتزاعی را بررسی می کنند. فیلسوفان بسته به مکتب فلسفی خود با این مفاهیم به شیوه‌های مختلفی برخورد می‌کنند. به همین ترتیب، فیلسوفان در مورد مفاهیم انتزاعی و عملی دیدگاه‌های متفاوتی دارند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 کلیپ صوتی 🔶 موضوع | واحد آدم‌ها خاطره و قصه است و عدد نیست 🎙 مصطفی مهرآیین 🔹 #جامعه‌شناسی_دول
📍 ناجامعه‌شناسان چرا اساسا امثال فاضلی را دیگر نمی توان اساسا در سلک جامعه شناسان دانست؟! ✍🏻 میثم مهدیار چگونه سرمداران توسعه نئولیبرال درصدد هستند خود را در جرگه جامعه‌شناسان معرفی کنند؟! حال آنکه از اساس و بنیاد درکی از جامعه ندارند ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍 ناجامعه‌شناسان چرا اساسا امثال فاضلی را دیگر نمی توان اساسا در سلک جامعه شناسان دانست؟! ✍🏻 میثم
🔹اعتقاد به «اصالت جامعه» و اینکه «جامعه گوهر متمایز و مستقلی از فرد فرد و جمع جبری اعضای جامعه دارد» شرط ضروری برای تفکر جامعه شناختی است. اما مهمترین مخالفان باور به اصالت و هویت مستقل جامعه، اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد بوده‌اند. به عنوان مهمترین اقتصاددان لیبرال معتقد بود که جامعه اصالتی ندارد و از همین رو عدالت اجتماعی را سراب می‌دانست. آنها در نهایت جامعه را به مکانیسم‌های بازار ( عرضه-تقاضا) تقلیل می دادند. 🔹 هم در سالهای اخیر به پیروی از اقتصاددانان اقتصاد بازار به شدت طرفدار «مکانیسم بازار» و «دولت زدایی» شده است. در همین باره او بارها مخاطبان خود را به خواندن و توجه کردن به منویات بازارگرا فراخوانده است. 🔹 او سال۹۷ کمپینی با مشارکت دیگر بازار گراها راه اندازی کرد که در آن آزاد سازی قیمت حامل های انرژی را راه حل مشکلات اقتصادی می دانستند. بر اساس گزارش های موجود او همچنین در جلسات کارشناسی مرکز بررسی های استراتژیک درباره گران شدن بنزین از این تصمیم حمایت کرد و تبعات اجتماعی آن را ناچیز بر شمرد. 🔹اوکه در مرکز بررسی های استراتژیک مشغول به کار بود بارها دولتمردان را به گرفتن «تصمیمات سخت» از این جنس تشویق و ترغیب کرده است. در حوزه آب نیز فاضلی شکل دادن به "" را یکی از مهمترین راهبردهای خود برای مواجهه با بحران آب توصیه می کند. اخیرا نیز فاضلی در یک برنامه اینترنتی مجددا وفق نگاه اقتصاددانان نئولیبرال ایرانی "ارزان بودن انرژی" را از دلایل اصلی بحران در ایران بیان کرد. با این توصیف‌ها یک معتقد به کالایی سازی آب و حامل‌های انرژی و الهام پذیری از ها چگونه می تواند به اصالت جامعه معتقد باشد و جامعه شناس باقی بماند؟ 🔹البته اگر فرصتی پیش آمد نشان خواهم‌داد که فاضلی پوزیتویست از ابتدا هم درک درستی از جامعه شناسی و محیط زیست و پایدار نداشته و از همین رو امثال -کلانتری توانستند در پوشش رسانه ای و آکادمیک امثال فاضلی پروژه های هزاران میلیاردی در حوزه آب به جیب بزنند... ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | مداح سلبریتی 🎙 گفت‌وگو با ریحانه فراهانی/ دانشجوی کارشناسی‌ارشد مطالعات ف
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | فعالیت خیریهٔ سلبریتی‌ها 🎙 گفت‌وگو با سید احسان شاه‌قاسمی / عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران مجله صوتی مسیر رسانه قسمت چهارم ⏰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Rasāvā 04.mp3
34.85M
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | 🎙 گفت‌وگو با مجله صوتی مسیر رسانه قسمت چهارم محورها: 🔹 چرایی فعالیت خیریۀ سلبریتی‌های ایرانی 🔹 کلاهبرداری و پولشویی سلبریتی‌ها 🔹کمک به حیوانات توسط سلبریتی‌ها سردبیر: علی مومنی ⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | تأملاتی پیرامون ارتجاع مشدد آیا «نقد اندیشه» فضلی‌نژاد و صورتبندی نظری او ایده جدید و رو به جلویی است؟! ✍🏻 رسول لطفی 🔹 فضلی‌نژاد که بعد از تعطیلی و سرانجام نافرجام شوکران، در فترت به سر می‌برد، اینک با نقد اندیشه به میدان آمده است. فعلا مدعایم آن است که «نقد اندیشه» یک عقب‌گرد در فضای ژورنالیسم اندیشه است. مشخص نیست چه ایده‌ای دارد. هرچند به دنبال نقادی اندیشه است تا به قول خودش از فروبستگی و انسداد اندیشه و «ارتجاع مشدد» بیرون آید اما پیش از آنکه نقادی بنیادی داشته باشد، یا ایده‌ای بکر و خلاق، نقادی‌هایش بیشتر به نق‌زنی و غرزدن شبیه شده و در دام تکرار مکررات گرفتار شده است. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍 یادداشت | تأملاتی پیرامون ارتجاع مشدد آیا «نقد اندیشه» فضلی‌نژاد و صورتبندی نظری او ایده جدید و
🔘 بخش 1 از 2 🔹 را شاید همه با قلم تند و تیزش و تفکر نقادش به یاد دارند. ژورنالیستی که حوزه اندیشه را می‌شناسد و در فرم‌های مختلف قوت کار ژورنالیستی خود را نشان داده است. از سرمقاله‌های خوش قلم و پرونده‌های خوش خوان و پرمغز او در نشریه ، تا کتاب سه‌گانه‌اش پیرامون افشاگری عقبه فکری جریان اصلاحات و بازشناسی در ایران و همچنین برنامه تلویزیونی فاخر همگی از آثاری هستند که در ذهن‌های اهل اندیشه باقی مانده است. 🔹فضلی‌نژاد بارها نشان داده که اهل اندیشه است و فضای فکری جامعه را خوب می‌شناسد. او به نوعی فرایند مسائل انضمامی و اندیشه‌ای را خوب می‌فهمد، دارای ابتکار عمل در است و در نسبت با عناصر و جریانات فکری حاضر آگاه‌اندیشی است. یکی از وجوه نظری او چناچه باید هر ژورنالیست حوزه اندیشه چنین باشد، صورتبندی‌های جذاب او در نسبت با فضای فکری جامعه است. 🔹 فضلی‌نژاد که بعد از تعطیلی و سرانجام نافرجام شوکران، در فترت به سر می‌برد، اینک با به میدان آمده است. شاید بعد از اتمام مطالعه نشریه و کمی تأمل پیرامون ایده جدید و نشریه تازه او نقدها نوشتم. فعلا مدعایم آن است که «نقد اندیشه» یک عقب‌گرد در فضای است. مشخص نیست چه ایده‌ای دارد. هرچند به دنبال نقادی اندیشه است تا به قول خودش از فروبستگی و انسداد اندیشه و «» بیرون آید اما پیش از آنکه نقادی بنیادی داشته باشد، یا ایده‌ای بکر و خلاق، نقادی‌هایش بیشتر به نق‌زنی و غرزدن شبیه شده و در دام تکرار مکررات گرفتار شده است. 🔹 سرمقاله او که شاید تزفکری او در «نقد اندیشه» باشد، نیز موید آن ادعاست. او تلاش دارد چنانکه سابق بر این عرض شد، صورتبندی از وضعیت کنونی ارائه دهد. او جامعه را دچار یک آشفتگی معرفتی می‌داند که ماحصل بازگشت نیروی ارتجاع است. «» مفهوم بنیادی او در فهم کنونی جامعه است. او عناصر فعال میدان را در سه نیروی ارتجاع باستان‌گرا، اسلام‌گرا و نوگرا مقوله‌بندی می‌کند که هر سه در تحمیل وضعیت کنونی به اشتراک رسیده‌اند. ⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2 🔹 در این وضعیت حامیان جریان اسلامی را دچار بی‌خانمانی نظری و دلسردی روانی می‌داند. او با تشریح این فضا، راه‌حل را اما در «» می‌داند او می‌نویسد:«مهمترین ابزار شناختی ما برای مبارزه با «سنت ارتجاعی» در جامعه ایران، از قضا به همان سرچشمه ناب سنت باز می‌گردد، که می‌توان از آن با عنوان «سنت انتقادی» یاد کرد. این رویکرد که باید آنرا وجه نقیض ارتجاع مشدد دانست، تنها با ایفای نقش «نخبگان» و فعالیت «شهروندان» در عرصه عمومی تحقق می‌یابد و بیانگر وجه سوژگی زیست جمعی ماست.» 🔹اصولی نیز برای این سنت انتقادی برمی‌شمارد که قابل توجه است. اصل «نفی تقدیس‌سازی»، «طرد تکفیر»، «نقد ناحق»، «فایده عام» و »ملامت‌گری حاکمان» 5 اصل مهمی است که او یاد می‌کند و تأکید دارد که «اگر این روند دگرگون نشود، به‌زودی اثری از جریان روشنفکری اسلامی باقی نخواهد ماند.» بیش از هرچیز اصل سوم او نکات مهمی دربردارد که به نظر خودم به جد امروز بدان نیازمندیم: «رویکرد انتقادی با حق‌پنداری خود و ناحق‌انگاری دیگری ناسازگار است و زمانی قوام می‌گیرد که پیشتر، حق نقد ناحق را به رسمیت شناخته باشیم. معمولا بسیاری از شرط‌گذاری‌های پیشینی برای انتقاد، مانند شرط «نقد سازنده» یا «نقد دلسوزانه»، صرفا بهانه‌تراشی برای بستن راه نقد و خاموشی چراغ آگاهی است. ارتقای سطح بحث‌های عمومی فقط با کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها و پیش‌انگاشت‌های همه ما پیرامون اغراض و امیال منتقدان ممکن است.» 🔹من با صورتبندی فضلی‌نژاد پیرامون فضای فکری جامعه مخالفم. ایده محوری او که بر پایه تمرکز بر مفهوم «ارتجاع» است هرچند طرح زیبایی است اما به نظر ناکارآمد است. نیروهای فعال جامعه بعد از دهه نود دچار تغییرات مهمی در بافتار فرهنگی شده است. صورتبندی فضلی‌نژاد و تلاش او برای توضیح آن در مقوله‌ای با عنوان ارتجاع از آنروست که او همچنان عناصر فعال فکری جامعه را در پیش از دهه 90 میداند و در آن متوقف شده است. 🔹حال آنکه باید ابتدا تغییرات محیطی فضای فکری و فرهنگی را درک کرد. تغییرات سیاسی دهه گذشته نیز بر چیدگی عناصر فعال میدان فکری جامعه افزوده است. فارغ از آنکه باید دید فضلی‌نژاد چه میزان در پیشبرد «سنت انتقادی» موفق خواهد بود، باید گفت اساسا ایده «جمع تضادها» در تضاد با «سنت انتقادی» است که به عنوان سازوکار عبور از ارتجاع معرفی شده است. ⚜️ @Taammolat74
♨️ مدرسه راه برگزار می‌کند: "نشست تخصصی نقد و بررسی برنامه هفتم توسعه" با حضور: 🔹 مجتبی نامخواه (تامین اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد) 🔸مسعود براتی (دیپلماسی اقتصادی) 🔹 سید سجاد پادام (اصلاح صندوق بازنشستگی) 🔸 مرتضی فیروز آبادی (ارتقاء نظام اداری اشتغال) 🔹 حسن حسن خانی (سیاست‌های ارزی و پولی) 🔸 علیرضا رضاپور (امنیت غذایی و توسعه کشاورزی) 🕓 زمان: شنبه ۲۶ تیر ماه ساعت ۱۶ الی ۱۹ مکان: حسینیه هنر ⚜️ @Taammolat74
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌کند: موضوع | مناسک و خیابان کندوکاو دلالت‌های اجتماعی غدیر ۱۴۰۲ 🎙با حضور: 🔹دکتر جبار رحمانی 🔹دکتر سینا کلهر 🔹دکتر میثم مهدیار 🔸دبیر نشست: دکتر صابر جعفری 🗓 سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲/ ساعت ۱۶ تا ۱۸ *حضور برای عموم آزاد است 📍پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی 📲پخش زندۀ نشست از: www.aparat.com/rcica.ir ⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه تلویزیونی کلمه ▫️با موضوع بررسی شخصیت و زندگی مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین_صاد) ▫️با حضور حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی (از شاگردان برجسته مرحوم استاد) 🗓 دوشنبه ۲۶ تیر ، حوالی ساعت ۲۳ ، شبکه یک سیما ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا