🔰ملاحظات رسانهای در تحلیل پدیدههای تلخ
✍️ محسن مهدیان
🔸در چند ده روز گذشته جامعه رسانه ای ما درگیر با چند موضوع تلخ بوده است. از #رومینا تا #آسیه_پناهی تا غیزانیه تا عمران محمدی و این روزها هم طبری و ... سوال خیلی ها اینست که چطور به این موضوعات بپردازیم که مطالبه ما مورد سواستفاده ضدانقلاب قرار نگیرد.
🔹پاسخ اول و کلیدی اینست که مطالبه این موضوعات اولا باید در دست #انقلابی ها باشد. هیچ سیاهی نباید سفیدنمایی شود. هیچ تلخی را نمی شود مزه کرد و به ناخوشی اش بی اعتنا بود. ظلم در هر اندازه ای در جمهوری اسلامی قباحت ایدئولوژیک دارد نه صرفا نگرانی بابت کارآمدی. انقلاب اسلامی شکل گرفت تا بساط ظلم برچیده شود. غصه عمیق مولا از ماجرای خلخال و زن یهودی، قصه باشد یا افسانه، مبنای دینی و منطقی در حکومت دینی دارد.
🔸بیرق مطالبه ایندست مسائل نیز باید دست انقلابی ها باشد. باید فریاد کنند؛ آنهم به صدای بلند.
با این توضیح چه کنیم که مطالبه ما دستاویز ضدانقلاب نشود؟ چه کنیم پازل ضدانقلاب را کامل نکنیم؟ بالاخره ضدانقلاب لاشخور وار نشسته و مترصد است ظلم را امری دامنگیر در انقلاب نشان دهد.
سوال اینست که چه کنیم تا دچار خطای تحلیل و خطای مطالبه نشویم؟
🔹خلاصه و روان و ساده بگویم؛ به اثر رفتارمان در مخاطب توجه کنیم. اگر اثر رفتار ما این شد که مخاطب احساس کرد سیاهی سراسری است یعنی به خطا رفتیم. اگر حس کرد گرفتار بن بستیم دچار اشتباه شدیم. اگر ناامید از آینده شد یعنی به هدف نزدیم.
اگر سوال کرد پس فرق ما با طاغوت و دیگر حکومت های مستبد چیست یعنی مصداق را تعمیم به ساختار دادیم؛ فرد خطاکار را به خطای نظام ارتقا دادیم و فساد مصداق را تبدیل به #فساد_سیستمی کردیم.
🔸#نقد و #مطالبه ما چه در ساحت ادبیات و چه بیان مشکل یک تفاوت جدی با ضدانقلاب دارد و آن اثرش بر مخاطب است.
ایجابی بحث کنیم. جوان انقلابی وقتی ظلمی را پی گیری می کند در نهایت مخاطب باید حس "حرکت" کند. حس اینکه در حال شدنیم. در حال اصلاحیم. مطالبه باید مخاطب را به حرکت برای اصلاح وادار کند نه نشستن و ناامیدی.
🔹خیلی وقت ها نقدها، ولو نقد دولت و قدرت نتیجه اش می شود قهر مردم از صندوق. اگر نقد کردیم و آنوقت مردم را برای تغییر وضع موجود پای صندوق آوردیم، هنرست واگرنه همان می کنیم که زمین بازی رقیب بدذات است. چنان مطالبه و نقد کنیم که انتخاب مردم تغییر کند نه با هر نوع انتخابی خداحافظی کنند. در مکتب امام و به حکم مردمسالاری، رای سبز و بنفش و سیاه از بی رایی بهترست.
💢خلاصه؛ نقد کردن نظام، نه لازم بلکه واجب است، اما نتیجه اش باید امید به #اصلاح باشد...همین ملاحظه، سبک و ادبیات و روش نقد را تعیین می کند.
⚜️ @taammolat74
🔰انسان در آوردگاه تاریخ
✍️دکتر حکمت الله ملاصالحی
🔸تاریخ آوردگاه اندیشهها، باورها، ارزشها، نظامهای دانایی و اعتقادی و نحوهی بودن انسان در جهان است. آوردگاهی عظیم،گشوده، فراخ، تعیینکننده و سرنوشتساز. انسان وجودیست زلزلهخیز.تکانها و لرزشهای ارض وجود آدمی و تاریخ سختتر و سنگینتر از زلزله طبیعی است.
🔹در طبیعت تنازع برای بودن پایهی بقاست و در عالم انسانی تلاش بیامان برای نحوهی بودن، محرک و مایهی زندگی است. در طبیعت و جغرافیای طبیعی راهها همه پیشاپیش معین و از پیش طراحی و ترسیم شده است. ظلالت و خجالت و خفت وگمراهی و گناه وگمگشتگیای در میان نیست. این آدمی است که هر صبح و شام به گام نهادن در صراط مستقیم فراخوانده شده؛ چون خطر ظلالت در کمین است و دام گمراهی و کژروی پیشرو.
🔸 انسانی که الوهیت از شاهرگ حیات او به او نزدیکتر است؛ میتواند چنان، در دام از خویش بیگانگی گرفتار آید و در ورطههای غفلت و نسیان از خویش فرو افتد و مسخ و فسخ شود و بوزینه و خنزیر برکرسی رفیع انسان بودن او بنشیند و جای او بیاندیشد و بیافریند و در توهم دانایی بذر دانش بیافشاند و در توهم هنر اثر خلق کند و زیر آوار آثار اعمال و افعال و آفریدههای خود دفن شود.
🔹میشود از خویش بیگانهای، در توهم و سراب و فریب زندگی در جایگاه بلند کرامت انسانی او زندگی کند و برکرسی ذهن و فکر و اراده و خواست او بنشیند و سیاست براند و زر بیاندوزد و زور بگستراند و هیچ نداند و نفهمد که چه کسی برکرسی اراده و بر مقام رفیع آزادی او تکیه زده و تصمیم گرفته و جای او زیسته و مرده است.
⚜️ @taammolat74
....
☑️شهادت امام صادق(ع) تسلیت باد
هزار طایفھ آمد ، هزار مَڪتَب رفت ...
و ماند شیعه کہ قالَ الاِمام صادق داشت🖤
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند! 🔸در سالهای گذشته در مراکز تحلیلی و رسانهها مبا
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند!
🔘 بخش (5) / بخش 4
💠
«آلفرد مککوی»🔸مک کوی استاد تاریخ دانشگاه «ویسکانسین-مدیسون» نویسنده کتاب مشهوری به نام «همدستی سیا در تجارت جهانی مواد مخدر» است. مککوی مقالههای متعددی درباره افول قدرت آمریکا نوشته و البته یکی از کسانی است که از نظم جهانی بدون سلطه آمریکا استقبال میکند. 🔹مککوی در کنار عواملی مانند کودتاهای سیا در کشورهای مختلف، جنگ ویتنام، شکنجهگاههای آمریکا پس از جنگ عراق و افغانستان و حملات پهپادی این کشور نقش چین را در افول هژمونی آمریکا پررنگ میداند. او معتقد است چین با ساختن نظم جهانی موازی با نظم آمریکایی، سازمانهای تحت سلطه غرب در دنیا را به چالش کشیده است. از نظر او سازمان همکاری شانگهای (به جای ناتو)، «بانک سرمایهگذاری زیرساخت آسیا» (به جای صندوق جهانی پول) و «پیمان شراکت اقتصادی جامع در منطقه» (به جای TPP) نهادهای متناظری هستند که چین به جای سازمانهای غربی ایجاد کرده است. ⚜️ @taammolat74
🔰 نهضت علمی مبتنی بر آموزه فقاهت
✍️ رسول لطفی
🔸انسان ایرانی در کشاکش #سنت و #تجدد زمانه در جستوجوی بازتعریف #هویت خویش است. انسان ایرانی که مخ وجودی او را سراسر دین و مذهب و سنت پر کرده است، اتمسفر #عصر_جدید بر زیست او حاکم شده و #مدرنیته چون پیراهنی بدقواره به تن انسان ایرانی میماند که تناسبی با او ندارد. این احاطه تا تسخیر اندیشههای ما پیش رفته است! تا آنجا که حتی دانش و حکمت و #فقاهت ما را از محتوا تهی کرده و روش علمی ما را به استعمار کشانیده است.
🔹امروز اما در#جنگ_اندیشهها نیازمند احیا #نهضت_انقلاب_علمی صادقین(علیهم السلام) هستیم. بی شک یکی از مهمترین کارهایی که باید صورت گیرد تحلیل نظری و صورتبندی مفهومی سیره تحول علمی عصر صادقین است. نهضتی که از امام باقر(ع) پایهگذاری شد و در عصر رضوی(علیه السلام) به اوج رسید. بر همین اساس لازم است کمی از تحلیل سیاسی معصومین فاصله گرفته به تبیین و ترویج #تحلیل_اجتماعی_تاریخ بپردازیم. مدلسازی و استخراج شیوههای انقلاب علمی مبتنی بر تجربه زیسته این ائمه میتواند چراغ راهی در این عصر ظلمانی باشد. و این رسالت سنگینی است که بر دوش ماست.
🔸یکی از آموزههای مهم در فرهنگ دینی ما جایگاه اساسی دارد مساله تفقه و فقاهت است. به نظر میرسد مبتنی بر آموزه فقاهت میتوان طرحی نو برای نهضت علمی جدید متناسب با ارزشمندی ایدئولوژی اسلام برافراشت. از دستورات امام صادق(ع) این است که فرمودند: «لا خیر فی من لا یتفقه من اصحابنا» این آموزه به نظر میرسد به لایه فرهنگی از آموزه فقاهت میپردازد و یکی از مولفههای اصلی خیر و نیکی داشتن و ثمربخش بودن اصحاب خویش را ( بلکه انسانی که به دنبال زیست بهتر است) در تفقه میداند.
🔹گره خوردن ارزشمند بودن شخص به تفقه داشتن ما را به تامل و تدبر در باب چیستی فقاهت رهنمون میسازد. به راستی فقاهت چیست که ارزشمندی شخص مومن معتقد با آن رقم میخورد؟! و روشن است که فقاهت و تفقه به معنای فقه خواندن مرسوم نیست بلکه آموزه فقاهت به معنای فهم عمیق است. بنابراین از دستورات اصلی سیاستگذاری فرهنگی در جامعه باید پیادهسازی آموزه فقاهت باشد. آموزه فقاهت بدین معنا که انسانهای جامعه باید به فهم عمیق نائل شوند تا ارزشمند گردند. ارزشمندی جامعه مبتنی بر فهم عمیق آن افراد آن جامعه است و الا به تعبیر امام صادق(ع) هیچ خیر و صلاحی در این جامعه نخواهد بود.
🔸اگر جامعه به این استعلاء برسد که در امور زندگی خویش در جستوجوی فهم عمیق باشد که مصداق بارز آن فهم عمیق از دین است، بیشک میتوان به انقلاب علمی در عصر جدید فکر کرد. بیشک در عصر مدرن که همه چیز را در شتاب و سرعت میداند و در #عصر_اطلاعات انسانها را غرق در دادههای بی حاصل میکند، بار آوردن جامعهای فقیه امری دشوار است و نیازمند فعالیت جدی #نخبگان و متفکران دارد...
⚜️ @fekrat_net
⚜️ @taammolat74
🔰حضرت امام جعفر صادق علیه السلام؛ بنیانگذار دانشگاههای تمدن اسلامی
🔸پس از شهادت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) و آغاز امامت حضرت #امام_جعفر_صادق (علیه السلام)، حوزه علمیه مدینه و دانشگاهی که امام پنجم شیعیان دائر کرده بودند، به یکی از بزرگترین مدارس علمی اسلامی و همطراز مدارس و دانشگاههای بزرگ جهان در قرن های بعد بدل گردید.
🔹 در این دوره که با ضعف بنی امیه و سقوط آنان و شروع دوران #بنی_عباس مقارن بود، حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) با اغتنام از فرصت ، حداکثر کوشش را برای بسط احکام الهی و علوم قرآنی و نشر علم و حکمت وتربیت شاگردان بسیاری که از قومیت های مختلف بدین حوزه روی آورده بودند، انجام می دادند.
🔸مرحوم طبرسی، حوزه تعلیم امام را محل بحث و فحص انواع علوم و فنون نوشته و اصحاب حدیث و شاگردان امام را بالغ بر جهارهزار نفر ذکر کرده است.
شاگردان حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) در علوم مختلف عقلی و نقلی و تجربی، استاد شدند و از هر شاخه ای در میان ایشان یافت می شد.
🔹 از #جابر_بن_حیان به عنوان پدر علم #شیمی گرفته (که خود هم منجم و ریاضیدان بود و هم فیلسوف و حکیم ) تا غالب موسسان فرقه های اهل تسنن مانند حنبلی و شافعی و مالکی و حنفی تا فقیهان بزرگی همچون #شیخ_طبرسی و علامه حلی و ... در واقع دانشگاهی که حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) بنیادگذاردند، نخستین الگوی دانشگاه و #حوزه_علمیه اسلامی بود که در آن دین و مذهب و دانش الهی و قرآنی به طور تنگاتنگی با علوم دیگر اعم از #علوم_انسانی و #علوم_تجربی در هم آمیخته بود و فارغ التحصیلان این #دانشگاه بیش و پیش از هرگونه تخصصی، در علوم قرآنی و دینی، عالم و دانشمند بودند.
🔸فی المثل #ابوعلی_سینا اگر در #طب استاد بود اما پیش از آن در فلسفه و حکمت اسلامی، علامه بود و از همین روی به وی "#حکیم" اطلاق می شد و از همه مهمتر، هدایت و رهبری این دانشگاه را فقیهان و عالمان اسلامی برعهده داشتند که با مقام #امامت و #ولایت پیوند می خوردند. در واقع در هر نقطه تاریخ که این پیوند مابین امت و امام و حوزه های علمی و ولایت وجود داشت ، هم پیشرفت و علم و دانش چشمگیر بود و هم این علم و دانش در خدمت تکامل جامعه اسلامی قرار می گرفت.
🔹دراین دانشگاه اسلامی نه تنها دوستداران #اهل_بیت بلکه حتی مخالفان حضرت مانند ابوحنیفه تحصیل می کردند و انواع و اقسام علوم اعم از #قرآن و سنت و فقه و تاریخ و اصول، عقیده و کلام و #فلسفه و ستاره شناسی، #پزشکی و جانور شناسی و گیاه شناسی و شیمی و فیزیک و ...تدریس می شد.
⚜ @taammolat74
♨️ مناظره حجت الاسلام رفیعی و حسن آقامیری ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز پنجشنبه برگزار می شود.
⚜ @taammolat74
تاملات
♨️ مناظره حجت الاسلام رفیعی و حسن آقامیری ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز پنجشنبه برگزار می شود. ⚜ @taammolat7
🔰 برندهها و بازندهها در مناظره امروز
✍ مصطفی آرانی
🔸مناظره امروز حسن آقامیری و رفیعی، به نظرم دو برنده بزرگ داشت. اول دوست دارم از خود رفیعی شروع کنم. او با بغض و کینه وارد مناظره نشده بود. سوال داشت و اشکال. نمیخواست حسن آقامیری را به خاک بمالد و با این کار خود را قهرمان مخالفان او کند. رفیعی به وضوح دغدغه دین داشت. مودب بود. تواضع داشت. به شخصه شیفته رفتارش شدم.
🔹حسن آقامیری دیگر برنده این مناظره بود. کاری به محتوای مناظره و اینکه فکر میکنم نظر کدام درست است، ندارم. او سالها در معرض این اتهام بود که نمیتواند در مناظره شرکت کند. متهم بود که در حال تحریف دین است. این اتهامات حتی به دادگاه رسید و شد آن حکم معروف. اینجا اما آقامیری نشان داد که میتواند از مواضع متفاوت خود، با آرامش و ادب بگوید. نشان داد که حرفهایش بیمبنا نیست، مبانی متفاوتی دارد که البته میتواند درست باشد یا غلط.
🔸مناظره امروز اما سه بازنده بزرگ هم داشت. اول، برخی مخالفان سید حسن آقامیری. نه به خاطر اینکه مخالف او بودند، نه به خاطر اینکه او لزوما از نظر همه مخاطبان توانسته از نظرات خود دفاع کند. برای اصل گفتوگو. آنها این فضای گفتوگو را برنمیتابیدند. آنها دوست داشتند رفیعی، پهلوانی شود برای زمین زدن آقامیری. برای اینکه پشت او را به خاک بمالد. برای اینکه او را ضایع کند. اصلا دوست داشتند مثل همه این سالها یک طرفه به آقامیری ناسزا بگویند و افترا ببندند. دوست داشتند سنگ بزنند و چراغی را خاموش کنند نه اینکه شمعی برافروزند.
🔹بازنده بزرگ دیگر صداوسیما بود. در ساعات صبح پنجشنبه، یعنی مردهترین تایم برای پخش یک محصول رسانهای، لایو این مناظره فقط از صفحه آقامیری، در برخی اوقات ۵۱ هزار بیننده داشته است. در این شرایط دوست دارم بدانم که دوستان چه توضیحی دارند برای اینکه این برنامه را روی آنتن تلویزیون نبردند؟ در واقع سوال این است که چه اشکالی داشت این برنامه از تلویزیون پخش میشد؟ و سوال بزرگتر این است که صداوسیما باید از چند مناظره و لایو اینستاگرامی دیگر شکست بخورد که بفهمد مسیری که پیموده و میپیماید غلط است؟
🔸و بازنده دیگر، با کمال احترام به قانون، دستگاه قضایی است. دستگاهی یک سال پیش حسن آقامیری را به خاطر بیان برخی از اندیشهها به دادگاه کشاند و محاکمه و خلع لباس کرد. دستگاه قضایی، حالا باید فهمیده باشد که برخورد با اندیشهای که شاید غلط باشد، در دادگاه نیست. دادگاه جای محاکمه کردن رفتار خلاف قانون است، نه بیان اندیشه متفاوت. جای نقد اندیشه هم در گفتوگوهای این چنینی است نه محکمه.
⚜ @taammolat74
تاملات
♨️ مناظره حجت الاسلام رفیعی و حسن آقامیری ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز پنجشنبه برگزار می شود. ⚜ @taammolat7
🔰دو نکته درباره مناظره آقای رفیعی و سیدحسن آقامیری
✍️ محمدامین رضایی
🔸بارها نوشته ام جامعه ما تشنه #گفتگو ست، دیالوگ هم "تولید مفهوم" میکند هم "رفع سوتفاهم" ، دیالوگ جامعه را از سکون به حرکت سوق میدهد، دیالوگ مفاهیم مشترک را زیاد و اختلاف را اندک میکند؛ جنگ خروجی منطق تحکم و منولوگ هست، ما حرف زیاد میزنیم، حرف زیادی هم زیاد میزنیم اما با هم کم حرف میزنیم ، در ایام کرونا یک سری لایوها برگزار کردم با عنوان #بازگشت اصرارم بر این بود به جای اینکه خودم حرف بزنم از افراد دعوت کنم، حتی افرادی که اختلاف باهم داریم تا گفتگو شکل بگیرد، دوره منبرهای یک طرفه گذشته است، روزگار گفتگوست، همان سیره امام موسی صدر در لبنان، البته قبلا هم نوشتم گفتگو باید برای هدفی باشد، گفتگو برای گفتگو بی معنی است، از جنس همان لایوهایی که گاهی آقامیری میگذارد، لذا از این جهت اصل گفتگو بین آقای #رفیعی و آقای #آقامیری کار مبارکی بود اما
🔹مناظره معنایش مشخص است، #مناطره جای نصیحت کردن و صرفا بگو و بخند نیست جای بحث جدی هم هست؛ دیشب هم در یک استوری پیش بینی کردم، مناظره مخصوصا جایی که مخاطب میخواهد به این برسد کدام منطق و مواجهه و برداشت درست است علاوه بر سواد باید فهم رسانه ای و #ادبیات_ژورنالیستی هم داشت از اول هم مشخص بود حاج آقای رفیعی با تمام علمیتش آدم این فضا نیست، تک جمله هایی مثل "قران برای پیشگیری آمده نه پیشگویی" از سمت آقا حسن آقامیری، خنده ها، تیکه های مناسب فضای رسانه ای و جوان پسند، کوتاه آمدن های مکرر آفا رفیعی؛ لحن #نصیحت گونه، شاید ها و اماهای ایشان و سرسری رد شدن از خیلی مسائل و نگفتن خیلی از اشتباهات سیدحسن آقا میری ؛ مخاطب را به این نتیجه رساند که لابد پس منطق آقامیری و نوع ورودش به مسائل کاملا درست است حالا یک اشتباهاتی هم دارد در لحنش که سعی کند درستش کند! امیدوارم این بحث ها ادامه پیدا کند اما آدمهایی که رسانه ای باید با آدم های رسانه ای مناظره کنند و الا علمیت تنها به کار نمی آید بلکه نتیجه معکوس میدهد
💢در پایان باید تاسف خورد برای #صدا_وسیما که هر روز دارد به سقوط خودش نزدیک تر میشود و ما به جای اینکه این برنامه های گفتگو محور را از قاب تلوزیون ببینیم باید از اینستاگرام ببینیم، بیش از ۷۰ هزار نفر مستقیم این گفتگو را میدیدند و خیلی ها غیر مستقیم! کاش این حرکتها مسئولین صدا وسیما را ازخواب بیدار کند.
⚜️ @taammolat74
🔰 کویر
✍️ دکتر علی شریعتی
🔸کویر، این هیچستان پراسراری که در آن، دنیا و آخرت، روی در روی هماند. دوزخ زمینش و بهشت، آسمانش، و مردمی در برزخ این دو، پوست بر اندام خشکیده، بریان؛ پیشانی، هماره پرچین؛ لبها همیشه چنان که گویی مرد میگرید یا دلش از حسرتی تلخ یا از منظرهای دلخراش میسوزد؛ ابروانی که چشمها را در دو بازویشان میفشرند و پناهشان میکنند و پلکهايی که همواره، از ترس، خود را از دو سو، بهم میخوانند و بر روی چشمها میافکنند تا پنهانشان کنند، و چشمها که همواره گويی مشت میخورند و به درون رانده میشوند و نگاههای ذلیلی که این چشمهای بیرمق و بگود افتاده کتمانشان میکنند و...
🔹اینها، همه، کار آن خورشید جهنمی کویر! که در کویر نگاه کردن دشوار است و باید چشمها را با دست سایه کرد تا کویر نبیند. که در کویر سایه را میپرستند و نه آفتاب را، شب را میخواهند و نه روز را، نه پرتو عنایت بزرگان، که سایهشان را و نه نور خدا...
🔸شب کویر! این موجود زیبا و آسمانی که مردم شهر نمیشناسند. آنچه میشناسند شب دیگری است، شبی است که از بامداد آغاز میشود. شب کویر به وصف نمیآید. آرامش شب که بیدرنگ با غروب فرا میرسد ـ آرامشی که در شهر از نیمه شب، در هم ریخته و شکسته، میآید و پریشان و ناپایدار ـ روز زشت و بیرحم و گدازان و خفه کویر میمیرد و نسیم سرد و دلانگیز غروب آغاز شب را خبر میدهد...
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند! 🔸در سالهای گذشته در مراکز تحلیلی و رسانهها مبا
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند!
🔘 بخش (6) / بخش 5
💠
«رابات پاتنیک»🔸اقتصاددادن و تحلیلگر سیاسی هند است که نزدیک به 10 جلد کتاب، عموماً درباره مسائل سیاسی دنیا از دریچه اقتصاد بینالملل نوشته است. او از منتقدان نظام سرمایهداری است و پیشبینیاش درباره افول هژمونی آمریکا را هم بر اساس نقائص ذاتی این نظام استوار ساخته است. 🔹به باور پاتنیک، بحران اقتصادی دنیا در سال 2008 بحرانی در همبافته در ذات سرمایهداری جهانی است و گذر از این بحران در آمریکا و سایر نقاط دنیا، نه با راهحلهای ریشهای بلکه با راهحلهای گذرا و مسکنوار صورت گرفته است. 🔸وی اخیراً در یادداشتی نوشت: «بعد از بحران سال 2008، در آمریکا و سایر نقاط دنیا "سیاست پولی انبساطی" به کار گرفته شد و نرخ بهره را تا نزدیک صفر پایین بردند. این کار، فقط یک فضای تنفس موقتی برای سرمایهداری دنیا ایجاد کرد، اما الان مجدداً نشانههای رکود ظاهر شده است.» 🔹پانتیک درباره این نشانهها میگوید: «در آمریکا، سرمایهگذاری تجاری رو به کاهش گذارده و شاخص تولید صنعتی در ماه جولای 0.2% پایینتر از ماه قبل بود. اقتصاد انگلیس در سهماهه دوم سال جاری با رشد منفی مواجه شد و اقتصاد آلمان هم شرایط مشابهی داشت. این تصویر تقریباً در همه جای دیگر دنیا از جمله ایتالیا، برزیل، مکزیک، آرژانتین و هند یکسان است. حتی چین هم شاهد کاهش نرخ رشد در نتیجه رکود جهانی است.» 🔸راه حل سیاستگذاران در کشورهای غربی برای حل چنین بحرانهایی معمولاً کاهش مجدد نرخ بهره است. به باور پانتیک، آنها بیش از آنکه با چنین راهکاری به دنبال افزایش سرمایهگذاری باشند، در پی ایجاد «حباب در قیمت داراییها» هستند که به افزایش تقاضای کل منجر میشود. این افزایش تقاضای کل در واقع از جانب کسانی خواهد بود که به دلیل افزایش حبابی قیمت داراییهایشان احساس میکنند که ثروتمندتر شدهاند و به همین دلیل مخارج خود را نیز افزایش میدهند. 🔹این اقتصاددان همچنین معتقد است در دوران بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم، یعنی قبل از آغاز جهانیسازی نئولیبرال، دولتها در صورت وجود خطر رکود، هزینههای دولت را افزایش میدادند تا تقاضای کل را بالا ببرند. دولتها میتوانستند در مواقع لزوم بدهیهای مالی را بالا ببرند، چون مکانیسمهای کنترل سرمایه وجود داشتند و خطری برای فرار سرمایه، در صورت افزایش بدهی مالی وجود نداشت.» 🔸پاتنیک میگوید جنگ تجاری آمریکا و چین که با هدف خارج کردن اقتصاد آمریکا از بحران آغاز شده اکنون در حال تسری دادن بحران داخلی آمریکا به اقتصاد جهانی است و اندک انگیزههای موجود برای سرمایهگذاری در جهان را کاهش داده است. 🔹به نظر او، با آنکه ممکن است اینطور تصور شود که این سیاستهای «دونالد ترامپ»، رئیسجمهور آمریکا است که دنیا را در آستانه یک رکود اقتصادی دیگر در دنیا قرار داده، تحلیلگران، انتخاب او در سال 2016 را «نشانه» (و نه «عامل») حرکت رو به سقوط نئولیبرالیسم اقتصادی میدانند که از زمان ریاستجمهوری رونالد ریگان، مبنای سیاستگذاری اقتصادی در آمریکا بوده است. ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ مناظره حجت الاسلام رفیعی و حسن آقامیری ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز پنجشنبه برگزار می شود. ⚜ @taammolat7
🔰 پایان پردهنشینی اهل تحقیق؟!
✍️ محمد زعیمزاده
🔘 بخش 1 از 2
🔸گفتوگوی اینستاگرامی حجتالاسلام رفیعی و جناب حسن آقامیری در روز پنجشنبه که فقط در یکی از صفحات بهطور زنده 50 هزار بیننده داشت، یک اتفاق فکری و فرهنگی مهم است. آغازی خوب برای گفتوگو و البته ناکافی و ناتمام.
🔹فارغ از محتوای ردوبدلشده دینی در گفتوگو که بنده تخصص کافی برای قضاوت آن را ندارم، این رویداد از جنبه ارتباطی و فرهنگی نکات قابلتاملی داشت.
1️⃣ گفتوگوی دوساعته روز پنجشنبه فقط یک مکالمه ساده بین دو نفر نبود، با همه انتقاداتی که میتوان به این گفتوگو داشت ولی میشود امیدوار بود به بستری برای اعمال برخی تغییرات در دستگاه تبلیغی کشور تبدیل شود. رفیعی بهعنوان نمادی از رسمیترین شکل پیامرسانی مذهبی و حسن آقامیری بهعنوان صورتی حداکثری از ساحت غیررسمی تبلیغ روبهروی هم نشستند و در کمال ادب حتی شاید با عدول از برخی مواضع برای نزدیکشدن به دیدگاهی مشترک حرفهایشان را زدند و این ماجرا تا همین جای کار اتفاق مهمی است.
2️⃣ نگارنده بهعنوان یکی از منتقدان حسن آقامیری که از سر کنجکاوی برخی از کلیپهای سخنرانی او را دیده و شنیدهام باید بگویم بعد از این گفتوگو تغییری در میزان انتقادم به ایشان رخ نداد، اشکال اصلی که به دال مرکزی سخنرانیهای قبلی او یعنی ارائه تصویری ناقص و غیردقیق از دین وارد بود، همچنان وارد است. آقامیری سالهاست نبض مخاطبی را که دوست دارد فقط از رحمانیت دین بشنود و دین را در سطح مدلهای سکولار ترکیهای قبول داشته باشد، در دست دارد.
🔸به تعبیر بسیاری از علما این شناخت متقن و کاملی از دین نیست، رفیعی در این جلسه سعی کرد با بیانی ساده این ایراد را گوشزد کند و البته آقامیری در جلسه چیزی از عیوب قبلی را عملا نپذیرفت. اینکه او بعدا چه میگوید و آیا مطالب طرحشده در این گفتوگو بر سیاق فکری آقامیری تاثیری خواهد داشت یا نه بر ما پوشیده است؛ اما تحلیلم بهعنوان یک کارشناس رسانه این است که این گفتوگو در فضای اینستاگرام و در صفحه آقامیری که مخاطبان خاص و متفاوتی دارد که معمولا کمتر پای منبر امثال رفیعی مینشینند بر مخاطبان او موثر خواهد بود، اینستاگرام و فضای غیررسمی بیشتر زمین بازی آقامیری است و شبکههای سیما و منابر رسمی زمین بازی رفیعی، لذا بهلحاظ اثرگذاری بعید میدانم تصویر منتقدان آقامیری بعد از این گفتوگو تغییر چندانی نسبت به او داشته باشد، ولی احتمال میدهم بخشی از مدافعانش نسبت به صحت آن سخنان اندکی تشکیک کنند.
✔️[ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74