این روزها چنان به کار خویش غرقه ام
گاهی فراموش میکنم ، که زندگی کنم
آینده ساختیم گران ، به بهای کودکی
مانده به دلم تا که کمی بچگی کنم
از خواسته ام نگذرم آسان به هر دلیل
پا بر زمین بکوبم و یک دندگی کنم
در لابلای مشغله هایم خدا کجاست؟
فرصت نمی کنم که شبی بندگی کنم
در بین این همه گرگ ِ نشسته در کمین
جرات نمی کنم که دمی سادگی کنم
دلگیرم از سکون در این دوزخ بزرگ
خواهم که در بهشت هم آوارگی کنم
تنها به شوق دیدن توست که زنده ام
هر چند فراموش میکنم ، زندگی کنم
✍️ رضا گودرزی
⚜️ @taammolat74
تاملات
این روزها چنان به کار خویش غرقه ام گاهی فراموش میکنم ، که زندگی کنم آینده ساختیم گرا
♨️ با سلام مجدد خدمت دوستان و همراهان کانال.
این چند بیت شاید توصیف گویا از گم شدن در گرداب مشغلههایم باشد. چند روزی بود که گرفتاریهایی برایم حاصل گشت، مجال تامل و تفکر و جستوجوی و دقت از من دریغ شد.
با این حال با یک حال تازه و شروعی مجدد تصمیم ادامه با قوت بیشتری گرفتم.
حس حضور و همراهی شما برایم انگیزهای والاست که مرا هر شب، با خود درگیر میسازد تا این دم و فرصت این محفل کوچک برای اندیشهورزیها را غنیمت بشمارم و سعی کنم تا مخاطبین فرهیختهام را هر روز با نگاهی عمیقتر به تفکر وادارم.
یا علی🌹
⚜️ @taammolat74
🔰 افول امپراتوری آمریکا توهم یا واقعیت؟
🔸بعد از پایان #جنگ_سرد و فروپاشی نظام دو قطبی، ایالات متحده #آمریکا که رهبری بلوک غرب را در دست داشت، تلاش کرد سلطه خود را در جهان گسترش دهد و خود را به عنوان #پلیس_جهان معرفی نماید. مداخله در امور سایر کشورها از جمله این تلاشها بود که البته نه تنها آمریکا را به هدف خود نرساند، بلکه این اقدامات موجبات زوال هر چه سریعتر قدرت آمریکا را فراهم آورده است. کارشناسان، خیزش قدرتهای نوظهور از جمله چین و هند را علامت آشکار پایان برتری آمریکا در عرصههای مختلف به ویژه اقتصاد تلقی میکنند.
🔹«جان ایکنبری»، استاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه پرینستون آمریکا معتقد است عصر آمریکایی رو به پایان و نظم شرقی در حال جایگزینی است. به گفته ایکنبری در این فرایند، شاید #چین بیشتر از سایر کشورها بهرهمند شود.
🔸«#نوام_چامسکی» هم آمریکا را امپراتوری در حال سقوط مینامد و «#فرید_زکریا» از جهان #پساآمریکایی سخن میگوید. «#پاتریک_بوچانان»، سیاستمدار جمهوریخواه نیز علائمی از افول مطرح کرده است. به نوشته بوچانان، آمریکا اکنون جهانی را به ارث گذاشته است که در آن کره شمالی به سلاح هستهای دست یافته، چین به قدرتی بزرگ تبدیل شده، روسیه ناوگان و هواپیماهای خود را روانه حریم هوایی ناتو کرده و فقط سایهای از ناتو باقی مانده است.
🔹«#جوزف_نای»، نظریهپرداز قدرت نیز در ترسیم چشمانداز سقوط قدرت آمریکا، بحران اقتصادی ۲۰۰۸ را شروع #سقوط_آمریکا میداند؛ اما با این حال او معتقد است سقوط آمریکا نسبی خواهد بود.
📚 روزنامه کیهان، ۶ بهمن ۹۵
⚜️ @taammolat74
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند!
🔸در سالهای گذشته در مراکز تحلیلی و رسانهها مباحثاتی درباره #زوال_قدرت_آمریکا و تغییر نظم دنیا از نظام تکقطبی به نظام چند قطبی در جریان بوده است؛ اما این بحثها تا چه اندازهای جدی هستند؟ کسانی که از آن سخن میگویند چه نشانهها و شاخصهایی برای اثبات گفتههایشان دارند؟ در این گزارش به معرفی استدلالها و نظرات 7 نفر از اندیشمندانی خواهیم پرداخت که از مدتها پیش، چنین افولی را پیشبینی کردهاند.
🔹«نوام چامسکی»، اندیشمند و نظریهپرداز مشهور آمریکایی در همان زمان گقت که افول آمریکا آغاز شده و تبختر مقامهای آمریکایی درباره اینکه این کشور قدرت بلامنازع دنیا خواهد ماند جز «خیال خوش» نبوده است.
🔸«تد گالن کارپنتر»، استاد دانشگاه و عضو اندیشکده کاتو برای اولین بار از اصطلاحی به نام «افول موریانهای» برای اشاره به زوال تدریجی قدرت آمریکا به دلیل برافروختن جنگهای متعدد و عقب افتادن از رقبایش اشاره کرد.
🔹در سالهای گذشته، روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیسجمهور آمریکا، تحلیلگران بیشتری را به سخن گفتن از نشانههای این زوال واداشته است.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند! 🔸در سالهای گذشته در مراکز تحلیلی و رسانهها مبا
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند!
🔘 بخش (1)
💠 نوام چامسکی🔸چامسکی، نظریهپرداز، اندیشمند و تحلیلگر مسائل سیاسی مقالههای متعددی درباره افول آمریکا به رشته تحریر درآورده. او، همانند برخی از تحلیلگران دیگر مانند «فرید زکریا» معتقد است که افول آمریکا مسئلهای است که به دست خود آمریکا رقم خورده است. 🔹چامسکی معتقد است آمریکا با آنکه یک دموکراسی است، اما به «کشور سرمایهداران» تبدیل شده. او که یکی از محققان و منتقدان پدیده نقش «پولهای کثیف» در سیاست و در جریان سیاسی آمریکا است به تفصیل از نقش لابیهای ثروت در سوق دادن سیاستمداران به نفع شرکتها و موسسات مالی خصوصی نوشته است. 🔸چامسکی به علاوه از منتقدان نظام سرمایهداری است و معتقد است آنچه امروز به عنوان «سرمایهداری» خوانده میشود، اساساً نظام سوداگری شرکتها همراه با خودکامگیهایی فراگیر و بسیار غیرپاسخگو استکه کنترل عظیمی بر اقتصاد، نظامهای سیاسی و حیات فرهنگی و اجتماعی اعمال میکنند و در همکاری نزدیک با حکومتهای قدرتمندی هستند که در اقتصاد داخلی و جامعه بینالمللی وسیعاً دخالت دارند. 🔹چامسکی استدلال میکند «در ایالات متحده بیش از 80 درصد مردم نظام اقتصادی خود را «ذاتاً ناعادلانه» و نظام سیاسی را فریبکار و در خدمت «منافعی خاص» و نه منافع مردم میدانند. اکثریتی چشمگیر معتقدند صدای کارگران در امور جاری جامعه شنیده نمیشود (این درباره انگلستان هم صدق میکند)، اینکه دولت مسئول کمک به مردم نیازمند است، و اینکه صرف هزینه برای بهداشت و آموزش بر حذف مالیات و کاهش بودجه اولویت دارد، و لوایحی که امروز جمهوریخواهان در کنگره به آسانی میگذرانند به سود صاحبان ثروتمند و به ضرر عموم مردم است، و غیره و غیره. روشنفکران ممکن است داستان دیگری بگویند، اما یافتن واقعیت آن چنان هم دشوار نیست.» 🔸نوام چامسکی، صراحتاً نظم نوین جهانی و ساختار معادلات قدرت در دنیای امروز را زیر سؤال میبرد و نتیجه حاصله را صرفاً به نفع بسط تفکر سرمایهداری در جهان به حساب میآورد. او یکی از ویژگیهای نظم نوین جهانی را آکندگی آن از نفاق و نژادپرستی میداند. چامسکی برای این سخن صدام را به عنوان شاهد مثال میآورد. به نظر چامسکی در نظم نوین جهانی، حقایق به نفع صاحبان قدرت جهانی تفسیر میشود، به گونهای که حملههای صدام به کردها به طور گسترده در همه جا گزارش شد که واشنگتن را به مقابله مجبور کرد تا با ادعای دفاع از بیگناهان به سمت منافع خود حرکت کند. در حالی که حملههای شدیدتر و نابودکننده صدام به شیعیان اصلاً نه گزارش شد و نه سبب نگرانی. ⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf | اولین شماره نشریه خردورزی
♨️ ویژه نامه امام خمینی(ره)
🔸#سایت_فکرت پس از فعالیت در فضای مجازی و تمرکز بر روی مباحث نظری اندیشهای در حوزه #علوم_انسانی در دور جدید فعالیت خود در قالب نشریه مکتوب ـ الکترونیکی در زمینه اندیشههای جاری انقلاب اسلامی با عنوان «خردورزی» به مخاطبان گرامی و یاران فرهیختۀ خود خدمات اندیشهای عرضه خواهد کرد.
🖌 هیئت تحریریه: سید حسین امامی، سعید مهدیان، محسن مومنی، مجید رحیمی، عرفان خلیلی، ابراهیم کارگران، میلاد فرشیدنیا
⏰ خرداد 1399
#امام_خمینی
#فکرت
#عدالتخواهی
#خردورزی
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
نشریه خردورزی نهایی.pdf
14.44M
📘دانلود pdf | اولین شماره نشریه #خردورزی
♨️ #ویژه_نامه امام خمینی(ره)
🔸این نشریه در این شماره با تمرکز بر مباحث نظری اندیشهای ویژه رحلت #امام_خمینی (ره) دارای بخشهایی شامل سخنرانی، گفتگو و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر میگردد.
🔹«خردورزی» در شماره نخست خود به «تحولخواهی امام خمینی» در بیانات مقام معظم رهبری پرداخته است؛ و همینطور به بهانه رحلت امام به ابعاد مختلف تحریف امام خمینی اهمیت ویژهای داده است.
🔸سلوک عرفانی، سلوک معنوی، عقلانیت، معنویت، عدالتخواهی امام نیز از مطالب این نشریه میباشد.
🔗 لینک دانلود:
🌐 http://fekrat.net/?p=1269
⚜️ @taammolat74
🔰اسلامشناسیِ شریعتی
✍️ سیدجوادمیری
🔘 بخش ۱ از ۲
🔸۲۹ خرداد چهل و سومین سالگرد دکتر #علی_شریعتی است. او را جهانیترین متفکر معاصر ایران نامیده اند که در قرن بیستم اندیشه هایش و آثارش مرزهای جغرافیایی ایران و جهان اسلام را درنوردید و در عرصه جهانی به عنوان اندیشمندی بی بدیل -بیرون از سنت فکری اروپایی/آمریکایی-مطرح شد.
🔹در این ۴۳ سال بحث های مهمی درباره اندیشه های شریعتی مطرح شده است ولی هر چه دقیق تر به صورتبندی های موجود در باب افکار شریعتی نظر می اندازیم به نکته جالبی می رسیم و آن "معاصرت مداوم" شریعتی است و توگویی او کماکان "قدرت دیالوگ" با اکنونیان و اینجائیان را دارد و این توفیق اندکی در حوزه فکر و #اندیشه نیست.
🔸نکته جالب توجه دیگر در باب شریعتی این است که نسل جدیدی در حوزه علوم اجتماعی و انسانی و #فلسفه_انتقادی در بیرون از ایران در آسیا و اروپا و آفریقا و آمریکا پا به عرصه آکادمی گذاشته اند که در اندیشه های شریعتی امکان طرح نوین ایدههای #عدالت و #معنویت و #عقلانیت و #آزادی را می یابند و اینان تلاشی دوباره در بازسازی گفتمان شریعتی به عنوان الگوی آلترناتیو آغاز کرده اند که در سالهای پیش روی ثمره این جنبش نوین آشکار خواهد شد.
🔹یکی از بحث هایی که اکنون و فردای ایران و جهان اسلام را درگیر خود کرده است موضوع "اسلام" به مثابه یک دین و نظام معنایی و جهانبینی و مدل حکمرانی است.
🔴اولین پرسشی که در اینجا مطرح می گردد این است که "اسلام" چیست؟ برای درک چیستی و صورت و محتوای اسلام ما نیازمند شناخت از پدیده ای به نام دین در جهان انسانی هستیم و سپس یک نوع از این پدیدار به نام "اسلام" که بخشی از موجودیتی عام به عنوان دین است.
🔸شریعتی درسگفتارهای خویش در باب دین و اسلام را ذیل موضوع "شناخت اسلام" مطرح کرد و در مجموعه آثارش با عنوان "اسلامشناسی" به چاپ رسیده است.
✔️[ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰اسلامشناسیِ شریعتی
✍️ سیدجوادمیری
🔘 بخش ۲ از ۲
🔸بسیاری از منتقدین شریعتی بر این باورند که تاریخ مصرف "اسلامشناسی" مشهد و تهران گذشته است و صرفاً می توان در باب این آثار بحث تاریخی در حوزه "#تاریخ_اندیشه ها" کرد ولی این رویکرد غافل از این مهم است که در این چهار دهه -پس از مرگ شریعتی- جهان اسلام -و حتی جهان به نوعی- درگیر این پرسش است که دین چیست و نسبت دین و جامعه چیست و چگونه خوانشی از دینی مانند اسلام می تواند در عین اینکه وحدت انسانی را تکریم می کند و تنوع آن را تخریب نخواهد کرد به عدالت (نه آنکه آن را تقلیل به عدل الهی در آخرت بدهد) و آزادی (نه اینکه آن را محدود به طبقه خاص و حاکمان در نسبت با محکومان کند) توجه بنیادین دارد-نیاز جدی دارد.
🔹کدامین صورتبندی از اسلام می تواند هم در عرصه جهانی و همراه با #روشنفکران جهانی و هم در عرصه اسلامی و همراه با روشنفکران جهان اسلام و هم در عرصه ایرانی و همراه با روشنفکران و اندیشمندان دردآگاه ایرانی به دیالوگ بنشیند؟ دقیقاً در این بزنگاه است که پس از ۵۰ سال ما می بینیم که طرحی که شریعتی از خوانش توام با شناخت از اسلام مطرح کرده است امری متعلق به "گذشته" نیست بل چالشی پیش روی ما و برای "آینده" است.
🔸 البته این بدین معنا نیست که ما اسلامشناسی شریعتی را نعل به نعل در ۱۴۰۰ تکرار کنیم بل بازگشت ما به شریعتی بدین معناست که دین بدون شناخت در جامعه فاجعه آفرین است و برای عبور از فاجعه ای که جهان اسلام را به نام دین گرفته است چاره ای جز شناختِ اسلام نیست. اما این شناخت چگونه ممکن است؟ با کدامین روش؟ از کدامین منظر؟ با اتکاء به کدامین مرجع و منابع فکری؟ 🤔
💢اینجاست که بازگشت به گفتمان شریعتی می تواند ما را یاری کند تا صورتبندی نوینی از #الهیات_اجتماعی برسازیم و از این اتم های منفرد و منفعل یک جامعه انسانی بسازیم تا به صورت انفرادی به دنبال تسکین دردهای خویش نباشند بل به این خودآگاهی برسند که راه فلاح خویش از راه اصلاح جامعه می گذرد.
⚜️ @taammolat74
🔰 آزادی از همه الهها
✍️ احمد فردید
🔸...با این همه در آن دوره، یونان و رم از این جهت که طاغوت را اله میدانستند، میشود نام همه آنها را گذاشت غربزده به غربزدگی غیرمضاعف. نه مضاعف برخلاف غربزدگیِ مضاعفِ جدید، غربزدگیِ مضاعف، در تمام ادوار تاریخی، امری است مختص به تاریخِ جدید در این دوره تاریخی است که انسان میشود طاغوت انسان.
🔹اله است و خدایی هم که ثابت میکند ظاهراً خدا است اما باطن همان «انسان» و «خویشتنِ خویشِ انسان» و همین است معنی اومانیسم، بشر انگاری جدید در اومانیسم جديد، انسان با وهم و پندار و غرور شیطانی خود، حتی جای طاغوت یونان را میگیرد و چنانکه بعضیها گفتهاند. از همه بیشتر به امپراتوری رم باز میگردد ولی باید دانست که هنوز حالت تاریخی آن طور نبود که امپراتوری رم رسماً دم از أنا الحق خودبنیاد فرعونی بزند.
🔸دوره جدید همهاش در أنا الحق خودبنیاد فرعونی است و به این معنی، میتوان گفت که دوره جدید، غربزده مضاعف و طاغوتزده مضاعف و مکر لیل و نهارزده مضاعف وقارعهزده مضاعف و نیستانگار مضاعف است.
🔹این حرفها که غربیها در باب آزادی میزنند، همه و همه رجوعش به یک چیز است: آزادی از همه الهها. الهه سابق و بندگی یک اله که آن هم خود انسان است؛ اعم از این که این خود انسان خود فردی و انانی باشد یا خود جمعی و نحنانی
📚ماهنامه زمانه، مرداد 1384، شماره 35
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند! 🔸در سالهای گذشته در مراکز تحلیلی و رسانهها مبا
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند!
🔘 بخش (2) / بخش 1
💠
«جیمز پتراس»🔸استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرمنگام، صدها مقاله و دهها عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده است. یکی از زمینههای تحقیقات پتراس، نقش لابی صهیونیسم در سیاست خارجی آمریکا است و او سیاستهای تحمیلشده از سوی این لابی را عاملی میداند که موجب زوال قدرت آمریکا میشوند. 🔹پتراس در کتابی به نام «صهیونیسم، نظامیگری و افول قدرت آمریکا» (2008) به تفصیل به روشنگری درباره نقش لابی صهیونیسم در نظامیگریهای آمریکا در منطقه پرداخته و بعد از آن به توضیح درباره عواملی پرداخته که موجب از بین رفتن قدرت آمریکا در دنیا میشود. 🔸به باور او، بعد از پایان جنگ جهانی دوم، اروپای غربی، ژاپن و اخیراً چین و روسیه به سمت شکوفا کردن قابلیتهای اقتصادی خودشان حرکت کردند، در حالی که آمریکا با حرکت به سمت منافع لابی صهیونیسم به نظامیگری روی آورد. 🔹این استاد دانشگاه نوشته آنچه به آمریکا ضربه میزند، دستکم در کوتاهمدت به نفع اسرائیل است. ⚜️ @taammolat74
🔰غربشناسی گام اول انقلاب، دچار اشتباه راهبردی بود !
✍️ حجت الاسلام احمد رهدار
🔸تقلیل دادن #غرب به یکی از حوزههای دیسیپلینیک یکی از اشتباههای راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم.
🔹اشتباهی که ما در گام نخست انقلاب انجام دادیم و به همین علت [نادرست] عمل کردیم و به همین علت نیز نتایج حداقلی از آن گرفتیم این بود که غرب را برش زدیم و آن هم به برشهایی که در اکثر موارد خود غرب برای ما طراحی کرده بود. به همین جهت در گام دوم یکی از ضرورتهای مواجهه با دنیای غرب تامل در روش مواجهه با غرب است.
🔸 هر یک از روشهایی که غرب تولید کرده برای اسکن کردن تمام واقعیت ناکافی است و به همین علت گفتهام که ما هیچ یک از این روشها را نباید به عنوان روش آخر بپذیریم.
🔹ورود از روشهای #هولیستیک به دنیای غرب، در مجامع دانشگاهی و آکادمیک ما این روش موردقبول نیست و موردتامل قرار نمیگیرد. همچنان معتقد هستم که در رویکردهای هولیستیک ظرفیتهایی وجود دارد که میتواند واقع غرب را بیشتر از آن روشهایی که خود غرب به ما معرفی کرده، نشان بدهد و برای ما آورده داشته باشد.
🔸اگر منطق #طبقهبندی_علوم را عوض کنیم، در حد یک انقلاب کوپرنیکی در حوزه علوم انسانی انجام دادهایم.
🔹معتقد هستم که مالک ابن نبی آن آدمی است که از این بحثهای غربی فاصله گرفته و هنوز هم معتقدم که افکار او قابلیت اجرایی داشته، خوب است و برای الان ما کارآمد است.
🔸پروژه #تحول_علوم_انسانی جلوی چشم است و ما نتایج حداقلی آن را میبینیم. در چرایی این نتایج من از شما میپرسم که چند درصد ظرفیت دانشگاهی ما متوجه این پروژه شده است؟ من بهعنوان کسی که جدا درگیر این قضیه بودهام با قاطعیت حاضرم بگویم سه تا چهار درصد ظرفیت آکادمیک و دانشگاهی ما معطوف به ضرورت تحول در علوم انسانی شده است.
🔹اسلام با #فلسفه مشکلی ندارد و ما فلسفه اسلامی داریم، اما علم پایه اسلام فلسفه نیست و ما با این حال باید در محور و پایگاه اصلی خودمان قرار بگیریم که آن پایگاه اصلی، کلام است. ما باید در جایی که مزیت نسبی و محور اصلی ماست طرح اصلی خودمان را برای عالم ارائه بدهیم، نه اینکه در حاشیه خودمان قرار بگیریم.
🔸 وقتی به من میگویید که عالِم شما در 100 سال قبل اصلا سوبژکتیویته را فهم نکرده است، آن شخص این مفهوم را گرفته که آن عالم باید آن مفهوم را فهم میکرده و نکرده است. من اینگونه میپرسم که مگر قرار بوده فهم کند؟ عالم دینی مساله اصلیاش دین است، غرب نیست که کسی بگوید آقا شما چرا آن را فهم نکردید.
⚜️ @taammolat74
🔰 آینده نامعلوم برای نظم جهانی
🔸#کرونا نشان داد که قدرت سلاح هسته ای قدیمی شده است! قدرت این روزها به دست علم (بیولوژیک) افتاده است . علمی که به سلاحی علیه بشر تبدیل شده است. زمانی آلمان نازی روی اسیرها صدها ازمایش #بیولوژیک انجام می داد و همه جهان او را محکوم کردند اما امروز همه جهان قربانی همان ازمایش ها شده اند.
🔹این روزها جوامع از فرزانگان و #نخبگان عاری است. زمانی که #افلاطون درباره حکمرانی جوامع گفت از فرزانگان و نخبگان استفاده کنید شاید او همچین روزهایی را می دید و شاید باید نظریه های #ماکیاولی و #تزو را کنار می گذاشتیم و افلاطونی پیش می رفتیم تا بلکه امروز از این حملات بیولوژیک در امان باشیم!
🔸دوره پسا کرونا اندیشمندان و تحلیلگران را به فکر برده است که چه خواهد شد؟ برخی ناظران معتقدند، که جهان به کلی شکل امروزی را از دست خواهد داد، نوع حاکمیت ها در معرض خطر و جهان دیگر به شکل کنونی نخواهد بود.
🔹برخی می گویند #آخر_الزمان نزدیک است و در انتظار منجی به سر می برند برخی می گویند حاکمیت ها در خطر است، با اینحال غرب تا کنون عاجز از کنترل این بیماری بوده است، اروپا و آمریکا از وضعیت بهداشت و سلامت رضایت خاطری ندارند و عجیب آنکه از غرب تا شرق درباره کرونا لاپوشانی می شود.
🔸وقتی #ترامپ می گوید تنها دو هفته امریکا تعطیل است یعنی زنگ خطر #اقتصاد جهان، که ارزش آن بیشتر از جان انسان هاست، وقتی رهبران اروپا به جان هم می افتند و یکدیگر را متهم می کنند یعنی آن زنگ به صدا درآمده ، یا وقتی که ترکیه در سکوت محض است و عربستان خاموش! چه پیامی را می رساند؟
🔹حتی آمریکای به ظاهر مهد #دموکراسی ، دروغ پراکنی می کند مرزهای خود را به روی اروپا می بندد!پاسخ شاید این باشد که غرب و قدرت های نفتی نمی خواهند تجربه جنگ جهانی دوم و جنگ سرد را تجربه کنند، زمانی که سیب زمینی پخته حکم استیک فعلی را داشت! اقتصاد را در یابید، چرخه مرگ و حیات به کار خود ادامه می دهد، زاد و ولد شکل می گیرد و جهان به مرحله نهایی می رسد!
🔸شاید هم به قول مذهب اوانجلیکال ها: آخرالزمان است و نظریه علمی: پایان تاریخ است!کرونا دو سر دارد یا افول هژمون آمریکا، یا قدرت گرفتن مجدد ایالات متحده، ترامپ پیروان اوانجلیست بسیار دارد که او را ناجی جهان می دانند! کسی چه می داند؟ آینده نامعلومی در انتظار جهان است!
⚜️ @taammolat74
🔰شناخت بنیانهای فکری-فلسفی رمز پیشرفت
✍️ فرشاد مومنی
🔸در همه تجربههای تاریخی موفق در زمینه توسعه، یکی از عناصر ثابت و قابل مشاهده، شناخت رموز پیشرفت دیگران است. در هر تجربه موفق توسعهای، به لحاظ نظری، یکی از اولین گامهایی که برداشته شده است تلاش برای شناخت بنیانهای فکری- فلسفی و رمزهای نرم افزاری پیشرفت در سرزمینهای دیگر است و این برای ما بسیار حیاتیتر است.
🔹به قاعده تجربههای تاریخی، جنگهای صلیبی برای کشورهای مغرب زمین تجربهای و روزنهای شد که با تمدن اسلامی و دستاوردهایش آشنا شوند و بعد هم با فعل و انفعالاتی به تحولات بزرگی در منطقه دیگری از کره زمین منجر شد.
🔸از سوی دیگر، هیچ تجربه موفق توسعهای اتفاق نیافتاده، مگر آن که افراد یک جامعه معین برای خودشان هویتی تعریف کردهاند و صد البته هیچ جامعه بیهویتی توسعه پیدا نکرده است. ما برای این که هویت و تمایز خودمان را با دیگران مشخص کنیم، باید نسبت سنجی کنیم و نسبت خودمان را با دیگران مشخص کنیم و در نسبتسنجی به همان اندازه که به خودشناسی نیاز داریم به دیگرشناسی هم نیاز داریم. به خصوص اگر این دیگر، دیگری باشد که ما ناگزیر از تعاملهای خیلی گسترده با آن باشیم و آنها از جهاتی نسبت به ما دست بالاتری داشته باشند.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند! 🔸در سالهای گذشته در مراکز تحلیلی و رسانهها مبا
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند!
🔘 بخش (3) / بخش 2
💠
«فرید زکریا» 🔸دانشمندسیاسی و یکی از مجریهای شبکه خبری «سیانان» بخش عمدهای از مطالعات و تحقیقات خودش را به مسئله سیاست خارجی آمریکا اختصاص داده است. زکریا معتقد است #افول_هژمونی_آمریکا، نتیجه استفاده نامناسب این کشور از قدرت خود در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم است. به باور او، آمریکا با سوءاستفاده از قدرتش متحدانش را از دست داده و دشمنانش را تقویت کرده است. 🔹زکریا معتقد است حملات 11 سپتامبر 2001 نقش دوگانهای در افول هژمونی آمریکا بازی کرده است. این حملات، ابتدا واشنگتن را به بسیج منابع و نیروهای خود در جهت مقابله با آنچه «#تروریسم» مینامید وادار کرد. در سال 2001، ایالات متحده که اقتصادش از مجموع 5 اقتصاد مابعدش بزرگتر بود، تصمیم گرفت هزینههای دفاعی خودش را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. عامل دوم، به باور فرید زکریا حمله به عراق بود که به فاجعهای پرهزینه برای این کشور تبدیل شد. 🔸او معتقد است که روی کار آمدن ترامپ آخرین ضربات مهلک را به سیاست خارجی آمریکا وارد کرده و او با خارج کردن آمریکا از پیمانهایی مانند TPP، دوریگزینی از اروپا و برونسپاری سیاست آمریکا به عربستان و اسرائیل هم زوال هژمونی آمریکا را به نمایش گذاشته و هم آن را به پیش برده است. ⚜️ @taammolat74
🔰 اجازه ندهید خبر شما را مصرف کند!
✍️ احسان محمدی
🔸میدانم گوش نمیدهید اما اگر بخواهم با بیانات گهربارم! شما را به فیض برسانم فقط این نکته را میگویم که «خبر، آدم را مصرف میکند». درست مثل کراک، هروئین و شیشه!
🔹فرد معتاد گمان میکند اوست که دارد مواد مصرف میکند در حالی که این کراک است که آدم را ذرهذره میجود و آخرش هم کرم میاندازد به وجودش. خبر هم اینطور آرامآرام روح آدم را میخورد و استرس را میاندازد به جانش.
🔸اگر کسبوکارتان خبر نیست، اینهمه اخبار را دنبال نکنید. اگر میتوانید دنیای پیرامونتان را به جای بهتری تبدیل بکنید، یا علی!
🔹اما این تصور که با دیدن اخبار فقر در آفریقا، ظلم در آمریکا، فساد در اروپا و .. دارید کار مفیدی میکنید اشتباه است. خیلی اوقات ما معمولیها در اتفاقات کشور خودمان هم اندازه تشتک نوشابه نقش نداریم. حرص عالم و آدم را نخورید، چون آنها هم حرص شما را نمیخورند.
🔸دنبال کردن تمام اخبار ما را به فرد بهتری تبدیل نمیکند اما به یک انسان افسردهتر، چرا! اطلاعات، دانش نیست. مثل کف روی آب فقط سرگرمکننده است. آگاهی عمیق میخواهید؟ کتاب بخوانید، فیلم و موسیقی خوب ببینید. سفر بروید. با آدمهایی که دوستشان دارید حرف بزنید.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 اجازه ندهید خبر شما را مصرف کند! ✍️ احسان محمدی 🔸میدانم گوش نمیدهید اما اگر بخواهم با بیانات گ
✔️ ادامه...
🔸شاید رکورد سرانه مصرف اخبار دنیا مربوط به ما ایرانیها باشد. یعنی اگر الان خبرنگاری به مادربزرگ من در غرب کشور زنگ بزند، او جوری آخرین تحولات دنیا را تحلیل میکند که آنتنهای صداوسیما از روی بامها بریزد. دلیل اینهمه #اعتیاد به اخبار را به قول مشهدیها «مدُنم ولی نموگُم»! حوصله خواندنش هم نیست.
🔹رسانهها مغازههایی هستند که بیشتر اوقات خوراکیهای گندیدهای به اسم خبر را به شما میفروشند. نخورید. مسموم میشوید. مثل چشیدن سم، هر روز و بی صدا در نهایت شما را میکُشد.
🔸شما یک زن خانهدار یا کارمند هستید، یک مادر یا پدر، دختر یا پسر معمولی، نه عضو خبرگزاری #آسوشیتدپرس. بسیاری از آنها هم اینقدر خبرها را دنبال نمیکنند. به همهچیز واکنش نشان نمیدهند.
دیدن ویدئوی جزغالهشدن کارگران بنگلادشی یا ضجه زدن مادر فرزند از دست داده آفریقایی چه فضیلتی دارد جز اینکه روح مادر من که نه دبیرکل سازمان ملل است و نه رئیسجمهوری در آن قاره را فرسودهتر کند؟
🔹زندگی کنید. زندگی لزوماً این نیست که ته اخبار را در بیاورید. ببینید و بگذرید. جرعهنوشی کنید نه اینکه دبه بیستلیتری را سر بکشید!
🔸یک مشت دیوانه هستند که کارشان این است، خدا زده پس کلهشان و از صبح تا شب لابهلای فساد اداری و قتل و کشتار و دروغ و دغل غوطه میخورند و شب هم خواب این چیزها را میبینند. شما از خودتان مراقبت کنید. اجازه ندهید خبرهای بد کرم بیندازد به روحتان.
💢تشویقتان نمیکنم به بیخبری از عالم یا غلتیدن به دامن هپروت، اما اگر مصرف میکنید، کممصرف کنید. هرچیزی را!
⚜️ @taammolat74
📮بعضی از مسئولین به جای پاسخگویی نسبت به سیاستهای غلط اقتصادی خود که ظرفیتهای کشور را معطل تصویب #برجام کردند به گونه ای حرف می زنند که انگار مردم مسئولند و آنها ارباب رجوع.
✍️ "حسن رحیم پورازغدی"
⚜️ @taammolat74
🔰 خوب را نمیتوان برگزید!
✍️ رضا داوری اردکانی
🔘 بخش 1 از 2
🔸وقتی مردمان به غرب نظر می کنند و آن را اگر نه دچار بحران و مأيوس بلکه غیر خوشبین به آینده می بینند چه باید بکنند و چه می توانند بکنند؟
در این مورد لااقل چهار رأی و نظر اظهار شده است؛ یکی میگوید ما فرهنگ نام و تمام و کاملی داریم که با آن می توانیم همه مسائل خود و حتی جهان را حل کنیم و نیازهای مادی و روحی نوع بشر را با آن براوریم.
🔸در این باب کسی توضیح نداده است که این امر با چه طرحی و از چه راه و چگونه صورت میگیرد. در تاریخ معاصر هم با وجود کوشش هایی که شده است هنوز مثال و موردی نداریم که در آن یک نظم غیر غربی یا غیر متجدد قوام و تعین یافته باشد.
🔹نظر دیگر این است که غرب معنای محل ندارد و اگر مراد از آن، جهان توسعه یافته غربی است این جهان خود مشکل هایش را حل می کند و بحرانها را از سر می گذراند زیر استاد علم و تکنولوژی است و با علم و تکنولوژی هر مشکلی رفع و حل می شود. غیر از این هم هرچه گفته شود حرف زیادی است.
🔸در میان صاحبان این رأی کسانی هستند که کم وبیش با فلسفه آشنایی دارند. اینها وقتی اشکال می شود که غرب صاحب قدرت علم و تکنولوژی، حریص و سودطلب و متجاوز و ستمگر است آن را صاحب صفا و داشته های خوب و بد می دانند و میگویند در پیروی از غرب بدیهایش را باید کنار گذاشت و خوبیهایش را اخذ کرد.
🔹به عبارت دیگر غرب مجموعه ای از خوبی ها و بدی هاست و ما باید بدها را به حال خود و سرجایش باقی بگذاریم و خوبیهایش را برداریم و به خانه بیاوریم. این رأی به همان اندازه که در بادی نظر و در نظر عقل سلیم موجه می نماید بی پایه و وهمي است و اگر راهنمای عمل سیاسی و اخلاقی باشد حاصلی جز غفلت و بیگانه تر شدن با زمان و خسران تاریخی ندارد.
✔️[ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰 خوب را نمیتوان برگزید!
✍️ رضا داوری اردکانی
🔘 بخش 2 از 2
🔸وهمی بودن این رأی به این تلقی باز میگردد که گویی ظلم و قهر و عدل و آزادی و علم و دینداری و بی دینی و اخلاق و بی اخلاقی و فساد اخلاق را همه در یک فروشگاه جمع آورده و آنها را در معرض فروش قرار داده اند و همه مردم جهان با استطاعت یکسان مشتریان این دکاند و هر مشتری هرچه می خواهد از آنجا می خرد. ولی متأسفانه چنین فروشگاهی وجود ندارد و اگر هم بود مردم مناطق مختلف جهان استطاعت یکسان برای خرید و تمتع نداشتند.
🔹می گویند مگر علم و تکنولوژی را که در عداد خیرانند نمی توان از اروپای غربی و آمریکا فراگرفت؟ پاسخ جز این نمی تواند باشد که این فراگیری ممکن است. مدعی بلافاصله نتیجه میگیرد که پس خوب را میتوان برگزید. در این نتیجه گیری به دو نکته باید توجه کرد؛ یکی اینکه ببینیم آیا مردم جهان علم را از میان چیزهای دیگر گزینش کرده اند و می توانستند از آن صرف نظر کنند. گزینش با اختیار است، وقتی بیمار دارو مصرف میکنند نمیگوید دارو را گزینش کرده است.
🔸جهان به علم نیاز دارد و در هیچ جا چاره جز رو کردن به آن نیست. نکته دوم این است که علم را می توان آموخت؛ اما علم آموختن گرچه شرط لازم و مقدمه پدید آمدن نظم علمی است، کافی نیست بلکه این آموزش باید در زمین دیار جدید خود ریشه کند و به مرحله رشد و ثمردهی برسد.
🔹میگویند علم را اختبار میکنیم و نهال آن را در زمین فهم و فرهنگ خود میکاریم تا درختی پر شاخ و برگ و مثمر شود. این توصیه و راهنمایی با داعیه یک عیب دیگری هم دارد و آن اینکه بسیار دیر اظهار شده و پیش از اظهار آن مردمان به علم روکرده اند و دیگر نیازی به این اندرز نیست.
🔸علم باید در زمین زندگی اقوام ریشه کند و استوار شود، توانایی رسوخ در علم و راسخ کردن آن ربطی به گزینش ندارد، توانایی علمی نه با چیزی که آمده است و نمی توانست نیاید بلکه با خودآگاهی تاریخی در جای خود قرار میگیرد.
⚜️ @taammolat74
🔰 نظم آکادمیک در جهان جدید
✍️ محمدمهدی شاهآبادی
🔸آنچه به طور خلاصه میتوان از گذر قرنها مشاهده کرد، شکلگیری نظم جدید در اجتماعات انسانی و حتی برآمدن تمدنی نوین بوده است. تمدنی که نسبت جدیدی از انسان را با پیرامون او نشان میدهد. انسانی که دیگر مقهور طبیعت نیست، در بند واسطههای دینی برای برقراری رابطه با خداوند نیست، انسانی که در سالیان بعد، جایگاه #دین را در تفسیر انسان و جهان معتبر نمیداند.
🔹ابزار دستیابی به این بهشت زمینی نیز چیزی جز #عقل و #تجربهی_بشری نیست. علم، این مفهوم بازتعریف شده و متناسب شده با دنیای جدید مدرن، خادم اصلی این میل انسان جدید است. علم هر جهانی متناسب با نظم آن جهان است و#علوم_اجتماعی_مدرن علم عمارت دنیا است. در نسبت با این خواست جدید، جهتگیری دانش تغییر میکند.
🔸علم اقتصاد برای بهرهوری هر چه بیشتر سامان مییابد. علم سیاست با نطفههای #ماکیاولی و فیزیک اجتماعی #هابز، چهرهی علمی به خود میگیرد. علوم اجتماعی مدرن با تلاشهای #کنت وجههی ابزاری را، همچون علوم طبیعی، هدف خود قرار میدهند. سیاست و علم در یک همکاری پیشرفت کردند. درست است که عقل جدید این نظم را به وجود نیاورد، اما به آن قوام داد و قسمتی از این تدوین بهصورت #علوم_انسانی ظاهر شد.
🔹این تمامیتخواهی غرب، مستلزم نزدیککردن فضای فکری سایر کشورها به این تمدن است. این بار لازم بود که سایر کشورها در دورانی فشرده با تدبیری از سوی کشورهای پیشرو (توسعه یافته)، به کاروان مدرنیته بپیوندند. برنامههای توسعه نسخهای بود که برای حل این معضل پیچیده شد.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند! 🔸در سالهای گذشته در مراکز تحلیلی و رسانهها مبا
🔰 اندیشمندانی که افول آمریکا را پیشبینی میکنند!
🔘 بخش (4) / بخش 3
💠
«دیوید رانی»🔸استاد دانشگاه ایلینوی و نویسنده بیش از 100 مقاله و کتاب است. او در یکی از کتابهایش به نام «بینظمی جدید جهانی: افول قدرت آمریکا» از مفهومی به نام «بحران ارزشها» سخن به میان آورده و نوشته که این معضل بعد از بحران اقتصادی سال 2008 جامعه آمریکا را در بر گرفته است. رانی معتقد است که بحران ارزشها در سراسر تاریخ سرمایهداری وجود داشته و پدیدهای ذاتی برای سرمایهداری است. 🔹رانی نظریاتش در این کتاب را در وبسایت خود اینطور توضیح داده است: «از جمله نتیجهگیریهای من این بود که آنچه ما در دهههای 1970 و 1980 تجربه کردیم، پدیدهای بود که نام آن را "بحران ارزشها" میگذارم. در واکنش به آن، کل نظام سرمایهداری با تغییرات عمده ساختاری مواجه شد که موجب شد کارگران از مشاغل و خانههایشان آواره شوند. 🔸با وجود این نظام بازطراحیشده که جورج بوش پدر آن را "نظم نوین جهانی" نامگذاری کرد، قابل ادامه نبود. این نظام، روی یک خاله پوشالی بند شده بود. امروز آن خاله پوشالی رو به فروپاشی است. ما یک بار دیگر با بحران ارزشها مواجه هستیم. در این کتاب استدلال کردهایم که بحران فعلی ارزشها یا به جایزگینی کامل نظام سرمایهداری جهان منجر خواهد شد یا تغییر ساختار کلی این نظام.» 🔹وی در ادامه گفته است: «نقش مسلط آمریکا در دنیا از اواسط دهه 1940 پابرجا بوده است و سرمایهداری در شکل کنونی آن از بسیاری جهات تحت فشار قرار گرفته است. این فشارها احتمالاً موفق خواهند شد، هر چند که مشخص نیست که چه چیزی جایگزین آن خواهد شد. پیشنهاداتی ماندن افزایش هزینههای دولت هم در جلوگیری از این روند کارساز نخواهد شد. 🔸رانی همچنین نوشته است: «همانطور که گفتم سالهای 2008 و 2009 نقطه آغاز بحران ارزشها هستند. منظور من این است که آنچه ما در سال 2008 تجربه کردیم فقط بزرگترین رکود اقتصادی از زمان بحران اقتصادی دهه 30 نبود؛ آنچه امروز در حال تجربه آن هستیم هم بهبودی آهسته از آن بحران نیست. ما در آغاز یک بحران جدیتر قرار گرفتیم. بحران ارزشها در سراسر تاریخ سرمایهداری وجود داشتهاند و پدیدهای ذاتی خود سرمایهداری هستند. ⚜️ @taammolat74
📮تناقضات لیبرالها؛ از غرب کلاسیک تا غرب مدرن
🔸جان لاک پدر لیبرالیسم و آزادیخواهی، از سهامداران عمده شرکتهای بردهداری در کارولینای شمالی آمریکا بود. او در کتاب معروف خود تحت عنوان (دو رساله حاکمیت) صراحتا انسانها را به دو بخش تقسیم میکند و میگوید بخشی از انسانها که در حالت بردگی قرار دارند، حق هیچگونه مالکیتی ندارند.
🔹البته تناقضات لیبرالها فقط در تاریخ محصور نشده و وضعیت پرتناقض امروز غرب مدرن نیز امتداد همان وضعیت است. اینکه امروز نیز آمریکای لیبرال و مدعی آزادی انسانها، رکوردار بیشترین رفتار خشونت آمیز علیه سیاهپوستان و سایر ملتهای دنیاست، نتیجه رشد طبیعی تمدنی است که چند سال قبل توسط لاک و امثال او پایهگذاری شده است.
✍️ امیرحسین ثابتی
⚜️ @taammolat74
🔰ملاحظات رسانهای در تحلیل پدیدههای تلخ
✍️ محسن مهدیان
🔸در چند ده روز گذشته جامعه رسانه ای ما درگیر با چند موضوع تلخ بوده است. از #رومینا تا #آسیه_پناهی تا غیزانیه تا عمران محمدی و این روزها هم طبری و ... سوال خیلی ها اینست که چطور به این موضوعات بپردازیم که مطالبه ما مورد سواستفاده ضدانقلاب قرار نگیرد.
🔹پاسخ اول و کلیدی اینست که مطالبه این موضوعات اولا باید در دست #انقلابی ها باشد. هیچ سیاهی نباید سفیدنمایی شود. هیچ تلخی را نمی شود مزه کرد و به ناخوشی اش بی اعتنا بود. ظلم در هر اندازه ای در جمهوری اسلامی قباحت ایدئولوژیک دارد نه صرفا نگرانی بابت کارآمدی. انقلاب اسلامی شکل گرفت تا بساط ظلم برچیده شود. غصه عمیق مولا از ماجرای خلخال و زن یهودی، قصه باشد یا افسانه، مبنای دینی و منطقی در حکومت دینی دارد.
🔸بیرق مطالبه ایندست مسائل نیز باید دست انقلابی ها باشد. باید فریاد کنند؛ آنهم به صدای بلند.
با این توضیح چه کنیم که مطالبه ما دستاویز ضدانقلاب نشود؟ چه کنیم پازل ضدانقلاب را کامل نکنیم؟ بالاخره ضدانقلاب لاشخور وار نشسته و مترصد است ظلم را امری دامنگیر در انقلاب نشان دهد.
سوال اینست که چه کنیم تا دچار خطای تحلیل و خطای مطالبه نشویم؟
🔹خلاصه و روان و ساده بگویم؛ به اثر رفتارمان در مخاطب توجه کنیم. اگر اثر رفتار ما این شد که مخاطب احساس کرد سیاهی سراسری است یعنی به خطا رفتیم. اگر حس کرد گرفتار بن بستیم دچار اشتباه شدیم. اگر ناامید از آینده شد یعنی به هدف نزدیم.
اگر سوال کرد پس فرق ما با طاغوت و دیگر حکومت های مستبد چیست یعنی مصداق را تعمیم به ساختار دادیم؛ فرد خطاکار را به خطای نظام ارتقا دادیم و فساد مصداق را تبدیل به #فساد_سیستمی کردیم.
🔸#نقد و #مطالبه ما چه در ساحت ادبیات و چه بیان مشکل یک تفاوت جدی با ضدانقلاب دارد و آن اثرش بر مخاطب است.
ایجابی بحث کنیم. جوان انقلابی وقتی ظلمی را پی گیری می کند در نهایت مخاطب باید حس "حرکت" کند. حس اینکه در حال شدنیم. در حال اصلاحیم. مطالبه باید مخاطب را به حرکت برای اصلاح وادار کند نه نشستن و ناامیدی.
🔹خیلی وقت ها نقدها، ولو نقد دولت و قدرت نتیجه اش می شود قهر مردم از صندوق. اگر نقد کردیم و آنوقت مردم را برای تغییر وضع موجود پای صندوق آوردیم، هنرست واگرنه همان می کنیم که زمین بازی رقیب بدذات است. چنان مطالبه و نقد کنیم که انتخاب مردم تغییر کند نه با هر نوع انتخابی خداحافظی کنند. در مکتب امام و به حکم مردمسالاری، رای سبز و بنفش و سیاه از بی رایی بهترست.
💢خلاصه؛ نقد کردن نظام، نه لازم بلکه واجب است، اما نتیجه اش باید امید به #اصلاح باشد...همین ملاحظه، سبک و ادبیات و روش نقد را تعیین می کند.
⚜️ @taammolat74
🔰انسان در آوردگاه تاریخ
✍️دکتر حکمت الله ملاصالحی
🔸تاریخ آوردگاه اندیشهها، باورها، ارزشها، نظامهای دانایی و اعتقادی و نحوهی بودن انسان در جهان است. آوردگاهی عظیم،گشوده، فراخ، تعیینکننده و سرنوشتساز. انسان وجودیست زلزلهخیز.تکانها و لرزشهای ارض وجود آدمی و تاریخ سختتر و سنگینتر از زلزله طبیعی است.
🔹در طبیعت تنازع برای بودن پایهی بقاست و در عالم انسانی تلاش بیامان برای نحوهی بودن، محرک و مایهی زندگی است. در طبیعت و جغرافیای طبیعی راهها همه پیشاپیش معین و از پیش طراحی و ترسیم شده است. ظلالت و خجالت و خفت وگمراهی و گناه وگمگشتگیای در میان نیست. این آدمی است که هر صبح و شام به گام نهادن در صراط مستقیم فراخوانده شده؛ چون خطر ظلالت در کمین است و دام گمراهی و کژروی پیشرو.
🔸 انسانی که الوهیت از شاهرگ حیات او به او نزدیکتر است؛ میتواند چنان، در دام از خویش بیگانگی گرفتار آید و در ورطههای غفلت و نسیان از خویش فرو افتد و مسخ و فسخ شود و بوزینه و خنزیر برکرسی رفیع انسان بودن او بنشیند و جای او بیاندیشد و بیافریند و در توهم دانایی بذر دانش بیافشاند و در توهم هنر اثر خلق کند و زیر آوار آثار اعمال و افعال و آفریدههای خود دفن شود.
🔹میشود از خویش بیگانهای، در توهم و سراب و فریب زندگی در جایگاه بلند کرامت انسانی او زندگی کند و برکرسی ذهن و فکر و اراده و خواست او بنشیند و سیاست براند و زر بیاندوزد و زور بگستراند و هیچ نداند و نفهمد که چه کسی برکرسی اراده و بر مقام رفیع آزادی او تکیه زده و تصمیم گرفته و جای او زیسته و مرده است.
⚜️ @taammolat74