eitaa logo
تاملات
743 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
🔊 فایل صوتی بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری 🔷 سیر تحلیل و واکاوی جوهر معنایی واژگان از منظر شهید مطهر
🔖 تقریر جلسه سوم مبحث فطرت 🔘 بخش دوم 🔸از استفاده از کتب لغت و تدقیق لغوی ایشان تا روش خاصی که برای فهم معنای اصلی واژه استفاده می کند، از کنار هم گذاشتن استعمالات متعدد روایی و قرآنی برای پی بردن به فهم عمیق و جوهر معنا، استفاده از افراد شاخص دیگری که در تحلیل معنا به ما کمک می کنند مثل قول ابن اثیر و شیخ عباس قمی. فارغ از اینها در کنار این موارد به واژگان دیگری می پردازد که هر چند مفهومی از واژه فطرت دور هستند ولی به نحو مصداقی در همان معنا به کار می آیند. دقت ایشان در رصد الفاظ و مفاهیم دیگری که با آن مفهوم، از جهت مصداقی همپوشانی دارند، قابل تامل است. از سوی دیگر ایشان در آخر مفاهیم نزدیک و مرتبط به این مفهوم را اخذ کرده و تفاوت اساسی آنها را برای روشن شدن جوهر معنایی فطرت ذکر می کند. تفاوت فطرت با غریزه و طبیعت را روشن می کند. با این سیر می توان به عمق معنای فطرت رسید. 🔸این سیر برای ما قابل لمس و ارزشمند است. چگونه مواجه استاد با مفاهیم برای تحلیل معنایی آنها و روشی که به کار می گیرد، سیر مهمی است. ✅ایشان فطرت را به معنای ابداع و خلقت ابتدایی(آفرینش بدون سابقه) می گیرند. سپس با استفاده از ابزار صرفی، هیات فطرت را تبیین معنایی می کنند. فطرت نوع خاصی از آفرینش است. البته نکته ای فراتر از کتاب، نسبت به ابداع وجود دارد. ابداع چیست؟! آیا خلقت بی سابقه از نظر فلسفی امکان پذیر است؟! آیا ما خلق من العدم داریم؟! این مساله مهمی است. در ادامه ایشان دقت لغوی دارد. در دایره کتب لغت گشته و نکته فنی برای ما دارد. کتاب لغت ابن اثیر یک کتاب لغوی برای تفسیر حدیث است. مفردات راغب یک کتاب ارزشمند برای مفردات قرآن است. 🔹نکته مهمی که در بحث حنیف ذکر می کنند این مطلب است که طبق آیه قرآن نکته مهمی را متذکر می شوند که ما اساسا ادیان الهی نداریم و تعبیر غلطی است. ما یک دین بیشتر نداشته ایم و آن دین اسلام است. هر آنچه شارع مقدس بیان کرده است همان دین حنیفی بوده است که از کل سلسله تاریخ بشری این دین جریان داشته است. اینکه ما چیزی به نام یهودیت و مسیحیت می شناسیم در حقیقت تحریف شده دین حنیف و اسلام بوده است. 🆔 @lotfi74
🔸غیر از سبک معماری ایرانی اسلامی، آینه کاری ها ،کچ بری ها و نوع سنگهای بکار رفته که نشان میدهد حرم ائمه اطهار توسط ایرانی ها ساخته شده، اشعار فارسی نستعلیق موجود بر در و دیوار این اماکن ، حاوی مفاهیمی است که فقط ما میتوانیم بخوانیم شان و معانی اش را بفهمیم.🔸 تا نجف شد آفتاب دین و دولت را مقام خاک آن دارد شرف بر زمزم و بیت الحرام🔹🔹🔹 السلام علیک یا امیر المومنین 🆔 @lotfi74
🔰عدم محاسبه پذیری پیاده روی اربعین و ناکامی علوم انسانی ✍ محمدعلی روزبهانی 🔸از پیدایش جهان مدرن و طرح اندازی ریاضیاتی بر طبیعت/خلقت، جهان هرچه بیشتر و بیشتر کمی شد تا آنجا که کمیت و محاسبه پذیری به کیفیت مطلق اشیا و انسانها بدل گردید. این کمی شدن قدرت مدیریت، کنترل و محاسبه پذیری را به ارمغان آورد. از دل آن تکنوکراسی و بوروکراسی سر برآورد. کمی شدن اما پنهان و آشکار آدم و عالم را معنازدایی کرد. پیش از عصر جدید، آدمیان در شاعری و پاک آیینی بر هم برتری می جستند و هماورد میطلبیدند، اما اکنون برتری در استادیوم های فوتبال با شمارش عبور توپ از خط دروازه محاسبه پذیر میشود، میزان قدرت خرید و مصرف بیشتر در ازای کار کمتر و آسان تر ملاک سعادت و برتری می گردد... 🔵علوم طبیعی و علوم انسانی خدمتگزار این جهان محاسبه پذیرند، پرچمهایی که بر قله های فتح شده توسط عقل خود بنیاد/بی بنیاد سوژه مدرن به اهتزاز در می آیند. 🔵پیاده روی اربعین اما با همان سنجه های علوم انسانی گسستی در جهان مدرن پدید آورده است. درک آن برای تماشاگران متخصص در علوم انسانی به سان سیاه چاله ای فضایی است که عظمت و جاذبه بی کرانش را لمس میکنند اما هیچ فاکتور و متغیر محاسباتی و تحلیلی به دستشان نمی‌دهد. چونان پدیده ایست که از شدت حضور غایب است و برای تماشاگرانش عظمت فهم ناپذیریش حیرت زا و خشوع آفرین است. 🔵پیاده روی اربعین بازگرداندن کیفیت به جهان معنازدایی شده و جهان کمی شده متکاثر است که از شدت کثرت، پاره پاره شده و هر آن جزیی و جزیی تر و تنهاتر و بیگانه تر از کلیت خویش میشود. 🔵باز گرداندن کیفیت به جهان کمی شده برای عقل مدرن به سان هیولایی تصورناپذیر است اما شدت مشاهدات مشارکت کنندگان در این پیاده روی عظیم نسبت به حقیقت هستی و یقین متراکم ایشان به فلسفه تاریخی غوطه ور در معنا لمعات طلوع تمدنی دیگر و متمایز را به رصدخانه های جهان ساطع می‌کند. ۹۸ 🆔 @lotfi74
✍ فرید ابراهیمی در این شرایط و زمانه که مافیای ورزش و هنر جز به سلبریتی های سفله، مجال جولان نمی دهند؛ کار تو را فقط عملیات استشهادی میتوان نام گذاشت! #مهدی_ترابی شهادتت مبارک!❗️ 🆔 @lotfi74
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
⚽️ تبدیل تهدید به فرصت؛ از دوره پهلوی تا مهدی ترابی⚽️ 📌از نظر بسیاری از تحلیلگران، فوتبال نیز مانند برخی از دستاوردهای مدرنیته، ابزاری برای اغفال و تخدیر توده هاست. چیزی مانند صنعت سینما، صنعت سکس، صنعت دارو و ...؛ شاید نیز چنین تلقی ای داشت که ساخت ورزشگاه برای فوتبال را دنبال می کرد. 🆔 @darseenghelab ⚽️ به هرترتیب فوتبال توانست در ایران هم ریشه بدواند. حالا ماییم و یک فرهنگ عمیق فوتبالی که شاید از نظر خیلی ها تهدید باشد با این حال جالب است که همین فوتبال در مقاطع خاصی فرصت های درخشانی ایجاد کرده است💯 💎 فینال جام ۱۹۶۸ در ایران برگزار شد. آنهم بین ایران و رژیم صهیونیستی💥 بسیاری از همسایه‌های ایران به دلیل جنگ شش روزه، این مسابقات را بایکوت کرده بودند اما در این مسابقه فرصت های جالبی پیش آمد. تیم اسرائیل با سیلی از مردم ایرانی مواجه شد که شعارهای ضد یهود و ضد اسرائیلی سر می‌دادند❗️ 🔆 این تنها اعتراض به برگزاری مسابقه با اسرائیل نبود. در سه مسابقه ای که بین ایران و اسرائیل رخ داد هر بار اعتراضات چشمگیری به وقع می پیوست. اعتراضات شدیدی که گاه تا یک هفته پس از پایان مسابقه ادامه داشت و ارکان رژیم پهلوی و مزدوران اسرائیل را به لرزه در می آورد.💯 🌕 اقدام ارزشمند که شجاعت اظهار نظرش همچون تیری بر قلب ضدانقلاب فرونشسته و صدای زجه شان را بلند کرد، نمونه دیگری از تبدیل تهدید به فرصت است. ترابی هم فرصت جدیدی خلق کرده که در آن ورزشکاران و فوتبالیست ها می توانند آتش بیار شایعاتی مانند دخترآبی نشوند و به رنج واقعی مردم و درمان آن بیاندیشند. 🆔 @darseenghelab
🔰نمی دانم به چه زبانی باید گفت انقلاب سال پنجاه و هفت شروع راهی تازه بوده است نه پایان آن ! شروع راهی که می تواند با قدرت اندیشه، بخش زیادی از جهان را تغییر دهد اما چگونه ؟ ✍ سیدجواد نقوی 🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰نمی دانم به چه زبانی باید گفت انقلاب سال پنجاه و هفت شروع راهی تازه بوده است نه پایان آن ! شروع را
🔸با این اندیشه دگمی که در حال حاضر وجود دارد و معتقد است ما بر حق هستیم و هرکه از این راه خارج شود یا خوارج زمان هستند یا سکولار هایی که قرار است نظام را استحاله کنند ! خیر ،:قطعا این اندیشه به سمت ترکستان است و حتی مصرف داخلی ان هم به سر امده است. 🔹 این دوره باید جنگ اندیشه ها را پیروز شد اما چگونه ؟ دقیقا مشابه همان روشی که اوینی در مجله خود ایجاد کرد ،فضایی برای بیان مخالف و منتقد و پاسخگویی در همان مجله برای مخاطبان خود... دقیقا باید راه شهید مطهری را پیش گرفت، گفتگو با مارکسیست های دوران خود و نقد تئوریک انها از طریق چاپ کتاب و سخنرانی و... دقیقا باید همان راه شهید بهشتی را طی کرد . ✅دعوت به مناظره در اوج انقلاب دقیقا همان مقطع که شاید خطرناک ترین زمان برای گفتگو بود و شکست روی انتن به منزله شکست تئوریک انقلاب اسلامی است اما ما چه کردیم ؟! مجلات را دست کم گرفتیم و بی اهمیت جلوه دادیم و تمام فضای مجلات کشور دربست در اختیار طیف روشنفکر است. بدون گفتگو نخبگان و قشر تحصیل کرده جامعه هم از انجا خط می دهند و کادر سازی می کنند و طبقه متوسط شهری را به خود جذب کرده اند بدون ذره ای احساس خطر در فضای کتاب و پاسخ های تئوریک در موضوعات مهم هم یا دیر عمل کردیم‌ یا به قدری پیوست رسانه ای ان ضعیف بوده که هیج وقت دیده نشده است. ضمن انکه به زبان مردم و عموم سخنرانی نکردیم و یا کتاب ها را به زبان قابل قهم تبدیل نکردیم از رمان ها برای جوانان و نوجوانان گرفته تا مخاطب عمومی و خاص ‼️ صدا و سیما هم که رسما تن به هیچگونه مناظره ی عمیقی نمی دهد و هر چهار سال یکبار صرفا جهت دعوا های سیاسی بحث می کند که انهم خروجی ای جزء نفرت به بار نیاورده است... 🆔 @lotfi74
🔰صنعت اضطراب 🔺در سال‌های اخیر وعده‌ تسکین اضطراب به صنعتی چند میلیارد‌دلاری بدل شده: از اسپینرهای انگشتی، خوشبوکننده‌های هوا و محصولات مراقبت پوست گرفته تا دستگاه‌های مولد صدا [های آرام‌بخش از قبیل صدای آب و باد و…]، افشانه‌های آرام‌بخش و هزاران اپلیکیشن مراقبه که گوشی‌های‌مان را پر کرده‌اند؛ اما نکته اینجاست که این «اقتصاد اضطراب» با تأکید بر راهکارهای مصرف‌محور از جنس «خودت انجام بده»، بار درمان اضطراب را مستقیما بر دوش فرد مضطرب می‌گذارد. 🔺وقتی اضطراب را به‌ صورت یک اپیدمی فراگیر اجتماعی- اقتصادی بررسی می‌کنیم، معلوم می‌شود که اضطراب نقیصه‌ای عاطفی و شخصی نیست.. بنابراین این درک مشترک که «تو در این بن‌بست شغلی، در این بدهی تمام‌نشدنی، در این افسردگی طاقت‌فرسا تنها نیستی» می‌تواند راهی باز کند به طرح پیشنهادهای جدید درباره علل ریشه‌ای اضطراب‌‌های ما و افراد را در مقابله با این مشکل به همکاری برای یافتن روش‌های جمعی‌تر و ماندگارتری ترغیب کند. 👇🏽در لینک ذیل بیشتر بخوانید: 🌐 http://medn.me/3x 🆔 @lotfi74
📺 برنامه تلویزیونی 💎نقش هیات در اعتلای فرهنگ جامعه توسط استاد ارجمندم حجت الاسلام دکتر هاشمیان(مدیر گروه مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم) 🔹امشب ساعت 23 🔹از شبکه افق 🆔 @lotfi74
♨️ #اختصاصی 🔊 فایل صوتی درسگفتار نظریات جامعه شناسی 🔷 استاد رضا ملایی 🆔 @lotfi74👇👇👇
جلسه دوم.mp3
48.04M
♨️ #اختصاصی 🔊 فایل صوتی نظریات جامعه شناسی 🔷 استاد رضا ملایی 🔰 نقد و بررسی نظریات مارکس و جریان مارکسیست و نئومارکسیست 🔹 جلسه دوم 🔻پ.ن: در کنار تحلیل، بیان خوب استاد و تسلط ایشان بر مباحث؛ نکات ارزشمندی نیز بیان میکنند که بسیار قابل استفاده است... ⏰ ۲۹ مهر ۱۳۹۸ 🆔 @lotfi74
به نام خدا 🔸🔸🔸 کانال تاملات🔸🔸🔸 💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠 🔴🔴🔴 کانال تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها و تفکر برای بازگشت به خویشتن و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند... 🔷🔷🔷 🔸 دین 🔹 فلسفه 🔸 فرهنگ 🔹 روانشناسی 🔸 رسانه و فضای مجازی و... ♦️♦️♦️ به جمع ما بپیوندید....👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/lotfi74 👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
سلسله نشست‌های فلسفه و علوم‌اجتماعی دیلتای و علوم‌اجتماعی دکتر مالک شجاعی جشوقانی گادامر و علوم‌اجتماعی دکتر مهدی معین‌زاده مارکس و علوم اجتماعی دکتر محمدتقی چاوشی هایدگر و علوم‌اجتماعی دکتر احمد رجبی هگل و علوم‌اجتماعی دکتر مصطفی ‌زالی ویتگنشتاین و علوم‌اجتماعی دکتر مهدی حسین‌زاده یزدی مک اینتایر و علوم اجتماعی دکتر محسن صبوریان @utsaiss @philosophyofss ➕ جهت کسب اطلاعات بیشتر به ادمین یکی از کانالهای بالا رجوع کنید. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
🔰فضای مجازی و رشد علوم در تمدن اسلامی ✍ حسن انصاری 🔸برخلاف تصور عمومی يکی از علل اصلی رشد معجزه آسای علوم در دو سه قرن نخستين اسلامی کمبود کاغذ بود. به تدريج که توليد و دسترسی به کاغذ همگانی شد نه تنها از سرعت رشد علوم کاسته شد بلکه زمينه برای تقليد از گذشتگان و از رونق افتادن اجتهادات و ابداعات فکری روافزون شد.. 🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰فضای مجازی و رشد علوم در تمدن اسلامی ✍ حسن انصاری 🔸برخلاف تصور عمومی يکی از علل اصلی رشد معجزه آس
🔸 با ظهور صنعت چاپ اين روند تنزلی به شکل بی سابقه ای تشدید شد. در دو قرن نخست به جای نوشتن می بايست مطالب را به ذهن می سپردند و بيش و پيش از نوشتن می بايست انواع دانش ها را فرا می گرفتند و در قلب و روح و جانشان به وديعت می گذاشتند. آنچه نوشته می شد به دليل کمبود و گرانی کاغذ می بايست خيلی اهميت می داشت و به بهایی که برای کاغذ و برای نوشتن لازم بود پرداخت شود می ارزيد. نه هر چيز بی مايه ای نوشته می شد و نه هر چيز بی ارزشی خوانده می شد. علم و دانش گنجی بود که بايد در سر درس بزرگان می آموختند و آن را به "مذاکره" برای خود پايدار می کردند. ابتکار و اجتهاد و نوآوری پايه و مايه نوشتن بود. بعدا که کاغذ ارزان شد و سهل الوصول داستان به تدريج فرق کرد و "علوم" ارزان شد. از صدها نوشته در يک فن به زحمت يکی به نوشتن و خواندنش می ارزيد. تعبيری از اوزاعی، فقيه معروف شام در قرن دوم در دست است بدين قرار: ما زال هذا العلم عزيزا يتلقاه الرجال حتى وقع في الصحف ، فحمله أو دخل فيه غير أهله. واقعيت اين است که هر دانشی را تخصص و اهلی بايد و شايد. خواندن بر نوشتن مقدم است و برای هر صفحه که می نويسی بايد صد صفحه خوانده باشی. فضای مجازی در روزگار ما کاغذ و قلمی رايگان در اختيارمان قرار داده است. بايد از آن فرصت ساخت برای خواندن بيشتر و نه "هفتاد من کاغذ" نوشتن. فضای فارسی مجازی اين روزها پر شده است از اظهار نظرهای بی پشتوانه درباره دين و فرهنگ و سياست و تاريخ. کمی هم به فکر نسل های آينده باشيم. زنده باد خواندن و فراگرفتن... 🆔 @lotfi74
🔰 نقد و بررسی فیلم رد خون ✍ امیررضا مافی 🔸رد خون یک فیلم قابل دیدن است که به لحاظ کارگردانی نقاط درخشانی دارد و گاهی دچار افت می‌شود. مهدویان با همان دکوپاژ سابق و قاب‌بندی‌های داکیودرام‌هایش، سراغ داستان عملیات مرصاد و تغییر آدم‌ها رفته و با ژست خارج از جریان بودن، هم انقلابی‌های دوآتشه بی‌مغز مانند کمال را زده و نشان می‌دهد آن‌ها بر خلاف روزهای اول انقلاب، فاقد خلوص‌اند و انتفاع شخصی را بر هر چیزی مقدم می‌شمارند! 🆔 @lotfi74👇👇👇
تاملات
🔰 نقد و بررسی فیلم رد خون ✍ امیررضا مافی 🔸رد خون یک فیلم قابل دیدن است که به لحاظ کارگردانی نقاط د
...هم تکنوکرات‌های امنیتی مانند صادق را زده که همه چیز را در سازمان مهندسی می‌کنند، اما مسئولیت فاجعه‌ای را که می‌آفرینند نمی‌پذیرند و آن را گردن ساختار می‌اندازند. فیلم در واقع، هم تفکر احمدی‌نژادی را می‌کوبد و هم تفکر اعتدالی روحانی را. و شاید در پی یافتن قالیباف و نو اصولگرایی‌اش است. اما جز این ژست نقادانه، فیلم نیم‌نگاهی محافظه‌کارانه به سازمان مجاهدین دارد. مشتی از اعضا را خون‌خوار و سفاک نشان می‌دهد و مشتی دیگر را فریب‌خورده و ساده‌اندیش که همدلی برانگیزند. این قرائت از مجاهدین اتفاقا در سال‌های ابتدایی انقلاب، که فضای فکری جامعه ملتهب و بی‌جهت بود معنادارتر است تا عملیات مرصاد در سال شصت و هفت. یعنی سمپادهای نوجوان و جوان سال‌های ابتدایی انقلاب که گهگاه به اعدام محکوم شدند، قطعا بیش از سال شصت و هفت و عملیات نظامی علیه کشور دچار ساده‌اندیشی‌اند و رد خون می‌خواهد به هیچ کس باج ندهد و البته هیچ‌کس را به خون خودش تشنه نکند و این یعنی محافظه‌کاری در بیان مقاطع تاریخی. به لحاظ سینمایی نیز، همان طور که اشاره شد، مهدویان کارگردان کاربلدی است ، اما در قاب‌بندی و انتخاب لنزها می‌توانست خوش‌سلیقه‌تر باشد. آغاز فیلم بسیار طولانی و مقدمه‌ی درام خسته‌کننده است، چون مهدویان می‌خواهد همه‌ی بذرها را برای رسیدن به سکانس آخر دقیق بکارد، اما چون انتخاب بذرهایش دقیق و هم‌راستا نیست، دچار اطناب می‌شود و این استراتژی باعث شده که فیلم در نیمه‌ی نخست، برای مخاطب کمی حوصله‌سربر به نظر آید. با این همه، ما احتیاج داریم به ساخته شدن هر چه بیشتر فیلم‌ها درباره‌ی تاریخ انقلاب از مناظر مختلف و ظهور بدیل‌هایی برای قرائت رسمی از این تاریخ. 🆔 @lotfi74
♨️ سلسله مباحث بازخوانی کتاب فطرت شهید مطهری(ره) 🔉 جلسه اول 🔜 https://eitaa.com/lotfi74/209 🔉 جلسه دوم 🔜 https://eitaa.com/lotfi74/223 🔉 جلسه سوم 🔜 https://eitaa.com/lotfi74/244 ♦️♦️♦️تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها♦️♦️♦️ 🆔 @lotfi74
🔉 فایل صوتی 🔰مناظره پیرامون نظریات فقهی در باب «لباس روحانیت» 🎙استاد اکبرنژاد - استاد ابوالقاسم سیفی مازندرانی 🆔 @lotfi74 🆔 @feghahat👇👇👇
1398-07-15 مناظره لباس روحانیت 32.mp3
26.93M
🔉فایل صوتی 🔰مناظره پیرامون نظریات فقهی در باب «لباس روحانیت» 🎙آقای اکبرنژاد - آقای ابوالقاسم سیفی مازندرانی ⏰ ۱۵ مهر ۱۳۹۸ #مناظره #اکبرنژاد #لباس_روحانیت #سیفی_مازندرانی 🔻پ.ن: دوستان این مناظره رو گوش نمایند و نظرات خودتون رو برای بنده ارسال کنید. ان شالله در آینده یادداشتی خواهم نگاشت. 🆔 @lotfi74
🔰 تفکر قرآنی، طریق تفکر در عالم ✍️ اصغر طاهر زاده قرآن به عنوان وَحی الهی راهکارِ درست دیدن و درست عمل کردن بشر را به بشر تذکر میدهد تا بشر با تذکر قرآن به چنان منظری دست یابد که قرآن به او تذکر داده است. مثل اینکه شما در حالیکه در حال دیدن دیوارِ مقابل خود هستید، کسی به شما وجود نوری را که عامل دیدن دیوار شدهاست، تذکر دهد. میتوان گفت هرکس میخواهد متذکر حقایقی باشد که در عالم هست و بشر از آن غافل است، باید به قرآن رجوع کند و با تدبّر در آیات آن متوجه آن حقایق شود. با چنین رویکردی از تفاسیر قرآن میتوان کمک گرفت. 🆔 @lotfi74 👇👇👇
تاملات
🔰 تفکر قرآنی، طریق تفکر در عالم ✍️ اصغر طاهر زاده قرآن به عنوان وَحی الهی راهکارِ درست دیدن و درست
🔸باید زبان قرآن را فهمید و با رویکرد تدبر در قرآن به آن رجوع کرد تا در همه ی ابعاد انسانی به تعادل برسیم و معلوم است که برای فهم زبان قرآن بعضاً مفسران به کمک ما آمده اند. در تمام ابعاد زندگی ـ اعم از امور فردی یا اجتماعی و تربیتی و اقتصادی ـ باید ماوراء آنچه فرهنگ مدرنیته بر اذهان تحمیل کرده، سؤال داشت و به قرآن رجوع کرد و با مبانی قرآنی جواب آنرا گرفت.🔵 🔹وقتی انسان نسبت به فرهنگ مدرنیته به خودآگاهی رسید و متوجه جایگاه تاریخی آن شد، به راحتی میتواند از مدرنیته سؤال کند و در فضایی ماوراء مدرنیته بیندیشد.✅ در آن حال سؤال اصلی او آن میشود که چگونه در فضایی که بشر همه ی امور قدسی را اعتباری میداند، باید از آن فضا عبور کرد و همهی امور او را به آسمان معنویت متصل نمود، تا از رنج پوچی و بیمعنا بودن برهد و جایگاه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ»3 روشن شود؛ که خداوند میگوید جنّ و انسان را فقط برای بندگی و اُنس با معبودش آفریده و اگر تمام مناسبات خود را در راستای همان هدفی که برای آن آفریده شده، قرار ندهد، به همان اندازه احساس بیمعنایی و بیهویتی و پوچی میکند.⚜️ 🔸نسبت بشر با قرآن همان نسبت بشر با خدا است که یکی عبد است و دیگری «ربّ» و قرآن صورت ربوبیت خداوند است تا بشر بتواند به کمال خود، که نزدیکی به کمال مطلق است، نایل گردد و سنت «إلیه راجعون» به وقوع بپیوندد. ✅ علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) به طور مستقیم مورد چنین سؤالی نبوده اند تا جواب دهند، ولی ایشان با اُنسی که با هانری کربن داشته اند، متوجه روح فرهنگ مدرنیته شدهاند واین روح -که همان خدای بدون شریعت است- فضای فرهنگی جامعهی اسلامی را متأثر میکند. لذا تأکید ایشان در تذکر دادن به عبودیت و ربوبیت از طریق آیات قرآن به صورتی بسیار دقیق برای نجات بشر امروز از ظلمات فرهنگ مدرنیته، راهگشا است. 🔹قرآن نوری است که از یک طرف راه آیندهی بشر را به او می نمایاند و از طرف دیگر موانع و حجابها را میشناساند، تا بشریت گرفتار افکار وَهمی نشود و عمر خود را در اعتباریات ضایع نگرداند. قرآن افقی را در جلو شما میگذارد که به راحتی هویت هر موقعیتی را نسبت به آن افق ارزیابی میکنید و از موجودیت آن موقعیت پرسش به عمل میآورید. ❗️در همین راستا به این نتیجه میرسید که باید در تمام مناسبات بشر حکم خدا حاکم باشد و این محقق نمیشود، مگر با حاکمیت امام معصوم و بنابراین به تمدنی میاندیشید به نام تمدن اسلامی که از طریق واسطهی فیض الهی، زمین به آسمان وصل شود. و با دید قرآنی، نظام ولایت فقیه را نیز از آن جهت که دورهی گذار از حاکمیت نفس امّاره به حاکمیت خدا است، ارج می نهید. ✴️منبع: سروه اندیشه 🆔 @lotfi74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ ویدیویی: پدرسالاری تا کجا؟ 🔹دانشجوي پزشكي: متاسفم كه جامعه پزشكي با امثال تو( حسيني) طرف است ! 🔸دکتر سیدمجیدحسینی: و معقدم استدلالات اين دانشجويان پزشكي ، نه تنها مبتني بر روياي اينده پر رفاه است ؛ بلكه مبتني بر يك غرور عميقيست كه سيستماتيك ، بدون انكه بفهمند، به انها منتقل مي شود ؛ دانشجوي پزشكي، پزشك سالاري را درون يك سيستم اموزشي دروني مي كند ، ووقتي وارد بيمارستان و مطب ميشود بصورت ناخوداگاه همان سلسله مراتب را تكرار مي كند ؛ تمام استدلالاتش از سر غرور است ! 🔹مي گويد : ما زياد تلاش مي كنيم ؛ پس حق مان درامد بيشتر است ( اقشار ديگر گل لگد مي كنند ) ما با هوش بوديم ، كنكور قبول شديم ( نمي گويد پول داشتيم !) پس اموزش بهتر مال ماست ؛ 🔹مي گويد : تخصص داريم ، پس پركيس به ما تعلق مي گيرد نه پرستار و بهيار ! 💠خلاصه تمام استدلالات از سر يك پزشك سالاري مقابل ساير اقشار است ؛ و اين براي قشر پزشك بسيار خطرناك است ؛ قشري كه مقابل ساير اقشار است ، تبديل به دشمن مردم ميشود ؛ بايد از پزشكي دفاع كرد، و دفاع از پزشكي يعني اجازه ندهيم ، سيستم پزشكي دشمن مردم شود ! اين بزرگترين دفاع است و راهش يك چيز است : شكستن پزشك سالاري و هم سرنوشت شدن پزشكان با مردم . 🆔 @lotfi74