eitaa logo
تاملات
744 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی اندیشه‌های جواد طباطبایی ۱.m4a
28.04M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | فروکاست "" به "" نشست نقد و بررسی اندیشه‌های سید 🎙گفتگوی دکتر ، دکتر سید و دکتر بخش اول 🔹 در عرصۀ عمومی، ایدۀ ایران‌شهری که طباطبایی مطرح می‌کند، از چه منظری است؟ آیا واقعاً وقتی آقای طباطبایی دربارۀ تاریخ تحولات ایران سخن می‌گوید، انصاف و عدالت را رعایت می‌کند؟ اگر کسی با تاریخ ایران یا نگاه‌هایی که در روایت‌های تاریخی وجود دارد، آشنایی نداشته باشد، این‌گونه می‌پندارد که این اتفاقات و روایاتی که آقای طباطبایی در سیر تحولات تاریخ ایران بیان می‌کند، درست است و غیر از این نیست؛ درحالی‌که منظور و هدف من این است که روایت‌های موازیِ روایتی که ایشان از تاریخ ایران می‌کند، وجود دارد که ممکن است با روایت طباطبایی مخالف باشد. 🔹 برخلاف آن‌چه گفته می‌شود که طباطبایی اولین پایه‌گذار بحث ایران‌شناسی و ایران‌شهری به معنای مدرن کلمه است، ایشان در بستری که عبدالحسین مطرح کرده بود، کار می‌کند. محورهایی مانند این‌که ایران تافتۀ جدابافته‌ای در میان کشورهای اسلامی است و مسائل مختلف دیگری که در کتاب دو قرن سکوت مطرح می‌شود، بستر حرف‌ها و کارهای دکتر طباطبایی است. ⚜️ @Taammolat74
بررسی اندیشه‌های جواد طباطبایی ۲.m4a
30.77M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع | فروکاست "" به "" نشست نقد و بررسی اندیشه‌های سید 🎙گفتگوی دکتر ، دکتر سید و دکتر بخش دوم 🔹 طباطبایی در پاسخ به دکتر ملکیان می‌گوید باید از ناسیونالیسم دفاع کنیم؛ ولی باز می‌‌دانم تعبیرشان از ناسیونالیسم، فکری است نه ناسیونالیسم به معنای نژاد؛ چون پروژۀ ما، شما و آقای طباطبایی تفکر و خرد ایرانی است و ما حتی با سنخ سلطنت هخامنشی و ساسانی در ایران کاری نداریم. 🔹 طباطبایی در جایی می‌گوید من هگلی هستم و تاریخ از مبدأ خاصی به نام یونان شروع می‌شود و مسیر مشخصی دارد. سؤال من این است که چرا طباطبایی باید این‌طور فکر کند که باید تاریخ را این‌گونه بفهمیم و زبان را که مربوط به دورۀ اخیر است، به دوره‌های دیگری اطلاق کنیم که بگوییم این‌ها دچار زوال هستند؟ ⚜️ @Taammolat74
هدایت شده از فکرت
دومین محفل گفت‌و‌گومحور فکرت با عنوان: ✅ پرسش و پاسخ 💠 مهمان ویژه: حجت‌الاسلام استاد حمید پارسانیا 📌و با حضور فرهیختگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی ⏰ یکشنبه ۱۴ اسفند، ساعت ۱۰:۳۰صبح مکان: قم، خیابان هنرستان، مؤسسه شناخت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰محفل گفتگو فکرت با حضور دکتر جلسه کاملا صمیمانه و گفتگویی پیرامون مسائل انضمامی: و... در حال برگزاری است ⚜ @Taammolat74
تاملات
🔰محفل گفتگو فکرت با حضور دکتر #پارسانیا جلسه کاملا صمیمانه و گفتگویی پیرامون مسائل انضمامی: #ان
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |انقلاب اسلامی از نظر تا عمل 🎙 حجت‌الاسلام حمید پارسانیا محفل گفتگوی فکرت موسسه شناخت ⏰ 14 اسفند 1401 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
AudioCutter_پارسانیا_1(2).mp3
16.39M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | از نظر تا عمل 🎙حجت الاسلام 🔹 برای رفع انسدادها انجام شد و اگر مسیر باز بود که نیاز به انقلاب نبود. منتهی برهم ریختن این ساختار سیاسی از افق یک ساختار معرفتی و فرهنگی بود که آرمان‌هایی داشت و افق گشایی شده بود. اگر این آرمان‌ها قوت و قدرت روشنایی نداشت نمیتوانست آن نظام سیاسی را درهم بریزد. 🔹انقلاب ما از دل ساختار سیاسی و منازعه قدرت نظامی درنیامد؛ مثل نزاعی که امروز در اوکراین بلوک غرب با روسیه انجام می‌شود؛ بلکه داشت که این تولید یک کرد. پس افق معرفتی ما بسته نبود. 🔹این انقلابی که از بستر آرمانهای دینی جامعه برخواسته بود و قدرت سیاسی را کنار گذاشته بود، به رغم این توانمندی ها و ظرفیت‌هایی ک داشت همواره احساس میکرده که برای رسیدن به آرمانهای خود راه زیادی دارد. 🔹اینکه میفرمایید ما چهل سال هست که با انسدادها مواجه هستیم. انقلاب آمده این انسدادها را کنار بزند و این ظرفیت در انقلاب وجود دارد و کمتر از گذشته نیست. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملات
⭕️ جواد طباطبایی تئوریسین پروژه ایرانشهری درگذشت 🔹 از آثار او می‌توان به ابن خلدون و علوم اجتماعی،
📍طباطبایی ، ایدئولوژی‌زدگی و توهماتی درباره ایران نقد و بررسی کتاب "دولت، ملت و حکومت قانون" که مدت‌هاست با پروژه تأملی درباره ایران و طرح بحث در فضای اندیشه سیاسی جامعه ایرانی شناخته شده است، در طول یک دهه گذشته با پیگیری بحث ایرانشهری و صورت‌بندی تاریخ و میراث فرهنگ ایرانی ذیل این مفهوم درصدد است به الگوی خاصی در نظریه تاریخی ایران دست یابد. طباطبایی که معمولاً با ادبیات بعضاً تندی به نقد برخی از آرا و افراد شهیر و اثرگذار در حوزه علوم انسانی و فضای علمی و تاریخ معاصر ایران می‌پردازد، اخیراً کتاب "ملت، دولت و حکومت " را در امتداد پروژه تأملی درباره ایران به رشته تحریر درآورده و ضمن ایضاح بیشتر نظریه و تبیین آنچه معنا و میراث انقلاب مشروطه است به انتقادهای تندی نسبت به برخی از متفکران چند دهه گذشته کشور پرداخته است. در ادامه انتقادات دکتر پیرامون این کتاب را اشاره می‌کنیم ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍طباطبایی ، ایدئولوژی‌زدگی و توهماتی درباره ایران نقد و بررسی کتاب "دولت، ملت و حکومت قانون" #جوا
🔘 بخش 1 از 2 🔹 به‌رغم ادعای دکتر طباطبایی، مباحث این کتاب از یک تئوری سیاسی جامع تبعیت نمی‌کند. ایشان از گذشته دیدگاه‌هایی را در این عرصه مطرح کرده‌اند اما این دیدگاه‌ها هیچ‌کدام در قواره یک دستگاه تئوریک نبوده است. 🔹 ایشان در این کتاب مانند دأب کشکول‌نویسان، بابی را باز می‌کنند و بدون آنکه تکلیف آن را روشن کرده باشند مجدداً باب تازه‌ای را باز می‌کنند که نشان‌دهنده فقدان نظم فکری در نویسنده یا غلبه احساسات بر متدولوژی علمی است. اصولاً یکی از مشکلات آثار آقای طباطبایی این است که کمتر مورد نقد عالمانه قرار گرفته یا اگر نقد شده از سوی ایشان با بی‌اعتنایی مواجه شده است. 🔹 از طرف دیگر، دکتر طباطبایی در کانون‌های بحث و گفتگوهای سیاسیِ ایران حضور ندارد و تقریباً سه دهه است که به خودانزوایی روی آورده است و همین امر باعث شده تا افکار ایشان تا حد زیادی پویایی خودش را از دست بدهد. شاید هم انتظار من به‌طور خاص از کتاب اخیر ایشان بالاست به این معنا که آقای طباطبایی در این کتاب قصد طرح درددل‎های خود را داشته و من توقع یک کار علمی روشمند را از ایشان دارم! 🔹 آقای طباطبایی در خیلی جاها بدون استدلال ادعای بزرگی را درباره تاریخ ایران باستان، درباره مدرنیته، درباره اسلام، درباره نهضت مشروطه و غیره مطرح می‌کند و حتماً توقع دارد که مخاطب این ادعاها را قبول کند اما واقعیت این است که هیچ دلیلی وجود ندارد که این حرف‌ها پذیرفته شود زیرا استدلالی در پی آن‌ها نیامده است. 🔹 برایم سخت است که برخی عبارات مانند یاوه‌بافی را درباره کتاب ایشان بگویم اما از آنجا که خود ایشان در کتاب درباره آثار دیگران به‌راحتی از این عبارات استفاده کرده‌اند، من هم استفاده می‌کنم. آقای طباطبایی در کتاب ملت، دولت و حکومت قانون دچار توهماتی درباره ایران به‌ویژه نهضت مشروطه شده است که برای من منشأ این توهمات چندان روشن نیست، 🔹 برای مثال، یکی از مطالبی که از گذشته در ذهن من بوده و با خواندن این کتاب این مطلب در ذهنم تثبیت شد، این است که ایران‌شهری که دکتر طباطبایی از گذشته تا به امروز از آن با قاطعیت صحبت می‌کند و از آن به‌عنوان نخ تسبیح نظراتش استفاده می‌کند، بیشتر به یک مفهوم خیالی شباهت دارد و آقای طباطبایی با همه تلاش‌های خود نهایتاً نمی‌تواند این مفهوم را از دایره خیالات به دایره واقعیات منتقل کند. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔘 بخش 1 از 2 🔹 به‌رغم ادعای دکتر طباطبایی، مباحث این کتاب از یک تئوری سیاسی جامع تبعیت نمی‌کند. ای
🔘 بخش 2 از 2 🔹باید قبول کنیم که وقتی درباره کل یا یک مقطع تاریخی قضاوت متمایزی داریم باید مدارک معتبری داشته باشیم و آن مدارک را از طریق دستگاه تئوریک خود توضیح دهیم؛ یا باید بتوانیم نقدهای دیگران به نظرات خودمان را پاسخ بدهیم اما آقای طباطبایی بعضاً مطالبی در این کتاب مطرح می‌کند که نه مدارک قابل قبولی برای آن ارائه داده و نه تاکنون نقدهای روشنی را که به این نظرات شده است پاسخ داده است. 🔹جالب است که آقای طباطبایی در نقاطی از کتاب زبان علم را هم کنار می‌گذارد و سعی می‌کند مطالبی را به‌صورت تحکم‌آمیز به مخاطب خودش القا کند که واقعاً به‌دور از شأن و جایگاه ایشان است. 🔹بخش‌هایی از این کتاب به‌صورت آشکار به فحشنامه‌ای علیه چند شخصیت مبغوضِ طباطبایی تبدیل شده است؛ از تا ، تا ، و ، از و تا و غیره.البته طبیعی است که آقای طباطبایی درباره نظرات این افراد نقدهایی داشته باشد کما اینکه بنده هم دارم اما لحن ایشان درباره این افراد و دیدگاه‌های آن‌ها بسیار سبک و در مواردی توهین‌آمیز است و همین موضوع باعث شده است که کتاب ایشان ارزش علمی خود را از دست بدهد. 🔹 در این کتاب تناقضات زیادی هم هست که در جای خود می‌توان روی آن مفصل صحبت کرد. آقای طباطبایی در ابتدای کتاب از فروپاشی در ژرفاهای فرهنگ و تمدن ایران صحبت می‌کند اما قدری جلوتر، و شاید با هدف به کرسی نشاندن سخن خود درباره ریشه ملی‌گرایی در ایران، تصویری بی‌نظیر از همین فرهنگ و تمدن ایران ارائه می‌کند. 🔹همچنین از یک طرف، ظهور قانون و حکومت قانون را میوه شیرین مشروطه معرفی می‌کند و نظر کسانی را که از شکست مشروطه صحبت می‌کنند قویّاً رد می‌کند اما در ادامه حاضر به قضاوت درباره سرنوشت قانون و حکومت قانون در دوران پهلوی اول و دوم نمی‌شود. ⭕️ به هر حال آنچه روشن است ما در کتاب ملت، دولت و حکومت قانون با یک کتاب علمی روبه‌رو نیستیم بلکه به‌رغم خصومت شدیدی که آقای طباطبایی نسبت به ایدئولوژی‌زدگی ابراز می‌کند، با خلق یک اثر کاملاً ایدئولوژیک از سوی آقای طباطبایی روبه‌رو هستیم که بعضی ویژگی‌های مثبت کتاب را هم به حاشیه برده است. 📚 ر.ک مصاحبه با خبرگزاری تسنیم ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |انديشه‌های ايرانشهری: توانايی‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، تهديدها 🎙با سخنرانی اساتید: محمدعلی مرادی قاسم پورحسن سیدجواد میری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ⏰ ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Dr miri_poorHasan_moradi_IRANSHAHR 96.7.22.mp3
26.88M
🔉 نشست علمی 🔶 موضوع |انديشه‌های : توانايی‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، تهديدها 🎙با سخنرانی اساتید: نگاه افراطی به اندیشه ایرانشهری، سید جواد طباطبایی؛ مؤسس و طراح این اندیشه و دیگران را به تناقض خواهد انداخت... بنده معتقدم اگر از ایرانشهری صحبت می نماییم، بحث خِرد ایرانی مؤلفه بسیار مهمی در این اندیشه است و خِرد نیز یعنی تفکر آزاد عقلی و من از این مؤلفه دفاع می نمایم. ایده ایرانشهری، نقاط قوتی دارد و با ایده باستان گرایانه در تضاد است. ایده ایرانشهری در تداومش، دوران اسلامی را طی کرده است و اوجش می رسد به سده سوم تا هفتم هجری. ایده باستان گرایانه سعی دارد اسلام را بیرون بیندازد و بر وجه ایرانیت تمرکز دارد. خود آگاهی در گفتار آقای طباطبایی مغفول است. یکی از نکاتی که می بایست به آن توجه نماییم این است که طباطبایی تقریباً حدود ۷۰ الی ۸۰ سال، مسائل بسیاری را که در حوزه تفسیر متون و تأویل علوم انسانی شکل گرفته اند را نادیده گرفته اند و سپس می گوید: امروزه هر کس با اندیشه ایرانشهری مخالف است، با ایران مخالف است. ⚜️ @Taammolat74
👆👆👆 چندی پیش نشستی با عنوان «بازگشت» پیرامون تبیین لزوم بازگشت به قانون اساسی به‌مثابه راه‌ برون‌رفت از مشکلات فعلی با حضور چند از اساتید از سوی مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران برگزار گردید که حاوی نکات خوبی بود. به زودی در کانال تاملات صوت این نشست ارائه خواهد شد ✅ ⚜️ @Taammolat74
دیگری را زمانی میتوان عمیق‌تر فهمید که در کرانه سیلان و سیلاب و امواج تحولات او فرصت دیدن یافته باشیم. در درون سیلاب و غرقاب تحولات چیزی را نمیتوان دید. و امید به نیز همین است، که در کرانه‌ها، افق‌ها را ببینی و در غیبت آرخه و لوگوس متعالی، انتظار تحقق فردای وحیانی ، متعالی ، الهی و نبوی را از کف ندهی حتی اگر یک جهان در یاس فروغلتند، تو بر آرمان پ ایده انتظار فردای متعالب‌تر همچنان استوار و پایدار به حرمت خویش ادامه بدهی. هر انتظار اصیل و واقعی در رجوع، معنای انتظار خود را بازمی‌‌یابد. رجوع به اصلی بنیادی‌تر برای پی نهادن بنیادی متعالی‌تر. و امام عصر به همین معناست 📚کتاب انسان تاریخی و تاریخ متعالی، ص ۱۶۴ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پروژه بی‌شک در امر دینی بود و همین نقطه تمایز او از سویی با ها و روشنفکران نواندیش بود که امر دینی را دنبال می‌کردند و از سوی دیگر خط مایز و و ها بود که فهم ناصوابی از امر اجتماعی و تمدنی دین داشتند... https://virasty.com/Rasoul74/1683012935840763170 ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ موج شکل‌گیری جدید نشریات در درون نوید فصلی تازه برای تولید و ترویج اندیشه دارد. نسلی که دغدغه‌مندانه به دنبال تولید ایده در جهانی است که تفکر و اندیشه را نادیده گرفته و این امر مهمی است. پیشرفت انقلاب در افق قرن جدید، نیازمند امتداد اندیشه‌ها در نسبت با مسائل انضمامی و کنونی ماست... ⚜️ @Taammolat74
📮 فکر و در نظر مردم محدود شده و توجهی به امور زندگی اجتماعی خود ندارند نتیجه این شده که اگر احیاناً شهرداری مثلاًیک قدم اصلاحی بردارد، مردم احساس نمی‌کنند که پای یک امر مذهبی در میان است، زیرا حس نمی‌کنند که این هم از جنبه دینی یک وظیفه است؛ مطهری، ده گفتار، ص85 https://virasty.com/Rasoul74/1683098589425631704 ⚜️ @Taammolat74
📮 جبرائیلی به درستی به نقطه ضعف کانونی اشاره دارد؛ اساس مشکل دولت نه تنها در بلکه در راهبردی و مناسب سیاستی در برخی مسایل است همین عامل موج ضعف انسجام و یکدستی لازم جهت و اساسی و زمینه‌ساز برخی هاست. https://virasty.com/Rasoul74/1683138640005844713@Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆👆 ⭕️در نقد مصاحبه اخیر دکتر بخارایی : 📮 مصادره «» از سیاست‌های مغالطه‌آمیز این دست به اصطلاح جامعه‌شناسانی است که حتی از فهم جامعه خود بازمنده‌اند. همیشه در صف اول خدمت به و در بطن زندگی بوده و هست. ممکن است نوع ادراک عمومی از عملکرد متفاوت باشد اما خباثت غیرانسانی عده‌ای اساس تحلیل جامعه نیست... https://virasty.com/Rasoul74/1683206004456784520@Taammolat74
27.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆👆👆 میگوید هدف ما مبارزه با به هر قیمتی است ولو باشد چون راست یا دروغ اهمیتی ندارد، اتفاقا چالش ما با برخی ها همینجاست که ابزار و روش منطق در مکتب انقلاب هم اهمیت دارد. عدالتخواهی در مسیر اسلام‌خواهی ارزشمند است. و از‌همین تفاوت‌های بنیادین، مسیرها جدا می‌گردد... https://virasty.com/Rasoul74/1683229474956886105@Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا