📮 حرف اصلی در این است که ما نتوانستهایم شخصیت «فرهنگی تاریخی» خودمان را در قبال ماشین و #هجوم جبریاش حفظ کنیم، بلکه #مضحمل شدیم. حرف در این است که مانتوانستهایم #موقعیت_سنجیده و حساب شدهای در قبال این #هیولای_قرن جدید بگیریم...
حرف در این است که ما تا وقتی ماهیت و اساس #فلسفه_تمدن_غرب را در نیافتهایم و تنها به صورت و ظاهر ادای غرب را در میآوریم - با مصرف کردن ماشینهایش- درست همچون آن خریم که در پوست شیر رفت و از این همه که برشمردم یک بدیهی به دست آید اینکه ما تا وقتی مصرف کنندهایم، #غرب_زده ایم.
✍ جلال آل احمد/ غربزدگی
⚜ @Taammolat74
🔉 درسگفتار علمی
🔶 موضوع | آرایش نیروهای سیاست داخلی و آینده اقتصاد سیاسی ایران
سلسله جلسات بررسی اقتصاد ایران
🎙استاد: دکتر علیرضا شفاه
والعصر، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق
⏰ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سلسله_جلسات_بررسی_اقتصاد_ایران؛_ج_1_دکتر_شفاه_out.mp3
44.74M
🔉 درسگفتار علمی
🔶 موضوع | آرایش نیروهای سیاست داخلی و آینده #اقتصاد_سیاسی_ایران
سلسله جلسات بررسی #اقتصاد_ایران
🎙استاد: دکتر #علیرضا_شفاه
جلسه اول
🔹 اتفاق مهم این است که اراده سیاسی کاهش پیدا کرده و نوعی رخوت ایجاد شده است.
در این صحنه که ما هستیم کسی توان #دعوت برای #بسیج کردن ارادهها را ندارد و نهایتا نوعی عمل بهبود دهنده در میان است که از جهتی جنبه دراماتیک میدان کنشگری را از دست داده است.
🔹 وقتی دعوتی در صحنه وجود ندارد، جامعه به سمت #مصارف_فرهنگی و #فردیت سوق پیدا میکند و امکان جامعه تضعیف میشود. این از آنرو اهمیت دارد که جریان #لیبرال در ایران این را به عنوان تنها فرصت و موقعیت ویژه تلقی میکنند.
🔹دولت جدید از همان ابتدا نتوانست چهره ارادهمندی از خود نشان دهد و انتظارات را برآورده نساخت و به سرعت #نرمال شد. فقط یک آرزومندی کوتاهمدتی را ساخت. لذا دولت فعلی توانی در برابر حریف خود ندارد.
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیام تصویری دکتر رضا داوری
در همایش « داوری در ترازوی داوری»
🔹 فلسفه پاسداشت وجود است اما جهان تفرقه و پریشانی از فلسفه دور است.
فلسفه به معنای تفکر باید باشد تا جای چیزها و وقت کارها را تذکر دهد که اگر نباشد، پریشانی و نابسامانی و ندانمکاری همه جا را فرا میگیرد.
🔹 من به #هوش_مصنوعی دل نبستهام؛ بلکه هنوز امیدم به شعر و فلسفه است ...
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | سوادرسانهای و سلبریتی 🎙 گفتوگو با مهدی کاشفیفرد/ دانشجوی دکتری علوم ار
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | مداح سلبریتی
🎙 گفتوگو با ریحانه فراهانی/ دانشجوی کارشناسیارشد مطالعات فرهنگی و رسانه
مجله صوتی مسیر رسانه
قسمت سوم
⏰ ۹ اسفند ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Rasāvā 03.mp3
10.49M
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | #مداح_سلبریتی
🎙 گفتوگو با #ریحانه_فراهانی
مجله صوتی مسیر رسانه
قسمت سوم
محورها:
🔹 پدیده مداح سلبریتی
🔹 #شهرت و #مداحی
🔹 هواداران مداحها
سردبیر: علی مومنی
#فرهنگ_شهرت
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 یوسف اباذری | هشدار پیرامون انقلاب جنسی در ایران
سوژه نئولیبرالیسم سوژه خوشگذران، لذتطلب، منفعت طلب ، نفعجوی فردگرایی است که میبایست در یک رقابت وحشیانه خودش رو نجات بدهد..!
«پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات»
سال 1397
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 درسگفتار علمی 🔶 موضوع | آرایش نیروهای سیاست داخلی و آینده اقتصاد سیاسی ایران سلسله جلسات بررس
🔉 درسگفتار علمی
🔶 موضوع | آرایش نوین جغرافیای اقتصاد سیاسی جهان و فرصت ایران
سلسله جلسات بررسی اقتصاد ایران
🎙استاد: حمیدرضا فرتوکزاده
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
والعصر، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق
⏰ ۸ خرداد ۱۴۰۲
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سلسله_جلسات_بررسی_اقتصاد_ایران؛_ج_2_دکتر_فرتوک_زاده_out.mp3
39.68M
🔉 درسگفتار علمی
🔶 موضوع | آرایش نوین #جغرافیای_اقتصاد_سیاسی جهان و فرصت ایران
سلسله جلسات بررسی #اقتصاد_ایران
🎙استاد: دکتر #حمیدرضا_فرتوکزاده
جلسه دوم
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍تفکر شریعتی و روزگار ما آیا اندیشه شریعتی برای امروز ما اهمیت دارد ؟! چه بخواهیم یا نخواهیم اندی
📍شریعتی، جامعهی بینظریه
در سالروز درگذشت شریعتی، بر این سیاق باید از خود پرسید : «در سینه جوانان نسلهای متاخر ما» چه مبارزهای جریان دارد؟ این پرسشی مبنایی است که تمایل به کنکاش و دیدن واقعیت از سوی متولیان فرهنگ و اندیشه، بسیار کم به چشم میخورد.
🔹 آنچه از شریعتی میآموزیم، این است که اگر نگران نسل جدید هستیم، اگر میخواهیم ارزشهایی که با آن در طول تاریخ زیستهایم را به نسل جدید منتقل کنیم، اگر میخواهیم خاطره تاریخی عشق به عدالت و تجسم علوی عدالت را برای نسل جدید بازگویی و بازخوانی کنیم، این مسیری طولانی است که بدون گذر انتقادی از وضع موجود میسر نخواهد شد.
🔹آنچه از شریعتی برای ما مانده نه تکرار و دنبالهروی مکانیکی از او، بلکه همین راه و روش انتقادی است که باید متناسب با وضعیت کنونی تازه شود. من در این روزها، با یادآوری شریعتی، مساله مهم بینظریهگی را کاملا نگرانکننده میبینم. جامعهای که ذهنیت نسلهای فعال آن حاصل چالشهای نظری و نهادینه نشدن نظریههایی برای آینده نباشد، باقوام و پویا نیست. نگرانی شریعتی که مطرح میکرد: «چه بسا این آخرین نسلی است که پاسخ خود را از دین میجوید.» با تاخیر حدودا پنج دههای، کاملا احساس میشود.
⚜️ @Taammolat74
🔰 آخرین نظرات رهبر انقلاب درباره شریعتی
🔹 چاپ ششم کتاب «جریانها و سازمانهای مذهبی - سیاسی ایران» نوشته رسول جعفریان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرآنلاین، در پاورقی چند صفحه از کتاب، نظرات مقام معظم رهبری درباره مرحوم شریعتی منعکس شده است که اختصاصا برای نویسنده کتاب ارسال شده و مطالبی است که رهبر معظم انقلاب هنگام مطالعه چاپ سوم در حاشیه کتاب نگاشتهاند. رسول جعفریان در چاپ ششم این کتاب ضمن انجام اصلاحات و افزودن مطالب جدید، نظرات مقام معظم رهبری را نیز در پاورقی کتاب افزوده است.
در این کتاب و در خصوص «نامه نگاری شریعتی به ساواک و نوع تعامل وی با رژیم شاه»، نویسنده دو نظر را مطرح میکند:
1️⃣ نخست نظر سید حمید روحانی که دکتر شریعتی را عامل رژیم معرفی میکند.
2️⃣ دوم کسانی که شریعتی را عامل رژیم نمیدانند اما معتقدند که شریعتی و رژیم شاه در چند حوزه از جمله در برخورد با مسائل اجتماعی، روحانیت، مارکسیسم و...، دارای وحدت نظر و همسویی فکری بودهاند.
در این زمینه مقام معظم رهبری با هر دو نظر فوق مخالفت میکنند و بر نظری تاکید میکنند که مطابق آن، نامهنگاری به ساواک و انتخاب محتوای خاص در این نامهها، یک تاکتیک به قصد #فریب دستگاه حکومت شاه تلقی میشود.
🔹مقام معظم رهبری در این باره مینویسند: «به نظر من و با شناختی که از دکتر داشتم، وی تلاش کرد تا از وجود نقاط مشترک خود با دستگاه مانند ضدیت با مارکسیسم و انتقاد از روحانیت استفاده کند و ساواک را درباره خود به طمع بیندازد و در واقع آنها را فریب دهد و موفق شد. شاکله او با نوکری ساواک سازگار نبود. حداکثر این بود که وی اهل خطر کردن در مبارزه با دستگاه نبود و مایل بود در حاشیه عرصه مبارزه قرار داشته باشد ... در سال ۵۴ که من از زندان آمدم و همه به دیدن من میآمدند، او به منزل من نیامد و برای دیدار من منزل جوانی از دوستان مشترکمان را معین کرد و چند ساعتی با هم بودیم (آن جوان فرحبخش بود که به من و دکتر ابراز ارادت میکرد).»
🔹دومین موضوعی که در این کتاب از حاشیهنویسیهای مقام معظم رهبری منعکس شده است، مربوط به قضاوت تند و همراه با سوءظنی است که نسبت به دکتر شریعتی در نامه استاد شهید مطهری به حضرت امام خمینی (ره) در سال ۵۶ آمده است. بسیاری از افراد طرح این مواضع از سوی استاد مطهری را از سر عصبانیت تلقی کرده بودند و برخی نیز آن را به دشمنشناسی ایشان مربوط میدانند.
🔹در این زمینه هم نظر مقام معظم رهبری متفاوت است و در هر حال قضاوت شهید مطهری درباره شریعتی را نمیپسندند. ایشان در این زمینه مینویسند:
«نظرات مرحوم شهید مطهری درباره شریعتی - چه در آغاز آشنائیشان که تا دو سه سال از وی به نحو شگفتآوری ستایش میکرد و چه در سالهای بعد که از او به نحو شگفتآوری مذمت میفرمود - غالبا مبالغهآمیز... بود. در همین مطالبی که ایشان به امام مرقوم داشته، نشانههای بزرگنمایی آشکار است. برخی دیگر از دوستان ما از جمله مرحوم شهید بهشتی نیز همین نظر را در باره اظهارات شهید مطهری داشتند.» (پاورقی صفحه ۴۷۶ کتاب)
⚜️ @Taammolat74
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | شریعتی، شریعتی است!
قسمت نخست
🎙رادیو مضمون
در جستوجوی آشنایانِ بیشناسنامه
وجودِ حاضرِ غایب
امضایی از کویر
حبس در غربت
آغازِ تنهایی
چرا هستم؟
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
4_5938117750751759843.mp3
29.33M
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | #شریعتی، شریعتی است!
قسمت نخست
🎙#رادیو_مضمون
🔹«من اعتراض میکنم، پس هستم»! اعتراض نمیکنم تا مخاطبی بیایم یا مسئولی را بیدار کنم و یا سرزنش کنم، اعتراض میکنم چون نمیتوانم اعتراض نکنم، اعتراض میکنم که اگر نکنم، نظامی را که بر انسان حاکم است، و وضع موجود را پذیرفتهام و بدان تسلیم و با آن همراه شدهام. در حالی که میخواهم نفی کننده باشم، نه تسلیم شونده و پذیرنده. و جز اعتراض کردن - حتی بی ثمر - راه دیگری نمیشناسم.
⚜️ @Taammolat74
📮 در دنیای علمزده کنونی که کسب علم و توسعه صنعتی را قبله آمال بشری میداند، شرححال "#چمران" را باید خواند! با دکتری فیزیک پلاسما دانشگاه کالیفرنیا، پیشنهاد همکاری ناسا را رد کرد تا به الجزایر و مصر برود. او در جستوجوی چیز دیگری بود!
او دنبال هوایی بود تا نعره مستانه بزند: «رقصی چنین میانه میدانم آرزوست...»
⚜️ @Taammolat74
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | شریعتی، شریعتی است!
قسمت دوم
🎙رادیو مضمون
فریادهایی از سر درد
اسلامشناس یا اسلامسرا؟
هدایت به سمت رهایی
مذهب علیه مذهب
دموکراسی راسها
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
شریعتی، شریعتی است _ ۲.mp3
34.45M
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | #شریعتی، شریعتی است!
قسمت دوم
🎙#رادیو_مضمون
🔹در دوره غیبت کبرا یک نظام انتخاباتی خاص به وجود میآید و آن یک انتخابات دموکراتیک است برای رهبر.اگر چه این انتخاب شونده به وسیله مردم انتخاب میشود، اما در برابر امام مسئول است و در برابر مردم نیز. بر خلاف دموکراسی که منتخب به وسیله مردم، فقط در برابر خود مردم که انتخاب کنندگان و موکلین او هستند مسئول است. این است که مردم، نایب عام را خودشان، با تشخیص و آرای خودشان، بر اساس این ضوابط انتخاب کرده و رهبری او را میپذیرند، و او را جانشین امام تلقی میکنند و این جانشین امام در برابر امام و مکتب او مسئول است.
⚜️ @Taammolat74
📍ماکیاولیسم مذهبی
چگونه سیاسی شدن دین و اخلاق از درون موجب اضمحلال انقلاب میشود؟
✍️ عماد افروغ
🔹درست است که جمهوری اسلامی بر پایه مخالفت مبنایی با جدایی دین و اخلاق از سیاست و یا به عبارتی سکولاریسم شکل گرفته و منادی پیوند اخلاق با سیاست است، اما خطری که نظام برخواسته از آرمانهای متعالی و زمینههای مستعد فرهنگی و تاریخی را تهدید میکند، سیاسیشدن دین و اخلاق، ابزارگرایی دینی و یا به عبارتی ماکیاولیسم مذهبی است.
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
📍ماکیاولیسم مذهبی چگونه سیاسی شدن دین و اخلاق از درون موجب اضمحلال انقلاب میشود؟ ✍️ عماد افروغ 🔹
🔹 آنچه باعث ضمانت بخشیدن به اهداف مرتبط داخلی و خارجی #انقلاب_اسلامی و حفظ و تداوم جمهوری اسلامی میشود، فهم و تئوریزه کردن انقلاب از یکسو و بازتولید مدام و مستمر #مشروعیت ذهنی و عینی و یا به عبارتی بازتولید #حقانیت و #مقبولیت این نظام مردمی و عدالتمحور از سوی دیگر است.
🔹 و چگونه میتوان بدون فهم جوهر انقلاب اسلامی و درک مبانی و اهداف و ارکان و دلالتهای مرتبط به فلسفه سیاسی آن و نقد فعال سیاستها و عملکردهای #کارگزاران حکومت برپایه این فهم و درک، به بازتولید مشروعیت #جمهوری_اسلامی اهتمام ورزید؟!.. آیا میتوان با دست روی دست گذاشتن و اعتماد صرف به مدیران در سطوح مختلف و احاله امور به تقدیر و سرنوشت، شاهد تحقق اهداف بلند، متعالی و جامع انقلاب اسلامی بود؟
🔹 کدام دسته از افراد مطلوب به جامعه بوده و تحققبخش و پیشبرنده اهداف انقلاباند؟! کسانی که با تکا به #مبانی_انقلاب اسلامی و با تکیه بر #عقلانیت و بهرهگیری از تجارب ارزشمند بشری به نقد درونگفتمانی برنامهها و عملکردها میپردازند وراهحل ارائه میکنند یا کسانی که بنابرهر دلیلی، چه از سرنابینایی و عدم بصیرت، چه از سرعشق و ارادت، چه از سردنیاطلبی و چه از سر عناد و بیمهری و یا بیتفاوتی به سکوت، توجیه و حتی تطهیر عملکردهای غلط و غیرقابل دفاع میپردازند؟!
🔹 درد آنجا مضاعف میشود که توجیهکنندگان چشمبسته، مسلح به ابزار اخلاق میشوند و با انواع و اقسام تهمتها و انگهای اخلاقی و اجتماعی که البته شائبه قدرتطلبیهای دنیوی نیز درباره آنها منتفی نیست، با تحریک احساسات مذهبی تودهها میکوشند تا این دسته از افراد را از صحنه خارج کنند.
🔹 درست است که جمهوری اسلامی بر پایه مخالفت مبنایی با جدایی دین و اخلاق از سیاست و یا به عبارتی #سکولاریسم شکل گرفته و منادی پیوند اخلاق با سیاست است، اما خطری که نظام برخواسته از آرمانهای متعالی و زمینههای مستعد فرهنگی و تاریخی را تهدید میکند، سیاسیشدن دین و اخلاق، ابزارگرایی دینی و یا به عبارتی #ماکیاولیسم_مذهبی است.
🔹 تمام مبنای نظری و آرزوی دیرینه حقیتگرایانه دلسوخته و دردمند، اخلاقی و دینی شدن حیات سیاسی است، اما اگر هوشیار نباشیم و #نقد_اصولگرایانه و اخلاقی را پیشه خود قرار ندهیم، بیش از آنکه شاهد اخلاقی شدن سیاست و رفتارهای سیاسی باشیم، بدون تردید باید شاهد سیاسی شدن اخلاق و دیانت باشیم وکدام مخربتر و جانکاهتر است، #ماکیاولیسم_سکولار یا #ماکیاولیسم_مذهبی؟! استفاده ابزاری از هرگونه ارزش عرفی و اجتماعی در جهت تحکیم پایههای قدرت به قیمت پرواز دادن اخلاق و دیانت از عرصه سیاست و یا استفاده ابزاری از ارزشهای اخلاقی در جهت تحکیم قدرت و تداوم بخشیدن به منافع و مطامع دنیوی، البته به نام پیوند سیاست و اخلاق؟!
چگونه میتوان پاسدار پیوند اخلاق و سیاست با حفظ جهت دینی و اخلاقی آن بود؟ آیا راهی جز نقد کردن با معیارهای دینی واخلاقی سراغ داریم؟! ✅
📚 منبع: انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن
⚜️ @Taammolat74