2️⃣ مُدلِ توسعه ی سوسیالیستیِ #پرئو_براژنسکی و #مائوئیسم
🔰 دیدگاه "روستو" و "آرتور لوئیس" در خصوصِ توسعه بر امری قرار دارد که اقتصاددانان توسعه آن را "الگوی هسته در حال گسترش سرمایه داری" می نامند [هانت، دایا، نظریه های اقتصاد توسعه، ص ۱۰۲] و به عبارتِ دیگر ماهیت سرمایه سالارِ آشکاری دارند. اما نکته ی جالب اینجاست که؛ مدل های #مارکسیستی_سوسیالیستیِ توسعه نظیرِ #مدل_پرئوبراژنسکی نیز بر چیزی جُز انباشتِ سرمایه و تشکیلِ هسته ی در حالِ گسترش سرمایه سالاری تاکید ندارد. برخی از مهمترین ارکانِ این مُدل عبارتند. از:
#اولا: به حداکثر رساندنِ "رشد تولید ناخالص ملی" و "افزایش میزان پس انداز" از طریقِ گسترش بخشِ دولتیِ اقتصاد
#ثانیا: اولویت سرمایه گذاری در #صنعت_سنگین و ایجادِ ساختارهای صنعتی از طریقِ دخالتِ فعال دولت
#ثالثا: بهره گیری از ابزارهای سیاست گذاری نظیرِ #مالیات_بندی، #تعیین_نرخ_ارز و #قیمت_گذاری و...
🔰 بنابراین؛ نگاه به تعاریفِ تئوریسین ها و اقتصاددانانِ توسعه [وابسته به مکاتب مختلف] نشان می دهد که همگیِ آنان #توسعه_یافتگی را در چهارچوبی تماما کمّی و با استانداردهایی نظیرِ #انباشت_سرمایه، #افزایش_سودآوری، #افزایش_تولید_ناخالص_ملی و در یک کلام حاکمیتِ #سرمایه_سالاری_صنعتی معنا می کنند. به عنوان مثال: #کولین_کلارک یکی از تئوریسین های #لیبرال_اقتصاد_توسعه نیز، توسعه یافتگی را عبارت از #بسط_مدرنیسم و تحول به ساختارِ اقتصاد سرمایه سالارانه می داند.
🔰 یا #پل_باران یکی از تئوریسین های #چپ_گرای_اقتصاد_توسعه نیز، توسعه یافتگی را معادلِ حاکمیت سرمایه سالاری می داند و انباشتِ عظیمِ سرمایه در #اروپای_غربی در حد فاصل قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی [ که به عنوان پشتوانه ی اقتصادیِ انقلاب صنعتی به کار گرفته شد] را نتیجه ی #غارت_منابع_طبیعی و #سرمایه ها و #بهره_کشیِ آشکار و پنهان از مردمِ آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین توسطِ #سرمایه_داران_مرکانتالیست_اروپایی می داند.
🔰از مجموع آنچه اجمالا آورده شد این نتیجه به دست می آید که؛ #اولا توسعه یافتگی چیزی نیست مگر تحققِ حاکمیت نظام سرمایه سالاری و #ثانیا مدل های پیشنهادی غربی ها نظیرِ "مدل روستو" یا #صندوق_بین_المللی_پول و یا مدل های اخیرِ #بانک_جهانی به دلیلِ مطامعِ سوداگرانه طراحان آنها، تبدیل شدنِ کشورهای توسعه نیافته به یک نظام سرمایه سالاریِ درجه ی دو غرب زده را نیز فقط و فقط به قیمت بهره کشی هر چه بیشتر از منابع طبیعیِ این کشورها و در محدوده ای که خود تعیین می کنند؛ عملی می سازند و عملا #استقلال_اقتصادی و تدریجا #استقلال_سیاسی و به طور تام و تمام #منافع_ملی این کشورها نفی کرده و یا به تابعی از منافع خود بدل می سازند.
🔰 برای مطالعاتِ بیشتر به منابع ذیل رجوع کنید:
- جیروند، عبدالله، توسعه اقتصادی، انتشارات مولوی، پاییز ۱۳۷۵
- Colin Clark, "the conditions of economics of economic progress" , Macmillan & Co. Ltd, London, 1951 pp. 170-152
- هانت، دایانا، نظریه های اقتصاد توسعه، ترجمه دکتر غلام رضا آزاد، نشر نی
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل:
📍ایرانی ها صبور و عملگرا هستند، تربیت میکنند، آموزش میدهند و برای بلندمدت برنامه ریزی میکنند...
#عبری
🆔 @Kavoshmedia
🔰 تو این سلسله یادداشت ها پیرامونِ #توسعه نکاتِ دقیقی از کُتُبِ برجسته در این زمینه تقدیم حضور شده است. لینک یکایکِ یادداشت ها جمعا در اختیار می باشد.
1️⃣ بخش اول: مفهوم شناسیِ توسعه👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/242
2️⃣ بخش دوم: خاستگاهِ توسعه👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/257
3️⃣ بخش سوم: توسعه و پیشرفت👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/265
4️⃣ بخش چهارم: توسعه و امپریالیسم👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/268
5️⃣ بخش پنجم: توسعه و عدالت اجتماعی👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/276
6️⃣ بخش ششم: توسعه، تشدید کننده فاصله طبقاتی👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/284
7️⃣ بخش هفتم: بیانِ اجمالیِ چند تئوری و مدل توسعه👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/302
8️⃣ بخش هشتم: ادامه ی بحثِ مدل های توسعه👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/303
9️⃣ بخش نهم: مدل توسعه ی والت روستو👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/310
🔟 بخش دهم: مدل توسعه ی سوسیالیستیِ پرئو براژنسکی و مائوئیسم👇
https://eitaa.com/taammolatenazari/312
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
Eitaa.com/taammolatenazari
May 11
✍️ مواضعِ جناب دکتر جبرائیلی در مقابلِ #الیگارشی_غرب_گرا مبتنیِ بر کتابِ #دولت_و_بازار ایشان است. برای اینکه متوجه شویم منشأ این موضع گیری ها چیست، کتاب مذکور بایستی مطالعه گردد. بنا داریم کتابِ خوب و کاربردیِ حاضر را در چند سلسله یادداشت تبیین کنیم.
🔰اجمالا باید گفت: همانطور که مؤلف محترم بیان می دارد؛ اصولِ ذیل راهنمای نویسنده در تألیف کتابِ حاضر است:
#اولا: فعالیتِ اقتصادی در اسلام آزاد است.
#ثانیا: برای اشراف و نظارت دولت بر این فعالیت های اقتصادی، هیچ مرز و مانعی وجود ندارد.
#ثالثا: دولت، نه باید اقتصاد را رها کند و نه در اقتصاد تصدی گری کند.
#رابعا: بخش خصوصی موتورِ محرّکِ اقتصاد است.
#خامسا: خصوصی سازی، رهاسازي نیست و دولت باید #حامی، #هادی و #ناظرِ فعالیت های اقتصادیِ بخش خصوصی در جهتِ برنامه ی ملی باشد.
🔰 کتابِ مذکور متشکل از چهار فصل می باشد که ان شاء الله هر فصل آن را در قالبِ چند یادداشت موردِ تبیین و بررسی قرار خواهیم داد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
فکر بلبل همه آن است که گُل شد یارش
گُل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش
دِلرُبایی همه آن نیست که عاشق بِکُشند
خواجه آن است که باشد غمِ خدمتکارش
#حافظ
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ به استحضار می رسونیم؛ تو برنامه های کانال بنا شده هر هفته یا هر دو هفته #شنبه ها، یک کتاب تو حوزه های مختلفی چون: #ادبیات، #شعر، #تاریخ، و یا برخی رشته های #علوم_انسانی رو خدمتتون معرفی کنیم و در موردِ موضوع و محتواش با هم گپ و گفتی داشته باشیم. سعی میشه معرفیِ کتاب ها طوری باشه که کسل نشیم. در واقع تنوع داره موضوعِ کتاب ها. به تدریج ممکنه یه موضوعی رو انتخاب کنیم و بصورت منسجم دربارش صحبت کنیم.
پ.ن ۱: معرفیِ کتاب، محور اصلی بحث های کاناله، و در کنارش موضوعاتِ دیگه مثلِ مسائلِ روز تو حوزه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رو تقدیم حضور می کنیم.
پ.ن ۲: تصویر مزبور، کتابخونه ی خودمه؛ چند سالی طول کشیده تا جمعشون کنم. [کتابای دست اولی هستند تو عرصه ی علوم انسانی؛ واسم ارزشمندن]
💢 کانالِ "تأمّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام : قَلِيلٌ يَدُومُ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مُنْقَطِعٍ.
آن کمی که استمرار داشته باشد، بهتر از آن زیادی است که گاه هست و گاه نیست.
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍اندکی پیرامونِ روشنفکری و چگونگیِ پیدایشش
روشن فکر یک معنای افواهی و عام دارد که در این معنا، هرکس که فی المثل صاحب رای و نظر و یا آشنا با علوم جدید باشد، #روشن_فکر نامیده می شود و او را دارای "فکر باز" و نظایر اینها می دانند، و یک معنای اصطلاحی و خاص هم دارد که ترجمه Intellectual فرانسه است و از "انتلکت" در زبانِ فرانسه گرفته شده است.
اما تفصیل ماجرای چگونگیِ پیدایش روشنفکری در اروپا: در قرن ۱۸ میلادی در اروپا و بویژه در فرانسه، عده ای رُمان نویس و روزنامه نگار و نمایش نامه نویس و فیلسوف ظهور کردند که خود را مُتکی و معتقد به عقل مستقل و خودبنیاد می دانستند و پیروانِ ادیان و آیین های سنتی را طرفدارانِ عصر تاریکی و تاریک اندیش، و خود را نمایندگانِ عصر روشنایی و روشن اندیش می نامیدند؛ اینان در زبان فرانسه #انتلکتوئل یعنی عقل گرا نامیده می شدند. مقصود از Intellect یا عقل در نگرشِ انتلکتوئل ها، همانا عقل مدرنِ اومانیستی بود. در واقع انتلکتوئل ها دعوت به پیروی از عقلِ اومانیستی و سرپیچی از تفکر دینی و وحیانی می کردند و به ترویج باورها و آداب و عاداتِ مدرنیته می پرداختند و بدین سبب نیز خود را مرّوجِ روشنگری می دانستند. در عهدِ قاجاریه که مظاهر تمدن غرب، به تدریج توسط روشنفکرها وارد ایران می شد، واژه "انتلکتوئل" را معادل "منورالفکر" به کار می بردند.
اساسا طبیعت انتلکتوئل ها یا منورالفکرها، بر عقل گراییِ اومانیستی، اصالت ناسوت، انکار حقیقت وحی و تعالیم دینی، اعتقاد به اندیشه پیشرفت یا اصلِ ترقی، نفی هر نوع غیب اندیشی، مخالفت با شرایع آسمانی و یا تحریف آنها به گونه ای که با باورهای اومانیستی سازگار باشد، تاکید می کرد. روشن فکری به معنای اصطلاحی ای که عرض شد؛ تبلور و تجسّمِ روحِ سکولاریستی و خودبنیاد مدرن است و به هیچ روی با دین داری قابل جمع نیست. فلذا با توجه به این معنا، روشن فکریِ دینی، یک مفهوم متناقض است. از زمان پیداییِ روشن فکری در غرب، گروه وسیعی از آنها صراحتا الحادِ خود را اعلام داشتند که خود را لائیک یا آته ئیست و یا دئیست نامیدند.
فرانسوا ماری ولتر، دنیس دیدرو، هولباخ، هلویس هلویسیوس، لامتری و کُندیاک از این دَست بودند. همچنین گروهی دیگر از روشنفکرانِ غربی در عینِ پای بندی به مبادی و مبانی و اصول و غایاتِ تفکر مدرن و روشن فکرانه، سعی در حفظِ برخی ظواهر دینی و مسخِ معانیِ باطنی آنها نمودند. فیلسوفانی چون: باروخ اسپینوزای هلندی، ژان ژاک روسوی فرانسوی چنین وضعیتی داشتند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️ مواضعِ جناب دکتر جبرائیلی در مقابلِ #الیگارشی_غرب_گرا مبتنیِ بر کتابِ #دولت_و_بازار ایشان است. بر
📚 چکیده ی فصلِ اول کتابِ #دولت_و_بازار در قالبِ چند سلسله یادداشت بزودی در کانال قرار داده خواهد شد. عزیزانی که این کتاب خوب و کاربردی رو نخوندند؛ مطالعه ی این چکیده ها رو از دست ندهند.
#کتاب_خوب_بخوانیم
تأمُّلاتِ نظری
✍اندکی پیرامونِ روشنفکری و چگونگیِ پیدایشش روشن فکر یک معنای افواهی و عام دارد که در این معنا، هرکس
بزودی در رابطه با #جریان_روشنفکری_ایران از زمان شکل گیری تا کنون و سیر تطورش با محوریتِ چهار کتابِ ذیل در قالبِ سلسله یادداشت هایی مطالبی به سمع و نظر خواهد رسید.
1️⃣ در خدمت و خیانت روشنفکران اثر جلال آل احمد
2️⃣ سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان اثر رضا داوری اردکانی
3️⃣ حلزون های خانه به دوش اثر شهید سید مرتضی آوینی
4️⃣ نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران اثر شهریار زرشناس
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
تأمُّلاتِ نظری
بزودی در رابطه با #جریان_روشنفکری_ایران از زمان شکل گیری تا کنون و سیر تطورش با محوریتِ چهار کتابِ ذ
کتاب هایی که بناست با محوریت شون پیرامونِ #جریان_روشنفکری_ایران مطالبی به سمع و نظر برسونیم.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما دخالت دولت را نفی میکنیم، اما نظارت را لازم میدانیم. پس از ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴، به دلیل عدم #نظارت دولت، کارهای بد و غلطی انجام گرفت، هم به منابع ارزی و ریالی کشور، هم به خود آن بنگاهها و نتیجتا به مردم ضربه خورد؛ عدهای سوء استفاده کردند| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 قابی متفاوت از حضور رهبر انقلاب در مرقد امام و مزار شهدا🍃
#اللهم_احفظ_قائدنا_بحق_الحجة
تأمُّلاتِ نظری
📚 چکیده ی فصلِ اول کتابِ #دولت_و_بازار در قالبِ چند سلسله یادداشت بزودی در کانال قرار داده خواهد شد.
چند روزی مشغول کاری بودم و نتونستم مطالبِ کتابِ #دولت_و_بازار رو قرار بدم. ان شاء الله بارگذاری می کنم.
📚 کتاب #دولت_و_بازار، فصلِ اول [بخش یکم]
🔰 در ابتدای فصل اول کتاب، مؤلف محترم مقدماتی بیان می دارند و سپس به تاریخچه ی دوگانه ی #تجارت_آزاد و #حمایت_گرایی که مهمترین چالش نظری ِ پیش روی اقتصاددانانِ قرن پانزدهم تا کنون بوده است می پردازد. مفروضِ همه ی نظریه پردازانِ هر دو طیف، تامینِ منافع کشورها و پیشرفت اقتصادیِ آنهاست. مؤلف کتاب در فصل اول بنا دارد دیدگاه های متفکرینِ هر دو طیف را بیان نموده و سپس به نقادی آنها بپردازد.
🔰 ابتدا به بیانِ دیدگاه های دو تن از متفکرینِ معتقد به #بازار_آزاد یعنی #آدام_اسمیت و #دیوید_ریکاردو پرداخته و آنها را نقادی می کند و سپس در ادامه به بیانِ دیدگاه های متفکرینِ #حمایت_گرایی همچون #فردریک_لیست می پردازد.
🔰 از جمله نقاط قوتِ کتاب حاضر، ارجاعات و منابع خارجی و داخلی است که در بیانِ مطالبِ کتاب مورد استفاده قرار گرفته است. و نیز نگاهِ سیاست گذارانه ی مؤلف در بیان مطالبِ اقتصادی به خواننده کمک می کند تا درکی واقع بینانه تر نسبت به اقتصاد بین الملل و اقتصاد ایران داشته باشد.
🔰 در ادامه این سلسله یادداشت ها در فصلِ اول، دیدگاه های متفکرین #بازار_آزاد و #حمایت_گرایی را بیان نموده و نقد های وارده بر آن را ذکر خواهیم کرد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
🔰 قال مولانا الامام علی بن موسی الرضا علیهما السلام : لَيْسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّيَامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اَللَّهِ.
حضرت می فرمایند: عبادت به فراوانیِ روزه و نماز نیست، بلکه عبادت به بسیار اندیشیدن در کار خداست.
منبع: تحف العقول، ترجمه ی کمره ای، ج ۱، ص ۵۱۸
بخش دوم از فصلِ اولِ کتابِ #دولت_و_بازار امشب بارگذاری میشه. تو این بخش قراره دیدگاه های #آدام_اسمیت در بابِ "تجارت آزاد" رو بگیم و نقدشون رو هم بیان کنیم.