eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش دهم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠موازين و بايدها و نبايدهای شرعی 1⃣مد و نبايد منجر به شود. لباس و غير لباس از وسايل زندگی، هنگامی دور انداخته ميشود، که يا پاره شود، يا مندرس و رنگ و رو رفته، يا تنگ و کوتاه شود و از اين قبيل؛ وگرنه صرفِ به بازار آمدن مد و مدلهای جديدتر، نميتواند مجوز و دليل عقلانی برای دور انداختن يک کالای قابل استفاده باشد. اين کار يکی از مصاديق ، و اسراف هم از جمله است. "وَ لاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ" [انعام، ۱۴۱] "وَ أَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ [غافر، ۴۳] وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِی الأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ [يونس، ۸۳] 2⃣مد اقتباس شده بايستی مطابق باشد. يعنی لباس بيرون در خانم‌ها به غير از صورت و دست‌ها، بقيه قسمت‌های بدن را بپوشاند و همچنين چسبان، مهيج و تحريک کننده برای نامحرم‌ها نباشد. «وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ ... وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ [نور، ۳۱] 🔷و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند، و پاکدامنى ورزند، و زيورهاى خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان و... آشکار نسازند... و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمين] نکوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‏‌دارند، معلوم گردد، اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنيد، اميد که رستگار شويد». طبق اين آيه پوشاندن گردن و سينه واجب است، چون ميفرمايد: «روسری يا مقنعه را تا سينه فرو بيندازند»، اما متأسفانه اکنون شاهد عدم رعايت این حدود الهی، در بخشی از بانوان جامعه هستیم. 3⃣ ؛ برای مثال عرف جامعه ما پوشيدن شلوارک، توسط مردان در سطح جامعه را قبيح و زشت تلقی ميکند. 4⃣پرهيز از مباهات و ؛ فراوان ديده شده که وسايل و اثاثیه موجود در منازل، بعضاً از کيفيت قابل قبولی برخوردارند، اما گاهاً به جهت فخرفروشی به اقوام و... و با تحمل هزينه‌های گزاف تغيير داده ميشوند. بنابراين انگيزه اصلی مدگرايی های افراطی و نامعقول، فخرفروشی، پز دادن و... است، ضمن اینکه این صفت ناپسند و حس برتری نسبت به‌ دیگران داشتن، در دين مذموم شمرده شده است. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️جرعه ای از دریای بیکران در اندیشه (ع) - (بخش پنجم و پایانی) 💠امام اسوه و الگوی تمام نمای بخشش و سخاوتمندی 🔷یکی دیگر از ویژگی های ممتاز در ، شاخص و عنصر و گشاده دستی است، که مورد توجه و بیان قرار گرفته است. «وَ أُصُولَ الْکرَمِ؛ و ریشه‌های کرم»؛ جلوه های ناب گشاده دستی و را به خوبی می توان در صفحات زندگی (ع) مشاهده کرد. موضوع بسیار مهمی که خدای متعال نیز به مدح و ستایش آن پرداخته و این چنین از آن یادکرده است: 🔷«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً؛[انسان، ۸و۹] و غذاى (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» مى‏ دهند! (و مى ‏گویند:) ما شما را به خاطر خدا اطعام مى‏ کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى‏ خواهیم». آیه ای که بنابر نظر بسیاری از مفسران شیعه [۱] و همچنین برخی از مفسرین اهل سنت [۲] در و علیهم السلام نازل شده است. پی نوشت ها: [۱] بعنوان نمونه نگاه کنید به: طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۱۰، ص۲۱۱؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۱۰، ص۶۱۱و۶۱۲. [۲] به عنوان نمونه نگاه کنید به: حسکانی،‌ شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۴۰۳-۴۰۸؛ فخر رازی، التفسیر الکبیر، ۱۴۲۰ق، ج۳۰، ص۷۴۶ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش‎ سرلشکر سلامی به تهدیدهای اخیر دشمنان 🔹به دشمنان اخطار می‎دهیم افکار باطل را از سر خود بیرون کنند. پاسخ‎های ما ویرانگر‎، مخرب و پشیمان‎کننده خواهد بود. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش هشتم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠آموزش قرآن 🔷یکی از حقوق فرزند بر والدین این است که به او بیاموزند، پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: « بر پدر این است که به او بیاموزد»، [۱] که اگر چنین کنند، پاداشی بس بلند خواهند داشت. معاذ می‌گوید: شنیدم که رسول خدا (ص) فرمودند: هیچ مردی به فرزند خود نمی‌آموزد، مگر اینکه خداوند روز قیامت پدر و مادر کودک را تاج پادشاهی عنایت فرماید، و دو لباس بهشتی بر آنان می‌پوشاند که هیچ کس مانند آن را ندیده است. [۲] امام صادق (ع) نیز میفرمایند: هر کس به خود بیاموزد، روز قیامت پدر و مادرش را فرا می‌خوانند و دو لباس بهشتی به آنان می‌پوشانند که بهشتیان از نور آن نور می‌گیرند و درخشان می‌شوند. [۳] 🔷البته منظور این نیست که تا سن ۷ سالگی و با سختی و فشار به کودک قرآن آموزش داده شود، بلکه هدف از این تشویق‌ها و بیان فضیلت‌ها این است که از همان نوزادی آوای قرآن را در خانه خود طنین انداز نمایید، تا روح قرآن با گوشت و پوست او آمیخته گردد، و پس از این دوران، بدون آنکه فشاری بر کودک وارد شود، ابتدا سوره‌های کوچک را به او بیاموزید و او را تشویق نمایید، تا به سوی جذب شود و یادگیری قرآن را از مهم‌ترین برنامه‌های زندگی خود بداند. 💠خانه‌ای قرآنی 🔷 در خانه، آثار و برکات فراوانی دارد و سبب می‌شود کودکان نیز با قرآن انس بگیرند و آثار نیک آن همه‌ی اهل خانه را در بر گیرند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: برای خانه‌های خودتان، سهمی از قرآن قرار دهید؛ زیرا، در خانه‌ای که قرائت می‌شود، گشایش و وسعت داده می‌شوند و خیر و برکت آنان افزون می‌شود؛ افراد آن منزل فزونی می‌یابند. [۴] 🔷خانه‌ای که در آن قرائت می‌شود، فرشتگان در آنجا رفت و آمد می‌کنند، و همانند ستارگان آسمان برای زمینیان، برای آسمانیان می‌درخشد. [۵] وقتی خانه‌ای شود، آن خانه نیز به قرآن علاقه مند می‌شوند، و کم کم در مسیر قرائت و حفظ قرآن قرار می‌گیرند و از بهره‌های معنوی آن سود می‌برند. اندک اندک، کودکان با مفاهیم آیات به صورت ساده آشنا می‌شوند و زمینه‌ای فراهم می‌شود تا مفاهیم بلند قرآنی در جان و دل آنان رشد نماید. ... پی‌نوشت: [۱] المتقین، ج ۸، ص ۵۹۸ [۲] وسائل الشیعة، ج ۴، ص ۸۲۵ [۳] عدة الداعی، ص ۷۹ [۴] همان، ص ۲۶۹ [۵] وسائل الشیعة، ج ۴، ۸۵۰ 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سیری کوتاه در (بخش ششم) 🔶 که مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و کلمات قصار پر مغز (ع) است که از زمان تدوین آن تا امروز بیش از صد شرح بر آن نوشته شده است. این سخنرانی های سطح بالا که علمای بزرگ و متفکران عالم اندیشه از شیعه و سنی، در حاشیه و شرح و تفسیر آن کتاب ها نوشته اند، و هنوز هم فهم و درک آن برای جامعه علمی دشوار است. 💠 🔷 مرهمى است بر دردهاى جان‌کاه بشریت. داروى موثر براى تلطیف روح انسان‌ها و مبارزه با خوشونت‌ها. نهج‌البلاغه درختى است بى خزان که بر شاخسار آن هر گونه میوه‌اى در هر وقت و زمان وجود دارد. اثرى است به درخشندگى آفتاب، به لطافت گل، به قاطعیت صاعقه، به غرش طوفان و برق، به تحرک امواج، و به بلندى ستارگان دور دست بر اوج آسمان‌ها! 🔷سخن از و برترى آن، پس از قرآن و سخنان پیامبر (ص) بر سایر گفته‌ها و اندیشه‌ها، سخنى است در ردیف توضیح واضحات، و موضوعى است که هیچ محقق اسلامى و غیر اسلامى، در شرایط کنونى خود را نیازمند به بحث پیرامون آن نمى بیند. کلمات (ع) از قدیم‌ترین ایام با دو امتیاز همراه بوده است، و با این دو امتیاز شناخته مى شده است: یکى و ، و دیگر و به اصطلاح امروز چند بعدى بودن. 🔷هر یک از این دو امتیاز به تنهایى کافى است که به کلمات (ع) ارزش فراوان بدهد، ولى توأم شدن این دو با یکدیگر، یعنى اینکه سخنى در مسیرها و میدان‌هاى مختلف و احیانا متضاد رفته، و در عین حال کمال فصاحت و بلاغت خود را در همه آنها حفظ کرده باشد، سخن (ع) در حد وسط کلام مخلوق، و کلام خالق قرار گرفته است، و درباره‌اش گفته‌اند: «فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق». [۱] ... پی‌نوشت [۱] فصلنامه نهج‌البلاغه (مرتضی مطهری)، ش ۱ منبع:وبسایت‌راسخون‌به‌نقل‌از سایت‌سراج‌اندیشه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش هجدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر امام مهدی(عج) را ترسيم نموده است. 💠امنيت عمومی 🔷 از امن و امان، و به معنای سلامتی است، و ريشه اصلی آن سكون و آرامش خاطر است، و در اهميت آن همين بس كه ابراهيم خليل (ع) وقتی درباره مكه دعا ميكند ميگويد: "رب اجعل هذا بلداً آمناً" [بقره، ۱۲۶]؛ يا ميگويد: "رب اجعل هذا البلد آمناً" [ابراهیم، ۳۵] خدايا شهر مكه را شهر قرار ده، و خداوند دعای او را مستجاب كرده و ميفرمايد: "و من دخله كان امناً" [آل عمران، ۹۷]؛ و نيز در اهميت ، اين بس كه وقتی روز قيامت فرشتگاه به بهشتيان ميگويند: بفرماييد وارد بهشت شوید، و به آنان خوش آمد ميگويند، ميگويند: "ادخلـوها بسلام آمنين" [حجر، ۴۶]؛ داخل اين باغها شويد با سلامت و امنيت، سلامت از هر گونه رنج و بيماری و ناراحتی، و از هر گونه خطر، 🔷و پس از بشارت سلامت و امنيت، سخن از شسته شدن كينه ها از سينه ها، و برطرف شدن صفات زشت و ناپسندی، همچون حسد و خيانت و مانند آن است، كه روح اخوت و برادری را به هم ميزند، و نيز سخن از حذف تشريفات غلط و امتيازات نابجا است، كه آرامش فكر و جان را در هم ميريزد، و نكته مهم اين است كه و ، نه تنها سرآغاز نعمتهای بهشتی است، بلكه و اساس هر نعمتی است، و بدون آن دو هيچ نعمتی قابل بهره گيری نيست، و مع الاسف به تعبير معروف "نعمتان مجهولتان، الصحه و الامان" همين دو نعمت، معمولاً مورد غفلت انسان واقع ميشود، و تا انسان از برخوردار است، قدر نميداند، و نيز تا از برخوردار است قدردان نيست. 🔷با حفظ اين مقدمه، يكی از جهات بسيار مهمی كه در   (عج) بسیار روی آن تأكيد شده، همين مسآله است. در آن زمان  از جميع جهات در حد اعلا تأمين خواهد بود: امنيت مالی، امنيت جانی، امنيت آبرويی، امنيت فكری و فرهنگی، امنيت اقتصادی، امنيت اعتقادی، امنيت نظامی، امنيت روحی و روانی، امنيت اجتماعی و... آرامش خاطر بر آن جامعه حكم فرما است، و مرزهای امنيت انسانها، مورد تهديد واقع نميشود، بطوری که بشریت، در كمال آرامش و صلح به زندگی انسانی مشغول هستند. 🔷قرآن وقتی مساله را مطرح میكند، ميفرمايد: "خداوند به كسانی از شما که ايمان آورده، و عمل صالح انجام داده اند، وعده داده است كه حتما آنان را جانشین [دیگران] کند، همانگونه كه پيشينيان را جانشین [دیگران] کرد، و دين و آئينی را كه برای آنها پسنديده، به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً خوف و ترس آنها را به و آرامش مبدل ميكند، آنچنان كه تنها مرا بپرستند [و] هیچ چيزی را برای من شريك نگیرند... [نور، ترجمه آیه ۵۵] 🔷در اين آيه با تأكيد بسيار، سخن از تبديل خوف مومنان و نگرانی آنان، به است، كه در سايه حكومت و اين تأمين ميشود، البته امنيت هدف نيست، بلكه مقدمه ای است برای اينكه انسانها با خاطری آسوده، خدای يكتا را بپرستند و هيچ چيز را شريك او در عبادت قرار ندهند. در اين باره روايات عجيبی در باب (عج) وارد شده كه در بخش بعدی فرازهايی از آنها را نقل خواهیم کرد. ... نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️استراتژی و هژمونی حاکمان عباسی (بخش سوم) 🔶با اندکی بررسی و پژوهش حول تاریخ و سرگذشت و مقتدر شیعه، متوجه می شویم که این ذوات مقدسه، برای دستیابی به اهداف و آرمان های وحیانی و آسمانی خود، با چه مخاطرات و سختی های طاقت فرسایی مواجه بودند. در ادامه به یک مورد دیگر از تاکتیک های مبارزاتی و فرهنگی حضرت اشاره خواهیم کرد. 💠شبکه‌سازی و سیاست فعال فکری و فرهنگی 🔷یکی دیگر از کارها و فعالیتهای (ع) در سازماندهی و فرهنگ سازی جامعه شیعی، تقویت و مدیریت شبکه سرّی نواب و وکالت بود. شبکه ای سرّی و اطلاعاتی، که به طور مخفیانه و به دور از چشم جاسوسان عباسی، به نوعی سفیر فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی (ع) به شمار می آمدند، و رفع نیازهای مختلف جامعه شیعی، اعم از نیاز اقتصادی، نیاز فکری و فرهنگی را، در دور ترین نقاط جغرافیایی بر عهده گرفته بودند. 🔷با توجه به جو خفقان و سرکوب گرایانه‌ی عباسی، به طور گسترده و روشن فرصت ارتباط گیری حضرت، با شیعیان و محبان به حداقل رسیده بود. در این میان (ع)، برای اینکه ارتباط جامعه شیعی، که در نقاط پراکنده از جامعه اسلامی حضور داشتند، با حضرتشان قطع نشود، سازمان وکالت را مدیریت می کردند. به طور خلاصه می توان وظیفه سازمان وکالت را این چنین برشمرد: استفاده از نیروهای توانمند علمی، اخلاقی و متعهد برای تحقق اهدف بسیار مهم و در جهت زمینه سازی و آماده سازی جامعه برای عصر غیبت صغرا... [۱] ... پی‌نوشت [۱] سیره و زمانه امام موسی کاظم، مجموعه مقالات همایش، انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم، ص ۳۸۲ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش یازدهم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠تعريف فخر 🔷 يک حالت روحی و ذهنی است که باعث ميشود فرد در حضور ديگری، يا ديگران چنين وانمود کند که به خاطر داشتن مزيتی يا متاعی که ديگران حاضر فاقد آن هستند، نسبت به آنها برتر و بهتر است. توجه به اين نکته ضروری است که زبان‌فروشی اکثراً زبان حال است نه زبان قال، يعنی بيشتر با طرز رفتار و قيافه گرفتن خود، ميکنند، نه با زبان و سخن، اگر چه گاهی هم با زبان و سخن اين کار را ميکنند. توجه به اين نکته مهم است، که هرچه قدر سطح فکر آدم‌ها پايينتر باشد، امور مورد تفاخر آنها هم نازل و کم ارزش‌تر ميشود. 🔷حتی ديده شده است که برخی افراد به خاطر سنگ قبر والدين يا کمّ و کيف مراسم کفن و دفن ميکنند. همینطور خواص و انسان‌های سطح بالا هم دچار فخر و تفاخر ميشوند؛ گاهی به سبب دانش، گاهی به خاطر هنر، زمانی به خاطر اوصاف اخلاقی و... با اندکی دقت متوجه ميشويم که همه ما انسانها در معرض فخر و تفاخر هستيم. نظر به اهميت بحث فخر و تفاخر و نقش آن در ، آن را از ديدگاه قرآن کريم و احاديث هم مورد بررسی قرار میديم. 🔷 میفرماید: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفَاخُرٌ بَيْنَکُمْ وَ تَکَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ کَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَکُونُ حُطَامًا وَ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانٌ وَ مَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ؛ بدانيد که زندگى دنيا در حقيقت بازى و سرگرمى و آرايش و شما به يکديگر و فزون‏جويى در اموال و فرزندان است [مَثل آنها] چون مَثل بارانى است که کشاورزان را رستنى آن [باران] به شگفتى اندازد سپس [آن کشت] خشک شود و آن را زرد بينى آنگاه خاشاک شود و در آخرت [دنيا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنيا جز کالاى فريبنده نيست]». [حدید، ۲۰] 🔷 (ص) نیز میفرمایند: «من لبس ثوباً يباهی به، ليراه الناسُ لم ينظر الله اليه حتي ينزعه؛ هر فردی که برای مباهات و و به خاطر لباس بپوشد، خداوند تا زمانيکه آن لباس را پوشيده است، به او نگاه نميکند [کنايه از اينکه توجّه نميکند، به او اعتناء و عنايت نميکند]». [کنزالعمال، ۴۱۱۴۳] همچنین (ع) می‌فرمایند: «أهلک الناسَ اثنان، خوفُ الفقر و طلبُ الفخر؛ دو چيز مردم را هلاک کرده است: يکی ترس از فقر، و ديگری به دنبال بودن». [بحارالأنوار، ج ۷۳، ص ۲۹۰] 🔷حضرت در روایت دیگری می‌فرمایند: «لاحُمقَ اعظمُ منَ الفخر؛ حماقتی بزرگتر از نيست». امیرالمؤمنین (ع) در حدیث دیگری چنین می‌فرمایند: «من صنع شيئاً للمفاخرة حشره الله يوم القيامة اسود؛ هر کس برای زمينه‌ای فراهم کند، (سبب و وسيله‌ای فراهم کند) خداوند او در روز قيامت رو سياه محشور ميکند». [بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۲۹۲] و نیز اینکه است. (ع) در این رابطه می‌فرمایند: «فی صفة الشيطان، فافتخر علی آدم بخلقه». به سبب آفرينش خود به آدم کرد. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
⭕️ عليه السلام:  💠اللّهُمَّ ومَتى وَقَفنا بَينَ نَقصَينِ في دينٍ أو دُنيا فَأَوقِعِ النَّقصَ بِأَسرَعِهِما فَناءً، وَاجعَلِ التَّوبَةَ في أطوَلِهِما بَقاءً. و إذا هَمَمنا بِهَمَّينِ يُرضيكَ أحَدُهُما عَنّا ويُسخِطُكَ الآخَرُ عَلَينا، فَمِل بِنا إلى ما يُرضيكَ عَنّا، وأوهِن قُوَّتَنا عَمّا يُسخِطُكَ عَلَينا، ولا تُخَلِّ في ذلِكَ بَينَ نُفوسِنا وَاختِيارِها؛ فَإِنَّها مُختارَةٌ لِلباطِلِ إلاّ ما وَفَّقتَ، أمّارَةٌ بِالسُّوءِ إلاّ ما رَحِمتَ.  🔷بار خدايا! هر گاه ميان دو نقصان، يكى در دين و يكى در دنيا، قرار گرفتيم، نقصان را در همانى قرار بده كه زودگذرتر است، و توبه را در همانى قرار بده كه ماندگارتر است؛ و هر گاه ميان دو خواست قرار گرفتيم، كه يكى از آن دو، تو را از ما خشنود مى سازد و آن ديگرى، تو را بر ما خشمگين مى نمايد، ما را به آنى متمايل گردان كه تو را از ما خشنود مى سازد، و نيروى ما را به آن يك كه تو را بر ما خشمگين مى نمايد، سست بگردان و در آن، ما را به اختيار خودمان وا مگذار؛ زيرا كه نفْس هاى ما، اگر توفيق خود را يارشان نگردانى، باطل را برمى گزينند و در صورتى كه تو رحم نكنى، به بدى فرمان مى دهند. 📕الصحيفة السجّاديّة، ص ۴۷، الدعاء ۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش نهم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠آشنایی با مجالس عزای امام حسین (ع) 🔷یاد کربلا و زنده نگهداشتن یاد (ع)، آثاری بی‌بدیل دارد. از همان ابتدا باید با کام گرفتن با تربت سیدالشهداء (ع)، شیرینی عشقش را در دل فرزند نشاند. امامان علیهم السلام به پیروان خود آموخته‌ اند که را نیز به (ع) ببرند.‌ آری! بی‌آن که سختی و دشواری ببینند و یا از مجالس دینی زده شوند، باید برای آنان خاطره خوش معنوی ایجاد کرد، تا اندک اندک علیهم السلام در جان ایشان عمیق‌تر گردد و سعادت دنیا و آخرتشان فراهم آید. 💠آموزش شعرهای مذهبی 🔷از آن جایی که شعر دارای آهنگ است، کودکان علاقه‌ی خاصی به آن دارند؛ بنابراین، در قاب شعرهای ساده و آهنگین می‌توان بسیاری از معارف را به آن‌ها منتقل کرد. علیهم السلام بر آموختن برخی اشعار به کودکان تأکید ویژه کرده‌اند. در همین رابطه شخصی به نام عبدی، اشعار زیبا و بلیغی در رسای اهل بیت علیهم السلام سروده بود؛ از این رو، امام صادق (ع) به شیعیان دستور می‌دهد و می‌فرماید: ای شیعیان! اشعار عبدی را به فرزندان خود بیاموزید؛ زیرا، او بر دین خدا بوده است. [۱] 🔷توجه به این نکته ضروری است، که اینگونه اشعار از باب نمونه است، لذا میتوان، شعرهای زیبا و پرمعنا را که با زبان مادری گفته شده است، به کودکان آموزش داد، تا همانند کلمات که در ذهن و حافظه‌ی کودک جای می‌گیرند، روح و معنای اشعار نیز در روح آنان دلنشین گردد. ... پی‌نوشت [۱] بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۲۹۳؛ «یا معشر الشیعة، علموا اولادکم شعر العبدی، فانه علی دین الله» . 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️ (ع) زینت آسمان ها و زمین (بخش اول) 🔷حضرت (ع) ۱۰ سال امامت کردند و آخرین سال امامت ایشان مصادف شد با مرگ بن ابی سفیان، و روی کار آمدن فرزندش . چهره يزيد با پدرش معاويه بسيار متفاوت بود، او اصلا به دين و ديانت و حتی ظاهر شريعت اهميتی نمی‌داد و تنها به فکر شهوت‌رانی و عيش و نوش خود بود؛ او مردی سگ‌باز، ميمون‌باز، شراب‌خور، بسيار شهوت‌ران و... بود که اصلا به دين و شريعت اهميتی نمی‌داد، پس با وجود او و خليفه بودن او، حتی ظواهر دين و در خطر عظيمی قرار می‌گرفت؛ 🔷به همين خاطر است که (ع)، بعد از اين‌که به خلافت رسيد فرمود: «وَ عَلَى الاِسْلَامِ السّلَامُ اِذْ قَدْ بَلِيَتِ الْاُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْل يَزِِيد؛ آن‌گاه كه امت، گرفتار حاکمی چون گردد، بايد فاتحه اسلام را خواند». [۱] با اين اوصاف، ديگر درنگ جايز نبود و حرکت امام (ع)‏ شروع شد؛ اتفاقا به خاطر جايگاه رفيع حضرت در ميان مردم، حرکت ايشان، حال يا بيعت کنند يا قيام، از اهميت ويژه‌ای برخوردار بود، بنابراين اين قيام يا بيعت، بازتاب بسيار گسترده‌ای در ميان مردم داشت و به منزله تاييد يا عدم تاييد تلقی می‌شد، که حضرت را انتخاب کرد و در نهایت به شهادت ایشان در سال ۶۱ قمری انجامید. 🔷در شان و جایگاه حضرت همین بس که نقل شده: روزی پیامبر اکرم(ص) به (ع) که از در وارد شدند فرمودند: «خوش آمدی ای » یکی از حاضران به نام اُبیّ بن کعب [با تعجب] عرض کرد: یا رسول اللّه، آیا جز شما کسی دیگر هم زینت آسمان‌ها و زمین محسوب می‌شود؟ حضرت فرمودند: «ای ابیّ بن کعب، سوگند به خدا، همانا (ع) در از روی زمین بیشتر شناخته شده است. نام او در این گونه نوشته شده: «اِنّ الحُسینَ مِصباحُ الهُدی و سفینةُ النّجاة» همانا مشعل هدایت و کشتی نجات است». [۲] همچنین پیامبر اکرم(ص) بارها در مورد امام حسن مجتبی و امام حسین علیهم السلام فرمودند: «الْحَسَنَ‏ وَ الْحُسَيْنَ‏ سَيِّدَا شَبَابِ‏ أَهْلِ‏ الْجَنَّة: حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشتند». [۳] ... پی‌نوشت‌ها [۱] اللهوف على قتلى الطفوف، ترجمه فهرى، ص ۲۴ [۲] بحرانى، مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر و دلائل الحجج على البشر، ج‏۴، ص۵۲ [۳] من لا يحضره الفقيه (۴جلد) ج‏۴، ص۱۷۹ نویسنده: محمد فرضی پوریان منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️ (ع) زینت آسمان ها و زمین (بخش دوم) 💠 (ع) از زبان اهل سنت 🔷اگر به منابع اهل سنت هم مراجعه کنیم، علمای آنان در وصف سیدالشهداء (ع) جملات زیبایی دارند که در مورد کمتر کسی چنین سخنانی گفته اند، از جمله اینکه: خالد محمّد خالد، از علمای اهل سنت مصر می‌نویسند: «(ع) برای حفظ دین دست به فداکاری زد... بنابراین موضوعِ نیز حفظ دین بود؛ چرا که در آن زمان نیاز زیادی به حفظ دین احساس می‌شد». 🔷محمدعلی جناح، رهبر فقید پاکستان، می گوید: «هیچ نمونه‌ای از شجاعت، بهتر از آن‌چه (ع) نشان داد در عالم پیدا نمی‌شود. به عقیده من تمام مسلمین باید از شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد، پیروی کنند». عباس محمود العقّاد نویسنده و ادیب بزرگ مصری، می‌نویسد: «جنبش (ع) از بی‌نظیرترین جنبش‌های تاریخی است که تاکنون در زمینه دعوت‌های دینی یا نهضت‌های سیاسی پدیدار گشته است». 🔷سید قطب می‌نویسد: «هیچ شهیدی در سراسر زمین مانند (ع) نیست که احساسات و قلب‌ها را قبضه کند و نسل‌ها را به غیرت و فداکاری بکشاند. چه بسیار از کسانی‌که اگر هزار سال هم می زیستند امکان نداشت عقیده و دعوت‌شان را گسترش دهند. ولی (ع) عقیده و دعوتش را با شهادتش به کرسی نشاند. نتوانست قلب ها را به سوی خود سوق دهد و میلیون ها نفر را به سوی اعمال بزرگ بکشاند، مگر خطبه آخرِ (ع) که با خون خود آن را امضا کرد و برای همیشه موجب حرکت و تحول مردم در خط طولانی تاریخ گردید». 🔷محمد اقبال لاهوری فلسفه را در حریّت بخشی می داند. از دید اقبال، (ع) و یارانش برای حفظ آزادگی و گریز از بندگی طاغوت و غیر خدا و اثبات بندگی نسبت به خدا و برخوردار ساختن دیگران از آزادی در سایه تعبد الهی بود. [۱] ... پی‌نوشت [۱] منبع سایت حوزه نویسنده: محمد فرضی پوریان منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️ (ع) زینت آسمان ها و زمین (بخش سوم و پایانی) 💠 (ع) از زبان دشمنان حضرت 🔷 به یزید سفارش می کند: «مبادا خدا را در حالی ملاقات کنی که خون بر گردن تو باشد». نقل شده است وقتی هنگام مرگ معاویه شد، چنین گفت: «خون و گوشت از خون و گوشت پیامبر است». در حادثه کربلا خطاب به بن ذی الجوشن می‌گوید: «به خدا سوگند، با بیعت نخواهد کرد؛ چون روح پدرش علی بر وجود او حکم فرماست». 🔷 می گوید: «فَلَعُمری لَهُوَ کُفوٌ کریمٌ؛ به جان خودم سوگند، هم‌آوردی آزادمنش و کریم است». همچنین نقل میکنند وقتی شمر شروع به بریدن سر مقدس (ع) نمود، چنین می گفت: «به خدا سوگند، من در حالی سرت را از تنت جدا میکنم که میدانم تو و و از نظر پدر و مادر بهترین مردم به شمار می آیی». 🔷 - فرماندهِ نیروهای پیاده عمر سعد در کربلا - گفت: «خدا به اهل این شهر (کوفه) هرگز خیر ندهد و آنها را از رشد و استقامت محروم سازد! آیا تعجب آور نیست که ما با علی بن ابیطالب و بعد از او با پسرش حسن برای یاری آل ابی سفیان پنج سال نبرد کردیم، و پس از آن در کنار آل معاویه و ابن زیاد با ـ که بهترینِ روی زمین بود ـ جنگ کردیم؟» مادر عبیدالله بن زیاد پس از ماجرای عاشورا به پسر خود گفت: «ای خبیث! پسر رسول خدا را کشتی؛ به خدا قسم، هرگز بهشت را نخواهی دید». [۱] پی‌نوشت [۱] منبع سایت حوزه نویسنده: محمد فرضی پوریان منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel