✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فمینیسم؛ تلفیقی از جاهليت قدیم و مدرن
🔹اگر مبنای تغییر نگاه به #زن در #غرب را بر اساس شکل گیری رنسانس قرار دهیم متوجه میشویم براساس شاخصه هایی که رنسانس در تغییر مسائل اقتصادی و سیاسی ایجاد کرده است، #فمینیسم از زایده هایی است که در این بستر بروز پیدا کرده است؛ نکته جالب توجه این است که بعد از انقلاب صنعتی #زن با حضوری ابزاری وارد عرصه های مختلف اجتماع شد. در دوره ای #غرب به نیروی کار ارزان نیاز پیدا کرد و قصد داشت در پی جریانی رقابتی، کارخانه های خود را به صورت شبانه روز فعال نگاه دارد؛ از این زمان است که زن به عنوان انسانی که هویت و جایگاه مستقلی ندارد وارد عرصه اجتماع شد. زن در غرب به دلیل اینکه نیروی کار ارزان به شمار میرفت وارد فعالیت های صنفی و صنعتی شد؛
🔹 #فمینیست در این راستا با عنوان تغییر هویت زنان وارد عرصه شده، ماهیت و #شخصیت_اصلی_زن را زیر سئوال برد و با عنوان اینکه میخواهد به زن آزادی و اختیار دهد هویت و ماهیت اصلی زن را نفی کرد و از زن انتظار کارهایی مردانه داشت و سعی داشت دیدگاه منفی نسبت به مسائل جنسی که با طبیعت و فطرت ذاتی زن متفاوت است را رواج دهد. #فمینیسم با عنوان احقاق حقوق زنان حرکت میکند، اما باید دید با این روش و دیدگاه تا چه حد توانسته است به اهدافی که مطرح میکند، دست یابد. #لیبرال_دموکراسی، #فمینیسم را به اوج میآورد، بر این اساس مبنا را نیز نمی توان شاخصه ممتازی برای زن به شمار آورد، چرا که نگاهی به هویت و شخصیت اصلی زن ندارد.
🔹 #فمینیسم یک نوع جاهلیت قدیم و مدرن را با هم تلفیق کرده است. #اسلام در زمان جاهلی جایگاه و #هویت_زن را مشخص میکند، بدین معنا که زن میتواند #مسیر_کمال، تعالی و هویت بخشی خود را همپای مرد در راستای واقعیتی که با فطرت انسان سازگار است طی کند. #اسلام برای زن نقش ها و کارکردهایی را تعریف میکند که دقیقاً با هویت و #فطرت او همخوانی دارد، اگر اسلام برای زن نقش همسری و مادری را قرار داده، به این دلیل است که با خصوصیت و روحیات عاطفی او کاملاً همخوانی دارد. در برخورد های #پيامبر_اکرم (ص) با صدیقه طاهره #حضرت_فاطمه (س) الگوی عملی تمام امتیازاتی که اسلام به #زن داده است را مشاهده میکنیم. در حقیقت در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و نیز مادری، همسری، فرزندپروری و... حضرت فاطمه زهرا (س) الگویی عملی است.
روزنامه رسالت، شماره ۷۲۸۲، ص ۷
نویسنده: فرزانه نیکوبرش
#زن #زنان #فمینیسم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا قرآن انجیل و تورات را تحریف شده می داند؟ (بخش چهارم)
🔸 #قرآن_كريم از تحريف تورات و انجيل صريحا سخن نگفته است، اما آیاتی در قرآن وجود دارد که می توان از آنها نتیجه گرفت برخی از اهل کتاب قسمت هایی از تورات و انجیل را که باب میلشان نبوده تغییر می دادند که در نهایت منجر به تحریف لفظی و معنوی آن دو کتاب گردیده است. از جمله آیاتی که به تحریف کتاب های مقدس توسط اهل کتاب اشاره دارند عبارت اند از:
4⃣ آیات ۱۳ و ۴۱ سوره مائده
🔹یکی دیگر از آیاتی که نشان می دهد اهل کتاب بعد از مخالفت با پیامبر (ص) به دنبال محو آثار و صفات آن حضرت از کتابهای خود بودند، عبارتی است که در آیات ۱۳ و ۴۱ سوره مائده تکرار شده است: «يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ؛ آنها كلمات را #تحريف می كنند و از محل و مسير آن بيرون مى برند و قسمتهاى قابل ملاحظه اى از آنچه به آنها گفته شده بود به دست فراموشى مى سپارند». بعيد نيست قسمتى را كه آنها به دست فراموشى سپردند همان نشانه ها و آثار #پيامبر_اسلام (ص) باشد كه در آيات ديگر قرآن به آن اشاره شده است و نيز ممكن است اين جمله اشاره به آن باشد كه ميدانيم تورات در طول تاريخ مفقود شده، سپس جمعى از دانشمندان يهود به نوشتن آن مبادرت كردند و طبعا قسمتهاى فراوانى از ميان رفت و قسمتى تحريف يا به دست فراموشى سپرده شد و آنچه به دست آنها آمد بخشى از كتاب واقعى موسى (ع) بود كه با خرافات زيادى آميخته شده بود و آنها همين بخش را نيز گاهى بدست فراموشى سپردند. [۱]
💠اختلاف قرآن و کتاب های آسمانی ذیگر در نقل داستان برخی انبیاء الهی
🔹موضوع دیگری که هنگام بحث از تحریف آمیز بودن کتاب های مقدس، سخن از آن به میان می آید، چگونگی روایت داستان برخی از انبیای الهی در #قرآن است. در قرآن #تاریخ_انبیاء_گذشته بیان شده و شکی نیست که آنچه در این کتاب آمده از ناحیه خداست و مطابق با واقع می باشد. از طرفی برخی از این داستان ها در تورات و انجیل طور دیگری بیان شده که با آنچه در قرآن آمده تفاوت بسیار دارد، لذا با توجه به اینکه دو گزارش متفاوت و نقیض از یک جریان هر دو صحیح نمی باشد می توان نتیجه گرفت که #قرآن برخی از مطالب #تورات و #انجیل را تحریف شده و ناصحیح می داند. با وجود این آیات و شواهد و قرائنی که وجود دارد به این نتیجه می رسیم که تورات و انجیلی که در اختیار اهل کتاب می باشد همان چیزی نیست که بر حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) نازل شده و حتی خود علمای یهود و مسیحیت نیز گاهی به این نکته اعتراف کرده اند.
💠معنای تصدیق شدن برخی از مفاد کتاب های مقدس در قرآن
🔹آنچه مسلم است در زمان نزول قرآن، تورات و انجیل به صورت کامل تحریف نشده بود و بسیاری از حقایق از جمله #نبوت_پیامبر_اکرم (ص) و صفات و ویژگی های آن حضرت و حتی برخی از احکامی که حضرت بیان می کردند در اختیار اهل کتاب بود، و آنها با وجود علم به حقانیت حضرت با ایشان مخالفت کردند، چنانچه در آيات متعددى از قرآن مجيد، اين تعبير به چشم مى خورد كه: «قرآن مفاد كتب پيشين را تصديق مى كند». به عنوان مثال در آيات ۸۹ و ۱۰۱ سوره بقره مى خوانيم: «مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ» و در آيه ۴۸ سوره مائده مى فرمايد: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتابِ؛ ما اين كتاب را به حق بر تو نازل كرديم در حالى اين كتاب كتب آسمانى پيشين را تصديق مى كند». همين امر سبب شده كه جمعى از مبلغان يهود و مسيحى، اين آيات را سندى بر عدم تحريف تورات و انجيل بگيرند، در حالی که این آيات چيزى جز «تصديق كردن عملى» قرآن و پيامبر (ص) نسبت به #نشانه_های_حقانيت او كه در كتب گذشته بوده است نيست، و دلالتى بر تصديق تمام مندرجات تورات و انجيل ندارد. به علاوه چنانکه بیان شد آيات متعددى از قرآن حكايت از اين مى كند كه آنها آيات #تورات و #انجيل را #تحريف نمودند. [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۳۱۲
[۲] همان، ج ۱، ص ۲۱۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن #انجیل #تورات #یهود #تحریف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مراقب پیامی که به دنیا میدهید باشید...
🔹...جوانهای عزیز ببینید همهی کارهای شماها و ماها، همه، و حرفهایمان و حرکاتمان یک پیامی به بیرون کشور میفرستد. مواظب باشیم ببینیم ما چه پیامی میدهیم. پیام لازم نیست به زبان باشد؛ گاهی کیفیّت نشستن شما پیام دارد؛ گاهی تجمّع شما در یک جا پیام دارد؛ گاهی شعاری که میدهید پیام دارد. مراقب این پیامی که به دنیا میدهید باشید. من میگویم مهمترین چیزی که باید از طرف ملّت ایران و از طرف جوانان ایران به جبههی دشمن منتقل بشود، عبارت است از قدرت مقاومت ملّت ایران.
🔹ملّت ایران، جوانان ایران، باید با اقدامهای خود، با حرکات خود، با شعارهای خود، با کارکرد خود به دنیا بفهمانند ـ که البتّه دشمن هم خواهد فهمید ـ که #ملّت_ایران #قدرت_مقاومت دارد، عزم راسخ دارد برای ایستادگی در مقابل زورگویی. البتّه این، وظیفهی آحاد مردم است. دولتمردان وظایف سنگینی دارند؛ دولتمردان در این زمینه خیلی وظیفه دارند. باید کوتاهیهای گذشته تکرار نشود. بعضی از دستگاههای دولتی بشدّت بایستی در این زمینه فعّال باشند، مِنجمله آموزش و پرورش، مِنجمله وزارت علوم، وزارت بهداشت، مِنجمله وزارت ارشاد، مِنجمله وزارتهای مربوط به تولید...
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تثبیت جمهوری اسلامی و عدم وابستگی به فرد یا افراد
🔹من از همه قوای مسلحه، چه ژاندارمری، چه ارتش، چه سپاه پاسداران، چه کمیتهها، چه بسیجیها و سایرین باید تشکر کنم که با قدرت خود این #جمهوری_اسلامی را تثبیت کردند. و دشمنان ما چه در داخل و چه در خارج باید بدانند که جمهوری اسلامی به کوری چشم ابرقدرتها و به کوری چشم امثال منافقین و مخالفین با جمهوری اسلامی، تثبیت شده است و خللی ان شاء الله، در او وارد نخواهد شد... و دشمنان ما باید این معنا را بدانند که #جمهوری_اسلامی از این به بعد، بلکه از اولی که این جمهوری رو به رشد رفت، جوری تثبیت شده است و جوری در دنیا الآن به حسب واقع نمایش داده شده است که وابستگی به هیچ کس ندارد، وابسته به #ملت است، وابسته به #قوای_مسلحه است، اشخاص در این مورد دخالت ندارند... جمهوری اسلامی باقی است چه ما باشیم، چه اشخاص باشند چه نباشند.
بیانات حضرت امام ۶۵/۰۸/۱۸
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی #جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش هفتم)
🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت #ناتوی_فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد.
🔹با مطالبی که در بخش های پیشین این نوشتار در رابطه با موضوع #جنگ_نرم ارائه گردید، نسبت به این #جنگ، شناخت بهتری پیدا کرده ایم؛ حال باید دید که چگونه در مقابل #دشمن در این صحنه جنگ، صف آرایی کنیم... مهمترین بخش این مقاله به این نکته اشاره دارد که راهکارها و اصول مقابله با دشمن در جنگ نرم چیست؟ برای مقابله با جنگ نرم، نخست باید ویژگیهای این نوع جنگ را آنالیز کرده و خوب بشناسیم و بدانیم که #جنگ_نرم با جنگ سخت، چه تفاوتهایی دارد. آنچه در جنگ سخت مورد هدف قرار میگیرد، جان انسانها، تجهیزات، امکانات و بناهاست، که معمولا در این مواقع با استفاده از همین مسائلی که مورد هدف قرار گرفته است، افکار عمومی علیه دشمن فعال میشود، در حالی که در #جنگ_نرم آنچه هدف قرار میگیرد، #افکار_عمومی است. برای دستیابی به این هدف، باید بیش از گذشته #رسانهها را مورد توجه قرار دهیم و افکار عمومی داخلی و جهانی را نسبت به دروغ پردازی رسانههای خارجی، آگاه کنیم.
🔹این دو مهم فقط با #تقویترسانههایخودی، و تلاش برای بینالمللی کردن این رسانهها، میسر است. #دیپلماسی_رسانهای در سیاست خارجی هر کشور به دو صورت تحقق مییابد؛ یکی مدیریت رسانهها توسط سازمانهای دیپلماتیک رسمی کشور و دیگری به صورت خودجوش و در راستای سیاستهای کلان کشورها. هر ملتی و کشوری دارای منابع قدرت نرم است که شناسایی و تقویت و سازماندهی آنها می تواند براساس یک طرح جامع، تبدیل به یک فرصت و هجوم به دشمنان طراح جنگ نرم شود. به عنوان مثال، #منابع_قدرت_نرم در #ایران را می توانیم #ایدئولوژی_اسلامی، #قدرت_نفوذ_رهبری، حماسه آفرینیها و «درجه بالای #وفاداری_ملت به حکومت» برشمریم. برخی راههای دیگر مقابله با جنگ نرم عبارتند از: ۱) گسترش دامنه و شمول #فعالیتهای_فرهنگی بسیجی و جهادی، علی الخصوص آشنا کردن جوانان با فعالیت های جهادی که باعث میشود تا روحیه جهادی، جایگزین روحیه غفلت در جامعه جوان کشور گردد.
🔹 ۲) افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه و جوانان. ۳) ایجاد راههای مشروع برای ارضاء نیازهای مردم. ۴) استفاده از دیپلماسی عمومی. ۵) عملیات روانی متقابل: در مقابله با جنگ نرم نبایستی منفعلانه عمل کرد. #عاملان_تهدید_نرم از انواع تبلیغات، فنون مجاب سازی، روش های نفوذ اجتماعی و عملیات روانی، به منزله روشهای تغییر نگرشها، باورها و ارزش های #جامعه_هدف استفاده می کنند. انجام تبلیغات هوشمندانه و سریع، با قدرت منطق و اندیشه، و احاطه ذهنی بر مخاطبان جنگ نرم می تواند یکی از روشهای مقابله باشد. ۶) و اما مهمترین بخش که نقش بسیار پررنگی در این حوزه دارد، افزایش #سواد_رسانهای است... اینکه به مردم و جوانان آموزشهای لازم بابت عدم تاثیرپذیری از هر پیام داده شود، تا ناخواسته و ناآگاهانه هر پیامی را منتشر نکرده و یا به هر پیامی پاسخی ندهند و یا هر پیامی را مورد توجه خویش قرار ندهند، و در نهایت تاثیرات پیام های مخرب و تاثیرگذار را به حداقل ممکن برسانند. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #قدرت_نرم #جنگ_روانی #جنگ_رسانه_ای #دشمن #افکار_عمومی #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استعمار نو (بخش سوم)
🔸 #استعمار پدیدهای تاریخی است که در مدت نزدیک به پنج قرن در بسیاری از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین سلطه داشته است. نفوذ کشورهای استعمارگر در کشورهای تحت سلطه به اشکال گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته است. به سبب وجود این شکلهای مختلف، #استعمار را به دو نوع کهنه و نو تقسیمبندی نمودهاند.
1⃣شرکتهای چندملیتی
🔹 #شرکتهای_چندملیتی به شرکتهایی گفته میشود که مقر اصلیشان در یک کشور است و عملیاتشان را از طریق شرکتهای فرعی یا وابسته در سایر کشورها انجام میدهند. روند ایجاد شرکتهای چندملیتی اساساً از #آمریکا آغاز شد. شرکتهای صنعتی به دلیل پیشرفت فناوری و تولید انبوه نیاز پیدا میکنند که دامنهی فعالیت خود را به کشورهای دیگر نیز توسعه دهند. ابتدا شرکت مادر به صادرات سادهی کالا و فروش آن در خارج دست میزند. مرحلهی بعد شامل به وجود آوردن سازمانهایی برای فروش در خارج است، و رسیدن به حالت چندملیتی در واقع از این مرحله شروع میشود. آنها عموما عملیاتشان را وسعت میدهند تا بتوانند با صرفهجویی در عوامل و شاخصهای قیمت، سود بیشتری بدست آورند، یعنی با افزایش سطح بازدهی و تولید، هزینهی متوسط تولیدات را پایین میآورند. به منظور تأمین این هدف، برخی از شرکتهای چندملیتی، بر مبنای قرارداد با شرکتهای مستقل و به ازای دریافت قسمتی از سود به آن شرکتها اجازه میدهد که کالای خود را تحت نام شرکت اصلی تولید و به فروش برسانند. [۱] در برخی موارد، شرکتهای چندملیتی در بازار فروش از شرایط «الیگوپولی» (یا انحصار چندجانبهی فروش، نوعی شرایط حاکم بر بازار است که در آن دو یا چند تولیدکننده، انحصار فروش یک کالا را در اختیار دارند، اما به تنهایی بر بازار حاکم نیستند) یا نزدیک به انحصار بهره میبرند. [۲]
🔹بیگمان فعالیت شرکتهای فراملیتی، بهویژه در کشورهای جهان سوم، دارای پیامدهای بسیاری است؛ که در بین صاحبنظران، دیدگاههای مختلفی در مورد این پیامدها وجود دارد. آن دسته از نظریهپردازان که موافق فعالیت شرکتهای فراملیتی در کشورهای جهان سوم هستند، معتقدند عملکرد این شرکتها عاملی مثبت در جهت رشد و توسعهی اقتصادی این کشورهاست. طبق نظر این دسته از صاحبنظران، مهمترین مانع رشد اقتصادی در کشورهای جهان سوم، کمبود شدید سرمایه و فناوری است. شرکتهای فراملیتی میتوانند با فعالیتهای خود در این کشورها، در رفع این موانع مؤثر باشند. افزون بر این، شرکتهای فراملیتی، شیوههای نوین مدیریت صنعتی را به این کشورها منتقل میکنند، و از طریق ایجاد رقابت، باعث فعالتر شدن بنگاهها و شرکتهای داخلی کشورهای جهان سوم، و سرانجام باعث ارتقای بازدهی اقتصادی، تنظیم بازار و افزایش رفاه در این کشورها میشوند. گروهی دیگر از صاحبنظران، با فعالیت این شرکتها در کشورهای جهان سوم بهشدت مخالفند. برخلاف طرفداران شرکتهای فراملیتی که استدلال میکنند سرمایهگذاری این شرکتها موجودی سرمایه و در نتیجه درآمد کشور، از جمله درآمدهای ارزی را افزایش میدهد، مخالفان این شرکتها معتقدند که آنها الزاما درآمد کشور را افزایش نمیدهند، زیرا چه بسا فعالیتهای این شرکتها، موجب خروج زیاد سرمایه از کشور شود، که به مراتب بیشتر از سرمایهگذاری اولیهی آنها باشد. [۳]
🔹 #شرکتهای_فراملیتی، افزون بر تحت سلطه درآوردن اقتصاد کشور میزبان، در حوزهی سیاسی نیز نفوذ میکنند، و با کمک شیوههایی مانند رشوه دادن به دولتمردان و استفاده از فشار دیپلماتیک از سوی دولت خود، سعی در حفظ #نفوذ و #سلطه خود در این کشورها دارند. به عبارت دیگر، شرکتهای فراملیتی به خودی خود نمیتوانند توسعهی اقتصادی را برای کشورهای جهان سوم به ارمغان بیاورند، بلکه دولت میزبان باید نظارت قوی بر فعالیتهای این شرکتها داشته باشد، و اقتصاد این کشورها نیز از قدرت لازم برخوردار باشد. اما از آنجا که این شرکتها، عمدتا به عنوان بازوی امپریالیسم اقتصادی نوین عمل میکنند، بیشتر از آنکه دغدغهی توسعهی اقتصادی کشور میزبان را داشته باشند، عمدتا به دنبال هرچه وابستهتر ساختن اقتصاد آنها هستند. بنابراین، جهانیشدن اقتصادی، به همراه یکی از عوامل مؤثر خود یعنی شرکتهای اقتصاد فراملیتی، شکل نوینی از #امپریالیسم و #استعمار است که کشورهای جنوب را روز به روز در اقتصاد کشورهای پیشرفته، ادغام میسازد. #ادامه_دارد...
• مآخذ در منبع موجود است
نویسنده؛ عباس عمادی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#استعمار #استعمارگر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_هادى عليه السلام:
🔸الغِنى قِلَّةُ تَمَنّيكَ وَ الرِّضا بِما يَكفيكَ.
🔹توانگرى، كمىِ آرزو و رضايت به چيزى است كه تو را بسنده است.
📕بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۱۰۹
#امام_هادی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا قرآن انجیل و تورات را تحریف شده می داند؟ (بخش پنجم و پایانی)
🔸 #قرآن_كريم از تحريف تورات و انجيل صريحا سخن نگفته است، اما آیاتی در قرآن وجود دارد که می توان از آنها نتیجه گرفت برخی از اهل کتاب قسمت هایی از تورات و انجیل را که باب میلشان نبوده تغییر می دادند که در نهایت منجر به تحریف لفظی و معنوی آن دو کتاب گردیده است.
💠گریزان بودن یهود از احکام تورات
🔹 #قرآن در آیه ۴۳ سوره مائده در تعبیر دیگری به گریزان بودن یهود از احکام تورات که از زمینه های مهم تحریف است، اشاره شده: «و كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ؛ آنها چگونه تو را به داورى مى طلبند، در حالى كه تورات نزد ايشان است و در آن حكم خدا هست [وانگهى] پس از داورى خواستن از حكم تو روى مى گردانند، و آنها مؤمن نيستند». در اين جمله مى خواهد شنونده را از #رفتار_يهوديان به شگفت وادار نمايد كه مى فرمايد #يهود امتى است صاحب كتاب و شريعت و منكر نبوت و كتاب و شريعت تو. فعلا به واقعه اى بر خورده اند (حكم سنگسار كردن زن و مردى كه زناى محصنه كرده اند) كه حكمش در كتاب خودشان نيز هست (در تورات كنونى در فصل بيست و دوم از سفر تثنيه آمده است) ولى نمى خواهند آن حكم را كه حكم خدا است جارى سازند. با اين حال چگونه به حكم تو كه آن نيز همان حكم خدا است تن در مى دهند؟ معلوم است كه تن در نمى دهند اينان از كتاب خدا و حكم آن گريزانند هرگز به آن ايمان نخواهند آورد. [۱]
🔹نتیجه اینكه: در تورات موجود، و دائر در بين يهود امروز، مقدارى از تورات اصلى كه بر حضرت موسى (علیه السلام) نازل شده وجود دارد و مقدارى هم از مطالب تحريفى وجود دارد. خلاصه در #تورات_اصلى دستبرد شده كه يا چيزهايى به آن اضافه كرده اند و يا از آن انداخته اند و يا لفظ آن را و يا جاى آن را تغيير داده اند و يا تصرفاتى ديگر كرده اند [۲]، اين آن نظريه اى است كه از قرآن كريم درباره تورات استفاده مى شود و بحث دقيق و مفصل هم به همين نتيجه مى رسد.
پی نوشتها؛
[۱] ترجمه تفسير الميزان، موسوى همدانى، سيد محمد باقر، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، چ پنجم، ج ۵، ص ۵۶۰
[۲] همان
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن #تورات #یهود #تحریف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️فرهنگ بسیجی، فرهنگ مجاهدان گمنام است
🔹فرهنگ بسیجی، فرهنگ مجاهدان گمنام است که بدون چشمداشت و با خطرپذیری، از همه وجود خود برای خدمت به کشور مایه میگذارند و برای رهایی بخشیدنِ دیگران مظلوم واقع میشوند، همچنانکه در قضایای اخیر، #بسیجیان مظلومانه در عرصه بودند تا ملت در مقابلِ اغتشاشگران و عناصر غافل یا مزدور دچار مظلومیت نشود.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش هشتم)
🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت #ناتوی_فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد.
💠بررسی میدانی موضوع
🔹با توجه به بخش های قبلی این نوشتار که شناخت از #جنگ_نرم و فضای حاکم بر جامعه در چنین فضایی بصورت مجمل صورت گرفت، به بررسی میدانی و مصداقی موضوع و راهکارهای ممکن می پردازیم. در بررسیهای بعمل آمده از کاربران شبکه های اجتماعی، شنوندگان و بینندگان رسانه های جمعی و خوانندگان روزنامه ها و صفخات اینترنتی، نکات زیر بدست آمده است:
1⃣کاربران این قبیل رسانه ها، با توجه به اینکه هیچ شناختی از این دسته از فضاها ندارند، قطعا با نگاه بسیار مثبت و به قصد استفاده از کارکردهای مختلف و جذابیت های رسانه های جدید، اقدام به استفاده از این سامانه ها می کنند، و به هیچ عنوان در این قضایا #نگاه_دفاعی و #جنگ_نرم وجود ندارد؛ از این جهت همانند کسی است که خبری از #جنگ نداشته و در #خط_مقدم_جبهه حضور دارد و در معرض هرگونه خطر احتمالی میباشد.
2⃣عدم آگاهی از شیوه های جنگ نرم، اهداف و تاکتیک های آن، باعث گردیده تا نقشههای شوم استکبار و #دشمن در این صحنه به شکل گسترده و فزاینده ای پیشرفت داشته باشد و خطرات #نفوذ در عمق جان و دل و اعتقادات مردم، روز به روز بیشتر نمایان شده و تاثیرات آن در رفتار و گفتار مردم نمود بیشتری پیدا می کند.
3⃣تاثیر پذیری مصداقی کاربران صفحه های اجتماعی، علی الخصوص در برابر #شایعه_پردازی های اتفاق افتاده در این فضا باعث شده، تا در این زمینه آسیب پذیری های گوناگونی رخ عیان کنند، که از آن جمله میتوان به #ایجاد_بدبینی به نظام و انقلاب، بدگمانی به علم پزشکی در زمینه های مختلف و... و عدم استقبال از فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره نمود.
4⃣جذابیتهای فریبنده این عرصه و نیز بزک کردن اکاذیب آمیخته شده به بعضی حقایق، و واقع نمایی #اخبار_کذب و مخلوط، برای مخاطب، که با شیوه ها و تاکتیکهای مختلف صورت می گیرد، هم باعث جذب مخاطب بیشتر به این موارد شده و هم شدت و حدت تاثیرگذاری روی مخاطب را مدیریت می کند که این امر نقش بسیار مهمی در نهاد تصمیم سازی نزد مخاطب دارد.
5⃣به مصداق حدیث شریف امام صادق (ع) که توسط آیت الله بهجت (ره) نقل شده که فرمودند "یک تبسم به اهل گنه که باعث تشویق آنها به گناه شود، گناه کبیره است" توجه بیشتر و ارائه آموزشهای لازم در این عرصه، خصوصا به جوانان مورد لزوم است، زیرا شاهد اتفاقاتی از این دست مانند: تایید اطلاعات (لایک) منتشر شده از سوی دیگر کاربران، بازنشر مطالب دریافتی بدون در نظر گرفتن شرایط، پیروی کردن (فالو) از بعضی رفتارها و گروهها و کمپین های خاص و...، حتی بدون قصد و نیت خاصی، و با توجه به عدم آگاهی نسبت به عمق فاجعه و بدون درک شرایط و موقعیت ها و... هستیم، حال آنکه ممکن است این تایید و یا بازنشر، و حتی پیروی نمودن از این مطالب، خطرات و آسیبهای اجتماعی و فردی گسترده ای را ایجاد نماید. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #دشمن #نفوذ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عدالت و انصاف از منظر دین (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #عدالت یکی از باارزش ترین و پیچیده ترین مفاهیم در اندیشه بشری است که در محدوده خواسته های فردی و اجتماعی انسان قرار دارد. این موضوع محور اصلی رویکردها و نظریه های مکاتب مختلف دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. #اسلام به عنوان دینی که مدّعی کاملترین برنامه برای زندگی انسان است، بیش از سایر ادیان این مفهوم را مورد توجه خود قرار داده است
💠انصاف با دوست و دشمن
🔹آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است - با دوستان، مروّت! با دشمنان مدارا!؛ بارها این بیت از حافظ را شنیده ایم، امّا مصداق بارز توصیه به #انصاف با دوست و دشمن، #تأکید_صریح_قرآن است که می فرماید: «با دوست و دشمن خود به عمل و انصاف عمل کنید که این روش، به #تقوا نزدیک تر است و همواره از خشم خدا بیمناک باشید که خداوند به آنچه می کنید آگاه است ». [مائده، ۸]
🔹 #انصاف یعنی به شایستگی و در خور استحقاق هر کس یا چیزی، با آن رفتار کردن، و اینکه در مناسبات و روابط اجتماعی و حتّی در ارتباط با طبیعت، میل فردی کنار گذاشته شود، و ضابطه اخلاق مد نظر قرار گیرد. اهمیت این موضوع به قدری است که حتی در برخورد با دشمنان و افرادی که معتقدیم در حقّمان بدی کرده اند نیز توصیه به انصاف شده است. [۱]
🔹انسان ها در اجتماع با یکدیگر کُنش متقابل دارند و اسلام هم دینی است که روابط اجتماعی را مورد ستایش و توجه بسیار زیادی قرار داده است؛ تا آنجا که دشواری در عمل کردن به آن را هم، مانع از انجام دادن آن نمی داند. این مطلب که آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم نپسند، توجه به رعایت انصاف در مورد دشمنان را هم می رساند.
🔹اینکه در #اسلام حتی در برخورد با #دشمنان با انصاف توصیه شده، به این خاطر است که چه بسا این انصاف، دشمن را از کینه ورزی باز دارد و خود، منشأ همبستگی اجتماعی گردد. خداوند می فرماید: «ای اهل ایمان، در امر عدالت و انصاف ایستادگی کنید، برای خدا گواهی دهید، هر چند آن گواهی به زیان خود یا پدر و مادر یا نزدیکترین خویشتان باشد». [نساء، ۱۳۵]
پینوشت؛
[۱] غرر الحکم، حکمت۲۴۰۳
منبع: حوزه نت، شماره ۱-۱۶۵۲۰
#عدالت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_جعفر_صادق علیهالسلام:
🔸اِنّى وَ اللّهِ ما امُرُكُمْ اِلاّ بِما نَأمُرُ بِهِ أَنْفُسَنا فَعَلَيْكُمْ بِالْجِّدِ وَ الاِْجْتِهادِ؛
🔹به خدا سوگند من شما را به چيزى دستور نمى دهم، مگر كه خود را نيز بدان فرمان مى دهم؛ پس بر شما باد كه تلاش و كوشش كنيد.
📕وسائل الشيعه ج ۱۲ ص ۱۲ ح ۸
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استعمار نو (بخش چهارم)
🔸 #استعمار پدیدهای تاریخی است که در مدت نزدیک به پنج قرن در بسیاری از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین سلطه داشته است. نفوذ کشورهای استعمارگر در کشورهای تحت سلطه به اشکال گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته است. به سبب وجود این شکلهای مختلف، #استعمار را به دو نوع کهنه و نو تقسیمبندی نمودهاند.
2⃣نهادهای مالی بینالمللی
🔹برخی از نهادها و سازمانهای بینالمللی وابسته به #سازمان_ملل که از مهمترین آنها میتوان به #بانک_جهانی و #صندوق_بینالمللی_پول اشاره کرد یکی از ابزارهای مهم تداوم #سیاستهای_استعماری در عصر استعمار نو میباشند. این سازمانها پس از جنگ جهانی دوم و به منظور مدیریت امور مالی در سطح بینالمللی و پیشگیری از تکرار بحران هایی همانند بحرانهای دههی ۱۹۳۰م به وجود آمدند. با وجود آنکه این سازمانها شامل کشورهای متعدد جهان هستند، اما غلبهی کشورهای قدرتمند و #استعمارگران_سابق در آنها کاملا آشکار است.
🔹تأثیر این نهادهای ملی بینالمللی بر کشورهای کمتوسعهیافته این است که چون این کشورها نمیتوانند مشکلات خود را تنها از طریق سرمایهگذاری مستقیم خارجی و فعالیت شرکتهای فراملیتی حل کنند به استقراض خارجی روی میآورند که یکی از راههای متعدد آن دریافت وام از همین مؤسسات مالی است. اما دریافت اینگونه وامها الزاما آثار مثبتی بر اقتصاد کشورهای دریافتکنندهی وام نداشته و بر عکس موجب بحرانهای مختلف اقتصادی از جمله بحران بدهی کشورهای جهان سوم در دههی هفتاد شد. #بحران_بدهیها در نتیجهی پرداخت وامهای بیحساب از جانب بانکهای خصوصی و دولتی غربی و بدهیهای انباشتهشدهی کشورهای جهان سوم و چند کشور کمونیستی و عدم توانایی این کشورها در بازپرداخت منظم بدهیهای خود، بهوجود آمد.
🔹افزایش شمار کشورهایی که طی نیمهی دوم دههی ۱۹۸۰م از عهدهی بازپرداخت بدهیهای خود برنیامدهاند، بحران مداوم و روزافزونی در بازارهای مالی جهان به وجود آورد. ناتوانی در بازپرداختها و تهدید به عدم پرداختها، نتیجهاش این بود که بدهیهای پرداختنشدهی کشورها به فهرست بدهیهای پیشین افزوده شود؛ وامهای جدیدی از صندوق بینالمللی پول دریافت گردد، و بانک جهانی، برای از سر گرفتن پرداختهایش، شرایطی معین کند. [۱] امروزه نیز راهحلهای صندوق بینالمللی پول به استمرار نظم فعلی در مناسبات اقتصاد بینالمللی کمک میکند و منافع کشورهای صنعتی غرب را تضمین مینماید. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] ثقفی خراسانی، علیرضا؛ سیر تحولات استعمار در ایران، مشهد، نشر نیکا، ص ۲۰۷
نویسنده؛ عباس عمادی
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#استعمار #استعمارگر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️بسیج یکی از ابتکارهای مبارک امام خمینی (ره)
🔹 #بسیج یکی از ابتکارهای مبارک #امام بزرگوار ما بود؛ البتّه ابتکارات بزرگ ایشان، ابتکاراتی که در زندگی مردم، در تاریخ کشور یک حرکتهای عظیمی را ایجاد میکرد، یکی دو مورد نبود، لکن یکی از مهمترین و بزرگترینِ این ابتکارها #تشکیل_بسیج بود که ایشان در اوایل آذر ۵۸ در آن سخنرانی معروفشان، اعلام کردند [لزوم تشکیل] لشکر بیستمیلیونی کشور را. خب، #بسیج بعد از #فرمان_امام تشکیل شد؛ این مال سال ۵۸ است. #برکات_بسیج و این ابتکار عظیم به قدری بود که امام در آذر سال ۶۷، یعنی نُه سال بعد از آن، آن خطابهی والا و شیوا و بلند را در مدح بسیج صادر کردند.
🔹در این نُه سال به دست بسیج در کشور چه اتّفاقی افتاد که امام بزرگوار را آن جور تحت تأثیر قرار داد که آن بیان والا و شیوا و آن تعبیرات عجیب و آن ادبیّات عجیب را به کار بردند؟ حالا من چند جمله از آن ادبیّات فاخر امام بزرگوار را میگویم که یادتان بیاید. امام عزیز ما در این بیانیّه، و در واقع در این خطابه، با #بسیج مثل یک پدری صحبت میکنند که به فرزندان خودش عشق میورزد. این عبارات را من میخوانم: «بسیج، مدرسهی عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدستههای رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سَر دادهاند». چه ادبیّات فاخری، چه تعبیرات بلندی!
🔹«درخت پُرثمری است که شکوفههای آن، بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق میدهد». البتّه من این عبارات را پشت سر هم نمیخوانم؛ بروید دقّت کنید، این حرفها خطاب به شماها است. بعد میفرمایند: «افتخارم این است که خود بسیجیام». #امام با آن عظمت که دنیا را تکان داد، تاریخ را تکان داد، میگوید «افتخارم این است که بسیجیام». بعد میگوید: «من دست یکایک شما را میبوسم»؛ واقعاً اینها فراموش شدنی نیست. خب شما بسیجیهای امروز مخاطب این بیانید. امام نفرمودند بسیج دههی ۶۰، [فرمودند] بسیجی؛ شما و بسیجیان بعد از شما، تا دورههای آینده، همه مخاطب این بیانند که امام میگوید من دست شماها را میبوسم...
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️راهکارهایی قرآنی برای تقویت قوه بصیرت (بخش اول)
🔸برای اینکه انسان بتواند از چالش های بسیار خطرناک حیات مادی و دنیوی به سلامت عبور نماید، نیازمند عناصر و ابزارهای کارآمد و مفید است. یکی از مهمترین عناصری که در این بین به انسان کمک شایانی می نماید، قوهی #بصیرت و آگاهی است. در رابطه با این موضوع دو سؤال کلیدی و مهم قابل طرح است که میتواند ذهن و فکر بسیاری از افراد را به خود مشغول نماید. ابتدا اینکه #بصیرت چیست؟ آیا صرف داشتن آگاهی و شناخت را می توان بصیرت دانست، یا بصیرت فراتر از یک شناخت عادی است؟ سؤال دوم اینکه قرآن کریم و منابع اسلامی چه راهکارها و دستورالعمل هایی را برای دستیابی به بصیرت و تقویت آن ارائه داده اند؟
💠مفهوم شناسی بصیرت در اندیشه اسلامی
🔹برخی افراد کلید واژه #بصیرت را مساوی با آگاهی و شناخت قلمداد کرده اند. گویی هر کسی که دارای شناخت و آگاهی است از قوه بصیرت برخوردار است. این در حالی است که اگر سرگذشت نگونبختان عالم را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد بسیاری از آنها در زمرهی افراد آگاهی بوده اند که از بسیاری از مطالب مهم و راهبردی اطلاع داشته اند، ولی با این وجود، این شناخت و آگاهی زمینه ساز هدایت و رشد آنها نشده است، بلکه در مواردی نیز علم و آگاهی آنها همچون حجابی تاریک مانع فهم و درک صحیح آنها از مباحث و موضوعات شده است.
🔹برخی از لغت شناسان معنای لغوی کلید واژه بصیرت را اینچنین معنا کرده اند: #بصیرت در لغت به معنای عقیده قلبی، شناخت، یقین، زیرکی و عبرت آمده است. [۱] برخی از محققین نیز معنای اصطلاحی این کلید واژه را این چنین تبیین کرده اند: #بصیرت در اصطلاح عبارت است از قوه ای در قلب شخص، که به نور قدسی منوّر بوده، به وسیله آن حقایق اشیا و امور را درک میکند، همانگونه که شخص به وسیله چشم، صُوَر و ظواهر اشیا را می بیند. [۲] سؤال کلیدی که در ادامه به دنبال پاسخ آن هستیم این است که با چه ابزار و اهرمهای دینی و قرآنی می توان #قوه_بصیرت را در وجود خود و دیگران تقویت کرد؟
1⃣عنصر ذکر و یاد خدا
🔹در اندیشه و منظومه اسلامی، ارتباط مستمر با خدای متعال و یاد او در تمام مراحل زندگی انسان را از مواقف خطرناک و گمراه کننده باز می دارد. انسان در طول حیات و زندگی مادی خود، در معرض تهدیدات ویرانگر هوای نفس و شیطان رجیم قرار دارد. در این بین اگر همیشه به توان و نیروی خود تکیه کند، چه بسا به نتیجه مطلوب دست پیدا نکند، از این رو بر اساس تعالیم قرآنی و دینی، اکسیر ارتباط با خدای متعال، چنان نیرو و قوه تشخیصی به او می دهد، که سیاه نمایی های شیاطین و هوای نفس را برطرف می نماید و راه صحیح را برای او نمایان می سازد.
🔹«إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ؛ [اعراف، ۲۰۱] پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه هاى شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) مى افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را مى بینند و) ناگهان بینا مىگردند». «جمله فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ (به هنگام یاد خدا چشمشان بینا مى شود و حق را مى بینند) اشاره به این حقیقت است که وسوسههاى شیطانى پرده بر دید باطنى انسان مى افکند، آنچنان که راه را از چاه و دوست را از دشمن و نیک را از بد نمى شناسد، ولى یاد خدا به انسان بینایى و روشنایى مى بخشد، و قدرت شناخت واقعیتها به او مى دهد، شناختى که نتیجه اش نجات از چنگال وسوسه ها است». [۳] #ادامه_دارد...
پینوشتها
[۱] لسان العرب (ابنمنظور محمدبنمکرم) ج ۴، ص ۶۵، واژه «بصر»
[۲] فرهنگ قرآن (اکبر هاشمی رفسنجانی) ج ۶، ص ۲۶۳
[۳] تفسیر نمونه (۲۸ جلد، دارالکتب الإسلامیة، چاپ ۱۰) ج ۷، ص ۶۷
منبع: وبسایت راسخون
#بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد