eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️طبق آيات قرآن خلقت انسان در چند مرحله انجام می گيرد؟ 🔹مراحل خلقت انسان در آيه ۶۷ سوره غافر بيان شده است؛ «هُوَ الَّذِی خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخًا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّىٰ مِنْ قَبْلُ وَ لِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى وَ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ؛ او کسی است که شما را از خاک آفرید، سپس از نطفه، سپس از علقه (خون بسته شده)، سپس شما را بصورت طفلی (از شکم مادر) بیرون می‌فرستد، بعد به مرحله کمال قوّت خود می‌رسید، و بعد از آن پیر می‌شوید و (در این میان) گروهی از شما پیش از رسیدن به این مرحله می‌میرند و در نهایت به سرآمد عمر خود می‌رسید؛ و شاید تعقّل کنید!». 🔹طبق اين آيه شريفه، نخستين مرحله، مرحله تراب و خاك است كه اشاره به آفرينش آدم جد نخستين ما از خاك مى باشد، و يا خلقت همه انسانها از خاك، چرا كه مواد غذایى كه وجود انسان و حتى نطفه او را تشكيل مى دهد، اعم از مواد حيوانى و گياهى، همه از خاك مايه مى گيرد. مرحله دوم مرحله نطفه است كه مربوط به همه انسانها جز آدم و همسرش حوا است. مرحله سوم مرحله اى است كه نطفه تكامل يافته و نمو قابل ملاحظه اى نموده و به صورت يك قطعه خون بسته در آمده است. بعد از اين مرحله مضغه (چيزى شبيه به گوشت جويده ) و مرحله ظهور اعضاء، مرحله حس و حركت است كه قرآن در اينجا سخنى از اين مرحله به ميان نياورده، هر چند در آيات ديگر به آن اشاره كرده است. 🔹در اينجا چهارمين مرحله را مرحله تولد جنين ذكر میكند. و مرحله پنجم را مرحله تكامل قدرت و قوت جسمى كه بعضى آن را سن سى سالگى مى دانند، كه در آن حداكثر نمو قواى جسمانى حاصل مى شود و بعضى آن را كمتر يا بيشتر گفته اند، البته ممكن است در افراد متفاوت باشد و قرآن کریم از آن تعبير به بلوغ اشد كرده است. از آن به بعد مرحله عقبگرد و از دست دادن نيروها آغاز مى شود و تدريجا دوران پيرى كه مرحله ششم است فرا مى رسد. سرانجام پايان عمر و انتقال از اين سرا به سراى جاويدان تحقق مى يابد. 📕تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، ۱۳۷۴، ج ۲۰، ص ۱۶۵-۱۶۶ منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
تبیین
⭕️آسیب‌شناسی‌ انقلاب‌ اسلامی 🔹یکی از مهم‌ترین آفتهای همه‌ی انقلابها است. ارتجاع یعنی چه؟ یعنی این حرکتی که شروع کرده بود و ملّت داشتند در این مسیر با نیروی انقلابی و با سرعت حرکت میکردند، در یک جاهایی سست بشوند، بعد متوقّف بشوند، بعد برگردند؛ این ارتجاع است؛ یعنی برگشت. همه‌ی انقلابهای بزرگ تاریخ که ما آنها را می‌شناسیم - مثل انقلاب فرانسه، مثل انقلاب روسیه و انقلابهایی که در کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و جاهای دیگر اتّفاق افتاد - تقریباً بدون استثنا در سالهای اوّل عمر خودشان به این بلیّه دچار شدند؛ اینکه چهل سال بگذرد و شعارهای انقلاب دست نخورد، تکان نخورد، در هیچ‌کدام از این انقلابها وجود ندارد؛ 🔹ما توانستیم این شعارها را حفظ کنیم. امّا خطرناک است؛ من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت حرکت کردیم، این رفتن به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای توجّه به ، دل‌سپرده‌ی طبقات مرفّه و زیاده‌خواه در کشور شدیم، این حرکت به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای تکیه‌ی به مردم به تکیه کردیم، امیدمان را به بستیم، این حرکت در سمت ارتجاع است؛ این نباید اتّفاق بیفتد. نخبگان جامعه باید حواسشان باشد، مدیران جامعه باید حواسشان باشد. 🔹 باید بشدّت مراقبت کنند، مردم هم نگاه کنند، با حسّاسیّت دنبال کنند رفتار ماها را، رفتار مدیران را؛ با حسّاسیّت. چیز خطرناکی است. ارتجاع وقتی اتّفاق می‌افتد، معنایش این است که همان آدمهای انقلابیِ سابق سرِ کارند امّا خط را عوض کرده‌اند، راه را عوض کرده‌اند؛ کأنّه انقلاب شده بود برای اینکه آنها بروند و ما بیاییم سرِ کار! برای این [کار] که انقلاب نشد؛ یعنی دگرگونی، انقلاب یعنی تغییر مسیر، انقلاب یعنی یک هدفهای والائی را در نظر گرفتن و به سوی آنها حرکت کردن؛ اگر از این هدفها فراموش کردیم، دیگر انقلاب نیست. بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۱۱/۲۹ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جهل بسیط چه تفاوتی با جهل مرکب دارد؟ 🔸 و نادانی، در مقابل و دانستن قرار می‌گیرد که به دو زیر مجموعه و تقسیم می‌شود. 🔹 بدین معنا است که انسان چیزى را نداند، اما متوجه این جهل و نادانى خودش باشد، مانند ما ‌که هنوز نمی‌دانیم در کره مریخ موجود زنده‌‏اى وجود دارد یا نه، و به این ناآگاهى خود نیز آگاهیم که در این صورت تنها با یک جهل مواجهیم. گفتنی است که جهل بسیط، ضد علم نیست، بلکه تقابل میان آن دو، تقابل ملکه و عدم ملکه است و ممکن است به علم منجر شود. 🔹 به مواردی گفته می‌شود که انسان چیزى را نداند و متوجه این نادانى خویش نباشد، بلکه اعتقاد دارد که در موضوع مورد نظر، آگاهی لازم را دارد، مانند کسانى که اعتقادات فاسد دارند و خیال می‌‏کنند به حقایق آگاه‌‏اند، در حالی‌که در واقع نادان‌‏اند. [۱] این نوع از نادانی را بدان جهت، جهل مرکّب نامیده‏‌اند که در واقع مرکّب از دو جهل و نادانی است. یکى جهل به واقعیت، و دیگری جهل نسبت به نادانی خویش. جهل مرکّب مقابل علم است به تقابل تضادّ، و ممکن نیست که با وجود آن علم حاصل شود. [۲] 🔹در پایان ذکر این نکته لازم است که جهل مرکب بسیار خطرناک‌تر از جهل بسیط است؛ چرا که به گفته آن شاعر پارسی‌گو: آنکس که نداند و بخواهد که بداند - جان و تن خود را ز جهالت برهاند؛ آنکس که نداند و نداند که نداند - در جهل مرکب ابدالدهر بماند. پی نوشت‌ها؛ [۱] فرهنگ نامه اصول فقه، ص ۳۸۸ [۲] فرهنگ اصطلاحات منطقى، ص ۹۱ منبع: اسلام کوئست @tabyinchannel
⭕️امیرالمومنین‌ امام‌ على عليه السلام: 🔸مَن كَثُرَ كلامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ، و مَن كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَياؤهُ، و مَن قَلَّ حَياؤهُ قَلَّ وَرَعُهُ، و مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلبُهُ، و مَن ماتَ قَلبُهُ دَخَلَ النّارَ. 🔹هر كه سخن بسيار گويد، خطايش بسيار شود و هر كه بسيار خطا كند، شرم و حيايش كم شود و هر كه كم شرم و حيا شود، پارسايى اش كاهش يابد و هر كه پارسايى اش كم شود، دلش بميرد و هر كه دلش بميرد، به آتش رود. 📕نهج البلاغه،حکمت ۳۴۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بحران هویت‌ در نوجوانان و را‌ه‌های مقابله با آن 🔸«اریکسون» نخستین کسی بود که مسئله  را مطرح کرد. او معتقد است که ناتوانی ، در پذیرفتن نقشی که جامعه از او انتظار دارد، وی را به بحران هویت گرفتار می‌سازد. برخی از روانشناسان نیز موفق ‌نبودن نوجوان را در شکل دادن به هویت فردی خود، به سبب تجربه‌های ناگوار کودکی، یا شرایط نامناسب کنونی، به بحران هویت تعبیر می کنند. از میان انواع هویت‌ها،  اهمیت بسیاری دارد. 💠عوامل اثرگذار بر بحران هویت 🔹«گسست فرهنگی»؛ این مسئله، زمانی پدیدار می‌شود که جوان، هیچگونه پیوند مستحکمی با فرهنگ خود ندارد و در نتیجۀ این سرخوردگی، جذب فرهنگ بیگانه می‌شود. 🔹«تضاد نسل‌ها»؛ تضاد نسل‌ها عامل مهم دیگری است که بر شدت بحران هویت می‌افزاید. با این امر، دو نسل والدین و فرزندان، به مرور زمان از یکدیگر دورتر و بیگانه‌تر می‌شوند که گاهی ممکن است به تضاد و تقابل بیانجامد.  🔹«دگرگونی‌های‌ وسیع‌ اجتماعی»؛ از پیامدهای دگرگونی‌ های سریع اجتماعی، ناتوانی در تحلیل و ارزیابی پدیده‌ها است؛ زیرا در این صورت، فرد، عناصر و اجزای فرهنگ خویش را به درستی نمی‌شناسد و به جذب و درون‌سازی آن‌ها نمی‌پردازد و توان تجزیه و تحلیل امور جامعه را از دست می‌دهد.  🔹«خلأ اجتماعی»؛ انسان با آرمان‌هایش، به نشاط و حرکت و پویایی دست می یابد. نداشتن‌ هدف‌ و آرمان، سستی‌، بی تحرکی، از دست‌دادن انگیزه‌ها و گسستگی فرهنگی در شخص و اجتماع را در پی دارد.  💠راه‌های مقابله با عوامل اثرگذار بر بحران هویت 🔸«راه مقابله با گسست فرهنگی»؛ برای مقابله با آن، نوجوان و جوان باید به دوباره‌سنجی‌ باور‌های‌ فرهنگی خود بپردازد، و فرهنگ‌سازان‌ جامعه نیز به آموزش های گوناگون فرهنگی همت گمارند. 🔸«راه مقابله با تضاد نسل ها»؛ در این هنگام، یافتن فصل‌ مشترک‌های فکری و عاطفی و اعتقادی و تقویت آن‌ها، و نیز برقراری گفت‌وگو‌ های مؤثر و بالنده میان دو نسل، شرایط لازم را برای هم‌فکری بیشترشان فراهم می‌کند. 🔸«راه مقابله با دگرگونی های وسیع اجتماعی»؛ در اینگونه موقعیت‌ها، باید فرصت مناسب را به منظور اندیشیدن و شناخت درست پدیده‌ها در اختیار جوانان قرار داد. 🔸«راه مقابله با خلأ اجتماعی»؛ باید با پاسخ‌دادن به پرسش‌ های بنیادین دربارۀ زندگی، خداوند، حیات و هدف‌های خلقت هستی، «آرمان‌ های پایدار و ارزشمند‌ و سعادت آفرین» برای جوانان معرفی و پیشنهاد کرد. 📕زندگی در سایه‌سار فرهنگ پویا (دکتر سید حسین اسحاقی)، ص۱۵۵ منبع: وبسایت اهل البیت @tabyinchannel
⭕️مبادا راه را گم کنیم، به خدا پناه می‌بریم 🔹خدا تنبه بدهد که از ثقلین (قرآن و عترت) دست برنداریم. چون از آنها دست برداشتیم، این بلاها بر سرمان آمد. ما باید دایره‌ای از قرآن و توسلات وضع کنیم که محیط بر اهل ایمان گردد و آنها را حفظ کند. مبادا راه را گم کنیم، به خدا پناه می‌بریم! تمام بلاها از اهل کفر است، [ولی] باز هم برای نجات به آنها پناه می‌بریم! به دشمن‌های خدا پناه می‌بریم! 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۳۸ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین
⭕️نماز، کارخانه انسان‌سازی است‌ 🔹شما کردید که را ترویج کنید، که اسلام و احکام اسلام را پیاده کنید. در اسلام، از هیچ فریضه‌ای بالاتر نیست. چطور نماز را این قدر سستی می‌کنید در آن؟ از نماز همه این مسائل پیدا می‌شود. شما پرونده‌ هایی که در دادگستری‌ها، در جاهای دیگر، دادگاهها هست، بروید ببینید. از نمازخوانها ببینید پرونده هست آنجا؟ از بی‌نمازها پرونده هست، هر چه پرونده پیدا کنید پرونده بی‌نمازهاست. پشتوانه ملت است.  در همان ظهر عاشورا که جنگ بود و آن جنگ بزرگ بود، و همه در معرض خطر بودند، وقتی یکی از اصحاب گفت: ظهر شده است، فرمود که یاد من آوردید یاد آوردید نماز را و خدا تو را از نمازگزاران حساب کند، و ایستاد همان جا نماز خواند. نگفت که ما می‌خواهیم جنگ بکنیم. خیر، جنگ را برای نماز کردند.  🔹امیرالمومنین وقتی که یک مسئله‌ای، یک چیزی از او پرسیدند، در همان بحبوحه جنگ، ایستاد و جواب داد. یکی گفت: حالا [...] من شمشیر برای این می‌زنم. [...] جنگ در اسلام یک چیزی نیست که خودش یک مطلبی باشد و یک چیزی باشد که طرحی باشد، جنگ برای این است که آن زباله‌هایی که هستند، آنهایی که مانع از پیاده شدن اسلام هستند، آنهایی که مانع از ترقّی مسلمین هستند، آنها را از بین راه بردارند. مقصد این است که را پیاده کنند و با اسلام، انسان درست کنند. نماز یک کارخانه انسان‌سازی است. فحشا و منکر را ، نماز خوب، فحشا و منکر را از یک امّتی بیرون می‌کند. اینهایی که در این مراکز فساد کشیده شده‌اند، اینها آن بی‌نمازها هستند. نمازخوان‌ها در مساجدند و مهیّایند برای خدمت. مسجدها را خالی نکنید. تکلیف است امروز. امروز یک روزی است استثنایی. ما در یک مقطع از عصر واقع شده‌ایم که استثنایی است بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۹/۰۳/۱۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چرا قرآن، تفسیر می‌شود؟ 🔹 ، از کلماتی تشکیل شده اند که انسان ها با آنها سخن میگویند و مینویسند؛ امّا چون قرآن، زبان و سخن معجزه آسای خالق است، در آن، مفاهیم و معانی بلندی وجود دارد که گاهی فهمش حتّی برای مردمان عصر نزول قرآن که عرب زبانان بودند، آسان نبود و برای درک معنا و مقصود آیات قرآن، از پیامبر (ص) توضیح می خواستند و ایشان هم آیات الهی را شرح و تفسیر می فرمود. پس از پیامبر (ص) نیز با توجّه به دور شدن از عصر نزول، معنا و مراد حقیقی آیات قرآن و فضای نزول آنها، برای همگان معلوم و مشخّص نبود. از این رو، که پس از پیامبر (ص) بودند، قرآن را تفسیر و تفسیرهای نادرست را رد می نمودند. 🔹از سوی دیگر، مواردی از ، چنان نبود که همه بتوانند آن را دریابند. اینجا نیز پیامبر خدا و اوصیای او این بخش از معجزه الهی (بلاغت قرآن) را برای مردمان بیان می کنند. اکنون مفسّران قرآن، مطابق قواعد و اصول دانش تفسیر، معنا و مفهوم آیات و نیز فصاحت و بلاغت آن را کشف و بازگو می کنند. نمونه کوچکتر این موضوع، در ادبیّات فارسی دیده میشود. امروز فهم معنا و مقصود و نیز درک زیبایی ها و ظرافت های شماری از متون کهن فارسی مانند اشعار حافظ یا بوستان و گلستان سعدی، برای حتّی کسانی که مدارک تحصیلی بالا دارند نیز دشوار است و باید به افراد یا کتاب هایی که این متون را شرح و تفسیر کرده اند، مراجعه نمود. بنابراین، برای راه یافتن به حقایق بلند قرآن که کتاب و معجزه الهی است، به تفسیر، آن هم به شیوه مفسّران حقیقی آن، نیازمندیم.   📕از قرآن بیشتر بدانیم (مهدی خسروی‌ سرشکی، قم، انتشارات دارالحدیث) ص ۱۵۱ـ۱۵۲ @tabyinchannel
⭕️درخت تناور جمهوری اسلامی ایران 🔹علیرغم همه‌ی آنچه که انجام گرفته است در این سالها، های‌ گوناگون، از موذی‌ گری‌ها و توطئه‌ های براندازی و کودتا که در سال های اول، دهه‌ اول انقلاب بود، تا جنگ تحمیلی، تا توطئه‌ های به اصطلاح نرم از بعد از دهه‌ اول و بعد از پایان جنگ به این طرف تا امروز، و ثابت کرد که شایسته و لایق باقی ماندن است؛ با قدرت ایستاد. 🔹بعد از این هم حوادث گوناگون عالم نخواهد توانست این درخت تناور را تکان بدهد، که آن روزی که یک نهال بود، نتوانستند از جا درش بیاورند، امروز تبدیل شده به یک درخت تناور و ریشه‌دار. را نمی توانند تکان بدهند. ما باید خودمان مراقب باشیم که از درون پوک نشویم؛ از درون پوسیده نشویم. از ، آن وقتی که ما سلامت معنوی خودمان را حفظ کردیم، راهی را که اسلام و جمهوری اسلامی به ما نشان داده، پیش رفتیم و از آن راه منحرف نشدیم، مطلقاً ترسی نداریم؛ به ما آسیبی نمی‌زند؛ نمی‌تواند آسیب بزند. بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۰۹/۲۴ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️علل غیبت امام زمان (عج) 🔹غیبت موقّت رهبران الهی از میان مردم، در امّت‌های پیشین نیز سابقه داشته است؛ چنان که حضرت موسی (ع) چهل روز از امّت خود غایب شد و در میقات به سر برد؛ [۱] حضرت مسیح (ع) به مشیّت الهی از دیدگاه امّت خویش پنهان گردید و دشمنان قادر به کشتن او نگشتند؛ [۲] حضرت یونس (ع) نیز مدتی از قوم خود غایب گشت؛ [۳] به طور کلّی هرگاه مطلبی از طریق نقل متواتر ثابت شود ولی انسان نتواند به راز آن کاملاً پی ببرد، نباید آن را مورد تردید یا انکار قرار دهد؛ زیرا در اینصورت بخش عظیمی از احکام الهی، که از مسلّمات و ضروریات دین اسلام به شمار میرود، مورد تردید قرار میگیرد؛ (عج) نیز از این قاعده مستثنی نیست و عدم اطلاع از سرّ یا اسرار حقیقی آن، مجوّز تردید یا انکار آن نمیتواند باشد؛ علت اساسی غیبت، برای مردم بیان نشده و غیر از ائمه‌ اطهار کسی از آن اطلاع ندارد. 💠علت غیبت امام زمان، سرّی که بعد از ظهور مشخص خواهد شد 🔹در مضمون روایت عبدالله بن فضل هاشمی از امام صادق (ع) به موضوع علت غیبت امام زمان اشاره شده است؛ «ایشان فرمودند: حضرت صاحب الامر، ناچار غیبتی خواهد داشت، بطوری که گمراهان، در شک واقع میشوند. عرض کردم: چرا؟ فرمودند: اجازه نداریم علتش را بیان کنیم؛ پرسیدم: حکمتش چیست؟ فرمودند: همان حکمتی که در غیبت حجّتهای گذشته وجود داشت، در غیبت آنجناب نیز وجود دارد؛ اما حکمتش ظاهر نمیشود، مگر بعد از ظهور او، چنان که حکمت سوراخ کردن کشتی و کشتن جوان و اصلاح دیوار به دست خضر (ع)، برای موسی (ع) آشکار نشد، مگر آنگاه که میخواستند از هم جدا شوند؛‌ ای پسر فضل! موضوع سری است از اسرار خدا و غیبی است از غیوب الهی؛ چون خدا را حکیم میدانیم، باید اعتراف کنیم که کارهایش، از روی حکمت صادر میشود؛ گرچه تفصیلش برای ما مجهول باشد. [۴] 💠دریافتن علت غیبت امام زمان در حد اندیشه‌های بشری 🔹با این همه، میتوان راز غیبت را در حدّ اندیشه‌ بشر دریافت؛ (عج) آخرین حجّت معصوم الهی است که برای تحقق آرمانی بزرگ (گسترش عدل فراگیر و به اهتزاز درآوردن پرچم توحید در جهان) در نظر گرفته شده است و این آرمان نیاز به گذشت زمان و شکوفایی عقل و دانش بشر و آمادگی روحی بشریّت دارد، تا جهان به استقبال موکب آن امام عدل و آزادی برود؛ ظهور زود هنگام آن حضرت، قیام کلی و گسترده‌ای را به دنبال نخواهد داشت؛ زیرا اگر ایشان پیش از فراهم شدن مقدمات در میان مردم ظاهر شوند، سرنوشتی چونان دیگر حجّت‌های الهی (شهادت) یافته و قبل از تحقق آن آرمان بزرگ، دیده از جهان برخواهند بست. 💠بعضی از حکمتها در علت غیبت امام زمان (ع) در روایات 🔹امام باقر(ع) فرمود: برای (عج) غیبتی است قبل از ظهور؛ راوی از علت آن پرسید؟ امام فرمود: «برای جلوگیری از کشته شدن». [۵] گذشته از این در برخی روایات مسأله امتحان و مطرح شده است؛ بدین معنی که مردم در عصر غیبت در بوته‌ آزمایش الهی قرار میگیرند و مراتب استواری آنان در ایمان و اعتقاد سنجیده میشود. [۶] از امام رضا (ع) نیز نقل شده است که غیبت امام زمان به این دلیل است که بیعت هیچکس در گردن ایشان نباشد [۷] و به وسیله غیبت، ایشان از بیعت با ستمکاران، محفوظ میماند. [۸] 💠ناسپاسی مردم 🔹تاریخ نشان داده است که مردم قدر و منزلت یازده امام معصوم را ندانستند و هر یازده امام شهید شدند؛ زندگی و خانواده از آنها گرفته شد، خانواده‌ آنها به اسارت درآمد و زندانی شدند و حتی برخی شیعیان نیز در حق آنان ظلم کردند و درجایی که باید در کنار آنان می‌بودند، آنان را تنها گذاشتند. درمنابع تاریخی آمده است که دشمنان اهل بیت (ع) برای کشتن (عج) نیز برنامه ریزی کرده بودند؛ واقعاً جواب این ناسپاسی بندگان خدا چیست؟ آیا ما هم منتظر واقعی امام زمان هستیم؟ 💠نکته‌ پایانی 🔹 (عج) آخرین وصیّ از اوصیای الهی است که برای تکامل همه جانبه‌ بشر و ایجاد حکومت واحد الهی آفریده شده است؛ این ایده و آرزو هنگامی تحقق میپذیرد که در جامعه‌ بشری آمادگی برای پذیرش چنین حجتی وجود داشته باشد و در غیر اینصورت، ظهور ایشان جز کشته شدن و نابودی نتیجه‌ای نخواهد داشت و آن هدف عالی تحقق نخواهد یافت؛ از این جهت حضرت در به سر میبرند؛ با اینکه ایشان در میان مردم زندگی میکنند و مردم هم ایشان را می‌بینند، ولی نمی‌شناسند و از این طریق از گزند دشمنان حق و عدالت مصون می‌مانند؛ علاوه براین، حکومت ایشان حکومت جهانی خواهد بود و تحقّق این امر در گرو ایجاد شرایطی است که در هنگام تولد، وجود نداشته است؛ این شرایط به مرور زمان تحقّق پیدا کرده و یا در حال پیدایش است. [۹] مآخذ در منبع موجود است منبع: راسخون به نقل از سایت ستاره @tabyinchannel
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه: 🔸وَ أنـَا أعُـوذُ بِاللهِ مِنَ الْعـَمى بَعْدَ الْجَـلاء، وَ مِنَ الضَّلالَةِ بَعْدَ الهُدى وَ مِنْ مُوبِقاتِ الْأعْمالِ، وَ مُرْديـاتِ الْفِـتَنِ فَإنـَّهُ عَـزَّ وَ جَـلَّ يَقُـولُ: الم أحَسِبَ النّاسُ أنْ يُتْرَكُوا أنْ يَقُولُوا آمَنـّا وَ هُــمْ لا يُفْتـَنُون.  🔹به خدا پناه می برم از كورى بعد از روشنايى و روشن بينى، و از گمراهى بعد از هدايت، و از چيزهايى كه موجب نابودى اعمال می‌شود، و به او پناه مى برم از آزمايش هاى‌ هلاك‌ كننده؛ زيرا خداوند متعال می‌فرماید: آيا مردم تصور میكنند همين كه گفتند ايمان آورديم رها می‌شوند و مورد آزمايش قرار نمی‌گیرند؟ 📕بحارالانوار، ۱۹۰/۵۳ @tabyinchannel
⭕️دعا برای فرج در آخرالزمان 🔹روایت دارد که در همه هلاک می‌شوند، به‌ جز کسی که برای دعا می‌کند. گویا همین دعا برای فرج، یک امیدواری است و یک ارتباط روحی با صاحب دعاست؛ همین، مرتبه‌ای از فرج است. 📕گوهرهای حکیمانه، ص١١٥ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش اول) 🔸 موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو می‌رود. 💠اولین اثر گناه؛ زنگار دل 🔹 آن است که به تعبیر امام باقر (ع)، خالی است سیاه بر جای سفید، که در صورت ، پاک شده و در صورت عدم توبه و بازگشت از آن و گناه بیشتر، سیاهی بیشتری بر آن افزوده میگردد؛ امام باقر (ع) میفرمایند: «مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَةٌ بَیْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِی النُّکْتَةِ نُکْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِکَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِی الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِکَ السَّوَادُ حَتَّى یُغَطِّیَ الْبَیَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَیَاضَ لَمْ یَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَیْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ - کَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُون [۱]؛ [۲] هر بنده‏ اى در دلش نقطه سفیدی است که چون کند، خال سیاهى در آن پیدا شود، سپس اگر کند آن سیاهى برود، و اگر از گناه دنبال‏گیرى کند، آن سیاهى بیفزاید تا روى سفیدى را بپوشاند، و چون سفیدى پوشیده شد، دیگر صاحب آن دل، هرگز بخیر نگراید و همین است، گفتار خداى عز و جل: «نه چنین است، بلکه آنچه مرتکب شدند بر دلشان زنگارى بست». 🔹یعنی گناه بر گناه باعث میشود بر دل انسان  زنگاری بنشیند که دیگر صاحب آن دل هرگز به خیر و سعادت راه پیدا نکند. واژه ی «ران» از «رین» به معناى است که بر اجناس قیمتى مى‌نشیند. [۳] از این آیه فهمیده می‌شود که فطرت اولیه آدمی، پاک است، اما به وسیله به مرور زمان زنگار بر دل می نشیند و سیاه میشود، پس گناه تیرگی می آورد و سیاهی بدنبال دارد. ... پی نوشت: [۱] سوره مطففین، آیه ۱۴ [۲] الکافی،‏ ج۲، ص ۲۷۳ [۳] تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️نقش زنان در عصر انقلاب‌ و قبل از آن 🔹کسی که تاریخ این صدساله را مطالعه کرده است می‌داند که در جنبش‌ هایی که در ایران بوده است، جنبش های اصیلی که در ایران بوده است قبل از این دوره رژیم پهلوی، جنبش تنباکو، جنبش مشروطیت، همدوش با مردها فعالیت می‌ کردند. در جامعه بودند و با مردها راجع به امور سیاسی و امور اجتماعی و گرفتاری های مملکت خودشان فعالیت می‌ کردند. همان طوری که مردها آن وقت قیام می‌کردند و قیام کردند برای اینکه قضیه تنباکو را - که همه چیز ما را به باد داده بود - جلوگیری از آن قرارداد بکنند. هم در آن وقت شریک بودند، و در جنبش مشروطیت هم همان طور که مردها فعالیت می‌کردند، زنها هم فعالیت می‌کردند، این مال قبل از رژیم. 🔹بعد از سقوط این و در حال سقوط و در نهضتی که مسلمین کردند، ملت ما کردند، همه‌تان ملاحظه کردید که پیشقدم بودند. بلکه فعالیت زنها در این باب ارزشش بیشتر از فعالیت مردها بود؛ برای اینکه همین که ریختند در خیابانها و در مقابل توپ و تانک تظاهر کردند و مشت گره کردند، اینها مردها را، قدرتشان را دو چندان کرد. وقتی مردها ببینند که آمدند در مقابل توپ و تانک، آنها بیشتر اقدام می‌کنند. و ما دیدیم که این خواهرها در این نهضت یک سهم بسیار بزرگ داشتند. و در طول این نهضت تا حالا، که در غیاب رژیم سابق است، می‌بینیم که خانمها در همه مسائل شرکت دارند. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۷/۰۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
⭕️سیاست های استکبار 🔹سیاست های شبکه‌ صهیونیستی عالم که آماج اولش برای دشمنی، به دلائل روشن، است، نمی‌توانند جمهوری اسلامی را از پا در بیاورند؛ نه فقط نمی‌ توانند از پا در بیاورند، نمی‌ توانند کند کنند. ما می‌ توانیم با سرعت حرکت خودمان را پیش ببریم. البته منتظر توطئه‌ هستیم. این توطئه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، تا یک مقطعی؛ آن مقطع عبارت است از اقتدار همه‌جانبه‌ کشور که این، کارِ شما دانشجوها، کارِ شما نسل جوان است. 🔹آن وقتی که توانستید کشور را به اقتدار علمی و به اقتدار اقتصادی برسانید و آن وقتی که توانستید عزت علمی را برای کشور فراهم کنید، آن روز البته توطئه‌ها کم خواهد شد؛ مأیوس خواهند شد. تا وقتی به آن نقطه نرسیده‌ایم، منتظر توطئه‌ ها باید بود و آماده‌ مقابله‌ با این توطئه‌ها باید بود؛ و ان شاءالله هر روزی که بگذرد، شما قوی‌تر خواهید بود، شما ضعیف‌تر خواهد شد و آن روزی که پیروزی نهایی نصیب ملت بشود، ان‌شاءالله روز دوری نخواهد بود. بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۰۹/۲۴ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه (بخش اول) 🔹یکی از سوالات مهم و کاربردی که در عرصه  و  ذهن پژوهشگران و محققان علوم اجتماعی و اسلامی را به خود جلب کرده؛ چرایی و علت این پدیده اجتماعی یا ناهنجاری اجتماعی است؟ به راستی چه علت و یا عواملی موجب می شود افرادی در جامعه به مبانی و اصول ارزشی و دینی و اجتماعی خود پشت پا بزنند و با لجاجت و پافشاری سعی در ادامه دادن به رفتار خود در جامعه داشته باشند. برای دستیابی به این پرسش سعی داریم ریشه ها و عوامل تأثیرگذار در این امر را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. 💠ریشه و علت پیدایش بی حجابی در جامعه 🔹گاهی برخی افراد با دیدن صحنه هایی از در جامعه بدون بررسی مؤلفه های روانشناسانه و جامعه شناسی تمام علت و منشأ این رفتار غیر دینی را  برنامه های استکباری و استعماری می دانند، و چشم خود را بر روی سایر عوامل تأثیرگذار در شیوع بی حجابی در جامعه می بندند. این در حالی است که بسیاری از دست‌خوش یک سلسله علل تربیتی فرهنگی، سیاسی، علمی است، که باید هر یک از عوامل را در محیط های مختلف زندگی از جمله خانواده، محیط کار و آموزش مورد بررسی و تأمل قرار گیرد.   💠نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه 1⃣عدم پایبندی و عملکرد منفی والدین 🔹بدون شک اولین و مؤثرترین جایی که هویت دینی و اجتماعی انسان در آن شکل می گیرد است، از این رو اگر گرامی در خود کوتاهی نمایند، و هیچ گونه دغدغه و یا برنامه ای برای هدایت و سالم سازی رفتار کودکان و فرزندان خود نداشته باشند، فرزندان آنان عملکرد منفی، و در مواردی خلاف عرف و اخلاق را از خود بروز خواهند داد. «کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حَتَّى یَکُونَ أَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ؛ [۱] همه با فطرت پاک متولد می شوند، این و اویند که او را یهودی، مسیحی می کنند». 🔹در مسأله نیز به همین منوال است، در واقع وقتی ، فرزندان خود را از ابتدای طفولیت و کودکی با و غربی عجین می کنند و این چنین به او وانمود می شود که تو با بدن برهنه و عریان زیباتر به نظر می رسی، این چنین کودکی را به عنوان یک نازیبایی تصور می کنند، از این رو از آن گریزان می شود. در واقع این رفتار والدین به طور عینی مصداق بارز رفتار و عملکرد شیطان است که نازیبایی ها را زیبا و زیبایی ها را زشت جلوه می دهد. «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم؛ [انفال، ۴۸] و [یاد کن‏] هنگامى را که اعمال آنان را برایشان بیاراست‏»‌. حضور در مجالس مختلط و بدون ضابطه‌ی خانوادگی و همچنین شرکت در مجالس لهو و لعبی که فرهنگ برهنگی را با خود به همراه دارند، همه و همه در محیط خانوادگی می تواند موجب تغییر رویکرد فرزندان در سبک زندگی و پوشش دینی آنان شود. ... پی نوشت؛ [۱] بحارالانوار، ج۳، ص۲۸۱، ح۲۲ نویسنده؛ علی بیرانوند منبع؛ راسخون @tabyinchannel