eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️یهودیان چه ویژگی هایی دارند و چرا دشمن مسلمانان هستند؟ 🔸برخی‌از ویژگیهای و پیروان آیین که در بدان اشاره شده است عبارتند از: 1⃣برتر دانستن آیین یهود 🔹قرآن می فرماید: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ لَیْسَتِ النَّصارى عَلى شَیْ ءٍ وَ قالَتِ النَّصارى لَیْسَتِ الْیَهُودُ عَلى شَیْ ءٍ وَ هُمْ یَتْلُونَ الْکِتابَ کَذلِکَ قالَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ فِیما کانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ؛ [بقره، ۱۱۳] گفتند: مسیحیان هیچ موقعیتی (نزد خدا) ندارند، و مسیحیان نیز گفتند: یهودیان هیچ موقعیتی ندارند (و بر باطلند)؛ در حالی که هر دو دسته، کتاب آسمانی را می خوانند (و باید از اینگونه تعصبها برکنار باشند) افراد نادان (دیگر، همچون مشرکان) نیز، سخنی همانند سخن آنها داشتند! خداوند، روز قیامت، درباره آنچه در آن اختلاف داشتند، داوری میکند». این آیه به وضوح نشان میدهد که آیین خود را برترین آیین دانسته و ادیان بعد از خود را قبول نمی کردند. البته این امر در میان مسیحیان نیز رواج داشت. 2⃣اعتقاد به تفویض 🔹از باورهای ، اعتقاد به تفویض امور از ناحیه خداوند است. «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشاءُ وَ لَیَزِیدَنَّ کَثِیراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ طُغْیاناً وَ کُفْراً وَ أَلْقَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ...؛ [مائده، ۶۴] و گفتند: دست خدا (با زنجیر) بسته است؛ دستهایشان بسته باد! و بخاطر این سخن، از رحمت (الهی) دور شوند! بلکه هر دو دست (قدرت) او، گشاده است؛ هرگونه بخواهد، می‌بخشد! ولی این آیات، که از طرف پروردگارت بر تو نازل شده، بر طغیان و کفر بسیاری از آنها می‌افزاید. و ما در میان آنها تا روز قیامت عداوت و دشمنی افکندیم...». 3⃣فتنه انگیزی و فساد در زمین 🔹قرآن را معرفی کرده می‌ فرماید: «...کُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَساداً وَ اللهُ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛ [همان] ...هر زمان آتشی را برای جنگ [با اهل ایمان] افروختند خدا آن را خاموش کرد، و همواره در زمین برای می کوشند، و خدا مفسدان را دوست ندارد». 4⃣دشمنی با مسلمانان 🔹از دیگر ویژگی های یهودیان آنان با است، قرآن کریم در این مورد می فرماید: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا...؛ [مائده، ۸۲] بطور مسلّم، نسبت به مؤمنان را، و مشرکان خواهی یافت...». 5⃣مخالفت با توحید 🔹 جزو اولین گروه‌ هایی بودند که توحید را به شرک آلوده کردند و معتقد شدند «عُزیر» پسر خداوند است. قرآن در توضیح این باور آنان می‌فرماید: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللهِ وَ قالَتِ النَّصارى الْمَسِیحُ ابْنُ اللهِ ذلِکَ قَوْلُهُمْ بِأَفْواهِهِمْ یُضاهِؤُنَ قَوْلَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ قَبْلُ قاتَلَهُمُ اللهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ؛ [توبه، ۳۰] گفتند: «عزیر پسر خداست!» و نصاری کفتند: «مسیح پسر خداست!» این سخنی است که با زبان خود می‌گویند، که همانند گفتار کافران پیشین است؛ خدا آنان را بکشد، چگونه از حق انحراف می‌یابند؟!». «(آنها) دانشمندان و راهبان خویش را معبودهایی در برابر خدا قرار دادند، و (همچنین) مسیح فرزند مریم را؛ در حالی که دستور نداشتند جز خداوند یکتائی را که معبودی جز او نیست، بپرستند، او پاک و منزه است از آنچه همتایش قرار می‌دهند!». [ترجمه آیه ۳۱ سوره توبه] 6⃣پیمان‌شکنی و مخالفت با احکام الهی 🔹از دیگر خصوصیات عمل نکردن به اوامر و احکام الهی است. قرآن کریم در این مورد می فرماید: «وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ ذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکِینِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْکُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ؛ [بقره، ۸۳] و (به یاد آورید) زمانی را که از پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید؛ و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید. سپس (با اینکه پیمان بسته بودید) همه شما - جز عده کمی - کردید؛ و (از وفای به پیمان خود) رویگردان شدید». منبع؛ پرسمان @tabyinchannel
⭕️امام‌ هادی‌ عليه‌ السلام: 🔸الدُّنيا سوقٌ، رَبِحَ فيها قَومٌ و خَسِرَ آخَرونَ 🔹 بازارى است كه قومى در آن سود بُردند، و شمارى ديگر زيان كردند. 📕بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۶۶، ح ۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️منظور از واژه «ظلم» چيست؟ 🔹واژه به گفته «مقاييس اللغة» در اصل داراى دو معناى متفاوت است: يكى به معناى كه از آن تعبير به مى شود، و ديگرى به معناى قرار دادن چيزى در غير محلش (نقطه مقابل عدل كه قرار دادن هر چيزى در محل آن است). اين احتمال وجود دارد كه هر دو به يك حقيقت باز گردند، چرا كه [نقطه مقابل عدالت] سبب ظلمت و تاريكى است در هرجا باشد و شايد به همين دليل «راغب» نیز در «مفردات»، ريشه اصلى اين واژه را مى داند. همچنین در «لسان العرب» آمده است كه اصل همان جور و تجاوز از حدّ است و در تعبير ديگرى مى افزايد: ظلم به معناى انحراف‌ از ميانه‌ روى است. 🔹البتّه اين سه معنی : «قرار دادن چيزى در غير محلِ شايسته آن» و «تجاوز از حدّ» و «انحراف از ميانه روى» همه به يك حقيقت باز مى گردد. بعضى از دانشمندان، را بر سه گونه تقسيم كرده اند: ظلم انسان نسبت به پروردگار، كه مصداق اعظم آن كفر و شرك و نفاق است، و ظلم انسان بر ديگران، و ظلم او به خويشتن، و براى همه اينها شواهدى از قرآن مجيد بيان شده؛ ولى از يك نظر هر سه قسم بازگشت به به خويشتن مى كند؛ چرا كه انسان، اولين لحظه اى كه تصميم بر مى گيرد نخستين ضربه را بر خود وارد مى كند، همان گونه كه قرآن مى فرمايد: «وَ مَا ظَلَمُونَا وَ لَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» [۱]؛ ([و آنها کفران کردند؛ ولى با این کار] به ما ستم نکردند، بلکه به ستم مى نمودند). پی نوشت: [۱] قرآن کریم، سوره اعراف، آيه ۱۶۰ 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، با همکاری جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ش، چاپ نهم، ج ۴، ص ۴۵۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️مخالفین ائمه (علیهم‌ السلام)، مخالف علم و عقل هستند 🔹الحمدلله واضح و آشکار است که علیهم‌ السلام و هستند! هر جای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت علیه‌ السلام هزاران مسأله علمی را در یک مجلس حل می‌ کرد و جواب صحیح می‌ داد، به او جایزه می‌ دادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او دشمنی کنند و سرانجام او را بکشند! 📕در محضر بهجت، ج٢، ص۳۳ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از ديدگاه امام علی (علیه السلام) مجازات گنهکاران در آخرت چگونه انجام می شود؟ 🔹 (ع) در بخشی از خطبه ۱۰۹ «نهج البلاغه» به شرح درد و رنج هاى در سرايى ديگر پرداخته مى فرمايد: «وَ أَمَّا أَهْلُ الْمَعْصِيَةِ فَأَنْزَلَهُمْ شَرَّ دَارٍ، وَ غَلَّ الْأَيْدِيَ إِلَى الْأَعْنَاقِ، وَ قَرَنَ النَّوَاصِيَ بِالْأَقْدَامِ». (و اما را در بدترين منزلگاه جاى میدهد و دست آنها را با غُل و زنجير به گردنشان مى بندد، آنگونه كه سرهايشان را به پاها نزديك میكند!)؛ اين تعبيرات اشاره به این آیه «قرآن مجيد» است که می فرماید: «إِذِ الْأَغْلَالُ فِى أَعْنَاقِهِمْ وَ السَّلَاسِلُ يُسْحَبُونَ - فِى الْحَمِيمِ ثُمَّ فِی النَّارِ يُسْجَرُونَ» [۱]؛ (در آن هنگام كه بر گردن آنان قرار گرفته و آنها را مى كشند - و در وارد مى كنند، سپس در افروخته ميشوند). 🔹در ادامه اين سخن ميفرمايد: «وَ أَلْبَسَهُمْ سَرَابِيلَ الْقَطِرَانِ، وَ مُقَطَّعَاتِ النِّيرَانِ فِی عَذَابٍ قَدِ اشْتَدَّ حَرُّهُ، وَ بَابٍ قَدْ أُطْبِقَ عَلَى أَهْلِهِ، فِی نَارٍ لَهَا كَلَبٌ [۲] وَ لَجَبٌ [۳]، وَ لَهَبٌ سَاطِعٌ، وَ قَصِيفٌ [۴] هَائِلٌ». (خداوند جامه هايى از موادّ آتش زا و لباس هايى از قطعه هاى آتش بر آنها مى پوشاند؛ در عذابى كه حرارتش بسيار شديد است و درش به روى آنها بسته است! كه می‌ خروشد و زبانه میكشد! شعله هايش فروزان و صدايش هراس انگيز است!). «قَطِران» در اصل به معناى مادّه قابل اشتعالى است شبيه نفت سياه كه سياه و لزج و بدبو است و در قديم به حيواناتى كه مبتلا به جَرَب (نوعى بيمارى كه مو و پشم با آن میريزد) بودند مى ماليدند و معتقد بودند كه اين مادّه، بيمارى را درمان میكند. اين مادّه چنان است كه اگر شعله آتش به آن برسد شعله ور میشود. 🔹امام علی (ع) ميفرمايد: در آن روز پيراهنى از اين مادّه بر مى پوشانند. اوصافى كه براى در اين عبارات كوتاه و تكان دهنده ذكر شده، نشان مى دهد كه آتشى فوق العاده سوزان است. شعله هايش به آسمان زبانه مى كشد و صداى هولناكش گوش را كر مى كند. اميرالمؤمنين (ع) در ادامه سخن ميفرمايد: اضافه بر همه اينها، مشكل عظيم اين است كه: «لَا يَظْعَنُ مُقِيمُهَا، وَ لَا يُفَادَى أَسِيرُهَا، وَ لَا تُفْصَمُ [۵] كُبُولُهَا، [۶] لَا مُدَّةَ لِلدَّارِ فَتَفْنَى، وَ لَا أَجَلَ لِلْقَوْمِ فَيُقْضَى». ( هميشه در آن اقامت دارند و براى آزادى اسيرانش غرامتى پذيرفته نمى شود و زنجيرهايش گسسته نمیگردد؛ مدّتى براى آن سرا تعيين نشده تا پايان گيرد و سرآمدى براى آن قوم وجود ندارد تا به آخر رسد!). اگر انسان يك لحظه اين و شديد را در ذهن خود تصوّر كند، كافى است كه او را از باز دارد و هدف اصلى از شرح اين عذاب هاى الهى نيز همين است! 🔹مخصوصاً در روايات اسلامى تأكيد شده است كه وقتى به آيات پاداشهاى شوق انگيز بهشت ميرسيد، به آن فكر كنيد و هر زمان به آيات هولناك عذاب ميرسيد، توقّف كنيد و در آن بينديشيد. امام علی (ع) در خطبه همّام (خطبه ۱۹۳) در توصيف ميفرمايد: «فَإِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَشْوِيقٌ رَكَنوُا إِلَيْهَا طَمَعاً، وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَيْهَا شَوْقاً، وَ ظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْيُنِهِمْ، وَ إِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَخْوِيفٌ أَصْغَوْا إِلَيْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ، وَ ظَنُّوا أَنَّ زَفِيرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِيقَهَا فِی أُصُولِ آذَانِهِمْ»؛ (پرهيزكاران هنگام تلاوت قرآن هرگاه به آيه اى برسند كه در آن تشويق باشد، با علاقه فراوان به آن روى آورند و روح و جانشان با شوق فراوان در آن سر مى كشد و آن را همواره نصب العين خود مى سازند، و هر زمان به آيه اى برسند كه در آن تخويف باشد، گوشِ دلِ خويش را براى شنيدن آن باز مى كنند و گويى صداى زوزه آتش جهنّم را در اعماق گوش خود احساس مى كنند). پی نوشت‌ها؛ [۱] سوره غافر، آيات ۷۱ و ۷۲ [۲] «كلب» از مادّه «كَلْب» (بر وزن جلب) در اصل به معناى فشار آوردن بر اسب به وسيله مهميز است تا به سرعت حركت كند؛ سپس اين واژه به هر نوع شدّتى استعمال شده. [۳] «لجب» (معناى مصدرى و اسم مصدرى دارد) به معناى سر و صداست. [۴] «قصيف» به معناى صداى شديد است. [۵] «تفصم» از مادّه «فصم» (بر وزن نظم) به معناى شكستن چيزى بدون جدا شدن است؛ هر چند گاهى در موارد جدا شدن اجزاء به كار مى رود. [۶] «كُبُول» جمع «كبل» (بر وزن طبل) به معناى قيد و بند است. 📕پيام امام امير المؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، ۱۳۸۶ش، چ اول‏، ج ۴، ص ۶۰۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️«کلام نور» 🔸«وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» 🔹«به کسانی که آورده، و انجام داده‌اند، بشارت ده که باغ هایی از برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاری است. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌ گویند: این همان است که قبلا به ما داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالی‌تر است.) و میوه‌ هایی که برای آنها آورده می‌شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند؛ و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و در آن خواهند بود». 📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۲۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️معصومین (عليهم السلام) در تبیین اهمیّت «نماز» چه می فرمایند؟ 🔹 (علیه السّلام) در بخشی از نامه ۴۷ (وصیتنامه حضرت) به سراغ مى رود و براى اهمّيّت آن چنين توصيه مى فرمايد: «اللهَ اللهَ فِي الصَّلاَةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ» خدا را خدا را، كه را برپا داريد؛ چرا كه شماست). 🔹تعبير «ستون دين»، به طور گسترده در روايات (عليهم السلام) آمده است از جمله (صلى الله عليه و آله) مى فرمايد: «إِنَّ عَمُودَ الدِّينِ الصَّلاَةُ وَ هِيَ أَوَّلُ مَا يُنْظَرُ فِيهِ مِنْ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ فَإِنْ صَحَّتْ نُظِرَ فِي عَمَلِهِ وَ إِنْ لَمْ تَصِحَّ لَمْ يُنْظَرْ فِي بَقِيَّةِ عَمَلِهِ» [۱] ( ستون دين است و آن، نخستين چيزى از است كه [در قيامت] به آن نظر مى شود. اگر صحيح بود به ساير اعمال [خوب او] رسيدگى مى شود و اگر صحيح نبود به ساير اعمال او توجّه نخواهد شد). 🔹 (عليه السلام) اين سخن را به صورت گسترده ترى بيان فرمود: «الصَّلاَةُ عَمُودُ الدِّينِ مَثَلُهَا كَمَثَلِ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَتِ الاَْوْتَادُ وَ الاَْطْنَابُ وَ إِذَا مَالَ الْعَمُودُ وَ انْكَسَرَ لَمْ يَثْبُتْ وَتِدٌ وَ لا طُنُبٌ» [۲] ( است، مانند «ستون خيمه»؛ هنگامى كه ثابت و برقرار باشد، طناب ها و ميخ ها كارآيى دارند و اگر خيمه كج شود يا بشكند، از ميخ ها و طناب ها كارى ساخته نيست). 🔹دليل آن اين است كه ، انسان را پيوسته به مى اندازد و را در انسان زنده مى كند، لذا او را از فحشا، و باز مى دارد، و به اين ترتيب برپا مى ماند؛ اما ، انسان را به مى كشاند و آن كس كه خدا را فراموش كند آلوده هر كار خلافى مى شود. پی نوشت‌ها؛ [۱] تهذيب الأحكام، طوسى، دار الكتب الإسلامية‏، چ ۴، ج ۲، ص ۲۳۷ [۲] المحاسن‏، برقى، دار الكتب الإسلامية، چ دوم‏، ج ‏۱، ص ۴۴ 📕پيام امام اميرالمومنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۱۰، ص ۲۷۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️ملت ایران فلسطین را به مثابه پاره‌ای از پیکر خود می‌داند 🔹به حق باید گفت که به دست و با همکاری دولت های بزرگ استعماری، برای همه مسلمین و نیز برای مسلمانان ایران فاجعه بود، فاجعه‌ای بسیار دردناک؛ و باید گفت متجاوز اصلی در این فاجعه همان آن زمان بودند که این توطئه را علیه مسلمین در این منطقه طرح‌ریزی کردند، و کشورهای اسلامی از دست ابرقدرت ها مصیبت های زیادی دیده‌اند، و این هم یکی از مصائب بزرگ بود، منتها به دست . ملت ایران به دلیل احساس عمیق اسلامی خود از دست رفتن را به مثابه از دست رفتن پاره‌ای از پیکر خود می‌ دانست... ما همیشه به عنوان یک وظیفه اسلامی تا حد امکان از دفاع کرده‌ایم و به خواست خدا همیشه در کنار سایر مسلمین به این وظیفه الهی عمل خواهیم کرد. بیانات‌ حضرت‌ امام در مصاحبه با خبرگزاری وفا ۵۷/۰۹/۲۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel