✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه، «ایمان» را به چند دسته تقسیم نموده است؟
🔹#امام_علی(عليه السلام) در بخش اوّل خطبه ۱۸۹ #نهج_البلاغه، با اشاره به اقسام #ايمان مى فرمايد: «فَمِنَ الْاِيمَانِ مَا يَكُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِي الْقُلُوبِ، وَ مِنْهُ مَا يَكُونُ عَوَارِيَ بَيْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ، إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ». (بعضى از #ايمانها ثابت و استوار در دل هاست و بعضى ديگر ناپايدار و عاريتى است در ميان قلبها و سينه ها تا سرآمدى معلوم). تقسيم #ايمان به #ثابت و مستقر و #متزلزل و ناپايدار و به بيان ديگر عاريتى، چيزى است كه در احاديث اسلامى به آن اشاره شده است.
🔹در حديثى از #امام_رضا (عليه السلام) در تفسير آيه شريفه «وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ». [۱] اين چنين مى فرماید: «فَالْمُسْتَقَرُّ اَلْإِيمَانُ الثَّابِتُ وَ الْمُسْتَوْدَعُ الْمُعَارُ». [۲] (#مستقرّ به معناى ايمان ثابت است و #مستودع، ايمان عاريتى است). در حديث ديگرى از امام ابوالحسن (عليه السلام) در تفسير همان آيه آمده است: «مَا كانَ مِنَ الْإِيمَانِ اَلْمُسْتَقَرِّ فَمُسْتَقَرٌّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ أَبَداً وَ مَا كَانَ مُسْتَوْدَعاً سَلَبَهُ اللهُ قَبْلَ الْمَمَاتِ». [۳] (#ايمانى كه مستقر باشد تا ابد ادامه خواهد يافت، و اما #ايمان_عاريتى، خداوند آن را قبل از ممات مى گيرد).
🔹گرچه در تفسير آيه فوق نظرات مختلفى داده شده است، از جمله اينكه منظور از #مستقر، آنهايى هستند كه از قرارگاه رَحِم به دنيا گام نهادند و #مستودع، آنهايى هستند كه هنوز در رَحِم مادرانند، ولى مانعى ندارد كه يك آيه داراى چند تفسير باشد. به هر حال اگر انسان داراى #نفس_مطمئنّه شود و #ايمان در اعماقش نفوذ كند، ايمان او #مستقرّ است و با دگرگونى شرايط، تهديدها و تطميع ها متزلزل نمى شود؛ ولى اگر #راسخ نباشد، زوال آن در برابر زر و زور كاملا ممكن است.
🔹عوامل #تزلزل_ايمان متعدد است؛ عدم آگاهى از دلايل محكم و هواپرستى ها و ضعف نفس و آلودگى به گناهان بزرگ. هر يك از اينها امورى هستند كه ممكن است در پايان عمر، #ايمان انسان را متزلزل سازند و سرانجام آدمى بى ايمان از دنيا برود. تعبير به «عَوَارِيَ بَيْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ» كنايه از اين است كه #ايمان هنوز در #قلب و #روح آدمى نفوذ نكرده و به همين دليل استقرار نيافته است. درست مانند انسانى كه به كنار ديوار خانه اى مى رسد و وارد آن نمى شود. به يقين چنين شخصى استقرارى ندارد.
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره انعام، آيه ۹۸
[۲] قرب الإسناد، حميرى، مؤسسة آل البيت(ع)، قم، چ ۱، ص ۳۸۲
[۳] تفسير نور الثقلين، عروسى حويزى، انتشارات اسماعيليان، قم، چ ۴، ج ۱، ص ۷۵۱
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ۱، ج۷، ص۲۷۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#ایمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️هدایت به مقصد اعلی
🔹#مادیات و #معنویات، برای بر و فاجر، سفرهاش پهن است، ولی #هدایت به مقصد اعلی برای عده خاصی فراهم است.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۲۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️داغهای جگرسوز و رعایت قواعد فضای رسانه
🔸آنچه برای #شهید_جمهور و همراهان ایشان رخ داد و موارد اینچنین، راه را برای بازار #شایعات و #جنگ_روانی و رسانهای #دشمن هموار میکند تا ما را دچار خطای در رفتار کند و قشر خاکستری یا #فریب_خورده را بیشتر به سمت خود بکشد. در چنین فضایی باید قواعد #کار_رسانهای و پرهیز از هیجان و عصبانیت مد نظر جبهه انقلابی باشد.
🔹عروج شهید #آیت_الله_رئیسی و همراهان گرامی ایشان فرصتی برای باز شدن بازار شایعات و گمانهزنی های فراوان ایجاد کرده است. #سواد_رسانهای ایجاب میکند که گمانهزنی صِرف، ادعاهای حسابهای کاربری جعلی و نامعتبر و خبر بدون منبع موثق و قابلاتکا را جدی نگیریم. #ادعای_ترور #رئیس_جمهور کشوری چون #ایران برای هر مجموعه معاندی گونهای دستاورد عظیم میسازد و به آن گروه یا گروهک اعتبار اطلاعاتی و امنیتی بیشتر میبخشد.
🔹آنچه روشن است تحقیق درباره چنین واقعهای با این سرعت میسر نیست و باید به دستگاه های مربوطه زمان داد تا کار تحقیقاتی و تخصصی خود را به خوبی انجام دهند. روشن است که اگر ثابت شود گروهی در این حادثه دخیل بوده یا تروری در کار بوده، برخوردی بسیار سخت و غیرقابلباور انجام خواهد شد و نیروهای نظامی و امنیتی بارها ثابت کردهاند که از عهده وظایف محوله به خوبی برمیآیند.
💠نه باور کن، نه بازنشر بده
🔹#سواد_رسانهای تنها به بیاعتمادی نسبت به #شایعات خلاصه نمیشود. #بازنشر مطالب تأیید نشده و بدون پشتوانه حتی در حد یک احتمال یا #گمانهزنی نیز موجب #تشویش_اذهان عموم مردم و داغ شدن کسبوکار #کلاهبرداران_رسانهای است.
🔹نباید حقیقت را قربانی چند پسند و نظرات کاربران مجازی کرد و برای بیشتر دیده شدن، هر خبری را پوشش داد. چه بسا خونها که سر نفهمی رسانهای ریخته شود و آبروها که بازیچه قرار بگیرد. این فضا در زندگی امروز مردم و حکومتها نقش مهمی را ایفا میکند و کوچکترین اشتباه ممکن است بهایی گران داشته باشد.
💠کنترل عصبانیت و احساسات
🔹#دشمن با #مزدوران و فریفتگان رسانهای خویش سعی در ایجاد #نفرت و #عصبانیت دارد. در #فضای_هیجانی و عصبی ضریب احتمال تصمیم اشتباه، بسیار بالا میرود و ممکن است افرادی با «رفتارهای غلط رسانهای» به خود و #جریان_انقلابی آسیب بزنند. #داغشهیدجمهور و همراهان عزیز ایشان قابل درک است،
🔹اما باید در حد توان از رفتارهای پست، کلمات رکیک و اهانتآمیز و اقدامات بدون اندیشه و عجولانه پرهیز کرد و در دام #جنگ_روانی و رسانهای #دشمنان نیفتاد. ما برای بازگرداندن افراد فریب خورده به دامن انقلاب و روشن کردن اذهان آنان، راهی جز #حقگویی، رعایت #احترام و ادب و «کار رسانهای قوی» نداریم؛ البته که حساب معاندین با فریبخوردگان جداست.
نویسنده: سنایی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️رئیس جمهور مظهر شعارهای انقلاب بود
🔹خداوند انشاءالله درجات #آقای_رئیسی را عالی کند. بنده هر چه فکر میکنم، هم برای خودم، هم برای کشور، هم بخصوص برای خانواده، احساس میکنم که این [حادثه] هیچ #جبرانی ندارد؛ یعنی #خسارت_سنگینی است که واقعاً جبران ندارد؛ خیلی سخت است، #داغ_بزرگی است. امیدواریم انشاءالله خدای متعال درجات ایشان را عالی کند و به شماها هم صبر بدهد؛
🔹هر چه مصیبت سختتر و بزرگتر باشد، اجر الهی هم به همین نسبت بزرگتر و شیرینتر است انشاءالله. [ایشان]، هم در دوران حیاتش #خالصانه خدمت کرد و #خدمتهای_بزرگی کرد، هم بعد از درگذشتش یک چنین خدمت بزرگی به کشور کرد با این اجتماع مردم. اینکه #مردم به مجرّد شنیدن حادثه، در شهرهای مختلف، در تهران، در مشهد و در جاهای دیگر بیایند در مساجد یا میدانها اجتماع کنند، خیلی معنا دارد؛
🔹این #علاقهای که مردم به ایشان نشان دادند، این #وفاداریای که به ایشان نشان دادند، خیلی معنا دارد. ایشان مظهر شعارهای انقلاب بود؛ یعنی همان حرفهای اصلی انقلاب از دهان ایشان خارج میشد و این شعارها را ایشان شعارهای خودش قرار داده بود و مردم اینها را از ایشان شنیده بودند. همین مردم دارند این احساسات را برای این مرد نشان میدهند؛ معنای این چیست؟ معنایش این است که مردم به این #انقلاب و به این شعارها دلبستهاند.
بیانات مقام معظم رهبری در منزل شهید آیت الله رئیسی ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️همسویی دین و انسانیت
🔸#دین در تقابل با انسانیت نیست، بلکه «دین» باعث شکوفایی #انسانیت در انسان است.
🔹امروزه در بیشتر دورِهمیها افرادی که ادعای روشنفکری دارند همه چیز را در تضاد با #دین جلوه میدهند، و مسیر پیشرفت انسان را در مخالفت با #دینداری تبیین میکنند؛ به عنوان مثال بیان میکنند انسانیت بهتر از دینداری است! انسانیت داشته باشی نیازی به دیندار بودن نیست!
🔹در پاسخ به این کلام باید بیان کنیم که #دین مخالف با #انسانیت نیست و ایجاد تقابل میان دین و انسانیت غالباً به این علت است که مشاهده #دیندارانی که اهل نماز و روزه هستند، ولی #اخلاق_اسلامی را رعایت نمیکنند ما را نسبت به دین دلسرد میکند. در واقع عمل اشتباه بعضی از دینداران منجر به قضاوت نادرست نسبت به کل دین شده است.
🔹برای قضاوت صحیح رجوع به خود #دین بهترین راهکار است. #برنامههای_دین در نگاه نخست به سه دسته تقسیم میشوند: ۱) برنامههای اعتقادی یا همان اصول دین. ۲) احکام و برنامههای عملی یا همان فروع دین که به واجب، حرام، مکروه، مستحب و مباح تقسیم میشوند. ۳) مسائل و برنامههای اخلاقی که روح و روان انسان را پرورش داده و صفات پسندیده مانند عدالت، شجاعت و... را در انسان تقویت کرده و مبارزه با صفات رذیله مانند دروغ، دورویی و... را بیان میکنند.
🔹این تقسیمبندی روشن میکند که پایبندی برخی از #دینداران به #احکام، و نادیده گرفتن #مسائل_اخلاقی باعث شده است که برخی افراد، دین را خلاصه در فروع بدانند و اعتقادات و مسائل اخلاقی آن را نادیده بگیرند، و انسانیت را در تقابل با دینداری فرض کنند، حال آنکه #انسانیت نیز بخشی از #برنامههای_دینی است و «دین» به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم برای شکوفایی #انسانیت در انسان توصیه مینماید.
نویسنده: اعظمی علی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه
#دین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️اصلاح کشور در گرو اصلاح دانشگاه
🔹دانش تنها فایده ندارد، بلکه #دانش و #تعهد با هماند که میتوانند انسان را به جایی برسانند که محتاج دیگران نباشد و پیش خدا آبرومند باشد. البته این کار مشکلات و ناگواری هایی دارد، هرکس بخواهد #کار_مثبتی انجام دهد، اینطور نیست که همه از آن کار خوششان بیاید و آن را بپسندند.
🔹ممکن است #کار_حقی هم در ذائقه دستهای تلخ بیاید، ولی کسی که دنبال #حق میرود و برای #رضای_خدا کار میکند نباید به فکر این باشد که به او چه گفتهاند، یا چه میگویند؛ باید #خدا را در نظر بگیرد و برای خدا کار کند.
🔹هر کس هر چی میخواهد بگوید، #کار_خوب هم مخالف دارد. شما فکر این باشید که کارتان خوب و پیش خدا آبرومند باشد، وقتی در این فکر بودید خدا هم شما را همراهی میکند و مشکلات تان را اصلاح مینماید، که اگر #دانشگاه اصلاح شد، کشور اصلاح میشود.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۲۷
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اعتقاد و توجه به «عدل الهی» چه تأثيری بر عمل و اخلاق انسان دارد؟
🔹در #اسلام #مسائل_اعتقادى از مسائل علمى جدا نيست. توجّه به #اوصاف_الهى سبب مى شود كه انسان چشم دل را عميقاً به آن نقطه #كمالِ_مطلق بدوزد و سعى كند در سير درونى و برونى، خود را به او نزديك و نزديكتر سازد و اين نزديكى سرانجام سبب تخلّق به #اخلاق_الهى و انعكاس صفات او در #اخلاق و #عمل_انسان مى شود. بنابراين هر قدر انسان به او نزديكتر شود، اين صفات در او قوى تر مى گردد،
🔹مخصوصاً در مسأله #عدل_الهى (خواه #عدالت را به مفهوم وسيعش تفسير كنيم كه قرار دادن هر چيزى در جاى شايسته خويش است، يا به معناى اداى حقوق و مبارزه با هرگونه تبعيض و اجحاف) اين عقيده در فرد فرد مسلمانان و جوامع اسلامى اثر مى گذارد و آنها را به سوى #مديريت_صحيح در كارها و برافراشتن پرچم #عدل و #داد، نه تنها در كشورهاى اسلامى كه در كل جهان دعوت مى كند. اهميّت مسأله #عدالت در اسلام به قدرى است كه هيچ چيز نمى تواند مانع آن گردد، دوستى ها و دشمنى ها، قرابت و خويشاوندى، دورى و نزديكى در آن اثر ندارد، و هرگونه انحراف از آن، متابعت از #هواى_نفس است،
🔹چنانكه در «آيه ۲۶ سوره ص» خطاب به داود نبی (عليه السلام) مى خوانيم: «يا داوُدُ إِنّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللهِ» (اى #داود! ما تو را #خليفه [و نماينده خود] در زمين قرار داديم؛ پس در ميان مردم به #حق داورى كن و از #هواى_نفس پيروى مكن كه تو را از راه خدا منحرف سازد)؛ و در «آيه ۸ سوره مائده» مى فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّامينَ للهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلّا تَعْدِلُوا» (اى کسانى که #ایمان آورده اید! همواره براى خدا قیام کنید، و از روى #عدالت، گواهى دهید. دشمنى با جمعیّتى، شما را به گناه و ترک #عدالت نکشاند).
🔹اهميّت اين موضوع تا آن حد است كه #اجراى_عدالت اگر از طرق مسالمت آميز ميسّر نشود، مى توان از يك سو مظلومان را بسيج كرده و به #قيام_عمومى دعوت نمود، و از سوى ديگر براى حمايت از آنان با ستمگر #جنگيد؛ چنانكه در «آيه ۷۵ سوره نساء» مى خوانيم: «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبيلِ اللهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ» (چرا در راه خدا، و [براى رهايى] #مردان و #زنان و #كودكانى كه [به دست ستمگران] #تضعيف شده اند، #پيكار نمى كنيد؟!).
🔹اين بحث را با چند روايت ناب خاتمه مى دهيم: اميرالمؤمنين #امام_على (عليه السلام) در كلام كوتاه و تعبير جالب و پرمغزى مى فرماید: «اَلْعَدْلُ حَياةٌ» (#عدالت مايه حيات و زندگى است!). در حديث ديگرى #امام_صادق (عليه السلام) مى فرمايد: «اَلْعَدْلُ اَحْلى مِنَ الْماءِ يُصيبُهُ الظَّمْآنُ» (#عدل گواراتر از آبى است كه تشنه كام به آن مى رسد). همچنین در حديث ديگرى از #امام_على (عليه السلام) آمده: «جَعَلَ اللهَ الْعَدْلَ قِواماً لِلأَنامِ وَ تَنْزيهاً مِنَ الْمَظالِمِ وَ الآثامِ وَ تَسْنِيَةً لِلأسْلامِ» (خداوند، #عدل را قوام مردم و سبب پاكسازى جامعه از #ظلم و #گناه و موجب شكوه و #سربلندى_اسلام قرار داده است).
🔹حضرت در حديث ديگرى می فرماید: «اَلْعَدْلُ رَأسُ الأيمانِ وَ جِماعُ الأَحْسانِ، وَ اَعْلى مَراتِبِ الأيمانِ» (#عدالت به منزله سر براى پيكر ايمان است، تمام نيكى ها در آن جمع است و برترين مراتب #ايمان محسوب مى شود). نیز در كلام بسيار والایى #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) مى فرماید: «عَدْلُ ساعَة خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعِيْنَ سَنَة، قِيامٌ لَيْلُها وَ صِيامٌ نَهارِها وَ جَوْرُ ساعَة فى حُكْم، اَشَدُّ وَ اعْظَمُ عِنْدَالله مِنْ مَعاصِى سِتِّينَ سَنَة» (يك ساعت #عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه همه شب تا صبح عبادت كند و همه روز با روزه بگذرد؛ و يك ساعت #ستم در حكم و داورى نزد خدا سختتر و بزرگتر است از معصيت هاى شصت سال!).
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چاپ نهم، ج ۴، ص ۵۸۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عدل #عدالت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام جعفر صادق (عليه السلام):
🔸«لَيسَ مِنّا مَن لَم يُوَقِّر كَبيرَنا و يَرحَم صَغيرَنا».
🔹«از ما نيست كسى كه به #بزرگسالان ما حرمت ننهد و با #خردسالان ما مهربان نباشد».
📕الكافى، ج ۲، ص ۱۶۵
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد