eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️«کلام نور» 🔸«وَ لَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَ كَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللهِ عَلَى الْكَافِرِينَ». 🔹«و هنگامی که برای آنان از سوی خدا کتابی [چون قرآن] آمد که تصدیق کننده توراتی است که با آنان است، و همواره پیش از نزولش به خودشان [در سایه ایمان به آن] مژده پیروزی بر کافران می دادند، پس [با این وصف] زمانی که [که پیش از نزولش آن را با پیشگویی تورات می شناختند] نزد آنان آمد، به آن شدند؛ پس لعنت خدا بر کافران باد». 🔸«بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمَا أَنْزَلَ اللهُ بَغْيًا أَنْ يُنَزِّلَ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ ۚ وَ لِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُهِينٌ». 🔹«بد چیزی است آنچه خود را به آن فروختند که از روی حسادت به است که نازل کرده [معترضانه می گویند:] چرا خدا از فضل و احسانش به هر که از بندگانش بخواهد [کتاب آسمانی] نازل می کند، پس آنان به خشمی بر روی خشمی سزاوار شدند. و برای عذابی خوار کننده است». 📕قرآن کریم، سوره بقره، آیات ۸۹ و ۹۰ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«مهدویت»؛ کلید آمادگی جهان (بخش اول) 🔸آمادگی‌ برای‌ یعنی، اشتیاق‌ مؤمنانه‌ به‌  و ناامیدی از هرچه غیرخدایی است. اشکالی در قابلیت بی‌نهایت فرستادگان‌ الهی و ائمه‌ معصومین (علیهم‌ السلام) در هدایت بشریت و سامان دادن به امور جهان نبوده، بلکه «عدم‌ آمادگی‌ بشریت» مانع از بهره‌مندی انسان ها از فیوضات و برکات الهی شده است. بر این اساس، تا زمانی که آمادگی ظهور و اقامه حکومت اسلامی در سراسر دنیا را نیابد، همچنان در فراق آن دولت کریمه و آرمانی خواهد سوخت.  💠«قابلیت امام؛ عدم آمادگی بشریت» 🔹با توجه به ویژگی هایی که مذهب شیعه برای (علیهم‌ السلام) قائل است، آنها را «منبع و سرچشمه رشد و تربیت»، تا بی‌نهایت می‌داند. از این‌رو، قابلیت (علیهم‌ السلام) در ارائه فیض و رساندن بشریت به اوج رشد و تعالی محدودیتی ندارد. تنها چیزی که مانع از انتقال این فیض بی کران به شده است، «عدم‌ قابلیت‌ و آمادگی‌ انسان ها» برای پذیرش و استقبال از زلال معارف خاندان عصمت و طهارت است؛ 🔹وگرنه، فیض بیکران خود را از هیچ مخلوقی که آمادگی آن را دارد دور نداشته است! بر این اساس، واسطه فیض بیکران الهی بر همه مخلوقات، و هستند، که امت‌هایشان هریک، به نسبت عدم آمادگی خود در دریافت لطف الهی، از رشد و هدایت مطلوب و آرمانی خود بازمانده اند؛ اما ظهور حکومت‌ عدل‌ جهانی توسط (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وعده‌ای است که تنها در بستر مهیا شدن شرایط پذیرش آن حضرت و برای جهش به سوی اسلام ناب، محقق خواهد شد. 💠«غیبت کبری؛ دالانی به سوی ظهور» 🔹همانگونه که در جهت آمادگی شیعیان برای پذیرش غیبت طولانی‌تر بوده است، اصل‌ غیبت‌ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خصوصاً ، در جهت آمادگی‌ فضای‌ عمومی، برای پذیرش و استقبال از «حکومت‌ آرمانی‌ مهدوی» است. سؤال مهم این است که هدایتی که مردم عصر غیبت کبری در انتظار آن به سر می‌برند از چه جنسی است و اساساً چگونه باید خود را برای چنین هدایتی آماده کنند؟ 💠«مهدویت؛ کلید آمادگی جهان» 🔹در دیدگاه شیعه، (علیه السلام)، «الگوی تکامل بشر» و دقیقاً همان چیزی است که در ضمیر و فطرت خداجوی خود به دنبال آن است. همانگونه که از نام زیبا و برازنده برمی آید، وجود مقدس (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، هدایت شده‌ای است که «هدایت‌ کننده‌ تمام‌ و کمال» نیز خواهد بود، و جهان را به ساحل امن هدایت سوق خواهد داد. با این حال، خداوند بهتر می‌داند که چه زمانی ، آمادگی استفاده از و هدایت شدن را دارد؛ چنان که قرآن‌ کریم خطاب به رسول‌ خدا (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «إِنَّكَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللهَ يَهْدی مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدين‏» [۱] (تو نمی‌توانی کسی را که دوست داری هدایت کنی، ولی هر کس را بخواهد می‌کند؛ و او به هدایت یافتگان آگاهتر است!). 🔹«آمادگی‌ برای‌ »، سکه‌ای دو رو است که یک روی آن، عطش و اشتیاق فوق‌العاده به اسلام ناب و فراگیر، و روی دیگر آن، تسلیم شدن، ناامیدی و اظهار عجز انسان از سامان دادن به کار بشر است. این عطش و اشتیاق به خوبی در دعاهای مختلف همانند «دعای ندبه» به تصویر کشیده شده است؛ مثل این که می‌خوانیم: «مَتَىٰ نَرِدُ مَناهِلَكَ الرَّوِيَّةَ فَنَرْوَىٰ؛ مَتَىٰ نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مائِكَ فَقَدْ طالَ الصَّدىٰ» (چه زمان به چشمه‌ های پر آبت وارد می‌شویم تا سیراب گردیم، چه زمان از آب وصل خوشگوارت بهره‌مند می‌شویم؟ که تشنگی ما طولانی شد). ... پی نوشت: [۱] قرآن کریم، سوره قصص، آیه ۵۶ نویسنده: محسن رفیعی وردنجانی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️امام‌ على (عليه‌ السلام): 🔸«طوبى لِمَن أحسَنَ إلَى الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ». 🔹«خوشا به حال آنكه به نيكى كند، و براى خود زاد و توشه برگيرد». 📕غررالحكم و دررالكلم، ح ۵۹۵۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چه فضائلی درباره «حضرت زهرا» (سلام الله علیها) از زبان «پیامبر اکرم» (صلی الله علیه و آله) در کتب اهل سنت نقل شده است؟ 🔸فضائل بیشماری از زبان آن حضرت درباره (سلام الله علیها) در روایت شده که ما در این جا به عنوان نمونه به چندین روایت مستند اشاره می کنیم: 1⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): إذا کانَ یَوْمُ القیامَةِ نادى مُنادٍ: یا أَهْلَ الجَمْعِ غُضُّوا أَبْصارَکُمْ حَتى تَمُرَّ فاطِمَة». [۱] (پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: زمانی که روز قیامت برپا شود، منادی صدا می زند: ای اهل محشر! چشمان خود را ببندید تا عبور کند). 2⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه وآله): ما رَضِیْتُ حَتّى رَضِیَتْ فاطِمَة». [۲] (من جز با خشنودی خشنود نخواهم شد). 3⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): یا عَلِیّ إِنَّ الله أَمَرَنِی أَنْ أُزَوِّجَکَ فاطِمَة». [۳] (ای علی! مرا امر کرده که تو را به همسری درآورم). 4⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): کُلِّ بَنِی أُنثى عصْبَتُهم لأَبیهِمْ ماخَلا وُلْد فاطِمَة». [۴] (تمام فرزندان یک مادر، به فامیل پدری منتسب هستند، مگر فرزندان (که به من منتسب هستند)). 5⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): أَحَبُّ أَهْلِی إِلیَّ فاطِمَة». [۵] (، محبوبترین فرد خانواده ی من است). 6⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): خَیْرُ نِساءِ العالَمین أَرْبَع: مَرْیَم وَآسیة وَخَدِیجَة وَفاطِمَة». [۶] (برترین زنان عالم چهار نفرند: مریم، آسیه، خدیجه و ). 7⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): سیّدَةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنَّةِ فاطِمَة». [۷] ( سرور زنان بهشت است). 8⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): إذا إشْتَقْتُ إلى ثِمارِ الجنَّةِ قَبَّلتُ فاطِمَة». [۸] (هرگاه مشتاق میوه های بهشت می شوم را می بوسم). 9⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): أُنْزِلَتْ آیَةُ التطْهِیرِ فِیْ خَمْسَةٍ فِیَّ، وَ فِیْ عَلیٍّ وَ حَسَنٍ وَ حُسَیْنٍ وَ فاطِمَة». [۹] ( در مورد پنج نفر نازل شد: من و و علی و حسن و حسین). 🔟«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): أَوَّلُ مَنْ دَخَلَ الجَنَّةَ فاطِمَة». [۱۰] (اول کسی که داخل بهشت می شود است). 1⃣1⃣«قال رســـول الله (صلى الله علیه و آله): إنّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَطـــَمَ ابْنَتِی فاطِمَـــة وَ وُلدَهـــا وَ مَنْ أَحَبًّهُمْ مِنَ النّارِ فَلِذلِکَ سُمّیَتْ فاطِمَة». [۱۱] (خداوند دخترم و فرزندانش و هرکس که آنان را دوست داشته باشد را از آتش جهنم جدا ساخته است و برای همین نام او (جدا شده) است). 2⃣1⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): فاطِمَة سِیِّدةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنِّة». [۱۲] ( بانوی زنان اهل بهشت است). 3⃣1⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): فاطِمَة خُلِقَتْ حورِیَّةٌ فِیْ صورة إنسیّة». [۱۳] ( حوریه‌ای است در صورت انسان). 4⃣1⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): فاطِمَة بَضْعَةٌ مِنّی یُؤْذیِنی ما آذاها وَیَنَصُبَنی ما أنَصَبَها». [۱۴] ( پاره تن من است، آنچه او را اذیت کند مرا اذیت کرده است و آنچه او را به سختی بیندازد مرا به سختی انداخته است). 5⃣1⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): فاطِمَة أَحَبُّ إِلیَّ مِنْکَ یا عَلِیّ وَأَنْتَ أَعَزُّ عَلَیَّ مِنْها». [۱۵] (ای علی!‌ در نزد من محبوبتر است و تو عزیز تر!). 6⃣1⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): فاطِمَة بَضْعَةٌ مِنّی وَ هِیَ قَلْبِیْ وَ هِیَ روُحِی التی بَیْنَ جَنْبَیّ». [۱۶] ( پاره ای از وجود من، قلب و جان من در کالبد من است). 7⃣1⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): فاطِمَة سیِّدَةُ نِساءِ أُمَّتِی». [۱۷] (سرور زنان امت من است). 8⃣1⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): فاطِمَة لَیْسَتْ کَنِساءِ الآدَمیّین». [۱۸] (همانا مانند زنان دیگر نیست). 9⃣1⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): یا فاطِمَة إِنّ اللّهَ یَغْضِبُ لِغَضَبَکِ». [۱۹] (ای ! همانا خداوند به خاطر خشم تو خشمگین می شود). 0⃣2⃣«قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): یا فاطِمَة إِنّ اللّهَ غَیْرُ مُعَذِّبِکِ وَ لا أَحَدٍ مِنْ وُلْدِکِ». [۲۰] (‌ای ! خداوند تو و هیچیک از فرزندان تو را عذاب نمی کند). منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️«کلام نور» 🔸«وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَ يَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ ۗ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». 🔹«هنگامی که به آنان گویند: به آنچه که خدا [بر پیامبر اسلام] نازل کرده ایمان آورید، گویند: به توراتی که بر خود ما یهودیان نازل شده ایمان می آوریم و به غیر آن در حالی که است و توراتی است که با آنان است، می ورزند. بگو: اگر شما [از روی درستی و راستی به تورات] مؤمن بودید، پس چرا پیش از این را می کشتید؟» 🔸«وَ لَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظَالِمُونَ». 🔹«و قطعاً برای شما معجزات و آورد، سپس شما پس از [رفتن] او [به کوه طور] گوساله را معبود خود گرفتید، در حالی که [به خود و دلایل آشکار و روشن حق] ستمکار بودید». 📕قرآن کریم، سوره بقره، آیات ۹۱ و ۹۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«عفت نفس» چگونه به دست می آید؟ (بخش چهارم و پایانی) 🔸 نقطه مقابل «شکم پرستى و شهوت پرستى»، و صفتی است که باعث حفظ در «نیروی شهوت» در انسان می‌شود. به معنای دور داشتن خود در صحنه عمل و رفتار، از هرگونه و است. از «بزرگترین فضایل انسانى» است و هیچ کس در «سیر الى الله»، بدون داشتن «عفت» به جایى نمى رسد. 💠اقدامات لازم برای تزکیه نفس و دوری از گناه (۳) 8⃣«مؤاخذه‌ و مجازات‌» 🔹پس‌ از محاسبه‌ لازم‌ است،‌ به‌ خاطر که‌ انجام‌ داده‌، و مجازات‌ شود تا از تکرار آن‌ جلوگیری‌ گردد. در آغاز، خودمان را مورد خطاب و تهدید قرار دهیم که: من گرفته‌ام که فلان گناه را ترک کنم، اگر در این کار با من همکاری نکنی و مرتکب شوی، فلان را درباره‌ات اجرا می‌کنم. مثلاً اگر به نامحرم نگاه کنی، یک روز روزه می‌گیرم. به‌ منظور تنبیه‌ و تأدیب‌ خویش‌، تکالیف‌ و انجام‌ اموری‌ را برخود الزام‌ می‌کردند. از قبیل‌ شب‌ زنده‌ داری‌، گرسنگی‌، روزه‌ داری،‌ کم‌ گویی‌، اطعام‌ و غیره. (علیه السلام) می‌فرماید: « برای به اسارت در آوردن و شکستن عادت‌های بد، کمک خوبی است». [۱] 9⃣«دعا و توسل» 🔹کمک و از ، در رشد و ضروری است؛ زیرا بدون استعانت از خداوند متعال هیچ کسی نمی تواند در این مسیر موفق شود، و به علیهم السلام بسیار موثر، بلکه لازم است. هنگامی که پیراهن حضرت یوسف (عليه السلام) شفاء می‌دهد، یک نظر و توجه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که جان‌ها به فدایش باد چه خواهد کرد. 🔟«پایداری» 🔹هیچ صفتی یکباره در وجود آدمی پدید نمی آید و از بین نمی‌رود. برای اینکه دچار نشویم، لازم است به مواردی که در بالا ذکر شد توجه و تأمل کنیم؛ و اینکه بر اثر به انجام ندادن گناه، «ملکه ترک گناه» در ما پدید می آید و دیگر به راحتی از فاصله می‌گیریم. البته در ابتدا مشکل به نظر می‌رسد، اما بعد از گذشت مدتی به خوبی را در خود می توان مشاهده کرد، که لازمه این موفقیت و سعادت، است. هنگامی این پایداری از ما سر می‌زند که به کار و برنامه خود ایمان و اعتقاد کامل داشته باشیم. 🔹دیگر اینکه به پیامد دوری از گناه که همان رسیدن به «کمال» و «سعادت حقیقی» خود در این دنیا و «بهشت» و «قرب الهی» در آخرت است، فکر کنیم؛ و نکته آخر اینکه بدانیم ما نهایتا صد سال در این دنیا می‌خواهیم زندگی کنیم، و برای همیشه از این می رویم، و تا بی نهایت در خواهیم بود. توجه به این امور عزم و اراده و قدرت ما را در تضمین خواهد کرد ان شاء الله. پی نوشت؛ [۱] غررالحکم، ص ۷۷۳ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️ماهیت انقلاب اسلامی 🔹می‌دانیم که «انقلابات مقدّس‏ اجتماعی» منتهای هنرشان این است که در طبقه محروم و مظلوم روح حیاتی بدمند و آنها را به در برابر وادار کنند. ماهیت تنها این نبود که طبقه‏ای را به جان طبقه دیگر بیندازد؛ 🔹البته این کار را کرد، این روح را دمید و مردم را به «قیام» در برابر «ظلم» وادار کرد، امّا کارش تنها این نبود؛ کاری بالاتر و نیز بپا کرد که جز از او و کسانی از طراز او یعنی پیغمبران، ساخته نیست. 🔹 ایجاد کرد، یعنی را حتی علیه «تبهکاری های خودش» به واداشت. این خصوصیت منحصراً از است که قادر است را علیه تبهکاری و جنایتکاری شخص خودش به قیام وادارد که از خود حساب بکشد، خود را ملامت کند و خود را به پای و انصاف بکشد. 📕امدادهای غیبی در زندگی بشر، مرتضی مطهری، ص ۱۹ منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مهدویت؛ کلید آمادگی جهان (بخش دوم و پایانی) 🔸آمادگی‌ برای‌ یعنی، اشتیاق‌ مؤمنانه‌ به‌  و ناامیدی از هرچه غیرخدایی است. اشکالی در قابلیت بی‌نهایت فرستادگان‌ الهی و ائمه‌ معصومین علیهم‌ السلام در هدایت بشریت و سامان دادن به امور جهان نبوده، بلکه «عدم‌ آمادگی‌ بشریت» مانع از بهره‌مندی انسان ها از فیوضات و برکات الهی شده است. بر این اساس، تا زمانی که آمادگی ظهور و اقامه حکومت اسلامی در سراسر دنیا را نیابد، همچنان در فراق آن دولت کریمه و آرمانی خواهد سوخت.  💠گمشده بزرگ پیش از ظهور 🔹امام صادق (عليه السلام) در روایتی دلیل‌ نامگذاری‌ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را اینگونه بیان می‌کنند: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَ هَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَ إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُّ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْه‏» [۱] (هنگامى كه قيام كند، مردم را به سوی اسلام جديدى دعوت خواهد كرد و مردم را به امورى می‌طلبد كه در نزد بسیاری كهنه شده است، و او از آن جهت نامیده شده كه مردم را به سوی چیزی که از آن گمراه شده اند هدایت می‌کند). 🔹تفاوت جاهلیت قبل از اسلام، با گمراهی‌ای که قبل از ظهور (عجل الله تعالی فرجه الشریف) روی می‌دهد، در این است که جهالت اول، جهالت و دوری از اصل اسلام بود، ولی جهالت‌ قبل‌ از ظهور، جهل‌ در فهم‌ است. به عبارت دیگر، با این که اسلام وجود دارد و بسیاری خود را مسلمان می‌نامند، اما به دلیل جهالت نسبت به ، و چگونگی تحقق همه جانبه آن، عطش بشریت به سوی جهانی عاری از گمراهی، برطرف نشده است. 🔹اینجاست که برای درمان پریشانی دنیای خود، کسی هستند که بتواند انواع و پیچیدگی های امور جهان را با برطرف کرده و به سامان برساند. چرا که تدبیرها برای سامان دادن به مشکلات جهان به در بسته خورده است، و تنها با و تبعیت‌ از است که می‌توان بر مشکلات متعدد جهان فائق آمد؛ چنانکه این گونه ندا سر می‌دهیم: «أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ» [۲] (کجاست آن‌که برای راست نمودن و به انتظار اویند). 💠«بلوغ و شکوفایی علم» 🔹با اینکه در دوران کنونی، به سرعت پیش می‌رود، اما هنوز «زوایای‌ بسیاری‌ از »، مخفی مانده است، و همین امر باعث شده با وجود پیشرفت نسبی در حوزه هایی مثل تکنولوژی و صنعت، در حوزه‌ های‌ اساسی مانند «دین‌شناسی» و «انسان‌ شناسی» و «مدیریت جهان بشری» و «رشد روحی»، هنوز اندر خم یک کوچه مانده و با دست به گریبان باشند. 🔹یکی دیگر از زوایای قابلیت‌ها و فیوضات (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، باز کردن‌ گره‌های‌ کور و ناشناخته در مسیر هدایت و تعالی بشر است؛ چنان که امام صادق (عليه السلام) دلیل این نام‌گذاری آن حضرت به را اینگونه بیان می‌کنند: «لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى كُلِّ أَمْرٍ خَفِي‏». [۳] (زيرا براى هر امر پوشيده‏‌ا‌ى راهنمايى شده است‏). از این روایت نیز اینگونه برمی‌آید، اموری که بر دیگران پوشیده است و راهکار آن را نمی‌دانند، (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با درایت و بصیرتِ برآمده از ، حل خواهد نمود. 💠«نزدیکی به افق وجودی حضرت مهدی» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔹چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی، باید سنخیت و با وجود مقدس (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیابد، تا کمک به آن‌ حضرت در تشکیل جهان آرمانی را داشته باشد؛ مثل این که لااقل غالب مردم جهان از هرگونه راه حل های بشری، برای رهایی از مشکلات جهان ناامید شوند و به نوعی منتظر برای برون رفت از گرفتاری‌ها باشند. این فضا، در راستای همان چیزی است که همه فرستادگان ‌الهی و ائمه ‌معصومین (علیهم‌ السلام) برای اقامه حق و دین خدا در پی آن بودند و با اشاره به ، در واقع، ایجاد چنین آمادگی در عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را نوید داده اند. پی نوشت‌ها؛ [۱]إعلام الورى بأعلام الهدى(فضل‌بن‌حسن‌طبرسی) ص۴۶۱ [۲] مفاتیح الجنان، دعای ندبه [۳] الغيبة (للطوسی)، كتاب الغيبة للحجة، ص۴۷۱ نویسنده: محسن رفیعی وردنجانی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel