✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از منظر امام علی (علیه السلام) حمایت از مظلوم چه جایگاهی دارد؟ (بخش اول)
🔹این مسأله که #حکومت_اسلامى باید مدافع #مظلومان و یار و یاور آنها باشد و در برابر هجوم #ستمگران از آنان حمایت و دفاع کند، در عبارات متعددى از #نهج_البلاغه منعکس است که یک نمونه روشن آن «خطبه شقشقیه» است که در پایان آن، #امام_علی (علیه السلام) با صراحت مى فرماید: «لَو لا حُضورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِرِ، و ما أخَذَ اللهُ عَلى العُلَماءِ ألاّ يُقارُّوا عَلى كَظَّةِ ظالِمٍ و لا سَغَبِ مَظلومٍ، لأَلقَيتُ حَبلَها عَلى غارِبِها» (اگر نبود گرد آمدن آن جمعيت انبوه و اين كه با وجود يار و ياور، حجّت تمام است و اگر نبود كه خداوند از دانشمندان پيمان گرفته است كه در برابر سيرىِ #ستمگر و گرسنگىِ #ستمديده آرام ننشينند و بدان رضايت ندهند، هر آينه مهار شتر #خلافت را بر پشت آن مى انداختم).
🔹در آخرین وصایا در بستر شهادت نیز به فرزندانش تأکید مى کند که همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشند، «کُونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوناً». [۱] #امام_علی (عليه السلام) در نامه ۵۳ خود به مالک اشتر صریحاً توصیه مى کند که بخشى از وقت خود را در اختیار #نیازمندان بگذار و، درهاى دارالاماره را بگشاى و پاسبانان را کنار بزن، تا #مردم آزادانه با تو تماس بگیرند و نیازها و #مشکلات خود را بى واسطه با تو در میان بگذارند.
🔹سپس مى افزاید: این به خاطر آن است که از #پیغمبر_اکرم (صلى الله علیه و آله) بارها این سخن را شنیدم که مى فرمود: «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لا یُؤخَذُ لِلضَّعیفِ فیهِا حَقُّهُ مِنَ الْقَوىِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع» [۲] (امّتى که حقّ #ضعیفان را از #زورمندان با صراحت نگیرد، هرگز پاک نمى شود و روى #سعادت را نمى بیند). سراسر زندگى #امام (علیه السلام) و حوادث جالبى که در حیات آن حضرت واقع شد، نشان مى دهد که در #عمل نیز همیشه به این اصل اساسى وفادار بود و لحظه اى در انجام دادن آن کوتاهى نفرمود.
🔹در خطبه دیگرى از #نهج_البلاغه همین معنا با تعبیر داغ و پرجوش دیگرى آمده است مى فرماید: «وَ أیَمُ اللهِ! لاَُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظالِمِه وَ لاََقُودَنَّ الظّالِمَ بِخِزامَتِه حَتّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ إِنْ کانَ کارِهاً» [۳] (به خدا سوگند! داد #مظلوم را از #ظالم مى گیرم و افسار #ظالم را مى کشم تا وى را به آبشخور حق وارد سازم، هر چند کراهت داشته باشد). اساساً این یک #اصلمهماسلامى است که در #قرآن_مجید بر آن تأکید شده است و با صراحت، به #مؤمنان دستور مى دهد که براى نجات #مظلومان به پا خیزند و حتى اگر لازم باشد، دست به اسلحه ببرند و با #ظالمان پیکار کنند.
🔹و مى فرماید: «وَ ما لَکُمْ لا تُقِاتِلُونَ فى سَبیلِ اللهِ وَالْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِالْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَریَةِ الظّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلیّاً وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً» [۴] (چرا در راه خدا و [در راه] مردان و زنان و کودکانى که [به دست ستمگران] #تضعیف شده اند #پیکار نمى کنید؟! همان افراد [ستمدیده اى] که مى گویند: پروردگارا! ما را از این شهر [مکّه] ـ که اهلش #ستمگرند ـ بیرون ببر! و از طرف خود براى ما سرپرستى قرار ده و از جانب خود یار و یاورى براى ما تعیین فرما). #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، نامه ۴۷
[۲] نهج البلاغه، نامه ۵۳، فرمان به مالک اشتر.
[۳] نهج البلاغه، خطبه ۱۳۶
[۴] سوره نساء، آیه ۷۵
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۵ش، ج۲، ص۳۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مظلوم #ظلم #ظالم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام هادی عليه السلام:
🔸«اُذْكُـرْ حَسَـراتِ التَّـفْريـطِ بِـأَخْـذِ تَقْـديمِ الْحَـزْمِ».
🔹«حسرت و پشيمانىِ كوتاهى در انجام كارها را به ياد آور، و بـا #تصميم_جــدّى و #تدبير جبـران كن».
📕بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰
#امام_هادی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رأی دادن در انتخابات - شرکت در انتخابات (بخش اول)
🔹در کشورهای دارای نظام و سیستم #جمهوری و #مردمی و به تعبیری صاحب #دموکراسی (به ویژه از نوع اسلامی) اصلی به نام #مشارکت_عمومی و رجوع به #آراء_مردم وجود دارد، تا تمام #افراد_جامعه بتوانند بر اساس قواعد و قوانین حاکم و جاری در آن کشور، حداقل نسبت به برخی موضوعات سیاسی از قبیل گزینش نمایندگان مجلس، انتخابات #ریاست_جمهوری و... رای و نظر خود را ابراز، و شخص مورد نظر خود را #انتخاب نمایند تا عملا در مسایل سیاسی جامعه مشارکت نموده باشند.
🔹کشور ما که پس از انقلاب، داعیه دار #نظامی_دینی و اسلامی بوده و همواره تلاش نموده است تا در این راستا حرکت نماید، از این قاعده جدا نبوده و به تحقیق، در آن نوعی خاص و فراگیر از #دموکراسی بنام #مردمسالاری_دینی شکل گرفته است، به گونه ای که میتوان گفت پایه و اساس آن را #مردم تشکیل میدهند؛ تا بدان اندازه، که به جرات باید گفت اگر این حضور جدی و #مشارکت حداکثری مردم، قبل از انقلاب نبود تحقیقا #انقلاب به پیروزی نمیرسید.
🔹ما افتخار این مهم را داریم که توانسته ایم با اتکا به #آراء و حمایت های عمومی جامعه اسلامی پس از انقلاب، از همان سال های آغازین یعنی در ۱۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ با برگزاری رفراندوم تعیین نوع و شکل حکومت ایران، با رای بیش از ۹۸ درصد مردم، تاکنون دهها #انتخابات مستقل برگزار نماییم و عملا به این اصل اساسی پایبندی خود را نشان بدهیم؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورهای مدعی این مهم، چنین عملکردی وجود ندارد. گذشته از هر چیز، در بیانات #امام_خمینی (ره) به مناسبت های گوناگون، بر حضور و #رای_مردم تاکید و تصریح فراوان شده،
🔹که به عنوان نمونه می توان به این سخن که: «میزان #رای_ملت است» اشاره نمود که گویای حقایقی است که حتی در دنیای امروز نیز به آن پایبندی وجود ندارد. این سخن در بردارنده نکات ذیل میباشد: ۱) احترام تام به افکار و #آراء_عمومی؛ ۲) رعایت چارچوب ها و #قواعد حاکم بر #دموکراسی؛ ۳) عاملی مهم در #تداوم و حراست از #انقلاب؛ ۴) نشانگر پویایی اندیشه سیاسی دینی در پهنه دنیای سیاست. حال با توجه به آنچه گذشت، می توان گفت که بنای اصلی اینگونه موضوعات، ریشه در #آموزههای_دینی داشته که در قانون اساسی و اندیشه های امام راحل و نیز مقام معظم رهبری تجلی و نمود یافته است. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت پرسمان
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پرسش و پاسخ از آیت الله بهجت (ره):
🔸پرسش: برای درمان #عصبانیت چه کنیم؟
🔹پاسخ: با عقیده کامل زیاد #صلوات فرستادن.
.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از منظر امام علی(علیه السلام) حمایت از مظلوم چه جایگاهی دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔹این نکته را نباید فراموش کرد که فلسفه اصلى تشکیل حکومتها و تشریع قوانین، (اعم از قانون هاى الهى و قوانین ناقصى که به وسیله بشر تشریح شده است) حفظ حقوق #ضعیفان و حمایت از آنها بوده است، چرا که قدرتمندان و #زورمندان با تکیه بر قدرت و زور خود نه تنها حق خویش را مى گیرند، بلکه افزون بر آن را نیز مى طلبند، بنابراین اگر #حکومت و #قانون حامى #مظلومان و #مستضعفان نباشد، فلسفه وجودى خود را به کلّى از دست مى دهد و گاه به بازیچه اى در دست #ظالمان، براى توجیه #ظلم و ستم هایشان تبدیل مى شود.
🔹به همین جهت #امام_علی (علیه السلام) در همان «خطبه شقشقیه»، دلیل قبول حکومت را مسأله حمایت از #مظلومان و مبارزه با #ظالمان بیان مى دارد. و نیز به همین دلیل در جوامعى که با #رشوه مى توان مسیر قوانین را تغییر داد، قانون نتیجه معکوس مى دهد؛ چرا که دست دهنده رشوه را، #ظالمان دارند نه ضعیفان و مظلومان. در چنین جوامعى #قانون مبدّل به منبع #درآمد_نامشروعى براى گروهى از #ظالمان و وسیله توجیهى براى ظلم گروه دیگر مى شود. ولى باید تصدیق کرد که تحمّل #عدالت و پیکار با #ظالمان به خاطر حمایت از مظلومان، براى بسیارى ناخوشایند است.
🔹کسانى که رعایت این اصل را مزاحم منافع نامشروع خویش مى بینند و یا از آن بدتر، کسانى که براى خود ـ به خاطر #زور و قدرتشان ـ #حقوق_زیادترى در اجتماع قائلند و کلمه #مساوات در برابر قانون را توهین و تحقیرى نسبت به خویش مى پندارند، به سختى مى توانند پذیراى #عدل و داد باشند، و آنها هستند که همیشه در راه #حکومتهاىعدلالهى سنگ مى اندازند و ایجاد مانع مى کنند، و از هیچ عمل زشت و غیر اخلاقى رویگردان نیستند، و همانها بودند که آن همه مشکلات را در درون حکومت #اميرالمؤمنين (علیه السلام) ایجاد کردند و فضاى جامعه اسلامى را تیره و تار ساختند.
🔹این سخن را با جمله اى که مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از کتاب دعوات راوندى نقل کرده است پایان مى دهیم. او از على بن جعد نقل مى کند که مى گوید: «مهمترین چیزى که سبب شد عرب از حمایت امیرمؤمنان #على (علیه السلام) خوددارى کند #امور_مالى بود؛ چرا که آن حضرت هرگز شریفى را بر غیر شریف و عربى را بر عجم ترجیح نمى داد و براى #رؤسا و امراى قبایل #حساب_خاصّى ـ آنچنان که سیره سلاطین بود ـ نمى گشود و هیچ کس را به وسیله #مال، به سوى خودش متوجّه نمى ساخت، در حالى که #معاویه کاملا به عکس این معنا عمل مى کرد. [۱]
پی نوشت؛
[۱] بحارالانوار، جلد ۴۱، صفحه ۱۳۳
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۵ش، ج۲، ص۳۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مظلوم #ظلم #ظالم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️مسئله فلسطین، مسئله اول دنیا
🔹...سال های متمادی تبلیغات رسمی رسانه های وابستهی به #آمریکا و وابستهی به #مراکز_صهیونیستیِ ثروتمند سعی شان این بود که کاری کنند که نام #فلسطین و مسئلهی فلسطین بتدریج کمرنگ بشود و تدریجاً به فراموشی سپرده بشود، و مردم یادشان برود که یک چیزی هم به نام #فلسطین وجود داشته! سالها سعی کردند و پول خرج کردند برای این کار، [امّا] امروز علیرغم آنها، مسئلهی #فلسطین مسئله اوّل دنیا است.
🔹در خیابان های لندن، در میدان های پاریس، در دانشگاه های آمریکا به نفع #مردم_فلسطین و علیه #رژیم_صهیونیستی شعار میدهند. #آمریکا هم در مقابل اجماع جهانی ملّت های دنیا ناچار دچار #انفعال است، و دیر یا زود مجبور خواهد شد دست خودش را از پشت رژیم صهیونیستی بردارد. البتّه #مصیبتهای_غزّه، حوادث گریهآور غزّه، [از جمله] حمله به مردم بیدفاع، #کشتار نزدیک به چهل هزار نفر،
🔹کشتار حدود پانزده هزار یا بیشتر #کودک ـ بعضاً نوزاد، بعضاً #شیرخوار ـ این مصیبتها وجود دارد؛ اینها هزینههایی است که #ملّت_فلسطین در راه نجات خود دارد این هزینهها را میدهد، و [در عین حال] ایستاده است و #مقاومت میکند و از حماسه سازان و مبارزان مقاومت دفاع میکند. #ملّت_فلسطین با وجود همهی این مشکلات و سختی ها، از مقاومت اِعراض نکرد، روگردانی نکرد؛ از #مقاومت دفاع میکند، به برکت ایمان اسلامی و اعتقاد به آیات قرآن؛ این خیلی مهم است.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رأی دادن در انتخابات - شرکت در انتخابات (بخش دوم و پایانی)
🔹#قانون_اساسی کشور ما در اصول متعددی بر اهمیت و نقش #آراء_مردم و مشارکت آنان در عرصه های گوناگون تاکید نموده است، که ذیلا به دو اصل از این قانون اشاره میشود. در «بند هشت اصل سه» از این قانون چنین آمده است: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است، برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای #مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش به کار برد».
🔹در «اصل شش» میخوانیم: «در #جمهوریاسلامیایران امور کشور باید به اتکاء #آراء_عمومی اداره شود، از راه #انتخابات، انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین میگردد». بنابراین از نظرگاه #قانون_اساسی مراجعه و احترام به #رای_مردم، امری قطعی و مسلم می نماید، بگونه ای که کسی نمیتواند نسبت به آن، اظهار نظر خلافی داشته باشد.
🔹از طرفی، ما در بیانات #امام_راحل و همچنین #مقاممعظمرهبری شاهد سفارشات مکرر مبنی بر حضور و #مشارکت حداکثری مردم در تصمیمات اساسی کشور بوده و هستیم، که این خود اهمیت موضوع را چند برابر می نماید. از دیدگاه این دو رهبر فرزانه، نه تنها #انتخابات وظیفهای ملی است، بلکه از آن بالاتر بعنوان یک #تکلیف_الهی تلقی و آحاد جامعه نسبت به آن باید در برابر خداوند پاسخگو نیز باشند.
🔹#وظیفهای_ملی است، به خاطر اینکه اگر این #حضور و مشارکت در سرنوشت نباشد، #دشمنان به دنبال طرح نقشه های شوم برای دست اندازی به تمام منابع مادی و معنوی این مرز و بوم برآمده و این ملت را با نابودی مواجه خواهند نمود، همانگونه که قبل از انقلاب اینگونه بوده است، تا بدانجا که به تعبیر رهبر کبیر انقلاب تمام حیثیت و هستی این کشور را به باد داده و به منافع این مردم هیچ توجهی نداشتند.
🔹بنابراین، #حضور و نقش آفرینی #آحاد_مردم در عرصه های مختلف جامعه اسلامی از ضروریات غیر قابل انکار میباشد، چرا که همین حضور، علاوه بر حراست و حفاظت از #اسلام و #انقلاب، نوید بخش رشد و توسعه روز افزون نیز خواهد بود، و نیز #تکلیفی_الهی است، زیرا اگر بخواهیم اسلام و آموزه های ناب آن در کشور و میان آحاد جامعه به درستی پیاده گردد، باید همگان در تعیین #سرنوشت خود دخیل و سهیم باشند؛ چرا که خداوند میفرماید: «إِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» [۱]
🔹یعنی اگر هر #جامعهای بخواهد مرتبا رو به جلو حرکت کند، میبایست خودش در #تعیین_آینده خود بطور #جدی و مستقیم وارد شود، تا به درستی بتواند آن را رقم زند، و خود شاهد ثمرات شیرین آن باشد؛ و از طرفی کسی هم نمیتواند نسبت به #سرنوشت خود بیتفاوت بوده، به اینکه #رای ندهد و یا این که رای سفید در صندوق بیاندازد؛ چون وی به عنوان عضوی از پیکره #جامعه، علاوه بر بهرهمند بودن از امتیازات، در برابر آن #تکالیفی نیز دارد که یکی از آنها همین #رای_دادن میباشد، و اگر چنین نکند ممکن است افرادی در این عرصه اعمال نظر کنند و بخواهند جامعه به تباهی کشیده شود.
پی نوشت؛
[۱] قرآن کریم، سوره رعد، آيه ۱۱
منبع: وبسایت پرسمان
#انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️واجب است دخالت کنید!
🔹در قضیه #رئیس_جمهور، «تعیین رئیس جمهور» یکی از چیزهایی است که بر همه #مسلمان های ایران، بر همه #مکلّف های ایران #واجب است که در این امر دخالت داشته باشند. اگر دخالت نکنند و یک صدمهای به #اسلام برسد، هر یک یک ما در محکمه عدل الهی #مسئول هستیم؛ یک یک ما.
🔹کسی بگوید: «به من چه ربطی دارد؟» این است که بگوید: #اسلام به من چه ربطی دارد. مگر میتوانی بگویی: #اسلام به من چه ربطی دارد؟! تو #مکلفی حفظ کنی. #امانت_خداست و حفظش امروز به این است که رئیس جمهورش یک #رئیس_جمهور_صحیح باشد.
بیانات حضرت امام ۶۰/۰۴/۱۰
منبع: سایت جامع امام خمینی(ره)
#امام_خمینی #انتخابات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد