eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️چه عواملی سبب شد که (ع) معاویه را بپذیرد؟ (بخش دوم) 🔷 (ع) در جای دیگری فرمود: «وَ رَأَیْتُ أَهْلَ الْعِراقِ، لَایَثِقُ بِهِمْ أَحَدٌ أَبَداً إِلَّا غَلَّبَ؛ اهل عراق مردمانی هستند که هر کس به آنها اعتماد کند، مغلوب خواهد شد»؛ زیرا هیچکدام با دیگری در فکر و خواسته‌ ها، موافقت ندارند. آنان نه در خیر و نه شر، هیچ قصد جدی ندارند. [۱] با چنین مردمی، امکان برپایی جنگی با اهل شام، که اتحادی کامل داشته و هدف و نیت مشخصی داشتند، وجود نداشت. ، و . 🔷نگاهی به سخنان دردناک امام علی (ع) که در سالهای ۳۹ و ۴۰ هجری خطاب به مردم ایراد شده، هر منصفی را قانع می‌ کند که راهی جز واگذاری عراق به شام وجود نداشت. (ع) نمی‌ توانست با ، خود و شماری از شیعیانش را تسلیم شامیانی کند که فرمانده آنها، «بسر بن ارطاة» خونخوار بود. اکنون با ، بهانه‌ ای برای از چپاول و غارت وجود داشت. این ممکن بود (ع) با شماری اندک از سپاهیانش بایستد و به شهادت برسد؛ اما نتیجه آن چندان روشن نبود. 🔷 با طرح خون‌خواهی عثمان، فضای مسمومی ایجاد کرده بود. او علاوه بر شام، اکنون مصر و بسیاری از نقاط دیگر را در اختیار داشت. در برابر او (ع)، با آن همه سابقه و نفوذ کلام، کاری از پیش نبرده بود و این دلیلی جز زبونی عراق در برابر شام نداشت، در نیز لوث می‌ شد. این چهره‌ ای است که همه از می‌ شناسند و در شناسایی آن، نیازی به اصرار و اثبات نیست. گاه به خطا گفته شده است که (ع) از خونریزی بیزار بود. چنین چیزی درست نیست، او در طول جنگ «جمل» و «صفین»، خود در صحنه نبرد حضور داشت، سیره پدر را هم کاملا تأیید می‌ کرد. آنچه (ع) نمی‌ پذیرفت، بود که نتایج سیاسی روشنی نداشته باشد. ... پی‌نوشت [۱] الكامل فی التاريخ، ابن الأثير، عزالدين أبو الحسن على بن ابى الكرم، دار صادر، بيروت، ۱۳۸۵ق، ج ۳، ص ۴۰۵ برگرفته از کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۱۴۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️جایگاه اجتماعی زن در قرآن (بخش اول) 🔶در به لحاظ اجتماعی برای قرار داده شده است. ضرورت حضور زنان در مسائل اجتماعی، استقلال مالی قائل شدن برای زنان، و به رسمیت شناختن حقوق آنان، و دادن مسئولیت های مهم اجتماعی به زنان مثل امر به معروف و نهی از منکر بخشی از این برای است‌. 🔷نگاه ارزشی به در ادیان و اقوام مختلف همیشه مورد اختلاف بوده است. هرکس مدعی است در نظر و آیین او نگاه ویژه ای به زن شده است. آیا از و جایگاه او سخنی گفته است؟ در پاسخ به اینکه از جایگاه چگونه یاد کرده است فقط بخش کوتاهی از آیات را که به اشاره دارد، مورد بررسی قرار می دهیم. 🔷در  رسیدن به بین و تفاوتی نیست، چنانچه قرآن کریم می فرماید: «مردان و مسلمان، و مردان و با ايمان، و مردان و عبادت‌پيشه، و مردان و زنان راستگو، و مردان و زنان شكيبا، و مردان و زنان فروتن، و مردان و زنان صدقه‌ دهنده، و مردان و زنان روزه‌دار، و مردان و زنان پاكدامن، و مردان و زنانى كه خدا را فراوان ياد مى‌كنند، خدا براى [همه‌] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است». [احزاب، ترجمه آیه ۳۵] 🔷اما آنچه در حقیقیت تفاوت بین زن و مرد را رقم می زند، در است. با توجه به این تفاوت فیزیکی نگاه اقوام و ادیان به نیز متفاوت است. البته این نگاه متفاوت کاملا درست است، اما بحث در این است که به خوبی توانسته این تفاوت ها را درک کند؟ به حدی به اهمیت داده است، که خداوند در به نام (نساء) از آنان سخن گفته است. ... منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨ 🌷 ⭕️ و توسعه فرهنگ خانواده (بخش اول) 🔶با توجه به اهمیت ویژه که و یگانگی و بوده و بهترین فرصت را جهت اتفاق و اتحاد براساس صمیمیت هر چه بیشتر و دوام هر چه افزون تر اخلاقی، جسمانی و روانی به وجود می آورد، به بررسی در و شیوه هایی که در مقابل دشواری های زندگی به کار می برند می پردازیم 💠ارتقای فرهنگ مدارا 🔹علیرغم تغییرات فرهنگی و تغییر در شیوه های زندگی، بسیاری از افراد در با ، و اساسی هستند، و در نتیجه بسیار می بینند. مطالعات نشان داده است که (سازشی) و - اجتماعی در  بسیار مؤثر است. بنابراین، با توجه به اهمیت ویژه خانواده که کانون دوستی و یگانگی زن و مرد بوده و بهترین فرصت را جهت اتفاق و اتحاد بر اساس صمیمیت هر چه بیشتر و دوام هر چه افزون تر اخلاقی، جسمانی و روانی به وجود می آورد به بررسی نقش مؤثر زنان در خانواده و شیوه هایی که زنان خانه دار در مقابل دشواری های زندگی به کار می برند می پردازیم؛ چرا که یکی از در بروز ، اشکال در نحوه برخورد با است.   💠 را می توان با کلمه های ذیل بهتر بیان کرد 🔷وفق، سازش، آمیزش، سازگاری، تطبیق، توافق، مصالحه، همکاری، کنار آمدن، همسویی، یکی شدن، همزیستی مسالمت آمیز، هماهنگی، عادت کردن، همسازی، دمسازی، خوگرفتن، سازشکاری و امثال آن. فرد زمانی از بهره مند می شود که بتواند میان و برقرار کرده و انگیزه های خود را ارضا کند. ولی نباید فراموش کرد که در باید از سوی  و هر دو، مورد توجه قرار بگیرد؛ زیرا مدارای یک طرفه نوعی انحراف در رشد روانی اجتماعی خانواده محسوب میشود. ... 📕مهارت‌های زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه الزهرا (س)، قم، صص ۱۵۶-۱۴۳ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و علت برتری در حجاب (بخش دوازدهم) 🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند، نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و محسوب مى‏گردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا چیست؟ 💠حجاب و امنیت اجتماعی 🔷«كاركردهای فردی و اجتماعی »؛ در دو حوزه فردی و اجتماعی، قابل تصوّر است: الف) : همچون پاسخگویی به نیاز فطری «خوداستتاری» و تأمین امنیّت در برابر گرما و سرما و... ب) : هویّت‏بخشی و ایجاد از جمله این كاركردهاست. با عنصر ، نه تنها به ، و ملكات نفسانی پرداخته و را فراهم می‏سازد، بلكه باعث گسترش روزافزون و ایجاد زمینه‏ای جهت می‏گردد؛ همچنان كه خداوند سبحان، خطاب به پیامبر اكرم (ص) می‏فرماید: «به بگو تا چشمان خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، كه این بر پاكیزگی جسم و جان ایشان، بهتر است». [نور، ۳۰] 🔷همچنین می‏فرماید: «به و خود و به بگو كه خویشتن را با چادرهای خود بپوشانند كه این كار برای آن است كه آنها به شناخته شوند، تا از تعرّض و جسارت، آزار نكشند (در امنیّت كامل باشند)؛ خداوند در حقّ خلق، آمرزنده و مهربان است». [احزاب، ۵۹] همان‏گونه كه ذكر گردید، و برای و ، تنها از كاركرد فردی برخوردار نیست و فقط برای سامان‏دهی خلقیّات و ملكات نفسانی آدمیان، مؤثر نمی‏باشد، بلكه از نیز برخوردار است؛ غرایز، التهاب‏های جسمی و معاشرت‏های بی‏بند و بار را كنترل نموده، بر می‏افزاید. همچنین از انحلال كانون مستحكم و پایدار زناشویی جلوگیری نموده و امنیّت اجتماعی را فراهم می‏سازد. 🔷حال اگر كسانی با نگرش دینی، اسلامی یا با رویكرد جامعه‏شناختی و روان‏شناسی به چنین كاركردها و تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیّت اجتماعی پی ببرند، نه تنها هدفمندانه، زندگی می‏كنند، بلكه برای رفتارها و اندیشه‏هایشان دست به گزینش می‏زنند تا به اهداف متعالی الهی و انسانی دست یازند. از این‏رو به نیز به عنوان جهت تأیید و ترویج ارزش‏های اجتماعی، ‏_كننده آدمی و منشأ قرب الهی می‏نگرند. بنابراین، به منزله یك ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم، قلمداد می‏شود كه ، خانوادگی و پیوند عمیق میان حجاب ظاهری و بازداری باطنی و از همه مهمّ‏تر را فراهم می‏سازد و پیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است؛ چراكه پوشش و لباس هر بشری، پرچم كشور وجود اوست. پرچمی كه وی بر خانه وجودش نصب كرده است و با آن اعلام می‏دارد كه از كدام فرهنگ تبعیّت می‏كند. [فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل، ص۴۰] ... منبع: پرسمان / حقوق زن @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️چه عواملی سبب شد که (ع) معاویه را بپذیرد؟ (بخش سوم) 🔷نکته دیگری که را از دید امام (ع) روشن می‌ کند، آن است که اساسا در شرایط عادی، منوط به بوده، و حاکم در حد خاصی می‌ تواند، آنان را به حضور در جنگ وادار کند. در واقع دو نکته را باید از یکدیگر جدا کرد، یکی آن که آیا حاکم مسلمانان می‌ تواند به هر صورت و حتی در شرایط مخالفت آشکار اکثریت مردم، جنگ را آغاز کند؟ اگر چنین کاری را می‌ تواند انجام دهد، در چه شرایطی؟ نکته دوم آنکه به فرض، حاکم بتواند چنین کند، آیا چنین کاری به است یا نه؟ اصولا سیره رسول خدا (ص) آن بود که در امر جنگ با مسلمانان مشورت می‌ کرد. این در حالی بود که اولاً رسول خدا (ص) از ابتدا با مردم بیعت کرده بود، و ثانیاً آنکه جهاد در شمار فروعات اسلام بوده و اصولاً وظیفه مسلمانان است که همانند نماز به این دستور نیز عمل کنند. 🔷پس چرا آن حضرت، علیرغم این دو نکته، در امر جنگ با مردم مشورت می ‌کرد؟ دلیل نخست آن این بود که بار بوده و این بودند که این بار را بر دوش می‌ کشیدند. نماز خواندن عبادتی است که تنها وقت محدودی را از یک مسلمان می‌ گیرد؛ اما سبب از بین رفتن جان و مال مسلمان‌ ها و گاه آوارگی و خانه‌ به ‌دوشی است. با وجود برای که با شهادت یک نفر، طایفه‌ ای نگران و ناراحت می‌ شوند، طبیعی است که مردم خود در جریان آن قرار گرفته و با مشورت در این زمینه، قدری از بار این خسارت را بر دوش گیرند. رسول خدا (ص) - علیرغم آنکه جهاد از فروعات اسلام بود - در جنگ‌ های پیش از بدر از انصار که تعهد شرکت در جنگ‌ های آن حضرت را نداشتند استفاده نکرد. در بدر نیز، تنها پس از اعلام آمادگی رهبران آنها، از ایشان بهره گرفت. بعدها در احد و احزاب نیز مشورت‌ هایی داریم. 🔷اما درباره این نکته که آیا می‌ توان کاری را بر تحمیل کرد یا نه؟ سیره امیرالمؤمنین (ع) بر آن بود که تنها با نصیحت و احیاناً در دست گرفتن درّه (شلاق) به تربیت مردم بپردازد؛ اما (ع) حاضر نبود تا برای وادار کردن مردم برای شرکت در از شکنجه و شمشیر استفاده کند. [۱] آنحضرت به طور صریح می‌ فرمود: «من دیروز فرمان می‌ دادم و امروز فرمانم می‌ دهند. دیروز باز می‌ داشتم و امروز بازم می‌ دارند. شما زنده ماندن را دوست دارید و «لَیْسَ لِی أَنْ أَحْمِلَکُمْ مَا تَکْرَهُونَ؛ نرسد به من تا چیزی وا دارمتان که می‌ انگارید». [۲] 🔷 (ع) نیز به همین سیره پایبند بود. زمانی که می‌ دید خود مایل به داشتن چونان امامی نیستند و حاضر به حفظ موقعیت خویش در برابر شام نیستند، طبیعی بود که او بعد از که بخش عمده را پدرش پیشاپیش کرده بود، را رها کرده و به مدینه برود. (ع) را از که در انتظارشان است آگاه می‌ کرد: بدانید که بعد از من به سه بلا گرفتار خواهید آمد. خواری و ذلتی همه‌ گیر، شمشیری کشنده و استبداد و خودکامگی ستمکاران. در آن حالات مرا یاد خواهید و آرزو کنید که کاش مرا می‌ دیدید و یاریم می‌ کردید و خون‌ های خود برای دفاع از من بر خاک می‌ ریختند. [۳] ... پی‌نوشتها [۱] الغارات، ثقفى، ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال، مترجم: آيتى، عبد المحمد، وزارت ارشاد، چ ۲، ‏ص ۱۷۳ [۲] نهج البلاغة، صبحي صالح، هجرت‏، قم‏، چ اول، ص ۳۲۴، (خطبه ۲۰۸) [۳] الغارات، همان، ص ۱۸۵ برگرفته از کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۱۴۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️کودکان و نوجوانان در کشاکش جذابیت‌های فضای مجازی (بخش دوم) 💠رابطه عزت نفس و سلامت مجازی 🔷امر و نهی در زمینه فضای مجازی که هم جذابیت‌های خیره‌ کننده‌ای دارد و هم تبلیغات کَرکننده‌، باید اصولی و حساب شده باشد. گر چه ما در نگاه ابتدایی، شاید به کاری نداشته باشیم، و بیشتر آسیب‌های ظاهری آن مانند اعتیاد به نت، پرخاشگری و... را ببینیم، اما واقعیت این است که مختص کودکان و نوجوانان نیست، و همه اقشار جامعه را درگیر خود کرده است؛ این واقعیت را باید خودمان بدانیم و به فرزندان خود در حد ظرفیت و پذیرش گوشزد کنیم، چرا که برای هر ، شرط اول ماجراست. 🔷اگر می‌خواهیم خود، در این داشته باشند، و ما به نتایج خوبی در این زمینه برسیم، باید در این زمینه افزایش یابد. که رکن اولی آن، است، و نه توبیخ و تنبیه‌های کورکورانه، باید در قرار بگیرد، و با این مبنا است که می‌توان در زمینه از و بازی‌های رایانه‌ای برای فرزندان گام‌های موثری برداشت. امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «مَن کَرُمَت عَلَیهِ نَفسُهُ، لَم یُهِنها بِالمَعصِیَةِ؛ هر کس براى خودش باشد، آن را با ، بى‌ارزش نمى‌سازد.» [۱]   🔷حال جدای از اینکه به از ، می‌تواند به و کنترل مناسب آنها در این فضا کمک کند، اما برای جذابیت‌های این فضا که بدان اشاره شد نیز باید را مد نظر قرار داد. به طور کلی با دو روش و می‌توان این مدیریت را دنبال کرد که در بخش‌های بعدی این نوشتار بدان ها خواهیم پرداخت. ... پی‌نوشت [۱] ترجمه تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۲۹۳، مصطفی درایتی، انتشارات مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی، قم ✍مصطفی راهی منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🌷✨🌷✨🌷✨🌷✨ 🌷 ⭕️ و توسعه فرهنگ خانواده (بخش دوم) 🔶با توجه به اهمیت ویژه که و یگانگی و بوده و بهترین فرصت را جهت اتفاق و اتحاد براساس صمیمیت هر چه بیشتر و دوام هر چه افزون تر اخلاقی، جسمانی و روانی به وجود می آورد، به بررسی در و شیوه هایی که در مقابل دشواری های زندگی به کار می برند می پردازیم. 💠مشکلات زندگی زناشویی 🔷۱) فرد از که بیشتر مبتنی بر نگرش موجود در خانواده اصلی او است. ۲) : شایع‌ترین مشکلی که زوج های ناراضی مطرح می کنند، در است. اگر همسران مسائل خود را با یکدیگر با مطرح نکرده و به راه حل مثبتی که هر دوی آنها با آن توافق داشته باشند نرسند، منجر به در رابطه و یا پایان یافتن آن می شود. ۳) و صداقت: زن و شوهر برای وصول اعتماد و اطمینان کامل نسبت به یکدیگر، در درجه اول موظف هستند از انجام که موجب می شود، و یا از ابراز هر کلمه یا جمله ای که در طرف مقابل شک و تردید ایجاد می کند، شدیدا اجتناب کنند. ۴) و تفاهم : زوجین تفاوت های فردی بین انسانها را در نظر نگرفته، شنونده خوبی نبوده و با حوصله سخنان طرف مقابل را گوش نمیدهند.   🔷 ۵) : در زندگی مشترک، ، و طراوت به وجود می آورد. این امر فقط لازمه روزهای نخستین ازدواج نیست، بلکه با گذشت زمان نهال نوپای زندگی به درختی تناور تبدیل می شود که نیاز بیشتری به آبیاری دارد. با و نشان دادن علاقه به هم می توان این درخت را پربارتر نمود. ۶) : نشانه تغییر در سازمان خانواده است و با توجه به‌ اینکه بعد از تولد فرزند فشار کاری مقداری بیشتر می شود، والدین بایستی نسبت به انجام وظایف تربیتی شان در قبال فرزندان، اهتمام لازم را داشته باشند تا در این مورد دچار مشکل نشوند. ۷) تصمیم گیری: بررسی ها نشان داده، زنانی که به واسطه کار بیرون از خانه دارای درآمد می باشند، در مقایسه با زنان دیگر، مستقل از شوهران خود هستند. به نظر می رسد که تساوی بیشتر در حیطه شغلی میان همسران، منجر به تساوی بیشتر در تصمیم گیری های خانوادگی می شود.   🔷 ۸)‌ : مسئله مهم این است که اگر یک فرد درون گرا، با یک فرد برون گرا ازدواج کند، آیا زندگی موفقیت آمیزی خواهند داشت؟ به احتمال زیاد جواب منفی است؛ چرا که دقیقا دو قطب مخالف کنار هم قرار گرفته اند و مدام یکدیگر را دفع می نمایند و زمینه اختلاف به وجود می آید. با بررسیهای بالینی مشخص شده است که و زن و شوهر بر ازدواج آنها نقش تعیین کننده ای دارد. ۹) : نیاز به داشتن اوقات فراغت مشترک، یک نیاز اساسی برای عموم زوجها است و غفلت از این مسئله ممکن است باعث عدم رضایت زناشویی گردد. ۱۰) جهت‌گیری مذهبی: اعتقادات مذهبی، ارزشها و ، عامل دیگر در بروز تعارضهای زناشویی است. وقتی زن و شوهری در زمینه عقاید مذهبی - ارزشی، تفاهم نداشته باشند به تدریج مشکلات بروز خواهد کرد. ... 📕مهارت‌های زندگی زنان خانه دار، نویسندگان: دکتر سوسن سیف، دکتر مه سیما پور شهریاری، مهر انگیز شعاع کاظمی، محبوبه قسامی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه الزهرا (س)، قم منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️جایگاه اجتماعی زن در قرآن (بخش دوم) 🔶در به لحاظ اجتماعی برای قرار داده شده است. ضرورت حضور زنان در مسائل اجتماعی، استقلال مالی قائل شدن برای زنان، و به رسمیت شناختن حقوق آنان، و دادن مسئولیت های مهم اجتماعی به زنان مثل امر به معروف و نهی از منکر بخشی از این برای است‌. 💠اما در اینجا به بخشی کوتاهی از نگاه قرآن به زنان اشاره خواهیم کرد و در حقیقت ارزش این آیات زمانی روشنتر می گردد که نسبت به جایگاه زن در دوران جاهلیت مطلع باشیم! 1⃣ضرورت حضور زنان در مسائل اجتماعی 🔷«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَىٰ أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَ لَا يَسْرِقْنَ وَ لَا يَزْنِينَ وَ لَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَ لَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ ۙ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ اى پيامبر، چون زنان با ايمان نزد تو آيند كه [با اين شرط] با تو بيعت كنند كه چيزى را با خدا شريك نسازند، و دزدى نكنند، و زنا نكنند، و فرزندان خود را نكشند، و بچه‌هاى حرامزاده پيش دست و پاى خود را با بهتان [و حيله‌] به شوهر نبندند، و در [كار] نيك از تو نافرمانى نكنند، با آنان بيعت كن و از خدا براى آنان آمرزش بخواه، زيرا خداوند آمرزنده مهربان است». [ممتحنه، ۱۲] در این آیه شریفه، به مفاد آنچه بین (ص) و در بیعت گذشت، اشاره دارد که بعدها معروف شد به ، این ماجرا به خوبی نشانگر در می باشد، زن و دختری که در جاهلیت آنقدر کم ارزش شمرده شده است که در هنگام تولد کشته میشود، در نزد پیامبر خدا (ص) چنان ارزش پیدا می کند که دعوت به میشود. 2⃣استقلال مالی زنان وبه رسمیت شناختن اموال آنان 🔷«لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ؛ براى مردان از آنچه [به اختيار] كسب كرده‌اند بهره‌اى است، و براى [نيز] از آنچه [به اختيار] كسب كرده‌اند بهره‌اى است». [نساء، ۳۲] در این آیه شریفه، به و تصرف مالی او رسمیت بخشیده است. شاید سوال شود، این یک نگاه حداقلی به زنان است، چرا که مسلما هر انسانی چه زن و چه مرد باید در مقابل آنچه کسب می کند حق مالکیت داشته باشد؟ باید بگوییم این نگاه حداقلی نیست، چرا که ما داریم از بحث می کنیم، حقوقی که در جاهلیت، و حتی امروز در برخی از اقوام و جوامع از زنان سلب شده است. فلذا به رسمیت شناختن آن حقوق، هر چند مسلّم، در برابر عده ای و عصری که حاضر به پذیرش نبودند، و می توانست برای پیشرفت و پذیرش اسلام هزینه ساز باشد، کاملا نشانگر در است. ... منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️چه عواملی سبب شد که (ع) معاویه را بپذیرد؟ (بخش چهارم) 🔷 (ع) در و به درخواست‌ های وی برای جنگ، در آستانه اصرار معاویه در کناره‌ گیری وی، ضمن سخنانی به بیان مواضع خود پرداخت. (ع) در آغاز اعلام کرد که درباره با شام هیچ‌گونه و دودلی ندارد: «وَ اللهِ لَا ثَنَانَا عَنْ أَهْلِ الشَّامِ شَکٌّ وَ لَا نَدَمٌ وَ إِنَّمَا نُقَاتِلُ أَهْلَ الشَّامِ بِالصَّبْرِ وَ السَّلَامَةِ؛ و پشیمانی ما را از جنگ با شامیان باز نمی‌ دارد؛ بلکه ما با بردباری و آرامش، با آنها می‌ جنگیم». آنگاه (ع) به بیان پرداختند: «شما با تفاوت کرده‌ اید. آنگاه که به صفین می‌ رفتید، در پیش رویتان بود؛ اما امروز دنیاتان مقدم بر دینتان است». 🔷آنگاه افزود: «شما در بین دو جنگ خونین صفین و نهروان قرار گرفته‌ اید، بر کشته‌ های خود می‌ گریید و درباره آنها، در طلب خون خویش هستید... و اکنون از ما کرده، صلحی که هیچگونه سرافرازی و شرافت و انصافی در آن وجود ندارد. «أَلَا وَ إِنَّ مُعَاوِیَةَ دَعَانَا إِلَی اَمْرٍ لَیْسَ فِیهِ عِزٌّ وَ لَا نِصْفَةٌ». (ع) با این بیان به اعلام کردند که وارد شدن در کار به هیچ روی به نفع مردم عراق نیست. پس از آن، امام از مردم خواست تا تکلیف او را روشن کنند: «فَإِنْ أَرَدْتُمُ الْمُوْتَ رَدَدْنَاهُ عَلَیْهِ وَ حَاکَمْنَاهُ إِلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِظَبْیِ السُّیُوفِ وَ إِنْ أَرَدْتُمُ الْحَیَاةَ قَبِلْنَاهُ وَ أَخَذْنَا لَکُمُ الرَّضِیُّ؛ اگر ، صلح او را رد کرده، با تکیه بر شمشیرمان، کار او را به خدا وا می‌گذاریم؛ اما اگر را دوست دارید، او را بپذیریم و برای شما تأمین بگیریم». [۱] 🔷در این وقت از هر سوی مسجد به فریاد در آمده و با ندای «الْبَقِيَّة الْبَقِيَّة»  را امضا کردند. (ع) در جای دیگری فرمود: «إِنِّی رَأَیْتُ هَوَی عِظَمِ النَّاسِ فِی الصُّلْحِ وَ کَرِهُوا الْحَرْبَ فَلَمْ أَحَبُّ أَنْ أَحْمَلَهُمْ عَلَی مَا یَکْرَهُونَ؛ من را در و ناخشنودی نسبت به جنگ دیدم و دوست ندارم تا آنها را بر آنچه ناخوش دارند، اجبار کنم». [۲] و در جای دیگری فرمود: «أَرَی أَکْثَرُکُمْ قَدْ نَکَلَ عَنِ الْحَرْبِ وَ فَشَلَ فِی الْقِتَالِ وَ لَسْتُ أَرَی أَحْمِلُکُمْ عَلَی مَا تَکْرَهُونَ؛ من دیدم که از شده و در جنگ و من چنان نیستم، تا شما را بر آنچه ناخوش دارید، اجبار کنم». [۳] 🔷 (ع) را به یاد کردند. در شرایط عادی، راه حلی جز این امر وجود ندارد. آن حضرت در جای دیگری فرمود: «وَ اللهِ إِنِّی سَلَّمْتُ الْاَمْرِ لَأَنِّی لَمْ أَجِدْ أَنْصَاراً وَ لَوْ وَجَدْتُ أَنْصَاراً لَقَاتَلْتُهُ لَیْلِی وَ نَهَارِی حَتَّی یَحْکُمَ اللهُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ؛ ، من از آن روی کار را به او سپردم که ، اگر یاوری می‌ داشتم شبانه روز با او می‌ جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند». [۴] ... پی‌نوشتها [۱] ترجمة الامام الحسن(ع) من تاریخ دمشق، ابن عساکر، محقق: المحمودی، محمد باقر، موسسة المحمودی، بیروت، ص ۱۷۸ تا ۱۷۹؛ الکامل فی التاریخ، ابن الأثير، ج ۳، ص ۴۰۶؛ أعلام الدين في صفات المؤمنين‏، ديلمى، محقق / مصحح: مؤسسة آل البيت(ع)، مؤسسة آل البيت(ع)، قم‏، ‏چاپ اول‏، ص ۱۸۱؛ بحار الانوار، محقق/ مصحح، جمعی از محققان، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چ ۲، ج ۴۴، ص ۲۱ [۲] اخبار الطوال، الدينورى، ابو حنيفه احمد بن داود، محقق: عبد المنعم عامر، مکتبة عیسی البابی، قاهره، ص ۲۲۰ [۳] همان، ص ۲۱۷ [۴] بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۱۴۷؛ همان، ص ۴۵ تا ۴۶ برگرفته از کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۱۴۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تفکیک ناپذیری از اخلاق در اسلام (بخش اول) 🔶 ، سیاست خاصی است و با سیاستهای منفور جهان به هیچ وجه قابل مقایسه نمیباشد. در مساله وحدت و در ، اختلاف اساسی اسلام، با فلسفه سیاسی غرب آشکار می شود. در نظام سیاسی اسلام، نه تنها از سیاست جدا نیست، بلکه بر استوار است. 🔷 در برای است. تجمع همه قدرتها نیز در یک شخص، قدرت دادگری و انصاف را از او می ستاند به قول «لرداکتون» مورخ انگلیسی، « فاسد کننده است و قدرت مطلق، فساد مطلق می آورد، که همه اموال، همه قدرتها و همه امور را در اختیار داشتند، مجالی برای برای آنها باقی نماینده بود، هرچه را میکردند، در ملک خود میکردند، نه در ملک دیگری و مگر تصرف در ملک خود خلاف عدالت است؟!» [۱] 🔷یا به تعبیر «منتسکیو» تجربه تاریخ نشان داده است که وقتی کسی همه کاره شد، و فرمانش در حکم قانون بود، ابائی از بی عدالتی نخواهد داشت. یک فرد که دارای قدرت مطلقه است، ناشدنی است و به همین روی دستور دادن به آن، امری غیر اخلاقی است. اقتضای واقعیت چنین است که ، سر به ستمگری خواهد کشید و به هیچ اندرزی از ستم روی بر نخواهد یافت». [۲] یا به گفته «بیسمارک»، «حق در لوله تانگ است»، [۳] و لذا قدرت هم ذاتا خبیث و ناپاک معرفی شده است. 🔷ولی در ، برای کسب قدرت نیست، بلکه وسیله ای است برای و و از بین بردن و فساد، هدف خدمت به مردم، و آشنا ساختن آنها با فضائل و کمالات انسانی است، و لذا هیچ وقت در ، در معرض این خطر قرار نمیگیرد که به شر روی آورد و خویشتن را به گناه و پلیدیها آلوده سازد. 🔷پس ، می تواند با و در امور سیاسی مداخله کند و حتی در آن صورت، و پاکیش بیشتر ارزش پیدا میکند، و البته داشتن چنین اخلاقی به کاملا کمک مینماید تا به هدف نهائی نزدیک شود، زیرا هدف از آن، است و چون هدف سیاست اسلامی آن است که در جامعه و فضائل انسانی را به کمال نهائیش برساند و افراد جامعه را از عالیترین صفات انسانی برخوردار سازد، و لذا با مراعات مقررات اخلاقی عملا بالاترین احترام را به می نمایند. ... پی‌نوشتها [۱] دانش و ارزش، ص ۲۹۷ و ۲۹۸ [۲] مدرک قبل [۳] همان کتاب ص ۳۰ برگرفته از فصلنامه مکتب اسلام، شماره ۷، داود الهامی منبع: حوزه نت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ و علت برتری در حجاب (بخش سیزدهم) 🔶باید توجه داشت كه همانطور كه بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏باشند، نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و محسوب مى‏گردد. در این جا چند نكته وجود دارد كه براى روشن شدن آنها باید دید اساسا چیست؟ 💠 ، هدف اساسی وجوب حجاب 🔷با توجه به آیات قرآن مجید، به خوبی مشخص و معیّن می‏گردد كه هدف از تشریع وجوب دست‏یابی به ، ، و جهت استحكام و گسترش است. «و اِذا سَأَلْتُموهُنَّ مَتاعا فَسْئلوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُم أطْهَرُ لِقلوبِكُم و قُلُوبِهِنَّ». [احزاب، ۵۳] 🔷چون به نامحرم توسط ، باعث و تهییج جنسی آنان و در نتیجه منجر به و ریشه‏كن نمودن امنیّت اجتماعی می‏شود، در كنار و پوشش بدن به ، را نیز امر به و داده و نگاه به نامحرم را بر ایشان، حرام كرده است. 🔷چنانكه در این‏باره از امام رضا (ع) نقل شده است: «حرّم النَّظَر الی شُعورِ النّساء المَحْجوبات بالاَزْواج و غَیْرهِنَّ مِنَ النّساء لما فیه مِنْ تَهْییجِ الرّجال و ما یَدْعوا التَّهْییج الی الفَساد و الدُّخول فیما لا یحلّ و لا یجمل؛ به موهای زنان باحجاب ازدواج‏كرده و بانوان دیگر، از آن جهت حرام شده است كه نگاه، را برمی‏انگیزد و آنان را به فرا می‏خواند در آنچه كه ورود در آن نه حلال است و نه شایسته». [بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۴] 🔷از مجموع گفتار فوق روشن می‏گردد كه از علاوه بر موارد مذكور، و از ، جهت تأمین و گسترش است. ... منبع: پرسمان / حقوق زن @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️کودکان و نوجوانان در کشاکش جذابیت‌های فضای مجازی (بخش سوم) 🔶«روش کنترل فرزندان در فضای مجازی»؛ به طور کلی با می‌توان این مدیریت را دنبال کرد و تمام تلاش والدین باید این باشد که به فرزندان در حرکت در این دو مسیر کمک نماید:   1⃣اقدامات تقویتی 🔷هر چه از بیشتری برخوردار باشد، در کشش‌ها و جذبه‌های دنیایی که ممکن است او را به خطر بیندازد مستحکم‌تر و باثبات‌تر عمل خواهد کرد. به عنوان مثال باید گفت که وزن هر چیزی بیشتر باشد، برای حرکت دادن آن به نیرویی بیشتر نیاز داریم؛ بر مبنای همان کرامت نفس که پیشتر بدان اشاره شد، در حدیثی دیگری از امام سجّاد (علیه السلام) نقل شده که اصلا و برای بی‌ارزش می‌شود، و به نوعی برای او اهمیت و تأثیر کمتری دارد: «مَن کَرُمَت عَلَیه نَفسُهُ هانَت عَلَیهِ الدُّنیا؛ هر کس براى خودش ارزش قائل باشد، دنیا نزد او خوار مى‌شود». [۱]   🔷اگر بخواهند که از گیر و دار بازی‌های رایانه‌ای و ساعت‌ها پرسه زدن در خلاص شوند، اولین نکته این است که بر او و او بیفزایند، تا از این مسیر بر میزان او افزوده باشند، و مقام‌سازی او را از دنبال نمایند. شاید سخت باشد باور این مطلب که میزان از ، ، تبلت و... به میزان ، کارآمدی و رابطه مستقیم داشته باشد، اما به هر صورت بررسی‌های میدانی و تحقیقات گسترده در این زمینه این مطلب را ثابت کرده است. ...   ✍مصطفی راهی منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️چه عواملی سبب شد که (ع) معاویه را بپذیرد؟ (بخش پنجم) 🔷یکی دیگر از (ع) برای ، آن بود که اقدام مزبور برای انجام شده است. معترضان به امام از دو گروه بودند، کسانی که از افراطیون خارجی بوده و به همین دلیل با امام علی (ع) نیز درگیر شده بودند و گروهی از شیعیان که روحیه انقلابی و آتشین داشته و با تسامح، میانه‌ ای نداشتند. آنها با صلح مخالف بوده و گاه‌ و بی‌ گاه به امام (ع) اعتراض می‌ کردند. از میان معترضان کسانی بودند که امام (ع) را «مُذِلُّ الْمُؤْمِنِینَ» می‌ خواندند. (ع) در برابر، اقدام به را دانسته و خود را  معرفی می‌ کردند. دلیل این امر را نیز چنین یاد می‌ کردند: «إِنّی لَمَّا رَأَیْتُکَ لَیْسَ بِکُمْ عَلَیْهِمْ قُوَّةٌ، سَلَّمْتُ الْأَمْرَ لَأَبْقَی أَنَا وَ أَنْتُمْ بَیْنَ أَظْهَرِکُمْ؛ زمانی که دیدم شما در اختیار ندارید، کار را تسلیم کردم تا من و شما بمانیم». [۱] 🔷از عبارات دیگر آن حضرت، چنین به دست می‌ آید که از آنها و خود، بوده است. (ع) در سخنی، اقدام خود را شبیه سوراخ کردن کشتی توسط آن عالِم همراه موسی (ع) کرد که هدف او حفظ کشتی برای صاحبانش بود. امام (ع) در سخن دیگری فرمود: «فَصَالَحْتُ بَقْیاً عَلَی شِیعَتِنَا خَاصَّةً مِنَ الْقَتْلِ فَرَأَیْتُ دَفْعَ هَذِهِ الْحُرُوبِ إِلَی یَوْمَ‌ مَّا، فَإِنَّ اللّهَ کُلُّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ؛ من برای از قتل مصالحه کردم، و تا این جنگها را تا مدتی به تأخیر بیندازم، چه خداوند هر روز دست‌ اندرکار، کاری است». [۲] 🔷آنحضرت در پاسخ یکی دیگر از معترضان فرمودند: «مَا أَرَدْتُ بِمُصَالِحَتِی مُعَاوِیَةَ إِلَّا أَنْ أَدْفَعَ عَنْکُمْ الْقَتْلَ عِنْدَ مَا رَأَیْتُ تَبَاطِئُ أَصْحَابِی عَنِ الْحَرْبِ وَ نُکُولِهِمْ عَنِ الْقِتَالِ؛ هدف من در مصالحه با معاویه جز آن نبود، که وقتی را از و آنها را از دیدم، لااقل جان شما را حفظ کنم». [۳] (ع) در برابر معترض دیگری، را (ص) می‌ داند، با این تفاوت که آن صلح، صلح با کفار «بالتنزیل» بوده و این با کفار «بالتأویل». سپس فرمودند: «وَ لَوْ لَا مَا أَتَيْتُ لَمَا تُرِكَ مِنْ شِيعَتِنَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدٌ إِلَّا قُتِلَ؛ اگر من چنین نمی ‌کردم، از ما کسی نبود جز آن که می‌شد». [۴] 🔷امام در پاسخ اعتراض «حجر بن عدی» فرمود: «یَا حِجْرُ! لَیْسَ کُلُّ النَّاسِ یَحِبُ مَا تُحِبُّ وَ مَا فَعَلْتُ اِلَّا إِبْقَاءَ عَلَیْکَ وَ اللهُ کُلُّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ؛ ای حجر! همه مردم آنچه را تو دوست داری، خوش نمی‌دارند. من این اقدام را جز به قصد زنده ماندن تو [و امثال تو] نکردم، خداوند نیز هر روز دست اندر کار، کاری است». [۵] همچنین «مالک بن ضمره» درباره صلح به امام اعتراض کرد. امام (ع) در پاسخ او فرمودند: «یَا مَالِکُ! لَاتَقُلْ ذَلِکَ، إِنِّی لَمَّا رَأَیْتُ النَّاسَ تَرَکُوا ذَلِکَ اِلَّا أَهْلَهُ، خَشِیتُ أَنْ تَجْتَثُّوا عَنْ وَجْهِ الْاَرْضِ، فَأَرَدْتُ أَنْ یَکُونَ لِلدِّینِ فِی الْاَرْضِ نَاعِیٌ؛ ای مالک! چنین مگوی، زمانی که من دیدم که جز عده‌ ای این کار را ترک کردند، ترسیدم که از زمین کنده شود. پس مصمم شدم تا ، در روی زمین فریادگری باقی بگذارم». [۶] ... پی‌نوشتها [۱] بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چ۲ ج ۴۴، ص ۱۹؛ تحف العقول، ص ۲۲۷؛ فرائد السمطين في فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم(ع)، شافعى، ابراهيم بن سعد الدين، محقق: محمودی محمد باقر، مؤسسة المحمودی، بيروت‏، ‏بی تا، ج ۲، ص ۱۲۰ [۲] الأخبار الطوال، الدینوری، محقق: عبد المنعم عامر، ص ۲۲۰؛ مناقب آل أبي طالب(ع)، ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على‏، علامه‏، قم‏، چ۱، ج ۴، ص ۳۵ [۳] اخبار الطوال، همان، ص ۲۲۱ [۴] علل الشرائع‏، ابن بابويه، محمد بن على‏، مطبعة الحیدریه، نجف، ج ۱، ص ۲۱۱؛ عوالم العلوم، همان، ج ۱۶، ص ۱۷۴ [۵] بحارالانوار، همان، ج ۴۴، ص ۲۹، ۵۷؛ مناقب، ابن شهر آشوب، همان، ج ۴، ص ۳۵؛ عوالم العلوم، همان، ج ۱۶، ص ۱۷۰ [۶] ترجمة الامام الحسن(ع)، ابن عساکر، همان، ص ۲۰۳ برگرفته از کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۱۴۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel