eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دوستی و تکریم نوجوانان توسط والدین، چه نقشی در تربیت صحیح آنها دارد؟ (بخش چهارم و پایانی) 🔸 در مسير «تربيت و تکريم نوجوانان» با توصيه به مؤلفه هايی چون محبت، احترام، چشم پوشی و...، نقش مؤثر اين امور را در شکل‌گيری صحيح شخصيت آنها مورد تأکيد قرار داده است. گفتارها و رفتارهای معصومين عليهم السلام، گنجينه پايان نايافتنى اين توصيه ها و معارف سازنده است که در ادامه برخی از آنها را به صورت اجمالی مرور می‌کنیم. 💠چشم پوشی و بخشش، راهکار مقابله با خطاهای احتمالی نوجوانان 🔹همچنين بايد اين نکته را نيز مد نظر قرار داد که به خاطر ارتکاب خطا در اموری که - به تَبَعِ آشنايی کم‌شان با معارف دينى - اطلاعات کمی در موردشان دارند، مؤاخذه و عقاب نمی شوند. در حديثى امام علی (ع) می‌فرماید: «جهلُ الشَبابِ معذورٌ، علمُهُ مَحُقُور؛ ناآگاهی نوجوانان پذيرفته و آگاهی و دانش آنان ناچيز است». [۱] اين روايت بيان می کند که عذر نادانی نوجوان مقبول است؛ زيرا علم او در نوجوانی محدود و نارساست. به همين خاطر خداوند متعال توبه جوانان را راحت تر می پذيرد. در حديثى از پيامبر اکرم (ص) می خوانيم: «ما مِن شی أحَبُّ إلَی اللهِ من شابٍ تائِبٍ؛ چيزى محبوبتر از توبه کننده در نزد خداوند نيست». [۲] 🔹درباره برخورد والدين با خطاهای نوجوانان در تعليم و تربيت اسلامی، مفهوم و ترجيع‌بند بسيار مورد استفاده قرار گرفته است. يعنی والدين چنين وانمود کنند که اشتباهات و خطاهای فرزندان نوجوانشان را نديده اند. با بکارگيری اين روش، ديگر احساسات نوجوان با تذکرهای پی در پی جريحه دار نمی‌شود و لجاجت و ستيزه جويی در او زمينه‌ی رشد نمی يابد. امام علی (ع) نيز آن را از برترين کمالات انسان های بزرگوار میشمارد و می‌فرمايد؛ «أشرَفُ أخلاقِ الکَريم تَغافُلُهُ عَمَّا يعلَم؛ از برترين اخلاق انسان بزرگوار، تغافل او از دانسته های خويش است»‌. [۳] با رعايت اين نکات و ديگر نکاتی که در کتاب های اخلاق و تربيت اسلامی تفصيلا بيان شده اند، والدين می توانند زمينه‌یِ گذارِ سالمِ نوجوانانشان را از اين دوران حساس و پرالتهاب فراهم کنند. پی نوشت‌ها؛ [۱] غرر الحكم و درر الكلم‏، تیمی آمدی، دارالكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۳۳۹ [۲] شرح نهج البلاغة لابن أبی الحديد، مکتبة آیه الله المرعشی النجفی، چ اول، ج ۱۱، ص ۱۸۱ [۳] غرر الحكم و درر الكلم‏، همان، ص ۲۰۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️حماسه قیام شیعه عامل بقای اسلام 🔹 تا عصرهای اخیر، باز - علیه السلام - بودند که مقابل ایستادند و کردند. در عصر ما هم شما بزرگ اسلام تنها طایفه‌ای هستید که در مقابل و در مقابل ها ایستادید و با مشت خود و با مشت فشرده خود بر و غلبه کردید. به واسطه طایفه زنده است. قیام های پی در پی - علیه السلام - را زنده کرده است. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۷/۱۲/۱۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چاپلوسی  🔹خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ [آل عمران، ۱۸۸] گمان مبر آنها که از اعمال (زشت) خود خوشحال می‌شوند، و دوست دارند در برابر کار (نیکی) که انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند، از عذاب (الهی) برکنارند! (بلکه) برای آنها، عذاب دردناکی است!» تمجید و تقدیس دیگران به واسطه افعال و خلقیات نیکشان لازمه اخلاق اسلامی و نوعی شکرگزاری از آفریده های خداوند است. امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام می‌فرماید: «رُبَّما اسْتَحْلَی النَّاسُ الثَّناءَ بَعْدَ الْبَلاءِ؛ [۱] چه بسا مردم ستایش کسی را بخاطر تلاش‌ها و زحمت هایش شایسته می دانند». 🔹این احترام‌ها هر چند بر تواضع آدمی می افزاید ولی نباید از حد خود بگذرد و نام گیرد. امام علی علیه السلام می‌فرماید: «اذا مَدَحْتَ فَاخْتَصِرْ...؛ [از کتاب غررالحکم] اگر مدح کردی، مختصر کن...». کما اینکه اگر شخصی را به واسطه عمل ناشایست یا سخن ناپسند مورد مذمت قرار دادید، تعدّی از حد مورد نیاز شایسته نیست و لازم است همواره جایی برای آشتی باز بماند. امیرالمؤمنین در ادامه حدیث قبل می‌فرماید: «...اذا ذَمَمْتَ فَاقْتَصِرْ؛ اگر کسی یا چیزی را مذمّت کردی آن را کوتاه کن». احترام بیشتر از حد جواز، و خضوع و خشوع بیش از حد معمول، برای کسی خلق اسلامی شمرده نمی شود و دو منشاء ناپسند دارد که عبارتند از: سفاهت و کم خردی یا فرصت طلبی و منفعت خواهی. انسانی که بیش از حد از کسی مدح می کند و یا او را مذمت می نماید، عاقل نیست، او سفیه و احمق است. 🔹امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیث دیگری می‌فرماید: «اکبَرُ الْحُمْقِ الْاغْراقُ فِی الْمَدْحِ وَ الذَّمِّ؛ [همان] بزرگترين حماقت، اغراق در ستايش و نكوهش است». چنین کسی در پی رسیدن به منافع خویش است و لذا صفت مداحی، وصف قریب فرصت طلبانی است که همواره، باصطلاح «نان به نرخ روز می خورند» و گاهی با عمرو، و گاهی با زید می جوشند؛ کسانی که گاه خبث باطنی، آنها را فرمان به جدال و خصومت می دهد، و گاه به تملق و مداحی وادار می کند. نزد آنان هدف، وسیله را توجیه می کند، و آنچه برای آنها مهم است رسیدن به منفعت پیش بینی شده آنهاست و نه هیچ چیز دیگر. امام علی علیه السلام در روایت دیگری می‌فرماید: «احْتَرَسُوا مِنْ سَوْرَةِ الْاطْراءِ وَ الْمَدْحِ فَانَّ لَهُما ریحاً خَبیثاً فِی الْقَلْبِ؛ [همان] از شراره تملق و مداحی دوری گزینید که حاکی از بوی کثیف قلب مداحان و تملق گویان است». 🔹بنابراین مدح و ستایشی که اولّا لله صورت پذیرد، و برای مطامع دیگر و امیال دنیوی نباشد و ثانیاً از حد خود نگذرد، مذموم شمرده نمی شود. بلی، مدحی که از تعادل خارج شود، خلق اسلامی شمرده نمی شود. امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی دیگر می‌فرماید: «ایاک وَ الْمَلَقَ فَانَّهُ لَیسَ مِنْ خَلائِقِ الْایمانِ؛ [همان] از بپرهیز که آن از اخلاق مؤمن نیست». و نیز می فرماید: «لَیسَ الْمَلَقُ مِنْ خُلْقِ الْانْبِیاءِ؛ [همان] از شیوه ها و خُلقیات انبیاء نبوده است». 💠یک استثناء 🔹قبل از پیگیری بحث، لازم به توضیح است که اهمیت علم و دانش و تعلیم و تعلّم بدان حد است که اگر یادگیری منوط به چاپلوسی و تملّق از معلّم بوده و به غیر آن راهی نباشد، چنین عملی جایز است، مشروط بر آنکه عواقب منفی تملّق در معلّم بوجود نیاید. رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «لَیسَ مِنْ اخْلاقِ الْمُؤمِنِ الَّتمَلُّقُ وَ الَحَسدُ الّا فی طَلَبَ الْعِلْمِ؛ [۲] و حسد خلق و خوی مؤمن نیست، الّا در مورد ». پی نوشت‌ها؛ [۱] نهج البلاغه، (صبحی صالح) خطبه ۲۱۶ [۲] مستدرك الوسايل، ج ۹، ص ۱۸۱ و كنز العمال، ۲۹۳۶۴ 📕غضنفری، علی؛ اخلاق در قرآن و سنت حاوی یکصد مبحث اخلاقی، ج ۱، ص ۲۹۳ منبع؛ حوزه نت @tabyinchannel
⭕️گزیده‌ای از روایات جهاد با نفس 🔹 علیه‌ السلام فرمود: کسی است که وقتی شد، خوشنودی‌اش او را در و داخل نکند، و اگر به آمد خشمش او را از گفتن بیرون نبرد و در زمانی که دارد، قدرتش او را به به چیزی که حقی در آن ندارد، نکشاند. 📕وسائل‌الشیعه، ج١۵، ص١٩٢ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️شیوه امیرالمومنین (ع) برای فقر زدایی از جامعه (بخش اول) 🔸 (ع) با برپایی و جامعه را از فقر نجات داد. یکی از تعلیماتی که از ائمه اطهار (ع) مخصوصاً امیرالمومنین (ع) برای ما به یادگار مانده است، شیوه برطرف کردن فقر و اختلاف طبقاتی در بستر جامعه است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که جوامع مختلف از دیرباز تاکنون با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند و هر کدام بر اساس مبانی و جهان بینی خویش تلاش داشته‌اند که راه‌ حلی برای آن ارائه دهند، که معمولاً در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه شده و شکست خورده‌اند. اما در حکومت کوتاه امام علی (ع) این مشکل حل شد، و این امر به خاطر دو آموزه مهم اسلام است که در ادامه به تبیین آن می‌پردازیم: 💠«مساوات» 🔹یکی از  دستورات مهم دین مبین اسلام، تاکید بر مساله در جامعه است، که امیرالمومنین امام علی (ع) در مورد آن می‌ فرماید: «برترين مردانگى، شريك كردن برادران در اموال و برابرى با آنان در احوال است». [۱] «مواسات» معنای دقیقی دارد، که با انفاق و صدقه متفاوت است، زیرا انفاق و صدقه در جایی است که انسان بیشتر از نیاز خویش را در راه خدا به برادر دینی‌اش اهدا می‌کند، ولی در مواسات انسان فقط به اندازه نیاز خویش دارد، ولی همان را با برادر دینی‌اش تقسیم کرده و با یکدیگر استفاده می‌کنند. [۲] در حقیقت «مواسات» یک پله بالاتر از انفاق و صدقه است. 🔹در سیره امام علی (ع) موارد متعددی از این «مواسات» و برابری اجتماعی به چشم می‌خورد که نمونه‌ای از آن را می‌توان در کندن چاه و وقف آن برای فقرای مدینه، یا خرید دو پیراهن برای خودش و غلام‌شان و بخشیدن بهترین آن به غلام خویش دید. [۳] این مواسات و دست‌گیری از نیازمندان جامعه، در زمان برپایی حکومت آن حضرت به صورت پررنگ‌تری دیده می‌شود که نمونه‌ای از آن را می‌توان در ماجرای مشهور کمک آن حضرت به خانواده‌های شهدا مشاهده کرد. [۴] امیرالمومنین (ع) علاوه بر آن‌که عملاً «مواسات» و دست‌گیری از نیازمندان جامعه را انجام می‌داد، در بیانات خویش نیز جامعه اسلامی را به حمایت از این قشر دعوت می‌کرد، به گونه‌ای که در احادیث متعددی که از آن حضرت برای ما به یادگار مانده است، این موضوع مشاهده می‌شود. 🔹به عنوان مثال امیرالمومنین (ع) در حدیثی می‌ فرماید: «درباره یتیمان از خدا بترسید، مبادا كه گرسنه بمانند و در جمع و جامعه شما تباه شوند؛ من از پیامبر خدا شنیدم كه فرمود: اگر كسى یتیمى را، تا آنجا كه بى نیاز شود، سرپرستى كند، خداوند به پاداش این كار، بهشت را بر او واجب مى‌كند. چنانچه اگر كسى مال یتیم را بخورد، خداوند - سوختن در - آتش را بر او واجب مى‌فرماید». [۵] و یا در حدیث دیگری فرمود: «هر مرد و زن با ایمانى كه از روی دلسوزى و مهر، دست نوازش بر سر یتیمى بكشد، خداوند رحمان به هر تار مویى كه از زیر دست او بگذرد برایش ثواب مى‌نویسد». [۶] ... پی‌نوشت‌ها: [۱] غرر الحكم و درر الكلم، ص ۲۱۳ [۲] نک‌: حکمت‌نامه‌ی پیامبر اعظم ص (ری شهری)، ۵۸-۶۳ [۳] دانشنامه اميرالمومنين(ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج‏۱۰، ص۳۳۹ [۴] بحار الانوار، ج۴۱، ص۵۲ [۵] همان، ج‏۴۲، ص۲۴۸ [۶] همان، ج‏۷۲، ص۴ نویسنده: کمالی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️امتحانات الهی 🔹 در زندگىِ فرد است. از که داخل خانه یا محیط کار شما و با دوستان تان و در معاملات روزمرّه‌تان پیش می‌آید تا ، تا کارهای تعیین‌کننده، تا یک امضای کارآمد، تا یک سخن مؤثّر که از شما صادر می‌شود، همه و همه است. «لیبلوکم ایّکم احسن عملاً». بیانات مقام معظم رهبری ۷۵/۳/۲۹ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آثار صله رحم (بخش سوم) 🔸 آثار فراوانی دارد و روايات صله رحم و رسيدگى به ، متواتر و بسيار زياد است، كه ما فقط به دو روايت اكتفا مى كنيم. امام باقر (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و مرتفع ساختن احتياجات آنها، اعمال انسان را رشد و نمو داده [عاملى براى تكثير اعمال نيك است] و موجب زيادى اموال و رفع بلا و مصيبت گشته و محاسبه را آسان و اجل را به تأخير مى اندازد». امام صادق (ع) فرمودند: «رسيدگى به خويشاوندان و رفع احتياجات آنها و رفتار نيكو با همسايگان، شهرها را آباد و عمرها را زياد مى كند». 4⃣آسان شدن حساب در روز قيامت 🔹آسان گرفتن بر خلق خدا كه عيال او محسوب مى شوند، و به ويژه آسان گرفتن بر نزديكان و كمك كردن بر آنها، مسلّماً آسانى در آخرت را به دنبال دارد؛ زندگى و حياتى كه بر محور آگاهى و معرفت دور زده و در آن هر فردى جلوه اى از جلوات الهى و رَشحه اى از رَشَحات خداوندى به حساب آيد، و هر كمكى به فردى بر مبناى چنين ديدى انجام پذيرد، حياتى معقول خواهد بود و چنين حيات معقولى يقيناً، معلولى به نام آسانى حساب را به دنبال دارد. 🔹پيامبر اكرم (ص) زمانى كه پسر و دختر حاتم طایى در جنگ اسير شدند، با آنها رفتار اسير جنگى نفرمود و به آنها احترام گذارد، و وقتى از ايشان سؤال شد، چرا آنها را مورد احترام قرار داديد با اينكه كافر هستند؟ مى فرمايد: پدر آنها داراى خصلت نيكویى بود كه خدا آن را دوست دارد؛ او داراى صفت پسنديده سخاوت بود. وقتى پيامبر اکرم (ص) به خاطر آسان گرفتن و اعانت حاتم به مردم، حتى به فرزندان او آسان مى گيرد، چگونه خداوند متعال با خودِ افرادى كه متّصف به چنين صفت نيكى هستند، در دنيا و آخرت آسان نگيرد. ... 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، چ اول، ج ۱، ص ۳۳۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️امام رضا عليه السلام:  🔸«لا يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقيقَةَ الايمـانِ حَتّى تَكُونَ فيهِ خِصالٌ ثـَلاثٌ: اَلتـَفـَقـُّهُ فى الدّينِ، وَ حُسْنُ التَّقْديرِ فِى الْمَعيشَةِ وَالصَّبْرُ عَـلَى الرَّزايا».  🔹«هيـچ بنده اى به كمال حقيقى نمى رسد، تا اينكه اين در او باشد: ، اندازه و در زندگى، و بر سختی ها و ناملايمات». 📕تحف العقول، ص ۴۴۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چگونه در جنگ نرم قوی شویم؟ (بخش دوم)   🔸 ، عرصه جدیدی از مبارزه است که با استفاده‌ از ابزارهای‌ غیر نظامی، برای غلبه بر حریف بکار گرفته می‌شود. ظاهر این جنگ، عدم بکارگیری ابزارهای غیر خشن در تقابل با دشمن است که در آن، ترکیبی‌ از تاکتیک‌ های روانی، الکترونیکی، اطلاعاتی، سایبری و اطلاعاتی به چشم می‌خورد، اما به دلیل تغییر دادن نگرش‌ها و دیدگاه‌ها، اثرگذاری‌ تخریبی‌آن به‌ مراتب بیش از معرکه نظامی است. 💠پس‌ از ناکامی‌ دشمنان در جنگ‌های نظامی و فتنه‌های سال‌های اخیر، موضوع‌ جنگ‌ نرم اکنون به‌صورت جدی در دستور کار بوده و جمهوری‌ اسلامی ایران هدف این هجمه و حملات طراحان این جنگ قرار گرفته است. در این‌باره گفتنی است؛ 3⃣در ، بسیار تعیین‌کننده است، و برخلاف نبرد سخت که گاهی ضربات مقطعی می‌تواند مؤثر باشد، نتایج کوتاه‌مدت، تعیین‌کننده نیستند، و باید برای حصول نتیجه صبر کرد. بستر این‌ جنگ در واقع، است و طرفی می‌تواند در آن برنده باشد که بداند برای غلبه، صبر لازم است. از این‌رو، برنامه‌های مقطعی و گذرا برای غلبه بر جنگ نرم حریف، کارساز نیست و باید بر آن مداومت داشت، کما اینکه نیز همین شیوه را پی می‌گیرد و برای نتیجه بخشی و همراه کردن جامعه با نظرات خود، ده‌ها سال‌ کار شبانه‌روزی می‌کند. 🔹افزون بر این، چنانچه دشمن در یک جبهه جنگ نرم، زمین بخورد، به مفهوم عقب‌نشینی نیست، بلکه برای حمله‌ای جدید آماده می‌شود. به‌ عنوان نمونه، زمانی تلاش حریف بر این هدف متمرکز بود که دفاع مقدس را زیر سؤال ببرد، اما پاتک نیروهای انقلابی آنچنان سنگین بود که همگرایی تقریباً کاملی درباره حقانیت رزمندگان و دفاع مقدس در جامعه شکل گرفت. جبهه‌ نبرد نرم اکنون متفاوت شده و دفاع پیش‌دستانه از کیان نظام اسلامی، با حمایت از جبهه مقاومت و تقویت توان نظامی، در مرکز هجمه‌های تبلیغاتی و روانی قرار گرفته است. با این حساب، هدف‌ قرار دادن‌ معنویت‌ جامعه و در مردم، با هدف در تحقق آرمان‌ها در مدت‌ زمان طولانی، از جمله رئوس آسیب‌ هایی است که در این نوع از جنگ، روی آن‌ها به‌ صورت‌ کارشناسی‌ شده و تخصصی تمرکز می‌شود. 🔹برای‌ دفاع‌ و مقابله، طبعاً باید ابزارهای مناسب بکار گرفته شوند؛ تسلیحاتی‌ از جنس اعتقاد و ایمان راسخ به بنیان‌های ارزشی دینی و انقلابی. به فرموده : «امروز نیاز مهم کشور ما این است که جوان‌ های‌ ما مجهز بشوند به انواع ، سلاح‌ های جنگ نرم؛ یعنی و ... نسل جوانی که ما امیدهایمان را به آن دوخته‌ایم - [چون] آینده این کشور دست شما جوان‌هاست، امید به جوانه است - بایستی پولادین، محکم، با عزم، با بصیرت بداند که چه‌ کار می‌خواهد بکند، به کجا می‌خواهد برسد و چگونه باید این راه را طی کند؛ این احتیاج دارد به معارف‌ اهل‌ بیت (ع) که سلاح مصونیت بخش جامعه و نظام اسلامی و اسلام و مسلمین است». [۹۸/۱۱/۲۶] ... نویسنده: حسین کنعانی مقدم منبع: خبرگزاری‌ تسنیم به‌ نقل‌ از روزنامه‌ حمایت @tabyinchannel
⭕️عمل فرد، منجی آخرت 🔹 - سلام الله علیه - از قراری که نقل شده است، آن آخری که در معرض موت‌شان بوده است، جمع کردند عده‌ای را دور خودشان از عشیره خودشان گفتند که شما فردای نیایید بگویید که من مثلًا پسر حضرت صادق بودم، من برادر او بودم، من زن او بودم؛ نخیر، اینها نیست در کار، در کار است. باید همه با تان پیش خدا بروید. ما همه باید با مان پیش خدا برویم؛ نه اینکه حَسَبی در کار باشد، نه اینکه نَسَبی در کار باشد. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۶/۱۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️شیوه امیرالمومنین(ع) برای فقر زدایی از جامعه (بخش دوم) 🔸 (ع) با برپایی و ، جامعه را از فقر نجات داد. یکی از تعلیماتی که از ائمه اطهار (ع) مخصوصاً امیرالمومنین (ع) برای ما به یادگار مانده است، شیوه برطرف کردن فقر و اختلاف طبقاتی در بستر جامعه است. در حکومت کوتاه امام علی (ع) این مشکل حل شد و این امر به خاطر دو آموزه مهم اسلام است که در ادامه به تبیین دومین عامل آن می‌پردازیم: 💠برپایی عدالت اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی (۱) 🔹یکی دیگر از آموزه‌های مهم اسلام که سبب برطرف شدن فقر در جامعه می‌شود، برپایی‌ و مبارزه‌ با در سطح جامعه است. شاید بتوان ادعا کرد که مهم‌ترین توصیه حضرت برای حاکمان، برپایی است؛ به گونه‌ای که آن را سبب‌ حیات‌ مردم و اصلاح امور ایشان بر می‌شمارد. [۱] این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که امیرالمومنین (ع) در اولین سخنان خویش بعد از تشکیل حکومت، به صراحت در مورد آن می‌فرماید: «به خدا سوگند اگر آن (اموالى که از بیت المال غارت شده و عطایایى که عثمان بى حساب به این و آن بخشیده است) را بیابم که کابین زنان شده، یا کنیزانى با آن خریده شده باشد، همه را قاطعانه به بیت المال باز مى‌گردانم، زیرا عدالت مایه گشایش براى جامعه است و آن کس که عدالت براى او موجب مضیقه و تنگنا گردد، ظلم و ستم براى او سخت‌تر و تنگ‌تر است!». [۲] 🔹این موضوع در جای جای سیره حکومت علوی موج می‌زند، به گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد که جنگ‌های بزرگ دوران آن حضرت به خاطر مقابله‌ ایشان با زیاده‌خواهی‌ های‌ افرادی بود که تن به عدالت نمی‌دادند، و با بهانه‌ های واهی تلاش داشتند که بهره بیشتری از بیت المال مسلمانان ببرند. حضرت با کسانی که تلاش داشتند از طریق نامشروع به اموال مسلمانان چنگ زده و به ثروت دست یابند، بشدت‌ برخورد‌ می‌کردند؛ به گونه‌ای که نه تنها برای ایشان مجازات قرار می‌دادند، بلکه ایشان را رسوا نیز می‌کردند؛ آنچنان که آن حضرت زمانی که متوجه شد که مسئول بازار اهواز خیانت کرده است، به فرماندار اهواز دستور دادند که وی را گرفته و شلاق بزند و در بازار بچرخاند، حتی آن حضرت در آن نامه تصریح می‌کند که اگر شخصی قصد کمک به او را داشت، باید مورد مجازات قرار گیرد. [۳] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] غرر الحكم و درر الكلم، ص ۴۶۶ [۲] نهج البلاغة (سیدرضی‏)، ص ۵۷ [۳] منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، آیت الله بروجردی، ج‏۳۰، ص۱۱۲۹ نویسنده: کمالی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️اگر برگردید، برمی گردیم 🔹مرحوم شیخ محمدحسین‌اصفهانی می‌ گفت: از زمانی که مرحوم شیخ‌ فضل‌‌ الله‌ نوری را به دار آویختند، دیگر این ملت روی (روز) خوش نخواهند دید، ولی می‌دانیم که می‌ فرماید: «إِن اللهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتی یغَیرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ»؛ [۱] (خداوند را که بر قومی عطا داشته نمی‌دهد، مگر اینکه آنان، ، آن را دگرگون کنند). 🔹و نیزمیفرماید: «إِنْ عُدتمْ عُدْنَا»؛ [۲] (اگر ، ما نیز ). و نیز در روایت است: «مَنْ أَصْلَحَ فِیما بَینَهُ وَ بَینَ الله‏ِ، أَصْلَحَ الله‏ُ فِیما بَینَهُ وَ بَینَ الناس»؛ [۱] هر کس و را کند، خداوند رابطه او با مردم را سامان می‌بخشد». سعی کنیم با و و ، رابطه میان خود و خدا را اصلاح کنیم تا همه‌ چیز و برای ما رو به‌ راه شود. پی نوشت‌ها؛ [۱] قرآن کریم، سوره رعد، آيه ۱۱ [۲] همان، سوره اسرا، آيه ۸ [۳] کافی، ج۸، ص۳۰۷؛ من‌ لا یحضره‌ الفقیه، ج۴، ص۳۹۶؛ وسائل‌ الشیعة، ج۱۵، ص۲۹۷، ۲۹۸ 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۴ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️توسل و انس معنوی با امام زمان (عج) 🔹این که در مختلف وجود دارد که بعضی از اینها اسانید خوبی هم دارد، اینها است. و ، ، با آن بزرگوار از دور. این انس به معنای این نیست که حالا کسی ادعا کند که من خدمت حضرت می‌رسم یا صدای ایشان را می‌شنوم؛ ابداً اینجور نیست. غالب آنچه که در این زمینه گفته می‌شود، ادعاهایی است که یا دروغ است، یا طرف دروغ هم نمی‌گوید، تصور می‌کند، تخیل می‌کند. ما کسانی را دیدیم. 🔹آدم‌های دروغگویی نبودند، اما خیال می‌کردند، تخیل می‌کردند؛ تخیلات خودشان را به عنوان واقعیت برای این و آن نقل می‌کردند! نبایستی تسلیم این‌ها شد. راه درست، راه منطقی. آن ، توسل از دور است؛ است که آن را از ما می‌شنود، ان‌شاءالله می‌پذیرد؛ و لو اینکه ما با مخاطب خودمان از دور داریم حرف می‌زنیم؛ اشکالی ندارد. خدای متعال و را به آن بزرگوار می‌رساند. این و این بسیار خوب و لازم است. بیانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۴/۱۸ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️شیوه امیرالمومنین (ع) برای فقر زدایی از جامعه (بخش سوم و پایانی) 🔸 (ع) با برپایی و ، جامعه را از فقر نجات داد. یکی از تعلیماتی که از ائمه اطهار (ع) مخصوصاً امیرالمومنین (ع) برای ما به یادگار مانده است، شیوه برطرف کردن فقر و اختلاف طبقاتی در بستر جامعه است. در حکومت کوتاه امام علی (ع) این مشکل حل شد و این امر به خاطر دو آموزه مهم اسلام است که در ادامه به تبیین دومین عامل آن می‌پردازیم؛ 💠برپایی عدالت اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی (۲) 🔹حضرت نه تنها با جامعه خویش برخورد تندی داشت، بلکه اگر در جایی از حکومت ایشان شمه‌ای به مشام می‌رسید که امکان داشت در آینده فسادی را شکل دهد، آن حضرت به مقابله با آن می‌پرداخت؛ یعنی این‌گونه نبود که آن حضرت منتظر باشد که در جامعه فسادی ایجاد شود و بعد با آن برخورد کند، بلکه در نطفه فساد را خاموش می‌نمود، آنچنان که در نامه امام علی (ع) خطاب به عثمان بن حنیف می‌توان این مطلب را مشاهده کرد که حضرت خطاب به ایشان می‌فرماید: «پس از ياد خدا و درود! اى پسر حنيف، به من گزارش دادند كه مردى از سرمايه‌‏داران بصره، تو را به مهمانى خويش فرا خوانده و تو به سرعت به سوى آن شتافتى، خوردنى‏‌هاى رنگارنگ براى تو آوردند، و كاسه‏‌هاى پر از غذا پى در پى جلوى تو نهادند، گمان نمى‏‌كردم مهمانى مردمى را بپذيرى كه نيازمندان‌ شان با ستم محروم شده و ثروتمندان‌ شان بر سر سفره دعوت شده‏‌اند، انديشه كن در كجايى؟ و بر سر كدام سفره غذا مى‏‌خورى؟». [۱] 🔹عملیاتی کردن دو موضوع «مساوات» و «برپایی عدالت اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی»، بی‌شک اهمیتی فوق‌العاده در رفع بسیاری از مشکلات خواهد داشت؛ دو موضوعی که وظیفه همگان است و تمامی افراد باید برای رسیدن به آن تلاش داشته باشند، چنانکه مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خویش به آن اشاره کرده و می‌فرماید: «علاج فقر به شکل اصولی در هر جامعه‌ای، از راه استقرار و نظام عادلانه در محیط جامعه است، تا کسانی که اهل دست‌اندازی به حقوق دیگرانند، نتوانند ثروتی را که حقّ همگان است، به سود خود مصادره کنند». این یک وظیفه دولتی و حکومتی است؛ اما مردم هم به نوبه خود وظیفه سنگینی بر دوش دارند. اجرای برنامه‌های اجتماعی فقط در بلندمدت و میان‌مدت و به تدریج امکان‌پذیر است، اما نمی‌شود منتظر ماند تا برنامه‌های اجتماعی به ثمر برسد و شاهد محرومیت محرومان و فقر گرسنگان در جامعه بود. 🔹این وظیفه خودِ مردم و همه کسانی است که می‌توانند در این راه تلاش کنند. همه باید خود را موظّف به مواسات بدانند.  یعنی هیچ خانواده‌ای از خانواده‌ های مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیت‌ها و مشکلات خود تنها نگذاشتن؛ به سراغ آن‌ها رفتن و دست کمک رسانی به سوی آن‌ها دراز کردن. امروز این یک وظیفه جهانی برای همه انسان‌ هایی است که دارای وجدان و اخلاق و عاطفه انسانی هستند؛ اما برای مسلمانان، علاوه بر این‌که یک وظیفه اخلاقی و عاطفی است، یک وظیفه دینی است». [۲] پی نوشت‌ها؛ [۱]. نهج البلاغة، ص ۴۱۶ [۲] خطبه‌های نماز عید فطر، ۱۳۸۱/۹/۱۵ نویسنده: کمالی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️امام جواد عليه السلام:  🔸«تأخِيرُ التَّوبةِ اغْتِرارٌ، و طُولُ التّسْويفِ حَيْرَةٌ». 🔹به تأخير افكندن ، و است و طولانى شدن و امروز و فردا كردن، مايه و سرگشتگى. 📕تحف العقول، ۴۵۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چرا باید نماز را به زبان عربی خواند؟ 🔹غنای معنایی ، در مقایسه با زبان های دیگر بسیار بیشتر است. به گونه ای که با بررسی های انجام شده، بسیاری از مفاهیم موجود در در هیچ زبانی معادل ندارد. برای مثال، با تحقیقات کارشناسان ترجمه های قرآنی، عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» به هیچ زبانی درست ترجمه نشده و ترجمه آن با معادل گذاری و بدون تکیه بر تفسیر هرگز ممکن نیست. 🔹از سویی «عربی بودن نماز»، انس مسلمانان با زبان دین و کتابشان را بیشتر میکند. نتیجه، زمینه ساز آشنایی بیشتر با آموزه ها و فرهنگ دینی شان خواهد بود. خواندن نماز به یک صورت معیّن نیز آن را از دستبرد، تحریف، آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس هنگام ترجمه آن به دیگر زبان ها نگاه میدارد. با این دستور، روح این عبادت اسلامی بهتر حفظ می شود. [۱] 🔹زبان، جهت و افعال واحد در ، بیانگر روح اتحاد در میان جوامع مسلمانان است. هر مسلمانی در هر جای عالم باشد، به سوی یک قبله و با یک طریق و با یک زبان با معبود خویش به راز و نیاز بر می خیزد و در هر دیار و کشوری که انسان مسلمان وارد شود، هر چند زبان ها متفاوت است، در هر مسجدی که قدم بگذارد، شیوه نیایش با خدای سبحان یکی است و این خود، بهترین نوع اتحاد و همدلی را پدید می آورد. پی‌نوشت: [۱] آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی، پاسخ به پرسش های مذهبی، ص ۲۹۴ 📕​​​​​​​​​​پرسمان نماز، محسن محمدی منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️دشمن را ضعیف نپندارید 🔹اگر چنانچه بعد از ، خدای نخواسته کسانی بخواهند بکنند و در بین شما یک ایجاد بکنند، بدانید که این یک دستی است که از دراز شده است، تا اینجا هم آمده است. باید باشید، باید باشید که نباید ما را خوار و ضعیف بشماریم. ما باید هر روز هوشیار و بیدار باشیم که این که هستند، یا برای و یا برای اینها مشغول کارند... بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۴/۰۲/۱۶ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel