✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«آیه اولوا الامر» چگونه دلالت بر وجود امام زمان (عج) دارد؟
🔹يكی از آياتی كه دلالت بر وجود #امام_زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) دارد «آیه اولوا الامر» است. خداوند متعال در اين آيه مى فرمايد: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ؛ [نساء، ۵۹] اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولوا الأمر [اوصياى پيامبر]». از آيه فوق به خوبى استفاده مى شود كه در هر عصر و زمانى بايد امام معصومى در قيد حيات باشد که او را اطاعت نماييم، اطاعتى كه همانند اطاعت خداوند است. مقصود از «اولى الامر» در آيه فوق، كسانى اند كه امور مردم در اختيار آنان است و آنها کسی غير از معصومين (عليهم السلام) نيستند؛ زيرا آيه دلالت بر وجوب اطاعت به طور مطلق و بدون هيچ قيد و شرطى دارد. اين مستلزم «عصمت» آنان است وگرنه منجر به تناقض مى شود.
🔹به جهت آنكه اطاعت خدا و رسول بدون هيچ قيد و شرطى واجب است، حال اگر «اولى الامر» معصوم نباشند، و در برخى از موارد اشتباه يا سهو و نسيان داشته باشند و در عين حال اطاعت آنها به طور مطلق واجب باشد مستلزم تناقض در وجوب اطاعت است. نتيجه اينكه مقصود از «اولى الامر» در آيه، معصومين (عليهم السلام) هستند، كه در هر زمان بايد فردى از آنها باشد تا اطاعت گردد، و در اين زمان كسى جز «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نيست. از جمله روايات متواترى كه انطباق آيه فوق را بر اهل بيت (عليهم السلام) تأييد مى كند حديث معروف «ثقلين» است؛ زيرا پيامبر (صلی الله علیه و آله) در آن حديث امر به اطاعت از كتاب و عترت و اهل بيت معصوم خود كرده كه همان «اولوا الامر» در آيه فوق هستند و در آن نيز امر به اطاعت مطلق كرده است، و نيز آيه شريفه «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ؛ [رعد، ۷] و احاديث «دوازده خليفه» نيز بر اين برداشت از آيه فوق دلالت دارد.
🔹به همين جهت است كه برخى از «علماى اهل سنت» نيز قائل به نزول آيه فوق در شأن «اهل بيت» (عليهم السلام) شده اند از قبيل: ابن حيان اندلسى [۱]؛ نيشابورى [۲]؛ محمد صالح كشفى ترمذى [۳]؛ قندوزى حنفى [۴]؛ حموينى شافعى [۵]؛ حاكم حسكانى [۶]؛ حاكم حسكانى به سندش از مجاهد در تفسير آيه فوق نقل كرده كه اين آيه در شأن اميرالمؤمنين (ع) نازل شد، هنگامى كه پيامبر (ص) او را جانشين خود در مدينه قرار داد.
پی نوشتها؛
[۱] البحر المحيط فى التفسير، اندلسى، ابو حيان محمد بن يوسف، دار الفكر، ج ۶، ص ۳۵۴، (سوره رعد، آيات ۱ الى ۱۸).
[۲] جامع البيان فى تفسير القرآن، طبرى، دار المعرفه، چ اول، ج ۱۳، ص ۷۱، (سوره رعد آيه ۷).
[۳] مناقب مرتضوى، محمد صالح الحسينى (كشفى)، روزنه، چ اول، ص ۴۲
[۴] ينابيع المودة لذو القربى، قندوزى، سليمان بن ابراهيم، اسوه، چ دوم، ج ۱، ص ۲۹۶
[۵] فرائد السمطين فی فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم (عليهم السلام)، ابراهيم بن سعد الدين شافعى، مؤسسة المحمود، چ اوّل، ج ۱، ص ۱۴۸
[۶] شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، حسكانى، چ اول، ج ۱، ص ۳۸۳، (سوره رعد، آيه ۷).
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضواني، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ۱۳۹۰ش، ص ۲۹۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آرمان شهیدان فراموش نشود...
🔹 #جنگیدن با #دشمن هم از دور یک چیز آسانی به نظر میآید؛ تا کسی نرود آنجا، صدای توپ و تفنگ و انفجار و مانند اینها را نبیند و نشنود، درست #درک نمیکند که چه خبر است. این جوان پا میشود میرود آنجا، #جانش را کف دستش میگیرد، از خطرات عبور میکند، برای چه؟ این در #وصیّت_نامهها منعکس است؛
🔹برای #خدا، برای #امام، برای #حجاب. دیدید در وصیّت نامه های شهدا چقدر دربارهی «حجاب» توصیه شده؛ خب، #حجاب یک حکم دینی است؛ این #آرمان_شهیدان فراموش نشود. اینجور نباشد که تصوّر بشود «فقط یک #جنگی بود مثل جنگ هایی که بقیّه دارند در دنیا میکنند؛ بالاخره هر کشوری دشمنی دارد،
🔹گاهی جنگی اتّفاق میافتد، جوان هايى میروند در جبهه و میجنگند؛ کشته میشوند یا زنده برمیگردند یا مجروح برمیگردند؛ اینها هم مثل آنها»، این نبود قضیّه؛ قضیّه قضیّهی #دین بود، قضیّهی #آرمان_الهی بود، قضیّهی #حاکمیّت_اسلام بود، قضیّهی #انقلاب بود، #اسلام_انقلابی بود که اینها را میکشاند.
بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دختر، مرواریدی تمام نشدنی (بخش اول)
💠فراز و نشیب فرهنگی جامعه
🔹هر قدر هم برخی از اقشار جامعه چه از لحاظ جنس، چه از نظر سن و چه از هر زاویه دیگری در جامعه ای مورد بی مهری یا بی توجهی قرار گیرند هرگز از اهمیت آنها نمی کاهد. مثلاً در «جامعه عقب مانده و منحط عرب جاهلی» که «دختران»، محکوم به طرد و زنده به گور شدن و به عنوان عامل سیه روزی قلمداد می شدند، این «رسول گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله» بود که با افتخار و احترام هر چه تمام تر، دست دختر نازدانه خود «حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها» را مقابل دیدگان دیگران می بوسید، و برترین جایگاه را برای دختر خود ابراز می کرد تا مهر بطلانی باشد بر گمان های اکثریت و افکار عمومی گمراه آن برهه. «رسول اکرم صلّی الله علیه و آله» در مقطعی که احترام و بزرگداشت و فهم درخور از شخصیت دختران در اوج تهدید و تحقیر قرار داشت، اوج احترام و بزرگداشت به عزیزترین دختر تاریخ را برای همیشه به ثبت رساند، تا بار دیگر بر این گزاره قرآنی صحه نهد که: «...بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُون؛ [لقمان، ۲۵] ...بلکه بیشترشان نمی دانند».
💠سرمایه تمام نشدنی به نام دختر
🔹قبل از منابع طبیعی، معادن، طلا، پول پرقدرت، سلاح های پیشرفته و هر مؤلفه دیگری، بزرگترین سرمایه و دارایی هر جامعه ای که عامل برتری بی چون و چرا بر جوامع دیگر می شود، نیروی انسانی آن جامعه است. ارزش نیروی انسانی به اندازه ارزش یک دنیاست و با هیچ چیز دیگر همتا شمرده نمی شود. در این میان، «دختران» از ارزش والا و بسیار حساس و تعیین کننده ای در جامعه برخوردارند، تا جایی که به جرأت می توان ارزش هر جامه ای را با میزان ارزشمندی دخترانش سنجید، و به جرأت می توان گفت اولین دینی که جایگاه واقعی دختران و زنان را به طور کامل تبیین کرده «دین مبین اسلام» و اولین کسی که آن را پاس داشته است شخص «رسول گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله است».
💠نضج سلول های جامعه
🔹«خانواده ها»، به عنوان سلول های یک جامعه تلقی می گردند. همچنان که سلول های بدن انسان به مرور پیر شده، می میرند و سلول های جدیدی جایگزین سلول های مرده می شوند، خانواده ها هم به مرور جای خود را به خانواده های جدید می دهند و چه امنیتی بالاتر از تضمین سلامت و استاندارد خانواده های آتی یک جامعه؟ دختران امروز، مادران آینده، مربیان بی چون و چرای نسل های بعد و کارخانه های تربیتی و منابع عاطفی خانواده های چندی بعد هستند. «دختر»، سرچشمه همه لطافت و عطوفت و ضامن قدرت روح و جسم جامعه است؛ چنان که رسول خدا صلّی الله علیه و آله می فرماید: «نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُونِسَاتٌ مُبَارَكَاتٌ مُفَلِّيَات؛ [۱] #دختران چه فرزندان خوبى هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمترسانى، يار و غمخوار، با بركت و پاكيزه كننده». در همین عبارت کوتاه، تمامی ویژگی ها و نیازهای یک جامعه پویا و ایده آل جمع شده است. کانون گرمایش روحی، پویایی و سرزندگی و آرامش و صفای یک جامعه در گرو پاسداشت واقعی جایگاهی است که نه هر فکر ناقص و منحرفی، بلکه «دین اسلام» برای «دختران» قائل شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] الکافی، کلینی، (طه - الإسلامية)، ج ۶، ص ۵
نویسنده؛ محسن رفیعی وردنجانی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
#دختر #دختران
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام محمد باقر عليهالسلام:
🔸«اِنَّ اَهْلَ التَّقْوى هُمُ الاَْغْنياءُ اَغْناهُمُ الْقَليلُ مِنَ الدُّنْيا، فَمَؤُونَتُهُمْ يَسيرَةٌ اِنْ نَسيتَ الْخَيْرَ ذَكَّروكَ وَ اِنْ عَمِلْتَ بِهِ اَعانوكَ»؛
🔹 #ثروتمندان_واقعى همان «تقوا پيشگان» هستند، كه #اندك_دنيا آنان را #بینياز كرده، و #كمخرجاند؛ اگر خير و خوبى را فراموش كنى به يادت مى آورند، و اگر به آن عمل نمايى يارى ات مى رسانند.
📕تحف العقول، ص ۲۸۷
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت افزایی رسانه ای در برابر جنگ نرم (بخش دوم و پایانی)
🔹 #رسانهها به دلایل متعدد از موثرترین ابزارهای جهت دهنده و ذهنیت بخش سیاسی - راهبردی به شمار می روند، چرا که می توانند وضعیت های غیرطبیعی را آن گونه طبیعی نشان دهند، که همچون وضع طبیعی به نظر آیند و آنچنان بر اذهان مخاطبان تاثیر گذارند، که صحنه های غیرواقعی به مثابه حقیقت جلوه کنند؛ بر همین اساس #جنگ_رسانهای یکی از فضای های شکل گیری تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی، در استمرار پروژه های ایران ستیزانه، در حوزه رسانه هاست. مقوله ای که هجمه های تبلیغاتی و بمباران های خبری بسیاری از آن به وضوح در حوادث و رویدادهای مختلف سیاسی - اجتماعی علیه انقلاب اسلامی درک، و تیر و ترکش های نابرابر آن، در موضوعات مختلف با سیاه نمایی و شایعه پردازی های دروغین لمس می شود.
🔹در این رویکرد، #غرب به ویژه رسانه های آمریکایی و وابسته به آن، با هزینه های سنگین مالی، درصدد دستیابی به اهدافی از قبیل ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی، ایجاد یاس و ناامیدی، سیاه نمایی و القای فرهنگ های وارداتی غربی و دامن زدن به هیجانات جنسی و غریزی هستند. از این رو، در این نبرد به جای تحمیل ارزش های مورد نظر خود، می کوشند از طریق #رسانهها و «اقدامات فرهنگی»، جامعه هدف را به سوی خواسته های خود هدایت کنند و با ایجاد تغییرات در این حوزه، زمینه را برای تغییر ارزش ها و هنجارها مطابق با اهداف جریان سلطه فراهم سازند؛
🔹از اینرو «جنگ رسانهای» به عنوان سلاحی تاثیرگذار بر نگرش مخاطبین، بیشترین تاثیرگذاری روانی در «اذهان عمومی جامعه» را خواهد داشت، و سیاستمداران غربی اندیشه های خود را به کمک #تبلیغات_رسانهای و تحریک احساسات مردم، به زبانی بیان می دارند که در اذهان افراد رسوخ نموده و هم سویی آنها را در راستای اهداف خویش پدید آورد. بر همین اساس با توجه به تنوع و تکثری که در تئوریزه کردن راهبردهای خرد و کلان «آمریکا» در قبال «جمهوری اسلامی ایران» در عرصه های مختلف سیاسی - اجتماعی مشاهده می شود و اتخاذ رویکرد «جنگ رسانهای» از سوی این کشور، در چارچوب اجرای ماموریت «ناتوی فرهنگی» و پروژه ایران هراسی، بهره گیری از ابزارهای جنگ نرم در شبکه سازی تهدیدات نرم، اهمیتی خاص برای آن دارد، که از سوی کشورهای دیگر غربی، و به ویژه لابی های صهیونیستی نیز حمایت، اجرا و پیگیری می شود.
🔹از این رو، با توجه به تاکیدات «مقام معظم رهبری» برای آمادگی در برابر جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی، و به منظور مقابله با فرافکنی ها و هجمه های رسانه ای انان، ضرورت #دشمن_شناسی و تبلیغ و تبیین راهکارها و اهداف دشمن از ضروریات اجتناب ناپذیری است که آماج تهدیدات آنان را خنثی می سازد. بنابراین، با بالا بردن ظرفیت مسئولیت پذیری، هوشیاری و آگاهی ها می توان با این رویکرد دشمنان انقلاب اسلامی مقابله کرد و با سازماندهی و جهت دهی مناسب در راستای «بصیرت زایی عمومی» در جامعه از طریق #رسانهها در برابر هجمه های رسانه ای دشمنان ایستادگی نموده، و تهدیدات آنها را خنثی کرد.
نویسنده؛ حجت الله مرادی
منبع: حوزه نت به نقل از مطالعات عملیات روانی، پاییز و زمستان۹۶ - شماره ۴۷
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امانت خدا و رسول
🔹بدانید این #قرآن #امانت_خدا و #رسول است، و با ریختن #خون #عزیزان_پیغمبر و مردان الهی، به دست ما رسیده، و ما باید این #امانت را با تمام قوا حفظ نموده و به مسلمانان بعد از خود بسپاریم. ما در محضر ربوبیت واقع هستیم. اگر #کوتاهی نماییم در پیشگاه حق تعالی مقصریم.
بیانات حضرت امام در سخنرانی برای جمعی از اهالی تهران ۴۱/۰۹/۰۹
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#قرآن #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه وجود «امام» چیست؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸بطور کلی بسيارى از امور كه به عنوان اهداف بعثت پيامبران يا فلسفه وجودى آنان گفته مى شود، در مورد «وجود امام» نيز صادق است. تقويت و تایید شناخت عقلى به وسيله بيان پیشوای معصوم، معرفت به اموری که عقل از درک آنها عاجز است، تشخیص و اجرای صحیح ترین قوانین مورد نیاز انسان، پرورش مراتب اخلاق و... از اهداف پیامبران و امامان است.
🔹آرى رهبران معمولى دنيا اولا در فكر حفظ موقعيت خويش و منافع شخصى و يا گروهى خود هستند، و به همين دليل منافع جوامع انسانى را هميشه فداى منافع خويش مى كنند. تنها «رهبران پاك و معصومين الهى و رهروان راه آنها» هستند كه مى توانند حقوق بشر و منافع كل جوامع انسانى را آنچنان كه لازم است حفظ كنند. ثانياً به فرض اينكه رهبران غير الهى بخواهند حافظ عدل و داد باشند و جوامع بشرى را به سوى كمال مطلوب پيش برند، تشخيص اين امور براى آنها در بسيارى از موارد غير ممكن است. آنها فقط مى توانند تشخيص ناقصى در اين امور داشته باشند كه هرگز كارساز نيست؛ و تنها براى پيشوايان الهى كه متكى به درياى بى پايان علم پروردگار هستند، اين امر ممكن است. اين سخن را با حديثى از امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) كه از جامع ترين بيانها درباره #فلسفه_امامت است و حديثى از نهج البلاغه اميرالمؤمنين امام على (عليه السلام) ادامه مى دهيم؛ حديث اول در مرو در مسجد جامع و روز جمعه در حضور جمعى از مردم از سوى آن حضرت ايراد شد. امام مسائل زيادى را بازگو مى كند که در اينجا تنها به يك بخشى از آن اشاره مى شود.
🔹حضرت فرمود: «اِنَّ الاِمامَةَ هِىَ مَنْزِلَةُ الاَنْبِياءِ، وَ اِرْثُ الاَوصِياءِ، اِنَّ الاِمامَةَ خِلافَةُ اللهِ وَ خِلافَةُ الرَّسُولِ ... اَلاِمامُ الْبَدْرُ الْمُنيرُ، وَ السِراجُ الزاهِرُ، وَ النُّورُ السّاطِعُ، و النَّجْمُ الْهادِى فى غَياهِبِ الدُّجُى ... اَلاِمامُ اَلْماءُ الْعَذْبُ عَلَى الظَّمّاءِ وَ الدالُّ عَلَى الْهُدى، وَ المُنْجِى مِنَ الرَّدى ... اَلاِمامُ السَّحابُ الْماطِرُ، وَ الْغيْثُ الْهاطِلُ، و الشَّمسُ الْمُضِيئَةُ ... اَلاِمامُ اَمينُ اللهِ فى خَلْقِهِ، وَ حُّجَتُهُ عَلَى عِبادِهِ، وَ خَلِيفَتُه فى بِلادِهِ... اَلاِمامُ اَمينُ اللهِ فى خَلْقِهِ، وَ حُّجَتُهُ عَلَى عِبادِهِ، وَ خَليفَتُه فى بِلادِهِ... نِظامُ الّدِيْنِ، وَ عِزُّ الْمُسْلِمينَ، وَ غَيْضُ الْمُنافِقينَ، وَ بَوارُ الْكافِرينَ؛ [۱] #امامت، مقام انبياء، و ارث اوصياء است؛ «امامت» نمايندگى و جانشينى خدا و جانشينى پيامبر (ص) است؛ ... #امام ماه درخشان و چراغ پرفروغ و نور تابان و ستاره هدايت در ظلمت و تاريكى است و رهايى بخش از سقوط و مرگ ... «امام» ابر بارنده و پر بركت و باران پى در پى [و حياتبخش] و خورشيد درخشان است ... «امام» امين خدا در ميان خلق، و حجت او بر بندگان، و جانشين او در سرزمين هاى الهى و دعوت كننده به سوى او و دفاع كننده از حریمش مى باشد ... مايه نظام دين و عزت مسلمين و خشم منافقين و هلاك كافران است».
🔹امام على (عليه السلام) در يك جمله كوتاه، روح امامت را مجسم فرموده، مى فرمايد: «وَ مَكانُ الْقَيِّمِ بِالاَمْرِ مَكانُ النِّظامِ مِنَ الْخَرْزِ، يَجْمَعُهُ و يَضُمُّهُ، فَاِذا اِنْقَطَعَ النِّظامُ، تَفَرَّقَ الخَرْزُ وَ ذَهَب، ثُمَّ لَمْ يَجْتَمِعْ بِحَذافيرِهِ اَبَداً؛ [۲] «موقعيت امام» عهده دار امور مسلمين، موقعيت ريسمانى است كه مهره ها را به نظم مى كشد، و آنها را جمع كرده و در كنار يكديگر قرار میدهد؛ اگر ريسمان از هم بگسلد مهره ها پراكنده مى شوند و هر كدام به جايى خواهد افتاد. سپس هرگز نمى توان آنها را جمع آورى كرد و نظام بخشيد». آری اگر #امام در ميان مردم نباشد، شيرازه جامعه از هم می پاشد.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۱، ص ۲۰۰ (باب نادر جامع فی فضل الإمام و صفاته).
[۱] نهج البلاغه، شريف الرضى، فيض الإسلام، هجرت، قم، چ اول، ص ۲۰۳، خطبه ۱۴۶
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، چاپ ۶، ج ۹، ص ۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #امام_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️علما، مُمَثلِ عمل انبیاء و اولیاء علیهم السلام
🔹روزی مرحوم #شیخ_انصاری در گرمای ظهر وارد خانه شد و #آب خواست. رفتند از سرداب سِن [۱] برای ایشان آب خنک بیاورند. شیخ مشغول #نماز شد و در نماز دلش رفت به آن طرفها [۲] و میلش کشید که #سوره_طولانی بخواند؛ #آب آوردند، ولی #نماز به حدی طول کشید که آب گرم شد. گویا وقتی که وارد #نماز شد، #تشنگی او رفع شد! اینان #مُمَثّل، تندیس و نشان دهنده عمل #انبیاء و #اولیاء علیهم السلام بودند؛ زیرا #نماز، عطشِ شخص تشنه و جوعِ جایع را زایل میکند.
🔹در روایت است: «أَبْیتُ عِنْدَ رَبی یُطْعِمُنی وَ یُسقینی»؛ [۳] (#نزد_پروردگارم شب میکنم و او #گرسنگی و #تشنگی مرا برطرف میکند). برای #صائم (روزهدار) نیز چنین قضایایی در روایات ذکر شده است. خدا کند که #مادیات برای ما وسیله باشند؛ به گونهایکه وقتی #امور_دنیویه به ما اقبال کردند، سبب تأکید و #اقبال ما به #امور_معنویه و #آخرت گردند، چنان که برای بعضی چنین شده که با داشتن #مقامات_معنویه و اقبال در امور مادیه، به مقامات بالاتری از #معنویات رسیدهاند.
پی نوشتها؛
[۱] سردابِ زیرین، زیرزمینیهای عمیق نجف اشرف.
[۲] عالَم ملکوت.
[۳] بحارالانوار، ج۶، ص۲۰۶؛ ج۱۶، ص۳۸۹، ج۶۴، ص۲۵۳؛ عوالیاللآلی، ج۲، ص۲۳۳؛ مناقب، ج۱، ص۲۱۴ و...
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۸۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش دوم و پایانی)
🔹«دنیای غرب» برای استثمار انسانها و به بردگی در آوردن آنها به جهت رسیدن به مطامع خود، در دهههای اخیر سعی داشته است «نهاد خانواده» را تضعیف نماید، و برای تضعیف این نهاد کوشش کرده تا ارتباط انسان را با خداوند قطع نماید، و او را از اصلی ترین منبع عزت بخش بیبهره و محروم کند. اکنون باید برخلاف خواسته سردمداران دنیای کفر، بیشتر از قبل کوشش کرد، تا این ارتباط، قویتر شود.
🔹بنابراین باید تلاش کرد تا ياد خداوند را به درون خانهها برد و در حفظ و حراست از آن کوشش نمود و از این رهگذر «بنیان خانواده» به عنوان اصلی ترین هسته جامعه، محکم و پابرجا بماند؛ در این باره «همسران» نسبت به هم، و «والدین» نسبت به «فرزندان» خود، وظایف اصلی را به عهده دارند. آنها باید به نحوی دین خدا را برای اعضای خانواده تبلیغ نمایند که خدا در دل های آنها جا باز کند. «دین اسلام» به عنوان دین برگزیده از جانب خداوند برای انسان، تعالیم زیادی در این باره دارد که با روش هایی که پیشنهاد میدهد میتوان این آموزشهای حیاتی را به درون خانه برد.
💠برخی از مؤثرترین روشها و قالبها به شرح زیر است:
1⃣«دعوت با عمل، قویتر از دعوت با لسان»: بسیاری از ما ممکن است برای تبلیغ دین و تشویق اعضای خانواده به مسائل مذهبی، به آنها تذکرات زیادی بدهیم که در بسیاری موارد ملالآور نیز باشد. امام صادق (ع) میفرمايد: «مردم را به غير از زبانتان دعوت به دين كنيد، تا سعى و كوشش و درستى و پرهيزگارى و خويشتندارى را از شما مشاهده كنند». [۱] هر عضو خانواده، همین که عمل خالصانه و صادقانه، و البته بر مبنای دینِ دیگر عضو خانواده را ببیند، دلش برای پذیرش آن آموزهها آمادهتر خواهد بود.
2⃣«حفظ آرامش که ناشی از اطمینان قلب است»: بهترین دستورات دینی را، اگر در فضایی متشنج و با حالتی عصبی بگوییم، در طرف مقابل اثر نخواهد کرد. در تبلیغ و ترویج دین، که یک امر کاملا تربیتی است، در فضای خانواده، که یک فضای حساس است و مراقبت بیشتری نیاز دارد، شرط اصلی تأثیرگذاری، حفظ آرامش و دوری از حالات عصبی است. امام على (ع) میفرمايد: «لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛ با خشم، تربيت [ممكن] نيست». [۲] ورود به مسیر عصبیت، خروج از فضای تربیت تلقی میشود. علت این مساله نیز کاملا مشخص است، ایشان در حدیث دیگری علت این خروج را توضیح میدهند و میفرماید: «خشم همنشين بسيار بدى است؛ عيبها را آشكار، بدىها را نزديك و خوبىها را دور مىكند». [۳]
3⃣«گذشت و ایثار به جای مقابله به مثل»: گذشت، ایثار و احسان کردن نیز از جمله مواردی است که نقشی حیاتی در باز کردن قفل های ترویج دین، در فضای خانواده دارد. در مقابل، بدی های اعضای خانواده اگر به خاطر خدا گذشت شود، و بر طبق دستورات دینی عمل گردد، حتماً ارتباط قلبی اعضای خانواده مستحکمتر خواهد شد و پذیرش برای انجام فرائض دینی بیشتر خواهد گردید. خداوند در «قرآن کریم» می فرماید: «وَ لَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ؛ هرگز نیکی و بدی یکسان نیست؛ بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است!». [فصلت، ۳۴]
پی نوشتها؛
[۱] الکافی، ج۲، ص۱۰۵
[۲] غررالحکم و دررالکلم، عبدالواحد بن محمد آمدی، ۱۰۵۲۹
[۳] ترجمه تصنیف غررالحکم و دررالکلم (مصطفی درایتی) ص۴۰۴
نویسنده: مصطفی راهی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#خانواده #تربيت #فرزند #والدین #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امر به معروف و نهی از منکر
🔹 #امر_به_معروف یعنی همهی #مؤمنان در هر نقطهای از عالم که هستند، #موظّفند #جامعه را به سمت #نیکی، به سمت #معروف، به سمت همه #کارهای_نیکو حرکت دهند؛ و #نهی_از_منکر یعنی همه را از #بدیها، از #پستیها، از #پلشتیها دور بدارند. «امر به معروف» و «نهی از منکر» که در واقع به نوعی #زیربنای همهی حرکات اجتماعی اسلام است که بِها تُقامُ الفَرائِض.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سطوح سواد رسانه (بخش اول)
💠مقدمه؛ مهارت های سواد رسانهای
🔹برای آن که شخص بتواند به هنگام برخورداری از رسانه ها از مهارت #سواد_رسانه_ای خویش بهره گیرد و پیام های دریافتی از آنها را منتقدانه تحلیل کند، نخست باید توجه داشته باشد که #رسانهها صرفاً در چارچوب منافع اقتصادی و سیاسی خود گام برمیدارند؛ لذا ممکن است با توجه به این اهداف، نه تنها بتوانند فقط بخشی از واقعیت ها را بیان کنند، بلکه در دگرگون ساختن و وارونه نشان دادن واقعیات نیز مؤثر باشند.
🔹همچنین هریک از «رسانه ها» از قواعد مخصوص به خود برای تولید پیامها استفاده می کنند، که ممکن است با یکدیگر متفاوت بوده و همین امر سبب شود تا یک پیام واحد را به صورت های مختلفی ارائه کنند، همان گونه که افراد مختلف نیز ممکن است از پیام های یکسان، با توجه به پیش زمینه های ذهنی خویش، معانی متفاوتی را دریافت کنند.
🔹در مرحلهی بعد فردِ مخاطب به هنگام برخورد با «رسانه ها» باید سؤالات زیر را در ذهن خویش مطرح کند و به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای آنها باشد: چه کسانی پیام های رسانهای را می آفرینند؟ کدامیک از فنون رسانهای برای جلب توجه مخاطبان استفاده شده است؟ چگونه افراد مختلف قضاوت ها و تفسیرهای گوناگونی از پیام های یکسان دارند؟ ارزشها و سبک های زندگی که در رسانه ها ارائه میشوند، کدامند؟ و در نهایت، هدف سازندگان و آفرینندگان پیام چیست؟ #ادامه_دارد...
منبع: راسخون به نقل از سایت حوزه
#سواد_رسانه #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام جعفر صادق عليه السلام:
🔸«لا تَنْظُرُوا فی عُيُوبِ النّاسِ كَالْأرْبابِ وَانْظُرُوا فی عُيُوبِكُمْ كَهَيْئَةِ الْعَبـْدِ».
🔹ارباب گونه به #عيوب_ديگران ننگريد، بـلكه چـون بنـده اى #متـواضع، #عيبهاى_خود را وارسى كنيد.
📕تحف العقول، ۲۹۵
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دختر مرواریدی تمام نشدنی (بخش دوم و پایانی)
💠دختر، مرواریدی تمام نشدنی
🔹تأثر فرهنگی، به خصوص در مواجهه با فرهنگ غیر دینی موجب می شود جامعه دینی آنچه خود دارد را از بیگانه تمنا کند؛ در حالی که در واقع، داشته های خود را در قبال تقریباً هیچ فرهنگ غربی مبادله خواهد نمود. یکی از دردناکترین توهم های پیشرفت در جامعه اسلامی، این است که مرواریدی همانند «دختر اسلامی» را تحت تأثیر الگوهای دختران و زنان غربی قرار داده و پس از مدتی که طولانی هم نیست، در حسرت آن پاکی، صفای معنوی و حیاء و متانت اسلامی از دست رفته، ماتم به پا کنیم. #دختر، مرواریدی نیست که با فروش آن خرجی آینده جامعه را تأمین کنیم، بلکه سرچشمه معنویت و طهارت و نمودار تربیت دینی جامعه در افق اعلای اسلامی است، که نه تنها دیروز و امروز، بلکه فردا و فرداهای جامعه با پاسداشت اسلامی حریم و حرمت آن تضمین شدنی است. «دختر، سرمایه جامعه اسلامی است» و چه بیچاره است جامعه ای که سرمایه خود را در قبال ثمن بخس و پوچ فرهنگ غربی هراج کند.
💠نازکتر از برگ گل
🔹جنس مراقبت از «دختر»، از جنس مراقبت از لطیف ترین و ظریف ترین گل ها در باغچه جامعه یا گلدان خانواده است. لطافت و ظرافت، میدان مانور دخترانگی است که تنها با مهندسی اسلامی می توان آن را حفظ و در مسیر اعتلای جامعه هدایت نمود. ظرف وجودی دختر باید از مهربانی پدر و مادر لبریز شود تا از آن پس، با این اندوخته فزاینده مهربانی بتواند به عنوان مادر و همسری شایسته چتری باشد بر سر چندین انسان دیگر؛ چتری از مهربانی، چتری از نور! و اینچنین است که خانواده ها به عنوان تک سلول های یک جامعه، طراوت و سرزندگی را در سراسر آن می پراکنند.
🔹باید توجه کرد که با توجه به ویژگی های روحی #دختران، حتی خداوند متعال نیز به آنها مهربان تر است؛ چنان که رسول مهربانی ها، نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله فرمود: «إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى الذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى امْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَة؛ [۱] خداوند تبارک و تعالی بر #دختران مهربانتر از پسران است، و هر کسی بانویی از محارم خود را خوشحال سازد، روز قیامت از سوی خداوند شادمان می گردد». بارش محبت و مهربانی بر سر دختران موجب می شود، ابر مهربانی خداوند هر چه بیشتر باران نشاط، امید و مهربانی را بر جامعه ببارد.
پی نوشت؛
[۱] الكافی، کلینی، (ط - الإسلامية)، ج ۶، ص ۵
نویسنده؛ محسن رفیعی وردنجانی
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
#دختر #دختران
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حضور و ایستادگی ملت ایران
🔹آیا #ملت_دلاور_ایران در مقابل جنایات متعدد #آمريکا در خلیج فارس اعم از حمایت نظامی و اطلاعاتی به عراق و حمله به سکوهای نفتی و #کشتیها و قایقها و سرنگونی #هواپیمای_مسافربری #مقاومت نکرده است؟ آیا #ملت_ایران در #جنگ_دیپلماسی شرق و غرب علیه خود و ایجاد بازی های سیاسی مجامع بین المللی #مقاومت نکرده است؟...
🔹آیا #ملت_عزیز_ایران در مقابل توطئه #منافقین و #لیبرالها و زراندوزی و احتکار #سرمایه_داران و حیله #مقدس_مآبان مقاومت نکرده است؟ آیا همه این #حوادث و جریانات برای ضربه زدن به #اصول_انقلاب نبوده است؟ که اگر نبود #حضور_مردم، هر یک از این #توطئهها میتوانست به #اصول_نظام ضربه بزند؛ که خدا را سپاس میگزاریم که #ملت_ایران را موفق نمود تا با قامتی استوار به رسالت خود عمل کند و #صحنهها را ترک نگوید.
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چه كنيم تا كلام و نصيحتمان در «فرزندان» تاثيرگذار باشد؟
1⃣به مقدار ضرورت بسنده كنيد. نصيحت پی در پی، سبب لجاجت فرزندان میشود و رفتار ناشايست را در آنان تثبيت میكند. توجه داشته باشيد كه حتی بزرگسالان نيز پند را به سختی می پذيرند.
2⃣اول خودتان به موعظه هايتان عمل كنيد، بعد به فرزندتان توصيه كنيد. در روايات آمده است: «اگر عالم به دانش خود عمل نكند، موعظه اش از قلب ها میلغزد؛ همانگونه كه قطره آب از روی سنگ فرو میریزد».
3⃣برای تأثير نصيحت، بايد بين خود و فرزندانتان رابطهای قلبی و عاطفی برقرار سازيد. دل فرزند به والدينی روی می آورد كه با آنان انس داشته باشد. امام علی (علیه السلام) میفرمايد: «دلهای انسانها وحشی اند؛ پس به كسی روی می آورند كه با آن ها انس گيرد». موانع رابطه قلبی، مانند زنگارهای روی آهن است كه جلو جذب آهنربا را میگيرد.
4⃣هنگام پند دادن، خوشرو باشيد. ترشرويی، جلو تأثير پند را میگيرد.
5⃣از لحنی نرم استفاده كنيد و به آرامی تذكر دهيد. وقتی خداوند متعال، موسی و هارون عليهم السلام را به سوی فرعون فرستاد، به آنها فرمود كه با او به نرمی سخن بگويند: «فقولا له قولاً ليناً».
6⃣نصيحت های شما به ويژه برای نوجوان بايد پنهانی باشد. نوجوان با توجه به ويژگی شخصيت طلبی اش، نصيحت شنيدن در جمع را برنمیتابد.
7⃣در پند و اندرزها، به منفعت و مصلحت فرزند توجه كنيد و مصالح خود را در نظر نگيريد. اگر فرزند شما احساس كند نصيحت های شما برای منافع خودتان است، چندان اثری نخواهد داشت.
منبع: وبسایت انوار طاها
#تربیت #فرزند #تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️گزیده ای از روایات جهاد با نفس
🔹 #امام_باقر علیه السلام فرمود: #خداوند عز و جل میفرماید: «سوگند به عزت و بزرگی و برتری و بلندی جایگاهم، که هیچ بندهای #خواسته_مرا بر خواهش نفسانیاش مقدم نمیدارد، مگر اینکه حرفه و #پیشهاش را برایش فراهم میسازم و #آسمانها و #زمین را #ضامن_روزیاش قرار میدهم و من برای او #برتر از تجارت هر تاجری خواهم بود.
📕وسائل الشیعه، ج ١۵، ص ۲۷۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#روايات_جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آشنایی با «فمینیسیم» و ادعای آن مبنی بر دفاع از حقوق زنان (بخش اول)
💠سؤال اساسی این است که آیا «فمینیسم» توانسته است از حقوق زنان به معنای واقعی آن دفاع کند؟ پاسخ منفی است.
🔹 #فمینیسیم چیست؟ آیا «فمینیسم» از حقوق #زنان دفاع میکند؟ از قرن ۱۹ میلادی به بعد در «دنیای غرب» به ویژه «آمریکا»، گروهی از زنان و مردان با شعار دفاع از حقوق زن و مرد، خواستار برابری و همانندی زن و مرد در عرصه های مختلف حیات فردی و اجتماعی شدند. این جریان در طول زمان، حرکتها و جنبش های اجتماعی گروههای مختلفی از زنان را به دنبال داشت. افزون بر حرکتها و تلاش های سازمان یافته، تفکر و اندیشهی تشابه و برابری زن و مرد در همهی عرصهها به مرور زمان به یک جریان فکری تبدیل شد.
🔹امروزه در «جهان غرب»، به حرکتها و جنبش های داعیهدار دفاع از حقوق زنان و اندیشه هایی که در این مسیر حرکت میکنند «فمینیسم» گفته میشود. به عبارت دیگر فمینیسم، نهضتی اجتماعی یا ایدئولوژی و تفکری است که ادعای دفاع از حقوق زنان را در قالب اعتقاد به برابری زن و مرد در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دنبال میکند. «فمینیسم» یکی از اهداف اساسی خود را از بین بردن سلطهی مردان بر جامعه میداند. [۱]
🔹در گذشته، «زن و مرد در خانواده»، یکدیگر را یار و همراه و همدل میدانستند و غم هم را میخوردند و وجود خویش را نثار هم میکردند. «مرد» در کنار دفاع و حمایت از خانواده، خود را در اختیار همسر و فرزندان قرار میداد و حاصل دسترنج خویش را برای آنان هزینه میکرد. «زن» نیز با تمام وجود، خود را در خدمت همسر و فرزندان قرار داده بود؛ اما امروزه در بسیاری از نقاط جهان که تفکر دنیاطلبی و خودمحوری و لذتگرایی حاکم شده است، خانواده بیشتر شبیه جایی برای رفع خستگی است و اعضای آن یکدیگر را رقیب خویش تلقی میکنند و هر کس به دنبال دستیابی به اهداف فردگرایانهی خویش است.
💠عدم تعادل ساختاری
🔹«فمینیستها» با آنکه ستیز با مردان را سرلوحهی حرکت های خود قرار داده اند، شعار دیگر آنان یعنی تشابه و برابری زن و مرد در همهی عرصه های حیات بشری، بر برتری مردان دلالت دارد. فمینیستها از «زنان» میخواهند که در همهی زمینهها همانند مردان باشند و نشان دهند توانایی های زنان نیز مانند مردان است، غافل از آنکه این شعار بدین معناست که چون کارها و صفاتِ مردانه همگی ایدهآل و ارزشمند است، بنابراین «زنان» باید همچون «مردان» شوند.
🔹به بیان دیگر، آنان با سر دادن شعار برابری زن و مرد، زنانگی و روحیات زنانه را نشانهی ضعف، و مردانگی و روحیاتِ مردانه را نشان دهندهی اقتدار و موفقیت میدانند و از زنان میخواهند که به سوی مردانگی بروند. بنابراین «فمینیستها» با این شعار ایدهی خود عملاً اعلام کردهاند که مرد موجود برتر است، در حالی که در «تفکر اسلامی» نه مرد موجود برتر است، نه زن؛ بلکه «هر چیز به جای خویش نیکوست». صفات و روحیات مردانه و زنانه هر کدام از حکمت الهی ناشی شده است و هریک برای تکامل بشر لازم و ضروریاند. #ادامه_دارد...
پینوشت:
[۱] در زبان انگلیسی Feminine به معنای مونث میباشد و Feminist یعنی تفکر و اندیشه مؤنثگرایی و Feminism (فمینیست) یعنی کسی که طرفدار تفکر زنگرایی و مؤنثگرایی است. ترجمه فارسی این واژه را میتوان زن محوری و زنگرایی نامید. ر.ک: باقر ساروخانی، درآمدی بر دایرة المعارف علوم اجتماعی، ج ۱، ص ۲۸۱ و علی آقابخشی و دیگران، فرهنگ علوم سیاسی، ج ۱، ص ۲۵۱
📕مقام و جایگاه زن، سیدجعفر حق شناس، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین الملل، چ اول، پاییز۹۰
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
منبع؛ تبیان
#زن #زنان #بانوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد