eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
591 عکس
77 ویدیو
496 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سیدالعلماء
48.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 اهمیت دعای وارده در شب : «یا مَن فَتَق العقولَ بمعرفته»¹ 🔹 خصوصیات دل‌سوز و واقعی؛ دل‌سوزی‌های حضرت سلام الله علیها؛ «یا بنی! الجار ثم الدار.»² 🔸 امکان استفاده از روز در خدمت الهی ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______ ۱) ، دعای سحر ۲) ج۴۳ صص۸۱-۸۲ @seyedololama
ثبت نام دوره های آموزش انجمن کلام اسلامی حوزه 👇👇👇👇👇 ایتا : https://eitaa.com/Islamic_theology تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
ماهیت سهام استاد عندلیبی- برای صراط.pdf
129.4K
تقریر نظریه آیة الله علی عندلیب در خصوص ماهیت سهام 🍃🌺🍂🍃🌺🍂 شبکه نوآوری‌های فقهی صراط @alserat_ir
🔖 بررسی تحلیلی اعتبار و جایگاه کتاب مُهَج الدعوات و منهج العبادات 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/379867 ✔️ بسیاری از آموزه‌های دینی در قالبِ عرضه گردیده، به همین جهت کتاب‌های متعددی به این امر اختصاص یافته است. حساسیت مقوله دعا و نیاز مضاعف جامعه به آن از یک سو، سوء استفاده‌های نامشروعی که از این موضوع شده از دیگر سو و هم‌چنین تاثیر مستقیم شناخت میزان هر کتاب در توجه و اهتمام به روایات آن، از طرف دیگر، ضرورت منابع دعایی را دو چندان نموده است. یکی از مهم‌ترین منابع دعا و ، کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات تالیف است. تاکنون هیچ پژوهش مستقلی در مورد اعتبار این کتاب انجام نگرفته است. مقاله پیش‌­رو با توجه به سه معیار مولف، کتاب و ویژگی­‌های کلّی اثر، در قالبی منظم و ساختاری منسجم به اعتبارسنجی تحلیلی این کتاب پرداخته است. فایده این تحقیق علاوه بر مشخص نمودن جایگاه حقیقی کتاب مهج­ الدعوات، دست­یابی به نویافته‌­هایی درباره روش­‌شناسی اعتبارسنجی کتاب­‌های دعا و زیارت است. به طور کلّی مهج­ الدعوات از اعتبار خوبی برخوردار است. مولف به و امانت،  وی، تایید محتوای کتاب توسط ایشان و هم­‌خوانی متون آن با مسلّمات دین و مذهب، برخی از معیارهایی است که اعتبار این اثر را دوچندان نموده است. ⁉️ انتظار می‌رفت بررسیِ دقیق‌تر و جزئی‌تری باشد اما این‌طور نبود! @tafaqqoh
✔️ دغدغه‌ی علم دینی 🏷 به همّت برخی دوستان، جلسه‌ای هفتگی با حضور استاد حجةالاسلام و المسلمین علی محمدی دام عزه (مدیر موسسه معنی) در مدرسه فقهی - تربیتی مصباح الهدی جهتِ نقد و بررسی الگوهای کلانِ تولید برگزار می‌شود؛ دوستانی که علاقه به پیگیری مباحث دارند، می‌توانند در گروه زیر عضو شوند: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/703397985C5535fe9079 ☑️ استاد بزرگوار، مطالب و منابعی برای آشنایی با نظریات مختلف در گروه قرار می‌دهند تا کلاس با مطالعه و آمادگی دوستان، عمیق‌تر و سریع‌تر پیش رود. @tafaqqoh
مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) استان قم 🗓چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ⏰ ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🔻فهرست برنامه‌ها: 🔹گزارش عملکرد هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) استان قم 🔹سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمين ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه برادران 🔹سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین مدنی، مدیر محترم جامعه الزهراءسلام الله علیها 🔹سخنرانی خانم نجم، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر موفق 🎁همراه با تقدیر از بانوان پژوهشگر برگزیده استان قم 🌐لینک حضور در جشنواره با ترافیک رايگان: http://heyatonline.ir/heyat/3017@hawzah_khaharan_qom حوزه علمیه خواهران استان قم
منتخبين هفتمين جشنواره علامه حلي قم.pdf
191.6K
🔹 منتخبین هفتمین جشنواره علامه حلی رحمه الله استان قم ✔️ خدمت همه‌ی منتخبین عزیز تبریک عرض می‌کنم؛ به امید موفقیت روزافزون. @tafaqqoh
🔹 و کرسی علمی ترویجی «ظرفیت‌ها و افق‌گشایی‌های رویکرد عرفانی امام خمینی قدس سره در اسلامی» 🔉 http://rihu.ac.ir/file/download/news/1613384970-27-.mp3 🌐 https://b2n.ir/tarbyatp ✔️ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ✅ @rihu_ac_ir @tafaqqoh
تفقه
🔹 #دریافت_صوت و #گزارش کرسی علمی ترویجی «ظرفیت‌ها و افق‌گشایی‌های رویکرد عرفانی امام خمینی قدس سره د
آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن / مجلد ششم: امام خمینی قدس سره 🖊 حجة‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد بهشتی دام عزه 🌐 https://b2n.ir/tarbyatph @tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
animation.gif
11.9K
📚 موسوعة الامام الجواد علیه السلام ٫ ۲ مجلد 🖊 موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه 🌐 https://www.valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=6884 🌐 http://www.aljawadain.org/Pr/book-library-content.php?cat=457 @tarikht @tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
📚 مسند الامام الجواد علیه السلام ٫ ۱ مجلد 🖊 استاد محقق شیخ عزیزالله عطاردی رحمه الله 🌐 http://alfeker.mediafire.com/file/vx99vh9vpdnup83 🌐 http://www.aljawadain.org/Pr/book-library-details.php?id=943&cat=345 @tarikht @tafaqqoh
🔰 توصیه‌ امام خامنه‌ای دامت برکاته برای مشتاقان محروم از مراسم اعتکاف: بسمه تعالی امسال نیز بسیاری از متعبّدان از فضیلت محرومند. پیشنهاد میشود که در هر یک از سه روز نماز جناب جعفر طیار را به‌جا آورند. 🔖 : نکاتی پیرامون سلام الله علیه 🖊 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی حفظه الله 🔸 بخش اول: دوازده نکته درباره‌ی نماز جعفر طیار برگرفته از احادیث اهل بیت اطهار علیهم السلام درآمد نماز هدیه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به جناب جعفر بن ابی طالب است که در بازگشت او از حبشه به وی اهدا شده است. جعفر طیار در جمادی الاولی سال ۸ هجری در جنگ در پیکار با به رسید.... ⬇️ 🌐 https://fa.mfeb.ir/?p=12515 🔹 بخش دوم: مفاد «صدر النهار» در قسمت نخست این مقاله نکاتی چند برگرفته از روایات اهل بیت علیهم السلام درباره نماز جعفر طیار ذکر شد، در نکته دوازدهم به توقیع روایت شده از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اشاره شد که افضل اوقات این نماز را صدر نهار از روز جمعه دانسته است، قسمت دوم مقاله تقدیم می‌گردد.... ⬇️ 🌐 https://fa.mfeb.ir/?p=14560 @tafaqqoh
🔰 تطوّرِ فکریِ استاد سید منیرالدین حسینی از زبان خودشان (بیوگرافیِ کوتاه به‌مناسبت بیستمین سالگرد رحلت مرحوم علامه سید منیرالدین حسینیِ ‌الهاشمی) ۱. بستر تربیت ➖ در خانوادۀ یک روحانیِ مقتدر (آیت‌الله العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی) متولد شدم. ➖ پدرم دارای حزب بود به نام حزب برادران. ➖ پدرم نفوذ زیادی در حزب داشت و فرضاً در عرض دو ساعت می‌توانست شهر را به تعطیلی بکشاند. ➖ مرامنامه و اساسنامۀ حزب برادران موجود است که اساس را حاکمیت مذهب بر حکومت می‌دانست. ➖ پدرم می‌گفت چگونه می‌توان دستگاهی در برابرِ دستگاه پهلوی درست کرد تا بتوان دین را یاری کرد؟ ➖ پدرم وکیل به مجلسِ وقت می‌فرستاد و قدرت تغییر استاندار را داشت. ➖ رسم پدرم تحقیر اُمرا و خوانین و استاندار و فرماندار شاه بود. ➖ ناصرخان، خسروخان، قوامی‌ها و حکمتی‌ها با ذلت خدمت پدرم می‌رسیدند، نه با عزت. ➖ خود شاه در زمان مصدق به شیراز آمد و سوگندِ قرآن خورد که اگر مرا کمک کنید من وفادار به قانون اساسی خواهم بود. پدرم با او به‌مانند یک کودک رفتار می‌کرد. ➖ این‌ها زمینه‌های پرورشی‌ام بود که در آن زمان ایجاد شده بود. ➖ حالات روحیِ پدرم در ما اعتقاد راسخ به وجود آورده بود. ➖ مرجع تقلیدِ مقتدرِ حزب، در روز عاشورا با احدی حرف نمی‌زد. ➖ پدرم لعن و صلوات را در روز عاشورا با تأنّی می‌خواند و تا ظهر طول می‌داد. ➖ پدرم دائماً و لاینقطع، همراهِ هر لعن و صلواتی، قطرات اشکش جاری بود. ➖ پدرم گِل به عمامه می‌زد و روی منبر می‌رفت و به حضرت رسول‌الله (صلی الله علیه و آله و سلم) سلام می‌داد، مثل کسی که به‌صورتِ حضوری تسلیتِ شهادت فرزندش را به صاحبش می‌گوید. و مانند مادرِ بچه‌مُرده شیون می‌کرد. ➖ من حالت پدرم را از هیچ مرجع دیگری ندیدم. ۲. دغدغۀ صنعت ➖ اولین جرقه‌ای که در سن ده_یازده سالگی به ذهنم زد این بود که گفتم مخترع شوم تا کمک کنم که مسلمانان، محتاج نباشند. ➖ بعد از فوت پدرم، مشغول دبیرستان و طلبگی بودم و با وسایل الکترونیک و برقی، بازی می‌کردم و در باطن به‌دنبال اختراع و اکتشاف بودم. ➖ در تجارب شخصی‌ام هشت اختراع داشتم، بدون این‌که به ثبت برسانم. ➖ در سال ۱۳‌۴۶ به نجف رفتم. ۳. مسئلۀ حکومت ➖ در سال ۱۳۴۹، امام‌خمینی(قدس‌سره) بحث حکومت اسلامی را مطرح کردند. با طرح حکومت اسلامی من شدیداً به فکر فرو رفتم. ➖ یادم هست سه بار از امام پرسیدند که روحانیت برای ایجاد حکومت اسلامی چه‌کار باید بکند؟ امام روی منبر اعلام کردند که اسلام را بشناسید و به جهانیان معرفی کنید، چرا که متاع شما را دنیا طالب است. ➖ مطالب فوق شدیداً روی من اثر گذاشت و یک ماه سخت مرا به فکر برد. با شنیدن این عبارات، تا یک ماه هیچ درسی را نمی‌فهمیدم. همیشه به فکر این بودم که آقا می‌گوید: اسلام را بشناسید و به دنیا معرفی کنید و متاع شما را مردم دنیا طالب هستند. ➖ متوجه شدم که ادارۀ جامعه امر آخَری است و ذهن ما از صنعت، عوض شد [و عبور کرد]. ۴. تأسیس فرهنگستان ➖ بعد از حضورم در مجلس خبرگان قانون اساسی، ضرورت پیاده کردنِ مصوباتْ ضرورتِ احتیاجِ به ابزار و معادلات کاربردی را تمام کرد و برای درست‌شدنش فرهنگستان را تاسیس کردیم. ➖ فرهنگستان را مبتنی بر اعتقاد راسخ به برتری دین بر غیردین بنیان‌گذاری کردم. ➖ اولین بحث اقتصاد را در مدرسه سید آغاز کردم. ➖ کار فرهنگستان هیچ‌گونه اقتباس از شرق و غرب نبوده ‌است. ➖ شیوه مباحثه فرهنگستان مباحثه عمیق بوده ‌است و مباحثه غیر از مباحثه عرفی بود. ➖ هرگز دین در برابر تخصیصِ «قدرت، اطلاع، ثروت» ساکت نیست. ➖ اگر کنترل عینیت، قاعده‌مند نشود نمی‌توان در برابر کفار ایستاد. ➖ اگر رهبری تکامل تاریخ به دست مستکبرین باشد ناچار به عقب‌نشینی هستیم. ➖ در فرهنگستان توانستیم فلسفۀ روش، که یک فلسفۀ عمل است نه فلسفۀ کتابخانه‌ای، پی‌ریزی کنیم. ➖ عمل حکومتی حکم می‌خواهد، معادلۀ کارشناسی می‌خواهد، نحوۀ اجرا هم می‌خواهد. ➖ مبانی [مطرح‌شده] سه سطح دارد: سطح اول: حکم‌شناسی؛ سطح دوم: موضوع‌شناسی؛ سطح سوم: برنامه‌ریزی. در هر سه، ضرورت، روش‌ و شاخص مطرح شد. ➖ تحول باید به‌صورت آرام در سطح علم اصول استنباط احکام حکومتی صورت بگیرد. 🖇 منبع: گزینشی از محتوایِ یکی از جلساتِ معرفی فرهنگستان از زبان استاد، ۱۳۷۴/۹/۲ ☑️ @moniroddin
🔸 مراد از «قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ» به مناسبتی در حضور مرحوم آقای بروجردی ذکر این حدیث به میان آمد که «نزّلونا عن الربوبیّة و قولوا فینا ما شئتم» 1️⃣ مرحوم آقای بروجردی این جمله را انکار کردند و فرمودند که چنین روایتی کجاست؟ 2️⃣ اوایل، آقای بروجردی اگر از این‌گونه مطالب می‌شنید، از پایین منبر آن را رد می‌کرد. 💠 وقتی حدیث اربعمائة را مطالعه می‌کردم، مضمون این الفاظ را در این حدیث دیدم. می‌فرماید: «إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ فِينَا، قُولُوا إِنَّا عَبِيدٌ مَرْبُوبُونَ وَ قُولُوا فِي فَضْلِنَا مَا شِئْتُمْ» 3️⃣ ظاهراً منظور این است که هر مقدار درباره عظمت و فضل ما بگویید، زیاد نگفته‌اید؛ و قطعاً مراد این نیست که هر دروغی خواستید درباره ما بگویید، بلکه در مرتبه ممکنات، هر کمالی ممکن باشد، اهل بیت علیهم السلام صلاحیّت آن را دارند. ————————————————— 1️⃣ در بحار الانوار: ج ۲، ص ۲۷۹ این گونه نقل شده است: «اجعلونا مخلوقین و قولوا فینا ما شئتم فلن تبلغوا.» 2️⃣ تعبیر «نزّلونا عن الربوبیة ...» در جوامع حدیثی معتبر نقل نشده است و تنها در کتب عرفانی با اختلافاتی در تعبیر آمده است. به طور نمونه ر.ک: مجموعه رسائل فیض کاشانی: ج ۳، ص ۴۳ 3️⃣ الخصال: ج ۲، ص ۶۱۴ 📚 جرعه‌ای از دریا، آیةالله سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله، ج ۴، صص ۵۵۰ و ۵۵۱ @zobdatolfavaed @tafaqqoh
✔️ پروژه نجف (ناصر جامع فقیه) @tafaqqoh 🏷 پیوستن به شنبه‌های فقهی 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1116209178C86239c6fa5 ⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از شنبه های فقهی
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و عرض ادب محضر دوستان گرامی بحمدالله جلسه چهل و هفتم برقرار شد مقررین محترم حجت الاسلام صراف زاده در بیان بعد فقهی پروژه نجف و دکتر حسینی در بیان بعد فنی این پروژه قبول زحمت کردند . دکتر حسینی فرمودند : هوش مصنوعی فرایندی است که فقیه را در پیمودن راه تا اجتهاد کمک می کند . یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی فحص معنایی است . فلسفه هوش مصنوعی : گره خوردن کامپیوتر به خلقت یعنی اضافه شدن یک پردازشگر به انسان است لکن هوش مصنوعی جوانح ندارد ولی می تواند جوارح داشته باشد یعنی حب ندارد ولی می تواند به چیزی بیشتر از بقیه بپردازد فلذا مباحث پیچیده ادبی و فلسفی را می تواند تقریر منطقی کند یعنی عمل عاقلانه انجام دهد و صغری و کبری بپیند ولی جانحه فهمیدن ندارد یعنی مثل کسی که فهم عرفی دارد می تواند رفتار کند ولی فهم ندارد . و در بحث فقهی هدف از هوش مصنوعی در فقه ، عاقلانه فحص کردن و عاقلانه عمل کردن است . در حل حاضر ماشینی در مایروسافت تهیه شده که شعر می گوید و مقاله می نویسد. پروژه نجف در حال حاضر موتور جستجوی هوشمندی دارد که در 50000 جلد کتاب می تواند فحص هوشمند کند که به نام (جحد) نام گذاری شده است به این معنی که الفاظ شبیه هم را تشخیص می دهد ولی در عین حال اشکال هم دارد و در تابستان 1402 قرار است به فحص معنایی دست پیدا کند که اولین محصول این پروژه است . و از پروژه های جانبی بارگزاری مطالب پیرامونی به این پروژه مثل تاسیس شبکه اجتماعی هوش مصنوعی در فقه است و حجت الاسلام صراف زاده فرمودند : فضای هوش مصنوعی در دنیا توسعه پیدا کرده است و تقریبا مرجعیت پیدا کرده است . لذا باید پدافند مناسب آن را تهیه کنیم . پروژه نجف فرصتی است و باید موضوع شناسی خوب از آن پیدا شود . چون فحص لفظی در بسیاری از موارد نمی تواند کمک کار فقیه باشد بلکه نیاز به فحص معنایی نیز داریم که این کار ماهیت هوض مصنوعی است بیشترین کار هوش مصنوعی کمک کردن فقیه در استفراغ وسع است و اگر بخواهیم ورود به عرصه هایی مثل فقه در فضای پیچیده تر مثل فقه نظام و فقه بانک و ادراه که سلسله ای از مجموعه نقش ها و عناوین هستند و باهم در گیرند کنیم نیاز به این هوش مصنوعی احساس می شود . و شاید هوش مصنوعی با گرفتن مبانی فقیه بتواند توالی فاسد یا خیر مبانی را برای ما تبیین کند که ممکن است به استنباط فقیه کمک کند .
هدایت شده از شنبه های فقهی
برای استفاده هرچه بیشتر دوستان فایل صوتی مقررین محترم و نقد دوستان تقدیم میشود .
هدایت شده از شنبه های فقهی
20201205_001.WAV
14.64M
هدایت شده از شنبه های فقهی
20201205_002.WAV
5.45M
📚 مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول (شرح الکافی) / ۲۶ مجلد 🖊 علامه محمدباقر مجلسی اعلی الله مقامه 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=2471 🌐 http://mktba.net/library.php?id=11960 🔖 به قلم استاد علی نصیری دام عزه در پایگاه جامع علامه مجلسی رحمه الله 🌐 https://b2n.ir/u72706 @tafaqqoh
🔹 کتاب 🔖 منهج العلامة المجلسی [رحمه الله] فی مرآة العقول (فی کتاب العقل و الجهل) 🌐 https://aijh.modares.ac.ir/article-31-9864-fa.pdf 🔖 منهج العلامة المجلسی [رحمه الله] فی مرآة العقول (فی کتاب الحجة) 🌐 https://ebookshia.com/books/download/?hash=eyJpZCI6IjExNjQiLCJ0eXBlIjoicGRmIn0= @tafaqqoh
🔖 الدلالة السياقية و أثرها في فهم النص الديني؛ قراءة في كتاب «مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول» للعلَّامة المجلسي [اعلی الله مقامه] (۱۱۱۱ ه‍) 🌐 http://www.journals.uokufa.edu.iq/index.php/kufa_arts/article/download/8951/pdf ✔️ آرشیو مقالات مجله آداب الکوفة 🌐 http://www.journals.uokufa.edu.iq/index.php/kufa_arts/issue/archive @tafaqqoh
🔖 روش فقه الحدیثی علامه مجلسی (رحمه الله) در مرآة العقول 🖊 استاد علی اکبر خدامی آرانی (دام عزه) 🌐 http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=1{@sp@}r51087a3664.pdf ✔️ دانش ، یکی از شاخه‌های است که فهم بهتر روایات را ممکن می‌کند. این دانش در پی کشف مراد حقیقی متکلم بوده و به طور مستقیم، با مقصود معصومان در ارتباط است. شرح حدیث بر اساس دانسته‌های فقه الحدیثی صورت می‌گیرد. تاکنون کتاب‌های متعددی در نوشته شده که یکی از آن‌ها علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] است که در شرح نگاشته شده است. این نوشتار به بررسی فقه الحدیثی علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] در مرآة العقول پرداخته و نکته‌ها و آن را استخراج کرده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] دارای روشی خاص در بررسی و شرح احادیث بوده که این روش، قابل شناسایی و است. @tafaqqoh
🔹 بررسی‌های و در مرآة العقول 🔖 ارزیابی اسناد «الکافی» از منظر علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] در «مرآة العقول» 🖊 استاد هادی حجت (دام عزه) 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/257510 ✔️ پس از قرن هفتم هجری و با پذيرش تقسيم حديث به چهار دسته اصلی (صحيح، حسن، موثق و ضعيف) از سوی بسياری از و شيعه، برخی از آنان به ارزيابی روايات جوامع حديثی بر اين اساس پرداختند. علامه مجلس [رحمه الله] (م ۱۱۱۰ ق) نيز در کتاب خود، با وجود اذعان به روايات ، قبل از پرداختن به ، کوشيده است با تعابيری غالبا کوتاه، اما بسيار متنوع و گاه ، به شيوه ، به ارزيابی تک تک روايات الکافی بپردازد. در اين مقاله، تلاش شده است تا با دسته بندی اين تعابير مختلف، علاوه بر ارايه آماری از تعداد روايات ، ، و الکافی، بر اساس مبانی علامه مجلسی [رحمه الله]، به بيان فوايد بررسی تعابير وی بپردازيم؛ فوايدی که می‌تواند برای پژوهش‌گران عرصه حديث، و ، مفيد باشد. 🔖 روش‌های [علامه] مجلسی [اعلی الله مقامه] در نقد سند حدیث، با تکیه بر مرآة العقول 🌐 https://jqst.ut.ac.ir/article_23077_076f8bf9aea3af863e8b5858b160223f.pdf ✔️ علامه مجلسی [رحمه الله] یکی از محدثان بزرگ امامیه است که عمر خویش را صرف صیانت و ترویج آموزه‌های قرآن و عترت کرده است. وی در حوزه‌ی ، علاوه بر تلاش‌های بسیاری که در انجام داده، در که شرح «الکافی» و که شرح «تهذیب الاحکام» است، افزون بر شرح و توضیح روایات، به نقد و بررسی اسانید روایات می‌پردازد و صحت و سقم آن‌ها را از منظر علم رجال ارزیابی می‌کند. در این نوشتار، تلاشی صورت گرفته است که با تکیه بر کتاب مرآةالعقول، روش‌های [علامه] مجلسی [رحمه الله] در بیان شود. توجه به ویژگی‌های شخصیتی راویان، امکان نقل روایت با لحاظ طبقه‌ی راوی، کشف ، بررسی حالات مختلف در یک سند، بررسی احتمالات موجود در مرجع ضمیر، نقد بر اساس احتمالات موجود در تشخیص راویان، نقد مستقل نسخه‌های مختلف از یک روایت، نقد بر اساس أسانید روایات دیگر یک راوی، ارزیابی مجموع اسانید یک روایت، نقد بر اساس ضعف سند، از مهم‌ترین این روش‌ها، در مرآة العقول است. از آن‌جا که برخی از روش‌های مزبور مبتنی بر آراء و دیدگاه‌های رجالی این عالم گرانقدر است، در موارد نیاز، به این دیدگاه‌ها اشاره شده است. علاوه بر آن‌چه گفته شد، بیان شیوه‌های [علامه] مجلسی [رحمه الله] در جبران ضعف سند برخی از روایات محکوم به ضعف از دیگر مباحث این نوشتار است. @tafaqqoh
🔖 واکاوی و بررسی اندیشه علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] در تحلیل روایات تأویلی آیات قرآن با تکیه بر بحار الانوار و مرآة العقول 🌐 http://hadith.riqh.ac.ir/article_12831_b54db777f3798b4efc68d77e7621d504.pdf ✔️ روایاتِ تأویلی آیاتِ قرآن، در دو کتاب ‏بحار الانوار و مرآة العقول اثر علامه مجلسی [رحمه الله]، به قدری فراوان است که نیازمند سبک‌‏شناسی تحلیلِ این روایات از منظر ایشان است. ‏‏مسأله نوشتار حاضر، کشف روشمند الگوی علامه مجلسی [رحمه الله] در تحلیل روایات آیات قرآن ‏است. در نگاه اول، علامه مجلسی [رحمه الله] به عنوان شخصیتی بایسته است از همان شیوه در روایات تأویلی بهره برد، ولی‏ آن‏‌چه در این دو اثر مشهود است، روش ایشان با شیوه شناخته شده اخباریان است. با توجه به عدم کفایت تحقیقات پیشین، این مسأله به روش توصیفی- تحلیلی واکاوی گردید و نتیجه آن شد که نظرگاه علامه مجلسی [رحمه الله] به روایات ، نگاه یک اخباری صِرف نبوده، بلکه ایشان در دوره نزاع و اخباری، در قامت یک اخبارگرایِ اصولیِ معتدل، با اتخاذ رویکرد معنایی به مقوله تأویل، موفق به ارائه اصول و ضوابطی برای پذیرش صحیح قرآن، هم‌چون تطابق با ظاهر آیات، مناسبت میان ظاهر و ، مطابقت تأویل با و اضطرار و ملاک بودن عموم لفظ و نیز مؤیِّداتی مثل معاضدت ، معاضدت دیگر روایات و موافقت با قرائت صحیح گردیده است. @tafaqqoh