🔖 #دریافت_مقاله بررسی اعتبار مثبتات ادلّه با رویکردی به نظر امام خمینی رحمه الله
🌐 https://jjfil.ut.ac.ir/article_28478.html
🌐 https://jjfil.ut.ac.ir/article_28478_b15a95a8f07f1250ad7235217c5bdceb.pdf
✔️ #چکیده:
یکی از مباحث بنیادی و #کاربردی در علم #فقه و #اصول_فقه، اعتبار #مثبَتات ادله میباشد. امارات و اصول عملیه همانطور که میتوانند دارای آثار شرعی #مستقیم باشند، میتوانند دارای آثار شرعی #غیرمستقیم نیز باشند. اعتبار این لوازم و آثار غیرمستقیم تحت عنوان #مثبتات_ادله بررسی میشود. برخی از اصولیها با طرح #جعل_علمیت برای امارات، مثبتات اماره را معتبر میدانند ولیکن، مثبتات اصول را به علت #عدم جعل کاشفیت، فاقد اعتبار میدانند. برخی نیز با اعتقاد به #اطلاق ادله حجیت امارات، نسبت به لوازم آنها و نبود چنین اطلاقی در اصول عملیه چنین تفاوتی را پذیرفتهاند. اما بر اساس رویکرد امامخمینی (رحمةاللهعلیه) اثبات شده است که علت اعتبار #مثبتات_امارات به هیچ عنوان جعل کاشفیت و یا اطلاق ادله جعل حجیت نیست؛ بلکه #سیره_عقلاء باعث #تمایز مثبتات امارات از اصول عملیه میشود.
@tafaqqoh
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#اطلاعیه
#آزمون_اختصاصی_ورودی_مقطع_دکتری_1401
◀️جهت اطلاع بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید
🔸️https://rihu.ac.ir/fa/page/243
---------------
🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا:
https://eitaa.com/rihu_ac_ir
هرکس یه توان و ظرفیتی داره،
*ولی مؤمن ظرفیت و توانش بینهایته! توانی بینهایت برای تحول و رشد دیگران*
قراره پنجشنبه با افرادی که با فعالیت تیمیشون تحولی رو در جامعه ایجاد کردند، دور هم جمع بشیم تا از تجربههاشون در مسیر تحول و رشد جامعه بشنویم.
*رویداد نخبگانی طلبه تحولآفرین*
همراه با کارگاه تمرین و تجربه بوم نویسی برای نوآوریهای فرهنگی
🗓پنجشنبه 23 تیرماه، ساعت 9 الی 20، سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه
ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
https://eitaa.com/joinchat/837222574C8e10cf1e7b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرکز نوآوری آلاء، دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه و مدرسه علمیه معصومیه برگزار می کنند:
رویداد «طلبه تحول آفرین»
همراه با کارگاه تمرین و تجربه بوم نویسی برای نوآوریهای فرهنگی
زمان: پنجشنبه، 23 تیرماه 1401 - ساعت 9 الی 20
مکان: سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه
ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در ایتا:
@aalaa_admin
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله دراسة کون المتکلم فی مقام البیان تعمیقاً و تحقیقاً
✍🏻 مصطفی پیوندی
🌐 http://muf.journals.hozehkh.com/article_55_e79b15c8846218481f896f5e7de4c472.pdf
✔️ #چکیده
لا شکّ فی أهمیّة الدلالة الإطلاقیّة و فی ابتنائها علی احراز کون المتکلّم فی مقام بیان جمیع مرامه بل لا یکون مُجازفاً من ادّعی انّ ذلک أهمّ مقدّماتها و لا بدّ من التدقیق فیه ثبوتاً و اثباتاً:
امّا ثبوتاً فبملاحظة حالات استحالة التقیید و عدم تمکّن المولی من لحاظه أو بیانه فالإطلاق و التقیید تارةً #واقعیّان و ثانیةً #لحاظیّان و ثالثةً #کلامیّان؛ أمّا الواقعیّان فمجرّد استحالة التقیید یوجب الحکم بالإطلاق بلا إشکال وأمّا اللحاظیّان فالصحیح عدم إمکان التمسک بالإطلاق عند استحالة التقیید إلّا فی صورة واحدة، وأمّا الکلامیّان فلو عجز المتکلّم عن بیان التقیید لاینعقد ظهور اطلاقی کاشف بلا اشکال.
و امّا اثباتاً فالطریق الی إحرازه ظهور حال المولی فی کونه فی مقام البیان؛ فقد حقّقنا ههنا تفسیراً آخر عمیقاً لهذا الظهور الحالی، ثمّ وقع الکلام فی تحدیده و قد ذکرنا انّ ما هو المشتهر من عدم کون المولی فی مقام البیان بالنسبة الی الجهة الفرعیّة للکلام الذی لمفاده جهتان، باطل و أنّ الصحیح کونه فی مقام البیان مطلقاً و من جمیع الجهات؛ إن شاء الله تعالی.
@tafaqqoh
⁉️ حواشی علامه بر تفسیرش المیزان چرا چاپ نمیشود؟
سال ۱۳۸۱ شمسی بود. انتشارِ آثارِ علامه طباطبایی را به یکی از فضلای سردرودی در قم سپرده بودند. از من دعوت به همکاری کرد. در دفتر نشرِ آثار که آن روزها در زیر زمینِ مجلهی مکتب اسلام بود کار را شروع کردیم. در نخستین نشست به پسر علامه مرحوم سید عبد الباقی گفتم بهتر است نخست به آثار منتشر نشده علامه اگر باشد بپردازیم.
گفت: همه آثار ایشان چاپ شده است!
گفتم طبق معمول نویسندگان هر اثری که از ایشان منشر شود یک نسخه برای خود به عنوان نسخهی مادر یا نسخهی نویسنده محفوظ میدارند تا احیاناً اگر خواستند تصحیح یا توضیحی پس از چاپ به نظرشان رسید در حاشیه یا اول و آخرِ آن بنویسند، به گمانم علامه هم این کار را با آثارشان داشت؟ آیا هیچ دیده بودید که ایشان به دورهای از المیزان که همیشه کنار دستش بود چیزی اضافه کند یا در حواشی آن مطالبی بنویسد؟
گفت: چرا بارها دیده بودم.
گفتم: ما همان را میخواهیم که به حمدالله حاصل شد و من نیز مدّتی را کار کردم و جلد اول را هرچه حاشیه به خطِ علامه بود بازنویسی کردم. به یاد دارم که بعضی از حواشی حاکی از آن بود که اواخر عمرشان نوشتهاند زیرا در اثر رعشهی دستشان به سختی نوشته شده بودند و با دشواری بیشتر خوانده میشد.
سپس دو هفته برای عمره به عربستان رفتم. وقتی بازگشتم دیدم کار بیشتر روی تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن متمرکز شده است که قرار بود برای اولین بار منتشر شود که در شش مجلد منتشر شد. بعد که دفتر نشر آثارِ علامه به اولِ دورِ شهر منتقل شد باز تا حدودی در جریان امور بودم ولی رفته رفته به عللی از دفتر دور افتادم. بعدها هر گاه که فرصتی یافتم پرس و جو میکردم بلکه چشمم به رؤیتِ نشر المیزان همراه با آخرین اصلاحات و اضافاتِ علامه روشن شود. هنوز هم با گذشتِ بیست سال همچنان آرزومندم که روزی این مهم به سرانجام میرسد!
دیشب باز با همان همشهری عزیزم تلفنی مفصل در این خصوص صحبت کردیم که خبر از کتابِ منتشر نشدهی دیگری از علامه میداد موسوم به «ما خطر ببالی». و این که تعلیقاتِ انتقادیِ علامه بر بحارالانوار تا آخر آن به خط شریفشان موجود است. بالاخره گفت اینک مسئول نشر آثار علامه، جناب مستطاب احمد عابدی هستند و سالهاست که روی همان نسخهی مذکور از المیزان نیز کار میکنند. حال چه زمانی منتشرش خواهند ساخت خدا میداند. با خودم گفتم جریان را بنویسم و منتشر سازم بلکه باعث شود تا آثار منتشر نشدهی علامه بیش از این در محاق نماند و هرچه زودتر منتشر گردد.
سحر با باد میگفتم حدیثِ آرزومندی
ندا آمد که واثق شو به الطافِ خداوندی
محمد صحّتی سردرودی
قم / تیر ماه ۱۴۰۱
🌹@m_sehati🌹
@tafaqqoh
فلسفه رویداد «#طلبه_تحول_آفرین» صرفا پذیرایی و تماشا نیست؛
در این #رویداد تحولسازها دور هم جمع شدهاند تا برای ما بگویند از مسیری که رفتهاند و چه شده است که توانسته اند یک حرکت اجتماعی فرهنگی را رقم بزنند.
خلاصه آنکه مسیر نوکری #امام_زمان سلام الله علیه نیاز به یارانی کاربلد و پرتلاش دارد که تکتک لحظات شان در مسیر #پیشرفت خود و دیگران باشد و رویداد پنجشنبه هم با انتقال تجربهها میخواهد از همین مسیر برای ما بگوید و الگوهای حرکت و تحول را به نمایش بگذارد.
پنجشنبه ۲۳ تیر از ساعت ۹ صبح
سالن همایش مدرسه معصومیه
#ثبت_نام با ارسال واژه "تحول آفرین"
@aalaa_admin
@tafaqqoh
هدایت شده از تنبیه الأمة
🌀 حقیقت اجتماعی سیاسی غدیر از دیدگاه شهید صدر
✅ اسلام در هسته قانون اساسی خود نظام حکومتی دادگر را بنیان نهاده است که همان کامل کردن دین و تمام نمودن نعمت است و قرآن کریم این مفهوم را در آن هنگام که رسول خدا ص و جهان اسلام روز #غدیر را به خاطر بنیان گذاری نظام حکومت پاک و وراسته جشن گرفتند، اعلام کرد.
♨️ اینکه من بقالی باشم در شیراز زیر سایه حکومت امام خمینی؛ برایم دوستداشتنیتر است از [اینکه مثل] مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی ره [را داشته باشم] زیر سایه حکومت صدام.
📌 متن کامل:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/69
#حکومت_اسلامی
#شهید_صدر
#غدیر
@Tanbiholomah
✔️ محبت علی علیه السلام
تلمیذ: در محضر استاد از معنای این حدیث سوال شد:
«حبُّ علیًّ حسنة لا یَضُرُّ مَعَها سیّئةٌ»
استاد: اصل این حدیث «ولایةُ علیًّ حسنة لا یَضُرُّ مَعَها سیّئةٌ» میباشد و آن مربوط به قیامت است. بعضی از گناهان است که حسنات را پایمال میکند و برخی حبط اعمال مینماید و محبت علی (ع) حسنهای است که هیچ گناهی نمیتواند آن را از بین ببرد. معنای حدیث این نیست که محب علی (ع) آزادِ مطلق است. دو صفتِ متضاد ممکن است در شخصی پیدا بشود و ملکه گردد و با هر کدام که باشد، گویا از دیگری خبری ندارد. این را در اصطلاح «تعدّد شخصیت» میگویند؛ مثلاً بعضی از اشخاص شُرب خمر میکنند، نماز هم میخوانند، کارهای شایسته دیگر نیز دارند و هر کدام را مضرّ و منافی دیگری نمیدانند. اضطراب و قلقی هم ندارند؛ [البته تا ملکه نشده، ممکن است اضطراب باشد.]
مرحوم سید نعمت الله جزایری میگوید:
بعضی الواط مرا دعوت کردند به مجلس خودشان تا به من توهین کنند. چون به مجلسشان رفتم، به من گفتند: ما الواط اگر نمکِ کسی را خوردیم، با همه بدیمان نمکدانش را نمیشکنیم؛ ولی شما چنین نیستید.
گفتم: دروغ میگویید.
گفتند: خیر.
گفتم: شما نعمت حق را نخوردهاید؟
گفتند: بله!
گفتم: پس چرا مخالفت او را میکنید؟
این کلام، چنان در آنها اثر گذاشت که توبه نمودند و از اخیار شدند.
این تعدّدِ شخصیت، برای اهلِ کمال نیز میباشد؛ گاهی که حضرت حق برای آنان تجلّی میکند و در میان الطافش قرار میگیرند، گویا از تجلیات جلالی حق - سبحانه - خبری ندارند و خود را گُم میکنند، خواجه حافظ میگوید:
گل در بر و می در کف و معشوق به کام است
سلطانِ جهانم در این روز غلام است
و آنجایی که جلالِ حق - تبارک و تعالی - برای سالم ظهور میکند، دم از شکیبایی میزند و میگوید:
آنکه رخسارِ تُو را رنگِ گل نسرین داد
صبر و آرام تواند به منِ مسکین داد
📓 ثمرات الحیات، ج ۱، ص ۱۵۴
@tafaqqoh
✔️ نماز حاجت روز پنجشنبه
آیةالله بهجت قدسسره اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز حاجت روز پنجشنبه توصیه میکردند و میفرمودند: «آیةالله سید مرتضی کشمیری [قدس سره] هر وقت این نماز را میخواند، هدیهای برای او میرسید».
شیوه خواندن نماز از کتاب جمالالاسبوع سیدبنطاووس [قدس سره]:
چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی)
در رکعت اول بعد از حمد ۱۱ بار سورۀ توحید
در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱ بار سورۀ توحید
در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱ بار سورۀ توحید
در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱ بار سورۀ توحید
بعد از سلام نماز دوم ۵۱ بار سورۀ توحید
۵۱ بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند
و سپس به سجده برود و ۱۰۰ بار «یا الله» بگوید و هرچه میخواهد از خدا درخواست کند.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود:
اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود میشود؛ نزول باران را بخواهد بهیقین باران نازل میشود؛ همانا هیچچیز مانع میان او و خداوند نیست؛ خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب میکند.
📚 برگرفته از کتاب «بهجت الدعا»، ص٣٨٠
🌐 https://bahjat.ir/fa/content/10659
@tafaqqoh
💢 جذبِ هیأت علمی پژوهشکدهی شورای نگهبان
🌐 http://www.mjazb.ir/detail/News/2708
@tafaqqoh
الغدیر فی حدیث العترة الطاهرة.pdf
1.48M
🔖 #مقاله الغدیر فی حدیث العترة الطاهرة
🖊 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی حفظه الله
✔️ #غدیر مهمترین واقعه و اجتماع در اسلام است که ائمه علیهم السلام اهمیت ویژهای در سیرهی علمی و عملی خود برای این واقعه قائل شده.اند. با این مقدمه مقالهی پیشِ رو در دو بخش به این واقعه پرداخته است:
۱ـ تأکید ائمه علیهم السلام بر غدیر به عنوان واقعه مهم #عقیدتی و اثبات کنندهی #حقانیت_شیعه؛
۲ـ تمجید و بزرگداشت غدیر از طرف ائمه علیهم السلام و متذکر شدن به آن در هر فرصتی که به دست میآمد.
@tafaqqoj
⚫️ صلّی اللّه علیک یا اباعبدالله ⚫️
🔹 طلابِ عزیزی که قصدِ انجام وظیفهی تبلیغی در دههی محرّم الحرام دارند، میتوانند با هماهنگی مسؤولین #سازمان_تبلیغات اسلامی در شهرستانها و روستاهای استان #چهارمحال_و_بختیاری به اقامهی مجالسِ ابی عبدالله الحسین علیه السلام بپردازند:
۱. شهرکرد و حومه
✔️ رابط: آقای محمدرضا عرفان نژاد
۰۹۱۹۶۱۴۵۷۱۱
۲. اردل و حومه
✔️ رابط: آقای سید یاسر حسینی
۰۹۱۳۲۹۷۸۹۰۶
۳. بِن و حومه
✔️ رابط: سید عزیزالله میراحمدی
۰۹۱۳۱۸۲۷۱۲۹
۴. سامان و حومه
✔️ رابط: آقای حمید بهرامی
۰۹۱۳۲۸۲۲۸۷۵
۵. فارسان و حومه
✔️ رابط: آقای سید حسن چراغی
۰۹۱۲۷۵۲۳۰۷۹
۶. کوهرنگ و حومه
✔️ رابط: آقای علی نصیری
۰۹۱۳۲۸۱۲۲۴۲
۷. کیار و حومه
✔️ رابط: آقای محمد منصوری
۰۹۱۳۲۸۴۱۶۶۰
۸. لُردگان و حومه
✔️ رابط: آقای سعید اسماعیلی
۰۹۱۴۰۲۵۶۶۹۷
@tafaqqoh
هدایت شده از مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام
رهبر انقلاب خطاب به مبلغین محرم:
🔰خوف را بیش از رجا، به دلها بدمید!
🔰برای مخاطب توهم معنویت ایجاد نکنید!
🔹 خوف را همراه رجاء حتماً به دلها بدمید؛ و خوف را بیشتر!
اینکه ما آیات رحمت الهی را بخوانیم و یک عدهای را غافل کنیم و نتیجهاش این بشود که خیال کنند - با یک توهّم معنویت - غرق در معنویتند و از واجبات و ضروریات دین در عمل غافل بمانند، درست نیست.
🔹 در قرآن، بشارت مخصوص مؤمنین است؛ اما انذار برای همه است؛
مؤمن و کافر مورد انذارند.
🔹 پیغمبر خدا گریه میکند، شخصی عرض میکند: یا رسولاللَّه! خداوند فرمود: «لیغفر لک اللَّه ما تقدّم من ذنبک و ما تأخر». این گریه برای چیست؟ عرض میکند: «أولا اکون عبدا شاکرا»؛ یعنی اگر شکر آن مغفرت را نکنم، پایهی آن مغفرت سُست خواهد شد.
🔹 در همه حال، انذار باید بر دل ما و مستمعان ما حاکم باشد. راه، راهِ دشواری است؛ بشر بایست خود را برای پیمودن این راه و رسیدن به آن سرمنزل آماده کند.
📆 بیانات در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانهی ماه محرم ۸۴/۱۱/۵
مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
هدایت شده از تاریخ
مقتل_الحسين_في_منابع_أهل_السنة_محمد.pdf
26.04M
هدایت شده از تاریخ
مقتل_الحسين_ع،_على_لسان_جده_رسول.pdf
6.06M
هدایت شده از تاریخ
عبرات_المصطفين_في_مقتل_الحسين_العلامة_الشيخ_محمد_باقر_المحمودي_ج1.pdf
17.43M
📚 عبرات المصطفین فی مقتل الحسین؛ المأخوذ من أقدمِ المصادر التاریخیة الاسلامیة / ج ۱
🖊 محقق فقید شیخ محمدباقر محمودی رحمه الله
✔️ به اعتقاد برخی مقتل پژوهان و تاریخ دانان، این کتاب که با عنوان «سرشک خوبان، در سوگ سالار شهیدان» به فارسی #ترجمه و #تلخیص شده است، از بهترین پژوهشهای #تاریخی در #مقتل سیدالشهداء علیه السلام و تاریخ واقعهی #عاشورا محسوب میشود.
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
عبرات_المصطفين_في_مقتل_الحسين_العلامة_الشيخ_محمد_باقر_المحمودي_ج2.pdf
14.07M
📚 عبرات المصطفین فی مقتل الحسین؛ المأخوذ من أقدمِ المصادر التاریخیة الاسلامیة / ج ۲
🖊 محقق فقید شیخ محمدباقر محمودی رحمه الله
✔️ به اعتقاد برخی مقتل پژوهان و تاریخ دانان، این کتاب که با عنوان «سرشک خوبان، در سوگ سالار شهیدان» به فارسی #ترجمه و #تلخیص شده است، از بهترین پژوهشهای #تاریخی در #مقتل سیدالشهداء علیه السلام و تاریخ واقعهی #عاشورا محسوب میشود.
@tarikht
@tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
سرشک خوبان، در سوگ سالار شهیدان.pdf
3.22M
May 11
تفقه
⚫️ انّا للّه و انّا إلیه راجعون ⚫️ هو الباقی بعد فناء کلّ شیء پسر عموی جوون و نازنینم، امروز توی ت
ضمن تشکر از ابراز همدردی و پیامهای تسلیتِ همهی عزیزان، در صورتِ امکان امشب نماز لیلة الدفن برای پسر عموی مرحومم «مسلم فرزند غلامرضا» اقامه بفرمایید.
غفر الله لنا و لکم
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله تفسیر قرآن و لزوم احراز #مراد_جدی
🌐 https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_6426.html
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/417205
✔️ #چکیده
آیات قرآن کریم، میتوانند مورد «برداشت تاریخی» و «برداشت توسعه ای» واقع شوند. در برداشت تاریخی، توجه خوانشگر متن به #زمینه_متن، #خاستگاه صدور کلام، #سبب_صدور و سبب نزول است و این خاستگاه، قابل تعمیم نیست. در برداشت توسعهای، اگرچه متن در ارتباط با زمینه متن معنا پیدا میکند؛ اما محل نزاع، خود متن است نه زمینه متن و آنچه به عنوان یک معیار در تحدید گستره برداشت توسعهای عمل میکند؛ «مراد جدی» متکلم است. برای رسیدن به تبیین جایگاه «مراد جدی» در تفسیر، دو مسأله: «ارادی بودن استعمال» و «فاصله بین خوانش و استعمال»، اهمیت پیدا میکنند. «دقت معنایی»، «سیاق گفتاری»، «معنای طیفی» و «زبان خاص»، عواملی هستند که «ارادی بودن استعمال» را تبیین میکنند؛ چنانچه «اصل تغایر» و «اصل زمینه متن»، مسأله «فاصله بین خوانش و استعمال» را روشن مینمایند. در مجموع بررسی همه این موارد، زمینه را برای اثبات فرضیه این مقاله و تأسیس یک اصل در حوزه تفسیر و زبان قرآن کریم با عنوان اصل: «لزوم احراز مراد جدی»، فراهم میکند.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله اسماعیل بن ابی زیاد سکونی در منابع عامه عناوین، مشایخ و روایات موازی
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/498513
✔️ #چکیده
اسماعیل بن ابی زیاد #سکونی، یکی از راویانِ پرکارِ امام صادق علیه السلام در #قرن_دوم است. با وجود حجم نسبتاً بالای احادیث سکونی، شناخت ما از وی ناچیز بوده است. علی رغم #عامی بودن سکونی، منابع حدیثی دست اول عامه، تقریباً خالی از روایات او هستند. آشنایی محققان معاصر با شخصیت سکونی، بیشتر از دریچه کتب رجال #متأخر اهل سنت بوده، که ناکافی و با اشکالاتی مواجه است. در این مقاله با بررسی منابع جدیدی از میراث عامه، احادیث متعددی از سکونی به دست آمده است، که به شناخت بیشتر و دقیقتر از او کمک میکند. در گام اول، کشف عناوین سکونی در اسانید اهل سنت و تمییز عناوین مشترک بررسی میشود. در گام دوم، به شناسایی عناوین متحد با یکدیگر در اسانید اهل سنت میپردازیم. در این مسیر، به روایات موازی سکونی در شیعه و اهل سنت نیز توجه میشود. در گام آخر، با مرور تاریخی تمامی دادههای رجالیِ مرتبط با سکونی در عامه، تلاش میشود تا شناخت بهتری از وی به دست آید و در این مسیر اتحاد عناوینی مثل «إسماعیل بن أبی زیاد» و «إسماعیل بن مسلم» با سکونی نیز معین گردد. در نهایت این مقاله، فهرستی تفصیلی از عناوین مختلف سکونی و مشایخ او در عامه به دست میدهد که راه را برای پژوهشهای بعدی هموار میسازد.
@tafaqqoh