هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 در حال برگزاری است؛
دیدار جمعی از مداحان و شاعران اهل بیت علیهم السلام با رهبر انقلاب
🔻 دیدار جمعی از مداحان و شاعران اهلبیت علیهمالسلام با رهبر انقلاب اسلامی در آستانه خجسته سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها در حال برگزاری است.
💻 Farsi.khamenei.ir
تفقه
📢 در حال برگزاری است؛ دیدار جمعی از مداحان و شاعران اهل بیت علیهم السلام با رهبر انقلاب 🔻 دیدار
✔️ سالگردِ عمامه به سَر شدن
چند سالِ پیش، قبل از همین جلسه (دیدار سالانه با مدّاحان به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها) تو حیاطِ حسینیه امام خمینی رحمه الله به دستِ مبارک حضرت آقا حفظه الله مُفتخر به پوشیدنِ لباسِ اهالیِ علم و تقوا شدم؛
هرچند تو این سالها با عالمانِ مُتّقی فرسنگها فاصله داشتم، امّا به لطف و عنایتِ بیحد حضرت زهرا سلام الله علیها امیدوارم....
الحمدُ للّه ربّ العالَمین
@tafaqqoh
May 11
May 11
✔️ جلسهی امروزِ شنبههای فقهی به نقد و بررسی این دو #مقاله گذشت:
🔖 #کرایونیک: رضایت برای ادامه حیات یا خودکشی
🌐 https://www.sid.ir/paper/370780/fa
🔖 حکم تکلیفی کرایونیک بیمار لاعلاج از منظر فقه شیعه
🌐 https://www.sid.ir/paper/195186/fa
☑️ همچنین این مقاله به عنوان مقالهی همسو مورد اشاره قرار گرفت:
🔖 بررسی ابعاد فقهی #انجماد سازی بیمار لاعلاج از دیدگاه امامیه
🌐 http://pfe.journals.miu.ac.ir/article_6479.html
✅ سه مقالهی دیگر در این موضوع قابل ملاحظه است:
🔖 احوال شخصیه بیماران سرمازیست
🌐 https://www.sid.ir/paper/407290/fa
🔖 ملاحظات کیفری در خصوص اجرای کرایونیک
🌐 https://www.sid.ir/paper/399058/fa
🔖 مطالعه تطبیقی ابعاد حقوقی انجماد انسان در حقوق ایران و آمریکا
🌐 https://www.sid.ir/paper/370830/fa
🔹 ارائهدهندهی بحث، مشغولِ تدوینِ پایاننامهای با عنوان «بررسی فقهی کرایونیک از منظر فقه شیعه» با هدفِ بررسی ابعاد فقهی کرایونیکِ نطفه، انسانِ زنده و انسانِ مرده هستند.
#دریافت_مقاله #فقه_پزشکی
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بررسی تطبیقی مفهوم مرگ در روانشناسیِ وجودی و دیدگاه قرآنی علّامه طباطبائی (ره)
🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_4499.html
🌐 https://rjqk.atu.ac.ir/article_4499_857ce76d51b107f156ee432422234108.pdf
✔️ #چکیده
#مرگ به عنوان یکی از اساسیترین دغدغههای پیش روی انسان همواره مورد توجّه اندیشمندان علوم انسانی بوده و هر نظریّهپرداز به فراخور منابع معرفتی خویش، از زاویهای به این مسئله پرداخته است. در مسلّم بودن این موضوع برای تمام انسانها تردیدی نیست، امّا در اینکه کیفیّت مرگ چگونه است و اساساً انسان در قبال آن چه موضعگیری میتواند داشته باشد، همیشه محلّ تضارب آراء گردیده و هر مکتبی برای طرفداران خود، دستورالعملهایی توصیه نموده است. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا دیدگاه روانشناسان #وجودی در موضوع مرگ و آنگاه دیدگاه قرآنی علاّمه طباطبائی (ره) در تفسیر #المیزان مطرح شده که با بیان پیشفرضها و مبانی فکری هر دو دیدگاه یک مبنای تطبیقی به خوانندگان محترم ارائه میگردد. در برخی مباحث، هر دو دیدگاه اتّفاق نظر دارند و در بعضی دیگر، دیدگاه قرآنی تکاملیتر میباشد. نوع نگاه #انسانمحوری در #روانشناسی وجودی و #خدامحوری در دیدگاه قرآنی، موجب تضاد هر دو دیدگاه گردیده و در پایان، ذیل پانزده بند، وجوه اشتراک و افتراق دو دیدگاه مطرح شده است.
@tafaqqoh
مقایسه-حیات-و-مرگ-از-دیدگاه-قرآن-و-علوم-تجربی.pdf
448.9K
🔖 #مقاله مقایسه حیات و مرگ از دیدگاه قرآن و علوم تجربی
✔️ چکیده:
یکی از دغدغههای فکری انسانها، مسئله #حیات و #مرگ است. در اینباره دیدگاههای متفاوتی وجود دارد که بررسی این موضوع از دیدگاه قرآن و علوم تجربی و مقایسه آن دو ما را به نتایج خوبی در شناخت صحیح #ماهیت_حیات و مرگ میرساند. این شناخت نتایج عملی فراوانی در بردارد که میتواند نگاه انسان را نسبت به مرگ و #زندگی عوض کرده و بر رفتار انسان در تمام طول زندگی تاثیرگذار باشد. با مقایسه دو دیدگاه نقاط اشتراک و افتراقی، در تعریف این دو اصطلاح، انواع، ویژگیها و مراحل و کیفیت آن آشکار میشود. قران کاملترین نظر را در مورد حیات و مرگ بیان نموده و در مواردی هم ابهام آن ناشی از عدم درک انسان از این واقعیت است، اما علم به علت #محدودیت در ابزار شناخت، به نتایج محدودی در شناخت این دو پدیده رسیده است و آن چه کشف کرده است، منطبق با قران است.
@tafaqqoh
🎙 رهبر معظم انقلاب آیةالله خامنهای حفظه الله (۹۴/۱۰/۲۱):
فقه متکفّل همهى امور زندگى بشر است؛ ادّعاى فقه این است. فقه متکفّل تبیین شرعى و اسلامى همهى امورى است که مورد ابتلاء #انسان است در زندگى #فردى و #اجتماعىاش. خب، #هنر یکى از همین امور است؛ بایست فقه به این بپردازد. بله، ما #دیر به این فکر افتادیم، دیر شروع کردیم؛ این کارها خیلى قبلها باید انجام میگرفت. و حالا بحمدالله شماها شروع کردهاید و این کار را حتماً متوقّف نکنید و دنبال کنید. امّا اینکه حالا آیا افراد #حوزه وارد مقولههاى هنرى بشوند یا نه -مثلاً فرض کنید سینما یا تئاتر یا بقیّهى [رشتهها]- این البتّه یک حرف دیگر است. بدیهى است طلبهاى که وارد حوزهى علمیّه میشود، براى مقصودى وارد میشود که آن مقصود معنایش سینماگرى نیست، همچنانکه معنایش تجارت نیست؛ همچنانکه معنایش معمارى نیست؛ بدیهى است و این لزومى ندارد، امّا منعى هم وجود ندارد که حالا یک نفرى اگر ذوقش اقتضا کرد، برود وارد مقولهاى بشود به شرطى که از کار اصلى خودش باقى نماند. بله، یک فقیه برجسته اگر بخواهد در زمینهى مسائل هنرى اظهار نظر بکند، بایستى با مقولهى هنر #آشنایى داشته باشد؛ اگر نشناسد هنر را و نداند که هنر چیست و خصوصِ این مقولهى هنرى چه حدّ و مرزهایى دارد، چه تعریفى دارد، #بعید است که بتواند درست #حکم را از آب دربیاورد؛ چون یکى از شرایط استنباط درست حکم، #شناخت_موضوع است؛ #موضوع را باید خوب شناخت. اگر موضوع را نشناسیم، حکم بهدرستى به دست نمىآید. بنابراین به نظر من جا براى این کار خیلى زیاد است.
🌐 khl.ink/f/31931
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله بررسی تطبیقی دیدگاههای آخوند خراسانی و امام خمینی (رحمهما الله) در مسئله طلب و اراده
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_137350.html
🌐 http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_137350_ae5efc2390ac05c422359f5d75014e28.pdf
✔️ #چکیده
#اتحاد یا #تغایر «طلب» و «اراده» از مباحث مورد اختلاف علمای #اصول_فقه است. منشأ این اختلاف به #علم_کلام و تفاوت دیدگاهها در صفت #تکلم خدای متعال بازمیگردد. #اشاعره در مورد تکلم خداوند به آموزه #کلام_نفسی اعتقاد دارند و به همین دلیل #طلب را مغایر با #اراده میدانند. #امامیه در این خصوص به دو گروه تقسیم میشوند؛ گروهی به دلیل ملازمهای که میان تغایر #طلب_و_اراده و اعتقاد به کلام نفسی قائل شدند این دو مقوله را متحد میدانند و گروه دیگر این ملازمه را نپذیرفته و معتقدند میتوان در عین نپذیرفتن کلام نفسی قائل به تغایر طلب و اراده شد. #آخوند_خراسانی و #امام_خمینی هر دو به #اتحاد طلب و اراده معتقد هستند؛ اما هر یک رویکرد و تبیین متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی دیدگاههای آخوند خراسانی، بهعنوان #اولین اصولیای که این بحث را مطرح کرده است و امام خمینی، بهعنوان شخصیتی #پر_ابتکار در #اصول_فقه_معاصر، پرداخته و تفاوت این دو دیدگاه را تبیین میکند.
@tafaqqoh