eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
588 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 بررسی کاربرد قاعده «الواحد» در مکتب اصولی آخوند خراسانی و پیامدهای اعتقادی آن ✔️ مقاله حاضر پس از بیان قاعده «الواحد» و ذکر براهین آن به بررسی نوآوری‌های آخوند خراسانی در بهره‌گیری از قاعدۀ «الواحد» در کفایة الاصول پرداخته است و با ذکر اقوال متکلمین و حکما به پیامدهای اعتقادی این قاعده از جهت تأثیر در تبیین قدرت مطلقه الهی و توحید افعالی، اشاره می‌کند. در مورد کاربرد قاعده «الواحد» در اصول فقه باید گفت با وجود اینکه مفاد قاعده «الواحد» از علوم حقیقی بوده و فلاسفه به شدت از خلط احکام حقایق با اعتباریات به دلیل تفاوت ماهوی و منطق استدلال در این دو علم پرهیز می‌کنند، مرحوم آخوند در مباحثی مانند وضع مرکبات، صحیح و اعم، تعدد شرط و جزا و... از قاعده «الواحد» و عکس آن استفاده کرده است. بنابراین هدف اصلی طرح مسئله علاوه بر اثبات عدم تنافی قاعده «الواحد» با قدرت مطلقه الهی و توحید افعالی خداوند، بیان نوآوری آخوند خراسانی همراه با توضیح دو دیدگاه نقد و تأیید کاربرد قاعده «الواحد» در اصول فقه است. مهم‌ترین نتایج این پژوهش آن است که اولاً کاربرد علوم حقیقی در علوم اعتباری خطا نبوده و چه‌بسا در موارد بسیاری باعث تبیین صحیح مسائل و رشد و بالندگی آن علم می‌شود؛ ثانیاً علم اصول فقه از علوم اعتباری محض نمی‌باشد. این پژوهش توانسته است با تبیین نظرات دو گروه موافق و مخالف در کاربرد قاعده «الواحد» در کفایة الاصول، نوآوری مکتب اصولی آخوند خراسانی را در این زمینه به اثبات رساند. 🌐 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
کاربرد قاعده الواحد در علم اصول در اندیشه شهید صدر.pdf
603.5K
🔖 کاربرد قاعدۀ الواحد در علم اصول در اندیشة شهید صدر ✔️ تعامل متقابل میان فلسفه و اصول فقه، به عنوان دو علم مهم و محورى در حوزۀ علوم اسلامى، موجب آثار فراوانی بوده است. قاعدۀ الواحد جزء قواعد فلسفی است که کاربرد فراوانی در مسائل اصولی دارد. مهم‌ترین برهان بر اثبات آن، قاعدۀ سنخیت بین علت و معلول است. اگر از یک واحد حقیقی بدون کثرت معلول‌های گوناگون صادر شود، باید در ذات آن علت، جهت کثرت باشد تا سنخیت میان علت و معلول از بین نرود در حالی که واحد حقیقی مفروض هیچ‌گونه جهت کثرت ندارد. قاعدۀ الواحد کاربردهای فراوانی در مباحث اصولی دارد. نوشتار حاضر به تحلیل و بررسی ده کاربرد این قاعده در مسائل اصولی در اندیشۀ شهید صدر پرداخته است: کاربرد اول: اثبات وجود موضوع برای هر علم؛ کاربرد دوم: استعمال لفظ در بیش از یک معنا؛ کاربرد سوم: تصویر وضع عام و موضوع‌له خاص؛ کاربرد چهارم: تصویر جامع میان افراد صحیح در مسئلۀ صحیح و اعم؛ کاربرد پنجم: تصویر جامع میان افراد صحیح و فاسد در مسئلۀ صحیح و اعم؛ کاربرد ششم: تحلیل وجوب تخییری در متباینات؛ کاربرد هفتم: تحلیل وجوب تخییری در اقل و اکثر؛ کاربرد هشتم: تعریف مفهوم؛ کاربرد نهم: اثبات مفهوم؛ کاربرد دهم: مسئلۀ تجری. 🌐 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
فردا آغازِ ماهِ پُر برکتِ رجب است؛ ان شاء الله. @tafaqqoh
تفقه
#حاشیه 🔹 حاصل چند سال تدریس استاد آملی لاریجانی دام عزه که در پاورقی مقاله به آن اشارت رفت، دوره‌ی
📝 ✔️ وقتی مدیرِ کانالِ آقای اکبرنژاد، دغدغه‌‌ی «تنهاتر شدنِ رهبری» داشت. 🔹 مکالمه‌ی قدیمیِ حقیرِ سراپا تقصیر، با مدیرِ کانالِ شیخی که سینه‌چاکِ انقلاب بود و ادّعای فقاهت و تمدّن‌سازی داشت، در واکنش به این پیامِ تفقه: 👇🏻 🌐 https://eitaa.com/tafaqqoh/1677 @tafaqqoh
بررسی رویکرد مستشرقان به حدیث شیعه امامیه.pdf
12.45M
🔖 📖 بررسی رویکرد مستشرقان به حدیثِ شیعه‌ی امامیه ✍🏻 حجة الاسلام دکتر مرتضی مداحی -دام عزه- @tafaqqoh
هدایت شده از فرزند ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از این فیلسوف معاصر ما قرن‌ها بعد یاد خواهد شد! 🔹 به بهانه درگذشت چهره ماندگار فلسفه ایران، دکتر کریم مجتهدی تلگرام | اینستاگرام | روبیکا | ایتا | بله | سروش | توییتر | آپارات | یوتیوب 🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
🔖 بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب ✔️ یکی از اعمال ماه مبارک رجب، صلاه الرغائب است که مطابق روایتی منقول از رسول خدا انجام آن در نخستین شب جمعۀ ماه رجب، موسوم به ، سفارش شده است. در مقالۀ حاضر، بعد از بررسی سند حدیث و اثبات ضعف آن، مشروعیت انجام اعمال این شب به‌قصد رجاء تبیین، و در ادامه دربارۀ معنای ، تفسیر آن به شب آرزوها نقد شده است. فرهنگ‌های لغت و روایات تاریخی و دینی روشن می‌کند که «رغائب» به‌معنای این کلمه عطاها و بذل و بخشش‌های بزرگ است که در میان سخاوتمندان و صاحبان اموال رایج بوده است. اما آموزه‌ها و روایات دینی، معنای «رغائب» را از عطاهای صرفاً مادی به عطاهای بزرگ معنوی ارتقا داده است. نتیجه آن‌که معنای «رغائب» در و صلاه الرغائب و نافلۀ صبح، عطاهای بزرگ مادی و معنوی این‌جهانی و عمدتاً ناظر به رزق و روزی، و توفیقات و برکات معنوی است که خدای تعالی به برکت این نمازهای واردشده به بندگانش عطا خواهد کرد. 🌐 متنِ کاملِ مقاله @tafaqqoh
🔖 بررسی و داوری ادله بی‌اعتباری روایت لیلة‌الرغائب ✔️ در روایتی از پیامبر اولین شب جمعه ماه رجب، به موسوم شده و برگزاری نمازی خاص در این شب سفارش شده است. بر پایه این روایت، از دیرباز اعمال خاص اولین شب جمعه ماه رجب مورد توجه بسیاری از متشرعان بوده و هست. از حدود قرن هفتم به بعد، در اصالت روایت، ‌نام‏گذاری این شب به و برگزاری نماز آن، تردیدها و انتقاداتی شکل گرفت و گسترش یافت. تعداد قابل توجهی از حدیث‌پژوهان اهل‌تسنن در اثبات بی‌اعتباری این روایت کوشیده و برگزاری نماز رغائب را بدعت خوانده‌اند، اما شیعی‌مذهبان کمتر به مناقشه در این روایت پرداخته‌ و بسیاری از آنان بر اساس قاعده تسامح به استحباب یا جواز برگزاری نماز رغائب حکم کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر چه طرق موجود از این روایت، متقن نیست، اما شواهدی گواه بر آن است که منابعی در قرون نخستین و پیش از قرن چهارم به نقل آن پرداخته‌اند و انتقادات وارد شده، بر محتوای این روایت استوار نبوده و دلالت روایت خالی از اشکال است. 🌐 متنِ کاملِ مقاله @tafaqqoh
13870527_8260_32k.mp3
275.9K
انتظار فرج یعنی انتظار باز شدن گره‌ها یک نکته در باب مسئله‌ی مهدویت این است که شما در آثار اسلامی، در آثار شیعی میبینید که از انتظار ظهور حضرت مهدی تعبیر شده است به انتظار فرج. فرج یعنی چه؟ یعنی گشایش. کِی انسان انتظار فرج دارد؟ انتظار گشایش دارد؟ وقتی یک فروبستگی‌ای وجود داشته باشد، وقتی گرهی هست، وقتی مشکلی هست. در زمینه‌ی وجود مشکل، انسان احتیاج پیدا میکند به فرج؛ یعنی سرانگشتِ گره‌گشا؛ بازکننده‌ی عقده‌های فروبسته. این نکته‌ی مهمی است. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم‌ در روز نیمه‌ی شعبان ۱۳۸۷/۰۵/۲۷ عجل‌الله‌فرجه @qom_khamenei_ir
🔖 تحلیل و بررسی حرز منسوب به امام جواد علیه السلام ✔️ دعا در فرهنگ شیعی جایگاهِ والایی دارد. دعاهای مأثور بخش مهمی از میراث حدیثی شیعه را تشکیل می‌دهد. بخشی از این میراث مربوط به دعاهایی است که برای در امان ماندن از آسیب‌ها و بیماری‌ها بیان شده است. حرزها و تعویذها از این دسته از دعاها به شمار می‌آیند که در بین مردم با اقبال بسیاری مواجه هستند. در این میان منسوب به امام جواد علیه السلام شهرت بیش‌تری یافته و بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند. این نوشتار تلاشی است در جهت منبع‌شناسی و اعتبارسنجی حرز منسوب به امام جواد علیه السلام. به این منظور افزون بر مطالعات و ، به و محتوایی حرز نیز پرداخته شده است. متن مربوط به «سبب صدور حرز» با وقایع تاریخی ناسازگار است و با وجود انگیزه کافی برای نقل گسترده، تنها از یک طریق ناشناخته نقل شده است. سند روایت هم آشفتگی‌های بسیاری دارد. در نتیجه دلیل قانع کننده‌ای بر انتساب این حرز به امام جواد علیه السلام یافت نشد. 🌐 متن کامل مقاله @tafaqqoh
✔️ کانالِ کانون فقه و اصول جهانگیرخان کانون فقه و اصول مدرسه علمیه جهانگیرخان قم @tafaqqoh
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ سی‌ام بهمن سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● استاد ما مرحوم آقای داماد از نظر دقت نظر و استقصای مطالب، بسیار ممتاز بود. و افرادی در درسشان حاضر می‌شدند که طالب مسائل دقیق علمی بودند و سطح فهمشان از سطح عموم بالاتر بود. از این رو شاگردان مرحوم آقای داماد از نظر کمیت زیاد نبودند ولی از نظر کیفیت ممتاز بودند. ● مرحوم آقای داماد در بسیاری موارد از روایات مطالبی را استفاده می‌کردند و مشکلاتی را که دیگران طبق قواعد نمی‌توانستند حل کنند، حل می‌کرد. ● به نظرم آقای خویی محقق تر از آقای داماد و آقای داماد مدقق تر از آقای خویی بود. در ریزه کاری و موشکافی مطالب آقای داماد ترجیح داشت و در مبانی کلی آقای خویی مقدم بود. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۶۱ و ۶۶۸ @madras_emb @tafaqqoh
تفقه
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ سی‌ام بهمن سالروز ارتحال مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیر
🔰 یادی از استاد 🎙️ آیة الله جوادی آملی حفظه الله: 💠 مرحوم از فقهای کم نظیر حوزه بود، یعنی کسی بود که (فهم یعنی فهم)؛ فهمیدن درس او جان کندن می خواست!! خیلی ها می آمدند، می دیدند که نمی فهمند! زیرا قدرت بدنی خوبی داشت، شغل های دیگر را هیچ قبول نمی کرد، مصمّم بود و برای یک درس چندین ساعت مطالعه می کرد؛ لذا غالب اساتید نام آور آن روز شاگرد ایشان بودند. در بعد از مرحوم آقای که یک ریاستی داشت، درسی عالمانه تر و محققانه تر از درس آقای داماد نبود؛ البته اصول امام حساب دیگری داشت! " این آقای داماد " بود. و بی ادّعا هم بود، و درسش هم اینچنین بود. خُب ایشان متاسفانه رحلت کرد، سنّ شریفشان به هفتاد سال نرسیده بود؛ امّا همه این بزرگان خضوع می کردند. این بزرگانی که اسم شان را ما می بردیم، قدر اوّل ستاره آن روز بودند؛ آنهایی هم که هستند، به لطف الهی قدر اوّلند؛ امّا همه در درس ایشان خضوع می کردند. ایشان رحلت کردند، و همه ما را داغدار کردند. در شب رحلت شان یکی از اساتید مسلّم حوزه که از شاگردان ایشان هم هست؛ (حفظه الله)، در عالم رویا با ایشان برخورد کرد، چون یک نسبتی هم با ایشان داشت؛ از ایشان سئوال کرد بر شما چه گذشت؟ (می خواهم عرض کنم احترام به ، حضرت فاطمه معصومه، ذوات قدسی تنها یک ادب دینی و برای دنیا نیست، آن حشر عظیم را در می یابد.) گفت: من دیدم خیلی وضعش خوب است؛ همان روزی که رحلت کرده بود، ما تشییع کردیم؛ همان شبش ایشان را خواب دیدم. گفتم: به شما چه گذشت؟ چون اوّلین بار خیلی سخت می گذرد که انسان وارد یک عالم دیگر بشود! گفت: دو چیز من را نجات داد؛ " یکی " علاقه به " و " احترام به قبّه بیضاء "! این آقای داماد است!! این بزرگوار (حفظه الله) گفت: من صبح که بیدار شدم، خُب درباره زینب کبری (سلام الله علیها) وضعمان روشن بود، امّا نفهمیدم (قبّه بیضاء) چیست! تحقیق کردم، دیدم که قبّه وجود مبارک قبلاً مطلّا نبود، سفید بود؛ شعرای عرب که در مدح حضرت امیر شعر می گفتند، دارند: (یا صاحب القبّه البیضاء فی النجفی)*. " قبّه بیضاء " آن اوائل قبل از اینکه مطلّا بشود، قبّه نورانی حضرت امیر بود. گفت: این دو چیز من را نجات داد! اینها یک امر حقیقی است، تعارف بردار هم نیست! 📌 الذّریعه الی تصانیف الشیعه / جلد ۲۶ / صفحه ۹۳ 📋 درس خارج علوم القرآن 📆 مسجد اعظم قم ؛ ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ ☑️ سی ام بهمن؛ سالروز ارتحال حضرت آیت الله سیّد محمّد محقق داماد (رض)، از اساتید حضرت استاد (دام ظلّه) 🆔️ https://telegram.me/ayatollah_javadi_amoli @tafaqqoh
✳️ کانال رسمی رجال پژوهی ✳️ 🔰 لجنة المباحث الرجالیة و الحدیثية 🔰 💠 گروه و حوزه علمیه در راستای تعامل پژوهشگران حدیث، اساتید و فرهیختگان این عرصه جهت تبادل نکات مهم در شناخت و ارزیابی احادیث گروهی تشکیل شده است.(تاسیس ۱۳۹۶) 💠به این وسیله از حضرتعالی دعوت به عضویت در این گروه می‌شود: ✅ اولین نگارخانه تخصصی و عالمان تشیع ✅عکس‌نوشت، مطالب و از علما و بزرگان شیعه ✅ اطلاع‌رسانی علمی و رجالی ✅نشر اخبار از فعالیت‌های و فرهیختگان معاصر ✅دعوت به علمی از موسسات و مراکز پژوهشی ✅ معرفی نوین و جدید مناسب برای تدوین یا حوزوی یا دانشگاهی 🔸 ارائه و تالیفات 🔸 اخبار علمی 🔶 ثبت نام تخصصی 🔸 اطلاع رسانی رجالی و حدیثی 📌وابسته به دفتر رجال و حدیث حوزه علمیه ♦️با ما همراه باشید👇لینک عضویت ♦️ 🔗https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 •┈┈••✾•☘️🌸🍀•✾•┈┈• 💐دوستان‌تان را نیز دعوت کنید. 🆔 عضویت در کانال تلگرام https://t.me/rejal_shobeiri @tafaqqoh
تفسیر امام عسکری علیه السلام.pdf
13.33M
🔖 ✔️ بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام 🔹 دانشگاه قم @tafaqqoh
🔍 📚 الحاشیة علی فرائد الاصول ٫ ۳ مجلد ✍🏻 مرحوم سید محمدباقر علوی قزوینی اعلی الله مقامه ٫ نَجلِ فقیهِ مدقّق مرحوم سید علی قزوینی قدّس سرّه، صاحبِ حاشیه بر معالم و قوانین 🌐 دریافت از «شبکة الفکر» @tafaqqoh
✅ آخرین مهلت ثبت‌نام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام قم چهارم اسفندماه 🌐 اطلاعات بیش‌تر @BouNews
🔖 قاعده رجالی «اصحاب اجماع» از دیدگاه حضرت آیت‌‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✔️ تشخیص احادیث معتبر از غیر معتبر در عرصه استنباط احکام الهی همواره دغدغه فقیهان بزرگ شیعه بوده است. عده‌ای بر پایه اجماعی که مرحوم از رجالیان گزارش کرده است، روایات گروهی از اصحاب امامان (علیهم‌السلام) را بدون توجه به وضع راویان بعدی آن‌ها معتبر خوانده‌اند، تنها کافیست سند روایت تا این افراد که در ادبیات متأخران، نامیده می‌شوند، صحیح باشد. با وجود اختلافات زیادی که بین دانشوران امامیه درباره حجیت و دلالت ادعای کشّی وجود دارد، آیةالله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی ازجمله فقیهانی می‌باشد که اجماع مذکور را و مفاد آن را بر همین نظریه حمل کرده است. این اجماع به مثابه قاعده‌ای فراگیر در معظم‌له مورد استناد قرار گرفته است. 🌐 دریافت متن کامل مقاله @tafaqqoh
🔖 حوزه علمیه تقریب‌گرای سامرا و نقش میرزای شیرازی ✔️ میرزای شیرازی دارای شخصیتی بارز و تقریب‌‌گرا بوده است که در گفتار و رفتار ایشان نمایان گردید. برحسب نقل‌ها ایشان با نیت تقریب مذاهب از نجف به سامرا، که شهری سنی نشین بود، مهاجرت نمود و حوزه و مکتبی تقریب‌‌گرا به وجود آورد. علاوه بر شخصیت میرزا، حضور حوزه شیعه در محیط و شهر سنی نشین سامرا آثار نیکویی در زمینه همبستگی بین پیروان مذاهب اسلامی داشته است که حاصل تعامل و زندگی مشترک شیعه و سنی در کنار یکدیگر است و در سبک خاص مکتب سامرا و پرورش یافتگان این مکتب که طلایه‌‌داران نهضت تقریب در عصر جدیدند به خوبی هویدا است و مدلی دانشی در مورد ایجاد محیطی تقریب‌‌گرا ارائه می‌‌نماید. 🌐 دریافت متنِ کاملِ مقاله @tafaqqoh