eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
586 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تنبیه الأمة
🌀 حقیقت اجتماعی سیاسی غدیر از دیدگاه شهید صدر ✅ اسلام در هسته قانون اساسی خود نظام حکومتی دادگر را بنیان نهاده است که همان کامل کردن دین و تمام نمودن نعمت است و قرآن کریم این مفهوم را در آن هنگام که رسول خدا ص و جهان اسلام روز را به خاطر بنیان گذاری نظام حکومت پاک و وراسته جشن گرفتند، اعلام کرد. ♨️ اینکه من بقالی باشم در شیراز زیر سایه حکومت امام خمینی؛ برایم دوست‌داشتنی‌تر است از [اینکه مثل] مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی ره [را داشته باشم] زیر سایه حکومت صدام. 📌 متن کامل: https://eitaa.com/Tanbiholomah/69 @Tanbiholomah
✔️ محبت علی علیه السلام تلمیذ: در محضر استاد از معنای این حدیث سوال شد: «حبُّ علیًّ حسنة لا یَضُرُّ مَعَها سیّئةٌ» استاد: اصل این حدیث «ولایةُ علیًّ حسنة لا یَضُرُّ مَعَها سیّئةٌ» می‌باشد و آن مربوط به قیامت است. بعضی از گناهان است که حسنات را پایمال می‌کند و برخی حبط اعمال می‌نماید و محبت علی (ع) حسنه‌ای است که هیچ گناهی نمی‌تواند آن‌ را از بین ببرد. معنای حدیث این نیست که محب علی (ع) آزادِ مطلق است. دو صفتِ متضاد ممکن است در شخصی پیدا بشود و ملکه گردد و با هر کدام که باشد، گویا از دیگری خبری ندارد. این را در اصطلاح «تعدّد شخصیت» می‌گویند؛ مثلاً بعضی از اشخاص شُرب خمر می‌کنند، نماز هم می‌خوانند، کارهای شایسته دیگر نیز دارند و هر کدام را مضرّ و منافی دیگری نمی‌دانند. اضطراب و قلقی هم ندارند؛ [البته تا ملکه نشده، ممکن است اضطراب باشد.] مرحوم سید نعمت الله جزایری می‌گوید: بعضی الواط مرا دعوت کردند به مجلس خودشان تا به من توهین کنند. چون به‌ مجلسشان رفتم، به من گفتند: ما الواط اگر نمکِ کسی را خوردیم، با همه بدیمان نمک‌دانش را نمی‌شکنیم؛ ولی شما چنین نیستید. گفتم: دروغ می‌گویید. گفتند: خیر. گفتم: شما نعمت حق را نخورده‌اید؟ گفتند: بله! گفتم: پس چرا مخالفت او را می‌کنید؟ این کلام، چنان در آن‌ها اثر گذاشت که توبه نمودند و از اخیار شدند. این تعدّدِ شخصیت، برای اهلِ کمال نیز می‌باشد؛ گاهی که حضرت حق برای آنان تجلّی می‌کند و در میان الطافش قرار می‌گیرند، گویا از تجلیات جلالی حق - سبحانه - خبری ندارند و خود را گُم می‌کنند، خواجه حافظ می‌گوید: گل در بر و می در کف و معشوق به کام است سلطانِ جهانم در این روز غلام است و آن‌جایی که جلالِ حق - تبارک و تعالی - برای سالم ظهور می‌کند، دم از شکیبایی می‌زند و می‌گوید: آن‌که رخسارِ تُو را رنگِ گل نسرین داد صبر و آرام تواند به منِ مسکین داد 📓 ثمرات الحیات، ج ‌۱، ص ۱۵۴ @tafaqqoh
✔️ نماز حاجت روز پنج‌شنبه آیةالله بهجت قدس‌سره اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز حاجت روز پنجشنبه توصیه می‌کردند و می‌فرمودند: «آیةالله سید مرتضی کشمیری [قدس سره] هر وقت این نماز را می‌خواند، هدیه‌ای برای او می‌رسید». شیوه خواندن نماز از کتاب جمال‌الاسبوع سیدبن‌طاووس [قدس سره]: چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) در رکعت اول بعد از حمد ۱۱ بار سورۀ توحید در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱ بار سورۀ توحید در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱ بار سورۀ توحید در رکعت چهارم  بعد از حمد ۴۱ بار سورۀ توحید بعد از سلام نماز دوم ۵۱ بار سورۀ توحید ۵۱ بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند و سپس به سجده برود و ۱۰۰ بار «یا الله» بگوید و هرچه می‌خواهد از خدا درخواست کند. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود می‌شود؛ نزول باران را بخواهد به‌یقین باران نازل می‌شود؛ همانا هیچ‌چیز مانع میان او و خداوند نیست؛ خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب می‌کند.  📚 برگرفته از کتاب «بهجت الدعا»، ص٣٨٠ 🌐 https://bahjat.ir/fa/content/10659 @tafaqqoh
💢 جذبِ هیأت علمی پژوهشکده‌ی شورای نگهبان 🌐 http://www.mjazb.ir/detail/News/2708 @tafaqqoh
الغدیر فی حدیث العترة الطاهرة.pdf
1.48M
🔖 الغدیر فی حدیث العترة الطاهرة 🖊 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی حفظه الله ✔️ مهم‌ترین واقعه و اجتماع در اسلام است که ائمه علیهم السلام اهمیت ویژه‌ای در سیره‌ی علمی و عملی خود برای این واقعه قائل شده.اند. با این مقدمه مقاله‌ی پیشِ رو در دو بخش به این واقعه پرداخته است: ۱ـ تأکید ائمه علیهم السلام بر غدیر به عنوان واقعه مهم و اثبات کننده‌ی ؛ ۲ـ تمجید و بزرگداشت غدیر از طرف ائمه علیهم السلام و متذکر شدن به آن در هر فرصتی که به دست می‌آمد. @tafaqqoj
در قضیه‌ی ، رسول الله صلّی اللّه علیه و آله و سلّم اهل البیتِ خود را به‌عنوان نمونه‌هایی از مؤمنین همراه خود نبرد، بلکه به‌عنوان شرکاء خود در امر دعوت به‌همراه برد. 📚 تفسیر المیزان، ذیل آیه‌ی ۶۱ سوره آل عمران @tafaqqoh
⚫️ صلّی اللّه علیک یا اباعبدالله ⚫️ 🔹 طلابِ عزیزی که قصدِ انجام وظیفه‌ی تبلیغی در دهه‌ی محرّم الحرام دارند، می‌توانند با هماهنگی مسؤولین اسلامی در شهرستان‌ها و روستاهای استان به اقامه‌ی مجالسِ ابی عبدالله الحسین علیه السلام بپردازند: ۱. شهرکرد و حومه ✔️ رابط: آقای محمدرضا عرفان نژاد ۰۹۱۹۶۱۴۵۷۱۱ ۲. اردل و حومه ✔️ رابط: آقای سید یاسر حسینی ۰۹۱۳۲۹۷۸۹۰۶ ۳. بِن و حومه ✔️ رابط: سید عزیزالله میراحمدی ۰۹۱۳۱۸۲۷۱۲۹ ۴. سامان و حومه ✔️ رابط: آقای حمید بهرامی ۰۹۱۳۲۸۲۲۸۷۵ ۵. فارسان و حومه ✔️ رابط: آقای سید حسن چراغی ۰۹۱۲۷۵۲۳۰۷۹ ۶. کوهرنگ و حومه ✔️ رابط: آقای علی نصیری ۰۹۱۳۲۸۱۲۲۴۲ ۷. کیار و حومه ✔️ رابط: آقای محمد منصوری ۰۹۱۳۲۸۴۱۶۶۰ ۸. لُردگان و حومه ✔️ رابط: آقای سعید اسماعیلی ۰۹۱۴۰۲۵۶۶۹۷ @tafaqqoh
رهبر انقلاب خطاب به مبلغین محرم: 🔰خوف را بیش از رجا، به دلها بدمید! 🔰برای مخاطب توهم معنویت ایجاد نکنید! 🔹 خوف را همراه رجاء حتماً به دل‌ها بدمید؛ و خوف را بیشتر! این‌که ما آیات رحمت الهی را بخوانیم و یک عده‌ای را غافل کنیم و نتیجه‌اش این بشود که خیال کنند - با یک توهّم معنویت - غرق در معنویتند و از واجبات و ضروریات دین در عمل غافل بمانند، درست نیست. 🔹 در قرآن، بشارت مخصوص مؤمنین است؛ اما انذار برای همه است؛ مؤمن و کافر مورد انذارند. 🔹 پیغمبر خدا گریه میکند، شخصی عرض میکند: یا رسول‌اللَّه! خداوند فرمود: «لیغفر لک اللَّه ما تقدّم من ذنبک و ما تأخر». این گریه برای چیست؟ عرض میکند: «أولا اکون عبدا شاکرا»؛ یعنی اگر شکر آن مغفرت را نکنم، پایه‌ی آن مغفرت سُست خواهد شد. 🔹 در همه حال، انذار باید بر دل ما و مستمعان ما حاکم باشد. راه، راهِ دشواری است؛ بشر بایست خود را برای پیمودن این راه و رسیدن به آن سرمنزل آماده کند. 📆 بیانات در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه‌ی ماه محرم ۸۴/۱۱/۵ مدرسه عالی امام حسین علیه السلام
هدایت شده از تاریخ
مقتل_الحسين_في_منابع_أهل_السنة_محمد.pdf
26.04M
📘 مقتل الحسین علیه السلام فی منابع اهل السنة 🖊 محمدعلی حیدری @tarikht @tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
مقتل_الحسين_ع،_على_لسان_جده_رسول.pdf
6.06M
📗 مقتل الحسین علیه السلام علی لسان جدّه رسول الله صلّی اللّهُ علیه و آله و سلّم من کتب العامّة 🖊 قیس بهجت العطار @tarikht @tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
عبرات_المصطفين_في_مقتل_الحسين_العلامة_الشيخ_محمد_باقر_المحمودي_ج1.pdf
17.43M
📚 عبرات المصطفین فی مقتل الحسین؛ المأخوذ من أقدمِ المصادر التاریخیة الاسلامیة / ج ۱ 🖊 محقق فقید شیخ محمدباقر محمودی رحمه الله ✔️ به اعتقاد برخی مقتل پژوهان و تاریخ دانان، این کتاب که با عنوان «سرشک خوبان، در سوگ سالار شهیدان» به فارسی و شده است، از بهترین پژوهش‌های در سیدالشهداء علیه السلام و تاریخ واقعه‌ی محسوب می‌شود. @tarikht @tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
عبرات_المصطفين_في_مقتل_الحسين_العلامة_الشيخ_محمد_باقر_المحمودي_ج2.pdf
14.07M
📚 عبرات المصطفین فی مقتل الحسین؛ المأخوذ من أقدمِ المصادر التاریخیة الاسلامیة / ج ۲ 🖊 محقق فقید شیخ محمدباقر محمودی رحمه الله ✔️ به اعتقاد برخی مقتل پژوهان و تاریخ دانان، این کتاب که با عنوان «سرشک خوبان، در سوگ سالار شهیدان» به فارسی و شده است، از بهترین پژوهش‌های در سیدالشهداء علیه السلام و تاریخ واقعه‌ی محسوب می‌شود. @tarikht @tafaqqoh
هدایت شده از تاریخ
سرشک خوبان، در سوگ سالار شهیدان.pdf
3.22M
📗 سرشک خوبان، در سوگ سالار شهیدان ✔️ ترجمه و تلخیصِ «عبرات المصطفین» ✅ کتابخانه قائمیه @tarikht @tafaqqoh
⚫️ انّا للّه و انّا إلیه راجعون ⚫️ هو الباقی بعد فناء کلّ شیء پسر عموی جوون و نازنینم، امروز توی تصادف پر پر شد؛ لطف بفرمایید به صلوات و قرائت فاتحه‌ای روحش رو شاد و در مجالس ذکر و توسل پایانِ ماه صفر برای این عزیز سفر کرده هم دعا کنید. @tafaqqoh
تفقه
⚫️ انّا للّه و انّا إلیه راجعون ⚫️ هو الباقی بعد فناء کلّ شیء پسر عموی جوون و نازنینم، امروز توی ت
ضمن تشکر از ابراز هم‌دردی و پیام‌های تسلیتِ همه‌ی عزیزان، در صورتِ امکان امشب نماز لیلة الدفن برای پسر عموی مرحومم «مسلم فرزند غلام‌رضا» اقامه بفرمایید. غفر الله لنا و لکم @tafaqqoh
🔖 تفسیر قرآن و لزوم احراز 🌐 https://quran.journals.pnu.ac.ir/article_6426.html 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/417205 ✔️ آیات قرآن کریم، می‌توانند مورد «برداشت تاریخی» و «برداشت توسعه ای» واقع شوند. در برداشت تاریخی، توجه خوانش‌گر متن به ، صدور کلام، و سبب نزول است و این خاستگاه، قابل تعمیم نیست. در برداشت توسعه‌ای، اگرچه متن در ارتباط با زمینه متن معنا پیدا می‌کند؛ اما محل نزاع، خود متن است نه زمینه متن و آن‌چه به عنوان یک معیار در تحدید گستره برداشت توسعه‌ای عمل می‌کند؛ «مراد جدی» متکلم است. برای رسیدن به تبیین جایگاه «مراد جدی» در تفسیر، دو مسأله: «ارادی بودن استعمال» و «فاصله بین خوانش و استعمال»، اهمیت پیدا می‌کنند. «دقت معنایی»، «سیاق گفتاری»، «معنای طیفی» و «زبان خاص»، عواملی هستند که «ارادی بودن استعمال» را تبیین می‌کنند؛ چنان‌چه «اصل تغایر» و «اصل زمینه متن»، مسأله «فاصله بین خوانش و استعمال» را روشن می‌نمایند. در مجموع بررسی همه این موارد، زمینه را برای اثبات فرضیه این مقاله و تأسیس یک اصل در حوزه تفسیر و زبان قرآن کریم با عنوان اصل: «لزوم احراز مراد جدی»، فراهم می‌کند. @tafaqqoh
🔖 اسماعیل بن ابی زیاد سکونی در منابع عامه عناوین، مشایخ و روایات موازی 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/498513 ✔️ اسماعیل بن ابی زیاد ، یکی از راویانِ پرکارِ امام صادق علیه السلام در است. با وجود حجم نسبتاً بالای احادیث سکونی، شناخت ما از وی ناچیز بوده است. علی رغم بودن سکونی، منابع حدیثی دست اول عامه، تقریباً خالی از روایات او هستند. آشنایی محققان معاصر با شخصیت سکونی، بیش‌تر از دریچه کتب رجال اهل سنت بوده، که ناکافی و با اشکالاتی مواجه است. در این مقاله با بررسی منابع جدیدی از میراث عامه، احادیث متعددی از سکونی به دست آمده است، که به شناخت بیش‌تر و دقیق‌تر از او کمک می‌کند. در گام اول، کشف عناوین سکونی در اسانید اهل سنت و تمییز عناوین مشترک بررسی می‌شود. در گام دوم، به شناسایی عناوین متحد با یک‌دیگر در اسانید اهل سنت می‌پردازیم. در این مسیر، به روایات موازی سکونی در شیعه و اهل سنت نیز توجه می‌شود. در گام آخر، با مرور تاریخی تمامی داده‌های رجالیِ مرتبط با سکونی در عامه، تلاش می‌شود تا شناخت بهتری از وی به دست آید و در این مسیر اتحاد عناوینی مثل «إسماعیل بن أبی زیاد» و «إسماعیل بن مسلم» با سکونی نیز معین گردد. در نهایت این مقاله، فهرستی تفصیلی از عناوین مختلف سکونی و مشایخ او در عامه به دست می‌دهد که راه را برای پژوهش‌های بعدی هموار می‌سازد. @tafaqqoh
🔖 بررسی نسبت اسماعیل بن ابی زیاد شامی صاحب تفسیر و اسماعیل بن مسلم سکونی راویِ امام صادق (علیه السلام) 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/498514 ✔️ اسماعیل بن ابی زیاد مسلم سکونی از راویانِ پرکارِ احادیث منسوب به امام صادق علیه السلام است که اطلاعات چندانی از او برجای نمانده است. با توجه به او به عامی بودن، انتظار می‌رود که در ، اطلاعات قابل توجهی درباره وی وجود داشته باشد. در منابعِ رجالی عامه، چند عنوانِ نزدیک به هم یاد شده که یکی از آن‌ها «اسماعیل بن ابی زیاد » صاحبِ است. در این مقاله، قرائن و موانعِ متحد شمردن «اسماعیل بن ابی زیاد الشامی» و «اسماعیل بن مسلم السکونی» بررسی شده است. شواهدی هم‌چون تصریحِ رجالیان، اشتراک مشایخ و مشابهتِ احادیث بر یگانگی آن دو دلالت دارد. مهم‌ترین مانعِ اتحاد، بودن سکونی است که قرائنی بر قابل جمع بودن آن با نسبتِ شامی ارائه شده است. اثباتِ اتحادِ اسماعیل بن ابی زیاد شامی و اسماعیل بن مسلم سکونی می‌تواند زمینه را برای شناخت دقیق‌تر و صحیح‌تر سکونی از طریق میراث او در منابعِ عامه فراهم کند. @tafaqqoh
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
01-07-14 روش شناسی اجتهاد واعظی ج1 پنجشنبه ها.mp3
11.16M
🎙درس جلسه اول : معنا و فوائد روش شناسی اجتهاد 📆 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱ 🏢 مدرسه عالی امام حسین علیه الصلاه السلام سیدمحمدرضاواعظی 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
تفقه
🎙درس #روش_شناسی_اجتهاد جلسه اول : معنا و فوائد روش شناسی اجتهاد 📆 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱ 🏢 مدرسه عالی ام
دوستانِ علاقه‌مند به مباحث می‌تونن درس استادِ محقق سید محمدرضا واعظی دام عزه رو از طریق کانالشون پیگیری کنن؛ و من الله التوفیق @tafaqqoh
غزوه بنی نضیر در قرآن.pdf
505.8K
🔖 تحلیل و بررسی نحوه انعکاس غزوه بنی نضیر در قرآن کریم با تأکید بر الگوی نگرشی و نگارشی (پردازشی) تاریخ نگاری قرآن ⬇️ 🌐 https://www.sid.ir/fileserver/jf/4013213962903.pdf ✔️  بنی نضیر از قبایل مدینه با رسول خدا پیمان نامه ای را منعقد اما بعد ها آن را نقض کردند. بررسی نحوه انعکاس تقابل آنان با رسول خدا در قرآن کریم مهم‌ترین هدف مقاله حاضر می‌باشد. نگاه قرآن از این حادثه به لحاظ نگرشی و نگارشی (پردازشی) مبین چگونگی توجه قرآن کریم به حوادث تاریخی می‌باشد و نشان دهنده کیفیت پردازش یک واقعه و نحوه انعکاس آن با عنایت به فلسفه نزول این کتاب آسمانی است. این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی و در بخشی تفسیری صورت گرفته در صدد پاسخ به این سؤال است که نحوه انعکاس غزوه بنی نضیر با تاکید بر الگوی نگرشی و نگارشی (پردازشی) تاریخ نگاری قرآن چگونه است؟ از آنجا که هدف از نزول قرآن کریم هدایت بشر است؛ لذا ساختار گزارش‌های تاریخی در قرآن، ساختاری ویژه و معطوف به هدف هدایتی قرآن است. نکات و نحوه انعکاس غزوه بنی نضیر در قرآن کریم به طور کامل قابلیت پویش در الگوی نگارشی (پردازش) و نگرشی را دارد. @tarikht @tafaqqoh
تاريخ_قم.pdf
8.97M
📚 کتاب تاریخ قم 🖊 حسن بن محمد بن حسن قمی (قرن چهارم) 🖋 مترجم: حسن بن علی بن حسن بن عبدالملک قمی (قرن هشتم و نهم) @tarikht @tafaqqoh
شرح آثار محقق اصفهانی این کانال در صدد نشر شرح آثار محقق محمد حسین غروی اصفهانی ره متوفی ۱۳۶۱‌ق توسط محمد غیاثی است. https://eitaa.com/mohagheghesfehani_mohammadghiasi ✅ عزیزان می‌تونن با مراجعه به کانال بالا، دروس و مرحوم محقق که توسط استاد معظم حاج آقا محمد غیاثی - دام عزه - تدریس میشه رو دنبال کنن. @tafaqqoh
سید مصطفی خمینی رحمه الله.pdf
4.35M
🔖 📚 زندگی‌نامه سیاسی و علمی آیة الله سید مصطفی خمینی رحمه الله @tafaqqoh