eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
496 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ پروژه نجف (ناصر جامع فقیه) @tafaqqoh 🏷 پیوستن به شنبه‌های فقهی 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1116209178C86239c6fa5 ⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از شنبه های فقهی
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و عرض ادب محضر دوستان گرامی بحمدالله جلسه چهل و هفتم برقرار شد مقررین محترم حجت الاسلام صراف زاده در بیان بعد فقهی پروژه نجف و دکتر حسینی در بیان بعد فنی این پروژه قبول زحمت کردند . دکتر حسینی فرمودند : هوش مصنوعی فرایندی است که فقیه را در پیمودن راه تا اجتهاد کمک می کند . یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی فحص معنایی است . فلسفه هوش مصنوعی : گره خوردن کامپیوتر به خلقت یعنی اضافه شدن یک پردازشگر به انسان است لکن هوش مصنوعی جوانح ندارد ولی می تواند جوارح داشته باشد یعنی حب ندارد ولی می تواند به چیزی بیشتر از بقیه بپردازد فلذا مباحث پیچیده ادبی و فلسفی را می تواند تقریر منطقی کند یعنی عمل عاقلانه انجام دهد و صغری و کبری بپیند ولی جانحه فهمیدن ندارد یعنی مثل کسی که فهم عرفی دارد می تواند رفتار کند ولی فهم ندارد . و در بحث فقهی هدف از هوش مصنوعی در فقه ، عاقلانه فحص کردن و عاقلانه عمل کردن است . در حل حاضر ماشینی در مایروسافت تهیه شده که شعر می گوید و مقاله می نویسد. پروژه نجف در حال حاضر موتور جستجوی هوشمندی دارد که در 50000 جلد کتاب می تواند فحص هوشمند کند که به نام (جحد) نام گذاری شده است به این معنی که الفاظ شبیه هم را تشخیص می دهد ولی در عین حال اشکال هم دارد و در تابستان 1402 قرار است به فحص معنایی دست پیدا کند که اولین محصول این پروژه است . و از پروژه های جانبی بارگزاری مطالب پیرامونی به این پروژه مثل تاسیس شبکه اجتماعی هوش مصنوعی در فقه است و حجت الاسلام صراف زاده فرمودند : فضای هوش مصنوعی در دنیا توسعه پیدا کرده است و تقریبا مرجعیت پیدا کرده است . لذا باید پدافند مناسب آن را تهیه کنیم . پروژه نجف فرصتی است و باید موضوع شناسی خوب از آن پیدا شود . چون فحص لفظی در بسیاری از موارد نمی تواند کمک کار فقیه باشد بلکه نیاز به فحص معنایی نیز داریم که این کار ماهیت هوض مصنوعی است بیشترین کار هوش مصنوعی کمک کردن فقیه در استفراغ وسع است و اگر بخواهیم ورود به عرصه هایی مثل فقه در فضای پیچیده تر مثل فقه نظام و فقه بانک و ادراه که سلسله ای از مجموعه نقش ها و عناوین هستند و باهم در گیرند کنیم نیاز به این هوش مصنوعی احساس می شود . و شاید هوش مصنوعی با گرفتن مبانی فقیه بتواند توالی فاسد یا خیر مبانی را برای ما تبیین کند که ممکن است به استنباط فقیه کمک کند .
هدایت شده از شنبه های فقهی
برای استفاده هرچه بیشتر دوستان فایل صوتی مقررین محترم و نقد دوستان تقدیم میشود .
هدایت شده از شنبه های فقهی
20201205_001.WAV
14.64M
هدایت شده از شنبه های فقهی
20201205_002.WAV
5.45M
📚 مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول (شرح الکافی) / ۲۶ مجلد 🖊 علامه محمدباقر مجلسی اعلی الله مقامه 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=2471 🌐 http://mktba.net/library.php?id=11960 🔖 به قلم استاد علی نصیری دام عزه در پایگاه جامع علامه مجلسی رحمه الله 🌐 https://b2n.ir/u72706 @tafaqqoh
🔹 کتاب 🔖 منهج العلامة المجلسی [رحمه الله] فی مرآة العقول (فی کتاب العقل و الجهل) 🌐 https://aijh.modares.ac.ir/article-31-9864-fa.pdf 🔖 منهج العلامة المجلسی [رحمه الله] فی مرآة العقول (فی کتاب الحجة) 🌐 https://ebookshia.com/books/download/?hash=eyJpZCI6IjExNjQiLCJ0eXBlIjoicGRmIn0= @tafaqqoh
🔖 الدلالة السياقية و أثرها في فهم النص الديني؛ قراءة في كتاب «مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول» للعلَّامة المجلسي [اعلی الله مقامه] (۱۱۱۱ ه‍) 🌐 http://www.journals.uokufa.edu.iq/index.php/kufa_arts/article/download/8951/pdf ✔️ آرشیو مقالات مجله آداب الکوفة 🌐 http://www.journals.uokufa.edu.iq/index.php/kufa_arts/issue/archive @tafaqqoh
🔖 روش فقه الحدیثی علامه مجلسی (رحمه الله) در مرآة العقول 🖊 استاد علی اکبر خدامی آرانی (دام عزه) 🌐 http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=1{@sp@}r51087a3664.pdf ✔️ دانش ، یکی از شاخه‌های است که فهم بهتر روایات را ممکن می‌کند. این دانش در پی کشف مراد حقیقی متکلم بوده و به طور مستقیم، با مقصود معصومان در ارتباط است. شرح حدیث بر اساس دانسته‌های فقه الحدیثی صورت می‌گیرد. تاکنون کتاب‌های متعددی در نوشته شده که یکی از آن‌ها علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] است که در شرح نگاشته شده است. این نوشتار به بررسی فقه الحدیثی علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] در مرآة العقول پرداخته و نکته‌ها و آن را استخراج کرده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] دارای روشی خاص در بررسی و شرح احادیث بوده که این روش، قابل شناسایی و است. @tafaqqoh
🔹 بررسی‌های و در مرآة العقول 🔖 ارزیابی اسناد «الکافی» از منظر علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] در «مرآة العقول» 🖊 استاد هادی حجت (دام عزه) 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/257510 ✔️ پس از قرن هفتم هجری و با پذيرش تقسيم حديث به چهار دسته اصلی (صحيح، حسن، موثق و ضعيف) از سوی بسياری از و شيعه، برخی از آنان به ارزيابی روايات جوامع حديثی بر اين اساس پرداختند. علامه مجلس [رحمه الله] (م ۱۱۱۰ ق) نيز در کتاب خود، با وجود اذعان به روايات ، قبل از پرداختن به ، کوشيده است با تعابيری غالبا کوتاه، اما بسيار متنوع و گاه ، به شيوه ، به ارزيابی تک تک روايات الکافی بپردازد. در اين مقاله، تلاش شده است تا با دسته بندی اين تعابير مختلف، علاوه بر ارايه آماری از تعداد روايات ، ، و الکافی، بر اساس مبانی علامه مجلسی [رحمه الله]، به بيان فوايد بررسی تعابير وی بپردازيم؛ فوايدی که می‌تواند برای پژوهش‌گران عرصه حديث، و ، مفيد باشد. 🔖 روش‌های [علامه] مجلسی [اعلی الله مقامه] در نقد سند حدیث، با تکیه بر مرآة العقول 🌐 https://jqst.ut.ac.ir/article_23077_076f8bf9aea3af863e8b5858b160223f.pdf ✔️ علامه مجلسی [رحمه الله] یکی از محدثان بزرگ امامیه است که عمر خویش را صرف صیانت و ترویج آموزه‌های قرآن و عترت کرده است. وی در حوزه‌ی ، علاوه بر تلاش‌های بسیاری که در انجام داده، در که شرح «الکافی» و که شرح «تهذیب الاحکام» است، افزون بر شرح و توضیح روایات، به نقد و بررسی اسانید روایات می‌پردازد و صحت و سقم آن‌ها را از منظر علم رجال ارزیابی می‌کند. در این نوشتار، تلاشی صورت گرفته است که با تکیه بر کتاب مرآةالعقول، روش‌های [علامه] مجلسی [رحمه الله] در بیان شود. توجه به ویژگی‌های شخصیتی راویان، امکان نقل روایت با لحاظ طبقه‌ی راوی، کشف ، بررسی حالات مختلف در یک سند، بررسی احتمالات موجود در مرجع ضمیر، نقد بر اساس احتمالات موجود در تشخیص راویان، نقد مستقل نسخه‌های مختلف از یک روایت، نقد بر اساس أسانید روایات دیگر یک راوی، ارزیابی مجموع اسانید یک روایت، نقد بر اساس ضعف سند، از مهم‌ترین این روش‌ها، در مرآة العقول است. از آن‌جا که برخی از روش‌های مزبور مبتنی بر آراء و دیدگاه‌های رجالی این عالم گرانقدر است، در موارد نیاز، به این دیدگاه‌ها اشاره شده است. علاوه بر آن‌چه گفته شد، بیان شیوه‌های [علامه] مجلسی [رحمه الله] در جبران ضعف سند برخی از روایات محکوم به ضعف از دیگر مباحث این نوشتار است. @tafaqqoh
🔖 واکاوی و بررسی اندیشه علامه مجلسی [اعلی الله مقامه] در تحلیل روایات تأویلی آیات قرآن با تکیه بر بحار الانوار و مرآة العقول 🌐 http://hadith.riqh.ac.ir/article_12831_b54db777f3798b4efc68d77e7621d504.pdf ✔️ روایاتِ تأویلی آیاتِ قرآن، در دو کتاب ‏بحار الانوار و مرآة العقول اثر علامه مجلسی [رحمه الله]، به قدری فراوان است که نیازمند سبک‌‏شناسی تحلیلِ این روایات از منظر ایشان است. ‏‏مسأله نوشتار حاضر، کشف روشمند الگوی علامه مجلسی [رحمه الله] در تحلیل روایات آیات قرآن ‏است. در نگاه اول، علامه مجلسی [رحمه الله] به عنوان شخصیتی بایسته است از همان شیوه در روایات تأویلی بهره برد، ولی‏ آن‏‌چه در این دو اثر مشهود است، روش ایشان با شیوه شناخته شده اخباریان است. با توجه به عدم کفایت تحقیقات پیشین، این مسأله به روش توصیفی- تحلیلی واکاوی گردید و نتیجه آن شد که نظرگاه علامه مجلسی [رحمه الله] به روایات ، نگاه یک اخباری صِرف نبوده، بلکه ایشان در دوره نزاع و اخباری، در قامت یک اخبارگرایِ اصولیِ معتدل، با اتخاذ رویکرد معنایی به مقوله تأویل، موفق به ارائه اصول و ضوابطی برای پذیرش صحیح قرآن، هم‌چون تطابق با ظاهر آیات، مناسبت میان ظاهر و ، مطابقت تأویل با و اضطرار و ملاک بودن عموم لفظ و نیز مؤیِّداتی مثل معاضدت ، معاضدت دیگر روایات و موافقت با قرائت صحیح گردیده است. @tafaqqoh
🔖 مفهوم عقل و حدود کارآیی آن در دو شرح «الکافی» (شرح الکافی ملاصالح مازندرانی و مرآة العقول علامه مجلسی [اعلی الله مقامهما]) 🌐 http://hadith.riqh.ac.ir/article_5763_0e9cf5c3512b0b795dbfc09e81439bfb.pdf ✔️ یکی از مسائل مورد توجه شارحان روایات  تعریف و حدود کارآیی آن است. این توجه به دلیل وجود روایات اهل بیت _ علیهم السلام _ در اصول الکافی است. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است: بخش اول، شامل تعریف عقل از نگاه ملاصالح مازندرانی و علامه مجلسی [رحمهما الله] است. [مرحوم] ملاصالح دارای تمایلات  بوده و بنا بر این، تعریف وی از عقل کاملاً متأثر از نگاه فلسفی وی است؛ اما [مرحوم] علامه مجلسی به دلیل نگاه به فلسفه و ، تعریفی کاملاً از ملاصالح دارد. در بخش دوم، محدوده کارآیی عقل و نقش آن در بررسی شده است. [مرحوم] ملاصالح به پیروی از و ‏ای چون به و بودن معرفت باور دارد و عقل را در این حوزه ناکارآمد معرفی می‌‏کند.‏ [مرحوم] علامه مجلسی نظر صریحی در این موضوع نمی‌‏دهد، اما با توجه به شواهد موجود در شرحش می‌‏توان به این نتیجه رسید که وی معرفت را و می‏‌داند. @tafaqqoh