eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر تسنیم
#آیه تمدن ساز 🅾 ای اهل کتاب ... قائل به #تثلیث نباشید! این آیه، بنیان تثلیثی رشته های متنوع علوم ا
☯نگویید خدا دوتاست. در ادامه نفی #تثلیث و سه گانگی، قرآن #تثنیه و دوگانگی را نیز رد میکند. بسیاری از عرفانها مثل عرفانهای شرقی و #فراماسونری در غرب، ترکیب دو نیروی متضاد مانند شب و روز و خیر و شر را سازنده و #متعادل_کننده جهان میدانند و لذا به سوی پرستش و توجه به دوگانه های متعارض رفته اند. ین و یانگ ☯ در شرق و دوگانه های سفید و سیاه در نمادهای فراماسونها 🏁 نمونه های آنند. 📚 @tafsire_tasnim1
ولادت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه بر تمام مسلمانان و عدالتخواهان مبارک باد. @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۹.mp3
3.18M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۹ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: الذین یومنون بالغیب 👤 چیزیست که قابل حس نباشد. پس آنجا که قرآن در مورد درک خدا گوید «لا تدرکُه الابصار» منظورش انحصار در عدم امکان دیدن خدا نیست بلکه منظورش کلّ حواس است. «لا تدرکه الحواس» 🌝 روایات زیادی داریم که معصومین فرموده اند ما خدا را در نماز میبینیم. این ، همان ایمان به غیب است که سبب شده است. 🌘 در مورد اینکه معنی «بالغیب» چیست ۳ احتمال وجود دارد: ۱. «باء» تعلق است یعنی غیب، متعلق ایمان مومن بوده و مومنان به غیب ایمان دارند. ۲. «باء» ظرف و حال است. برعکس منافقیان که طبق قرآن فقط درحالت ظاهر و بیرونی مومن و خلوت که میشود کافرند مومنان در خلوت و غیب نیز مومنند. ۳. «باء» سببیه است و از ادات وسیله. یعنی بوسیله قلب (که غیب و غیر محسوس است) مومن میشوند نه به زبان. ❗️نظر علامه جوادی: ایراداتی که بر مورد اول گرفته شده صحیح نیست زیرا هم تکرار صورت نگرفته و هم خداوند باطن و ظاهر است. (به صوت رجوع کنید) از همه مهمتر اینکه سیاق متن نشان میدهد که در چند آیه بعد نیز همگی متعلقات ایمان و عمل را نشان میدهد. پس مورد اول درستتر است مگر اینکه بتوان از طریقی این ۳ نظر را جمع کرد. 🔆ظاهر در برابر باطن است و تعارض دارند اما اگر ظاهری، و بینهایت شد باطن هم میشود. خداوند که ظهورش در همه چیز هست و همه چیز نشانه وجود خداوندند باعث شده در همه حال این وجود جلو چشم و ذهن انسان باشد لذا همین شدت ظهور، باطن و پنهان بودن خدا را نیز سبب شده است. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔱 کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
‼️اسراییل دوباره درهم کوبیده خواهد شد... قرآن در آیات ۴ تا ۷ اسراء، وعده حتمی داده که بنی اسراییل دوبار در زمین فساد میکنند و هر دوبار گروهی از #بندگان مبارز خداوند، به بنی اسراییل حمله کرده و برای نابودیشان تک تک خانه ها را میگردند و سرزمینشان را گرفته وارد #بیت_المقدس میشوند! ⛔️آنروز نزدیک است... ✅ #وعده_های_آخرالزمانی_قرآن 📚 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۰.mp3
3.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ eitaa.com/tafsire_tasnim1sapp.ir/tafsire_tasnim
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۰ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه 👌اقامه نماز و انفاق از روزی ها از صفات متقیان است. در قرآن چند معنی دارد. اگر در برابر سجود قرار گیرد به معنای ایستادن است اما اگر در برابر عوج و کجی باشد به معنای و بصورت استقامت یا مستقیم است. 🔺اقامه یعنی برپاداشتن نماز نه خواندن نماز، به طوری که این نماز بتواند در برابر انحرافات بایستد و نماز گذار را از شر گناهان در امان بدارد وگرنه نماز، قیام نکرده و نشسته است که اثری ندارد. 🛡خداوند ایستادگی را قرار داده است. و همه جوانب دین برای قیام است از جمله: 1⃣ درباره خود دین آیه 13 شورا گوید ما پیامبران را فرستادیم که دین را اقامه کنند «أن اقیموا الدین و لا تتفرقوا فیه» 2⃣ در مورد اصول کلی دین یعنی رسالت و کتب الهی نیز قران گوید پیامبران و کتب فرستاده شدند تا قسط را بوسیله مردم اقامه کنند و کارشان قیام و برپاداشتن است. البته اقامه قسط برای توده مردم است اما در مورد مسوولین که کارشان پرخطر است قران گوید اینها باید قوّام به قسط باشند و قسط را در جامعه احیا کنند تا دیگران نیز به سوی قیام به قسط کشیده شوند. آیه 135 نساء گوید «کونوا قوامین بالقسط شهداء بالله» و آیه 8 مائده گوید «کونوا قوامین لله شهداء بالقسط». 3⃣ مظاهر دین نیز برای قیام است مانند کعبه که در آیه 97 مائده فرمود: «جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاماً للناس». قیامها از کعبه شروع می شود؛ چه شروع رسالت پیامبر خاتم و چه ظهور ولی عصر (عج). کدام کعبه عامل نجات مسلمین است؟ کعبه ای که عامل قیام باشد نه کعبه ی در اسارت . مومنین باید کعبه را از حصر اینان آزاد کنند... 👈 اگر کسی ولی عصرش را یاری نکرد اگر به درون کعبه نیز پناهنده شود خدا یاریش نمی کند مانند زبیر که از ترس حجاج به کعبه پناه برد اما حجاج با منجنیق کعبه را با خاک یکسان کرده و زبیر را اعدام کرد؛ چون کعبه برای قیام مردم است وگرنه ظاهرش که سنگ است و دوباره می شود آنرا ساخت. این مرکزیتِ نیز برای همین قیام و یکپارچگی است. 4⃣ در مورد مناسک دین مانند نماز نیز هدف، قیام است. نماز برای همه پیامبران بوده است. حضرت ابراهیم در آیه 40 ابراهیم از خدا می خواهد که «خدایا توفیق بده نماز را اقامه کنم». اولین چیزی که خدا پس از به رسالت رسیدن موسی به او گفت نیز اقامه نماز بود. 🔷تنها جلوی فساد را می گیرد نه هر نمازی. اگر پس از نماز مبتلا به منکر و فحشا شدیم باید بدانیم که نمازمان را خدا قبول نکرده است. نماز ستون دین است لذا اقامه نماز، اقامه خیمه دین است. 🔵خلاصه اینکه دین با همه جوانبش برای مردم آمده است نه اینکه یک چیز ظاهری باشد. 📚کانال «تفسیر تسنیم» ✅ @tafsire_tasnim1
اولین اتفاقی که شیطان برای انسان رقم زد آشکار کردن و دامن زدن به آن بود! 🍏شیطان درخت ممنوعه را با عنوان درخت (طبق قرآن) و درخت (طبق تورات) برای انسان معرفی کرده و در نظرش زیبا نشان داد. اما اولین اتفاق برای انسان، نه دانش و جاودانگی، که آشکار شدن مسایل جنسی و گرفتار سختی ها شدن بود! 🏆نشانه عجیبیست! 💠 آیات تمدن ساز ✅ @tafsire_tasnim1
وقت حسابرسی نزدیک میشود و مردم در غفلتند و دوری میکنند... چرا بیدار نمیشویم؟ @tafsire_tasnim1
⛔️مومنین باید کعبه را از حصر آل سعود آزاد کنند! 🔰آیت الله جوادی آملی: قیامها از #کعبه شروع می شود؛ چه شروع رسالت پیامبر خاتم و چه ظهور ولی عصر (عج). کدام کعبه عامل نجات مسلمین است؟ کعبه ای که عامل قیام باشد (جعل الله الکعبة البیت الحرام قیاماً للنّاس) نه کعبه ی در اسارت #آل_سعود. مومنین باید کعبه را از حصر آزاد کنند... ▪️درس تفسیر سوره بقره-جلسه ۱۰ 💠 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۱.mp3
3.9M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۱ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: ذلک الکتاب لا ریب فیه 👈قرآن برای نمازگزار، آثاری را ذکر کرده است که اگر شخصی اینها را در خود ندید باید بداند که نمازش مورد قبول خداوند نیست. این آثار به دو بخش آثار سلبی و آثار ثبوتی تقسیم می شود. 1⃣آثار سلبی نماز: این آثار نشان دهنده این هستند که نماز، انسان را شست و شو داده و کرده است. 🔺صورت کلی این آثار در آیه 45 عنکبوت آمده است که «انّ الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر» نماز مانع و منکرات می شود. اما تفصیل این آثار سلبی در آیه 19 به بعد سوره معارج آمده است. ✅«انّ الانسان خُلِقَ هلوعاً» انسان یک فطرت دارد و یک طبیعت. انسان حق را می طلبد (فطرت الله التی فطر الناس علیها) یک هم دارد که اگر به انسان شری رسید جزع و ناله می کند و اگر خیری رسید در خود منحصر کرده و به دیگری نمی دهد. «اذا مسّه الشرّ جزوعاً و اذا مسّه الخیر منوعاً» کسانی از این طبیعت آزاد می شوند که نمازگزار باشند «الّا المصلّین» مصلّین کسانی اند که دائم در نماز و ذکر خدایند لذا مصلّین صفت است نه اسم فاعل یعنی به کسی که در روز 5 بار نماز می خواند نمی گویند مصلین بلکه مصلّین شبیه صفت صادق است که همیشه در ذکر خداست. 🔰نمازگزار اهل واجب و مستحب است. «و الذین فی اموالهم حقٌّ معلومٌ للسّائل و المحروم» لذا نمازگزار کسی است که از بند طبیعت رهایی پیدا کرده است و منوع نیست و بخشی از اموال خود را حق محرومان و فقیران می داند. 🔰وی به قیامت ایمان دارد «و الذین یصدّقون بیوم الدین» و علاوه بر ایمان به آن، عملاً هم از عذاب و سختی آن روز می ترسد «و الذین هم من عذاب ربهم مشفقون». لذا فَرج و اندامش را از شهوت رانی حفظ می کنند «و الذین هم لفروجهم حافظون» 💠کسی که نمازگزار شد امانتها و عهدهای خود را کاملا رعایت می کند، برای شهادت دادن به حق، همیشه آماده است و نمازهایش را از شر فکر به مال و فرزند و شهرت و مقام حفظ می کند و تنها در نماز به یاد خداست. «و الذین لاماناتهم و عهدهم راعون و الذین هم بشهاداتهم قائمون و الذین علی صلاتهم یحافظون اولئک فی جناتٍ مکرمون» او کسیست که در بهشت مُکرَم است. در قرآن وصف فرشتگان می باشد «الملائکه بل عبادٌ مکرمون» پس نمازگزار در کرامت به فرشتگان می رسد. 2⃣آثار ثبوتی یا ایجابی: در اینجا بدیها پاک نمیشود بلکه به انسان اضافه میشود. بهترین نعمت هایی که به انبیا رسیده است در حال نماز رسیده است مثلا ملائکه بشارت فرزندی به نام یحیی را در نماز به زکریا دادند (آل عمران، 39) میلاد مسیح نیز در حالت اعتکاف و نمازگزاری به مریم مقدس داده شد (مریم، 17) حتی خداوند امر مهم از امامان معصوم را درادامه اطاعت از خدا و رسول، به خاطر دادن زکات در حال اقامه نماز توسط امام علی (ع) به ایشان عطا کرد. 🔰آیه 37 سوره نور گوید نماز گزار کسی است که بیع و او را از ذکر خدا و نماز و زکات غافل نمی کند. «لا تُلهیهم تجارتٌ و لا بیعٌ عن ذکر الله و إقام الصلاه و ایتاء الزکات» تجارت به عنوان یک شغل، یک حالت دائمی است اما بیع موقتی و محدود به زمان خرید و فروش با مشتری است. به همین نسبت ذکر خدا نیز دائمی اما نماز و زکات موقتی است. آیه گوید نماز گزار را هیچ مانع دائم یا موقتی از ذکر دائم یا موقت خدا باز نمی دارد. ‼️نماز موجودی زنده است که احکام، آداب و اسراری دارد نه یک موجود بیجان. آن در فقه بحث می شود. شناخت آن مانند سکوت و خضوع در علم اخلاق است. نماز نیز در علوم دیگر. اینکه این موجود زنده چیست که با انسان حرف می زند، آتش گناهان را خودش خاموش می کند و ... اینها را در اسرار نماز می یابیم. اویس قرنی می گفت ایکاش دنیا یک شب بود و من در آن شب مشغول سجده بودم! او نماز را شناخته و اسرار آنرا فهمیده است. 🚸 تفسیر تسنیم ♻️ @tafsire_tasnim1
❗️انسان، حریص، ضعیف و عجول آفریده شده است! انسان از لحظه تولد، یک #فطرت دارد که خدایی و حق گراست و نیز یک #طبیعت دارد که مربوط به جسم مادی است. قرآن گوید با نماز و ذکر خدا باید این امور طبیعی و آسیب زا را از خود زدود. ✅اما #علوم_انسانی_مدرن به دنبال ساماندهی زندگی بشر از طریق همین خصوصیات طبیعی انسانست چنانکه اقتصاد مبتنی بر حرص و #طمع بنا نهاده شده است. #ادامه_دارد 💠 @tafsire_tasnim1
💠امشب تصمیم بگیریم برای یک شروع... شروع یک راه سخت اما زیبا ❌و از همین حالا آماده شویم برای امشب. تصمیم بگیریم...
🌴شناخت امام در یک نگاه ...🌴 * نام:سید روح الله * نام خانوادگی: مصطفوی *سلسله نسب:موسوی خمینی *نام پدر:سیدمصطفی *نام مادر:هاجر *تاریخ تولد:یکم مهرماه ۱۲۸۱ *محل تولد:خمین * سال ازدواج:۲۷ سالگی/۱۳۰۸ * همسر:بانوخدیجه-دختر آیت الله میرزا محمدثقفی * فرزندان:۲پسر-۵دختر (مصطفی.صدیقه.فریده.سعیده.لطیفه.فهیمه.احمد) * مرتبه:آیت الله العظمی * تحصیلات حوزوی: اجتهاد *تخصص:فقه و اصول. فلسفه‌. عرفان.اخلاق. کلام.سیاست. * مشاغل:مدرس حوزه علمیه قم.مرجع تقلید.رهبری انقلاب اسلامی و ولی مسلمین و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران *قیام خونین ۱۵خرداد سال ۱۳۴۲: ۶۱ سالگی * تبعیدبه ترکیه ۱۳۴۳: به دلیل مخالفت با موضوع کاپیتولاسیون * مهاجرت به نجف ۱۳۴۴: سیزده سال در نجف * شهادت فرزندش سیدمصطفی ۱۳۵۶: سرآغاز حرکت های اعتراض جدید *مهاجرت به کویت ۱۳۵۷: کویت اجازه ورود نداد *مهاجرت به فرانسه مهرماه ۱۳۵۷: حدود ۴ماه *بازگشت به ایران: بعد از۱۵ سال تبعید * ۲۲ بهمن ۱۳۵۷: پیروزی انقلاب اسلامی رهبری حکیمانه انقلاب و نظام: ده سال و جهارماه *نگارش وصیت نامه و ارایه یک نسخه به امانت نزد خبرگان: ۲۶ بهمن ۱۳۶۱ *بازنگری در وصیت نامه ۵ سال بعد و قرار دادن یک نسخه در آستان قدس و یک نسخه نزد خبرگان: ۲۹ آذر ۱۳۶۶ *خوانش وصیت نامه ۱۵ خرداد ۱۳۶۸: یک روز پس از عروج ملکوتی *مراسم تشییع ۱۷ خرداد ۱۳۶۸: بزرگ ترین رخداد تاریخ معاصر *تاریخ رحلت: ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ / ۸۷ سالگی *محل خاک سپاری: تهران- بهشت زهرا * مهمترین تالیفات فرهنگی: صحیفه امام -22 جلد دیوان اشعار شرح دعای سحر شرح ۴۰ حدیث شرح حدیث جنود عقل و جهل عرفانی تعلیقه بر فواید الرضویه تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه سر الصلاة معراج السالکین و صلوة العارفین آداب الصلوة مناهج الوصول الی علم الاصول رسایل- دوجلد تعلیقة علی العروة الوثقی الطهارة - سه جلد مکاسب محرمه- دوجلد تعلیقة علی وسیلة النجاة تحریر الوسیله- دوجلد البیع- پنج جلد 👥 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۲.mp3
3.8M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۲ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: و ممّا رزقناهم ینفقون 🔰انفاق شامل و می شود. خداوند می فرماید «و ممّا رزقناهم ینفقون» یعنی تو از مال خودت چیزی نمی دهی بلکه از روزی های ما انفاق می کنی. لذا تنها مال حلال را می توان انفاق کرد زیرا خداوند مال حرام را روزی نمی دهد و نمی توان مال حرام را به خدا نسبت داد. حرام، رزقِ غیر است. فی سبیل الله 💸 یعنی انسان هر چیزی را که خدا به او نعمت داده است از مال و جان و علم و غیره همه را در راهی که خدا می خواهد صرف کند. 📝 پیامبر فرمود یکی از مصادیق انفاقِ رزق، آموزاندن علمی است که شخص آموخته است. همانطور که زکات مال بخشی واجب و بخشی مستحب است نیز بخشی واجب و بخشی مستحب است. ( ) 💦 انفاق مانند برداشتن یک مشت آب از یک چشمه یا نهر روان است لذا جایش خالی نمی ماند بلکه سریعاً خدا جایش را پر می کند یعنی در پر می شود اما اینکه چه زمانی آنرا به انسان بدهد خود می داند. 💠 وقتی انسان جان و مال خود را به خدا فروخت دیگر مالک جان و مال خود نیست بلکه می شود و جانشین تصرف خدا در جان و مال خود «و انفِقوا ممّا جعلکم مُستخلَفینَ فیه» [حدید، 7] و برای تصرف در این جان و مال باید از مالکش اجازه بگیرد که خدا نیز گفته آنها را در راه من مصرف کن. یا اینکه در آیه 39 سبا فرمود: «و ما اَنفقتُم مِن شیءٍ فهو یُخلِفُه» هر آنچه را که انفاق کردید خدا فوراً خلف و جایگزین آن مال را می فرستد. ✅مومن انفاق را و غیر مومن آنرا می داند. آیه 68 توبه به بعد این بحث را تشریح می کند که «و مِن الاعراب من یتَّخِذ ما یُنفِقُ مَغرَمَ» برخی اعراب انفاق را غرامت و کم شدن مال می دانستند. اما «و مِن الاعراب من یؤمن بالله و الیوم الآخر و یتَّخِذ ما یُنفقُ قرباتٌ عند الله و صلوات الرسول» مومنان عرب، انفاق را عامل رضایت خدا و دعای خیر پیامبر که آرامش حقیقی برای اطرافیان پیامبر بود می دانستند و لذا به چشم غنیمت به آن نگاه می کردند. 🎖در کنار آن باید گفت که خدا انفاق را برای تثبیت درخت وجود خود انسان می داند نه برای رشد دیگری «مثل الّذین ینفقون اموالهم البتغاءَ مرضات الله و تثبیتاً من انفسهم کمثل الجنّه» اگرچه انفاق به دیگری می رسد اما آن اصل نیست مانند اینکه درختی کاشته شود و دیگری از سایه اش استفاده کند که مشخص است استفاده اصلی برای کسیست که درخت را کاشته است و میوه را بر می دارد. پس انفاق، شروع افزایش نعمتهاست نه کاهش دارایی. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🏆 تفسیر تسنیم 🏆 @tafsire_tasnim1
ایام سوگواری امام علی (ع) تسلیت باد 🆔 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۳.mp3
4.39M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۳ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: و ممّا رزقناهم ینفقون 🔰 : هر انسانی که طبیعتش را در سایه فطرتش تعدیل نکرد است.مثلا مال دوستی باید با کمک فطرت، در حد اعتدال باقی بماند. اگر مال دوستی نباشد انسان به سراغ کار نمیرود و از گرسنگی می‌میرد و اگر افراط کرد و این ویژگی طبیعتش را مهار نکرد مریض خواهد شد که خود را بصورت جستجو و ذخیره اموال بیش از حد نیاز نشان می‌دهد. 🔰قرآن به عنوانی پزشکی که خود را شفای قلبها میداند باید همانند یک پزشک حازق دو کار انجام دهد: اول اینکه به بیمار بفهماند که بیمار است و نوع بیماریش را بگوید سپس راه درمان بیماری را تشریح کند. ✅ مرحله اول: تشریح نوع بیماری توسط قرآن: گوید انسان طبیعتی دارد بطوریکه اگر تمام خزائن رحمت الهی را نیز به او بدهی چیزی به دیگری نمی دهد چون فکر میکند تمام میشود! (اسراء، ۱۰۰) در حالیکه این تفکر غلطیست و هیچگاه تمام نمیشود. ✅مرحله دوم: تشریح چگونگی درمان: قرآن چگونگی درمان بیماری بخل را در فهم در دوران قبل از حیات انسان، پس از مرگ او و نیز در دوران حیات انسان میداند. 1⃣آنچه در اختیار انسان است (از جان و مال و علم و سایر کمالات) در «ابتدا» در ملکیت خود شخص نبود بلکه خدا به انسان داد. 2⃣ این اموال و جانها در «پایان» کار نیز مال انسان نیست و همه را از او میگیرند و همه میراث زمین و آسمان برای خداست (حدید، ۱۰) پس تا آنها را نگرفته اند انسان فرصت دارد انفاق کند؛ چون در قیامت دیگر ضوابطی مانند خرید و فروش و روابطی چون روابط پدری و فرزندی بکار نمی‌آید. «یا ایها الذین آمنو انفِقوا ممّا رزقناکم من قبل ان یاتی یومٌ لا بیعٌ فیه و لا خلّة و لا شفاعه» (بقره، ۲۵۴) 3⃣بین این آغاز و پایان نیز انسان مالک چیزی نیست. قرآن گوید ای انسان اگر به خدا تعهد دادی و کردی و جان و مالت را به او فروختی پس دیگر مالک نیستی (توبه، ۱۱۱) بلکه خدایی و نماینده اش در تصرف جان و مال (حدید، ۷) پس دیگر نباید بخیل باشی. 👜 انفاق از زکات بالاتر است چون در مورد زکات تنها گوییم زکات مال اما انفاق شامل هم میشود و جهاد یک انفاق است. ❌ خدا در صورت وجود دو شرط، انفاق را قبول میکند: حلال بودن مال و اخلاص انفاق کننده خدا گوید چه تیر به کفار بزنید و چه از آنها تیر بخورید اجر دارید. «و لا یطئون موطئاً یغیض الکفار و لا ینالون من عدوٍ نیلاً الّا کُتب لهم بهم عملٌ صالح» هیچ کجای پای نمیگذارند که دشمن را خشمگین کنند و از هیچ دشمنی انتقام نمیگیرند مگر اینکه برایشان عمل صالح مینویسیم (توبه، ۱۲۰) مشخص نیست که آیا کسی که در جنگ شهید شده بالاتر است یا آنکه در شهر قضاوت کرده! چون ارزش نزد خدا به اخلاص در عمل است. ⛔️ در مورد کفار نیز گوید اگرچه مال حلال را با میل هم انفاق کنند از آنها پذیرفته نمیشود چون به سبب عدم ایمان به خدا تحت هستند، لذا فی سبیل الشیطان عمل کرده اند و اخلاص در عمل ندارند. (توبه، ۵۳) اینها نمازم که میخوانند در شکند و انفاقشان هم از روی کراهت درونیست. ♻️قرآن گوید از بهترین آیات خداوند پیروی کنید (زمر، ۵۵) لذا این انتخابِ بهترین را در انفاق نیز ذکر کرده و میفرماید از آنچه که برایتان بهترین است و دوستش دارید به دیگران انفاق کنید «لن تنالوا البرّ حتی تُنفقوا ممّا تحبون» (آل عمران، ۹۲) تنها با است که میتوان به مقام ابرار رسید. این محبوبیت نیز یا ناشی از جنس خود مال است و یا زمان انفاق، که خود نیز بدان نیاز داریم. 🔅 تفسیر تسنیم علامه جوادی 🔆 @tafsire_tasnim1
✅💠آسمان ۷ لایه بوده ساختاری #پیازی دارد. 🌠 آسمان ۷ لایه دارد(طلاق،۱۲) که طبقه طبقه بر روی هم قرار دارند(نوح،۱۵). #آسمان_دنیا و محسوس با ستاره ها زینت داده شده(ملک،۵) اما #آسمانهای_بالاتر هر کدام دری دارند که روزی از آنها به آسمان پایین می آید(اعراف،۴۰). در قیامت این درها باز شده و فرشتگان با سرعت به سوی زمین حرکت میکنند(فرقان،۲۵) #هستی_شناسی 💠آیات اعجاب انگیز 💠 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم
💠امشب تصمیم بگیریم برای یک شروع... شروع یک راه سخت اما زیبا ❌و از همین حالا آماده شویم برای امشب. تصمیم بگیریم...
@tafsire_tasnim1 |۱۴.mp3
3.96M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: ۱۴ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: و ممّا رزقناهم ینفقون () 🔰 تقوای مالی که از ویژگی های متقیان در ابتدای بقره است دشمنی به نام مال دوستی و دارد که اتفاقا جزیی از طبیعت انسان بوده و همیشه با اوست(نساء، ۱۲۸) تنها راه درمانش نیزکمک گرفتن از است. 🔰راه علاج: 1⃣ لسان تحقیری: انسانی که صدقه نمی دهد ناپاک است زیرا خدا در آیه ۱۰۳ توبه به پیامبر گوید: از انسانها صدقه ای بگیر که پاکشان کند! لذا وقتی در آیه ۷۹ واقعه گوید جز پاکان، کسی به درک قرآن نمیرسند (لا یمسّه الّا المطهّرون) پس افرادی که صدقه نمیدهند از قرآن نیز بهره ای نخواهند توانست بگیرند. 2⃣لسان تشویقی: خدا در آیه ۱۰۴ توبه فرموده صدقه را خودِ ، شخصاً از دهنده میگیرم «الم یعلموا اَنّ الله هو یقبل التوبة عن عباده و یأخذ الصدقه؟» لذا امام سجاد فرمود: صدقه قبل از اینکه به دست مومن نیازمند برسد به دست گیرنده حقیقی یعنی خدا میرسد و سائل آنرا ازدست خدا میگیرد و امام صادق میفرماید صدقه تنها چیزی است که خود خدا بدون استفاده از فرشتگان دریافت میکند. این ، زندگی و تفکر انسان را دگرگون میکند. حضرت باقر وقتی پولی به سائل میداد آنرا دوباره پس میگرفت میبوسید و آنگاه به سائل برمیگرداند چون میدید که خداوند آنرا از او گرفته است لذا این را میبینند و ما نه. 💰خدا را به محاق برده ولی صدقه را زیاد میکند «یمحق الله الربا و یُربی الصدقات» یعنی اگرچه چند وقتی رباخوار در چشم مردم بزرگ و انگشت نماست اما در پایان عمر این اموالش به محاق رفته آنهارا بالاخره از دست میدهد اما صدقه را خداوند میپروراند. 💎 @tafsire_tasnim1
🔹ادامه تفسیر جلسه ۱۴ 💎 مرحوم ابن بابویه در جلد ۲ من لایحضر از قول معصوم گوید: اگر کسی چیزی خواست صدقه بدهید و ردش نکنید. شخصی گفت که اینها غالباً وضعشان خوب است! معصوم پاسخ داد حتما وضعشان خوب است وگرنه اگر وضعشان خوب نبود و درخواست میکردند و مسلمانها نمیدادند که الان همه تان مرده بودید چون آهش حتما دامن همه مسلمانان را میگرفت! پس حتی هم گفت بدهید چون به خدا میدهید. 🔺حضرت علی فرموده دو روایت دارد یکی اینکه از سائل بخواهید برای شما دعا کند زیرا به این علت که بیشترشان دروغ میگویند دعا در حق خودشان اثر ندارد اما دعایشان در حق شما اثر دارد. در روایت دیگر گوید وقتی چیزی به درخواست کننده (سائل) دادید دستش را ببوسید چون دست خداست که گرفته اید. 💸بدین شکل با کمک فطرت الهی با ویژگی درونی جنگیده و آنرا کنترل میکند. ⏳قرض الحسنه فقط دادن مال به دیگری نیست بلکه هر کاری در راه خدا باشد الحسنه است مانند تمام عبادات. 👤 مومن کیاس و باهوش است؛ میداند کجا پنهانی و کجا آشکارا صدقه دهد.(بقره، ۲۷۴) مثلا به شخص آبرومند، پنهانی و هنگام کمک به جبهه های جهاد علیه کفر، آشکارا انفاق میکند تا شیطان در ملأ عام زمینگیر شده و بقیه نیز عملا دعوت به کمک کردن شوند. ⁉️ قرآن گوید مشرکین در پاسخ به اینکه چرا صدقه نمیدهند میگفتند اگر خدا میخواست به فقیران هم میداد، حال که نداده پس نخواسته داشته باشند پس ما هم نمیدهیم (یس، ۴۷) اما اینها اراده تکوینی را با اراده تشریعی یکی میدانستند. تکوینی خدا میخواهد انسانها را بیازماید پس به برخی مال داده به برخی نمیدهد که برای هر دو گروه آزمایش است زیرا او میخواهد که آنها که دارند به کسانی که ندارند بدهند. لذا در آیه ۴ محمد فرمود: اگر خدا میخواست از کفار انتقام میگرفت و احدی را باقی نمیگذاشت اما میخواهد شما را با یکدیگر بیازماید که آیا دینش را یاری میکنید یا نه. 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔅 تفسیر تسنیم علامه جوادی 🔆 @tafsire_tasnim1