eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
767 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
فحاشی در انقلاب ۵۷ 🔶 در انقلاب اسلامی سال ۵۷ گروه ها، جریانات و شخصیت‌های برجسته زیادی با تنوع و تکثر آرا حضور داشتند. اما تندروها که عموما از جریان چپ رادیکال بودند، علیرغم داشتن مانیفست مبارزه، به قید و بندی تعهد و توجه نداشتند. هم‌چپ فکری، هم‌چپ حزبی به ویژه گروه های رادیکال مارکسیستی... اما هیچگاه جریان غالب نبودند. پر سر و صدا بودند اما توان جذب و همراهی توده مردم را نداشتند. حتی سازمان مجاهدین خلق(رجوی و قبل تر از او تقی شهرام) تعهد اخلاقی و سازمانی به اعضای خودشان نداشتند چه رسد به مخالفین!  پس تفاوت کجاست؟ 🔶 آیا فحاشی و کشتار مخالفین در انقلاب جایز بود؟ خیر؛ تفاوت در موضع رهبران و نخبگان انقلاب بود. این نمونه مشهور از آیت الله بهشتی را همگی شنیده ایم. ایشان مخالف بود که به محمدرضا شاه لفظ "زنازاده" گفته شود. ایشان گفته بود؛ از پلکان حرام نمیتوان به بام سعادت رسید. شرعا و اخلاق این شعار حرام است. امام هم در موارد متعدد صراحتا روش و اخلاق مبارزاتی این گروهک ها را نفی و نقد میکرد بخصوص در جلوگیری از ترور و جنگ داخلی... 🔶 رهبران، نخبگان و مصلحان جامعه در لحظات انحراف باید با موضع گیری صحیح جامعه را هدایت کنند، در ۵۷ هم عده ای دنبال زیرپا گذاشتن اخلاق بودند اما تعهد اخلاقی و تربیت دینی رهبران انقلاب اجازه نمیداد از هر وسیله ای برای سرنگونی شاه استفاده کنند. علامه مطهری جمله مشهوری دارد: هدف، وسیله را توجیه نمی کند. 🔶 روایت سردار باقرزاده از نفوذ سپاه در بین تجزیه‌طلبان کُرد/ چرا امام اجازه مسموم‌کردن اعضای حزب دموکرات را نداد؟ 🔶 فرمانده کمیته مفقودین ستاد نیروهای مسلح گفت: زمان جنگ تحمیلی، کنگره حزب دموکرات در عراق برپا بود، ۶۰۰ نفر از اعضای آنها به سرکردگی عبدالرحمان قاسملو جمع شده بودند که دشمنان خونی جمهوری اسلامی بودند، سپاه به امام پیام داد که ما در آشپزخانه این جماعت یک نفوذی داریم که می تواند با مقداری سم سیانور، همه این ۶۰۰ نفر را به هلاکت برساند؛ امام با احتمال اینکه انسان بی گناهی هم در میان اینها باشد، فرمودند که این کار جایز نیست. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
درسهایی از نهج البلاغه، شرح نامه۵۳ 🔶 فراز مواجهه با عیوب مردم! 🔰بخش اول 🔶 فراز "ولیَکُن اَبعَدُ رَعیِّتَکَ مِنکَ [...] ان تَشَبَّهَ بِالناصحین" حاوی ۵ نکته است: 1⃣ باید دورترین مردم (نه فقط کارگزار) از درگاه حاکم، عیب جوها باشند! "باید دورترین رعیت از حریم تو، و مبغوض ترینشان در نزد تو کسی باشد که بیش از دیگران عیب جوی مردم است". پیامبر(ص) فرمود: کسی از شما چیزی درباره اصحابم به من نرساند؛ من دوست دارم با دل سالم از بین شما خارج شوم(بحار ج۱۶ص۲۳۰) این اتصال به بحث قبل است که پیامبر(ص) یُومن للمومنین است. 2⃣ والی احق به پوشیدن عیب مردم! "مردم عیب هایی دارند که حاکم در پوشاندن آنها از همه سزاوارتر است". 🔶چرا باید حاکم بیشتر عیب پوش باشد؟! غیر از تکوین، تشریع الهی هم مظهر توحید اوست! حکومت تراز دینی باید بیشتر مظهر اسم الهی "الحَکَم العَدل" (حاکم عادل) باشد. این اسم، توازن در اسماء الهی درست کرده است. سَبَقَت رحمَتَه غَضَبه (رحمت الهی بر غضبش سبقت گرفته) تنظیم گری این اسم است. اظهَرَ الجمیل و سَتَرَ القَبیح (زیبایی ها را آشکار و زشتی ها را می پوشاند) هم تنظیم گری این اسم است. ⬅️ مظهر الحَکَم العَدل (حکومت تراز اسلامی) هم باید اظهر الجمیل و ستر القبیح باشد.چگونه حکومت، در کلان عیب پوش مردم باشد؟! 🔶 پیامبر(ص) فرمود: العلمُ و المالُ یَستُرانِ کُلَّ عیب و الجَهلُ و الفقرُ یَکشفان کُلَّ عیب: علم و مال عیوب را می پوشاند و جهل و فقر، عیب ها را آشکار می کند.(قبلا در شرح خ۲۲۵ به آبرو ریزی فقر و... پرداختیم.) 🔶 حکومت به لحاظ ساختاری با ریشه کنی فقر و جهل، میتواند عیب پوش مردم باشد و این برای او یک وظیفه است. 3⃣ تطهیر عیوب، آن هم فقط عیوب آشکار! "آنچه بر تو پوشیده است را آشکار نکن. زیرا وظیفه ات فقط پاک کردن عیوبی است که برتو آشکار شده؛ خداوند نسبت به آنچه از تو پنهان مانده حُکم خواهد کرد" 🔶 اینکه حاکم، عیوب مخفی مردم را برای قضاوت الهی در قیامت واگذارد را فقط یک "حکومتِ وظیفه گرا" انجام می دهد نه "حکومت نتیجه گرا"! اگر حکومتی بقائش به هر قیمت برایش مهم شد سعی می کند از مخفی ترین مسائل مردم هم سردرآورد. دیروز مامون عباسی فقط در بغداد ۱۰۰۰پیرمرد و ۷۰۰پیرزن را از بیت المال جیره می داد تا احوال مردم کوچه و بازار را برایش گزارش کنند! امروز با هوش مصنوعی میشود همه سرچ های اینترنتی و حریم خصوصی افراد را رصد کرد و سر آنها معامله کرد که در قبال سکوت، سرپوش گذاشته شود! و... 🔶نکته مهم: تعبیر "فَانّما علیک تَطهیرُ ما ظَهرَ لک" است. چرا نفرمود: مجازات عیوب آشکار برعهده توست؟! فرمود: تطهیرش برعهده توست. چون تطهیر اعم از مجازات است و اقلا آن را شامل است: 1⃣ با همان کارهای ساختاری در ریشه کنی فقر و جهل، عیوب آشکار تطهیر شود بدون اینکه کسی مجازات شده باشد 2⃣با صفح و گذشت حاکم، گاهی تطهیر صورت می گیرد. رهبر انقلاب ماجرای مالک اشتر و جوان بی ادب بازار را دوبار به رخ نیروهای مسلح و بسیجیان کشیده(۹۳/۹/۶و ۹۶/۱۱/۱۹) در آنجا مالک با گذشت کردن، عیب هتاکی آن جوان را تطهیر کرد. 3⃣ گاهی هم مجازات لازم است. این حکیم است که جای گذشت و مجازات را تشخیص می دهد. نباید روشنفکری مانع دیدن این آخرین دوا شود و نباید تندروی فقط همین (مجازات) را پاک کننده قلمداد کند. 🔶 قرآن برای مرجفون وعده تبعید می دهد (والمرجفون فی المدینه لَنُغرینَّک بهم ثم لایُجاوُرونک فیها الا قلیلا  ۶۰احزاب) رجفه تکانه شدید است. مرجف کسی است که با حرف و شایعه و مانند آن تکانه سازی و به حقیقت تشویش اذهان می کند. می فرماید مرجفون اگر دست نکشند ترا علیه شان می شورانیم در آن صورت در فرصت کوتاهی باید شهر را ترک کنند! 🔶 پیامبر(ص) حَکَم پدر مروان را بخاطر جرایمی از جمله مسخره کردن پیامبر(ص) و گوش ایستادن پشت حجره پیامبر(ص) و فاش کردن حرف پیامبر بازنانش و هتک حرمت او به طائف تبعید کرد. فحاشی هایی که عامدانه و به قصد ضربه به جایگاه و جابجا کردن خطوط احترام و توهین در جامعه باشد می تواند چنین حکمی داشته باشد. 🔸 : حجت الاسلام محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
درسهایی از نهج البلاغه، شرح نامه۵۳ 🔶 فراز مواجهه با عیوب مردم! 🔰بخش دوم 4⃣ قانون غیبی و عینی! "تا میتوانی عیوب مردم را بپوشان تا خداوند آنچه را تو دوست داری بر مردم پوشیده باشد، بپوشاند" 🔶 خدای مردم جای حق نشسته و این یک قانون عینی و سنت پروردگار است که هرکه دنبال آشکار کردن عیوب مردم باشد، خداوند عیوبش را آشکار می کند. (روایات متعددی از این قانون خبر می دهد). در این باره لازم است از ماده ۶و۷ فرمان ده ماده ای امام خمینی (ره) به نیروهای امنیتی و ضابطین قضائی و... سرلوحه عمل باشد. 5⃣ خشکاندن ریشه های عیب جویی از مردم "گره هر کینه ای بگشای و ریشه هر انتقام را از خود قطع کن و از هرچه برایت روشن نیست، چشم بپوش. در تصدیق سخن چین شتاب مکن زیرا سخن چین خائن است هرچند خود را به خیرخواهان شبیه سازد" کینه و انتقام از افراد و احزاب و... یکی از مناشئ افشای اسرار و عیوب آنهاست. حاکم و دستگاه حکومت از این دو خصلت باید پاک باشد. برای کسی پرونده سازی نکند، پرونده خصوصی او را مایه تسویه حساب با او قرار ندهد و... 🔶 سخن چین ها معمولا درباره منتقد و رقیب حاکم، ذی نفع هستند خود شیرینی می کنند و... حاکم باید اینها را تصدیق نکند (در فراز اول فرمود دورشان کند) طبعا اینها خود را ناصح حکومت و حاکم جا میزنند اما حضرت می فرمایند خائن اند! 🔶 جالب اینکه حضرت امیر(ع) جای جاسوس بر منتقد خود، بر کارگزاران خود جاسوس می گماشت (در حوزه انجام وظایف نه امور شخصی). در برخی نامه های توبیخی اش به کارگزاران می نویسد: عیون و جاسوسانم به من خبر داده اند! اینها راه نجات و صلاح یک حاکمیت است. 🔸 : حجت الاسلام محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
برای غیرت... 1⃣ قدیمی ترها تصنیف گریه کن از مرحوم غلامحسین بنان را به خاطر دارند و احتمالا هنوز هم زمزمه می کنند. با این مطلع: " گریه کن که گر سیل خون گری ثمر ندارد...". عبدالوهاب شهیدی و شجریان و شهرام ناظری نیزاین تصنیف را اجرا کرده اند.  شعر این تصنیف برای عارف قزوینی است. اما نکته مهمی که شاید کمتر بدان توجه شده این است که این شعر را عارف به یاد کلنل پسیان سروده است. امروز رهبرانقلاب از پسیان به عنوان یک بسیجی نام بردند و شعاع فرهنگ بسیجی را تا قبل از انقلاب امتداد دادند. 🔶 اما داستان این تصنیف چیست؟ کلنل پسیان مرد آزادیخواه و وطن پرست و مشروطه خواهی است که ابتدا ژاندارم شاه بود و بعد هم حاکم خراسان و در نهایت علیه ظلم رضا شاه و سلطه استعمار قیام کرد و در نهایت هم به شهادت رسید. 🔶 جمله معروفی از او نقل شده است که " اگر مرا بکشند قطرات خونم کلمه ایران را ترسیم خواهد کرد و اگر بسوزانند خاکسترم نام وطن را تشکیل خواهد داد." پسیان را بعد از کشتن، سر از بدنش جدا کردند و امروز روی قبر او شعری چنین حک شده است : این سر که نشان سرپرستی است امروز رها ز قید و هستی است با دیده عبرتش ببینید کاین عاقبت وطن پرستی است او جمهوری اسلامی را درک نکرده بود. اما غیرت داشت. وطن پرست حقیقی. 2⃣خدا رحمت کند مرحوم فروهر را. رهبر انقلاب درباره فروهر می گویند "او با جمهوری اسلامی دشمنی داشت. اما انصافا دشمنی نانجیبانه نداشت. امتدادی هم بین دشمنان ایران نداشت...." 🔶 فروهر هرچند اختلاف جدی با انقلاب داشت، اما وقتی رژیم بعث به کشور حمله کرد مردم را به دفاع از خاک ایران فراخواند: "چشمه عشق هرگز نخواهد خشکید، زمان آنست زن و مرد به خیل جنگاوران بپیوندند"(آرمان ملت شماره 36) و در جای دیگر می گوید: "دشمنی که به قهر بر ایران زمین تاخته است باید با قدرت سرکوب شود، همین و همین و هیچ گفت وگو هم ندارد"همان شماره 46. او جمهوری اسلامی را قبول نداشت، اما غیرت داشت. وطن پرست بود. 3⃣فراعنه این عالم هم ملت ایران را به غیرت می شناسند. به همین دلیل است که هدف شان در این آتش بازی های اخیر، صرفا تغییر حکومت نیست و به تجزیه خاک این کشور فکر می کنند؛ تا جائیکه دریوزگی ناتو را برای حمله نظامی به ایران می کنند. 🔶 واقعیت این است که این مردم رشد یافته اند و از جمهوری اسلامی هم عبور کنند، دنبال جمهوری اسلامی برتر هستند؛ ارتجاع برای این ملت محال ممکن است و اینرا دشمن خوب می داند که کمر به نابودی ملت بسته است؛ فراتر از حکومتی که آنهم از مردم است. 🔶 ایرانی جماعت بعد از انقلاب، مزه غرور را چشیده است، چطور حاضر می شود مجدد تحقیر شود؟ مثل اینکه فرد تحصیل کرده ای را بگویند به دوران بی سوادی برگردد. مگر ممکن است؟ روح امام شاد؛ می گفت:" مردم اگر چنانچه جمهوری اسلامی هم نباشد، دیگر سلطنت طلب نیستند، این شکی در کار نیست." 4⃣ رهبرانقلاب فرمود برخی ممکن است جمهوری اسلامی را هم قبول نداشته باشند اما هیچ ایرانی با غیرتی اجازه باج دادن به آمریکا نخواهد داد. سه بند بالا توضیح این گزاره بود که رهبر انقلاب از یک حقیقت بیرونی خبر دادند؛ ایرانی باغیرت است و بازگشت استبداد و استعمار را تاب نمی آورد. 🔸 : محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
تکه‌هایی از نکته‌های تحلیلی در مناظره 🔰قسمت اول 🔶 فروپاشیِ جنبش دانشجوییِ تجدّدی 1⃣ دانشگاه و دانشجو، یک کلّیّت یکپارچه و همگون نیست و نباید دربارۀ آن، قضاوت‌ عام کرد. دست‌کم می‌توان سه لایه را در دانشگاه شناسایی کرد: یکی «لایۀ بی‌طرف‌ها و وسط‌نشینان» که همیشه بوده‌اند و نوپدید نیستند و به فراتر از زندگی روزمرّۀ خویش نمی‌اندیشند و بیش از خود را نمی‌بینند؛ دیگری «لایۀ نیروهای تجدّدی و غرب‌اندیش» که از اوایل دهۀ هفتاد، به وجود آمدند و هویّت خویش را در هندسۀ درآمیختن سنّت و تجدّد تعریف کردند و حتّی در قالب لیبرالیسم و مارکسیسم و فمینیسم و قومیّت‌گرایی، به‌کلّی از سنّت دینی بریدند؛ و سرانجام، «نیروهای مؤمنِ انقلابی» که همزاد انقلاب هستند و به همان اصالت‌های اوّلیّه و روایت نخستین از انقلاب و ارزش‌های آن معتقد هستند و یک هویّتِ ریشه‌دارِ مستمر داشته‌اند. 2⃣ جنبش دانشجوییِ تجدّدی، دچار «انسداد فکر و نظریه»، «فقدان رهبر و مغز طرّاح»، و «فقر هوادار و بدنۀ دانشجویی» شده است. ‌چیزی در دست ندارد جز «چاقو» و «انگشتش به‌مثابه نشانۀ جنسی»، و سخنی هم ندارد جز «فحاشی‌های بی‌سابقه» و «رکیک‌گویی‌های بی‌شرمانه»، و آینده‌ای هم تصوّر نکرده است جز «ابتذال اخلاقی» و «ولنگاری جنسی». 🔶 البتّه از ابتدا نیز تا حدی این‌چنین بود و می‌کوشید با ترجمه و تقلیدِ دست‌چندمِ شبه‌روشنفکرانه، ضعف خویش را پنهان کند، امّا امروز، حتّی توان گرته‌برداریِ طوطی‌وار را نیز ندارد. همچنان که جریان «اصلاحاتِ تجدّدی»، مُرده و می‌خواهد با کج‌روایت، خود را زنده و بانشاط نشان بدهد، شاخۀ دانشجویی آن نیز که مقلّد و دنباله‌رو بود، از رمق افتاده و دیگر بضاعتی ندارد. نه‌فقط «زایش فکری» ندارد، بلکه قادر به «تکرار گذشته» نیز نیست. اینان از آرمان‌های معطوف به ایدئولوژیِ لیبرال-دموکراسی در دهۀ هفتاد و هشتاد که بر روی «آزادی» و «مردم‌سالاری» و «حقوق فردی» و «گفتگوی جهانی» و ... بود، به مطالبۀ «کشف حجاب» و «غذاخوری مختلط» و ... رسیده‌اند. این سقوط، نه‌تنها «سقوط اخلاقی و معنوی» است، بلکه «انحطاط فکری» و «تنزّل ایدئولوژیک» نیز هست. 🔶 سقفِ آرمان‌های اینان، این اندازه کوتاه و خواسته‌های‌شان حقیر و پَست شده است. «خیابانی‌شدن» به معنی هرزه و هرجایی شدن، مفهومی است که می‌تواند هویّت فرهنگیِ این پاره از جنبش دانشجویی را توصیف کند؛ نوعی لمپنیسمِ عریان و به‌شدّت مبتذل، همۀ وجود آنها را درگیر خود کرده و از آنها، چهرۀ «اراذل و اوباش» یا «ناکسانِ بی‌ریشه» را ساخته است. 🔸 : مهدی جمشیدی 🆔 @tahlil_shjr
تکه‌هایی از نکته‌های تحلیلی در مناظره 🔰قسمت دوم 🔶 فروپاشیِ جنبش دانشجوییِ تجدّدی 3⃣ در مقابل، پارۀ انقلابی از جنبش دانشجویی به کمال و وزانت بیشتر رسیده است. کلان‌مسأله‌های جنبش دانشجوییِ انقلابی، «انقلابی‌گری» و «مقاومت» و «عدالت» و «جهادی‌اندیشی» و «پیشرفت» و «ایران قوی» و «حلقه‌های میانی» و «روایت» و «تمدّن‌سازی» و «پیچ تاریخی» است و کلان‌مسأله‌های جنبش دانشجوییِ تجدّدی، «کشف حجاب» و «بدن‌نمایی» و «برهنگی» و «غذاخوریِ مشترک» و «فحاشی» و «هم‌باشی» و «هم‌جنس‌بازی». 🔶 تاریخِ «حیاتِ هویّتی» این دو بخش، به این «نقطۀ شفاف» رسیده است و اکنون بیش از هر زمان دیگری می‌توان به قضاوت نشست. جنبش دانشجوییِ انقلابی از آیت‌الله خامنه‌ای الهام گرفت و اندیشه‌اش را شنید و پی گرفت و «دغدغه‌های متعالی» و «آرمان‌های تمدّنی» دست یافت، و جنبش دانشجوییِ تجدّدی، آن بیراهه را رفت و این‌گونه خوار و زار شد. در یک سو، «قانون» و «شرع» و «اخلاق» و «واقعیّت» قرار دارد و در سوی دیگر، «اغتشاش» و «سکولاریسم» و «برهنگی» و «کج‌روایت». در یک سو، «تبیین» و «مباحثه» و «مناظره» و «گفتگو» وجود دارد و در سوی دیگر، «کُشته‌سازی» و «انسان‌سوزی» و «فحاشی» و «دروغ‌پراکنی». 4⃣ جریان اغتشاش، «ظرفیّت اجتماعیِ» جنبش دانشجوییِ تجدّدی را آشکار کرد و ما اینک از حدس‌ها و گمانه‌زنی‌ها فراتر رفتیم و دریافتیم که «واقعیّتِ نهان» چیست. 🔶 آن‌همه غوغا و هیاهوی روایی، با این‌چنین استقبال بی‌مایه و نحیفی روبرو شد؛ چنان‌که در دانشگاه‌های چند هزار نفری، تنها جماعت‌هایی با حجم پانصد نفر به جریان اغتشاش پیوستند. این «واقعیّتِ آشکارشده»، بسیار تعیین‌کننده است و نشان می‌دهد «روند عمومیِ دانشگاه»، چه سمت‌وسویی دارد و چه رویش‌ها و ریزش‌هایی رخ داده است. اینک مشخص شده است که ما با یک «اقلّیّتِ پُرمدعا» روبرو هستیم که فقط «صدای بلند» دارند و می‌خواهند با «نعره‌زدن»، خود را غالب کنند و اگر به نعره‌های‌شان بی‌اعتنایی شد، «رکیک‌گویی» کنند و حرمت اخلاق را نادیده بگیرند و زشت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین فحاشی‌ها را در دانشگاه به نمایش بگذارند. به‌این‌ترتیب، هم «اقلّی» و «اندک» بودن‌شان نمایان شد و هم «هتاک» و «بی‌اخلاق» بودن‌شان. آیا نظام جمهوری اسلامی باید تسلیم این «اقلّیّتِ مطلق» شود و در برابر «مطالبه‌های فرومایه»، سر تعظیم فرو آورد؟! 🔸 : مهدی جمشیدی 🆔 @tahlil_shjr
110.pdf
2.34M
رشد معنوی‌تان را اندازه بگیرید 🔸 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان. ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ 🔸 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «رشد معنوی‌تان را اندازه بگیرید»، توصیه‌های معنوی و اخلاقی رهبر انقلاب در زمینه ارتقای دائمی بسیج مرور شده است. 🔸 دیدارنگار؛ شماره ۱۱۰ 🆔 @tahlil_shjr
رفراندوم یا خون؟ 🔰 قسمت اول 🔶 نزاع اصلی موافقان و مخالفان نظام چیست؟ آیا نقطه اصلی اختلاف میان موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی، رفراندوم است؟ این روزها زیاد می‌شنویم که می‌گویند ما نسل جدید، حکومتی که پدرانمان انتخاب کردند را نمی‌خواهیم. چرا رفراندوم برگزار نمی‌کنید تا ما حکومت دلخواه خودمان را انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال چند نکته عرض کنم: 🔶 اولا شما که رفراندوم را قبول ندارید! شما بارها ثابت کرده اید که صندوقی که گزینه شما از آن بیرون نیاید را به رسمیت نمی‌شناسید! رفراندوم از نظر شما یک همه‌پرسیِ دارای یک گزینه است! هر چیزی غیر از حذف جمهوری اسلامی، حتی اگر دارای اکثریت آراء مردم باشد را شما با ادعای تقلب کنار خواهید زد! 🔶 احتمالا خواهید گفت: اگر رفراندوم تحت نظارت نهادهای بین المللی صورت گیرد، ما نتیجه آن را هر چه که باشد خواهیم پذیرفت! اما شوربختانه باید عرض کنم که باز هم دروغ می‌گویید! بگذریم از اینکه رفراندومی که آمریکا و سازمان ملل در این کشور برگزار کنند نتیجه‌اش از قبل معلوم است! ثانیا در هیچ جای دنیا در طول تاریخ، سراغ نخواهید یافت که نظامات سیاسی با رفراندوم تغییر کرده باشند. نظام جمهوری اسلامی نیز محصول رفراندوم نیست بلکه به پشتوانه بیش از یک صده مبارزه و قیام بنیان نهاده شده است. اساسا جوامع با "خون" تاسیس و با "خون" هم ساقط می‌گردند. 🔶 پدران ما برای آرمان خود جانبازی کردند و این نظام سیاسی را به قیمت جان خود تاسیس کردند. شما هم اگر در واقع دارای آرمان هستید، به جای آنکه عافیت طلبانه و نایس مطالبه رفراندوم از نظام حاکم داشته باشید، کمی به پای این آرمان خودتان جانفشانی کتید! 🔶 ثالثا فرض کنیم که همین فردا در این کشور رفراندوم برگزار شد و گزینه مدنظر شما حائز اکثریت آراء گردید. من و رفقام که اقلیت بودیم می‌رویم و چند سالی کار فرهنگی روی مردم انجام داده و مدعی تغییر نظر مردم می‌شویم و بعد از مدتی با شعار "ما بیشماریم" به صحنه بازگشته و مطالبه رفراندوم از شما می‌کنیم. "گفتگو"، " نقد سازنده"، "اصلاحات از درون" و این صحبت ها هم سرمان نمی‌شود! فقط حذف رژیم! حال شما با ما چگونه برخورد می‌کنید؟ 🔶 آسمان و زمین را هم یکی کنید دو گزینه بیشتر ندارید. یا به ما خواهید گفت: شما توهم اکثریت دارید و با پیشنهاداتی چون "جمع کنید از ایران برید"، "بچرخ تا بچرخیم" و ... از ما استقبال می‌کنید. یا می‌پذیرید که مجددا رفراندوم برگزار کنید. اگر گزینه اول (یعنی حذف ما ) را انتخاب کنید (که شما قطعا همین کار را خواهید کرد) که دیگر به چی اعتراض دارید؟ جمهوری اسلامی و هر نظام سیاسی موجود در این عالم هم دارد همین کار را می‌کند! هیچ نظام سیاسی از سرنگونی استقبال نمی‌کند! 🔶اگر هم گزینه دوم (پذیرش رفراندوم مجدد) را انتخاب کنید که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. با این دست فرمون شما باید هر ۵ سال در این مملکت رفراندوم برگزار کنید. چون در عصر سیطره رسانه و گسترش ارتباطات، سرعت تحولات اجتماعی به قدری بالاست که به راحتی می‌توان از تغییرات نسلی در بازه ۵ تا ۷ سال سخن گفت. 🔶مساله اصلی و نهایی میان موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی اصلا رفراندوم و این حرفا نیست. اختلاف اصلی بر سر مبنای مشروعیتِ "قانون" در این کشور است. دعوا بر سر این است که چه کسی و با چه سازوکاری باید برای جامعه هنجار و چارچوب و قانون وضع کند؟! به این سوال نیز در پست دیگری خواهم پرداخت. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
رفراندوم یا خون؟ 🔰 قسمت دوم 🔶 سوال‌های شما: - پس تفاوت حکومتی که به نام دین تشکیل شده با حکومت های فاشیستی چیست؟ + اتفاقا حکومتی که به نام دین تشکیل شده است بیش از دیگر حکومت ها نسبت به خون های شهدایش تعصب و غیرت دارد و به این سادگی ها حاضر نیست تسلیم جنبش هایی شود که رهبرانش توماج و مسیح و علی کریمی هستند! حالا چون اسلام دین رحمانیت و مهرورزی است معنایش این است که هر کس هر چه خواست دودستی تقدیمش شود؟! 🔶 خیلی حالب است که امروزه افرادی به نظام برچسب "فاشیست" می‌زنند که خودشان در این دو ماه مرزهای فاشیسم را جابجا کردند! - این نظام کجا از نقد سازنده استقبال کرده است؟ + در جواب وقتی می‌پرسیم کدام نقد سازنده سرکوب شده پاسخ میدهند جلایی پورها در زندان هستند! جلایی‌پورها و نقد سازنده؟! کمی مطالعه کنید! ملتی که تاریخ معاصر خودش را هم نمی‌خواند معلوم است که مفسدان اقتصادی و سیاسی را به جای "مصلحان اجتماعی" بهشان معرفی می‌کنند! یک نگاهی به سرتاپای قهرمانان‌تان بیاندازید! تمام آنهایی که تا دیروز مسئولان موثر این کشور بودند و انواع و اقسام فسادها و رانت ها و تبعیض ها در این کشور روا داشتند، الان با جنبش شما همراه شده و شعار "زن،زندگی،آزادی" سر می‌دهند! 🔶 وزیری که ۸ هزار میلیارد تومان در ۴ ماه در بورس  سود می‌کند، مسکن مهر را مزخرف توصیف می‌کند اما خودش نصف واحدهای ناتمام را می‌خرد! وزیری که نصف عمرش در این کشور مسئول بوده و به فساد و رانت شهره است و امثال اینها کجا می‌توانند از امر مقدسی چون "نقد سازنده" نمایندگی کنند! جلایی پورها از شرکای این قماش‌اند! 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
اعتبار اجتماعی دورغین 🔶 این روزها افرادی توسط قوه قضائیه بازداشت می‌شوند و بعد از تفهیم اتهام و طی مراحلی با قرار وثیقه آزاد می‌شوند و یا در بازداشت می‌مانند. تشخیص این موضوع نیز با قاضی پرونده است اما به نظر می‌رسد توجه به یک نکته بتواند در طی کردن روند قضایی پرونده این افراد کمک‌کننده باشد. 🔶 اکثر این افراد جزو کسانی هستند که در دعوت مردم به آشوب‌ها، اغتشاشات و اعتراضات غیر مدنی بسیار موثر بوده‌اند. (اعم از سلبریتی و غیره) بعضاً آرزویشان این بوده و هست که برای لحظاتی هم که شده بازداشت شوند! چرا؟! مشخص است بازداشت آن‌ها مصادف است با رشد چند ده برابری، بلکه چند صد برابری رسانه‌شان. برابر است با ایجاد یک اعتبار اجتماعی عجیب و غریب برای آن فرد که تا پیش از این در مخیله‌اش خطور هم نمی‌کرده پس بدیهی است که خیلی از افراد دوست دارند پیشگام این موج باشند! (هر چند برخی نیز بدون توجه به هدف بزرگ شدن رسانه، پس از بازداشت چنین نتیجه‌ای برایشان ایجاد می‌شود) 🔶 حتی برخی برای پُز دادن که ما خیلی جلودار هستیم و ... مدام اسکرین از گوشی‌هایشان را پخش می‌کنند که مثلاً private number به ما زنگ زده و ... اما بعد؛ 🔶 وقتی فردی اینقدر رسانه را خوب بلد است و از قضا از هر فرصتی برای رشد رسانه‌اش استفاده می‌کند، عدم توجه به رسانه‌ی او در جرایم قضایی چه معنی می‌دهد؟! 🔶 دقت کنیم شروین حاجی پور پیش از انتشار موزیک ویدئویِ برای رسانه‌ای ۲۰۰ هزار نفره داشت. با انتشار آن ویدئو و وایرال شدنش حدود ۵۰۰ هزار نفر شد و بعد از بازداشتش در کمتر از سه، چهار روز با یک رسانه ۲.۴ میلیون نفری روبرو شد!! درست مثل اتفاقی که برای امثال حسین رونقی در این روزها افتاده. 🔶 رسانه امروز مهم‌ترین ابزار این جنس افراد است و ما کمترین توجهی به آن نداریم. رسانه‌ی همین افراد، یک قاتل به اسم که در مشهد دو نفر را با قمه کشته، تبدیل به قهرمان ملی می‌کند! این یعنی ما در کار را ناقص دیده‌ایم و چه در فهم آن، چه در تقنین، چه در اجرا و چه در مقام نظارت و برخورد قضایی با اختلال روبرو هستیم. 🔶 مثال بزنم (همه‌ی این افراد در قوه قضائیه پرونده داشته‌اند) 👈 حسن آقامیری یکی از سردمداران این قصه بود، بلد بود چطور مردم را تهییج کند، یأس‌پاشی کند و رسانه‌اش را رشد بدهد. لگد می‌زند و رشد می‌کند! و باز هم لگد و باز هم رشد!! 👈 صادق زیباکلام لگد می‌زند و رشد می‌کند و باز هم لگد و باز هم رشد! 👈 محمود صادقی لگد می‌زند و رشد می‌کند و باز هم لگد و باز هم رشد! 👈 شاهین صمدپور، سیامک قاسمی و ... 🔶 حتی بعضاً افرادی در بازداشت هستند اما رسانه‌هایشان فعال است و در حال لگد زدن هستند! این دیگر نوبر است!! به عنوان مثال به رسانه‌های توماج صالحی و مصطفی تاج‌زاده نگاهی بیندازیم!! یا بعضاً افرادی در بازداشت هستند ولی خانواده‌هایشان به اعتبار آن فرد، یک شبه رسانه‌دار می‌شوند!! نمونه بارزش حسن رونقی است! 🔶 اگر جسارت نیست حکم این افراد نیز باید متناسب با جرمی که مرتکب شده‌اند باشد وگرنه چند روزی بازداشت و بعد آزادی او را تبدیل به قهرمان ملی خواهد کرد. حتی اگر آزاد هم نشود قهرمان می‌شود!! شاید اینکه این جنس افراد برای چندین سال ممنوع‌المنبر، ممنوع‌الرسانه و ممنوع‌الخروج شوند، حداقل کاری باشد که در مواجهه با آن‌ها می‌توان انجام داد. پازلی که هر بخشش نباشد کار ناقص می‌ماند! (این افراد رسانه را بسیار خوب می‌شناسند و هنر رسانه‌داری دارند و بُردشان قطعاً از شاعران زمان پیامبر بیشتر است!) 🔶 این کار هم غیر معمول نیست! دو سال پیش یادتان می‌آید ایالات متحده با ترامپ چه کرد؟! او را دستگیر نکردند اما صفحه او با نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر در توییتر بسته شد و تا همین ماه گذشته اجازه ورود او به توییتر را ندادند!! این یعنی یک حکم متناسب با اندازه جرم فردی که امنیت کشور را می‌خواسته به خطر بیندازد. آنجا به توییتر نامه زدند، اینجا از خود فرد خواسته شود صفحه‌اش را حذف کند و ... (البته این موضوع جزئیات فنی دارد که باید از صاحب‌نظران مشورت گرفته شود!) 🔶 این جنس افراد رگ حیات و ممات‌شان رسانه‌هایشان می‌باشد و از قضا با همین رسانه هم درآمد دارند و هم مملکت را به آشوب می‌کشند که البته برای مردمی که اثر این کار را نمی‌دانند، خیلی ملموس نیست که یک صفحه توییتر، یک پیج اینستا یک کانال تلگرام می‌تواند از یک تیربار وسط میدان انقلاب کشنده‌تر باشد. برای این افراد رسانه‌هایشان مهم‌تر از خودشان است!!! 🔶 به نظر می‌رسد عدم توجه به این موضوع ما را با مشکلاتی به مراتب بزرگ‌تر از آنچه امروز شاهد آن هستیم روبرو خواهد کرد. مشکلاتی پیچیده‌تر در آینده‌ای نه چندان دور ... 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
چند نکته درباره فراخوان هفته‌ی پیش‌رو توسط ضد انقلاب 🔶 تقریباً بر هیچ کس پوشیده نیست که ضد انقلاب مجددا برای هفته پیش‌رو و در نزدیکی روز دانشجو فراخوان داده است. در این باره صحبت زیاد است اما شاید اشاره به چند نکته مهم‌تر باشد: 1️⃣ هنوز در داخل کشور عده‌ای نفهمیده‌اند که همکاری با سازمان تروریستی اینترنتشال و سایر رسانه‌های معاند چه تبعاتی دارد و این همکاری چه وجوهی دارد! وجوهی اعم از ارسال تصاویر، حضور در اغتشاشات و ... وقتی در این مورد توجیه درست از سوی حاکمیت اتفاق نیفتد، طبیعی است که بازنده این جنگ رسانه‌ای چه کسی است! این موارد باید شفاف، بدون لکنت و با ذکر مصادیق گفته شوند که پس از برخوردهای قانونی جای ظالم و مظلوم به سادگی عوض نشود! 2️⃣ این بار چندم است که فراخوان از سوی ضد انقلاب انجام شده و تجربه بارهای گذشته نشان داده اندک جمعیتی که اندک تصاویری را از هر شهر ایران منتقل می‌کنند، چنان جو رسانه‌ای از سوی ضد انقلاب ایجاد می‌شود که نگو و نپرس!! شاید ساده‌ترین تصمیم قطع راه ارتباطی در این ایام باشد که البته برای تصمیمات پیچیده‌تر باید وجوه دیگری را نیز در نظر گرفت اما طبیعی است که راه‌های رفته را نباید دوباره آزمود! در این باره باید دقت کرد که تجربه کشورهای مختلف - اعم از دموکرات و سوسیال و غیره - در ایام اغتشاشات، نشان از این دارد که همه و همه یک راه را دنبال کرده‌اند و آن قطع همه‌ی راه‌های ارتباطی برای مدت محدود و بازگو کردن روایت اول از سوی حاکمیت بوده است. این بار نباید این بازی را در هیچ نقطه‌ای از کشور باخت! شاید صدا و سیما و سایر دستگاه‌های مسئول بتوانند ده‌ها گروه آماده‌ی رسانه‌ای داشته باشند که توانایی و جوازات لازم برای حضور در هر نقطه آشوب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن داشته باشند. (هر چند بهترین راهکار استفاده از عناصر محلی است) 3️⃣ بد نیست برای دانشگاه و دانشجو که یکی از اهداف اصلی دشمن در چند روز پیش روست از تجربه دانشگاه امیر کبیر که معمولاً سیاسی‌ترین و شلوغ‌ترین دانشگاه در سال‌های گذشته بوده اما در سه ماه گذشته یکی از آرام‌ترین دانشگاه‌های اصلی کشور است، استفاده شود. استاد و دانشجو حق تعطیلی کلاس را ندارند و این موضوع برخورد جدی به همراه دارد. از آن طرف ورود و خروج کاملاً ضابطه‌مند است و با نصب یک دوربین چند میلیونی در ورودی دانشگاه و نمایش ساز و کاری برای شناسایی اغتشاش‌گران و البته برخوردهایِ قانونیِ آموزشی و تحصیلی با اغتشاش‌گران تا حد زیادی کار به نتیجه خواهد رسید. طبیعی است بعد از نزدیک به سه ماه از شروع ناآرامی‌ها عدم برخورد با رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولین حراستی که توانایی اداره و مدیریت فضای دانشگاه را ندارند، محل سوال از وزارت علوم است! 4️⃣ هر گونه تحرّک و تحریکی در بازار و جریان اقتصادی کشور باید معطوف به تجربیات قبل باشد. در این مورد ابتدا به ساکن نیازمند اقدامات پیشگیرانه هستیم تا مانع از بسته شدن بازار توسط عده‌ای هوچی‌گر باشیم و البته در وهله دوم برخورد سخت با این جنس افراد. بخش زیادی از کسبه متوجه این برخورد هستند و منفعت خودشان در بسته نشدن بازار است. پی‌نوشت: طبیعتاً هر گونه ناآرامی کوچک ممکن است با حرکات مسلحانه دشمن، ترورهای کور یا هدفمند چون روزهای گذشته روبرو شود و باید به قدر توان جلوی ناامنی‌ها را گرفت. این موضوع نیازمند یک همکاری منظم و منسجم بین دستگاهی است. 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
-629006589_-1962194791.pdf
2.1M
هسته‌های مقاومت در سرتاسر جهان اسلام 🔸 خط حزب‌الله در سخن هفته شماره جدید خود با بررسی ابعاد شکل‌گیری «هسته‌های مقاومت در سرتاسر جهان اسلام» به این سوال پاسخ داده است که چگونه فرهنگ و روحیه بسیجی به نیرویی عظیم و کارآمد در مقابله با نظام سلطه تبدیل شده است؟ 🔸 یادداشت هفته این شماره خط حزب‌الله نگاهی به تأکیدات اخیر رهبر انقلاب بر ضرورت امید و امیدآفرینی در کشور داشته است. 🌷 شماره‌ این هفته خط حزب‌الله، به روح مطهر شهیدان مدافع امنیت، مهدی اثنی‌عشری و رحیم صحابی تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله؛ شماره ۳۶۹ 🆔 @tahlil_shjr
چند تناقض؛ چند کلیدواژه، براندازان و تیم ملی 🔶 شادی کردن می‌گفتند شادی نکنید ولی خودشان شادی و خوشحالی‌شان را از باخت تیم ملی نه تنها پنهان نمی‌کردند بلکه برای یک شادی کوچک ضریب هزار برابری می‌دادند. 🔶 تیم ملی، تیم جمهوری اسلامی می‌گفتند این تیم ملی ایران نیست، تیم جمهوری اسلامی ایران است اما به وقت باخت تیم آن را تیم ملی می‌خواندند و به وقت بُرد، تیمِ جمهوری اسلامی! مسئله این بود که شما حق ندارید از این تیم خوشحال باشید و آن‌ها هر جور که بلد بودند می‌خواستند شادی با این تیم را زهر کنند. ناراحتی بابت آن را هم گردن نظام بیندازند! 🔶 وطن‌دوستی ادعای وطن‌دوستی و ایران‌دوستی می‌کردند اما برای هر کس که رادیکال‌ترین شعارها را علیه ایران و وطن می‌داد کف و سوت می‌زدند. وطن چیزی نیست که بخواهی عوضش کنی و از تضعیفش خوشحال باشی. 🔶 کسی که با پرچم دشمن همیشگی ایران در سده اخیر شادی کند، از برد او در برابر ایران خوشحال باشد، قطعا وطن‌دوست نیست. نمی‌شود کودتای ۱۳۳۲ را فراموش کرد، نمی‌شود کاپیتولاسیون را فراموش کرد، نمی‌شود دوره دفاع مقدس را فراموش کرد، نمی‌شود تحریم‌ها را فراموش کرد، نمی‌شود جنایات این چهل و چند سال را فراموش کرد، نمی‌شود برجام را فراموش کرد، نمی‌شود شهادت حاج قاسم را فراموش کرد، نمی‌شود ... عزیز جان نمی‌شود با پرچم دشمن قسم خورده‌ات چرخ بزنی و وطن‌پرست باشی. 🔶 قانون‌گرایی گفتند قوانین ایران را قبول ندارند و همه جور بی‌قانونی کردند - که خود این موضوع بسیار جای تأمل دارد - اما اینکه به قوانین کشور دیگری مثل قطر هم بی‌احترامی می کردید، تهِ حرف شما را نشان می‌دهد. شما اصلاً الزامی به قانون ندارید، مهم نیست قانون کجا و چه چیزی باشد! طبق قوانین قطر هر گونه فعالیت سیاسی در جام جهانی ممنوع بود ولی شما مدام آن را زیر پا گذاشتید و به آن افتخار کردید!! و البته مظلوم‌نمایی بابت اینکه چرا بابت قوانین شفاف پیش‌گفته‌اش با شما برخورد می‌کند. دقیقاً شما به چه چیز اعتقاد دارید؟! بیایید روی همان صحبت کنیم ... 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
روح انگلیسی، دست ایرانی! 🔶 این چند روز دیدن خوشحالی و پایکوبی برای بُرد انگلستان و آمریکا دل بسیاری از ایراندوستان را آزرد. کوروش کبیر هم در آرامگاه ابدی آسوده نبود و تنش از این شدت وطن دوستی آریایی لرزید. اما باید پرسشی مطرح نمود و تاریخ این مملکت را مرور کرد. داد و فغان که از تاریخ دوریم. بیگانه با تاریخ بودن ما را به این روزها می کشاند. اگر تاریخ بخوانیم در صحنه های متعدد، در بزنگاه های مهم ایران با روحیه و جماعت "اجنبی پرست" مواجهه خواهیم بود. اجنبی پرستی چیزی فراتر و جلوتر از غرب زدگی است، یعنی غرب زدگی صد شرف دارد به اجنبی پرستی... در تاریخ ما، اجنبی پرست کم داشته ایم که امروز از برخی رفتارها متعجب شده ایم!؟ 🔶 آنچه باید توجه داشت این مطلب است: در دویست سال اخیر رجال بزرگ و شریف تاریخ مان از جناب امیرکبیر تا رئیسعلی دلواری ، میرزاکوچک خان جنگلی و مصدق، اگر ترور، حذف یا سرنگون شده اند، با برنامه ریزی، توطئه و سازمان دهی انگلستان بوده است اما مجری این اوامر یک سری ایرانی بوده اند! 🔶 یعنی روح انگلیسی با دست ایرانیان به ایران خیانت کرد. امیرکبیر را چگونه عزل و قربانی کردند؟ با دست کدام ایرانی؟ در نهضت جنگل، نفوذی ها چگونه به جان میرزا افتادند، برای سر او جایزه گذاشتند، با دست کدام ایرانی؟ مصدق و ملی شدن نفت با دست کدام ایرانی به شکست رسید؟ 🔶دست، دستِ ایرانی بود. مجری، مجریِ ایرانی بود. نوکر، نوکرِ ایرانی بود. قاتل، قاتلِ ایرانی بود. اما روح، روح انگلیسی بود. برنامه و توطئه، برنامه دولت انگلستان بود. حالا گروهی رشوه می گرفتند، گروهی پست مقام می گرفتند، گروهی هم نزده برای انگلستان می رقصیدند. 🔶 از نصرت الدوله، صارم الدوله بگیرید تا خائنان به ملی شدن نفت، همگی فارسی سخن می گفتند، رگ و ریشه ایرانی داشتند تازه اینان از رجال اشراف و بزرگان کشور بودند نه مردم عادی ... 🔶 هیچ جای تعجب ندارد. تاریخ ایران هر چه نداشته باشد. تا دلتان بخواهد پر از روح انگلیسی و دست ایرانی است! فقط رنگ و لعاب و ظاهرشان تغییر پیدا کرده است. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
سرش را بریدند ولی خون فوران نکرد!! مگر میشود؟ 🔶 هر سال برای میرزا کوچک خان می نوشتم، شاید ده پانزده سال پشت سرهم، در سالروز شهادت او برنامه داشتم اما امسال نه، هیچ برنامه ای، هیچ نوشته ای، وقتی دیدم بعد ۱۰۱ سال از شهادت او هنوز یک عده برای انگلیس کف می زنند! هنوز اجنبی پرست داریم! دلم نیامد روح میرزا را به امروز بکشانم. 🔶 همین میرزا قربانی دسیسه روس و انگلیس شد، در سرما یخ زد، وقتی سرش را بریدند خون فوران نکرد، بدن در سرما کاملا یخ زده بود، پیش از اینکه سرش را جدا کنند او از این جهان رخت بسته بود، درد کشیده بود، کیلومترها گائوک را به دوش کشید، از این دهات به آن دهات، در جنگل، بدون غذا راه میرفت. هرجا که به او پناه میدادن اگر قزاق ها و قشون رضاخان میفهمید آنجا را آتش می زدند تا کسی جرات نداشته باشد به کوچک خان یاری برساند. آن اوایل برای تخریب میرزا، انگلیسی ها گروهی راه انداختند تا روستاییان را شبانه غارت کنند، انبار برنج را بسوزانند، بعد که رعیت بی پناه معترض و عصبانی می شد، می گفتند بدستور میرزا آتش می زنند! چیزی شبیه به همان جمله: "کار خودشونه؟" عجب سلاج بُرنده ایست این جنگ روانی! 🔶 میتواند قهرمان را خائن، میتواند وطن دوست را وطن فروش، میتواند مقتول را قاتل، میتواند انسان شریف را بی شرف، میتواند مظلوم را ظالم معرفی کند، عجب سلاح پر دردی است این جنگ روانی! روح میرزا کوچک خان، روح رئیسعلی دلواری، روح امیرکبیر، روح قائم مقام، روح مجاهدین مبارز با اجنبی. 🔶 در تاریخ پر زخم، در تاریخ پر از وطن فروش این مملکت قرین رحمت، خدا کند به مانند تمام تاریخ این کشور، دشمن شاد نشویم. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
بدترین آدم ها 🔶 می‌دانی کجا باید دنبال بدترین آدمها بگردی؟ اطراف همان‌جایی که بهترین آدمها را پیدا کردی! 🔶 سالهاست این جمله را به دوستان جوان و نوجوانم می‌گویم که بد شدن یک مراحلی دارد که به قول جوان‌ترها کلا این مراحل قفل است! هر گناه کثیفی هم که انجام دهد باز قفل است مگر برای کسی که زندگیش به «تکذیب حق » و «تکذیب آیات»ی برسد که خدا جلوی چشمانش گذاشته! 🔶 ابن ملجم خروجی تربیتی همان جامعه‌ای است که امیرالمومنین علیه السلام تربیت کرده... معاویه لعین نیز... مالک اشتر هم، عمار یاسر و میثم تمار هم... ولید هم! 🔶 به سادگی نمی‌شود معاویه و عمروعاص و خوارجی شبیه ابن ملجم شد. هر کثیف کاری و بد مستی هم که معاویه ها داشتند باز این نمی‌شد مگر با تکذیب آیت حقی که به روشنی جلوی چشمانش گذاشتند. 🔶 اتفاقا اگر این حجم رفتارهای خلاف حداقل های انسانیت را از مخالفان جمهوری اسلامی می‌بینید نگویید خب این هم خروجی و دستاورد تربیتی سیستم پر ضعف جمهوری اسلامی است! نه اتفاقا این طبیعت پست فطرتی منکران حق است و خورشید! والبته هیجان و غصه ندارد این همه رذالت! 🔶 چرا که طبع تاریخ چنین است: همان جامعه‌ای که این دسته گل‌های مردمی از جنس شهدا را پرورش می‌دهد همان جامعه چنین جانورهای خارج از انسانیتی که این روزها دیده اید را نیز بعنوان خروجی طبیعی بیرون می‌دهد. پس بدترین بدها هم مثل خوب‌ترین خوب‌ها در نسبتی که با جبههٔ حق و باطل پیدا می‌کنند ساخته می‌شوند... و اینجاست که مراحلی از بدی برای آدمی‌زاد قفلش باز می‌شود که شاید کمتر گناهکاری حتی به آن فکر کند. 🔸 :حجت الاسلام مجتبی عرب 🆔 @tahlil_shjr
سلطه احساسات بر تحلیل 🔶 وقتی عربستان سعودی آرژانتین را برد(فوتبالی ها میدانند در آن بازی چند گل آرژانتین مردود اعلام شد و اصلا شگفتی و جذابیت فوتبال گاهی به همین است) خیلی ها تحلیل نوشتند. آن زمان پاسخ دادن زود بود. اما حالا عربستان حذف شده است! اتفاقا در گروه خود چهارم شد! ایران هم با دو باخت سوم شد و دهه هاست که در رنکینگ آسیا و جهان تیم فوتبال ایران از عربستان بالاتر است. چگونه فقط با یک برد مقابل آرژانتین چنین تحلیل هایی سر هم می کنید؟ تقریبا در تمامی رشته های ورزشی، ایران از کشورهای عربی بالاتر است. سند می خواهید؟ به آخرین المپیک و مسابقات جهانی نگاه کنید. تعداد قهرمانی، مدال های جوانان ایران در تمامی رشته ها از عربستان و کل کشورهای کوچک عربی بیشتر است. یک سرچ ساده انجام دهید. در ورزش بانوان تعداد سهمیه المپیک و مدال آوران ما از کل ورزشکاران زن عرب بیشتر است! 🔶 سوالم این است: چطور یک شبه این همه توهم می بافید؟ وقتی سعودی با دوشکست حذف شد تحلیل نداشتید؟ وقتی سال‌هاست در المپیک و سایر میادین ورزشی قهرمانی مثل والیبال، بستکبال، فوتسال، کشتی، جودو، کاراته، وزنه برداری و حتی همین فوتبال ملی از ما عقب بوده و هستند حرفی نزدید؟ 🔶 دو حالت دارد: یا زود احساساتی می شوید و احساسات بر تحلیل تان غلبه دارد یا اطلاعات درست و واقعی برای تحلیل ندارید. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
بازی، بازی و خربزه آب است! 🔶 گرچه بُرد در "بازیِ"فوتبال -بخصوص در این جنگ چند وجهی- میتوانست کام ملت ایران را شیرین و شمیم یکپارچگی ملی را ساعاتی به مشام آنها برساند؛ لکن این مُسَکن های موقت جای درمان اساسی و شیرینی پایدار را نمی گیرد! 🔶 تحقق عدالت اجتماعی هم "تنسیق قلوب" (همترازی و پیوستگی دلها و بالتبع وحدت ملی) را موجب می شود و هم به فرمایش امام صادق(ع): از شهد و عسل شیرین تر و از کره، نرم تر و از مُشک خوشبوتر است. 🔶 فوتبال برای عده زیادی یک چیز بالاصاله و ذاتا مطبوع است که از آن لذت می برند. در پیوند خوردنش با هویت ملی یا تعصب های باشگاهی، موجب غم و شادی شان هم می شود و... 🔶اما برای گروهی -که فاش و روشن به آن نگاه ابزاری و بالعرض دارند- فقط در شرایط و نتایج خاصی، خوب و دیدنی و شادی اش ارزشمند می شود! 🔶 باخت -آن هم در مقابل آمریکا- به دسته دوم یادآور میشود که: بازی، بازی است؛ به فکر نان باش که خربزه آب است! دشمن هم نه ۱۱بازیکن آبی پوش بلکه سیاستهای استکباریِ آمریکاست! نقیصه اصلی هم نه در ملی پوشان که در عدم جبران عقب ماندگی عدالت توسط دولتهاست! 🔶 دولتمردان و مجلسیان علی القاعده از دسته دوم اند. اگر می خواستند با بُرد فوتبال جشن پیروزی بگیرند، به ماموریت اصلی خود جدی تر برگردند و "احلی من الشهد" -یعنی عدالت- را برای ملت ایران بسازند. 🔸 : محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
خرابکارها پای دیگ غذای دانشجویان/شائبه عمدی بودن مسمومیت‌های دانشجویان جدی است 🔶 ماجرای مسمومیت دانشجویان در حال تبدیل شدن به یک خبر تکراری در دانشگاه‌ها مختلف کشور است. اتفاقی که هرچند تازگی ندارد اما تکثر آن در 4 مرکز آموزشی عالی در مدت 10 روز اخیر حساسیت دانشجویان را برانگیخته است. 🔶 آلودگی 600 دانشجوی اصفهانی به باکتری شیگلاسونئی: آن‌گونه که سیدعلی میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان روایت کرده بیش از 600 نفر از دانشجویان این دانشگاه گرفتار مسمومیت یا آلودگی شدند. مرکز بهداشت استان اصفهان اخیرا با صدور اطلاعیه باکتری شیگلاسونئی را عامل بیماری شمار زیادی از دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد. این مرکز در اطلاعیه خود تصریح کرده «احتمالا آلودگی غذای توزیع‌شده در سلف مرکزی در روز سه‌شنبه مورخ ۱/۹/۱۴۰۱ به باکتری شیگلاسونئی سبب بیماری تعدادی از دانشجویان مصرف‌کننده این وعده غذایی شده و در روزهای بعد و به دنبال تماس این دانشجویان با سایرین، افراد دیگری نیز دچار علائم بیماری شده‌اند. 🔶مسمومیت این بار در خوارزمی کرج: دانشگاه خوارزمی کرج به فاصله چند روز پس از دانشگاه صنعتی اصفهان هم اتفاقی مشابه را تجربه کرد.آن‌گونه که دانشجویان روایت کردند بیش از 90 درصد مراجعان که عدد دقیقی از آنها ذکر نشده سرپایی درمان شدند اما تعدادی از افراد برای تداوم فعالیت‌های درمانی به بیمارستان‌های کرج اعزام شدند. روابط‌عمومی دانشگاه در خبری ادعا کرده که بررسی اتوماسیون غذای دانشجویی نشان می‌دهد تعدادی از مراجعه‌کنندگان به درمانگاه از غذای دانشگاه استفاده نکرده بودند. 🔶پزشک درمانگاه دانشگاه خوارزمی نیز گفت: «موضوع بیماری دانشجویان مربوط به یک پیک بیماری فصلی هست. اثبات مسمومیت نیازمند مراحل آزمایشگاهی و پزشکی خاص دارد و من اقدامی در این باره انجام ندادم و هنوز مسمومیت را تایید نمی‌کنم.» 🔶 با این حال رئیس کل دادگستری استان البرز گفته دستورات قضایی لازم برای بررسی علت و منشأ مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج صادر شده است. این مقام مسئول تعداد دانشجویان دارای علائم را 160 نفر اعلام کرده و دانشگاه نیز در حال پیگیری موضوع است تا علت مسمومیت دانشجویان مشخص شود. 🔶 مقصد بعدی: صنعتی اراک!: به مانند خوارزمی، دانشگاه صنعتی اراک هم در روزهای پایانی هفته اخیر با پدیده مسمومیت تعدادی از دانشجویان مواجه می‌شود. پس از این جریان مجتبی گودرزی، رئیس دانشگاه صنعتی اراک اعلام کرده طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با اساتید گرامی درخصوص برگزاری امتحانات میان‌ترم در روزهای شنبه و یکشنبه ١٢ و ١٣ آذرماه ۱۴۰۱، این امتحانات لغو و در هفته آینده براساس هماهنگی اساتید با دانشجویان دروس، برگزار خواهند شد. لازم به ذکر است که مسئولان دانشگاه و نهادهای بهداشتی در حال بررسی دقیق موضوع هستند و به محض مشخص شدن نتیجه آزمایشات و بررسی‌ها، نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد. 🔶معاونت دانشجویی کجای ماجراست؟: ماجرای مسمومیت‌های دانشجویان اتفاق جدیدی نیست. خرداد امسال هم در چند دانشگاه نظیر فرهنگیان و امام صادق(ع) دیده شد. اما فضاسازی‌های صورت‌گرفته در برخی کانال‌ها و شبکه‌های مجازی با کلیدواژه‌های مسمومیت «زنجیره‌ای» یا «عمدی» مساله‌ای نیست که در فضای کنونی و در آستانه اعلام 16 آذر به‌سادگی از کنار آن عبور کرد و از بهره‌برداری‌های رسانه‌ای پیرامون آن غافل شد. این اتفاقات را باید کنار برخی خبرهای ضد‌ونقیض از برنامه‌ریزی خراب‌کاری در ماه‌های اخیر جدی‌تر هم گرفت و نباید شائبه‌های امنیتی را نادیده انگاشت. 🔶 شنیده‌ها حکایت ازبرنامه‌ریزی برای دستکاری در غذای دانشجویی برخی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه صنعتی اصفهان در مهرماه دارد. خبر اثبات‌نشده مشابهی هم از یک دانشگاه بزرگ پایتخت شنیده شده است. 🔶 با توجه به فراخوان‌های منتشرشده منتهی به 16 آذر و روز دانشجو، طراحی اقدامات خرابکارانه در دانشگاه‌ها که بتواند با درگیر کردن حجم بیشتری از دانشجویان زمینه اعتراضات دانشجویی را -مشابه آنچه در دانشگاه صنعتی اصفهان در هفته گذشته رقم خورد- پررنگ‌تر از قبل ایجاد کند، بعید به نظر نمی‌رسد. مسئولیت سلف‌های دانشجویی برعهده معاونت دانشجویی وزارت علوم است. 🔶 سلف‌هایی که اکثرا به‌صورت پیمانکاری در اختیار شرکت‌ها و مجموعه‌ها و افراد قرار می‌گیرد و دانشگاه پس از پروسه تهیه مواد اولیه نقش ویژه‌ای در فرآنید آماده‌سازی و ارائه غذا به جز نظارت ندارد. به نظر می‌رسد منشأ آلودگی چه شیوع ویروس و بیماری جدید باشد و چه احتمالات دیگر، در طول روزهای آینده باید موضوع غذای دانشگاه‌ها را با دقت و حساسیت بیشتری دنبال کرد. 🆔 @tahlil_shjr
به بهانه بازی تونس - فرانسه (در چهارشنبه گذشته) 🔶 تونس سال‌های سال - از ۱۸۸۱ تا ۱۹۵۷ میلادی - مستعمره فرانسه بود. حالا در جام جهانی تونس و فرانسه در یک گروه قرار گرفته بودند. روز آخر بازی‌ها بود و تونس در صورت برد در برابر فرانسه امکان صعود به دور حذفی بازی‌ها را داشت. همین اتفاق افتاد تونسی‌ها فرانسه را یک هیچ بردند اما نتیجه بازی استرالیا - دانمارک مانع از صعودشان شد. تماشاگران در ورزشگاه بسیار ناراحت بودند اما از برد فرانسه احساس غرور می‌کردند ... 🔶 همین چند خط را امروز برای عزیزی گفتم و البته بعدش گفتم شاید نسبت تونس و فرانسه در میدان مسابقه خیلی شبیه ما و آمریکا بود! بلافاصله گفت البته آنجا فرانسه به آن‌ها سال‌ها ظلم کرده بود ولی ما توهّم داریم که آمریکا به ما ظلم کرده یا با ما مشکل دارد! چه می‌خواهم بگویم؟! 🔶 رسانه در این روزها نه تنها قوه تحلیل و عقلانیت را از کار انداخته بلکه به سادگی مَشاعِر را نیز از بین برده! وقتی این اتفاق برای نسل‌های دهه چهل و پنجاه و شصت افتاده، اصلاً چیز عجیبی نیست که بچه‌های دهه هفتاد و هشتاد و نود هم چنین باوری داشته باشند. ما نه تاریخ کشور خودمان را می‌دانیم و نه در مورد تاریخ استعماری غرب چیزی می‌دانیم! 🔶 همین دیروز بود که یک دوست داشت چند صحنه از کنگو در هشتاد سال قبل نشانم می‌داد و بلایی که بلژیکی‌ها سرشان آورده بودند را تعریف می‌کرد! مو به تن انسان سیخ میشد. واقعاً تا چند ساعت حالم بد بود ... 🔶 با خودم گفتم همچون منی از این‌ها خبر ندارد، برای بچه‌های امروزی که کاملاً طبیعی است نسبت به غرب نگاه خوش‌بینانه داشته باشند. حالا ما شب و روز فحش بدهیم به غرب!! با این چیزها که کار درست نمی‌شود ... 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
جنگ روانی دشمن در سه ماهه اخیر 🔶 اگر کسی برنامه ریزی، پول پاشی، رسانه های اختاپوسی، جنگ روانی و صف آرایی دشمنِ ایران در این سه ماه را نبیند قطعا "خائن" است. اما دشمن روی زخم می نشیند، زخمِ اقتصادی، زخم معیشتی، زخم تبعیض، زخم کم کاری برخی از مسئولان، دولت و مجلس زخم را درمان کنند، برنامه ریزی طرف مقابل خنثی میشود. 🔶 تقلیل و کاستن همه امور به اقتصاد اشتباه است، آنان که علوم انسانی خوانده اند اینگونه تحلیل های تک بُعدی و تک ساحتی را نمی پذیرند. یعنی تمام مسائل کشور ما اقتصاد و معیشت نیست، بلکه اولویت با اقتصاد است. آن هم اقتصادِ طبقه متوسط و مستضعف، با این حال همه وقایع اخیر را نباید در اقتصاد خلاصه کرد. 🔶 بسیاری از کسانیکه در این ایام در فضای مجازی و حقیقی میدان داری کردند اساسا مشکل مالی ندارند و از طبقات بالای جامعه بحساب می آیند. به قاتلین روح الله عجمیان نگاه کنید. به دور و بری ها نگاه کنید. بخشی از این روش ها و کنش ها به تغییر سبک زندگی پس از دهه هفتاد برمی گردد. سبک زندگی و مدل فکری فرد او را به این سمت می کشاند. اقتصاد به حد اعلای خود هم برسد این طبقه راضی نخواهند شد چون جنس مطالبات آنان چه بر حق باشد چه برحق نباشد (مثل توی کوچه رقصیدن و پوشش و...) ربطی به اقتصاد و معیشت ندارد. پس دنبال یک نسخه نباید بود.درد فقط اقتصاد نیست حال آنکه اقتصاد بخش عمده ای را در تحولات اخیر جهان تحت تاثیر قرار داده است، از بحران انرژی در غرب تا جنگ روسیه و محدودیت ها در چین... 🔶 تحلیل تک بعدی، تحلیل تک علّی، راهکار و نسخه غلط ارائه می کند. اقتصاد را درست کنید اما به زیرساخت فرهنگی هم نگاه داشته باشید. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
به بهانه یک نظرسنجی: 🔶 معترضان خشمگین را نادیده نگیرید. در روزهای اخیر نظرسنجی‌ای به نقل از رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه های کشور منتشر شد که بر اساس آن " ۱۰ درصد مردم، اغتشاش‌ها و ۵۵ درصد اعتراضات را تایید کرده‌اند" با توجه به آنکه اطلاعات بیشتری از سوالات و نحوه انجام این نظرسنجی در دست نیست، نمی‌توان درمورد میزان دقت این نظرسنجی سخن قطعی گفت، اما در این یادداشت با پیش فرض اینکه یافته های حاصل از این نظرسنجی کاملا منطبق با واقعیت جامعه است، نکاتی در ادامه ذکر میشود که بیانگر عمق بحران در جامعه ایران است اما احتمالا نادیده گرفته شده است. 🔶به نظر میرسد که مسئولان تصور میکنند همینکه فقط ۱۰ درصد از مردم "اغتشاش ها" را تایید میکنند، یعنی اوضاع چندان هم بد نیست و شاید یکی از اهداف بیان نتایج این نظرسنجی نیز همین بوده باشد. از آنجاییکه منظور از واژه "اغتشاش" به طور دقیق مشخص نیست، اگر آن را به معنای "اعتراض خشونت آمیز در خیابان" تلقی کنیم، باید گفت بر خلاف تصور مسئولان اتفاقا اوضاع نگران کننده است. اگر این نظرسنجی معرّف افراد بالای ۱۸ سال در جامعه ایران باشد، معنای آن این است که ۶ میلیون نفر (۱۰ درصد از ۶۰ میلیون جمعیت واجد حق رای)، اعتراض های خشونت آمیز در خیابان را تایید میکنند که اصلا مقدار کمی نیست. اگر اینگونه باشد، مسئولان نه تنها نباید این نظرسنجی را خوش بینانه تحلیل کنند، بلکه باید نگران وقوع تحولات ناگواری در جامعه‌ای باشند که این میزان از جمعیت‌اش اعتراضات خشونت آمیز را تایید کند. 🔶 علاوه بر این، میزان موافقت با اعتراضات خشونت آمیز در خیابان در طول زمان تغییر میکند. در مواجهه با یافته های این نظر سنجی ابتدا باید دید حامیان اعتراضات خشن در خیابان نسبت به گذشته چقدر تغییر کرده است. نگارنده به نظرسنجی های مرتبط با این موضوع دسترسی ندارد اما بعید است که در سالیان گذشته، میزان کسانی که طرفدار اعتراضات خشونت آمیز در خیابان بوده‌اند تا این اندازه زیاد بوده باشد و حالا چه بسا تعداد این نفرات به مراتب بیشتر از گذشته شده باشد. افزایش کسانی که طرفدار اعتراضات خشونت آمیز در خیابان هستند، بیانگر تغییراتی نگران کننده در جامعه ایران است. 🔶 این افراد که مطابق با نظرسنجی اعلامی از جانب رئیس نهاد نمایندگی رهبری، ۱۰ درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند، خارجی و بیگانه نیستند. آنها اگرچه خشونت را تایید می‌کنند، اما بخشی از همین مردمی هستند که تحت تاثیر مشکلات فزاینده‌ی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، راه را بر اصلاح امور بسته می‌دانند و برای حل معضلات و مشکلات‌شان حالا به‌کارگیری خشونت را تایید می‌کنند. 🔶 انسان به طور عادی از بکارگیری خشونت دفاع نمی‌کند؛ بنابراین اگر ده درصد از مردم خشونت را تایید می‌کنند، در واکنش به تبعیضی است که پیش از این احساس کرده اند. تبعیض و بی عدالتی، خود خشونتی است که به چشم نمی‌آید و مردم را آزرده می‌کند؛ حالا اگر بخشی از مردم خشونت را تایید می‌کنند، در واکنش به همین رویکردها، عملکردها و سیاست های تبعیض آمیزی است که پیش از این سالها تلاش کردند که اصلاح‌اش کنند. مقاومت برخی از مسئولان در برابر هرگونه اصلاح و نشنیدن خواست و نظر مردم، این تصور را به ذهن متبادر می‌کند که قرار نیست در رویه ها، سیاست ها و قوانین موجود، اصلاحی صورت پذیرد. این امر، در آینده نزدیک نظام سیاسی مستقر را با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌کند چراکه حکمرانی بدون رضایت مردم، امری ممکن نیست. این اعتراضات زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد و آن را نباید به موضوعات دیگر تقلیل داد. 🔶 نهایتا آنکه این نظرسنجی می‌تواند به مثابه یک زنگ خطر جدی برای مسئولان دولتی و نهادهای حاکمیتی تلقی شود اگر اعداد آن را واقع‌بینانه تفسیر کنند. نارضایتی اکثر مردم (طبق این نظرسنجی ۵۵ درصد) و تایید خشونت و اغتشاش توسط ۱۰ درصد از مردم، بیانگر شدت بحران است که پیش از این نیز در میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نشانه‌های آن عیان شده بود. آن نشانه جدی گرفته نشد و حالا امروز درصد معترضان و افراد ناراضی، بیش از گذشته است. عدم تغییر سیاست ها و رویه های غلط و بی توجهی به این نارضایتی ها و پاک کردن صورت مسئله، بحران را عمیق‌تر می‌کند و از همین روست که باید هر چه زودتر اصلاحات اساسی در دستور کار مسئولان کشور قرار بگیرد. 🔸 : محمد رهبری 🆔 @tahlil_shjr
ری استارت(بازآغاز) حجاب خواهی! 🔶 هفته اخیر تحرکاتی -بخصوص از سوی بانوان- برای بازآغاز مقابله با کشف حجاب نمود یافت؛ از پلاکارد دست گرفتن و تذکر لسانی، تا حمایت از منع خدمات بانکی به بی حجاب و تحصن اعتراضی برای عدم برخورد با کشف حجاب و...! 🔶 قطعا نمی شود در حکومت اسلامی دغدغه های ایمانی و اسلامی را سرکوب کرد، نسبت به عادی شدن کشف حجاب بی موضع بود، یا از وظایف همگانی مثل تذکر لسانی منع کرد. 🔶 همه سخن در این است که بازآغاز و شروع مجدد باید با آسیب شناسی رویه قبل باشد. ارزشهای الهی با همراهی(اقلا همراه کردن) مردم حرف نوی انقلاب اسلامی بوده است و این ایده مرکزی سر همه راه حلهای مساله های ما چتر می اندازد. 🔶 شهید بهشتی در ص۶۲تا۶۷ نکاتی را توجه می دهد: - تحقق نسبت حجاب و احترام زن. - تحقق نسبت حجاب و عزت و شخصیت محجبه. - تحقق نسبت حجاب و فعالیت های موثر اجتماعی زن. - تحقق نسبت دعوت به این فضایل و پذیرفتن حق انتقاد متقابل برای طرف مورد دعوت. [رسمیت شماری ولاء طرفینی] 🔶 بنده به قدر بضاعت اندک خود به کرات قدم اول برای این باز آغاز را همان رسمیت شماری ولاء طرفینی و تهیه بسته سیاستی و اقدامی برای آن شمرده ام؛ و الا قفل شدگی موجود دوباره گره کور می شود! 🔸 : محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr