eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
773 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاله مجله تایم 🔶 مجله تایم زنان ایرانی را «قهرمانان سال» نامیده و مثل همیشه آن طرفی‌ها شروع به پروپاگاندا برایش کرده‌اند! اما حتی چند نفرشان هم مقاله را نخوانده!!! از اساتیدشان گرفته تا نوچه‌ها! چه متن‌های رسایی برای تایم و زنان ایرانی نوشته‌اند! طرف متن نوشته با عنوان «ارابه‌ی ایزدبانو» و چه رپرتاژی برای تایم رفته!! 🔶 اما همین مقاله تایم، یک مقاله‌ی کاملاً نژادپرستانه است. زنان ایران را یک مشت «بَربَرِ وحشی» معرفی کرده که الان در حال نزدیک شدن به سفید پوستان هستند!! زنانی که خود را آنقدرها هم ایرانی نمی‌دانند ... 🔶 جلد تایم به صورت فله‌ای استوری و پست و توییت شد اما نمی‌دانند غربی‌ها اگر اعتباری به خاورمیانه‌ای‌ها (غرب آسیایی‌ها) می‌دهند، آن هم از سر لطف و ترحم است نه اینکه ما را هم‌شأن و هم‌جنس خودشان بدانند ... 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
غرب آزادی را چگونه تعریف می‌کند؟ 🔶 تو آزادی... آزادی مخالف فکر کنی، مخالف عمل کنی، آزادی که بپذیری، آزادی که نپذیری، آزادی طرفدار باشی، آزادی طرفدار نباشی، آزادی که مسیر، رسم و مرامت را انتخاب کنی! اصلا غربی ها در تعریف آزادی می گویند: تو آزادی تا جاییکه به آزادی دیگران آسیب وارد نکنی! 🔶 اما آزاد نیستی توهین کنی، آزاد نیستی به زور نظرت را تحمیل کنی، آزاد نیستی سر دیگری داد بزنی، آزاد نیستی ناسزا بگویی. 🔶 آزاد نیستی اجبار کنی تا همه شبیه تو باشند آزاد نیستی به زور همه را همراه کنی و اگر کسی حاضر به همراهی نشد، به او آسیب بزنی. آزاد نیستی برای اعتصاب زورکی، آزاد نیستی برای کشتن مشروع. چرا؟ 🔶 چون تو با این کارها به آزادی دیگران آسیب زده ای و با شعار آزادی، علیه آزادی عمل کرده ای! این عین استبداد است. مستبدین کوچولو که هنوز به قدرت نرسیده اند. در این مدت، ایرانیان خارج از کشور که در سرزمین آزادی زندگی می کنند نسخه ها و رفتارشان قتلگاه آزادی بود. روی کاغذ آزادی را اینگونه تعریف می کنند اما در عمل قاتل آزادی‌اند! 🔸 :دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
داستان نسل های ایرانی 🔶  چه کسی برنده می‌شود؟ با پیروزی انقلاب هر نسلی در دورۀ خود با یک سوال نسلی روبرو شد که اگر برای آن سوال پاسخ مناسب و معتبری را می‌داد انقلاب به جلو پیش می‌رفت و البته با سوالات جدیدتری هم روبرو می‌شد. 🔶 در ادبیات استراتژیک سازمان‌ها این عبور از چالشی به چالش دیگر که منجر به رشد یا مرگ سازمان می‌شود را «چرخۀ عمر سازمان» می‌نامند. در این چرخه اولا سازمان‌هایی که در مقابل چالش‌ها  شوند را سازمان‌هایی جوان و رو به تکامل می‌نامند؛ ثانیا سازمان‌های راکد، به سمت مرگ سازمانی پیش می‌روند؛ ثالثا رشد و تکامل سازمان به معنی قابلیت مواجهه با مشکلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر است. با این سه قید  های انقلاب اسلامی با چهار چالش کلیدی روبرو شدند: 1⃣ در جهانی که یا باید شرقی و کمونیست می‌شد یا غربی و لیبرالیست «آیا دین می‌تواند  به‌وجود آورد؟» پاسخ به این سوال از بعد از سال ۴۲ روشن شد. آنجا که دین حرکت اجتماعی در خیابان‌ها درست کرد. 2⃣ «آیا دین می‌تواند نظام بسازد» سال‌های ۵۷ و ۵۸ سال‌های نظام‌سازی بود. انقلاب در فاصله ۱۲ماه ۴ انتخابات رفراندوم، خبرگان قانون اساسی، مجلس شورا و ریاست جمهوری برگزار کرد و در این ایام توانست نظام سیاسی را مبتنی بر رای و نظر  شکل دهد. 3⃣ «آیا دین می‌تواند از خودش  کند؟» با کوتاه‌شدن دست امریکا از ایران، آن‌ها انواع اقدامات برای براندازی را شروع کردند. کودتا، جنگ سخت، الگوهای براندازی نرم و... اما در نهایت هم موفق نشدند. در سال ۶۸ بعد از انتخاب رهبر جدید، اخبار امریکا تیتر زد: رهبر ایران از دنیا رفت اما این‌بار جانشینش در تهران مشخص شد و این در حالی بود که از سال ۱۲۹۹ش این انگلیس یا امریکا بود که با کودتا بر کشور حکم می‌راندند. 🔶 چالش «دفاع» تا سال ۸۸ ادامه پیدا کرد. اما چه آن‌طور که نفی و معمار  های اوباما می‌گوید و چه آنجا که ترامپ از هدفشان در مقابله با ایران صحبت می‌کند؛ تلاش آن‌ها از براندازی به تلاش برای «تغییر رفتار» تبدیل شد. انقلاب توانسته بود بر سه چالش اول خود غلبه کند. حرکت اجتماعی درست کند، با استقلال سیاسی نظام سیاسی بسازد و آن را حفظ کند. از اینجا به بعد انقلاب وارد مواجهه با چهارمین چالش خود شد: 4⃣ «آیا دین می‌تواند زندگی و  مردم را به رفاه برساند؟» 🔶  چرخۀ عمر سازمانی انقلاب اسلامی به چالش چهارم خود رسیده است. هر چند به دلایلی زمان بیشتر از توقع گذشته است اما اگر نظریه انقلاب که تا پیش از این نشان داد که میتواند به مسائل خود پاسخ‌های معتبر بدهد چرا نتواند بر چالش اقتصادی پیش رویش غلبه کند؟! 🔸 :کمیل خجسته 🆔 @tahlil_shjr
در برابر دروغ‌پراکنی 🔰قسمت اول 🔶 شیوه مقابله ملّت ایران با جبهه استکبار و ماشین جعل و دروغ‌پردازی آن چیست؟ 🔶 بهانه‌ای برای شروع یک جنگ ترکیبی: وقتی اواخر شهریورماه امسال، خبر تأثر برانگیز درگذشت یک دختر جوان در رسانه‌ها پخش شد، شاید کسی تصور نمی‌کرد که این اتفاق، بهانه‌ای برای دشمنان این مرز و بوم برای آشوب‌آفرینی و کلیدزدن پروژه ناامن‌سازی ایران عزیز باشد! در شرایطی که باور عمومی جامعه ایرانی و امید آنها به پیشرفت و حل مشکلات کشور در ماه‌های پیش از آن، به‌طور محسوسی افزایش یافته، دشمن به‌دنبال فرصت و دستاویزی افتاده بود تا علاوه بر ناامن‌کردن محیط عمومی کشور و حرکت به‌سمت جنگ داخلی، اهداف شوم خود را برای تحقق آرزوی چهل‌وچندساله‌اش با جدیت بیشتری دنبال کند: یعنی نابودی ایران و ایرانی! 🔶 اما این بار، دشمنان قسم‌خورده این مردم، با سازوبرگ جنگی جدیدی پا به میدان گذاشتند و یک جنگ ترکیبی تمام‌عیار را کلید زدند؛ جنگی با ترکیب اغتشاش خیابانی، عملیات روانی و رسانه‌ای، ناامن‌سازی مرزها و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از بیرون مرزها. رکن اصلی این جنگ ترکیبی و نفس‌گیر، تنها دروغ و تحریف است: «امروز مهم‌ترین شیوه‌ی دشمن، جعل و دروغ‌پردازی است. الان مهم‌ترین کاری که دشمن دارد میکند [انتشار] دروغ است؛ یعنی همین تلویزیون‌هایی که میدانید و می‌بینید مال دشمن است یا همین فضای مجازی، خبر دروغ میدهند، تحلیل دروغ میدهند، کشته‌ی دروغ معرّفی میکنند، آدمها را بدروغ، یکی را بد میکنند، یکی را خوب میکنند؛ دروغ. یک عدّه هم باور میکنند. بدانید دشمن امروز بر پایه‌ی دروغ و دروغ‌پردازی دارد کار میکند.» ۱۴۰۱/۹/۵ «دشمن هم میفهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است... این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرفهای انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهنِ فعّال محتوا درست کند.» ۱۴۰۱/۸/۱۱ 🔶 تنوع محصولات ماشین دروغ‌سازی: تلاش دشمن برای پیروزی در جنگ ترکیبی، با بهره‌‌گیری گسترده از چاشنی دروغ و تحریف دنبال می‌شود؛ گویی، خستگی و هیچ حدومرزی هم در این عملیات فریب و دروغ، برای آنان وجود ندارد. مهم این است که ماشین دروغ‌سازی دشمن از هر مسئله حساسیت‌برانگیزی، برای ارائه اطلاعات غلط، ناقص یا جعلی به بدنه جامعه استفاده کند. در گام اول، درباره علت فوت خانم جوان، دروغ‌سازی می‌شود و با وجود گواهی دوربین‌های مداربسته و اظهارات شاهد عینی، دائماً این دروغ را تکرار و تزریق می‌کنند که عامل بدحالی و فوت وی، نه عارضه مغزی، بلکه ضرب‌وجرح توسط پلیس بوده است! 🔶 بعد از آن هم که پروژه آشوب در کف خیابان و به‌انحراف‌کشاندن اعتراض منطقی مردم کلید می‌خورد، در سطحی وسیع‌تر و متنوع، عملیات روانی و رسانه‌ای را بر پایه دروغ دنبال می‌کنند. کشته‌سازی و اعلام آمارهای جعلی و غیرواقعی درباره جان‌باختگان فلان غائله، تحریف و دروغ‌گویی و اتهام‌زنی به نظام اسلامی درباره علت حوادث رخ داده با کلیدواژه پوسیده «کار خودشان است» -نظیر آنچه درباره حوادث تروریستی شاهچراغ و ایذه به کار گرفته شد- پخش وسیع خبرهایی از قبیل گروگان گرفته‌شدن خانواده یک ورزشکار و تحریک برخی چهره‌های هنری و ورزشی برای بازنشر این اخبار دروغ در صفحات مجازی، تنها نمونه‌هایی از ترفند 🔶 دروغ‌سازی دشمن در این جنگ ترکیبی است: «دشمن در رسانه‌ها لشکرسازی میکند؛ لشکرسازی کاذب، انبوه‌سازی دروغ. می‌بینید در رسانه‌های گوناگونِ دشمن، جوری وانمود میکند که آدم غافل و بی‌خبر تصوّر میکند که واقعاً یک خبری است؛ [در حالی که] واقع قضیّه این نیست.» ۱۴۰۱/۸/۲۸ 🔶 هدف این عملیات دروغ و جعل نیز کاملاً روشن است: اختلال در دستگاه فکری و محاسباتی مردم و نخبگان و تخریب وجهه نظام اسلامی در افکار عمومی. وقتی حجم وسیعی از اخبار دروغین و غیرواقعی بارنگ و لعاب هنر و رسانه به خورد مخاطب داده شود، به‌تدریج نظام فکری و تصمیم‌گیری او را نیز تغییر می‌دهد: «یک قضیه‌ی خلاف واقع را، یک حادثه‌ی دروغین را، در سکوهای اطلاعاتی‌شان در اینترنت، هزاران بار ‌تکرار می‌کنند اما اسم آرشام [کودک شهید حادثه‌ی تروریستی شاهچراغ] را در اینترنت ممنوع میکنند که نیاید در سکوی اینترنتی؟ چرا؟ اینها طرف‌دار حقوق بشرند؟ اینها را بشناسیم؛ اینها را بشناسید» ۱۴۰۱/۸/۱۱ 🆔 @tahlil_shjr
در برابر دروغ‌پراکنی 🔰قسمت دوم 🔶 راه مقابله چیست؟ تجربه نشان داده است که هرجای دنیا عملیات دروغ و جعل با گستردگی و استمرار دنبال شود، نتیجه تلخی هم عاید جامعه هدف می‌شود؛ در واقع، وقتی دشمن موفق شد، با تکرار هنرمندانه و جذاب دروغ، باور جامعه هدف را تغییر دهد، زمینه برای اجرای اهدافش به‌راحتی فراهم می‌شود. حالا سؤال اینجاست که راه‌حل مقابله با این طراحی خطرناک و پیچیده چیست؟ 🔶 تنها راهکار مقابله با این دروغ‌های فریبنده، افشای هنرمندانه حقایق و روشن‌کردن ذهن‌ افکار عمومی است، یعنی روشنگری و پاسخگویی دقیق و عمیق، به‌موقع و جذاب. نتیجه این مقابله هوشمندانه هم، عیان‌شدن دست دشمن برای مردم خواهد بود: «شما جوانها وظیفه دارید، خود شما هم باید احساس مسئولیت کنید. هم بایستی احساس مسئولیت کنید برای اینکه بتوانید ‌تشخیص بدهید حقیقت را از دروغ. به نظر من میشود؛ این جور نیست که نشود. یک چیزهایی را به حجم زیاد، با تکرار زیاد، ‌میخواهند در ذهن‌ها فرو کنند اما میشود فهمید که این خلافِ واقع است یا نیست. 🔶 پس تشخیص حرف درست از دروغ و تحریف. ‌ثانیاً مراقب کسانی باشید که هم‌صدایی میکنند؛ ارشادشان کنید. نمیگویم دعوا کنید، [لکن] ارشاد کنید، تفهیم کنید. کسانی ‌هستند که با دشمن هم‌صدایی میکنند؛ [البتّه] نه اینکه عمداً؛ بعضی‌ها نمیفهمند، غافلند. انسان میبیند، می‌شناسد افرادی را که ‌در فضای مجازی یک چیزهایی میگویند، در روزنامه‌ها مینویسند؛ معاند نیستند، [لکن] بد میفهمند؛ اینها را باید ارشاد کرد. ‌بهترین کسانی که میتوانند ارشاد کنند، خود شما جوانها هستید؛ برایشان بنویسید، بگویید، پیام بدهید، تفهیم کنید، استدلال ‌کنید در اجتماعاتتان» ۱۴۰۱/۸/۱۱ 🔶 همان طور که دشمنان این مرز و بوم برای دروغ‌گویی ناجوانمردانه و همه‌‌جانبه، همه ابزارها و امکانات خود را به کار می‌گیرند و به‌صورت هماهنگ، بر طبل دروغ و تحریف می‌کوبند، جبهه خودی نیز برای جلوگیری از آسیب به اذهان مردم و ازدست‌رفتن سرمایه‌های ارزشمند انسانی این آب‌وخاک، باید هماهنگ، یکدل، عالمانه، به‌سرعت و هنرمندانه اقدام کند. 🔶 در این میدانِ مبارزه، باید از استعدادهای جوان و ناشناخته در میدان جنگ نرم، بهره‌گیری شده و از روش‌های غلط و ناکارآمد رسانه‌ای خودداری شود. فعالان فرهنگی و رسانه‌ای، باید هوشمندانه، به ترفندهای دشمن بپردازند و مشت چدنی او را در مقابل چشمان مردم باز کنند و برای صیانت از حریمِ باور و ذهن مردم، شب و روز نشناسند. اینها از وظایف مهم جبهه خودی و همه مؤمنین انقلابی است: «بدانید دشمن امروز بر پایه‌ی دروغ و دروغ‌پردازی دارد کار میکند. خب وقتی که دانستید، طبعاً وظیفه می‌آید روی دوشتان. تبیین کنید. «جهاد تبیین» که گفتیم، یکی از جاهایش اینجا است؛ جهاد تبیین... یکی‌ از آسیب‌پذیری‌های دشمن، روشن‌بینی شما است. شما که روشن‌بین باشید، او آسیب میبیند. 🔶 سعی کنید روشن‌بینی خودتان را افزایش بدهید. دشمن دنبال این است که بر مغزها تسلّط پیدا کند. تسلّط بر مغزها برای دشمن خیلی باارزش‌تر از تسلّط بر سرزمین‌ها است. اگر مغز یک ملّتی را توانستند تصرّف کنند، آن ملّت سرزمین خودش را دودستی به دشمن تقدیم میکند. مغزها را باید حفظ کرد؛ تسلّط بر مغزها. یک عدّه‌ای خودشان دروغ نگفتند، امّا متأسّفانه دروغ دشمن را تأیید کردند. مراقب باشید این خطرها برای شما و برای مردمتان پیش نیاید؛ به مردمتان کمک کنید.» ۱۴۰۱/۹/۵ 🔶 رسانه ملی و رسانه‌های عمومی، تشکل‌های فرهنگی مردمی و دانشجویی و نخبگان دغدغه‌مند نسبت به آینده کشور، همه و همه نقش‌آفرینان این میدان نبرد نرم و رسانه‌ای هستند که نباید لحظه‌‌ای از مسئولیت خود در قبال مردم غافل شوند؛ هرچند مسئولان اجرایی کشور نیز، با کار جهادی شبانه‌روزی و مدبرانه، باید زمینه‌ها و بسترهای جولان دشمنان و معاندین را که در کمین‌گاه نشسته‌اند، از بین ببرند: «اینکه من مدام میگویم «جهاد تبیین، ‌جهاد تبیین» برای این است. 🔶 محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم میگویم؛ مسئولین رسانه‌ها، مسئولین امور ارتباطات. ‌قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال ‌بدهید به ذهن جوانها؛ دشمن مشغول این کار است... مسئولین باید احساس مسئولیّت کنند، بدانند که چرا دشمن روی فلان کلمه، روی فلان اسم حسّاس است و میبندد آن را، و چرا این ‌همه حجمِ دروغ را در فضای مجازی منتشر میکند؛ و علاج کنند، مقابله کنند.» ۱۴۰۱/۸/۱۱ 🔶 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 🆔 @tahlil_shjr
فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی 🔰دخترِ نظام! 🔶 دوره نظام هم غنیمت و فرصت دارد هم غرامت و هزینه؛ فاطمه(س) در فرصت ها و غنیمت ها چگونه الگوست؟! 🔶 سه خصوصیتِ فرصت ساز: 1⃣ اعتبار انتساب به پیامبر(ص) همان پیامبری که شکمبه بر او می انداختند الان یک قطره آب وضویش زمین نمی افتد و تبرک می رود. طبعاً انتساب به او اعتبار ساز است. فاطمه چادرش با ۱۸وصله از لیف خرما را نزد یهودی عاریه می گذارد و برای طعام مسکینی، گندم می گیرد. 2⃣ شروع فرصتهای طبیعی و غیر طبیعی: مثلا ازدواج های سیاسی! - طلحه خود را ۴قبضه با پیامبر باجناق کرد! لابد هر چهار خواهر گرفتن از همسران پیامبر اتفاقی نیست و برای آینده سیاسی به درد می خورد! - با نزول سوره تبت، ابولهب دو دختر (یا ربیبه) پیامبر (ام کلثوم و رقیه) که عروسان پسران ابولهب عموی پیامبر بودند را طلاق داد. عثمان، رقیه را گرفت و به مهاجرت حبشه رفت. این ازدواجی انقلابی مقابل آن عمل ابولهب بود. اما پس از برگشت از حبشه به مدینه، در دوره نظام و حاکمیت پیامبر، رقیه فوت کرد؛ اینجا عثمان، خواهر دیگر (ام کلثوم) را گرفت و لقب ذوالنورین گرفت! این یکی بنظر سیاسی می آمد. حالا اگر برای خلافت گفته شود علی(ع)، داماد پیامبر است، عثمان دوبل داماد پیامبر است! 3⃣ از بین رفتن فقر و گشایش عمومی: تا قبل از خیبر، فقر در مهاجر و کسانی که از قبایل رانده شده بودند وجود داشت. اهل صفه با نوسان جمعیتی تا ۴۰۰نفر هم می رسید. اما پس از غنائم بسیار از یهود دیگر وضع عمومی خوب شد. زمین برای کشاورزی و ابزار کار فراهم شد و... 🔶 وظیفه منسوبین نظام در این وضعیت: وظیفه منسوبین در رخاء و غنیمت های نظام را آیه ۲۸و۲۹ احزاب معلوم کرده است. پیامبر مامور می شود به زنان خود(نزدیکترها) بگوید تا بقیه هم حساب دستشان بیاید: - اگر میل به دنیا و زینتهای آن دارید بیایید تا متاع و مهریه تان را بدهم و به شکل زیبایی طلاق تان دهم - اگر اراده خدا و رسول و دار آخرت دارید، خداوند برای نیکوکاران از شما اجر عظیم آماده کرده است. اراده + احسان باید باشد؛ یعنی متن زندگی تان بخورد به اراده خدا و آخرت کردن. 🔶 فاطمه(س) برترین الگوی این وضعیت! 🔶 اشراف قریش از او خواستگاری کردند و رد شنیدند. عبد الرحمن عوف و عثمان حاضر شدند ۱۰۰۰شتر با محمل کتان مصر به اضافه ۱۰۰۰۰دینار زر مهریه کنند اما دست رد به سینه شان خورد (مناقب ابن شهرآشوب ج۳ص۳۴۵) بجایش با جوانی انقلابی -که ابوبکر عیب او را نداری و فقرش می دانست- ازدواج کرد حداکثر با ۵۰۰درهم مهریه! خودش مهریه اش را شفاعت گناهکاران امت قرار داد!(احقاق الحق ج۱۰ص۳۶۷) تسبیحات حضرت زهرا را با شناسنامه اش نمی شناسیم! شناسنامه اش ضدیت با آقازادگی است. 🔶 فشار زندگی بر حضرت زیاد شد. غیر از فرزندان کوچک بار مستضعفین هم گردن خانه او بود. فرزند برخی شهدا (مثل پسر رفاعه انصاری) هم نزد او نگهداری می شد. عبادت بسیار و کارهای یومیه زیاد ناتوانش کرد به سفارش امیر المومنین نزد پیامبر رفت تا خادمه ای بگیرد. حیا کرد و نگفت بار بعد علی(ع) همراهش رفت تا بگوید! پیامبر از شدت علاقه اش گریست اما جواب داد: به خدایی که مبعوثم کرده در مسجدم ۴۰۰نفر فقیر هستند که خوراک و پوشاک ندارند اگر از خصلتی نمی ترسیدم به تو عطا می کردم. اینجا بجای خادمه، تسبیحات حضرت زهرا(س) آموزش داد (البرهان ج۳ص۶۰۳) 🔶 این تسبیحات که برای تقویت اراده بسیار موثر است شناسنامه اش ضد آقازادگی و امتیاز طلبی در حال فقر عمومی جامعه است. فضه برای دوره رخاء و گشایش عمومی است که عمدتا خادم دارند. 🔶 در همین دوره هم به حسب روایت امام سجاد(ع) از اسماء، وقتی پیامبر گردن بند طلا (امیر المومنین خریده بود) گردن فاطمه دید فرمود: مغرورت نکند که تورا دختر محمد(ص) بخوانند اما لباس جبابره و شاهان برتن ات باشد! همانجا آنرا کَند و با پولش برده خرید و آزاد کرد و پیامبر را خوشحال کرد(عیون اخبار الرضا ج۲ص۴۵) 🔸 : حجت الاسلام محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی 🔰 فتنه افّاک 🔸بخش اول 🔶 در دوره نظام، هزینه ها و غرامت ها هم هست؛ فاطمه(س) اینجا هم الگوست، هم در اُحد و احزاب هم در کمک به فقر اصحاب در صحنه هست. 🔶 از آن بیشتر اصلا مسئول حفظ میراث شهدا و دفاع مقدس، فاطمه(س) است؛ بدون اینکه دفتر و دستکی داشته باشد. هفته ای اقلا یکبار عزیمت به احد برا زیارت حمزه سیدالشهدا و شهدای احد، نگهداشت یاد و نام شهدا و شهادت در جامعه است. تسبیح اش از خاک قبر حمزه برای این گرامی داشت ها بود. در جنگ های روانی(نرم) هم الگوست. 🔶 برنامه های منافقین منافقین نیروی سازمان یافته و غیر سازمان یافته ی کفار درون مسلمین بودند که توطئه ها و برنامه هایی اجرا می کردند. 🔶 سه سطح کار منافقین: 1⃣ کارکرد اصلی: فتنه گری آیه ۴۸توبه آنرا بیان می کند: لقد ابتغوا الفتنه من قبل! قبل از تبوک (و نقشه برای ترور پیامبر) در احد، عبدالله بن اُبی توانست یک سوم سپاه را جدا کند! اختلاف افکنی و فعال کردن گسل های عصبیت جاهلی از جمله فتنه های آنها بود. 2⃣ کارویژه و ماموریت: تقلیب ادامه آیه: وقَلَّبوا لک الاُمور... تقلیب = زیرورو کردن و وارونه ساختن چیزی! رجل قَلّب یعنی مردی که آراء مردم را در کارها زیرورو می کند. 🔶 "قَلَّبوا لک الامور" مقابلِ "و نَظمِ امرکم" است. "امرکم" یعنی امر سیاسی و اجتماعی تان همان که "اولی الامر" دارد، همان که"شاورهم فی الامر" دارد نه یعنی در کارهای شخصی منظم باشید؛ اگر این بود می فرمود: نظم امورکم! 🔶 کار وقتی در مجرا و نظام خویش است، "نظم امرکم" برقرار است مثلا رابطه حاکم-مردم وقتی رعایت از طرف حاکم و اطاعت از طرف مردم و اعتماد و پیوستگی هست، نظم امر هست. تقلیبش یعنی بهم زدن این نظم سلب اعتماد عمومی از مجاری رسمی و مانند آن؛ فرقی نمی کند کارگزار یا سخنگویان رسمی این آسیب را بزنند یا منافقین با تقلیب چنان نتیجه ای بگیرند! 3⃣ کاربست و اعمال: متعدد است و همه در خدمت تقلیب و کلان تر در خدمت ابتغاء فتنه است: 🔶 شیوع اراجیف: رجفه، یعنی تکانه. اراجیف یعنی حرفهای سست و بی پایه(شایعه) ای که موجب تشویش اذهان عمومی شود. "مرجفون" شایعه سازانی هستند که چنین تشویش های عمومی را درست می کنند. آیه ۶۰ احزاب یکی از کارهای منافقان را این می شمارد و مجازات تبعید از شهر را برای آن مقرر می کند. 🔶 خَلق اِفک: - افک = گرداندن واقعیت و منحرف کردن از وجهه اصلی اش. دروغ و تهمت و بهتان از اینرو افک است بخلاف غیبت. - قرآن کار ساحران فرعون را هم افک می خواند: ان الق عصاک فاذا هی تلقف ما یافکون: عصایت را بیانداز! پس ناگهان افک آنها را بلعید !(۱۱۷/اعراف) 🔶 ساحران در چشم حاضران تصرف و سحر کردند و آنها مشتی طناب را مار می دیدند(از این حیث افک)؛ معجزه عصای موسی(س) خوردن طنابها نبود! اگر طنابها را می خورد حرف فرعون که تهمت زد موسی، استاد ساحران است، موجه جلوه می کرد؛ ساحری اژدها آورده، مار ها را خورد! نه! قرآن می فرماید: افک شان یعنی سحر آنها را بلعید! یعنی چشم مردم باز شد واقعیت را دیدند؛ دیدند چند طناب بین زمین و آسمان می جهد! مار سحر خور کسی ندیده بود! از اینجا ساحران زودتر از همه ایمان آوردند چون این با سحر نمیشد؛ بلکه دقیقاً باطل السحر بود! 🔶 توجه۱: در اصول و تفسیر بحثی است که الفاظ برای حقایق وضع می شوند نه مصادیق! مثلا ترازو برای حقیقتی بنام ابزار سنجش وضع شده؛ حالا یک زمان دو کفه ای است یک زمان دیجیتال؛ این مصادیق، استعمال لفظ را منحصر و برای دیگری مَجاز نمی کند. لذا اگر در قیامت موجودی مایه سنجش ایمان و کفر شد هم درست است بدون مَجاز گفته شود: وَضعَ المیزان.(ر.ک: مقدمه المیزان ج۱) ⬅️ پس افک و "ما یأفکون" منحصر در بهتان یا سحر نیست، امپراطور رسانه ای که واقعیت را برگرداند و پدیده ها را از صورت اصلی اش منحرف جلوه دهد ، همه افک است. حتی افّاک است یعنی مبالغه کمّی و کیفی در ساخت افک. 🔶 توجه۲: چنانچه در تجربه عصای موسی(ع) دیدید باید افک، خنثی و بلعیده شود نه طنابها! در مقابل رسانه های افّاک چاره اصلی بلعیدن افک شان است که موسی و توان و تمدن می خواهد. صرفاً بستن آنها، در بهترین وضع خوردن طنابهاست و مردم را از سحر آنان آگاه نمی کند! 🔸 : حجت الاسلام محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی 🔰 فتنه افّاک 🔸بخش دوم 🔶 فتنه افک در نظام نبوی! به دو همسر پیامبر(ص) تهمت فحشاء زده شد: ماریه(توسط یکی از زنان پیامبر)/ عایشه (توسط منافقان مثل عبدالله ابن اُبی) اختلافی است که کدامیک شان نزول آیات۱۱ به بعد سوره نور است!(با آن اختلاف اینجا کاری نداریم) 🔶 ارکان افک: - تولیت و اتاق مدیریت افک: "والذی تولّی کبره" یعنی کسی که کُر و مُعظم آن افک و بهتان را مدیریت می کرد! یک بهتان نیاز به شارژ دارد. موید می خواهد باید برایش شاهد ساخت. موج اول و دوم می خواهد تا کل جامعه را بگیرد. در ماجرای جا ماندن عایشه از سپاه در بنی مصطلق و با تاخیر رسیدنش به همراه صفوان بن معطّل(که پی سپاه بود)، منافقین یک ماه بهتان را تاب دادند و حیثیت اجتماعی پیامبر را با آن در عموم آسیب زدند. - جماعت و پیاده نظام آن اتاق عملیات: "عُصبَه منکم" یعنی جماعتی منسجم از خودتان! عصبه، هر جماعتی نیست یک انسجام و هماهنگی می خواهد مثل یک حزب عمل کنند. آن افک را شایع کنند، موج دومش را و... - مردم عادی: اینها موظف اند "ظن خیر" بزنند اما گاهی در افک منافقان می افتند و سوء ظن و شایعه فراگیر می شود(لولا اذ سمعتموه ظنَّ المومنون و المومنات بانفسهم خیراً و قالوا هذا افک مبین: چرا وقتی آن بهتان را درباره همکیش خود شنیدند، مردان و زنان مومن در حق او گمان نیک نبردند؟! و نگفتند: این بهتانی آشکار است؟!) ⬅️ پس هم گمان نیک بزنند هم بگویند این افک است تا مانع سرایت شوند ! اما بسیاری نکردند و یک ماه حیثیت پیامبر(ص) آسیب دید! 🔶 چک و خنثی! اینجا نقش خانه فاطمه(س) منحصر به فرد است. 🔶 اولا: فاطمه(س) هیچ جا سوژه افک نمی شود! طبعاً منافقان او را برای سوژه سازی بیشتر ترجیح می دادند تا زنان پیامبر؛ اما فاطمه هیچ جا سوژه افاک ها نشد. ⬅️ این مهم است. منصوبین و منسوبین نظام نباید یک کلاغِ چهل کلاغ دشمن شوند! نباید با فعل یا ترک فعل، بی سند گویی یا مخفی کاری زمینه افک فراهم کنند! 🔶 ثانیاً: در چک و خنثای افک ها پیشتاز بودند. امیرالمومنین هم به نفع عایشه شهادت داد تا بهتان فحشاء از او رفع کند و هم در جریان ماریه و جریح خود مامور و کمیته حقیقت یاب شد. بعدا در شورای شش نفره بدان تفاخر کرد که من بودم که بهتان بر ماریه را کشف کردم (ثابت کرد جریح اصلا مرد نیست و هیچ رابطه ای با ماریه نداشته است) 🔶 افک بعد از نبی(ص) بدتر از آن افک ها، خلیفه تراشی بعد از پیامبر بود. اینجا هم واقعیتی دگرگون و منحرف می شود. نقش فاطمه(س) در مواجه با آن بی بدیل است هرچه در فاطمیه ها از فعالیت های او شنیده اید در چک و خنثی این افک طبقه بندی می شود. 🔸 : حجت الاسلام محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
مناظره آقای برهانی وشیخ جلیل محبی را حتما ببینید. 🔶 ولی اگر ندیدید خلاصه اش چنین است: 🔸خلاصه استدلال آقای برهانی اینست: محارب برای لاخافه الناس است. اینجا شکاری قصد زدن مامور ناجا داشته نه ترساندن مردم. 🔶 پاسخ شیخ: اولا آقای برهانی از کنار ماده 279 به سادگی گذشتند. ماده 279 می گوید با قصد جان یا مال یا ناموس یا ارعاب، ثانیا به چه دلیل آقای برهانی و با کدام استدلال مامور را جدا از مردم دانستند؟ مامور که حافظ مردم است. اتفاقا با زدن مامور امنیت مردم به خطر می افتد. 🔸آقای برهانی در ادامه گفتند مطابق ماده 279 هم محارب نیست. چون از کجا معلوم با قصد کشتن مامور را زده است؟ چرا قاضی سوال نکرده است؟ 🔶و شیخ محبی: اولا همین که از لاخافه الناس عقب نشینی کردید و ماده 279 را ملاک قرار دادید یک قدم رو به جلو است. مهمتر اینکه شما از کجا فهمیدید که قاضی سوال نکرده است؟ مگر پرونده را دیدید؟ در نهایت شیخ از روی پرونده جملاتی قرائت کرد که نشان می داد قاضی پرسیده و حجت پیدا کرده است. حتما اصل مناظره را وقت گذاشته و ببینید. 🔸 : محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
بازسازی انقلابی هویت فرهنگی جامعه 🔰 قسمت اول 🔶 انقلاب اسلامی گزاره‌های غلط کشور را تغییر داد 🔶 انقلاب اسلامی «با روحیه تهاجمی خود بنیان‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گزاره‌های غلط حاکم بر اذهان مردم را تغییر داد.» ۱۴۰۱/۹/۱۵ و این در حالی بود که ملت ایران مورد تهاجم فرهنگی بود، «کسانی که رژیم پهلوی را روی کار آوردند، هیچ کدام از شاخصه‌های ملیت را حاضر نبودند تحمل کنند... [عناصر رژیم پهلوی] حاضر نشدند قبول کنند که ما حتی لباس محلی داشته باشیم... این، عمل به همان توصیه‌یی است که میگفت ایرانی باید از فرق سر تا نوک پا فرنگی شود!» ۱۳۸۳/۲/۲۸  🔶 «انقلاب اسلامی که آمد، مثل مشتی به سینه مهاجم خورد؛ او را عقب انداخت و تهاجم را متوقّف کرد.» ۱۳۷۱/۵/۲۱ قبل از انقلاب «ملّتی بودیم زیردست و غرقه در بی‌هدفی و ناامیدی؛ ما ملّتی بودیم وابسته؛ ملّتی بودیم که بعمد ما را عقب نگه داشته بودند؛ هم فکر خود را بر ما تحمیل میکردند، هم فرهنگ خود را؛ هم منابع اقتصادی ما را میبردند و هم کاروان لجنزاری از عادتهای زشت را به‌سوی کشور ما سرازیر میکردند.» ۱۳۹۴/۳/۱۴ این آسیب فرهنگی کشور را از حرکت بازمیداشت، به خاطر اینکه «اگر فرهنگ در کشوری دچار انحطاط شد و یک کشور هویت فرهنگی خودش را از دست داد، حتی پیشرفتهایی که دیگران به آن کشور تزریق کنند، نخواهد توانست آن کشور را از جایگاه شایسته‌یی در مجموعه‌ی بشریت برخوردار کند و منافع آن ملت را حفظ کند.» ۱۳۸۳/۲/۲۸ 🔶 با فرهنگ انقلاب، خلقیات خوب و برکات در کشور آشکار شد 🔶 در نتیجه از همان ابتدای انقلاب «نقشه‌ی راه امام این بود که طرح جدید را از گذشته‌ی منحطّ کشور جدا کند... به این صورت که طرحی که ارائه میکرد و پیشنهاد میکرد برای اداره‌ی کشور، در ذیل فرهنگ و تمدّن و قاموس غربی قرار نگیرد... امام اصرار داشت که طرح جمهوری اسلامی، در ذیل آنچه در غرب به آن میگویند جمهوری یا مردم‌سالاری قرار نگیرد.» ۱۴۰۱/۳/۱۴ در عرصه‌ی عمومی جامعه «در دورانِ اوّلِ انقلاب، شما ناگهان دیدید که مردم ما در ظرف مدّت کوتاهی، تغییرات اساسی در خُلقیّات خودشان احساس کردند: گذشت در بینِ مردم زیاد شد؛ آز و طمع کم شد؛ همکاری زیاد شد؛ گرایش به دین زیاد شد؛ اسراف کم شد؛ قناعت زیاد شد.» ۱۳۷۱/۵/۲۱ 🔶 در تداوم رویکرد فرهنگی انقلاب «برکاتی بر این کار مترتب شد که این برکات به‌هیچ‌وجه ممکن نبود در این کشور به‌وجود بیاید. این نوآوریها، این پیشرفتهای علمی، این جسارتِ وارد شدن در عرصه‌های نوِ علمی و تحقیقی به خاطر همین اعتماد به نفسی است که از احیاء هویت ملی پیدا شده است؛ این را انقلاب به‌وجود آورد.» ۱۳۸۳/۲/۲۸ «دشمن میخواهد بگوید که شما نمیتوانید.» ۱۳۹۷/۱/۱ اما «انقلاب با سازندگی و حرکت‌های خلاقانه ذهنیت "ما نمی‌توانیم" را به تدریج تغییر داد که نتیجه آن انجام کارهای بزرگی همچون ساخت سدها، نیروگاهها، بزرگراهها، تجهیزات صنایع نفت و گاز و بسیاری از زیرساختها به‌دست متخصصان جوان داخلی بود.» ۱۴۰۱/۹/۱۵ 🆔 @tahlil_shjr
بازسازی انقلابی هویت فرهنگی جامعه 🔰 قسمت دوم 🔶 فرهنگ کشور احتیاج به بازسازی دارد 🔶 مسئله‌ی فرهنگ منشأ همه‌ی فعالیت های خوب و بد جامعه است، «فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود می‌آورد. زندگی‌های تقلیدی، زندگی‌های تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشه‌ی فرهنگی دارد.» ۱۴۰۰/۶/۶ لذا «ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است.» ۱۴۰۰/۶/۶ 🔶 «منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند.» ۱۴۰۱/۹/۱۵ 🔶 کار فرهنگی در سراسر کشور گسترش یابد 🔶 اما گذشته از اصلاح ساختاری فرهنگ که متوجه مسئولین است، در زمینه‌ی کارهای فرهنگی وظایفی بر عهده‌ی عموم مردم خواهد بود. «کار فرهنگی یعنی کاری که ذهنها را با فرهنگ انقلاب و فرهنگ اسلام آشنا کند.» ۱۳۹۵/۳/۲۹ 🔶 نمونه‌ی بارز کار فرهنگی، تشکیل «کارگروه‌های فرهنگی در سراسر کشور و در مساجد [است]... الان هر جایی که شما یک گروه جوان را پیدا کنید -جوان متشکّل و بافکر و صاحب ذهن فعّال- که دست به کار فرهنگی میزنند مثلاً در یک مسجدی، در یک هیئتِ عزاداری‌ای اینها میتوانند روی جوانها تأثیر بگذارند، روی محلّه تأثیر بگذارند، روی خویشاوندان تأثیر بگذارند، روی مجموعه‌های دانشجویی تأثیر بگذارند، یک حرکتی، یک عزمی، یک بینش و بینایی‌ای را در یک مجموعه‌ای به وجود بیاورند.» ۱۳۹۸/۳/۱ 🔶 یعنی «در تمام کشور، جوانها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّت، خودشان با ابتکار خودشان، کار را -کارهای فرهنگی را- پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند.» ۱۳۹۶/۴/۵ 🆔 @tahlil_shjr