eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
772 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
«شناخت تاریخی» و جبران عقب‌ماندگی‌ها 🔶 امید و ساختن آینده 🔸 صدور بیانیه‌ی گام دوم از سوی رهبر انقلاب در این مقطع، خطوط حرکتی را مشخص می‌کند که در واقع هرکدام از جزئیات این مسیر بایستی به‌طور مستقل مورد بررسی قرار گیرد. 🔸 مظاهر این موضوع که ما بایستی امیدوار به آینده باشیم کاملاً روشن است. زمانی قوت‌هایی را در ارتباط با تحرکات دشمن دیده و احساس نگرانی می‌کنیم و بعد با بررسی این تحرکات درمی‌یابیم که این تحرکات در سطح نازلی قرار دارد. این مسئله نمایانگر قدرت‌ ما است ‌که می‌تواند امید به آینده را امیدی واقعی کند نه واهی. امروز قدرت ملت ایران به‌گونه‌ای است‌ که تمامی جبهه‌ی صهیونیسم و نژادپرستی خودش را منسجم و هماهنگ کرده تا به ملت ایران ضربه بزند اما موفق نمی‌شود که این عدم توفیقشان به‌دلیل قدرت جمهوری اسلامی ایران است. 🔸 اینکه رهبری تأکید می‌کنند که بدون خوش‌بینی به آینده نمی‌توان آینده را ساخت یک واقعیت جدی است. امروز تحرکات دشمنان در برخی موارد همچون اینکه کالایی را در ایران کمیاب و بر این اساس ایجاد ناامیدی کنند، حاکی از ضعف اساسی آن‌هاست. همین که دشمنان برای ناامید کردن مردم در سطح مسائل نازل حرکت می‌کنند یک بن‌بست جدی را در جبهه‌ی دشمنان به نمایش می‌گذارد که نتوانسته‌اند در فرهنگ، مسائل نظامی و مسائل اقتصادی اقدامی اساسی کنند. 🔶 شناخت تاریخی و جبران عقب‌ماندگی‌ها 🔸 یکی دیگر از محورهای بیانیه، بحث «ارزیابی عملکردها در چهار دهه‌ی گذشته» است. قطعاً بدون شناخت دقیق، امکان تقویت قوت‌ها و برطرف‌سازی ضعف‌ها نخواهد بود. این امر ضرورت توجه به تاریخ را برای ما مسلم می‌کند. کم‌توجهی ما به تاریخ باعث ضربه‌پذیری ما می‌شود و توانمندی تحلیل و تبیین ما را کاهش می‌دهد. بنابراین بایستی هم عملکرد خود و دشمنان‌ و هم عملکرد جریانات تأثیرگذار جهان معاصر را در گذشته مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم تا بتوانیم راه خودمان را بشناسیم و پیش رویم. بدون شناخت هم می‌توان حرکت کرد اما قطعاً در وادی تکرار قرار می‌گیریم. قرارگیری در وادی تکرار به این معنا است ‌که با توجه به کمبودها هم به‌لحاظ مالی و هم زمانی، هزینه‌های مضاعفی را پرداخت کنیم. برای پیشرفت بایستی سرعت داشته و از زمان بیشترین بهره را ببریم. وادی تکرار باعث هدررفت منابع ما می‌شود. 🔸 مسئله‌ی مهم دیگری که رهبر انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند، بحث علم است. ایشان قبلاً نیز درخصوص این مسئله تأکیدات بسیاری برای دانشگاهیان داشته‌اند. امروز باید به این معنا توجه کنیم که ما مدت‌ها به دلیل تحت سلطه بودن از علم و دانش عقب نگه داشته شده‌ایم. این عقب‌افتادگی بایستی با گام و جهشی بلند جبران شود. در دوران پهلوی اول و دوم یکی از ضربه‌های جدی این بود که از صاحبان اندیشه و فکر محروم می‌شدیم. چراکه این افراد یا در تبعید بودند یا به قتل می‌رسیدند. این مسئله باعث شد تا از دانش و معرفت دور بمانیم. امروز باید سرعت کسبِ دانش در کشور، جهشی باشد. خوشبختانه در برخی زمینه‌ها دستاوردهای چشم‌گیری داریم. در زمینه‌ی علوم پزشکی نه‌تنها بی‌نیاز از دیگر کشورها که حتی مورد توجه جدی قرار گرفته‌ایم. بسیاری از بیماران حتی از کشورهای اروپایی برای درمان به ایران می‌آیند که باعث مباهات ما است. در گذشته در زمینه‌ی پزشکی بیماران خود را راهی کشورهای دیگر می‌کردیم. 🔸 علی‌رغم همه‌ی مشکلات و تحریم‌ها در زمینه‌های دیگر نیز دورنمای خوبی وجود دارد. در زمینه‌های ‌سخت‌افزار، نرم‌افزار و در زمینه‌ی علمی، تحریم‌های جدی علیه ما اعمال می‌شود تا پیشرفتی نداشته باشیم. با این وجود اکنون در بسیاری عرصه‌ها دستاوردهای چشمگیری کسب کرده‌ایم. قطعاً بایستی در سایر زمینه‌ها نیز همین سرعت را ادامه دهیم. 🔸 رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط با بحث پایه‌های تمدنی بحثی جدی دارند. یکی از ارکان شکل‌گیری تمدن درحقیقت علم است. به‌عنوان یک رکن از تمدن در زمینه‌ی نظامی نیز دستاوردهای چشمگیری داریم که دشمن به این مسئله اذعان دارد و همچنین عامل بازدارنده‌‌ی تحرکات علیه ما محسوب می‌شود. 🔸 بیانیه قطعاً مفهوم وسیع‌تری نسبت به پیام دارد. بیانیه علی‌القاعده توجه جامعه را به خطوطی که ترسیم می‌شود، جلب می‌کند. بنابراین بیانیه جنبه‌ی ریل‌گذاری دارد درحالی‌که یک پیام تنها نظر جامعه را به امری معطوف می‌کند. این بیانیه تعیین خطوط مهم را در درون خود دارد. 🔸 : عباس سلیمی نمین؛ پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل سیاسی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
تحلیلی بر علل برخی نابسامانی‌ها در بازار 🔶 این روزها برخی جریانات که خود جزئی از بانیان وضع موجود هستند و حتی زمانی گرای تحریم ملت ایران را به اوباما دادند و ننگ قراردادهایی همچون «استات اویل» و «پژو» بر دامن آن‌هاست، طلبکارانه به میدان آمده‌اند و با اتکا به تورم موجود، بر طبل ناامیدسازی مردم از آینده می‌کوبند. هرچند سکوت این افراد درگذشته و ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی از سوی آن‌ها را نمی‌توان فراموش کرد، ولی بااین‌وجود به چند نکته پیرامون تداوم گرانی‌ها اشاره می‌کنیم: 1⃣ دور از انصاف است که همه چالش‌های اقتصادی یک دهه گذشته را گردن دولت سیزدهم بگذاریم و هم‌زمان انتظار داشته باشیم که ظرف شش ماه یا یک سال همه این مشکلات را مرتفع کند. بدیهی است که باید به دولت زمان و فرصت داد تا برنامه‌های مدنظرش را اجرا کند. 2⃣ در ماه‌های گذشته، دولت با بودجه‌ای اقتصاد را مدیریت کرده که دخل‌وخرج آن بر اساس منویات دولت سابق طرح‌ریزی شده است. وقتی می‌توان قضاوت صحیحی از عملکرد دولت سیزدهم داشت که با مدیریت و برنامه‌ریزی خودش، بودجه را به عنوان زیربنایی‌ترین سند اقتصادی سالانه، تدوین و اجرایی کند. 3⃣ مهار و کاهش تورم مستلزم اتخاذ برخی سیاست‌های پولی و مالی در یک دوره زمانی است تا درنهایت بتوان اثر این اقدامات را بر نماگرهای اقتصادی مشاهده کرد. بااین‌حال، طی ماه‌های گذشته، رشد فزاینده شاخص‌هایی مثل نقدینگی، پایه پولی، استقراض از بانک مرکزی و ... توسط دولت رئیسی کنترل شده است و قائدتاً مشاهده اثر آن بر تورم، نیازمند گذشت زمان است. 4⃣ بخشی از مشکلات اقتصادی بالاخص در حوزه بازار متأثر از ضعف در سیستم نظارت و کنترل است و تردیدی نیست که باید دولت در این بخش بیشتر متمرکز شود. 5⃣ برخی نیز با تمرکز بر درآمدهای نفتی، بیان می‌دارند که چرا این درآمدها وارد سفره مردم نشده است. این در حالی است که این منابع باید صرف بدهی‌های ارزی دولت و توسعه پروژه‌های سرمایه‌ای شود، نه اینکه به ریال تبدیل شده و به جیب مردم واریز گردد و درنهایت نیز با تشدید تورم، دودش به چشم همین مردم رود. 🔶 نکته پایانی 🔸 در شرایط فعلی باید محدودیت‌های دولت سیزدهم را در نظر گرفت و برای قضاوت صحیح از عملکرد دولت، مهلت و زمان کافی داد تا برنامه‌هایش را عملیاتی سازد. 🔸 : علی محمدی؛ تحلیلگر ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
آتش در خانه عنکبوت! 🔶 صبح دیروز (جمعه) صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی یورش بردند و با پرتاب نارنجک آتش‌زا و شلیک گلوله، ۳۴۴ نفر فلسطینی نمازگزار را زخمی کردند؛ این اقدام وحشیانه موجب واکنش فلسطینی‌ها و دیگر مسلمانان شد. 🔶 گزاره‌های خبری 🔸 خبرگزاری شهاب دراین‌باره گزارش داده، نظامیان اشغالگر به کلینیک پزشکی مصلای قِبَلی در مسجدالاقصی یورش برده و مانع رسیدگی کادر درمان به مجروحان شده‌اند. 🔸 اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: «در برابر یاغیگری‌ صهیونیست‌ها و یورش به مسجدالاقصای شریف تنها ۲ گزینه وجود دارد؛ یا اشغالگری، ستمگری و قربانی کردن در مسجدالاقصی یا نگهبانی و تثبیت اسلامی بودن قدس و مسجدالاقصی.» 🔸 سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه نیز در سالگرد شهادت سرلشکر پاسدار محمد حجازی، به یورش صهیونیست‌ها به نمازگزاران فلسطینی واکنش نشان داد و گفت: «جوانانی که امروز در فلسطین با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کنند، سرمایه‌های نهفته درون فلسطین و نسل چهار و پنج هستند که تمام سیستم رژیم را به هم ریخته‌اند. یک نفر از این جوان‌ها تمام ارکان رژیم صهیونیستی را می‌لرزاند، بعد این‌ها سروصدا می‌کنند که می‌خواهند با ایران اسلامی بجنگند! کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند با این نظام الهی برخورد کنند». 🔶 گزاره‌های تحلیلی 🔸 تحولات اخیر فلسطین پس از آن آغاز شد که رافائل موریس، رهبر جنبش افراطی بازگشت به کوه معبد اعلام کرد که مراسم قربانی عید پسح یا فطیر را در مسجدالاقصی برگزار می‌کنند. 🔸 این جنبش در سال ۱۹۶۷ توسط فردی به نام «گرشون سالمون» یکی از افسران ارتش رژیم صهیونیستی بنیان نهاده شد و خواهان تخریب مسجدالاقصی و اخراج تمام مسلمانان و مسیحیان از آنچه «سرزمین اسرائیل» می‌نامند، هستند. 🔸 این گروه‌های افراطی، تخریب مسجدالاقصی و ساخت معبد هیکل سلیمان را آغازگر جنگ آخرالزمانی آرمگدون می‌دانند. 🔸 دولت نفتالی بنت پس از عملیات‌های فلسطینی‌ها در روزها و هفته‌های اخیر، تا مرز انحلال دولتش پیش رفته و برای بهره‌گیری سیاسی از رأی یهودیان ارتدوکس افراطی، از وجود چنین حرکت‌های افراطی حمایت می‌کند. 🔸 آخرین عملیات فلسطینی‌ها در دایزنگوف تلاویو توسط یک جوان ۲۷ ساله شکل گرفت که نشان می‌دهد که مقاومت در ۷۴ سالگی خود از بین نرفته بلکه امروز نسل‌های چهارم و پنجم فلسطین وارد مدار مقاومت علیه صهیونیست‌ها شده‌اند. 🔸 واکنش همه گروه‌های فلسطینی و دیگر گروه‌های مسلمان سایر ملل اسلامی نشان می‌دهد، برخلاف عدول برخی سیاستمداران عرب از آرمان فلسطین، شاهد یک موج هویت خواهی دینی در میان ملت فلسطین هستیم و این مقاومت در سرزمین غزه باقی نخواهد ماند و به دیگر مناطق هم خواهد کشید. 🔸 این حرکت ناشیانه صهیونیست‌ها در سالگرد نبرد سیف‌القدس در ۲۰۲۱ - که صهیونیست‌ها عاجزانه و ملتمسانه به دنبال آتش‌بس بودند - نشان داد که نفتالی بنت در مسیر نتانیاهو قدم گذاشته است که جز شکست، نتیجه‌ای برای او نخواهد داشت. 🔸 سخنرانی فرمانده نیروی قدس و واکنش وزارت خارجه کشورمان نشان می‌دهد که برخلاف دیگر سیاستمداران و دولتمردان خودفروخته، جمهوری اسلامی ایران همیشه حامی گروه‌های مقاومت بوده و خواهد بود. 🔶 نکته پایانی 🔸 همان‌گونه که فرمانده نیروی قدس به‌درستی اشاره کردند؛ عجز و ناتوانی صهیونیست‌ها در چند مدت اخیر و ۴ عملیات فلسطینی در عمق سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها ضعیف‌تر از آن هستند که القا می‌کنند و کنشگری آن‌ها در این مدت مانند دست‌وپا زدن در باتلاقی است که هرلحظه در حال فرورفتن هستند. 🔸 : یعقوب ربیعی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
(ع) ✅ سیره سیاسی امام حسن(ع)، سرداری شجاع و سیاستمدار 🔸 امام حسن مجتبی(ع) در جنگ‌های مختلف مبارزات شجاعانه‌ای داشتند، اما شاید بزرگ‌ترین و بالاترین شجاعت ایشان این بود که برای دفاع از حریم اسلام و باقی ماندن اسلام حاضر شدند ناسزای اطرافیان را به جان بخرند، اما در صحنه سیاست، کیاست به خرج بدهند. 🔸 ایشان زمانی که به معاویه اعلام جنگ کردند، سپاهی چهار هزار نفره را در نخیله (اردوگاه) آماده کردند، ولی معاویه مکر کرد و آن چهارهزار نفر را از امام دور کرد و به سمت خود کشاند. 🔸 امام حسن مجتبی(ع) وقتی تشخیص دادند که در آن شرایط جنگیدن و ریختن خون فایده‌ای ندارد با معاویه صلح‌نامه را امضاء نمودند، مظلومیت امام همین جا است که نمایان می‌شود، برای ایشان تقدیم کردن جان و شهادت راحت‌تر بود، اما ایشان منفعت و مصلحت اسلام را در امضای این صلح‌نامه دیدند و در همان صلح‌نامه شرایطی قرار دادند که اگر معاویه به آن شرایط عمل می‌کرد آینده به نفع اسلام بود، اما معاویه شرایط را مراعات نکرد. 🔸 امام حسن مجتبی(ع) نشان دادند چیزی که برای ایشان ملاک است بقای اسلام و زمینه‌سازی برای تعالی انسان است. ائمه معصومین(ع) به دنبال جنجال و کار فریبانه نیستند بلکه به دنبال، ساخته شدن انسان و کمال او هستند. امام تشخیص دادند در آن برهه موظف به صلح هستند، بنابراین طعنه دوستان را تحمل کردند و برای بقای اسلام این کار را انجام دادند. 🔸 : مصطفی علیجان‌زاده ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
راه‌ میان‌بُر! 🔶 سال جدید در حالی از سوی مقام معظم رهبری به سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» نام‌گذاری شده است که مروری بر نام‌گذاری‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که حداقل از سال ۱۳۸۷ سیر تأکیدات معظم‌له بر مهم‌ترین راه‌حل مشکلات کشور، یعنی «مسئله تولید» متمرکز و معطوف بوده است. 🔸 البته هر سال بر وجهی و لایه‌ای از این کلان مسئله توجه شده است تا با تجمیع همه آن‌ها این معنادهی محقق شود که در صورت توجه به همه ابعاد و زوایای تولید و توازن‌بخشی به لایه‌های گوناگون آن، به قدر میزان نقش و اولویتی که برای به حرکت درآوردن چرخ تولید و اقتصاد کشور دارند، می‌توان امیدوار به گره‌گشایی از مسائل مبتلابه معیشتی و اقتصادی بود و راه برون‌رفتی از این وضعیت پیدا کرد. 🔸 این نکته طلایی را می‌توان در تک‌تک این نام‌گذاری‌ها یعنی تقویت تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، استحکام‌بخشی ساخت درونی قدرت، جهاد اقتصادی، نوآوری و شکوفایی، اشتغال‌زایی، مبارزه با فساد و قاچاق کالا، جلوگیری از واردات بی‌رویه، اصلاح الگوی مصرف، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید و پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از آن دریافت کرد. 🔸 در این سیر مفهومی شعارها، نام‌گذاری امسال، راه‌ میان‌بُری است که در صورت عمل به آن سریع‌تر و مطمئن‌تر می‌توان از پیچ‌ تاریخی تحمیلی دشمنان بر ایران اسلامی عبور کرد و شهد زیبای تولید اشتغال آفرین و گره‌گشا را چشید. 🔸 رونق و جهش تولید در ایران یک ضرورت اساسی است. بااین‌حال، مسئله اساسی دراین‌باره، چگونگی تحقق این مهم است. برای این منظور، ایران باید از راه‌های میان‌بر استفاده کند؛ راه‌هایی که نتیجه‌بخشی آن‌ها نیاز به زمان زیادی ندارد و در صورت نتیجه‌بخشی، دستاوردهای بزرگی نصیب کشور و ملت می‌کند. در غیر این صورت، ایران در برابر سرعت بالای تحولات جهانی به‌ویژه در حوزه ارتباطات، فنّاوری و اقتصاد عقب خواهد ماند. 🔸 توجه به حوزه‌های دانش‌بنیان همان راه میان‌بری است که این امکان را برای ایران فراهم می‌کند تا بدون نیاز به صرف زمان زیاد، بتواند به صورت جهشی، تولید و اقتصاد خود را رونق بخشد. 🔸 عصر کنونی، عصر اقتصادمحور شدن جهان است و در اقتصاد نیز آنچه بیش از هر عامل دیگری مزیت آفرین است، حوزه‌های دانش‌بنیان است. درواقع، امروزه مزیت‌های رقابتیِ اقتصادی در حوزه‌های دانش‌بنیان تعریف می‌شود و اقتصادهای قوی، بیش از هر عاملی بر افزایش نقش دانش و فناوری در تولید توجه دارند. بر همین اساس است که ورود به حوزه فنّاوری‌های پیشرفته، ورود به باشگاه قدرت و اعتبار در جهان تلقی می‌شود. 🔸 : فتح الله پریشان؛ کارشناس مسائل سیاسی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
هندسه و نظم جدید جهانی 🔸 رهبر معظم انقلاب در ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ فرمودند: «وضعیتی که امروز در دنیا است یک وضعیت تحول است. اوضاع جهان در حال تبدیل به یک شکل جدید و هندسه جدید است». 🔸 در ادامه رهبر انقلاب به چهار نشانه برای تغییر در هندسه جهانی، شامل بیداری اسلامی، شکست برنامه آمریکا برای تسلط بر منطقه غرب آسیا، آینده مبهم اتحادیه اروپا و افول وجهه‌ی آمریکا، اشاره فرمودند. 🔸 چهار نشانه مورد اشاره رهبر انقلاب را باید به‌مثابه چهار روند در نظر بگیریم؛ قطعاً روند هویت‌خواهی دینی و اتکای به اسلام فزاینده شده است و تبلور آن را در گسترش بیداری اسلامی و موفقیت‌های محور مقاومت (به‌ویژه در یمن و فلسطین) در منطقه به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد. 🔸 برنامه‌ریزی سه لایه آمریکا شامل طرح خاورمیانه بزرگ، خاورمیانه جدید و جنگ نیابتی برای تسلط بر منطقه غرب آسیا کاملاً شکست‌خورده است و آمریکا در آستانه‌ی اخراج از منطقه قرار گرفته است. 🔸 جنگ اوکراین مشکلات زیادی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای اروپا ایجاد خواهد کرد و این اتحادیه را در معرض فروپاشی قرار خواهد داد. 🔸 درباره روند چهارم، افول وجهه جهانی امریکا کاملاً پُرشتاب و مشهود شده است. از یک‌سو متحدان آمریکا به این کشور بی‌اعتماد شده‌اند و از سویی ایالات متحده توانایی مدیریت بر پرونده‌های بزرگ را از دست داده است. 🔸 با این شرایط جهان به مرحله خروج از پیچ تغییر در هندسه و نظم جهانی رسیده است. قدرت‌های جدید جهانی از شرق ظهور می‌کنند. از منظر سنن و قواعد الهی نیز این تغییر، محتوم به نظر می‌رسد؛ ان‌شاءالله. 🔸 : رضا سراج ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
اتحاد غرب‌گرایان افغان با منافقین در آلبانی 🔶 هفته گذشته تعداد انگشت‌شماری در افغانستان با به همراه داشتن چند گاری سنگ به سفارت و کنسولگری کشورمان در کابل و هرات حمله کردند. 🔶 گزاره‌های خبری 🔸 یک منبع مطلع درباره ماجرای تجمع در مقابل کنسولگری ایران در هرات گفت: «معترضین در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات، به‌صورت از قبل برنامه‌ریزی شده و با به همراه داشتن کیسه‌های سنگ در مقابل نمایندگی کشورمان حضور یافته و در خلال اعتراضات، اقدام به سنگ‌پراکنی به سمت درب و پنجره‌های کنسولگری نمودند. نیروهای محافظ نمایندگی کشورمان با شلیک تیر هوایی اقدام به پراکنده‌ کردن این افراد کردند و درنهایت با حضور مولوی «اسلام‌جار» والی حکومت در هرات در مقابل نمایندگی سیاسی کشورمان، این قائله ختم شده است». 🔸 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این واقعه، با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و چندلایه دو ملت ایران و افغانستان و چند دهه میزبانی محترمانه دولت و ملت ایران از مهاجران افغانستان، نسبت به طراحی‌های توطئه گران و بدخواهان دو کشور هشدار داد. خطیب زاده افزود: «متأسفانه برخی کلیپ‌ها و اظهارنظرها با هدف ایران یا افغانستان هراسی در حال انتشار است که تحریک عواطف مردم دو کشور را هدف قرار داده و هوشیاری بیش‌ازپیش مردم و مسئولین دو کشور را می‌طلبد». 🔸 بر اساس آنچه منابع امنیتی افغانستان ادعا می‌کنند، آی‌پی منتشرکنندگان کلیپ‌های ضدایرانی در افغانستان، از آی‌پی‌های کشور آلبانی است. کمپ تیرانا در آلبانی چند سالی است محل حضور اعضای گروهک نفاق «مریم رجوی» است که به انجام جنگ روانی و رسانه‌ای علیه ایران و کشورهای همسایه می‌پردازند و این بار با اضافه شدن منافقین افغانستانی به این کمپ، آتش عملیات تخریب دوستی میان دو ملت همسایه شعله‌ورتر شده است. 🔶 گزاره‌های تحلیلی 🔸 بعد از فرار آمریکا از افغانستان، بخش قابل‌توجهی از بدنه تربیت‌شده آمریکا در افغانستان از این کشور فرار کردند. افرادی نظیر «مریم سما» که رهبر جریان ایران‌ستیزی در مجلس افغانستان بود، به کشور آلبانی مهاجرت و گروه‌های رسانه‌ای مشترک ایرانی- افغان تحت امر آمریکا به وجود آوردند و این گروه با تولید و نشر محتوای مغرضانه، قصد تحریک دو ملت علیه یکدیگر را دارند. 🔸 در ‏سال‌های اخیر بارها شاهد فضاسازی علیه افغانستانی‌های داخل ایران بوده‌ایم، موضوعی که این روزها خصوصاً بعد از اقدام تروریستی در حرم رضوی، شدت گرفته است و به‌طوری‌که ارزیابی جریان‌سازی‌های خبری در بستر فضای مجازی در هفته‌های اخیر بیان‌گر این واقعیت است که اقداماتی برنامه‌ریزی‌شده از سوی مرکزیتی واحد برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم ایران و افغانستان در خصوص مخاطرات اخلاقی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی حضور مهاجرین افغانستانی در ایران در حال پیگیری است که نیاز به هوشیاری مسئولان دو کشور دارد. 🔶 نکته پایانی 🔸 ایجاد درگیری و نزاع میان دو ملت ایران و افغانستان ازجمله آرزوهای کشورهای غربی متخاصم است، به همین خاطر به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و با کمک غرب‌گرایان فراری و حتی داخلی در دو کشور، درصدد انجام اقداماتی در کف خیابان هستند که خنثی‌سازی این نقشه‌های شوم، بیش‌ازپیش هوشیاری مردم و مسئولان امنیتی دو کشور را می‌طلبد. 🔸 : فرهاد مهدوی؛ کارشناس رسانه و مسائل سیاسی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
نگاهی به نظریه‌های ارتباطی 🔶 بدون شک، بیانیه‌ی گام دوم، فرازهای متنوعی از چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را به‌مثابه راهی طی‌شده و تجربه‌ای ارزشمند مطرح می‌کند و سرشار از عبارات قدرتمند، واژگان نیرومند و گفتاری جهت‌مند است. بااین‌حال، متن پیش رو متوجه فرازی از این گفتار ارزشمند است که بر «وظایف سنگین» و «نگاه مسئولانه‌ی دستگاه‌ها، اشخاص و نهادهای غیرحکومتی» در زمینه‌ی رسانه‌ها تأکید می‌کند. 🔸 به بیانی دیگر می‌توان گفت که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این فراز از بیانیه، به طرح بحرانی در زمینه‌ی برنامه‌ریزی رسانه‌ها اشاره داشته‌اند و خواستار «تنظیم» و «اجرای» برنامه‌هایی «کوتاه‌مدت»، «میان‌مدت» و «جامع» شده‌اند. 🔸 بنابراین می‌توان از چند وجه به مسئله‌ی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و همچنین اهمیت آن به‌منزله‌ی مسئولیتی اجتماعی پرداخت. 🔸 برای شروع و طرح مسئله باید گفت که در نظریه‌های ارتباطی و رسانه‌ای، دسته‌بندی‌های مختلفی وجود دارد که از نقطه‌نظر «زمانی» و «کارکردی» و «میزان تأثیرات» به رسانه‌ها نگریسته‌اند. 🔸 به لحاظ تاریخی و از نگاه کلی، می‌توان چهار دوره برای نظریه‌ی رسانه‌ها در نظر گرفت: 1⃣ نظریه‌های دوره‌ی اول، بر تأثیر قدرتمند رسانه‌ها تأکید داشتند (۱۹۰۰-۱۹۳۰) و از این منظر، این اعتقاد وجود داشت که رسانه‌ها، توان ایجاد هر تغییری را دارند. 2⃣ دوره‌ی دوم، نظریه‌هایی هستند که تأثیر قدرتمند رسانه‌ها را به چالش می‌کشند و سخن از تأثیرات محدود رسانه‌ها به میان می‌آورند و فرآیند ارتباطی را به‌واسطه‌ی الگوهای چندمرحله‌ای در ارتباطات تعریف می‌کنند (۱۹۳۰-۱۹۶۰). 3⃣ اما با ورود تلویزیون و اثرات شگرف و تغییرات اجتماعی آن، دوره‌ی سوم نظریه‌های رسانه‌ها تحت عنوان «بازگشت به نظریه‌های تأثیر قدرتمند» مطرح می‌شود (۱۹۶۰-۱۹۹۰). 4⃣ بااین‌حال، به‌طورکلی می‌توان از دوره‌ی چهارمی نیز سخن به میان آورد که با ورود اینترنت و رسانه‌های اجتماعی آغاز شده است. 🔸 جدا از بحث‌های متفاوتی که از نگرش تأثیرات رسانه‌ها در دوره‌های تاریخی مختلف وجود دارد، می‌توان گفت که عرصه‌ی «سیاست‌گذاری رسانه‌ای» نیز به‌نحوی با این امر مرتبط است. از این منظر می‌توان ادعا کرد که از زمان ورود جدی ابزارهای رسانه‌ای به متن زندگی اجتماعی، هیچ دوره‌ای را نمی‌توان یافت که قدرت‌های سیاسی و حاکمیت‌های ملی و بین‌المللی، عرصه‌ی سیاست‌گذاری رسانه‌ای را به کناری نهاده باشند. 🔸 هرچند این گزاره مطرح می‌شود که با «تجاری شدن اینترنت»، موجبات گسترش آن فراهم شده است، اما به‌وضوح می‌توان دریافت که عرصه‌های سیاست‌گذاری رسانه‌ها، اتفاقاً در عصر رسانه‌های اجتماعی، پیچیده‌تر و دقیق‌تر شده‌اند و امکانی که «کلان‌داده‌ها» برای مدیریت، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری گفتارهای رسانه‌ای فراهم می‌کند، به‌مراتب گسترده‌تر از دوره‌ی زمانی متقدم خود بوده است؛ با این تفاوت که عرصه‌ی قدرت، از دولت‌های ملی به شرکت‌های چندملیتی وابسته به نظام جهانی سرمایه‌داری منتقل شده است. 🔸 بااین‌حال، شکل‌گیری مفاهیم و مسائل جدید در عرصه‌ی رسانه‌های نوین، خصوصاً طرح مفهوم «کاربر» و «مخاطب فعال» به جای «مخاطب منفعل» و یا جایگزینی «ارتباطات یک‌سویه»ی رسانه‌های سنتی‌تر با «ارتباطات تعاملی» در رسانه‌های اجتماعی، طرح ابهام و یا عدم «امکان سیاست‌گذاری رسانه‌ای در عصر رسانه‌های جدید» را مطرح می‌کند. 🔸 به نظر می‌رسد که نگرش منفعل به عرصه‌ی سیاست‌گذاری به بهانه‌ی رسانه‌های جدید، در طرحی کلی‌تر قابل فهم است که باید آن را در رویکردهای اقتصاد سیاسی رسانه‌ها در نظام جهانی جستجو کرد. در این نگرش منفعل، دولت‌های نئولیبرال از عرصه‌ی سیاست‌گذاری رسانه‌ای شانه خالی می‌کنند. 🔸 از این رو به نظر می‌رسد که بیانیه‌ی گام دوم با طرح سیاست‌گذاری رسانه‌ای به‌مثابه مسئولیت اجتماعی توأمان دولت و مردم، گشایشی در فهم «دوره‌ی پیش رو» به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهد بود. 🔸 : دکتر مجید سلیمانی ساسانی؛ پژوهشگر مطالعات فرهنگ و رسانه ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
ماجرای پتروشیمی میانکاله؛ از صدور مجوز تا مخالف خوانی! 🔸 پروژه "تأسیس پتروشیمی" در نزدیکی تالاب میانکاله، با سر و صدای زیادی در رسانه‌ها روبه‌رو شد. موافقت‌ها و مخالفت‌هایی با این پروژه شنیده می‌شود. 🔸 موافقان، از ارزش افزوده بالای صنعت پتروشیمی، درآمدزایی، اشتغال‌آفرینی و ارزآوری قابل توجه آن دفاع می‌کنند و مخالفان، دغدغه‌های زیست محیطی در کنار تالاب را پیش می‌کشند و ضمنا معتقدند مالک پروژه، یکی از ابربدهکاران بانکی است. 🔸 استدلال‌های هر دو طرف، که در جای خود درست و قابل تأمل به نظر می‌رسد، این حقیقت را آشکار می‌کند که فارغ از درستی احداث پتروشیمی، نظارت کافی درباره محل اجرای پروژه و متولی آن انجام نگرفته است. 🔸 اما آنچه در این میان، عجیب و تأسف‌بار است، مخالفت‌خوانی برخی رسانه‌های وامدار مدیریت اشرافی در دولت سابق است. آن‌ها علیه دولت شانتاژ می‌کنند، اما به مردم نمی‌گویند که مجوز احداث پتروشیمی، توسط هیئت وزیران در دولت قبل و در اسفند ۹۹ صادر شده است. 🔸 مجوز دولتی این مجتمع برای تولید پروپیلن است و همچنین مجوز خوراک را از وزارت نفت وقت و مجوز برداشت آب از دریا و زمین را هم از سازمان حفاظت محیط زیست وقت گرفته است. 🔸 بیش از یک سال از مصوبه دولت روحانی در این باره می‌گذرد و رسانه‌های همسو با دولت سابق به هنگام صدور تمام مجوزهای مذکور، سکوت اختیار کرده بودند. 🔸 اما درباره هویت مالک پروژه (عبدالله عبدی) گفته می‌شود ابربدهکار بانی است و تسهیلات دریافتی او، تناسبی با وثیقه‌های واگذار شده ندارد. وی بهمن ماه ۱۳۹۴ (دولت اول روحانی)، دو فقره تسهیلات یورویی با نرخ دولتی ۳۳۸۳ تومان دریافت کرده و بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان به بانک توسعه صادرات بدهکار است. 🔸 در اینجا هم مدیران بانکی و اقتصادی دولت سابق باید پاسخگو باشند که چگونه با وجود بدهکار بودن او، مجوز پتروشیمی را هم به نامش صادر کرده‌اند؟ 🔸 در عین حال آنچه باید به عنوان عبرت، در دولت جدید مورد توجه واقع شود، لزوم پرهیز از مدیریت بخشی نگر و رابطه مدار است. 🔸 این نوع مدیریت موجب می‌شود ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در صدور مجوز و تصویب پروژه‌ها به حاشیه بیافتد و تأسیس صنایع راهبردی مانند پتروشیمی و ذوب آهن را در تعارض با محیط زیست قرار دهد؛ چنان که در مناطقی مثل اصفهان می‌بینیم. 🔸 : محمد ایمانی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
شجر
#گام_دوم_انقلاب #تحلیل_کننده #رسانه ✅ نگاهی به نظریه‌های ارتباطی 🔶 بدون شک، بیانیه‌ی گام دوم، فرا
برنامه‌ریزی رسانه‌ای در عصر رسانه‌های اجتماعی 🔸 با قطعیت می‌توان گفت که با ورود رسانه‌های اجتماعی، رویکردهای سیاست‌گذاری نیز با چالش‌هایی اساسی مواجه شده است. اما به‌طورکلی می‌توان از دو رویکرد متقابل سخن گفت که یکی بر «عدم امکان» سیاست‌گذاری به‌واسطه‌ی تعاملی بودن و شبکه‌ای بودن جهان جدید رسانه‌ها سخن می‌گوید و رویکرد دیگری که ضمن «فهم انتقادی» جهان جدید رسانه‌ها و گفتمان‌های رسانه‌ای، وضعیت موجود را نیز حاصل سیاست‌گذاری می‌داند و تنها این تلقی را دارد که جهان شبکه‌ای و روابط تعاملی در رسانه‌های اجتماعی، به «پیچیده شدن» امر سیاست‌گذاری رسانه‌ای منجر می‌شود. دقیقاً به دلیل همین «پیچیدگی»، تعبیر رویارویی «هوشمندانه» از سوی رهبر انقلاب در بیانیه‌ی گام دوم مطرح شده است. 🔸 حال سؤال اساسی این است که چگونه باید با عرصه‌ی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ای در عصر رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شویم و اساساً وضعیت جدید چگونه ترسیم می‌شود؟ اما مسئله‌ی اساسی‌تر، ایجاد گفتمان سیاستی است که سیاست‌گذاری رسانه‌ای را به‌مثابه «مسئولیت اجتماعی» دولت و مردم تلقی می‌کند. به نظر می‌رسد که این نوع از نگاه، مغفول واقع شده است. 🔸 در قدم اول باید گفت که هیچ‌کدام از سنت‌های نظری مطالعات ارتباطی و رسانه‌ای، فرضیه‌ی عدم امکان سیاست‌گذاری را مطرح نمی‌کنند. در همین راستا، سنت «علوم ارتباطات» اساساً تمرکز خود را بر مطالعه‌ی «تأثیرات بر مخاطبان» و همچنین شناخت سازوکارهای «نهادهای رسانه‌ای» قرار می‌دهد که کاملاً رویکردی سیاستی است. سنت مطالعات فرهنگی نیز با رویکردی انتقادی از «سیاست فرهنگی» سخن به میان می‌آورد که دارای چارچوب واحدی است و فرآیندهای ارتباط بین ساختارها، جامعه و نهادهای رسمی را تعیین می‌کند؛ از این رو هیچ‌کدام، مطالعه‌ی «مخاطب»، «سیاست‌گذاری، نهادها و سازمان‌های رسانه‌ای» و «متن رسانه‌ای» را به حال خود واگذار نمی‌کنند. 🔸 عصر رسانه‌های اجتماعی نیز شاید چالش‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی رسانه‌ای را افزوده باشد، اما به معنی رها کردن و بی‌مسئولیتی در قبال چنین مسئله‌ای نیست. از منظر دیگر، حتی می‌توان ادعا کرد که سخن از عدم امکان سیاست‌گذاری، وجهی از رویکرد «پسااستعماری» در رسانه‌ها محسوب می‌شود که جایگاه تعیین‌شده‌ی نظام جهانی رسانه‌ها را می‌پذیرد و به جای اتخاذ رویکردی مسئولانه، روشی «منفعلانه» را در پیش می‌گیرد. 🔸 بااین‌حال نمی‌توان این مسئله را رد کرد که دچار وضعیتی غامض و پیچیده در سیاست‌گذاری رسانه‌های جدید هستیم. زیرا آنچه تحت عنوان «رسانه» وجود داشته، دستخوش تغییرات شگرفی شده است. 🔸 عموماً در سیاست‌گذاری در فرهنگ نیز از چالش «تعریف پیچیده و گسترده از فرهنگ» سخن به میان می‌آید که این چالش، باعث پیچیدگی بحث سیاست‌گذاری نیز می‌شود. اینکه چه تعریفی از فرهنگ ارائه شود، ابهامات زیادی را در سیاست‌گذاری ایجاد خواهد کرد. در اینجا، اگر فرهنگ به کالاهای مادی فرهنگ تقلیل داده شود، قطعاً سیاست‌گذاری سهل‌الوصول‌تر از هنگامی است که فرهنگ را مجموعه‌ای از نهادها، سازمان‌ها، باورها، اعتقادات و ... بدانیم. 🔸 با همین تمایز می‌توان از سیاست‌گذاری در رسانه به‌عنوان جزئی از سیاست‌گذاری در فرهنگ سخن گفت. رسانه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی، می‌تواند وجه مادی فرهنگ را پوشش دهد. از این جهت، شاید سیاست‌گذاری در رسانه نسبت به سیاست‌گذاری در فرهنگ، راهی نسبتاً هموارتر را پیش رو داشته باشد. بدین معنا که سیاست‌گذاری در رسانه‌هایی مانند رادیو، تلویزیون، مطبوعات و حتی یک پایگاه اینترنتی منفرد، به‌مراتب امکان بیشتری برای سیاست‌گذاری نسبت به سیاست‌گذاری در کلیت فرهنگ خواهد داشت. 🔸 اما نکته‌ای که خودنمایی می‌کند، موضوع رسانه‌های جدید -و آنچه را که تحت عنوان «فضای مجازی» نامیده می‌شود- است. درواقع همان‌قدر که «فرهنگ»، مفهومی غامض و پیچیده است، «فضای مجازی» و «رسانه‌های اجتماعی» نیز به همان نسبت از پیچیدگی مفهومی برخوردار است. زیرا سخن از فضای مجازی، سخن از حتی یک رسانه‌‌ی خاص و جدید نیست که در کنار رسانه‌های سنتی‌تر ایجاد شده باشد؛ به معنایی دیگر، فضای مجازی، محدود به یک رسانه، مانند یک پایگاه اینترنتی نمی‌شود، بلکه سخن از جهانی موازی در برابر جهان واقعی است که شاید بتوان گفت که همه‌ی الزامات جهان واقعی نیز بر آن مترتب است؛ ضمن اینکه ویژگی‌های خاص خود را در برابر جهان واقعی دارد. این فهم از وضعیت جدید شاید بتواند در سیاست‌گذاری رسانه‌ای در عصر رسانه‌های اجتماعی کمک شایانی کند. 🔸 : دکتر مجید سلیمانی ساسانی؛ پژوهشگر مطالعات فرهنگ و رسانه ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
آمادگی برای تهاجم! 🔶 سال جديد در حالی آغاز شده است که در صدر دستگاه اجرايی کشور، آیت‌الله سید ابراهیم رئيسی قرار دارد. سال پيش در چنين روزهايی نامزد موردعلاقه اصلاح‌طلبان بر صندلی قدرت تکيه زده بود و اينک اصلاح‌طلبان از عرصه قدرت بيرون مانده چشم‌انتظار روزهای بازگشت مجدد به قدرت هستند. 🔶 گزاره‌های تحليلی 🔸 اصلاح‌طلبان از یک‌سو چشم‌انتظار ثبت خطا و ناکامی در عملکرد دولت‌اند تا آن را بستری براي همگرايی اردوگاهی خود فراهم آورند. به همين خاطر است که با صراحت اعلام می‌دارند: «اگر دولت رئيسی به همين رويه ادامه دهد تا تقریباً ۶ ماه آينده بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان منسجم می‌شود، اما اگر دولت موفق شود، ترميم اين رابطه قدری عقب خواهد افتاد»؛ و در اين مسير اميدوارند که برنامه‌های تحولی– اصلاحی دولت رئيسی نتیجه‌بخش نباشد، تا در اثر اين عدم موفقيت، بار ديگر ميدان‌دار فضای سياسی کشور شده و خود را به‌عنوان ناجی معرفی کنند. 🔸 ناکامی‌های سياسی در اين جريان، ميل بخشی از فعالين اين اردوگاه را به کناره‌گيری از قدرت رسمی و رفتن به سوی قدرت غيررسمی و فعاليت اجتماعی را افزايش داده است؛ اصلاحات جامعه‌محور مدنظر این طیف، تلاشی است برای بسيج نيروها و آغاز حرکتی اجتماعی و فشار آوردن از پایين برای ايجاد تغييرات اساسی در ساختار قدرت که البته در اين ميان، خوانش‌های مختلفی از اين تغييرات وجود دارد که طيفی از ايده‌ها از اصلاحات درون حاکميت و تقويت مردم‌سالاری تا سکولاريزاسيون کردن حاکميت را در بر می‌گیرد! 🔸 اصلاح‌طلبان در مسیر انسجام‌بخشی، در حال آماده‌سازی گروه‌های رسانه‌ای خود هستند و قلم‌به‌دستانشان را بار ديگر گردآورده‌اند. در همين راستا است که روزنامه هم‌ميهن به پشتيبانی و زیر نظر غلامحسين کرباسچی و با حضور برخی اصلاح‌طلبان مثل عباس عبدی، احمد زيدآبادی، افشين اميرشاهی و جواد روح به‌عنوان اعضای شورای سردبيری، کار خود را به‌زودی آغاز خواهد نمود؛ اقدامی که بی‌ارتباط با انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ نيست. 🔸 تهاجم به دولت ازجمله اقداماتی است که سناريوی آن مدتی است کليد خورده است. در همين راستا است که تئوريسين مشهور اصلاح‌طلبان قلم‌به‌دست گرفته و دولت سيزدهم را "دولت آماتور" ناميده که ناتوان از حل مشکلات کشور است. اين در حالی است که آنچه اتفاق افتاده را بايد ذيل عنوان چرخش نخبگان ارزيابی کرد که اتفاقاً در عالم سياست يکی از مؤلفه‌های مهم توسعه سياسی است. اتهام آماتور بودن شگرد رسانه‌ای است که با هدف تخريب و تحقير دولت منتخب مردم زده می‌شود. ضمن آنکه اذهان عمومی خاطرات تلخ هشت سال دولت حرفه‌ای مورد حمایت اصلاح‌طلبان را از خاطرشان بيرون نکرده‌اند. 🔸 : مهدی سعیدی؛ کارشناس مسائل سیاسی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab
شجر
#گام_دوم_انقلاب #تحلیل_کننده #رسانه ✅ برنامه‌ریزی رسانه‌ای در عصر رسانه‌های اجتماعی 🔸 با قطعیت می
اساس «دوسویه» رسانه‌های جدید 🔸 مسئله‌ی اساسی که باید در سیاست‌گذاری رسانه‌ای در مواجهه با فضای مجازی مطرح کرد بر اساس نوع رابطه است. بدین معنا، اساس «متعامل» و «دوسویه»‌ی رسانه‌های جدید، برخلاف رسانه‌های سنتی‌تر -که به دلیل ارتباط یک‌سویه و انبوه مخاطبان با نظریه‌هایی همچون «جامعه‌ی توده‌ای» توصیف می‌شد- فهم نوع ارتباط را دچار چالش می‌سازد. 🔸 در این موقعیت است که کلیت ارتباطات را واژگان و نظریه‌هایی همچون «انفجار اطلاعات» در برمی‌گیرد و سخن از «رسانه‌های مشارکتی» و «روزنامه‌نگاری شهروندی» به میان می‌آید و «سواد رسانه‌ای» در مرکز و اولویت بحث‌ها قرار می‌گیرد. 🔸 نکته‌ی دیگری که باید بدان تأمل کرد، تبادل مداوم میان ارتباط جمعی و ارتباطات میان‌فردی و گروهی در رسانه‌های اجتماعی است که امر سیاست‌گذاری را دچار بحران می‌کند. 🔸 هرچند که می‌توان گفت «فهم تبادل» نوع ارتباط در این حیطه، می‌تواند راهی را برای ارائه‌ی سیاست فراهم کند. عطف توجه به این مسئله که تجربه‌ی زیسته‌ی فضای مجازی، وجهی متأخر از تجربه‌ی زیسته‌ی انسان است که خصوصاً «معنا و نوع ارتباط» را در وی دگرگون کرده است. 🔸 به نظر می‌رسد که رسانه‌های جدید، دارای وجهی مشترک هستند که در «دیجیتالی بودن» آن‌ها تجلی یافته است. آن‌ها به لحاظ متنی، سخن از تجربه‌ای جدید برای مخاطبان می‌کنند و به لحاظ «بازنمایی» و «گستره‌ی مخاطبان»، تفاوت چشمگیری با نسل سلف خود دارند. تا آنجا که روابط جدیدی را میان سوژه‌ها سازمان می‌دهند و در تعاریف معمول سبک زندگی و زندگی روزمره، تحول ایجاد می‌کنند؛ 🔸 از لحاظ قانون و مقررات نیز وجهی متمایز از رسانه‌های پیشین دارند، زیرا قانون در جغرافیا معنا می‌یابد و فناوری جدید رسانه‌ای، اساس خود را بر «مکان‌زدایی» و جدایی از «زمان» استوار ساخته است. از همین رو، می‌تواند سخن از «مقررات‌زدایی» نیز به میان آورد. بی‌تردید، آنجا که مقررات‌زدایی معنا می‌یابد -و یا دست‌کم، اشکال ضمانت قانونی متحول می‌شود- سیاست‌گذاری و شیوه‌ها و سازوکارهای آن نیز باید دستخوش تغییر گردد. 🔸 اما این تمام ماجرا نیست و توصیف آنچه با آن تحت عنوان رسانه‌های جدید روبه‌رو هستیم، با این جملات پایان نمی‌یابد. وجهی دیگر از توصیف را می‌توان ذکر کرد که شاید در سیاست‌گذاری رسانه، واجد معنایی برتر باشد. اینجا سخن از تمایزی دیگر بین رسانه‌های جمعی سنتی‌تر و رسانه‌های جدید به میان می‌آید. اگر تا دیروز امکان سیاست‌گذاری برای رسانه‌های جمعی با هدف تحقق برنامه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی وجود داشت، امروز این سیاست‌گذاری باید راهی دیگر را دنبال کند. 🔸 : دکتر مجید سلیمانی ساسانی؛ پژوهشگر مطالعات فرهنگ و رسانه ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab