#روابط_خارجی
#تحلیل_و_تبیین
✅ پیشرفت و امنیت: فرصت متقابل برای ایران و عراق
🔰 قسمت پنجم
⁉️ رهبر انقلاب تاکنون و در رابطه با حمایت تهران از متحدان خود، دو تعبیر داشتهاند. یک جا ایشان فرمودهاند که جمهوری اسلامی نشان داده است که در مواقع خطر، دست دوستان خود را میگیرد. در دیدار با نخستوزیر عراق هم فرمودند که ایران برای حفاظت از امنیت عراق، سینه سپر میکند. این نگاه راهبردی برخاسته از چه ضرورتهایی است؟
🔶 این یک رابطه دوطرفه است؛ مثلاً زمانی که داعش به عراق حمله کرد، آمریکاییها قرارداد رسمی داشتند تا مقادیر زیادی سلاح و هواپیما و تکنولوژی در اختیار عراق بگذارند؛ اما در آن مقطع به تعهدات خود عمل نکردند.
🔶 ما هیچ قرارداد و تعهدی هم نداشتیم؛ اما بهدلیل اشتراکات و تعهدات فرانظامی، به عراق کمک کردیم. ما تمام امکاناتمان را در اختیار عراق قرار دادیم. هواپیما، سلاح، تجهیزات و تجربه. طبیعتاً اگر اینها نبود، معلوم نبود داعش با عراق چه میکرد. این ادعا نیست. حدأقل در سالهای اخیر، جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد که اگر عراق در معرض خطر و تهدید باشد، خطر میکند، پای کار میآید و همه کمکها را بلاشرط به عراقیها میدهد و این اتفاق خیلی مهمی است.
🔶 نکته دوم در رابطه با همکاریهای تهران و بغداد این است که ما معتقدیم اگر عراق یک کشور امن، پیشرفته، آباد و توسعهیافته بشود، این به نفع جغرافیای ماست و طبیعتاً به نفع مردم عراق هم هست؛ پس راهبرد ما بهطور کامل با مردم عراق منطبق است و ما اختلاف رأی نداریم. آنها دنبال آبادی عراقاند، ما هم دنبال عمران عراق هستیم.
🔶 آنها دنبال امنیت عراقاند، ما هم دنبال امنیت عراق هستیم. آنها دنبال پیشرفت عراقاند و برای ما هم پیشرفت عراق مهم است. آنها دنبال استقلال عراق هستند، ما هم بهشدت اصرار داریم که مردم عراق استقلال داشته باشند. مردم عراق دنبال دموکراسی واقعیاند، ما هم به دنبال دموکراسی واقعی در عراق هستیم.
🔶 این انطباق راهبرد ما و مردم عراق، میتواند همافزایی خوبی ایجاد کند و اگر زمانی تهدیدی هم باشد، چون این تهدید علیه ما هم خواهد بود، بدیهی است که جمهوری اسلامی خطرپذیری داشته باشد و از همپیمانان خود و از کشور آنها دفاع کند.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر حسین اکبری، کارشناس حوزه جهان اسلام و عرب
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#تحلیل_و_تبیین
✅ پیشرفت و امنیت: فرصت متقابل برای ایران و عراق
🔰 قسمت ششم
⁉️ تقویت روابط با همسایگان یکی از راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، این راهبرد، چه تأثیراتی بر روابط دوطرفه تهران و بغداد داشته و چه ظرفیتهایی برای شکوفایی این استعداد وجود دارد؟
🔶 عراق کشوری است که ۸۰ درصد نیازمندیهایش را باید از بیرون تأمین کند و جمهوری اسلامی بحمدالله توانمندی خوبی در تأمین نیازمندیهای عراق و کشورهای همسایه دارد. از سوی دیگر، ما طولانیترین مرز را با عراق داریم و شاهد تجمع تراکم جمعیت عراق در طول مرزمان هستیم؛ بنابراین بهلحاظ فاصله و حملونقل هم، ایران در مقایسه با همه کشورهای همسایه عراق، بهترین فرصت را در اختیار دارد.
🔶 باتوجهبه شرایط عراق، بخش عمده نیازمندیهای آنها، در کشور ما قابلتأمین است. در شرایط جدیدی که الان پیش آمده، خوشبختانه امیدواری جدی هست که دولت سیزدهم، با توانمندی خود پای کار بیاید؛ زیرا کار اقتصادی یک کار ملی و فراملی است.
🔶 ما باید از ظرفیتهای منطقهای و بینالمللی خود برای تقویت عراق استفاده کنیم. یکی از کارهای دیگر سرمایهگذاری ایرانیها در داخل عراق است. بهنظر میرسد فضای آینده روابط دو کشور، بهمراتب بهتر از گذشته باشد. در صادرات کالا، تکنولوژیهای فنیمهندسی، سرمایهگذاریهای اقتصادی و هم واردکردن شرکتهای بینالمللی این فرصت وجود دارد.
🔶 بهنظر من امید خوبی وجود دارد که بتوانیم، سطح روابط اقتصادیمان با عراق را، باتوجهبه زمینهها، استعدادها و مزیتهایی که وجود دارد، چند ده برابر افزایش بدهیم.
#گفتگو_با_اساتید: دکتر حسین اکبری، کارشناس حوزه جهان اسلام و عرب
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #منافع_مشترک
✅ منافع ایران کجاست؟
🔶 ما وقتی از ملت سخن می گوییم باید عوامل اشتراک ملت را تعریف نمود. اشتراک یک ملت در چیست؟ زبان مشترک، فرهنگ مشترک، دین مشترک، خاک و جغرافیای واحد، هویت مشترک.
🔶 بله؛ همه این عناصر به یکپارچگی و نزدیکی مفهوم ملت کمک میکند. اما یک عامل مهم و اساسی وجود دارد که متاسفانه تا آن شکل نگیرد، تا آن قوام پیدا نکند، تا آن فهمیده نشود ملت سودش را نمی برد. آن مفهوم چیست؟ "منافع مشترک".
🔶 هر ملتی، باید منافع مشترک خود را بشناسد و بر آن اتحاد و اصرار داشته باشد. منافع مشترک نباید فدای اختلاف داخلی شود. منافع مشترک نباید قربانی سیاست حزبی و جناحی شود. منافع مشترک شبیه به جدال دربی قرمز و آبی های پایتخت نیست که هرکس به یک سمت بکشد آن هم بدون داشتن نتیجه! در تاریخ معاصر ایران، لااقل از انقلاب مشروطه و ساخت مفهوم دولت ملت در ایران، منافع مشترک در هر دوره به شکلی نادیده و فدا شده است. گاهی با نزاغ قومی، گاهی خیانت حاکمان، گاهی برای منافع فردی افراد، تاریخ ما پر است از این لحظات... تا مفهوم منافع مشترک درک نشود براحتی در هر بزنگاهی آن را از دست خواهیم داد.
🔶 رئیس جمهور چین برای منافع کشورش، به عربستان سفر کرده و عربستان در چالش نفتی و سلاح با دولت بایدن، دنبال منافع خودش خیابان های ریاض را طبق عرف آداب دیپلماتیک مملو از پرچم چین کرده است، دو سال پیش همین کار را ما در سفر رئیس جمهور چین به تهران انجام داده بودیم، خاطرتان هست شبکه سعودی ایران اینترنشنال چه کرد؟ خاطرتان هست برخی از هموطنان ما چگونه فریب این شبکه را خوردند و گفتند: کیش و چابهار را به چین فروختند؟ فراموش کرده اید؟ آیا اکنون شبکه ایران اینترنشتال همان جنگ رسانه ای را علیه عربستان به راه می اندازد؟
🔶 چین، روسیه، آمریکا و اروپا، همگی در هر حال در هر چالشی بدنبال منافع خودشان هستند، این قاعده ثابت روابط بین الملل است. شما باید در چالش بین دولت ها، منافع خودتان را بردارید. این بازیگری در روابط باید ختم به منافع تان شود. حالا چین باشد یا هر کشوری که به منافع تان آسیب نمیزدند. کاش منافع ملی را فدای دعوای رسانه و حزبی نکنیم.
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #اغتشاشات
✅ چه مبارزه نابرابری!!
🔶 روزنامه همشهری در یکی از گزارشی تاکید داشت که ابراهیم حامدی از اثرگذارترین سلبریتی ها در وقایع اخیر کشور بوده است. آقای ابی که غیرسیاسی ترین خواننده و وطن دوست ترین هنرمند متعهد به خلیج فارس است ایرانیان را به مبارزه علیه حکومت دعوت می کند! این مبارزه اشکالی دارد. از خشونت مشروع یعنی دفاع از اسلحه تا اعتصاب و پول درنیاوردن! بستن مغازه ها، تعطیلی فروشگاه و کنسرتها...
🔶 اما خودشان بچه زرنگ قصه هستند!
کنسرت چند هزار نفری می گذارند.دلار روی دلار پارو می کنند!
با سه تفاوت: نخست اینکه سرتا پا مشکی می پوشند که بگویند ما بفکر کشته شدگان وطنیم! دوم، در حین کنسرت چند بار دسته جمعی شعار میدهند! در نهایت هم قِر کمر را با آهنگ های غمیگن آغاز می کنند! اعتصاب است دیگر! بهر حال پول فروش این همه بلیط به جیب شان می رود! رند و زرنگ به این جماعت صاحب هنر می گویند!
🔶 حالا سعودی نشنال و دیگران گلو پاره کنند که چرا مغازه داران ایرانی اعتصاب نمی کنید؟ آخر این دیگر چه مبارزه نابرابری است!
یکی مبارزه و اعتصاب می کند با دلار! دیگر مبارزه کند با ضرر!
🔸 #به_قلم_اساتید: دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد #اقناع_افکار_عمومی
✅ اعدام #محسن_شکاری و دو نکته!
🔶 ما در دفاع از اجرای حکم محسن شکاری دچار لکنت شدهایم! نظام یک کار قانونی انجام داده و احتمالاً پیش از این هم میدانسته که این همه سر و صدا راه خواهد افتاد و نباید مقهور پروپاگاندای رسانهای شد اما در اقناع افکار عمومی خوب عمل نشده و باید قبول کرد بخشی از این لکنت طبیعی باشد.
شاید توجه به دو نکته ذیل در اینجا کمککننده باشد؛
1️⃣ بدسلیقگی #رسانههای_رسمی در انتشار این خبر مشهود است. خبر اعدام محسن شکاری با انتشار تصاویر مظلومانهی او در دادگاه همراه بود و صرفاً مشاهده همان خبر کافی بود که مخاطب احساس کند این کار اشتباه است. در حالی که انتشارِ تصاویرِ ایجاد ناامنی از سوی او - در صورت وجود - و البته اعترافاتی که صراحتاً از قمهکشی، بستن خیابان و زدن مأمورین حکایت میکند، میتوانست به عنوان روایت اول استفاده شود. نمیدانم چرا همان اول این کار را نشد؟!! (مثل فیلم پدر مرحومه مهسا امینی که دو هفته بعد منتشر شد!)
2️⃣ اساساً زمانی برخورد با ناامنی از سوی مردم باورپذیر میشود که شاهد برخورد هماهنگ در صدور احکام و اجرای آن باشند. احکامی که میتواند در مورد مفسدین اقتصادی و مفسدین در سیستم اداری باشد و یا در مورد برخورد با سلبریتیها در این روزها یا موارد اینچنینی باشد.
🔶 مثلاً #اکبر_طبری در ۲۳ تیر ۱۳۹۸ بازداشت شد و در اواسط آذر ماه ۱۴۰۱ حکمش قطعی شد - تازه مطمئن نیستیم قطعی باشد - که احتمالاً حکم صادره با جرمی که او و باندش در اذهان عمومی مرتکب شده بودند، تناسبی نداشت! (درست است پرونده پیچیده بوده اما اقناع عمومی در مورد آن صورت نگرفته. این شاید بخش مهمتری از خود حکم باشد.)
🔶 یا مثلاً در ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ حکم اعدام بابک زنجانی اعلام شد اما هنوز اجرایی نشده است. (این هم مشخصاً دلایلی مثل عدم توانایی در نقد کردن اموال خارج از کشور او دارد ولی به هر حال الآن، نه این اموال برگشته و نه او اعدام شده و این یعنی کماکان در اقناع جامعه مشکل خواهیم داشت)
🔶 یا مثلاً انتظار برخورد یکسان با کاسبِ برِ خیابان که مغازهاش پلمب شده با سلبریتیای چون علی دایی که او هم با این مشکل روبرو شده، اصلاً انتظار بیجایی نیست. یعنی حداقل هر دو، مراحل و زمان یکسانی را برای رفع پلمب طی کنند.
🔶 یا مثلاً اگر کسی در رسانهاش به نظام بد و بیراه گفته و بازداشت شده، تناسب جرمش با سلبریتیای که رسانه بزرگتری دارد و همین کار را کرده وجود داشته باشد. این تناسب در بازداشت و حکم فرد باید دیده شود نه اینکه افراد پس از تفهیم اتهام استوری بزنند و سیستم را مسخره کنند. (مراجعه کنید به استوری شقایق دهقان!)
🔶 یا حتی همینکه داعشیهای شاهچراغ هنوز اعدام نشدهاند، میتواند دلیلش عدم تخلیه کامل اطلاعاتی این افراد یا هر چیز دیگری باشد که هر چه هست کماکان برای جامعه سوال وجود دارد.
🔶 شخصاً معتقدم برنامهای برای اقناع #افکار_عمومی در این موارد وجود ندارد و یا اگر برنامهای هست، کارآمد نیست! در همین اعدام محسن شکاری، #دشمن متوجه پیام نظام شد. اقتدار نظام را در میان ناآرامیها برای برخورد با اغتشاشگران مشاهده کرد اما آیا افکار عمومی هم، پیامِ متناسب با خود را دریافت کرد؟! آیا افکار عمومی هم با آن همراه شد؟! بعید میدانم!
🔶 هر چند نباید در دفاع از اجرای حکم محسن شکاری دچار لکنت شد اما باید برای اقناع افکار عمومی فکری کرد و البته به نظر میرسد این اقناع هم باید در سایر برخوردهای صورت گرفته و نگرفته در روزهای گذشته باشد و هم در برخوردهای احتمالیِ روزهای پیش رو ...
🔸 #به_قلم_اساتید: حمید کثیری
🆔 @tahlil_shjr
#معنویت_و_اخلاق
#فاطمیه
✅ فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی
🔰 زنِ نهضت
🔶 فاطمه(س) خصوصیتی دارد که کودکی و نوجوانی و جوانی از تولد تا شهادت در خدمت رسالت بوده؛ هم الگوی دوره نهضت است، هم الگوی دوره نظام؛ هم در غنیمت های نظام، الگوست هم در غرامت ها و هزینه ها.
🔶 نهضتی مقابل جاهلیت
در یک کلمه نهضت رسول الله علیه جاهلیت بود. جهل گاهی مقابل علم است (ندانستن) که عیب نیست، نقص است. گاهی مقابل عقل است (نفهمی) که عیب است. جهالتِ مقابل عقل اگر سازمان یافت، ساختار و مناسبات چید، اسمش میشود جاهلیت! خدای جاهلیت، دست ساز خودشان است. معادشان، پوسیدن است. عقبه اش به "انا لله" نمی رسد به "حتی زرتم المقابر" می کشد! و...
🔶 زن در جاهلیت
زن در این مناسبات غلط، عار و عورت(= نقطه ضعف و آسیب) است. در جامعه غارتی بادیه نشینی، زن کالای غارتی است؛ در کنار اموال غارت میشود. قدرت غارت کردن و جنگ هم ندارد، پس خرج اضافی و مایه فقر است ⬅️ لذا عار و عورت تلقی میشود! ⬅️ بالتبع یا وقت تولد زنده به گور میشود / یا پرده نشین می شود!
🔶 جاهلیت مدرن
در دنیای مدرن هم زن کالاست اما کالای مصرفی (نه غارتی/ ولو برده سفید و برده داری جنسی هم کم نیست)! سرّ ماجرا در این است: دنیای گذشته، مصرف، تابع تولید بود و چون ابزار تولید دستی بود، مصرف اندک (قناعت) یک فضیلت طبیعی بود.
🔶 در دنیای جدید، ماشین تولید انبوه ساخت. حالا تولید، تابع مصرف شد. اگر بیشتر مصرف نکنند کارخانه داران و کارتل ها ورشکست می شوند. ⬅️ پس مصرف شد پیشران اقتصاد!
مصرف بیشتر هم خود پیشرانی می خواهد؛ که مصرف لوکس و تجملی است! ⬅️ قارونها لوکوموتیو مصرف را می کشند و همه به شوق آن مصرف های لوکس بیشتر مصرف می کنند ⬅️ مصرف هم لوکوموتیو اقتصاد است! ⬅️ اقتصاد هم سیاست و فرهنگ را پیشرانی می کند! در این دنیا، زن باز کالاست اما کالای مصرف! دقیق تر برای لوکس کردن مصرف و تدارک پیشران اقتصاد، زن موضوعیت می یابد!
🔶 عجیب اینکه پیامبر(ص) فرمود من بین دو جاهلیت مبعوث می شوم! یعنی جاهلیت بر می گردد. قرآن هم از آن خبر می دهد که جاهلیت اُولی ای بود و جاهلیت های دیگر(۳۳احزاب)
🔶 آیه عجیب ۱۱۷نساء چه می گوید؟!
"اِن یُدعُونَ الا اِناثاً و اِن یدعُونَ الا شیطاناً مَریداً"
نمی پرستند جز "اناث" را و نمی پرستند جز شیطان سرکش را!
🔶 اناث جمع انثی بمعنی مونث و زنانگی است.
بتهای اعراب جاهلی هم همه نام مونث داشت (لات/ عزّی/ منات/ اساف/ نائله)! در برخی اخبار هست که در هریک از این بت ها شیطان ماده ای بود که خادمان کعبه او را می دیدند و با او سخن می گفتند!(ر.ک: مجمع البیان)
🔶 پس اسطوره های پرستش شان زنانه بود!
با این وضع چگونه زن را در مقام واقعیت اجتماعی آن گونه تحقیر می شد؟!
چون واقعیت زندگی غارتی بادیه نشینی آن اقتضاء را داشت!
🔶 جاهلیت مدرن آن ذهنیت را عینیت بخشید. پرستش بازار و سود، زن را هم با همان وجه لوکس سازی کالا محترم کرد! البته در همان جاهلیت هم زن در سیمای تبرّج و تجمل گاهی ظهور می کرد مثل اُمّ زِمل که الگوی عایشه هم شد...
🔶 فاطمه؛ زن نهضت!
فاطمه (س) در چنین شرایطی آمد نه عار بود و نه متبرّج! مادرش خدیجه هم یک زن تاجر بود نه عار بود و نه اهل تبرّج؛ فاطمه وارث او بود.
فاطمه(س) از کودکی در همه عرصه های نهضت هست. از شیر که گرفته میشود تازه در تحریم ۳ساله شعب ابی طالب می رود. ۵ساله جای مادر، حافظ پدر میشود هم توطئه ها را به او خبر می دهد، هم تحقیر ها (مثل ماجرای شکمبه انداختن بر پیامبر) را با تکریم زایل می کند.
طوری که قصد ترور او می شود!(سیره النبویه ج۱ص۲۶۵)
🔶 ارتقاء حجاب
هر پوشیدگی، حجاب اسلام نیست! چادری که بخاطر عار و عورت سر زن باشد، مقبول اسلام نیست.
🔶 فاطمه، زن را به اجتماع آورد اما عفیف. حجاب فاطمه ابزاری برای تامین حضور اجتماعی زن در انجام تکالیف و حقوقش است نه از سر ضعف عار بودن! در فضای اجتماعی همه با وجهه انسانی شان باید بیایند نه با جلوه های مردانه و نه با جلوه های زنانه. حجاب راهی برای این حضور است. این حجاب با حجاب جاهلی زمین و آسمان فرق دارد این میراث فاطمه است.
🔶فاطمه خانه اش هم مرزهای اسلام است دوبار به اندرون خانه او یورش می شود یکبار در لیلة المبیت برای ترور پیامبر یکبار پس از پیامبر برای بردن امیر المومنین!
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام محسن قنبریان
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #مجله_تایم #زن
✅ مقاله مجله تایم
🔶 مجله تایم زنان ایرانی را «قهرمانان سال» نامیده و مثل همیشه آن طرفیها شروع به پروپاگاندا برایش کردهاند! اما حتی چند نفرشان هم مقاله را نخوانده!!!
از اساتیدشان گرفته تا نوچهها!
چه متنهای رسایی برای تایم و زنان ایرانی نوشتهاند! طرف متن نوشته با عنوان «ارابهی ایزدبانو» و چه رپرتاژی برای تایم رفته!!
🔶 اما همین مقاله تایم، یک مقالهی کاملاً نژادپرستانه است. زنان ایران را یک مشت «بَربَرِ وحشی» معرفی کرده که الان در حال نزدیک شدن به سفید پوستان هستند!! زنانی که خود را آنقدرها هم ایرانی نمیدانند ...
🔶 جلد تایم به صورت فلهای استوری و پست و توییت شد اما نمیدانند غربیها اگر اعتباری به خاورمیانهایها (غرب آسیاییها) میدهند، آن هم از سر لطف و ترحم است نه اینکه ما را همشأن و همجنس خودشان بدانند ...
🔸 #به_قلم_اساتید: حمید کثیری
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی #اغتشاشات
✅ غرب آزادی را چگونه تعریف میکند؟
🔶 تو آزادی...
آزادی مخالف فکر کنی، مخالف عمل کنی، آزادی که بپذیری، آزادی که نپذیری، آزادی طرفدار باشی، آزادی طرفدار نباشی، آزادی که مسیر، رسم و مرامت را انتخاب کنی! اصلا غربی ها در تعریف آزادی می گویند: تو آزادی تا جاییکه به آزادی دیگران آسیب وارد نکنی!
🔶 اما آزاد نیستی توهین کنی، آزاد نیستی به زور نظرت را تحمیل کنی، آزاد نیستی سر دیگری داد بزنی، آزاد نیستی ناسزا بگویی.
🔶 آزاد نیستی اجبار کنی تا همه شبیه تو باشند
آزاد نیستی به زور همه را همراه کنی و اگر کسی حاضر به همراهی نشد، به او آسیب بزنی. آزاد نیستی برای اعتصاب زورکی، آزاد نیستی برای کشتن مشروع. چرا؟
🔶 چون تو با این کارها به آزادی دیگران آسیب زده ای و با شعار آزادی، علیه آزادی عمل کرده ای! این عین استبداد است. مستبدین کوچولو که هنوز به قدرت نرسیده اند. در این مدت، ایرانیان خارج از کشور که در سرزمین آزادی زندگی می کنند نسخه ها و رفتارشان قتلگاه آزادی بود. روی کاغذ آزادی را اینگونه تعریف می کنند اما در عمل قاتل آزادیاند!
🔸 #به_قلم_اساتید:دکتر زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
✅ داستان نسل های ایرانی
🔶 چه کسی برنده میشود؟
با پیروزی انقلاب هر نسلی در دورۀ خود با یک سوال نسلی روبرو شد که اگر برای آن سوال پاسخ مناسب و معتبری را میداد انقلاب به جلو پیش میرفت و البته با سوالات جدیدتری هم روبرو میشد.
🔶 در ادبیات استراتژیک سازمانها این عبور از چالشی به چالش دیگر که منجر به رشد یا مرگ سازمان میشود را «چرخۀ عمر سازمان» مینامند. در این چرخه اولا سازمانهایی که در مقابل چالشها #برنده شوند را سازمانهایی جوان و رو به تکامل مینامند؛ ثانیا سازمانهای راکد، به سمت مرگ سازمانی پیش میروند؛ ثالثا رشد و تکامل سازمان به معنی قابلیت مواجهه با مشکلات بزرگتر و پیچیدهتر است.
با این سه قید #نسل های انقلاب اسلامی با چهار چالش کلیدی روبرو شدند:
1⃣ در جهانی که یا باید شرقی و کمونیست میشد یا غربی و لیبرالیست «آیا دین میتواند #حرکت_اجتماعی بهوجود آورد؟» پاسخ به این سوال از بعد از سال ۴۲ روشن شد. آنجا که دین حرکت اجتماعی در خیابانها درست کرد.
2⃣ «آیا دین میتواند نظام بسازد» سالهای ۵۷ و ۵۸ سالهای نظامسازی بود. انقلاب در فاصله ۱۲ماه ۴ انتخابات رفراندوم، خبرگان قانون اساسی، مجلس شورا و ریاست جمهوری برگزار کرد و در این ایام توانست نظام سیاسی را مبتنی بر رای و نظر #مردم شکل دهد.
3⃣ «آیا دین میتواند از خودش #دفاع کند؟» با کوتاهشدن دست امریکا از ایران، آنها انواع اقدامات برای براندازی را شروع کردند. کودتا، جنگ سخت، الگوهای براندازی نرم و... اما در نهایت هم موفق نشدند. در سال ۶۸ بعد از انتخاب رهبر جدید، اخبار امریکا تیتر زد: رهبر ایران از دنیا رفت اما اینبار جانشینش در تهران مشخص شد و این در حالی بود که از سال ۱۲۹۹ش این انگلیس یا امریکا بود که با کودتا بر کشور حکم میراندند.
🔶 چالش «دفاع» تا سال ۸۸ ادامه پیدا کرد. اما چه آنطور که نفی و معمار #تحریم های اوباما میگوید و چه آنجا که ترامپ از هدفشان در مقابله با ایران صحبت میکند؛ تلاش آنها از براندازی به تلاش برای «تغییر رفتار» تبدیل شد. انقلاب توانسته بود بر سه چالش اول خود غلبه کند. حرکت اجتماعی درست کند، با استقلال سیاسی نظام سیاسی بسازد و آن را حفظ کند. از اینجا به بعد انقلاب وارد مواجهه با چهارمین چالش خود شد:
4⃣ «آیا دین میتواند زندگی و #اقتصاد مردم را به رفاه برساند؟»
🔶 #اکنون چرخۀ عمر سازمانی انقلاب اسلامی به چالش چهارم خود رسیده است. هر چند به دلایلی زمان بیشتر از توقع گذشته است اما اگر نظریه انقلاب که تا پیش از این نشان داد که میتواند به مسائل خود پاسخهای معتبر بدهد چرا نتواند بر چالش اقتصادی پیش رویش غلبه کند؟!
🔸 #به_قلم_اساتید:کمیل خجسته
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
✅ #جهاد_تبیین در برابر دروغپراکنی
🔰قسمت اول
🔶 شیوه مقابله ملّت ایران با #جنگ_ترکیبی جبهه استکبار و ماشین جعل و دروغپردازی آن چیست؟
🔶 بهانهای برای شروع یک جنگ ترکیبی: وقتی اواخر شهریورماه امسال، خبر تأثر برانگیز درگذشت یک دختر جوان در رسانهها پخش شد، شاید کسی تصور نمیکرد که این اتفاق، بهانهای برای دشمنان این مرز و بوم برای آشوبآفرینی و کلیدزدن پروژه ناامنسازی ایران عزیز باشد! در شرایطی که باور عمومی جامعه ایرانی و امید آنها به پیشرفت و حل مشکلات کشور در ماههای پیش از آن، بهطور محسوسی افزایش یافته، دشمن بهدنبال فرصت و دستاویزی افتاده بود تا علاوه بر ناامنکردن محیط عمومی کشور و حرکت بهسمت جنگ داخلی، اهداف شوم خود را برای تحقق آرزوی چهلوچندسالهاش با جدیت بیشتری دنبال کند: یعنی نابودی ایران و ایرانی!
🔶 اما این بار، دشمنان قسمخورده این مردم، با سازوبرگ جنگی جدیدی پا به میدان گذاشتند و یک جنگ ترکیبی تمامعیار را کلید زدند؛ جنگی با ترکیب اغتشاش خیابانی، عملیات روانی و رسانهای، ناامنسازی مرزها و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از بیرون مرزها. رکن اصلی این جنگ ترکیبی و نفسگیر، تنها دروغ و تحریف است: «امروز مهمترین شیوهی دشمن، جعل و دروغپردازی است. الان مهمترین کاری که دشمن دارد میکند [انتشار] دروغ است؛ یعنی همین تلویزیونهایی که میدانید و میبینید مال دشمن است یا همین فضای مجازی، خبر دروغ میدهند، تحلیل دروغ میدهند، کشتهی دروغ معرّفی میکنند، آدمها را بدروغ، یکی را بد میکنند، یکی را خوب میکنند؛ دروغ. یک عدّه هم باور میکنند. بدانید دشمن امروز بر پایهی دروغ و دروغپردازی دارد کار میکند.» ۱۴۰۱/۹/۵ «دشمن هم میفهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است... این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرفهای انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهنِ فعّال محتوا درست کند.» ۱۴۰۱/۸/۱۱
🔶 تنوع محصولات ماشین دروغسازی: تلاش دشمن برای پیروزی در جنگ ترکیبی، با بهرهگیری گسترده از چاشنی دروغ و تحریف دنبال میشود؛ گویی، خستگی و هیچ حدومرزی هم در این عملیات فریب و دروغ، برای آنان وجود ندارد. مهم این است که ماشین دروغسازی دشمن از هر مسئله حساسیتبرانگیزی، برای ارائه اطلاعات غلط، ناقص یا جعلی به بدنه جامعه استفاده کند. در گام اول، درباره علت فوت خانم جوان، دروغسازی میشود و با وجود گواهی دوربینهای مداربسته و اظهارات شاهد عینی، دائماً این دروغ را تکرار و تزریق میکنند که عامل بدحالی و فوت وی، نه عارضه مغزی، بلکه ضربوجرح توسط پلیس بوده است!
🔶 بعد از آن هم که پروژه آشوب در کف خیابان و بهانحرافکشاندن اعتراض منطقی مردم کلید میخورد، در سطحی وسیعتر و متنوع، عملیات روانی و رسانهای را بر پایه دروغ دنبال میکنند. کشتهسازی و اعلام آمارهای جعلی و غیرواقعی درباره جانباختگان فلان غائله، تحریف و دروغگویی و اتهامزنی به نظام اسلامی درباره علت حوادث رخ داده با کلیدواژه پوسیده «کار خودشان است» -نظیر آنچه درباره حوادث تروریستی شاهچراغ و ایذه به کار گرفته شد- پخش وسیع خبرهایی از قبیل گروگان گرفتهشدن خانواده یک ورزشکار و تحریک برخی چهرههای هنری و ورزشی برای بازنشر این اخبار دروغ در صفحات مجازی، تنها نمونههایی از ترفند
🔶 دروغسازی دشمن در این جنگ ترکیبی است: «دشمن در رسانهها لشکرسازی میکند؛ لشکرسازی کاذب، انبوهسازی دروغ. میبینید در رسانههای گوناگونِ دشمن، جوری وانمود میکند که آدم غافل و بیخبر تصوّر میکند که واقعاً یک خبری است؛ [در حالی که] واقع قضیّه این نیست.» ۱۴۰۱/۸/۲۸
🔶 هدف این عملیات دروغ و جعل نیز کاملاً روشن است: اختلال در دستگاه فکری و محاسباتی مردم و نخبگان و تخریب وجهه نظام اسلامی در افکار عمومی. وقتی حجم وسیعی از اخبار دروغین و غیرواقعی بارنگ و لعاب هنر و رسانه به خورد مخاطب داده شود، بهتدریج نظام فکری و تصمیمگیری او را نیز تغییر میدهد: «یک قضیهی خلاف واقع را، یک حادثهی دروغین را، در سکوهای اطلاعاتیشان در اینترنت، هزاران بار تکرار میکنند اما اسم آرشام [کودک شهید حادثهی تروریستی شاهچراغ] را در اینترنت ممنوع میکنند که نیاید در سکوی اینترنتی؟ چرا؟ اینها طرفدار حقوق بشرند؟ اینها را بشناسیم؛ اینها را بشناسید» ۱۴۰۱/۸/۱۱
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
✅ #جهاد_تبیین در برابر دروغپراکنی
🔰قسمت دوم
🔶 راه مقابله چیست؟ تجربه نشان داده است که هرجای دنیا عملیات دروغ و جعل با گستردگی و استمرار دنبال شود، نتیجه تلخی هم عاید جامعه هدف میشود؛ در واقع، وقتی دشمن موفق شد، با تکرار هنرمندانه و جذاب دروغ، باور جامعه هدف را تغییر دهد، زمینه برای اجرای اهدافش بهراحتی فراهم میشود. حالا سؤال اینجاست که راهحل مقابله با این طراحی خطرناک و پیچیده چیست؟
🔶 تنها راهکار مقابله با این دروغهای فریبنده، افشای هنرمندانه حقایق و روشنکردن ذهن افکار عمومی است، یعنی روشنگری و پاسخگویی دقیق و عمیق، بهموقع و جذاب. نتیجه این مقابله هوشمندانه هم، عیانشدن دست دشمن برای مردم خواهد بود: «شما جوانها وظیفه دارید، خود شما هم باید احساس مسئولیت کنید. هم بایستی احساس مسئولیت کنید برای اینکه بتوانید تشخیص بدهید حقیقت را از دروغ. به نظر من میشود؛ این جور نیست که نشود. یک چیزهایی را به حجم زیاد، با تکرار زیاد، میخواهند در ذهنها فرو کنند اما میشود فهمید که این خلافِ واقع است یا نیست.
🔶 پس تشخیص حرف درست از دروغ و تحریف. ثانیاً مراقب کسانی باشید که همصدایی میکنند؛ ارشادشان کنید. نمیگویم دعوا کنید، [لکن] ارشاد کنید، تفهیم کنید. کسانی هستند که با دشمن همصدایی میکنند؛ [البتّه] نه اینکه عمداً؛ بعضیها نمیفهمند، غافلند. انسان میبیند، میشناسد افرادی را که در فضای مجازی یک چیزهایی میگویند، در روزنامهها مینویسند؛ معاند نیستند، [لکن] بد میفهمند؛ اینها را باید ارشاد کرد. بهترین کسانی که میتوانند ارشاد کنند، خود شما جوانها هستید؛ برایشان بنویسید، بگویید، پیام بدهید، تفهیم کنید، استدلال کنید در اجتماعاتتان» ۱۴۰۱/۸/۱۱
🔶 همان طور که دشمنان این مرز و بوم برای دروغگویی ناجوانمردانه و همهجانبه، همه ابزارها و امکانات خود را به کار میگیرند و بهصورت هماهنگ، بر طبل دروغ و تحریف میکوبند، جبهه خودی نیز برای جلوگیری از آسیب به اذهان مردم و ازدسترفتن سرمایههای ارزشمند انسانی این آبوخاک، باید هماهنگ، یکدل، عالمانه، بهسرعت و هنرمندانه اقدام کند.
🔶 در این میدانِ مبارزه، باید از استعدادهای جوان و ناشناخته در میدان جنگ نرم، بهرهگیری شده و از روشهای غلط و ناکارآمد رسانهای خودداری شود. فعالان فرهنگی و رسانهای، باید هوشمندانه، به ترفندهای دشمن بپردازند و مشت چدنی او را در مقابل چشمان مردم باز کنند و برای صیانت از حریمِ باور و ذهن مردم، شب و روز نشناسند. اینها از وظایف مهم جبهه خودی و همه مؤمنین انقلابی است: «بدانید دشمن امروز بر پایهی دروغ و دروغپردازی دارد کار میکند. خب وقتی که دانستید، طبعاً وظیفه میآید روی دوشتان. تبیین کنید. «جهاد تبیین» که گفتیم، یکی از جاهایش اینجا است؛ جهاد تبیین... یکی از آسیبپذیریهای دشمن، روشنبینی شما است. شما که روشنبین باشید، او آسیب میبیند.
🔶 سعی کنید روشنبینی خودتان را افزایش بدهید. دشمن دنبال این است که بر مغزها تسلّط پیدا کند. تسلّط بر مغزها برای دشمن خیلی باارزشتر از تسلّط بر سرزمینها است. اگر مغز یک ملّتی را توانستند تصرّف کنند، آن ملّت سرزمین خودش را دودستی به دشمن تقدیم میکند. مغزها را باید حفظ کرد؛ تسلّط بر مغزها. یک عدّهای خودشان دروغ نگفتند، امّا متأسّفانه دروغ دشمن را تأیید کردند. مراقب باشید این خطرها برای شما و برای مردمتان پیش نیاید؛ به مردمتان کمک کنید.» ۱۴۰۱/۹/۵
🔶 رسانه ملی و رسانههای عمومی، تشکلهای فرهنگی مردمی و دانشجویی و نخبگان دغدغهمند نسبت به آینده کشور، همه و همه نقشآفرینان این میدان نبرد نرم و رسانهای هستند که نباید لحظهای از مسئولیت خود در قبال مردم غافل شوند؛ هرچند مسئولان اجرایی کشور نیز، با کار جهادی شبانهروزی و مدبرانه، باید زمینهها و بسترهای جولان دشمنان و معاندین را که در کمینگاه نشستهاند، از بین ببرند: «اینکه من مدام میگویم «جهاد تبیین، جهاد تبیین» برای این است.
🔶 محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم میگویم؛ مسئولین رسانهها، مسئولین امور ارتباطات. قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال بدهید به ذهن جوانها؛ دشمن مشغول این کار است... مسئولین باید احساس مسئولیّت کنند، بدانند که چرا دشمن روی فلان کلمه، روی فلان اسم حسّاس است و میبندد آن را، و چرا این همه حجمِ دروغ را در فضای مجازی منتشر میکند؛ و علاج کنند، مقابله کنند.» ۱۴۰۱/۸/۱۱
🔶 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🆔 @tahlil_shjr