eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
773 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
شب قدر و بازگشت به علی❤️ 🔶 شب‌ها و روزهای قدر با نام بزرگمردی گره خورده است که به انسانیت شرافت بخشیده است! «جان پیامبر»(ص) که شوق دیدارش، قلب نازنین حضرت را به طپش می‌انداخت! مولود کعبه که از همان ابتدای تولد، تقدس و بزرگی و عظمتش را به عالمیان رخ کشید، تا در همیشه تاریخ، هر آنکس که در وجود خود حداقلی از نور پاک فطرت را زنده نگه داشته باشد، در مواجهه با او، به بزرگی و عظمتش شهادت دهد! به نظر می‌رسد سرنوشت جهانیان با نام علی(ع) گره خورده باشد و شب قدر و راه نجات آدمیان، در آشنایی و پیروی از مرام و مکتب علی(ع) تقدیر شده باشد. 🔸در مکتب علی(ع) آنچه بیش از هر چیز می‌درخشد، توجه به مفهوم «عدالت» و تلاش برای تحقق عملی آن است. عدالت علوی آنچنان باشکوه و بی‌رقیب است که با صراحت می‌توان علی(ع) را «بزرگ پرچمدار عدالت» در جامعه بشری دانست. صف‌آرایی ایشان در برابر اردوگاه امویان در صفین و ایستادگی او در برابر اصحاب جمل و ناکثین زمانه، جز مبتنی بر شکاف حامیان و دشمنان قسط و عدالت نبوده است. 🔶 عالی‌ترین کلام در باب عدالت در کلام مولای‌مان تجلی یافته است، آنجا که عدل را برتر از جود و بخشش می‌خواند، و آنجا که تنها عامل پذیرش حکومت را عهدی می‌داند که خداوند از علماء گرفته تا در برابر شکم‌بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند! همو که عدل را بنیان زندگی و عامل حیات دین می‌خواند و فریاد برمی‌آورد که هیچ فقیری گرسنه نیست؛ مگر آنکه ثروتمندی از آن استفاده کرده باشد! 🔸بشریت امروز بعد از گذشت قرن‌ها همچنان محتاج مرام و معرفت و آموزه‌های علی(ع) است. چرا که عدالت در عصر جاهلیت ثانی بیش از گذشته به گمشده جامعه انسانی تبدیل شده است. بشریتی که از بی‌عدالتی رنج می‌برد و در نظام بین‌المللی زندگی می‌کند که رانت و تبعیض و زیاده‌خواهی به ذات و ماهیت آن تبدیل شده و خود را به ادعاهای دروغینی چون دموکراسی و حقوق بشر بزک کرده تا ماهیت فاسد و ظالمانه خود را پنهان نماید. 🔶 نظام‌های فاسد سرمایه‌داری که امروز خود را با عنوان لیبرال دموکراسی معرفی می‌کنند، آنچنان بی‌عدالتی را در ساختار خود نهادینه کرده‌اند که حاصل آن استثمار اکثریت جهان در برابر ثروت‌اندوزی و برخورداری اقلیتی از آن شده است. برهم زدن این ظلم و بی‌عدالتی نظام یافته، نیازمند الگویی ممتاز و بی‌نقص است و این نسخه شفابخش را باید در بازگشت به علی(ع) و حکومت علوی جست‌وجو کرد. 🔸 :مهدی سعیدی 🆔 @tahlil_shjr
سرنوشت دلار از زبانِ دستیار سابق وزیر خزانه‌داری آمریکا 🔶 در حال حاضر یک طوفان در حال وقوع است! دلار سال‌ها به‌عنوان ارز ذخیره‌ی جهان به شمار می‌آمد و داشتن چنین وضعیتی یک امتیاز واقعی برای آمریکا بود. اما ما در طول سالیان متمادی از این امتیاز با سیاست‌های پولی و مالی سوء‌استفاده کردیم. این کار ما در یکی دو سال اخیر، ارزش دلار را کاهش داده است. 🔶 علاوه بر این، دشمنان آمریکا با رهبری چین، بلوک اقتصادی جدیدی را تشکیل داده‌اند. در این شرایط، عربستان سعودی نیز برای مبادله‌ی نفت با ارزهای دیگر چراغ سبز نشان داده است که اگر چنین اتفاقی بیفتد، سیستم جهانی اقتصاد به طور کامل از درون متلاشی خواهد شد و قطعاً اقتصاد آمریکا هم به‌شدت متآثر می‌شود. 🔶 اگر این اتفاق بیفتد، ابرتورمی مانند آنچه بین سال‌های ۱۹۲۱ و ژانویه‌ی ۱۹۲۴ در آلمان رخ داد را تجربه خواهیم کرد! اگر فکر می‌کنید که تورمِ حال حاضر بسیار بد است، فقط باید کمی صبر کنید تا آن تورم را ببینید! اما مهمتر از آن، این است که ما سلطه‌ی اقتصادی خود در جهان و جایگاهمان به‌عنوان ابرقدرت را از دست خواهیم داد. 🆔 @tahlil_shjr
مخفی بودن قبر علی(ع) 🔶 با شناختی که از صفات امیرالمومنین داریم، شاید جای تعجب داشته باشد که تا زمان امام صادق(ع) به دلیل شدت بغض و کینه از علی(ع) قبر او مخفی بود!! 🔶 جامعه به کجا میرسد که حتی تحمل مزار علی(ع) را هم ندارد؟ 🔶 در روایتی نقل شده که آن‌حضرت فرمود پس از دفنشان، چهار قبر در چهار مکان حفر کند؛ مسجد کوفه، رحبه، نجف و در خانه جَعده بن هُبَیره. فرحة الغری، ص 32. 🔶 اما براستی چرا؟ دو دلیل داشت: بغض بنی امیه و خوارج. 🔶 علی(ع) به این دو گروه امان نمیداد هرچند خوارج را از بنی امیه پایین تر میدانست، اما برخورد قاطع و سخت او با این دو گروه کاری کرد که رسما در نماز جمعه ها و منبرها علی(ع) را لعن کنند و ثواب ببرند. 🔶 چون علی(ع) در اجرای کامل دین اهل تعارف نبود. «من چشم فتنه را درآوردم که جز من کسى جرئت آن‌را نداشت». الإستنفار و الغارات، ج ‏1، ص 5 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
راهکارهای کلیدیِ مهار تورم 🆔 @tahlil_shjr
دیدارنگار_۱۱۸.pdf
2.45M
راهکارهای کلیدیِ مهار تورم 🔰 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ 🔶 «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «جملات طلایی»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»،«جهاد تبیین»،«آیات و روایات»، «یادآوری» و «دعا» از جمله بخش‌های «دیدارنگار» است. 🔶 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «راهکارهای کلیدیِ مهار تورم»، برخی از نکات مهم رهبر انقلاب درباره بهبود اقتصاد کشور مرور شده است. 🔸 دیدارنگار؛ شماره ۱۱۸ 🆔 @tahlil_shjr
برادران لیلا 🔶 دیدم یکی در نقد «برادران لیلا» نوشته بود، این فیلم ربطی به خانواده ایرانی و فرهنگ ما ندارد. واقعیت آن است که داستان این فیلم مملو از نماد بود و اساسا بنا نداشت راست بگوید. فیلم برای مخاطب «متوهم» خوب بود. مخاطبی که خودش را نشناسد و نخواهد که بشناسد. مثل اغتشاشات چند ماه قبل که برای متوهمین مناسب بود. 🔶 پدر پیر تریاکی متوهم که همه آرزویش این است که «بزرگ فامیل» باشد نماد است. ساختار «بزرگ فامیل بودن» و «پدر و فرزندی» و «مادر و فرزندی» و آدابش و احترامهایش همگی نمادند. سعید روستایی البته درست فهمیده که ریشه ولایت اجتماعی و انسجام اجتماعی را باید در عقاید مردم و ایمان مردم دید. این همان نکته ای بود که خیلی زودتر اصغر فرهادی تشخیص داده بود و از ابتدا همان را نشانه گرفته بود. 🔶 سعید روستایی که پیش از این با فیلم جذاب «ابد و یک روز» مدح این انسجام اجتماعی را خوانده بود و جانب آن را گرفته بود و نه خوشبختی های ناشی از خروج از این هویت اجتماعی اعتقادی، حالا همه سمیه را آورد به پای لیلا و سر برید. او خودش خودش را ویران کرد و حالا دیگر نابود شد و تمام. 🔹او فیلمی ساخت به نفع اغتشاشات. حالا خوب باور کنیم که «برادران لیلا» و «عنکبوت مقدس» و همه و همه بخشی از یک پروژه کثیف بودند، برای زدن هویت و ایمان و خلاصه انسجام مردم. یعنی گرفتن تنها کلید و راه حل برای عبور از مشکلاتمان. معلوم شد ما با دو جریان تحول خواه مواجهیم یکی داشته هایتان را میگیرد تمسخر میکند، دروغ میداند و حرمت میشکند. دیگری راه حل را اساسا همین ایمان و انسجام میداند. اندیشه غایتگرای خودخواه حرمت شکن ضداخلاق و دین راه حل نیست بلکه اساس مانع است. اساس نرم افزار تمدن مدرن است. و این نرم افزار مدرن خود مانع است بر سر هر تحولی. 🔶 پروژه «عنکبوت مقدس» تنفر افزا بود در مردم چون نشان داد این جریان با امام رضا (ع) طرف است. پروژه «برادران لیلا» هم مشمئز کننده بود وقتی چشم در چشم مخاطب حاضر شد حرمت پدر و مادر را بشکند و کنار جسدشان برقصد. این همان مسیری است که در جدایی «نادر از سیمین» اصغر فرهادی در بیانش تعلل کرد. او بین حفظ پدر پیر آلزایمر گرفته یعنی هویت تاریخی سرباز و جنگیدن در داخل در مقابل فرار از آن و رفتن ،  پایان باز را انتخاب کرده بود. اما حالا سعید روستایی با افتخار برادر را به خارج فرستاد حرمت پدر و مادر را شکست، آشوب را به جای عقلانیت انتخاب کرد و همه حرمتها را انگ توهم و دروغ زد تا به دامن نیهیلیستی و پوچ گرایی مفرط بیفتد. 🔶 ابتدای امسال رهبری در حرم امام رضا (ع) مهمترین داشته این مردم را «استحکام بنیه ناشی از ایمانشان» دانست. خیلی ها ممکن است اهمیت این دارایی را ندانند اما اگر امروز ببینند چگونه جریانی مشهور و مثلا هنرمند پول از غرب میگیرند تا آن را نابود کنند و روی فرش قرمز غربی لب میگیرند که دیده شوند و غرب برایشان سوت و کف میزند، شاید باور کنند که اینکه «جنگ امروز جنگ ایمان و کفر است»، یعنی چی. 🔸 : حجت الاسلام علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
جنگ اقتصادی 🔶 مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته و با شروع جنگ اقتصادی علیه کشور، مشکل فوق را به درستی تشخیص دادند و از این جهت و در راستای تمرکز بر وحدت در حکمرانی اقتصادی کشور، دستور تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی را در اردیبهشت ۱۳۹۷ ابلاغ فرمودند. امام خامنه‌ای این شورا را «فرمانده واحد اقتصادی» نام نهادند و در جلسات مکرر توصیه و دستور داده‌اند که «از دولت حرف متناقض بیرون نیاید.». خوب چرا دولت از وجود چنین ظرفیتی با سازوکارها و اختیاراتی که قانون کشور به آن اعطا کرده است، استفاده نمی کند؟ 🔶 رهبر معظم انقلاب در شهریور ۱۴۰۰ یک توصیه اختصاصی به دولت سیزدهم داشتند. ایشان تصریح کردند: «دولت باید وظایفش را با اقتدار و با انسجام و اِشراف انجام بدهد؛ و این البتّه بخشی از ایجاد تحوّل در قوّه‌ مجریّه است. انسجام دولتی یعنی از درون مجموعه‌ دولت حرف‌های مختلف درنیاید؛ یکی یک چیزی بگوید، یکی برود خلاف آن را بگوید...نباید حالت رهاشدگی احساس بشود.» 🔶 امام خامنه‌ای در ابتدای امسال تحول را محور قرار دادند و مهار تورم و رشد تولید را به عنوان شعار سال معرفی کردند. بدیهی است که تحقق این دو مهم، منوط به انسجام، اقتدار و اشراف در دولت است. 🔸 : علی محمدی 🆔 @tahlil_shjr
فرصتی برای ترمیم اعتماد 🔶 در پی استعفای یوسف نوری از وزارت آموزش‌وپرورش، سیدابراهیم رئیسی با پذیرش این استعفا، رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش انتخاب کرد. 🔶 گزاره خبری: 1⃣ انتشار خبر نارضایتی فرهنگیان در 29 اسفند1401، بازتاب‌های زیادی در سطح کشور داشت. رئیس‌جمهور به این مسئله واکنش نشان می‌دهد و اظهار می‌کند: «نمی‌توان از این قضیه به سادگی گذشت، باید کاملا روشن شود که سوء مدیریت در چه بخشی اتفاق افتاد.» 2⃣ روزنامه اعتماد در 1402/1/15 نوشت: «تركش‌هاي اين سوءمديريت‌ها اما باعث شد قشر شريف فرهنگيان نه رنگ اجراي قانون رتبه‌بندي معلمان را در سال 1401 ببينند و مهم‌تر از آن، نه حتي حقوق اسفند ماه خود را در ايام نوروز دريافت كنند. همين دوگانه (واريز نشدن حقوق اسفند ماه معلمان و عدم اجراي قانون رتبه‌بندي) از سوي مقامات دولتي به عنوان مهم‌ترين دلايل اعمال تغييرات كلان در اين وزارتخانه قلمداد شده است.» 3⃣محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی نوشت: پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بررسی اسناد و مدارک و توضیحات دست‌اندرکاران مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت‌ آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است. 🔶 گزاره‌های تحلیلی: 1⃣ کنار رفتن وزیر آموزش و پرورش به نوعی می‌تواند خبری مثبت برای جامعه باشد. زیرا بررسی سیر اتفاقات (واریز نشدن حقوق معلمان، دستور رئیس‌جمهور به شناسایی دقیق عامل سوءمدیریت، اقدام به موقع معاون اول و سپس برکناری وزیر) از جمله اقداماتی است که در بخش اعظمی از جامعه فرهنگیان ایجاد نارضایتی نمود. برخورد جدی با سوءمدیریت، تخلف و ناکارآمدی پیام خوبی به جامعه مخابره می‌کند. 2⃣ این اقدام دولت نشان داد که رئیس‌جمهور در عمل به وعده‌های خود پایبند است. زیرا یکی از اصلی‌ترین وعده‌های رئیس‌جمهور این بود که خدمت‌رسانی به مردم مردم اولویت اصلی دولت سیزدهم خواهد بود. اگر هر مدیری خلاف این قضیه اقدام کند، با برخورد جدی دولت روبه‌رو شود می‌تواند یک پالس مثبت اجتماعی برای جامعه باشد. رئیس‌جمهور در گذشته اظهار کرده بود: «هیچ کدام از مدیران دولتی چک سفید دریافت نکرده‌اندکه به صورت مستمر در دولت و دستگاه‌ها حضور داشته باشند.» 🔶 هر چند موضوع گفته شده تمام گردیده است ولی دغدغه حل مسائل فرهنگیان نباید پایان بپذیرد. مسئله اصلی باید حل مشکل فرهنگیان باشد که نارضایتی آنها چند وقتی است که در عرصه رسانه‌ها انتشار داده می‌شود. بر همین اساس تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی اعتراضات رتبه‌بندی در ادارات آموزش‌و‌پرورش سراسر کشور، رسیدگی به اعتراضات معلمان در این حوزه، ایجاد میزهای تکریم و پاسخگویی به رتبه‌بندی معلمان و اقدامات این چنینی می‌تواند بخشی از پروسه تکریم فرهنگیان و معلمین باشد. 🔸 :فرهاد کوچک‌زاده 🆔 @tahlil_shjr
کینه ناتمام از علی(ع) 🔶 امامِ اجرای عدالت پس از شهادت هم از کینه دشمن در امان نبود. به وصیت ایشان شبانه و مخفیانه دفن شدند و بیش از صد سال مزار حضرت امیر(ع) جز بر خواص مخفی ماند. 🔶 فاقتضی ذالک ان اوصی بدفنه (علیه‌السّلام) سرا خوفا من بنی امیة واعوانهم والخوارج وامثالهم فربما لو نبشوه مع علمهم بمکانهحمل ذلک بنی‌هاشم علی المحاربة والمشاققة- التی اغضی عنها (علیه‌السّلام) فی حال حیاته فکیف لا یرضی بترک ما فیه مادة النزاع بعد. 🔶 این امور باعث این شد که امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) وصیت کردند تا حضرت را از بیم معاویه و خوارج و پیروانانشان، مخفیانه دفن کنند و کسی را مطّلع نسازند تا مبادا آنها بر نبش قبر تصمیم بگیرند و متعرض بنی‌هاشم شوند و در میانشان جنگ و درگیری به طول انجامد و موجب فتنه‌های عظیم شود و آن حضرت در حال حیات آنگونه تلاش می‌کرد که آتش فتنه را خاموش نماید، چگونه وصیّت نفرمایند به ترک امری که منشا درگیری و نزاع بعد از وفات آن حضرت باشد‌.  فرحة الغری فی تعیین قبر امیرالمؤمنین علی، ص۵۴ 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
سالی برای تغییر و تحول 🔶 سال ۱۴۰۱ با کامیابی‌ها و تلخ‌کامی‌هایش گذشت. سالی که برخلاف دو سال پیشینش بدون هراس‌ها و ترس‌های کرونایی، عادی شدن فضای جامعه، افزایش تحرک دولت در عرصه دیپلماسی و... شروع شده بود با یک جنگ‌شناختی و ترکیبی همه‌جانبه از سوی دشمن به پایان رسید. اما سؤالی که در سال ۱۴۰۲ پدید می‌آید این است که برای رفع نقصان‌ها و مشکلات چه باید کرد؟ و تغییر ریل برای رفع این بلیه‌ها و نقصان‌ها چگونه باید صورت پذیرد؟ 🔸نسخه این تغییر ریل در آنچه یکم فروردین در حرم مطهر رضوی گفته شد است؛ تحول. تحول دال اصلی در بیانات رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی بود. «تحول عبارت است از تغییر بخش‌ها و نقاط معیوب؛ چه در نظام اسلامی، چه در جامعه‌ ایرانی.» این به معنای عدول از اصل انقلاب نیست بلکه به معنای تغییر در اشتباهات گذشته و سرعت‌بخشی و تقویت داشته‌ها و توانمندی‌هاست. 🔶 البته آنچه گفته شد نیاز به الزاماتی دارد. الزامات این کار هم به ساختارها برمی‌گردد و هم به کارگزار. در بخش ساختار، حذف بروکراسی‌های پیچیده اداری، مردمی کردن اقتصاد، بریدن ناف اقتصاد از نفت، اصلاح قانون‌گذاری مجلس و... اهم موضوع است. اما در بخش کارگزار و مردم نیز این یک بیان راهگشاست که «عادات غلطی در بین ما مردم وجود دارد که با اینها بایستی برخورد کرد. با نصیحت و توصیه و راه‌حل‌های جزئی نمی‌شود کار کرد، یک کار تحولی لازم است.» این عادات غلط و عیوب بزرگ عبارت است از اسراف، مسابقه‌ تجمل، ریخت‌و‌پاش‌های اشرافی‌گرانه، عدم تعصب درباره‌ تولیدات داخلی، عدم اغماض و گذشت نسبت به یکدیگر. 🔸این یک اصل صحیح است که هر جامعه‌ زنده و پویایی به تحول احتیاج دارد. لذا همانگونه که ما در بیانیه گام دوم می‌خوانیم: «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست.» البته این موضع باید مد نظر باشد که «بعضی در زمینه‌ مسائل تحولی می‌گویند «تغییر» اما تغییر به کجا مشخص نیست. صِرف تغییر یک ارزش محسوب نمی‌شود؛ تغییر به سمت بهتر شدن ارزش است، تحول به سمت سطح بالا رفتن ارزش است... احسن‌الحال به نظر ما همان تقویت خطوط اصلی انقلاب و روان شدن حرکت به سمت آرمان‌ها است؛ یعنی آرمان‌های انقلاب مثل عدالت، مثل استقلال، مثل اسلامی شدن جامعه.» در این صورت است که ان‌شاءالله جامعه به پیشرفت بزرگ دست می‌یابد. 🔸 : یعقوب ربیعی 🆔 @tahlil_shjr
(ع) علی نشناسی 🔶 علی(ع) کافر است... 🔶 امروز شنیدن این جمله که علی(ع) کافر است و باید توبه کند برای ما غیرقابل فهم می باشد.آن علی(ع) با آن سابقه و صفات چگونه می شود که کافر شود؟ 🔶 اما با کمال تعجب باید باور کنید که عده ای علی را بدلیل پذیرش داوری ابوموسی اشعری، کافر میدانستند و میگفتند باید توبه کنی تامجددا از تو تبعیت کنیم!!! کدام عده؟ 🔶 همانهایی که خودشان داوری ابوموسی نادان را به علی تحمیل کردند. علی هم که باشی، با جهل مردم اگر مبارزه نکنی، تو را کافر می خوانند. 🔶 اَصبغ بن نُباته می‌گوید: وقتی امیر مؤمنان(ع) نزد خوارج آمد و اندرزشان داده و از جنگ پرهیزشان داد، به آنان گفت: «چه عیبی در کارم می‌بینید؟! آیا من نخستین فردی نبودم که به خدا و پیامبرش ایمان آورد؟». 🔶 گفتند: چنین هستى؛ امّا تو در دین خدا، ابو موسى اشعرى را داور کردی! علی(ع) گفت: «به خدا سوگند، من آفریده‌اى را داور نساختم؛ بلکه تنها قرآن را داورى دادم. و اگر چنین نبود که در کار خود مغلوب گشته بودم و با اندیشه‌ام مخالفت می‌شد، هر آینه راضى نمی‌شدم که نبرد میان من و ستیزندگان با خدا، آرام گیرد تا کلمه خدا را به کُرسى نشانم و دین او را یارى سازم، هر چند کافران و نادانان نپسندند». شیخ صدوق، التوحید، ص 225 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
تحقق ١١٠ درصدی درآمدهای بودجه سال ۱۴۰۱/ رشد ٧١ درصدی پرداخت‌های عمرانی 🔶 براساس گزارش خزانه‌داری کل کشور، میزان درآمدهای دولت در قالب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به رقم ۱۵۴۷ هزار و ٢٠٩ میلیارد تومان رسیده است. 🔶 سقف بودجه عمومی کل کشور برای سال ۱۴۰۱ معادل ۱۴۰۹ هزار میلیارد و ۱۳۱ میلیارد تومان بود که به این ترتیب ۱۱۰ درصد از کل درآمدهای مصوب بودجه سال ۱۴۰۱ محقق شده است. واریزی به خزانه‌داری کل کشور در سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. 🔶 بزرگترین منبع درآمدی دولت در سال ۱۴۰۱ مالیات بوده است. میزان درآمدهای مالیاتی به ۴۷۰ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده تحقق ۱۰۳ درصدی رقم مصوب بودجه و رشد ۵۶ درصدی این پایه درآمدی نسبت به سال ۱۴۰۰ است. طبق این ارقام، ۳۰۳ درصد کل درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۱ از محل مالیات تامین شده است. همچنین درآمدهای گمرکی با ۱۴۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته ۵۹ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان شد. 🔶 درآمدهای دولت از محل سود سهام شرکت‌های دولتی و دو درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی به ۶۰ هزار و ۹۷ میلیارد تومان افزایش یافت که بیانگر تحقق ۱۷۷ درصدی درآمد مصوب بودجه از این ناحیه است. درآمد دولت از این محل ۴۲ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده است. درآمدهای واریزی به خزانه‌داری کل کشور از محل صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی، گاز و میعانات گازی در سال۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۴ درصد افزایش داشته است. 🔶 در بخش هزینه‌ها، خزانه‌داری کل کشور ۸۳۷ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان صرف حقوق و مزایای کارکنان دولت شده است. این رقم ۵ درصد بیشتر از رقم مصوب بودجه و ۳۶ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ است. 🔶 سایر پرداخت‌های هزینه‌ای هم ۲۷۷ هزار میلیارد تومان درج شده که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته و نسبت به رقم مصوب بودجه ۲۷ درصد بیشتر بوده است. 🔶 در حوزه اعتبارات عمرانی، رقم مصوب قانون بودجه ۲۶۰ هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان بود. در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۴۱ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی از حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شده است. این رقم ۷۱ درصد بیش از پرداخت‌های خزانه‌داری در سال ۱۴۰۰ است. بدین ترتیب ۹۳ درصد بودجه مصوب عمرانی در سال ۱۴۰۱ محقق شد است. 🆔 @tahlil_shjr