#مرزبندی_با_دشمن
#موشک_هایپرسونیک
#رژیم_صهیونیستی #یمن
#فلسطین #لبنان
✅ آغاز نبرد سرنوشتساز بین یمن و رژیم صهیونیستی
🔶 جنگندههای رژیم آپارتاید اسرائیل مناطقی از یمن را هدف حملات سنگین خود قرار دادند و بلافاصله انصارالله یمن نیز با هایپرسونیکهای خود به ۲ هدف حیاتی در قلب اراضی اشغالی حمله کرد؛ خبرهایی نیز از حمله موشکی به ناو هواپیمابر آمریکایی مخابره شده است. حالا این پرسش مطرح میشود که «آیا این آغاز همان جنگ سرنوشتساز بین یمن و رژیم اسرائیل است؟» شبکه تلویزیونی المسیره در گزارشی اعلام کرد که دو کارخانه مرکزی برق در صنعا بمباران شدهاند. این شبکه تلویزیونی همچنین از هدف حمله قرار گرفتن تأسیسات نفتی در رأس عیسی خبر داد.
🔶 رسانه صهیونیستیِ «جروزالمپست» به نقل از منبع آگاه گزارش داد که «اسرائیل پیش از حمله اخیر خود به یمن، آمریکا را مطلع کرده بود.» همزمان نخستوزیر رژیم صهیونیستی در توجیه اقدام این رژیم برای حمله به زیرساختهای انرژی و بنادر یمن مدعی شد: «حوثیها (انصارالله) در حال حمله به سراسر جهان هستند و آمریکا و دیگران این را بهخوبی درک میکنند.» نتانیاهو همچنین ادعا کرد: «حوثیها در حال یادگیری هستند و به سختی یاد خواهند گرفت که هر کسی که به اسرائیل حمله کند بهای بسیار سنگینی میپردازد.»
🔶 این ادعاهای نتانیاهو در شرایطی مطرح میشود که رسانه اسرائیلی با اشاره به اینکه مفهوم «بازدارندگی» در قاموس یمن جایی ندارد، از عدم آمادگی ارتش این رژیم برای جنگ در منطقهای دورتر خبر میدهد. «یوسی بهوشع»، تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، میگوید: روشن است که وضعیت با یمن از آرامش بسیار دور است. شرکای جنگ علیه یمنیها به اسرائیل هشدار دادند که واژه بازدارندگی در قاموس یمن جایی ندارد. او ادامه داد: «مشکل این است که ارتش اسرائیل بعد از ماهها جنگ در شمال، در موقعیت مناسبی برای جنگیدن گسترده در منطقهای بسیار دورتر از لبنان قرار ندارد.» مسئولان یمنی تأکید کردند حملات اخیر رژیم صهیونیستی به زیرساختهای شهری در صنعاء و الحدیده هرگز این کشور را از استمرار عملیات ارتش این کشور در حمایت از غزه منصرف نخواهد کرد. سخنگوی گردانهای شهید «عزالدین قسام» ضمن تبریک عملیات موشکی ارتش یمن به تلآویو، از صنعاء خواست تا حملات خود را تشدید کند.
🆔 @tahlil_shjr
#روابط_خارجی
#رژیم_صهیونیستی #آمریکا
#انرژی_هستهای #برجام
#تحریم
✅ بینتیجه، مثل گذشته!
🔶 آرشیو امنیت ملی آمریکا، به تازگی مجموعه جدیدی از اسناد محرمانه مربوط به برنامه هستهای رژیم صهیونی منتشر کرده است که نشان میدهد، کمیته اطلاعات انرژی اتمی در دسامبر 1960 صریحاً و بدون ابهام اعلام کرده است، رژیم غاصب صهیونی در دیمونا ساخت سلاح هستهای را آغاز کرده است و وقتی در اواخر دهۀ 1960 رژیم به آستانه تولید سلاح هستهای میرسد، یک توافق مخفی بین ایالات متحده و رژیم برای در نظر گرفتن آن به عنوان کشوری دارای سلاح هستهای غیر اعلامشده منعقد میشود! رژیمی که حالا با مجوز و صد البته کمک آمریکا کلاهکهای هستهای پر تعدادی دارد و حتی عضو آژانس انرژی نیست و برخی گزارشها نشان میدهد این رژیم از بمبهای هستهای ضعیف شده در جنگ غزه استفاده کرده و جهان و رسانهها و مجامع بینالمللی به سادگی از کنار آن میگذرند!
🔶 اما در مقابل در شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر پرونده هستهای ایران روی میز قرار گرفته است؛ ایرانی که به صراحت بارها اعلام کرده است هیچ قصدی برای ساخت سلاح هستهای ندارد؛ ایرانی که گستردهترین، طولانیترین و بیشترین دسترسیها را برای نظارت آژانس بینالمللی هستهای پذیرفته است؛ ایرانی که نه تنها عضو آژانس، انپیتی است؛ بلکه به صورت داوطلبانه بارها محدودیتهایی فراتر از آن را نیز پذیرفته و به اجرا گذاشته است؛ اما با این حال باز هم شاهد هستیم که آمریکاییها و اروپاییها با بهانه و بیبهانه تلاش میکنند مسیر دستیابی ایران به انرژی صلحآمیز هستهای را بگیرند و حتی به توافقی، مانند برجام که خود پای آن را امضا کردند، پایبند نیستند!
🔶 آمریکاییها نه تنها از برجام خارج شدند و با وضع تحریمهای یکجانبه کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه انداختند؛ بلکه امروز نیز پا را فراتر گذاشته و میخواهند مانع هرگونه فعالیتهای نظامی مشروع ایران نیز شوند، چنانکه «رابرت وود» نماینده آمریکا در شورای امنیت، در جلسه اخیر ضمن ادعای آمادگی آمریکا برای استفاده از تمام ظرفیتهای خود جهت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای، برنامههای موشکی و پهپادی ایران را نیز نگرانکننده خواند! اروپاییها نیز در این میان مانند همیشه پشت دست آمریکا بازی میکنند و تلاش میکنند از سازکارهای برجام که مدتهاست مرده، سوء استفاده کنند و به طور آشکار و پنهان ایران را به فعالسازی مکانیسم ماشه یا به عبارت سادهتر بازگشت تحریمهای بینالمللی ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تهدید میکنند!
🔶 تهدیدی که اگر چه در ظاهر بزرگ و نگرانکننده به نظر میرسد؛ اما در میدان واقعیت قطعاً شکست خواهد خورد، چنانکه «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل در جلسه ای میگوید: «اقدامات گذشته علیه ایران نتیجه عکس داشته و تلاش برای اعمال snapback نیز بینتیجه خواهد ماند.»
🆔 @tahlil_shjr
فلسفه حضور ایران در سوریه؛ از نبرد علیه فتنه داعش تا حفظ امنیت مردم.pdf
115.7K
#مرزبندی_با_دشمن
#رژیم_صهیونیستی #فلسطین
#مقاومت #امنیت
✅ فلسفه حضور ایران در سوریه؛ از نبرد علیه فتنه داعش تا حفظ امنیت مردم
🔶 داعش با عملیّاتهای پیدرپی و متربهمتر، هم در عراق و هم در سوریه برچیده شد؛ امّا در مورد سایر معارضین سوری، جمهوری اسلامی ایران سعی کرد که بین دولت و آنها وساطت کند بنای ریشهکنی آنها را نداشت. بعد از پایان قضیه داعش، دولت بشّاراسد به خاطر حضور ایرانیها تحت فشار شدیدی قرار داشت؛ هم از جانب عربها، هم اسرائیل، هم آمریکا. شانتاژ میکردند که ایران سوریه را فتح کرده است و مانند این حرفها! خب نتیجه این شد که تقریباً عمدهی قوای ما از آنجا برگشت.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: آقای دکتر علیاکبر احمدیان؛ دبیر شورای عالی امنیّت ملّی
🆔 @tahlil_shjr
#جهاد_تبیین
#حضرت_زهرا(س) #زن
#منطقه #رژیم_صهیونیستی
✅ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام. ۱۴۰۳/۱۰/۲
🔶 درباره حضرت فاطمه زهرا (س)
خداوند متعال دو زن را نمونه قرار داده برای همه آحاد بشر: زن فرعون و حضرت مریم. پیغمبر فرمودند که زهرای من از آن دو زن فضیلتش برتر و بالاتر است. هر کدام از این ویژگیهای حضرت فاطمه (س) الگو است:
📌قیام برای حق
📌شجاعت
📌صراحت
📌قوت استدلال
📌ایستادگی
👇پیغمبر این حرف را به سلمان گفتند:
✨دوستی فاطمه من صد جا به دردتان میخورد، یعنی صد جا بعد از مرحله این نشئه دنیوی
💢آسانترینش مرگ است و قبر
♦️فاطمه زهرا (س) به کسی محبت پیدا میکند که همان خصوصیات را در زندگی الگو قرار بدهد
◀️یکی از آن خصوصیات عبارت است از تبیین
🔶 درباره مسائل مربوط به مداحی و مداحان
«مداحی» پیروی از فاطمه زهرا است در تبیین
🔹تبیین مهمترین کار فاطمه زهرا (س) است
🔸تبیین مسائل روز یک وظیفه بسیار مهم است
🔸در روایت پیغمبر وارد شده است:
🔰«إن المؤمن يجاهد بسيفه و لسانه»
👌جهاد با زبان یکی از انواع مهم جهاد است
⭕️گاهی اوقات از جهاد با جان، هم تأثیرش هم اهمیتش بیشتر است
✅همه مداحان سرتاسر کشور مخاطب این سخن هستید: جهاد با زبان
◀️مداحی ترکیب چندین هنر است؛ هنرهای:
♦️صدا
♦️آهنگ
♦️شعر
♦️مدیریت جمعیت
♦️چهره به چهره شدن با مردم
❇️بنابراین مداحی یک رسانه تمام عیار است
💡چون یک رسانه است پس میتواند ابزار تبیین باشد
🚨امروز، شبههافکنی یکی از کارهای اساسی دشمن است
⚠️برنامهریزی میکنند
💵پول خرج میکنند برای اینکه ذهنیتها را منحرف کنند از حقیقت
⁉️چه کسی باید جواب بدهد؟
⁉️چه کسی بایستی این خطّ کج را مستقیم کند؟
⁉️چه کسی بایستی تبیین کند؟
❇️شما جزو کسانی هستید که میتوانید این کار بزرگ را انجام بدهید
📍اگر این حرکت مداحی شما
👌آگاهیبخش باشد
👌بعد امیدآفرین باشد
🔺یعنی مأیوسکننده نباشد، و هم حرکتدهنده باشد،
💎آن وقت یک کار اساسی و بزرگ را شما انجام دادهاید
◀️که با بسیاری از ابزارهای سخن گفتن و تبلیغ کردن، آن مقصود حاصل نمیشود
🛡میتوانید مبارزه کنید با
❌هراسافکنی دشمن
❌اختلافافکنی دشمن
❌یأسآفرینی دشمن
💪شما قوی هستید
📲او تبلیغ میکند ضعف شما را
🚨برای اینکه شما را بترساند
💪دست شما پُر است
📲او تبلیغ میکند که دست شما خالی است
🚨برای اینکه شما را مأیوس کند
🔶 نکاتی درباره مسائل منطقه
1️⃣گزافهگوییهای دشمنان پس از احساس پیروزی و پاسخ ملت ایران به مزدوران آمریکا
💢یک گروه اغتشاشگر با کمک دولتهای خارجی و نقشه آنها
⛔️توانستند از ضعفهای درونی کشور سوریه استفاده کنند و کشور را به بیثباتی بکشانند حالا آمریکاییها، رژیم صهیونیستی و کسانی که با اینها همراهند به خیال خودشان احساس پیروزی میکنند لذا حرف مفت میزنند
🔺یک عنصر آمریکایی: «هر کسی در ایران اغتشاش کند، ما کمکش میکنیم»
⏫احمقها بوی کباب شنیدهاند!
⚠️ملّت ایران هر کسی را که مزدوریِ آمریکا را در این زمینه قبول کند، در زیر گامهای محکم خود لگدمال خواهد کرد
2️⃣عدم پیروزی رژیم صهیونی در میدانهای مختلف
🎉عنصر صهیونی تظاهر به پیروزی میکند
⁉️شما کجا پیروز شدید؟
❎حزباللّه زنده است، مقاومت فلسطین زنده است، حماس زنده است، جهاد زنده است
⭕️بله، در سوریه جلوی شما باز بود. توانستید چند کیلومتر با تانک و ابزارهای نظامی جلو بیایید اما این پیروزی نیست. البتّه جوانهای غیورِ شجاعِ سوری هم بلاشک شما را از اینجا بیرون خواهند کرد.
3️⃣نیروی نیابتی نداشتن جمهوری اسلامی در منطقه
🎙در تبلیغات گوناگون میگویند که جمهوری اسلامی، نیروهای نیابتی خودش را در منطقه از دست داد؛ این هم یک غلط دیگر
💢جمهوری اسلامی نیروی نیابتی ندارد
👈ما اگر یک روزی بخواهیم اقدام بکنیم، احتیاج به نیروی نیابتی هم نداریم
❇️مردان شرافتمند باایمانی در یمن، عراق، لبنان، فلسطین و انشاءاللّه در آینده نزدیک در سوریه، حضور دارند و خواهند داشت، اینها دارند برای خودشان با ظلم، با جنایت، با رژیم منحوسِ تحمیلیِ صهیونیستی مبارزه میکنند؛
📌ما هم مبارزه میکنیم و انشاءالله این رژیم را از منطقه ازاله خواهیم کرد
❇️حزباللّه لبنان از دل اغتشاشات لبنان در دهه۶۰ بُروز کرد و سر برآورد
🔰از دل تهدیدها، فرصتها سر برمیآورند،
♦️اگر چنانچه ما
📌متوجّه باشیم
📌احساس مسئولیت کنیم، دنبال کنیم،
📌آنچه را در دل ما و بر زبان ما است، در هنگام عمل نشان بدهیم
✅«سر برآوردن یک مجموعه شرافتمند قوی» در سوریه هم اتّفاق خواهد افتاد. به لطف الهی، فردای منطقه از امروز منطقه بهتر خواهد بود.
🆔 @tahlil_shjr
#امید_به_آینده
#رسانه
#نقد #روشنگری
✅ یک ملاک ساده برای نقد و گلایه ها
🔶 این متن کوتاه برای کسانی است که هدف شان از نقد به معنای واقعی کلمه اصلاح است. هدفشان رشد کشور است. هدفشان حقیقتا خدمت به مردم است. واقعیت اینست که اگر نقد می کنیم تا دو قطبی دیو و دلبری انتخابات روی زمین نماند و ادامه یابد، خیلی این متن به کار نمی افتد. اگر قصد و غرضمان از گلایه ها، خنک شدن جگرمان است باز هم این متن ها بی ثمر است. یا اگر خدای نکرده نقدمان بساط دکانداری است و آدم جمع کردن و لایک گرفتن و هورا کشیدن و غیره که دیگر هیچ اندر هیچ.
🔶 خطاب این متن دلسوزان مردم و کشور هستند. کسانی که حقا و انصافا تلخی ها و زشتی ها و نقایص را می بینند و نمی توانند دم فرو بندند. حق هم همین است، سکوت نکنند و زبان به گلایه باز کنند. اما طبیعی است که برای این دسته خود گلایه و قلم گرفتن هدف نیست و غرض نهائی تغییر و اصلاح است. با این توصیف یک سوال کلیدی وجود دارد و آن اینکه کدام نقد سازنده است؟ آیا با این دست گلایه ها کار کشور جلو می رود؟ سودش به جیب مردم می رود؟ برای انقلاب مفید است؟ خلاصه بااین دست نقدها اخلاق و عدالت و عقلانیت رعایت می شود؟
🔶 معیار ساده اینست؛ وقتی نقطه پایانی نقد و گلایه تان را گذاشتید، به حال مخاطب نگاه کنید. این روزها با وجود رسانه های اجتماعی خیلی فهمیدن حس و حال مخاطب بعد از خواندن یک متن یا دیدن یک عکس سخت نیست. از واکنش مخاطب در نظرات تا ابراز احساسات و تکرار متن های مشابه تا چه و چه. نگاه کنیم ببینیم اثر متن ما در مخاطب چیست؟
🔶 کدام اثر؟ به واقع چه اثری را باید در مخاطب رصد کنیم؟ پاسخ روشن است: امید. امید به حرکت. امید به اصلاح. امید به تغییر. اگر مخاطب بعد نقد ما احساس کرد که در حال حرکتیم و تغییر میسر است یعنی دقیق نوشتیم. اما اگر حس ناامیدی داشت و از راه طی شده پشیمان شد و به ساز و کارهای انقلاب مثل مردمسالاری بدبین شد یعنی خطا کردیم.
🔶 ناامیدی زمانی ایجاد می شود که مخاطب بعد از نقد کردن احساس کند نقدشونده، دیو است. اهریمن است. شیطان است. فاسد و خائن است. ناکارامد محض است و هیچ. چک کنیم ببینیم کدام مدل نقد ها با مخاطب چنین می کند. مسخره کردن، تحقیر کردن، موضوعات کوچک را بزرگ کردن، موضوعات اصلی را ندیدن، مشکلات و موانع را به حساب نیاوردن، مشکلات پیچیده را ساده تحلیل کردن، موفقیت ها را به هیچ گرفتن، حرکت های رو به جلو را در نظر نگرفتن، توان آدم ها را ندیدن و راه حل منطقی نداشتن و غیره ثمره اش می شود ناامیدی. میشود یاس و کینه و حقد و لجاجت و عصبانیت.
🔶 مهم نیست چه کسی سرکار باشد؛ با هرکس چنین کنیم نتیجه اش یک کلام است: بن بست؛ و خیانتی از این بالاتر نیست. ظلم اکبر همین است و لاغیر. کشور در شرایطی است که نیاز به حرکت دارد. مردم نیز بین این و آن فرق نمی گذارند. همه یک دست حاکمیت هستند. این روزها فقط و فقط باید تلاش کرد و کشور را جلو ببریم. مشکلات را رفع کنیم و بار روی دوش مردم را کمتر سازیم. به مدد الهی.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی
#منطقه
✅ اصل و فرع سفر قاهره
🔶 نحوه مواجهه منتقدین و یا حتی مخالفان دولتها در ادوار گوناگون یکی از مهمترین مباحث سیاسی کشور محسوب میشود. وقتی دولتی شکل میگیرد، جریان سیاسی که دولت از آن پایگاه برخواسته رویکرد حمایت حداکثری نزدیک به کامل را در پیش میگیرد. از آن سو جریان سیاسی منتقد نیز از دریچه مخالفت با سیاستها و اقدامات دولت مستقر فعالیتهای سیاسی خود را طراحی میکند. این وضعیت تا اینجا امری طبیعی و گاه لازم و اجتنابناپذیر نیز به حساب میآید. قاعده مرسوم و معمول در نظامهای سیاسی دنیا نیز چیزی غیر از این نیست.
🔶 اما گاه موضوعاتی پدید میآید که دیگر سطح آن جناحی و تاکتیکی نیست؛ مسائلی که یقینا باید از زاویه منافع ملی و مصالح اسلامی به آن نگریست. در اینجا آنچه اهمیت دارد تفکیک بین امر جناحی و منفعت ملی است. به عنوان مثال حضور رئیس جمهور در قاهره به منظور شرکت و سخنرانی در اجلاس سران گروه دی ۸ که به نمایندگی از ملت ایران در این رخداد مهم سیاسی شرکت میکند، ضرورت دارد از زاویه کلان و راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این انتظار خاصه از سوی دلسوزان و یاران دغدغه مند انقلاب اسلامی بیش از سایرین انتظار میرود. در این زمینه توجه به سه نکته حائز اهمیت است:
1⃣ هشت کشور در حال توسعه اسلامی یعنی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نيجريه اعضای این گروه هستند. با جمعیتی بیشتر از ۱/۲ میلیارد نفر، این هشت کشور نماینده جمعیت ۶۰ درصد مسلمانان جهان و ۱۳ درصد کل جمعیت جهان را تشکیل میدهد. اجلاس سران که هر دو سال یکبار تشکیل میشود دارای بالاترین سطح اختیارات است و از رؤسای هر کشور عضو تشکیل میشود. این اجلاس تحت تأثیر تحولات منطقه خاصه مسائل سوریه از اهمیت خاصی برخوردار بود. این اصل و متن سفر قاهره محسوب میشود.
2⃣ انتظار این است که مسؤلان کشور و خاصه رئیسجمهور در مجامع سیاسی و بینالمللی بر اساس چارچوب ها و پروتکلهای از پیش معین شده صورت گیرد. فرض ما در این جا آن هست که سهو در رفتار صورت گرفته نه آنکه اقدامی از سر عقیده انجام شده؛ اما به هر ترتیب سخن اصلی آن است که مدیران ارشد نظام چون کمترین و سادهترین اظهارات و رفتارهای آنان بازتابهای وسیع بینالمللی دارد، باید در بیان "سخنان و رفتارها" که دیگران آن را "مواضع دولت یا نظام" تلقی میکنند، به صورت دقیق و سنجیده عمل کنند.
3⃣ نکته سوم از منظر سواد رسانه قابل فهم و درک است. وقتی مسؤلان نظام به هر علتی نکتهای بیان کردند و یا اقدامی از طرف آنان سر زد که منطبق بر منافع و مصالح کشور نیست، اما خودشان و تیم همکار آنان متوجه خطای صورت گرفته شدند باید خط اصلاح و تصحیح را در فضای رسانهای دنبال کرد. اصرار منتقدین بر خطای ناخواستهای که صورت گرفته و تمرکز فشارهای سیاسی بر روی رئیسجمهور، بیتردید به حال منافع ملی کشور مضر است و پیامدهای هزینهساز به همراه خواهد داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای عزیز غضنفری؛ کارشناس مسائل سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#رسانه
#دشمن_شناسی #منطقه
#مقاومت #سوریه
#رژیم_صهیونیستی
✅ دروغهای بزک شده
🔶 این روزها و همزمان با تحولات سوریه شاهد آن هستیم که رسانههای مغرض و طرفدار استکبار و صهیونیسم جهانی سعی در وارونه نمودن حقایق موجود در سوریهی پس از اسد مینمایند که متأسفانه تعداد قابل توجهی از مخاطبان در فضای مجازی خبرها و پستهای این رسانهها را لایک و تایید میکنند! در حالی که حقایق چیز دیگری را حکایت میکند که به چند مورد آن به شرح ذیل اشاره میشود:
1⃣ تخریب چهره بشار اسد و معرفی او به عنوان دیکتاتوری که برمردم جو خفقان توام با ظلم و ستم را حاکم نموده است! که نمونه آن را در پمپاژ خبری زندان صیدنایا در رسانههای جهان شاهد هستیم که با بزرگنمایی، سعی در مخوف نشان دادن این زندان را دارند. البته با توجه به نوع نظام در سوریه و عدم اصلاحات سیاسی مورد انتظار از سوی اسد، منجر به نارضایتی مردم گردید که صحبتها در این زمینه مفصل است ولی این نوع جوسازیهای خبری نیز به دور از اغراق و سیاهنمایی نمیباشد.
2⃣ برجستهسازی خبر تزریق پول های فراوان از سوی تحریر الشام و ابومحمد الجولانی به جامعه، تا نشان بدهند که مردم سوریه پس از سقوط حکومت اسد، زندگی بهتری دارند در حالی که در صحنه، حقیقت چیز دیگری را حکایت میکند و مردم این روزها زندگی سختتری دارند. تورم و گرانی افسار گسیختهای بر اقتصاد سوریه حاکم است که نمونه آن هفت برابر شدن قیمت هر قرص نان یعنی چیزی در حدود یک دلار!
3⃣ تلاش در موجه نشان دادن چهره الجولانی به عنوان فردی صلح طلب و مانور دادن بر تغییر چهره این فرد اعم از کوتاه شدن ریش و موی سر و با توجه به اینکه قبلاً سابقه عضویت در داعش و القاعده را داشته است الان بجای الجولانی با اسم اصلی احمد الشرع از او یاد میکنند و تلاش دارند وی و تحریرالشام را افرادی صلح طلب و بیخطر معرفی نمایند در حالیکه در مناطق مختلف سوریه خبرها حاکی از ظلم این گروه به مردم و آزار و اذیت آنها و همچنین کشتار بیمورد افراد در خیابانها و تخریب قبور شیعیان و مسیحیان میباشد و نیز آواره شدن شیعیان در مرز سوریه و لبنان که وضعیت خوبی هم ندارند.
4⃣ نشان دادن سوریه الجولانی به عنوان سوریه بیخطر برای اسرائیل و اینکه الجولانی بارها اعلام نمود که با رژیم صهیونسیتی سر جنگ ندارد. البته در این زمینه رسانهها اشارهای هم میکنند به اینکه در گذشته زمانی که تحریرالشام در سوریه با حکومت بشاراسد در حال جنگ بود زخمیهای آنها توسط بیمارستان های صحرایی رژیم صهیونسیتی مداوا می شدند. حالا در عمل میبینیم که اسرائیل بیش از ۵۰۰ بار حملات هوایی را برای از بین بردن سیستمهای نظامی و پدافندی این سوریه بیخطر انجام میدهد و مناطقی همچون قنیطره و جبل الشیخ را نیز اشغال نموده است ولی این رسانهها کمتر به آن میپردازند.
5⃣ بخش دیگری از تمرکز این رسانهها معطوف است به اینکه جبهه مقاومت در منطقه ضعیف شده و ایران هم ایران سابق نیست و اینکه این جبهه عملاً زمینگیر شده است. در حالیکه به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، واقعه سوریه میتواند منجر به تقویت مقاومت و افزایش گستره آن در منطقه گردد. مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) نیز اخیراً در دیدار با اقشار مختلف مردم فرمودند: «جبهه مقاومت این است هرچه فشار بیاورید محکمتر میشود، هرچه جنایت کنید، پرانگیزهتر میشود. هرچه با آنها بجنگید، گستردهتر میشود و من به شما عرض میکنم به حول قوه الهی گستره مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت...».
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن صیاد قنبری
🆔 @tahlil_shjr
#جهاد_تبیین
#زن #حضرت_زهرا(س)
#تحریف #روشنگری
✅ زنانهترین جهاد
🔶 بایستی تبیینِ ایجابی را در جامعه منتشر کنیم. دال مرکزی بیانات دیروز رهبری در دیدار با مداحان این بود که امروز خط مقدم جنگ، جهاد تبیین است. از هر طرف بروی و با هر زاویهٔ نگاهی که نگاه کنی، باز هم اولویت جهاد تبیین است. اینهمه تأکید رهبر انقلاب بر تبیین حاکی از اهمیت و اولویت آن است. چطور در جنگ نظامی انتظار ما از نیروهای مسلح آمادگی کامل و اقدام بهموقع و ضربهٔ سهمگین به دشمن است، اما حالا انتظار از همهٔ ما آمادگی کامل و اقدام بهموقع و درست و ضربهٔ سهمگین به دشمن در جهاد تبیین است. آنکس که خود را در رزمگاه جهاد تبیین نمیبیند، یا آنکه در مسیر آمادگی کامل برای این جهاد حرکت نمیکند، یا دشمن را نمیشناسد، یا بیعرضه است، یا غافل است، یا ضعیفالایمان است و یا همهٔ اینها. این جهاد زن و مرد ندارد بلکه اتفاقا زنانهترین جهاد است. مگر بارها نفرمود مهمترین کار فاطمهٔ زهرا علیهاالسلام تبیین بوده است؟ هیچ جهادی به اندازهٔ جهاد تبیین زنانه نیست.
🔶 بایستی همه به میدان بیاییم. بایستی تبیین ایجابی ما قبل از تحریف سلبی دشمن در جامعه منتشر شود. نبایستی صرفا به دنبال پاسخ باشیم، بلکه باید تبیینِ رو به جلو داشته باشیم. از بس حرف حق خودمان را درست و بهموقع نگفتهایم، حالا بهراحتی هر چرند و مزخرفی از زبان دشمن، جای خودش را باز میکند. واقعا برای تبیین باید قیام کرد.
🔸 #به_قلم_اساتید: حجت الاسلام اسماعیل فخریان
🆔 @tahlil_shjr
#امید_به_آینده
#جهاد_تبیین
#جنگ_شناختی
#دشمن_شناسی
✅ فرمان جهاد علیه مثلث شوم
🔶 رهبرانقلاب یک نکته راهبردی و البته امیدآفرین به ستایشگران اهل بیت فرمودند: اینکه جهاد زبان در مواردی مهمتر از جهاد جان است...مثل جهاد این روزهای ما که جهاد تبیین است. تا اینجا اهمیت مساله. اما یک نکته لطیف هم فرمودند که قابل گذشتن نیست. اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها به کسی محبت پیدا می کنند که اهل جهاد تبیین باشند چرا که مهمترین خصوصیت آن بانوی فداکار و مظلوم تبیین بوده است.
🔶 مهمترین ماموریت جهاد تبیین برای این روزها، جهاد علیه مثلت شوم است. مثلث شوم چیست؟ فرمودند سه گانه "هراس افکنی، اختلاف افکنی و یاس آفرینی" مثلث اهداف ضداسلامی –ضدایرانی دشمن است و باید با منطق دلنشین "شجاعت و آگاهی و ایستادگی" را به مردم منتقل کرد. اما چرا این مثلث؟ امروز جنگ اصلی در ساحت ذهن است. ذهن ها تسخیر شود، دشمن بر زمین و زمان مسلط می شوند. کما اینکه تروریست های وابسته به محور تل آویو-واشنگتن در سوریه، اول بر ذهن ها مسلط شدند و بعد میدان.
🔶 اساسا جنگ شناختی با این هدف است که با تحریک ذهن و قلب، اراده افراد را به زنجیر بکشد. اینجاست که فرد مسخ شده ناخواسته مثل عروسکی دست ساز اجیر می شود. اما چرا هراس افکنی؟ نقش هراس افکنی در جنگ های روانی بسیار حساس است. مهمترین نقش هراس افکنی اینست که قدرت تفکر واستدلال فرد را مختل می کند. به اصطلاح فرد دچار کپ کردن محاسباتی می شود. توجه شود که مهم نیست فرد چطور فکر می کند و چه تحلیلی از صحنه نبرد دارد، مهم اینست که بترسد. اگر بترسد حتی به داشته های خودش نیز فکر نمی کند.
🔶 مثل اخبار جعلی حمله نظامی به تاسیسات هسته ای و یا ضعف ایران در مقاومت نظامی. یا ادعای نفوذ در سیستم دفاعی و یا برجسته سازی عملیات های خرابکارانه کوچک. در نهایت؛ هراس افکنی باعث میشود قدرت یک جامعه دچار مرگ عصبی شود. فرد یا جامعه قدرت دارد اما توان کنترل و بهره گیری از قدرت را ندارد. اما چرا اختلاف افکنی؟ اختلاف افکنی اصل قدرت را مختل می کند. در سوره انفال 46 می فرماید " وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفشَلُوا." یعنی تنازع کردید، فشل می شوید. سست می شوید و در ادامه می فرماید" وَ تَذهَبَ رِیحُکُم" و عزتتان از بین می رود. رهبر انقلاب سال 1401 در دیدار با مسئولین نظام با اشاره به این آیه با تاکید معناداری می فرمایند اگر اختلاف آمد "قهرا خاک نشین می شوید. قهرا ذلیل می شوید. قهرا وسیله تسلط دیگران را بر خودتان فراهم کرده اید"
🔶 مثل تقابل دولت با حاکمیت یا استعفای رئیس جمهور یا انگشت اتهام سمت فرماندهان نظامی گرفتن و مواردی از این دست. در نهایت؛ اختلاف افکنی، قدرت یک جامعه را از درون متلاشی می کند و قوای جامعه در مواجهه با یکدیگر دچار فرسایش می شود. اما چرا یاس آفرینی؟ یاس آفرینی نیز قدرت شکن است. احساس بن بست یک اثر بسیار کلیدی دارد و آنهم نشستن است. فرد ناامید در نقطه پیروزی، شکست را می پذیرد. یاس آفرینی باعث میشود اساسا قدرت دیده نشود. حرکت و تلاش مورد اعتنا قرار نگیرد. دشمن بزرگنمائی شود و امید از اصلاح رخت ببندد.
🔶 مثل بی ارزش نشان دادن موفقیت های علمی و نظامی و کوچک شمردن نقش ایران در معادلات بین المللی و بزرگنمایی مشکلات اقتصادی و غیره. در نهایت؛ اساسا با یاس آفرینی قدرت دیده نمی شود که بخواهد استفاده شود. فرد یا جامعه دچار وارونه نمایی می شود و شکست را همان ابتدا می پذیرد و اما نکته آخر؛ سهم دشمن که روشن است. ذاتش بر خباثت است. سهم دنیاطلبان و غربزده های داخلی نیز روشن است. اساسا موجود اند به القای دشمن. سهم مرجفون نیز روشن است. اساسا موجود اند به اغوای دشمن. اما امان از آنها که نیت شان خیر است اما ثمره عمل شان تثبیت همین مثلث شوم است. خلاصه اینکه ماموریت امروز جهاد تبیین، روشنگری علیه این مثلث شوم است.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#مرزبندی_با_دشمن
#حقوق_بشر #آمریکا
#رژیم_صهیونیستی #سوریه
#تروریسم #فلسطین
✅ نقض آشکار حاکمیت سوریه توسط رژیم صهیونیستی و حقوق بینالملل
🔰 قسمت اول
🔶 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اخیر اقشار مختلف مردم، حوادث اخیر سوریه را محصول مشترک یک نقشه آمریکایی و صهیونیستی دانستند و سکوت آمریکا و دولتهای اروپایی در مقابل تجاوز زمینی رژیم صهیونی به خاک سوریه را یکی از قرائن این طراحی مشترک خواندند: «چرا رژیم صهیونیستی و آمریکا در این قضیّه وارد شدند و شدند یک طرف جنگ و شروع کردند کشور را بمباران کردن؟ سیصد چهارصد نقطه را بمباران کردن چیز کوچکی نیست. رژیم صهیونیستی، علاوهی بر این [کار]، سرزمینهای سوریه را تصرّف کرد؛ تانکهای او تا نزدیک دمشق آمدند. منطقهی جولان که متعلّق به دمشق بود، سالها دستشان بود، حالا شروع کردند مناطق دیگر را هم گرفتن. آمریکا و اروپا و دولتهایی که روی این چیزها در سایر کشورهای دنیا حسّاسند، روی یک متر و ده مترش حسّاسند، نهفقط سکوت میکنند و اعتراض نمیکنند، بلکه کمک هم میکنند. کار، کار آنها است.» ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
🔶 حاکمیت کشورها از نگاه حقوق بینالملل همچنان یک رکن اساسی است و لذا بند ۱ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد، همه کشورها را صرفنظر از نظام سیاسی، قدرت اقتصادی یا ثبات داخلی آنها، واجد جایگاه حقوقی متمایز در جامعه بینالملل میداند. این اصل تضمینی است بر اینکه حاکمیت هیچ کشوری علیرغم همه چالشهای داخلی، نمیتواند تحت اراده خودسرانه کشوری دیگر قرار گیرد و فقدان دولت مرکزی در کنترل، حفظ و اداره کشور خدشهای به حاکمیت کشور مربوطه و وضعیت حقوقی محافظت شده از آن در نظام بینالمللی وارد نمیسازد.
🔶 در واقع حقوق بینالملل، معیار و مؤلفههای قانونی برای به رسمیت شناختن کشور را طی کنوانسیون ۱۹۳۳ مونته ویدئو تعیین کرده است که به موجب آن شرط تشکیل و به رسمیت دانستن حاکمیت کشور مطابق ماده ۱ کنوانسیون و رویه دولتها داشتن سرزمین مشخص، جمعیت، حکومت و توانایی برقراری ارتباط با سایر دولتها بوده است. اما این مکانیسم تنها ناظر بر وضعیت تأسیس کشور و به رسمیت شناختن آن خواهد بود و موضوع تداوم حاکمیت یک کشور پس از وقوع تغییرات جدی در نظام سیاسی یا ثبات داخلی آن، موضوعی نیست که بتواند حاکمیت یک کشور مستقل (پس از تشکیل) و استمرار آن را با تشکیک مواجه سازد.
🔶 بنابراین حسب عقیده حقوقدانان بینالمللی، حاکمیت یک کشور با تغییرات اساسی در قلمرو جمعیت یا قدرت مرکزی مضمحل نمیگردد و این قاعده با ابتنای بر اصل دوام حاکمیت دولت، به حفظ ساختار دولتمدار جامعه بینالملل و تداوم آن انجامیده است تا صلح و امنیت بینالمللی در پرتو بقای جوامع دولتی و برابری حاکمیتها تحقق یابد. اکنون نتیجه منطقی وجود و استمرار حاکمیت کشور در فقدان دولت مرکزی، حفظ تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشور مربوطه است که امکان توسل به زور علیه آن و مداخله در امور داخلی کشور مزبور را صراحتاً مطابق بندهای ۴ و ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد ممنوع خواهد ساخت.
🔶 بر این اساس حاکمیت بینالمللی کشور سوریه در شرایط فعلی که فاقد قدرت مرکزی کارآمد و مؤثر است، همچنان از سوریه در برابر هر نوع تجاوز مسلحانه و توسل به زور محافظت میکند و این مهم نمیتواند توسط تابع دیگری در نظام بینالملل نقض گردد. هر اندیشهای در جهت تضعیف حاکمیت کشور که منتج به تجاوز مسلحانه و توسل به زور علیه آن شود، باطل است و قابل توجیه نخواهد بود. کما اینکه رویه جامعه بینالملل، خود مؤید این نظریه بوده و مبتنی بر اصل منع مداخله و منع توسل به زور، اجازه تجاوز مسلحانه را به هیچ دولتی نداده است.
🔶 بنابر استدلال فوق هر گونه مداخله نظامی در کشورهای فاقد قدرت مرکزی، صرفاً به موجب تصمیمات شورای امنیت ملل متحد و در چارچوب اقدامات فصل هفت منشور قابل تصور خواهد بود. مداخلات قهری صورت گرفته در کشورهایی که همچون سوریه فاقد دولت مرکزی بوده و بعضاً توسط سایر کشورها و سازمانهای بینالمللی به عنوان «دولت شکستخورده» شناخته شدهاند، صرفاً با قطعنامههای تحت فصل هفت شورای امنیت به وقوع پیوسته است که از جمله آن میتوان به عملیات سازمان ملل متحد در سومالی طی قطعنامه ۷۹۴ شورای امنیت، مأموریت سازمان ملل در لیبریا وفق قطعنامه ۱۵۰۹ و یا مأموریت سازمان ملل در سیرالئون به موجب قطعنامه ۱۲۷۰ شورای امنیت اشاره داشت.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو حقوقدان شورای نگهبان
🆔 @tahlil_shjr
شجر
#مرزبندی_با_دشمن #حقوق_بشر #آمریکا #رژیم_صهیونیستی #سوریه #تروریسم #فلسطین ✅ نقض آشکار حاکمیت س
#مرزبندی_با_دشمن
#حقوق_بشر #آمریکا
#رژیم_صهیونیستی #سوریه
#تروریسم #فلسطین
✅ نقض آشکار حاکمیت سوریه توسط رژیم صهیونیستی و حقوق بینالملل
🔰 قسمت دوم
🔶 تمام این موارد نشان میدهد جامعه بینالمللی و شورای امنیت، همچنان حق حاکمیت بینالمللی دولت شکستخورده را در حفظ تمامیت ارضی خود و مصون بودن از تجاوز مسلحانه سایر دولتها محترم میشمارند و این کشورها را مشمول بهرهمندی از حقوق مقرر در بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد میدانند. افزون بر آن بسیاری از قطعنامههای فصل هفت شورای امنیت، ضمن تائید عدم حضور دولت مرکزی در قلمرو قدرت، صراحتاً حق کشورها بر حاکمیت و تمامیت ارضی را مورد تائید قرار دادهاند. به عنوان مثال قطعنامه ۸۹۷ شورای امنیت راجع به عملیات ملل متحد در سومالی (موسوم به UNOSOM II)، ضمن تائید فقدان دولت مرکزی در سومالی، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سومالی را مطابق با منشور ملل متحد مورد تأکید خود قرار میدهد.
🔶 به عبارت دیگر استناد شورای امنیت به قطعنامههای فصل هفت، خود مؤید بهرهمندی دولتهای فاقد دولت مؤثر از مزایای بندهای ۴ و ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد است که چنانچه جز این بود، صدور چنین قطعنامههایی تحت فصل هفت منشور ملل متحد اساساً بیمعنا و خالی از فایده میبود. حتی فراتر از آن در بسیاری از قطعنامههای فصل هفت، شورای امنیت شرط رضایت کشور موردنظر نسبت به انجام عملیات ملل متحد را بایسته و ضروری قید میکند تا امارهای دیگر بر حفظ و تداوم حاکمیت بینالمللی کشور مزبور در نظام بینالملل باشد. مشروح مذاکرات صورت گرفته در تصویب قطعنامه ۱۸۵۱ شورای امنیت نشان میدهد کشورهایی از جمله بریتانیا، چین، روسیه و آلمان، ضمن تأکید بر حاکمیت سومالی، شرط رضایت دولت انتقالی این کشور برای اجازه به عملیات خارجی در خاک سومالی را ضرور دانستهاند.
🔶 بدین اساس تأکیدهای مکرر شورای امنیت و رویه دولتها بر تداوم حاکمیت بینالمللی دولتهای شکستخورده و ضرورت رضایت آنان برای هرنوع مداخله نظامی در کنار مجوز فصل هفتم منشور، نشان از نهی هرگونه تجاوز و مداخله مسلحانه علیه اینگونه کشورها توسط سایر تابعان بینالمللی است که اکنون تجاوزات گسترده رژیم صهیونیستی در سوریه طی روزهای گذشته و اشغال آن، به وضوح گویای نقض تمامیت ارضی سوریه و تخلف فاحش از قواعد پذیرفتهشده حقوق بینالمللی است. رژیم صهیونیستی در حالی تجاوز به سوریه را با توجیه خلع سلاح پیشگیرانه انجام میدهد که به اذعان بن سائول، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در زمینه ارتقای حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، هیچ مبنای پذیرفتهشده حقوقی مطابق قواعد بینالمللی برای خلع سلاح پیشگیرانه وجود نداشته و این یک بدعت آشکار توسط رژیم صهیونیستی در نادیده انگاشتن بنیانهای اساسی حقوق بینالملل است که بیش از یک دهه توسط این رژیم در سوریه ادامه داشته است.
🔶 تجاوزات رژیم صهیونیستی در گسترش اشغال غیرقانونی سرزمینهای سوریه که با نقض توافق ۱۹۷۴ خود با سوریه همراه بوده است، بخشی از الگوی گستردهتر این رژیم در اشغال غیرقانونی سرزمینهای فلسطین و لبنان است که نشاندهنده بیاعتنایی آشکار به اصول حقوق بینالملل، حقوق بشر و تصمیمات مراجع بینالمللی همچون سازمان ملل متحد و دیوان بینالمللی دادگستری است. رژیم صهیونیستی با وجود رأی مشورتی صریح دیوان بینالمللی دادگستری در خاتمه دادن به اشغال سرزمینهای فلسطین، به رویکرد طغیانگر و سرکشانه خود اکنون در سوریه ادامه میدهد؛ چراکه اطمینان دارد در زیر چتر حمایت آمریکا مصون از هرگونه مجازات و پاسخگویی است. رژیم صهیونیستی در پی جنگ ۱۹۶۷، بیشتر بلندیهای جولان را تحت اشغال خود درآورد و در اقدامی غیرقانونی و مغایر با اصول پذیرفتهشده جهانی، این سرزمینها را به خود ملحق ساخت؛ اقدامی که هیچگاه از سوی جامعه بینالملل به رسمیت شناخته نشد و همچنان به عنوان نقض آشکار حقوق بینالملل شناخته میشود.
🔶 حاکمیت و تمامیت ارضی، از ارکان بنیادین و اساسی در ساختار حقوق بینالملل به شمار میآیند که پایه ها و چارچوبهای این نظام حقوقی را شکل میدهند و نه بر اساس اراده یا تفاسیر برخی دولتها، بلکه بر اساس اجماع یک جامعه بینالمللی قوام یافته است. از این رو باید تاکید شود که رژیم صهیونیستی یا آمریکا نمیتوانند با بازتعریف آن، خللی در مفاهیم و آثار مهم برآمده از آن ایجاد نمایند. حاکمیت سوریه، مانند لبنان، فلسطین و هر کشور دیگری در منطقه، مصون از هرگونه تعرض، تجاوز و اشغال است که هرگونه تلاش برای تهدید یا تغییر تمامیت ارضی و یا تخریب زیر ساختهای کشور سوریه توسط رژیم اشغالگر صهیونیست اکیداً ممنوع بوده و موجب مسئولیت بینالمللی این کشور و کشورهای حامی خواهد بود.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای دکتر عباسعلی کدخدایی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو حقوقدان شورای نگهبان
🆔 @tahlil_shjr
#کنشگری_اجتماعی
#بصیرت #تحول_حوزه
#شناخت_اجتماعی
✅ اگر جامعه را نمیشناسیم وارد نشویم
🔶 جامعه پدیدهای بسیار پیچیده و چندلایهای است که حضور و مشارکت در آن نیازمند شناخت عمیق اجتماعی و ادراک ساحتهای متنوع و متکثر آن است و این جز با مطالعات فراوان کتب «حکمت عملی»، «فلسفه تاریخ» و «جامعهشناسی» ممکن نیست.
بدون «معرفت اجتماعی» عمیق و دقیق، کنشگریهای اجتماعی فاقد پشتوانه معرفتی و آگاهیهای افقگشا و راهبردی است و محکوم به شکست و سرخوردگی است.
🔶 شناخت ماهیت، قوانین و بایستههای «کنشاجتماعی»، «نظم اجتماعی»، «تغییر اجتماعی»، «ساختارها و هنجارها»، «رقابتها و تضادها» و دهها مسئله دیگر شرط حضور و مشارکت سازنده در جامعهی پیچیده و چند لایه و ساختارمند است. شهید مطهری مطالعه اینگونه امور را توجیه واجبات علما، فضلا و طلاب میداند. (ر.ک: جامعه و تاریخ در قرآن ص ۲۲۱ (در اینجا ببینید) و امام خمینی این امور را از شرایط اجتهاد در عصر جدید معرفی میکند.
🔶 «زمان و مكان دو عنصر تعیین كننده در اجتهادند. ... مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست كه مرجع و مجتهدش بگوید من در مسایل سیاسی اظهارنظر نمیكنم. آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از كیفیت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیكته شدهی آنان و درك موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایهداری و كمونیزم كه در حقیقت استراتژی حكومت بر جهان را ترسیم میكنند، از ویژگیهای یك مجتهد جامع است.
🔶 یك مجتهد باید زیركی و هوش و فراست هدایت یك جامعهی بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد وعلاوه بر خلوص و تقوا و زهدی كه در خور شأن مجتهد است، واقعاً مدیر و مدبّر باشد. حكومت در نظر مجتهد واقعی فلسفهی عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است؛ حكومت نشان دهندهی جنبهی عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است؛ فقه تئوری واقعی و كامل ادارهی انسان و اجتماع از گهواره تا گور است.» (منشور روحانیت/ صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۸۹)
🔶 برخی از طلاب و روحانیون دغدغهمند که با انگیزههای کار تبیینی و جهادی وارد عرصههای اجتماعی میشوند و حتی به تهران و شهرهای دیگر، هجرت میکنند تا بتوانند نقش آفرین باشند اما پس از مدتی که با مشکلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه میشوند و کمبودها و بیعدالتیها را نزدیک مشاهده میکنند بهتدریج از اصلاح اجتماعی ناامید میشوند و عموما رویکردشان نسبت به وضع موجود، رادیکال، تضادگرایانه و ساختارشکنانه میشود و چون با مقاومت ساختارها و قوانین روبرو میشوند محیط را آماده ساختارشکنی و تغییرات بنیادی نمیبینند با ناامیدی از تغییر و سرخوردگی از جامعه و نظام، به قم بر میگردند و مشغول درس و بحث میشوند.
🔶 این اتفاق محصول نشناختن جامعه و پیچیدگیهای آن و مقاومت ساختارها و تضاد منافع گروها و سازمانها است که خود معلول نبود «شناخت اجتماعی» در فرایند آموزشی و مطالعات طلاب و روحانیون است. این نکته را باید بدانیم که جامعه تغییرات گستردهای کرده است. کنشگران مختلفی در جامعه حضور دارند. ساختارهای بسیار متصلب و آهنین در رفتارهای انسانی و تعاملات اجتماعی به وجود آمده است که متاسفانه تابع منافع شخصی افراد و قبیلهگرایی سیاسی است و چندان هماهنگ با اصول اخلاق انسانی و شریعت اسلامی نیست. به راحتی و به نحو دستوری هم نمیتوان آنها را تغییر داد.
🔶 مواجهه بااین پدیده بسیار پیچیده و متصلب درعصر انفجار اطلاعات و غلبهی شبکههای اجتماعی بادانشهای سنتی ما حوزویان - علیرغم اهمیت و ضرورت آنها- اصلا ممکن نیست وبه جهات مختلفی نتیجه معکوس میدهد. چون در متن دانشهای سنتی مااعم از فقه واصول، فلسفه وکلام، اخلاق وعرفان، ذهنیتی میانفردی، کوتاهمدت و ناظر به صواب و عقاب صرفا اخروی حاکم است و رویکردهای کلان اجتماعی، سازمانی وحکومتی اصلا لحاظ نشده است.
🔶 در حالیکه، بخش زیادی از آیات قرآن کریم، سیره و روایات معصومین (علیهمالسلام) ناظر به «شناخت اجتماعی» است وبه بیان سنتهای تاریخ، قوانین اجتماعی، بایستههای تعاملات انسانی درجامعه اختصاص دارد که ازیک شبکهی مفهومی و نظام معرفتی منسجمی برخوردار است که اگر به درستی شناخته وصورتبندی علمی شود. میتواند نظریهای کارآمد برای ورود به جامعه و کنشگری سازندهی اجتماعی باشد.
🔶 متفکران انقلاب اسلامی، امام خمینی، علامه طباطبایی، شهیدمطهری، آیتالله خامنهای، شهیدبهشتی و شهیدصدر، هرکدام تلاش ارزشمندی در این زمینه انجام دادهاند که متاسفانه در نظام آموزشی حوزه به آنها توجه نمیشود.
🔸 #به_قلم_اساتید: آقای سید مهدی موسوی
🆔 @tahlil_shjr