eitaa logo
تأملات
115 دنبال‌کننده
344 عکس
98 ویدیو
15 فایل
✍️ گاه‌نوشت‌های «سید رضا شیرازی» در باب مسائل فقهی، اصولی، حدیثی و مسائل درون گفتمانی حوزه علمیه 🔅استاد حوزه و دانشگاه 🔅مدیر گروه فقه پژوهشکده علوم اسلامی رضوی 💢ارتباط مستقیم: https://eitaa.com/Srshirazi 📲اینستاگرام: instagram.com/srshirazi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 اولین مستند اربعینی سینما 📺 بازخوانی ۵ نکته درباره مستند «اربعین» ساخته ناصر تقوایی ✍مصطفی قاسمیان 1️⃣ مستند «اربعین» اثر ناصر تقوایی محصول سال ۱۳۴۹ احتمالا اولین فیلم مستند ایرانی درباره آیین عزاداری اربعین حسینی است. او که خودش اهل آبادان و مادرش بوشهری است و با فرهنگ جنوب آشنایی دارد، این فیلم مستند را در ۲۹ سالگی و مدتی بعد از ساخت «آرامش در حضور دیگران» اولین فیلم بلند سینمایی‌اش، به تولید رساند؛ اثری به سفارش سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران. 2️⃣ «اربعین» در کنار «باد جن» و «موسیقی جنوب» سه‌گانه مستند ناصر تقوایی درباره آیین‌های مذهبی جنوب ایران را تشکیل می‌دهد. موضوع این اثر، آیین عزاداری روز چهلم شهادت سیدالشهدا(ع) در جنوب ایران است و به طور خاص، مراسم سینه‌زنی هیئت ابوالفضلی مسجد دهدشتی و مراسم دمام‌زنی مسجد بهبهانی بوشهر را در این روز (مصادف با دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۴۹) به تصویر می‌کشد. 3️⃣ «اربعین» مستندی کوتاه با زمان ۲۱ دقیقه است. در تیتراژ بسیار کوتاه آن نیز تنها نام ۵ نفر به عنوان عوامل پشت صحنه ذکر شده که تقریبا همه آن‌ها جز خود ناصر تقوایی تدوینگر و کارگردان ۸۲ ساله این فیلم، درگذشته‌اند. اگرچه تقوایی برای «اربعین»، هیچ گفتار متنی تدارک ندیده و صرفا با زبان تصویر سخن گفته، اما منتقدان عموما بیان هنری و سینمایی آن را می‌ستایند و این فیلم را فراتر از یک مستند گزارشی می‌دانند. 4️⃣ جالب است که هدف اولیه ناصر تقوایی، ساخت مستندی درباره آیین عزاداری روز عاشورا بوده، اما اواخر اسفند ۱۳۴۸ و پیش از روز عاشورا، با مخالفت رییس وقت شهربانی بوشهر مواجه می‌شود: «شما می‌خواهید عقب‌ماندگی مردم ما را به خارجی‌ها نشان بدهید»! کسب مجوز از شهربانی بوشهر تا اربعین طول می‌کشد و این‌چنین سوژه فیلم از عاشورا به اربعین تغییر می‌کند. 5️⃣ ملودی نوحه‌خوانی «لیلا بگفتا» که در این فیلم نمایش داده شده، بعدها توسط حسین فخری به عنوان ملودی نوحه مشهور «ممد نبودی ببینی» درباره شهید جهان‌آرا استفاده و بسیار مشهور شد. جالب آن که جهانبخش کردی‌زاده مداح بوشهری این نوحه، از تقوایی ناراحت بود، چون در تیتراژ نامش را «بخشو» ذکر کرده بود، در حالی که در واقع، «بخشی» خوانده می‌شد. کردی‌زاده ۷ سال بعد از ساخت مستند «اربعین» درگذشت. منتشر شده در کانال اندیشکده راهبردی اربعین در پیام‌رسان بله به آدرس: @arbaeenisu1441 🆔 @tammolaat
💎 بازنشر یادداشت 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ❇️دو دریافت متفاوت از عاشورا ✍️ علی نورآبادی 🔷 درک و دریافت ما ایرانی‌ها از حادثه عاشورا با دریافت عراقی‌ها کاملا متفاوت است. عاشورا برای ایرانی ها یک «حماسه» است اما برای عراقی‌ها یک «فاجعه». حسرت ما از عاشورا حسرت نبودن در کربلا برای یاری امام است اما حسرت عراقی‌ها بودن و یاری نکردن امام و یا شمشیر کشیدن به روی اوست. ما می‌گوییم: "کاش آن روز در آنجا بودیم تا امام را یاری کنیم" اما آنها می‌گویند: "کاش آن روز در آنجا نبودیم و صدای هل من ناصر ینصرنی امام را نمی‌شنیدیم." بنابراین آنها همیشه نوعی عذاب وجدان از این کوتاهی و غفلت خود دارند که جبران کردنی نیست و این عذاب وجدان، نسل به نسل تکرار می‌شود و ادامه می‌یابد. چون زمان به عقب برنمي‌گردد. شاید به همین دلیل است که مختار برای آنها قهرمان بزرگی در حد پرستیدن است و عکس‌هایش را در طول مسیر نجف تا کربلا نصب می‌کنند چون او انتقام می گیرد. حسین زائر قبر، زیاد دارد مرد میدان جنگ می‌خواهد؛ مرد میدان هستی؟ /یکشنبه 12 شهریور 1402/ به نقل از : ❇️گروه هیأت اندیشه‌ورز اربعین دانشگاه امام صادق (ع) در پیام‌رسان بله 🆔 @tammolaat
هدایت شده از تاملات
نفر دوم از سمت چپ : آیت‌الله العظمی حاج آقا حسین قمی رحمة الله علیه 📌 لطیفه‌های زیارتی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ✅مرحوم آیت‌الله العظمی حاج آقا حسین قمی، وقتی به حرم حضرت رضا (ع) مشرّف می‌‌شدند، یک زیارتِ مختصر برای خودشان می‌خواندند، بعد شروع می‌کردند به نیابت، «نیابةً عن ابی، سلام الله علیک یا ابالحسن یا علیَّ بنَ موسی الرّضا». به نیایت مادرشان، به نیابت معلّمشان، به نیابت همسایه‌‌اشان، نیم ساعت می‌‌نشستند و به نیابت این و آن. در نهایت به نیابت حضرت عزرائیل (ع) می‌‌گفتند: «سلامُ اللهِ عَلَیکَ یا ابالحسن». 🔺از ایشان می‌‌پرسیدند برای حضرت عزرائیل(ع) هم نیابت می‌کنید؟ می‌فرمود: بله، ما با او سر و کار داریم، یک روزی، ریش ما به دست او است، از حالا باید او را مدیون کنیم. این زیارت‌ِ نیابتی جلوی چشم او را می‌گیرد، موقع مرگ، بر ما سهل و آسان می‌گیرد😄. به نقل از: خبرگزاری فارس (ع) 🆔 @tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹گزارش خبری صدا و سیمای استان فارس از مراسم دومین پیش همایش مرجع مجاهد آیت الله العظمی شیرازی(ره) ............................................. آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی به آیین بزرگداشت چهلمین سالگرد آیت الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی(ره) ▪️آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی: عصاره زندگی آیت‌الله العظمی شیرازی همانند رهبران الهی بوده است مرجع تقلید شیعیان ضمن تکریم یاد مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالله شیرازی گفت: عصاره زندگی این شخصیت بارز، همانند عصاره زندگی رهبران الهی بود که این بزرگواران جانشینان بر حق آن‌ها هستند. آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، مرجع تقلید شیعیان ۱۳ مهرماه در پیام تصویری خود به مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد رحلت مرحوم آیت‌الله عبدالله شیرازی، یکی از مراجع مجاهد فارس گفت: عصاره زندگی این شخصیت بارز، همانند عصاره زندگی رهبران الهی بود که این بزرگواران جانشینان بر حق آن‌ها هستند. وی با بیان اینکه برخی شاگردان آیت‌الله شیرازی از مراجعان بزرگ تقلید هستند، افزود: مرحوم آیت‌الله شیرازی، حوزه علمیه مشهد را پربارتر کردند و بحث‌های تفصیلی و غیرتفصیلی زیادی داشتند و بسیار باسواد بودند. وی در پایان با اشاره به اینکه مرحوم آیت‌الله شیرازی در جریان انقلاب همواره در کنار امام امت بودند، گفت: بخشی از آثار علمی آیت‌الله شیرازی نامکتوب مانده و امیدواریم بیت ایشان در این زمینه اهتمام کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. فیلم کامل پیام معظم له تقدیم میشود👆 ............................................. آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
41.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه مراسم دومین پیش همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی(ره) شیراز / مهر ۱۴۰۲ ............................................. آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
⛔️شتاب‌زدگی در حکم 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ✍سید رضا شیرازی ✅يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَقُولُواْ قَوۡلٗا سَدِيدٗا احزاب:۷۰ ✅وَلَا يَجۡرِمَنَّكُمۡ شَنَـَٔانُ قَوۡمٍ عَلَىٰٓ أَلَّا تَعۡدِلُواْۚ ٱعۡدِلُواْ هُوَ أَقۡرَبُ لِلتَّقۡوَىٰۖ مائده : ۸ 🔺حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی(ریاست محترم دانشگاه قم) به تازگی در کانال خود کلیپی از پاپ قرار داده‌اند و رفتار پاپ را حمل بر نژادپرستی او نموده‌اند. ⚠️اگر چه این شتاب‌زدگی را چندین کانال دیگر قبل از ایشان نیز داشته‌اند، اما هیچکدام از قضاوت‌کنندگان نه دارای جایگاه ایشان و نه دارای تالیفاتی همانند اخلاق کاربردی ایشانند. ✅به هر حال، تعصب بر اسلام و انقلاب ویژگی بسیار پسندیده در ایشان است. به نظر می‌رسد که این تعصب مبتنی بر حق‌طلبی و حق‌جویی در وجود ایشان است. ❇️غرب‌زدگی پدیده‌ای شوم است و باید نقد گردد، اما نباید به غرب‌ستیزی بیانجامد. 😞ایشان چه خوش فرموده‌اند شتاب‌زدگی آفت بزرگی و از رذایل اخلاقی است. بنابراین زیبنده وجود ذی‌جود ایشان نیست. 💢در کلیپ منتشر شده, ظاهراً کاردینال می‌خواهد دست پاپ را ببوسد، پاپ مخالفت خود را ابراز می‌کند. 🎥دو کلیپ پیوستی قرینه‌ای بر این امر است. 🆔 @tammolaat
🟢اهداف زیارت بیان شده در متون دینی 🔺حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در چهارمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی الهیات زیارت که در دانشگاه قرآن و حدیث در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد گفت. ♨️ اهداف زیارتی که در روایت‌ها و متون دینی بیان شده با اهدافی که در واقع برای آنها زیارت انجام می‌شود، متفاوت است. ❌چه بسا مردم عوام بیشتر زیارت را به معنای حاجت‌خواهی از امامان معصوم (ع) می‌دانند و با این نگاه حرکت می‌کنند که اگر مشکل مالی پیدا کردیم، آنجا برویم و بخواهیم این مشکل ما برطرف شود. ✅در روایت‌های ما زیارت هدفمند مطرح شده است و امامان سعی داشتند این را به مردم بفهمانند. مثلاً محمد بصری از امام صادق(ع) نقل می‌کند که پدرم امام محمدباقر(ع) از موالی که برای زیارت رفته بود، سؤال کردند «من تزور و من ترید به؟» یعنی آیا تو می‌دانستی که داشتی کجا می‌رفتی و چه کسی را زیارت می‌کنی و چه هدفی داشتی؟ پاسخ می‌دهد هدفم فقط خدا بوده و بس. اینجا حضرت دقیقاً روی همین نکته تکیه می‌کنند و می‌گویند: کسی که برود و زیارت کند و دو رکعت نماز بخواند و هدفش خدا باشد، روز قیامت خدا را در حالی زیارت می‌کند که وجودش سراسر نور است و خداوند نیز او را مورد کرامت و بزرگواری خودش قرار می‌دهد و آتش نیز به او دسترسی پیدا نمی‌کند. ♦️برخی از اهداف زیارت از این قرار است: 1️⃣یکی از این اهداف که در زیارت‌نامه‌ها نیز مورد توجه است، «نزدیک شدن به خدا» است. به همین دلیل است که می‌گوییم «انی اتقرب الی الله بزیارتکم و بمحبتکم». خیلی مهم است که انسان وقتی به زیارت معصومین(ع) می‌رود، این زیارت را راهی برای نزدیک شدن به خدا قرار بدهد. 2️⃣نکته دوم، «ایجاد تحول روحی و اخلاقی» است. در زیارت‌نامه‌هایی چون زیارت ‌امیرمؤمنان(ع) یا حضرت ابوالفضل(ع) به ترتیب می‌خوانیم: «السلام علی میزان الاعمال و مقلب الاحوال» و «و اجعلنی ممن ینقلب من زیارت مشاهد احبائک مفلح منجحا» که از این تعابیر معلوم می‌شود هدف دوم و مهمی است که آدم بیاید و با آن‌ها آشنا و یک تغییر اساسی در وجود او ایجاد شود. 3️⃣نکته سوم «توبه، آمرزش و بازگشت» است. اینکه آدم همیشه این فرصت را دارد که از مسیر غلط برگردد و دوباره به مسیر درست بیاید، از طریق زیارت قابل عمل است. برای نمونه در زیارت‌نامه‌ای می‌خوانیم: «انی اتیتک مستغفراً تائباً من ذنوبی» یعنی کاملاً بر این موضوع تصریح دارد که من دوست دارم اینجا پاک شوم، مسیر غلطم را کنار بگذارم و مسیر درست را طی کنم. 4️⃣نکته چهارم مسئله «بیعت با پیشوایان» است. چون ما معتقدیم معصومین(ع) زنده و مرده ندارند. می‌گوییم: «اللهم انی زرت هذا الامام مقرا بامامته عارفا بحقه». در عبارت‌های مختلفی می‌خوانیم: «اشهد الله و‌اشهدکم انی مؤمن بکم و بما آمنتم؛ کافر بعدوکم و بما کفرتم به؛ مستبصر بشأنکم و بضلاله من خالفکم؛ موال لکم و لاولیائکم». 5️⃣نکته پنجم بحث «برائت از دشمنان» است. این قابل توجه است، چرا متوکل به قبر امام حسین(ع) آب می‌بندد و می‌خواهد آن را با خاک یکسان کند تا کسی آنجا نیاید؟ اگر فقط مردم می‌خواهند به آنجا بیایند و گریه کنند و حاجت دنیایی بخواهند، چرا متوکل آنجا را خراب کند؟ معلوم می‌شود بحث فراتر از این‌هاست و آنجا پایگاهی برای انقلاب و تحقق شعار‌های عاشورا شده است. ما در بیشتر زیارت‌نامه‌ها، بحث برائت از دشمنان را داریم. 6️⃣آخرین هدف «جهل‌زدایی» است. این عبارت معروف در زیارت اربعین که «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیرت الضلاله» خودش بیانگر این هدف است. 🎙صوت نشست 🆔 @tammolaat
🔴تیترهای اول و آمار خبرها، گزارش می‌دهند 🔥با گذشت پنج روز از شروع جنگ اسرائیل جنایتکار و مردم مظلوم فلسطین، امروز پنج شنبه (20 مهرماه 1402 برابر 12 اکتبر 2023) تیتر اول سایتهای خبری مزارات مهم جهان و تعداد خبرهای گزارش شده در این موضوع از ابتدای جنگ چنین است: ❌عتبة علویة: مزرعة فدک در آستان علوی...، تعداد اخبار گزارش شده: 0 ❌عتبة حسینیة: پرداخت بیش از 12 میلیارد دینار در مدت نه ماه ...، تعداد اخبار گزارش شده: 0 🟢آستان نیوز: زیارت آسان در محضر مهر درخشان، تعداد اخبار گزارش شده ۲ خبر و تولید نماهنگ : «نابود باد اسرائیل» 🔺عتبة کاظمیة: بیانیة در دفاع از مردم مظلوم فلسطین، تعداد اخبار گزارش شده: یک بیانیه ❌عتبه عسکریة: ظاهرا سایت بروزرسانی نمی‌شود ✅واتیکان نیوز: پاپ فرانسیس خواستار صلح و خویشتنداری در جنگ اسرائیل و حماس شد، تعداد اخبار گزارش شده: 11 خبر ⁉️باید به نقشهایی که آستانهای مقدس می‌توانند در این مواقع داشته باشند، فکر نمود 🆔 @tammolaat
📍مدیر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از همایش «الهیات زیارت» می‌گوید: 🌍برای توسعه ادبیات زیارت ✍🏻همایش «الهیات زیارت» از ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه سال جاری به میزبانی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و با همکاری انجمن علمی فلسفه دین ایران در مشهد برگزار می‌شود. 🏷موضوعی که شامل مباحث و ابعاد گوناگون در ارتباط با برخی از مفاهیم مرتبط با زیارت و همچنین توجه به موضوعاتی مانند زیارت در ادیان و فرهنگ‌های مختلف و... است. به همین مناسبت و در زمینه برگزاری این همایش با دکتر محسن شرفایی، مدیر اجرایی این همایش گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید. وی دارای مدرک دکترای رشته ادیان و عرفان بوده و هم اکنون مدیر گروه ادیان و مذاهب در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است.
هدایت شده از کاوش پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کنایه بلاگر ایرلندی به شیوه برخورد غرب با مبارزان فلسطینی و اوکراینی... ☑️ @Kavoshplus
🔴سیاست‌گذاری زیارتگاه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ✍سید رضا شیرازی ⚠️یکی از موضوعاتی که نیاز به تأمل بسیار زیاد در ابعاد مختلف توسط کارشناسان علوم گوناگون دارد، سیاست‌گذاری زیارتگاه‌هاست و متاسفانه تا کنون مورد غفلت واقع شده است. 🔺سیاست‌گذاری زیارتگاه فرآیند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نسبت به مسائلی مانند توسعه زیارت‌گاه، طراحی محیط ساخته شده حول آن، زیرساختهای مورد نیاز آن، قسمتهای زیارتگاه، پیش‌بینی رشد جمعیت زائر, مسکن زائر، حمل و نقل، فضای پارک خودروها، تأمین آب زائر، میزان تقاضای تأمین غذا، تخصیص خدمات بهداشتی، مسائل زیباشناختی، امنیت و ایمنی، روشنی و صدا، تأسیسات آب و فاضلاب و ... است. 🟢اصلی‌ترین هدف سیاست‌گذاری زیارتگاه رفاه عمومی زائر و مجاور است که شامل در نظر گرفتن افزایش بهره‌وری زائران از امکانات شهر زیارتی همراه با محافظت از کاهش بهره‌وری مجاوران از آن امکانات و همچنین مدیریت فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود. 🔺با توجه به ابعاد گستردهٔ زیارتگاه‌ها، سیاست‌گذاری زیارتگاه باید به ابعاد مختلفی بپردازد و در این راستا از دانش‌های مختلفی مثل جغرافیا، محیط زیست، هیدرولوژی و ژئومورفولوژی، انواع مهندسی، جامعه‌شناسی، پزشکی، مدیریت بهره می‌برد. ✅نمونه‌ای از برنامه‌ریزی زیارتگاه را حرم یادبود جنگ جهانی اول (shrine of Remembrance) در ملبورن استرالیا انجام داده است. 🆔 @tammolaat
Shrine_Report_Approval_VISTA-Final.pdf
13.63M
کنترل چشم انداز دولت ایالت ویکتوریای استرالیا در سال 2014 طرحی دائمی و اجباری را برای کنترل چشم‌انداز حرم یادبود (shrine of Remembrance) -واقع در شهر ملبورن مرکز آن ایالت- را تصویب کرد. 🔺برخی از محدودیت‌های برنامه‌ریزی شده عبارتند از: ✅کنترل ارتفاع در مناطقی در غرب و جنوب غربی حرم ✅کنترل‌های سایه ✅منع تبلیغاتی که بر اهمیت تاریخی و فرهنگی حرم تأثیر می‌گذارد همه متقاضیان ساخت‌وساز باید مجوز متولیان حرم را اخذ کنند و بسته به نزدیک بودن ساختمان پیشنهادی به حرم، متولیان ممکن است از ساخت‌وساز جلوگیری کنند. 🆔 @tammolaat
🛑استارت‌آپ و زیارت 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ✍سید رضا شیرازی ♦️ایده استارت‌آپ در زیارت را جناب حجت الاسلام قطبی رئیس مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق را مطرح و مشغول مدیریت آن هستند. 🔺در سال ۱۴۰۱ رویداد سقاخانه با حمایت مالی شهرداری‌های مشهد، قم، شیراز و آستان قدس برگزار شد و امسال رویداد سوغات زایر با حمایت مالی آستان قدس در حال برگزاری است. ⚠️نسبت به موضوع ورود استارت‌آپ در زیارت باید تامل نمود ❇️مزیت استارت‌آپ، رشد سریع و رسیدن به منفعت اقتصادی بسیار در مدت کوتاه است. در حالی که معنویت نیاز به تأنی و تامل دارد. یکی از آفتهای عبادت شتاب است. ❇️علاوه بر این که استارت‌آپ‌ها همانگونه که در صورت موفقیت پیشرفت سریعی دارند در صورت شکست، سقوط دردناکی دارند. 🩸دردناک‌بودن شکست استارت‌آپ زیارتی هنگامی است که مورد استقبال واقع نشود. فرض کنید زحمت زیادی بکشید و نذری بسازید و موکب بزنید اما کسی از شما نذری نگیرد. خیلی دردناک است. ❇️پیشرفت استارت‌آپ‌ها بر اساس شور و هیجان است. شور و هیجان موجود در آنها از نوع شور و هیجان اقتصادی است. در امور معنوی نیز شور و هیجان وجود دارد اما از نوع شور و هیجان قدسی است. اتفاقا وقتی در امور معنوی منافع اقتصادی لحاظ شود، شور و هیجان افت می‌کند. ❇️اساسی‌ترین تأمل در این موضوع، پارادیم آن است. بی‌شک استارت‌آپها در و نه بروز کرده و در حال رشد هستند. 🔺اولین محور رویداد سقاخونه عبارت بود: فناوری اطلاعات و گردشگری زیارت. قبلا هم در یادداشت بر این که این رویداد در پارادایم گردشگری مذهبی است، قرینه‌هایی ارائه کردم. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 پینوشت: ⚠️عدم مشارکت شهرداریها در رویداد سوغات زایر(موضوع اقتصادی)، پس از مشارکت آنها در رویداد سقاخونه(موضوع ایده‌پردازی) قابل تأمل است. 🆔@tammolaat
💎انعکاس نظر 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ✍دکتر محمدرضا قائمی‌نیک ✨به نظر می‌رسد، هستۀ اصلی تعاریف مربوط به زیارت، حضور زائر عند المزور باشد. در این تعریف، مسئلۀ اصلی، «حضور» است. ⭐️مخصوصاً اگر زیارت را همراه با معرفت بدانیم، این حضور در معنای معرفتی‌اش، به معنای علم و معرفت حضوری خواهد بود. 🌟بنابراین در جریان زیارت، در شکل تام و تمامش، معرفتی حضوری میان زائر و مزور شکل می‌گیرد. حال اگر با نگاه حکمت اسلامی به این مسئله بنگریم، روشن است که این علم و معرفت حضوری، چه اقتضائاتی خواهد داشت. 🔺با این حال زائر به دلیل محدودیت‌هایی که در ارتباط با مزور دارد، معمولاً با واسطه‌های زبانی، فیزیکی، جسمانی، فرهنگی، اقتصادی و نظایر آنها با زائر، ارتباط می‌گیرد. به تعبیر دیگر، همواره میان زائر و مزور، واسطه‌هایی وجود دارد که البته زائر حقیقی می‌کوشد این واسطه را کمتر کرده و با عبور از آنها به ارتباطی بی واسطه با مزور دست یابد. اینکه این واسطه ها چگونه کمرنگ شده و زائر، در یک حرکت جوهری به مقام زیارت مزور می‌رسد، بحثی مستوفا است که نیازمند فرصتی دیگر است. ✅اما به تناسب طرح مسئلۀ حجت الاسلام شیرازی، به نظر می‌رسد ما در بهره گیری از هرگونه تکنولوژی‌ای در ذیل زیارت، بایستی به واسطه‌ای که میان زائر و مزور ایجاد می‌شود دقت کنیم. تکنولوژی، دست‌کم آن‌طور که نظریات مربوط به تکنولوژی به آن اشاره می‌کنند، به عنوان مهمترین محصول علوم طبیعی در جهان غرب، دست‌کم از بنیان‌های ریاضیاتی و مادی بهره برده است که به عنوان واسطه میان ما و جهان شکل می‌گیرد. به تعبیر دیگر، ما در تکنولوژی، به تعبیر مارتین هایدگر، با تصویر جهان روبرو هستیم. حال باید دید این واسطۀ تکنولوژیک، که گویی گریزی از آن در جهان معاصر نداریم، چگونه می‌تواند سامان یابد که کمترین واسطه و مانعی در رابطۀ حضوری زائر و مزور ایجاد کند؟ 📲به نقل از کانال مجتمعنا به آدرس: https://eitaa.com/mojtamaona 🆔@tammolaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠میگه فلسطین کشور سنی است ولی همه حکام سنی رهایش کرده‌اند مگر ایران! همه‌مون باید شیعه شویم!😀 🆔@tammolaat
نشست علمی «مقایسه‌ی پیاده‌روی اربعین با سایر زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» ♦️دکتر محمدرضا پویافر- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین و مؤلف کتاب‌های «زیارت‌های پیاده در جهان معاصر» و «آیین نیکی: مطالعه جامعه‌شناختی خیر دینی در آیین پیاده‌روی اربعین» - در این نشست مطالعات و پیمایش‌های دینداری در حوزه جامعه‌شناسی را در سه بُعد قابل بررسی و پژوهش دانست: 🔸بعد شناختی، 🔸بعد كنش دینی و 🔸بعد تجربه و عواطف در جهان زیارت‌هایی وجود دارد که بخشی از عمل زیارت با پیاده‌روی و طی کردن مسیر زیارت محقق می‌شود. این موارد عبارتند از: 1️⃣ کومبه‌ملا در هند، 2️⃣ شیکوکو در ژاپن، 3️⃣ سانتیاگو د کامپوستلا در اسپانیا، 4️⃣ فاطیما در پرتغال، 5️⃣ فرانسیگنا در ایتالیا، 6️⃣ گوادالوپ در مکزیکو 7️⃣ پیاده‌روی اربعین در عراق. ⚠️به نظر ایشان: آئین‌های زیارتی واجد سیالیت هستند و تجربه دینی در پیاده‌روی زیارتی در طول مسیر اتفاق می‌افتد، نه صرفا در مکان مقدس. ❇️به همین دلیل، هنگامی که عراقی‌ها به زیارت اربعین می‌روند ممکن است حدود ۲۵۰ کیلومتر پیاده بروند و از راه دور سلامی دهند. به عبارتی، زیارت حرم را لزوما رفتن داخل صحن و حائر حسینی نمی‌دانند.زیرا تجربه زیارت در طول مسیر برای او حادث شده است. ✅ایشان مهترین ویژگی پیاده‌روی اربعین و وجه تمایز آن با دیگر زیارتهای پیاده در جهان را فراوانی امر خیر دینی در این مراسم دانست. 🆔@tammolaat