02_Vakili.AdaboSalat_1.mp3
2.6M
⭕️استاد وکیلی؛#حدیث
💠شرح حدیث :
مصباحُ الشريعةِ ـ فيما نسبه إلى الإمام الصادق عليه السلام ـ: قالَ الصّادقُ عليه السلام : العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ، فَما فُقِدَ في العُبوديّةِ وُجِدَ في الرُّبوبيّةِ، و ما خَفِيَ عَنِ الرُّبوبيّةِ اُصيبَ في العُبوديّةِ .
#شرح_حدیث
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman09_2.mp3
390.6K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(58)
❓اگر روزی همه دست خداست چرا بعضی ها در برخی نقاط دنیا از گرسنگی میمیرند ؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-11.mp3
7.6M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۱۱ ✾
╰┅──────┅╯
📌 بخش سومین|
✅ اطاعت و امتثال و جنبۀ عبودیت، باید هدف اصلی زیارت باشد نه رسیدن به حال خوش.
✅ اصل و اساس قضاوت دربارۀ حکومت اسلامی، جنبۀ ارتباط امّت به خداوند و حرکت مردم به سوی خداست.
✅ راه خدا بدون ابتلاء و مشقّات ممکن نیست.
✅ ارادۀ اولیاء الهی مصلحت ساز است و ولیّ خدا با اراده کردن، منشاء اثر در عالم میشود.
✅ حقیقت استخاره کردن چیست؟ چگونه امور خود را به خداوند بسپاریم؟
✅ چگونه نفس اطفال خردسال خود را نورانی کنیم؟
✅ نفس مجرد و ادراک شعور کودکان مانند مغناطیس، نورانیت حقائق را درک میکند.
✅ رحلت اطفال در دوران کودکی، بعضاً موت اختیاری و انتخابی است!
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
انواع حوادث بعد از مرگ برای افراد مختلف.الانسان بعد الدنیا.استاد وکیلی.mp3
1.79M
⭕️استاد وکیلی
1⃣انواع حوادث بعد از مرگ برای افراد مختلف.
2⃣وجه تسمیه قیامت صغری و کبری چیست؟
3⃣همه تنها به سوی خدا میروند.
📚رساله الانسان بعد الدنیا
علامه طباطبایی رحمة الله علیه
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(26)
💠تعریف یقین در کلام منطقیان متقدم
🌀آنچه تا کنون بیان شــد تعریف قدما از یقین بود که همان تعریف صحیح و مورد نظر ما است.
قدما در تعریف یقین اینگونه گفته اند:
🔻{فمنــه يقينــي يعتقــد معــه اعتقــاد ثــان- إمــا بالفعــل و إمــا بالقوة القريبــة مــن الفعــل- أن المصــدق بــه ال يمكــن أال يكون علــى ما هو عليــه إذا كان ال يمكن زوال هــذا االعتقاد فيه}
(الشفاء البرهان)
🔻{والیقین هو اعتقاد القريبة أن الشــىء كــذا مع اعتقاد آخر امــا بالفعل أو بالقوة القوة القريبة.من الفعــل أنه لا يمكن أن لا يكون كــذا اعتقادا لا يمكن زوال}
(البصائرالنصریه)
🔻{اليقين هو ان يتصوران الشي كذا و يتصور معه بالفعل و القوة القريبة من الفعل انه لايمكن ان لايكون كذا}
(التحصیل)
🔷یقین آن حالت نفســانی است که مطمئن هستیم در آن احتمال خــلاف نمیدهیــم. حال یــا بالفعل این چنین اســت که بــه احتمال خلاف در آن توجه کرده و سپس تصدیق کرده ایم که احتمال خلاف ندارد و یا به احتمال خلاف داشتن یا نداشتنش توجه ندار یم و غافل هســتیم؛ ولی ا گر به خود التفات کنیم و تمرکز داشــته باشــیم، متوجه خواهیــم شــد کــه احتمــال خلافــی در کار نیســت و مســئله؛ قطعی، ثابت و محکم است.
🔶{بالقــوة القریبــة مــن الفعــل} یعنــی آگاهــی و علم به ایــن صورت اســت که اگر انســان در خلوت خود بنشیند و کمی در آن تأمل کند، میبیند که نمیتواند در آن شک و تردید کرده و احتمال خلاف دهد و حقیقتاً خــلاف آن ممکن نیســت (امکان در این دســت عبارات، امکان احتمالی است). چون احتمال یک امر وجدانی درونی است، پــس بــودن یــا نبــودن آن فقط بــه التفــات و تمرکــز قائم اســت و لذا در نهایــت بــا قوۀ قریب به فعل میتوان آن را یافت. با این قید ظن خارج میشــود، چون در ظنون نه بالفعل تصدیــق میکنیم که طرف مقابل غیرممکن است و نه بالقوة القریبة من الفعل.
📚معرفت شناسی ص ۸۱و۸۲
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛اکسیر محبت حسینی
🟢ارزش محبّت
❓حال سؤال این است که چرا محبت این اندازه ارزش دارد⁉️
🔸انســان در عالم خلقت قرار اســت به سمت خداوند متعال حرکت کند؛
حرکــت انســان به ســوی خداوند یعنی شــخص از خــود بیــرون بیاید و به جــای اینکــه خــود را بخواهد، خدا را بخواهد؛ به جــای این که تابع نفس باشــد، تابــع خــدا باشــد و خداونــد را در وجــودش حاکم کنــد.
قطعا این هــدف بــا انجــام اعمال ظاهــری ممکن نیســت و اگر انســان مدام ســر برســجده بگذارد و رکوع کند و صدقه بدهد و هزاران کار خیر انجام دهد، تا آن جنبۀ قلبی در وجودش فعال نشود، رشد نمیکند و حرکتی به سوی خدا انجام نمیگیرد.
🔹در باب محبت دو تعبیر به کار میرود؛ گاهی گفته میشود محب و اخلاص چیزی در عرض عمل است و اصل محبت و اخلاص است و عمــل اهمیتّــی ندارد و گاهی گفته می شود و محبت و اخلاص هم یک عمل است و اصل در اعمال محبت ورزیدن و اخلاص اســت که این تعبیر صحیح است. از نظر ادیان الهی عمل بر دو قسم است: عمل قلبــی یا جوانحــی و عمل ظاهری یا جوارحی. ما انســانها بیشــتر اوقات دغدغه مان این است که به دنبال انجام اعمال ظاهری هستیم و معمولا بــا این دســت و پا و ســر و چشــم و امثــال اینها چه عملی انجــام دهیم در حالــی که انبیاء آمده اند تا به ما بگویند عمل قلبی ارزش بیشــتری دارد.
اصــل در بیــن اعمال، محبت و اخلاص ورزیدن اســت با اینکه اعمال جوارحی لازم و ضروری است اما انسان با قلب خود بیشتر به سمت خدا
حرکت میکند تا با اعمال ظاهری.
حضرت جوادالائمه می فرمایند:
اَلقَصدُ اِلَي اللهُ تَعالي بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ
(آهنگ خدا نمودن با دل،از خسته کردن اعضا و جوارح با اعمال {غیرقلبی}موثرتر است.)
📚اکسیر محبت حسینی/ص ۱۴و ۱۵
#اکسیر_محبت_حسینی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110