eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
107 عکس
126 ویدیو
19 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد وکیلی. انسان کامل در آینه آیات و روایات_4.mp3
3.13M
⭕️استاد وکیلی؛انسان کامل(3) 💠سوال:آیا اصطلاح انسان کامل در روایات ما وجود دارد؟و آیا خاستگاهی در دین دارد؟ 📝 اصطلاح سازی در تمام علوم موجود است. 📖 بهتر است از اصطلاحات دینی استفاده کنیم... 📜ادبیات قرآن در مقام کمال متفاوت است با ادبیات علمی رایج https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (10) ⁉️ آیا من همین تن هستم یا من، حقیقتی ورای‌ این تن دارم که از دریچۀ‌ این تن، نظاره‌گر‌ این عالمم؟: ⁉️🤔 (قسمت چهارم) ادعای ما‌ این نکته است که انسان محصور در همین تن نیست بلکه انسان مرتبۀ دیگری غیر از‌ این تن هم دارد؛ برای این ادعا، شش دلیل در کتاب ذکر شده است: 1️⃣دلیل اول: طبقه بندی ادراکات انسان 2️⃣ و 3️⃣ دلیل دوم و سوم: خصوصیات عالم اجسام و نفس انسانی 4️⃣دلیل چهارم: خواب‌های صادقه 5️⃣دلیل پنجم: دلیل پنجم گزارش‌های افرادی است که از دنیا رفته‌اند و بعد از مدتی زنده شده‌اند.‌ این هم نمونه دیگری است که می‌توان با آن تجرد نفس را اثبات کرد. زیرا‌ این افراد با‌ اینکه بدنشان در‌ این دنیا از کار افتاده است، باز هم پدیده‌هایی را مشاهده کرده و تعریف می‌کنند. 6️⃣دلیل ششم: اخبار اولیاء الهی و برخی از مرتاضان از عوالم دیگر، یکی دیگر از ادلۀ تجرد نفس است. زیرا یکی از کارهایی که‌ این افراد انجام می‌دهند خلع بدن است. این گروه لباس بدن را خلع کرده و با روح خود، در عوالم غیرجسمانی یا جسمانی دیگر سیر می‌کنند و برای ما از آن عوالم گزارش می‌دهند. مثلاً زندگانی‌ آیت‌الله قاضی یا علامه طباطبایی و دیگر بزرگانی که دارای طهارت و صداقت بوده‌اند را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که‌ این بزرگواران چند جمله‌ای را از مکاشفات و سیر در عوالم دیگر بیان کرده‌اند. بعد می‌بینیم که انبیاء الهی نیز همین مطالب را بیان کرده‌اند. از طرفی گزارش مرتاضانی که آنچنان اهل دیانت نیستند را می‌بینیم و متوجه می‌شویم که مشترکاتی در بین حرف‌ها وجود دارد. کم‌کم بعد از جمع‌آوری‌ این گزارش‌ها اطمینان حاصل می‌شود که انسان فرا‌تر از پوستۀ بدن، حقیقتی دارد که می‌تواند به عوالم مختلف سفر کرده و اشیاء مختلف را مشاهده نماید. 📚انسان شناسی (چکیده چند صفحه) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفان در بیان امام سجاد علیه السلام . بخش سوم.mp3
2.42M
عرفان در بیان امام سجاد علیه السلام (۳) 📌 «مقامات الهی» که «لا تعطیل لها» در مناجات نوف بکالی به تعلیم امیر المومنین علیه السلام 📌 حقیقت توحید با این حرف ها رسیدنی نیست، اینها جهت یک آشنایی است 📌نقل بی ادب بودن محی الدین در کتاب تقریرات فلسفه امام خمینی (ره) چه معنایی دارد؟ 📌 تعبیر «الداخل فی کل شی لا کدخول شی فی شی» صادر از معصوم خوراک عمومی و متناسب نفوس ولی تعبیر «سبحان الذی اظهر الاشیاء کلها و هو عینها» بی ادبی است https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(12) 💠روایات مخالف با نظر متکلمان ج)روایات دال بر حضور خداوند در همه جا و همه چیز ☑️روایات فراوانی نیز داریم که حکایت از حضور حقیقی خداوند متعال در همه جا و همه چیز می نماید و نشان می دهد که خداوند همه چیز را از خود پر نموده است،مانند 1.حضرت امیرالمومنین علیه السلام: تَوْحِيدُهُ تَمْيِيزُهُ مِنْ خَلْقِهِ وَ حُكْمُ التَّمْيِيزِ بَيْنُونَةُ صِفَةٍ لَا بَيْنُونَةُ عُزْلَة 2.حضرت امیرالمومنین علیه السلام: ً فَسُبْحَانَكَ مَلَأْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بَايَنْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَأَنْتَ الَّذِي لَا يَفْقِدُكَ شَيْ‏ء 3.حضرت امیرالمومنین علیه السلام: ٌ دَاخِلٌ فِي الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْ‏ءٍ فِي شَيْ‏ءٍ دَاخِلٍ وَ خَارِجٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْ‏ءٍ مِنْ شَيْ‏ءٍ خَارِج‏ 4.َ أَنَا الظَّاهِرُ فَلَا شَيْ‏ءَ فَوْقِي وَ أَنَا الْبَاطِنُ فَلَا شَيْ‏ءَ تَحْتِي‏ 5.ٍ مَعَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لَا بِمُزَايَلَة 6. لَيْسَ فِي الْأَشْيَاءِ بِوَالِجٍ وَ لَا عَنْهَا بِخَارِج‏ 7.ٍ بَاطِنٌ لَا بِمُزَايَلَةٍ مُبَايِنٌ لَا بِمَسَافَة 8.ٍ هُوَ فِي الْأَشْيَاءِ كُلِّهَا غَيْرُ مُتَمَازِجٍ بِهَا وَ لَا بَائِنٍ عَنْهَا ظَاهِر 9.َ إِنَّهُ لَبِكُلِّ مَكَانٍ وَ فِي كُلِّ حِينٍ وَ أَوَانٍ وَ مَعَ كُلِّ إِنْسٍ وَ جَان‏ 10.ٍ وَ الْبَائِنِ لَا بِتَرَاخِي مَسَافَةٍ وَ الظَّاهِرِ لَا بِرُؤْيَةٍ وَ الْبَاطِنِ لَا بِلَطَافَةٍ بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ بِالْقَهْرِ لَهَا وَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِالْخُضُوعِ لَهُ وَ الرُّجُوعِ إِلَيْه‏ 11.ْيَا مَنْ بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِقَهْرِهِ لَهَا وَ خُضُوعِهَا لَه‏ 12.ِ فَارَقَ الْأَشْيَاءَ لَا عَلَى اخْتِلَافِ الْأَمَاكِنِ وَ تَمَكَّنَ مِنْهَا لَا عَلَى الْمُمَازَجَة 13.قَرِيبٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ غَيْرُ مُلَابِسٍ، بَعِيدٌ مِنْهَا غَيْرُ مُبَايِن‏ 14.ُ سَبَقَ فِي الْعُلُوِّ فَلَا شَيْ‏ءَ أَعْلَى مِنْهُ وَ قَرُبَ فِي الدُّنُوِّ فَلَا شَيْ‏ءَ أَقْرَبُ مِنْهُ فَلَا اسْتِعْلَاؤُهُ بَاعَدَهُ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا قُرْبُهُ سَاوَاهُمْ فِي الْمَكَانِ بِه‏ 15. هو حيوة كل شي‏ء و نور كل شي‏ء 16. لَمْ يَحْلُلْ فِيهَا فَيُقَالَ هُوَ فِيهَا كَائِنٌ وَ لَمْ يَنْأَ عَنْهَا فَيُقَالَ هُوَ مِنْهَا بَائِن‏ همه این روایات مبارکه به نوعی حاکی از جدا نبودن وجودی خالق و مخلوق است که نظریه متکلمان و حکما پیشین توان تفسیر و توجیه آن را نداشته بلکه در نقطه مقابل آن قرار می گیرد. 📚عیار نقدها ص ۵۸۲ و ۵۸۳ (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[002]majles1-s32_1.mp3
2.43M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠شرح حدیث : فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ وَ ارْتَبَكَ فِي الْهَلَكَاتِ وَ مَدَّتْ بِهِ شَيَاطِينُهُ فِي طُغْيَانِهِ وَ زَيَّنَتْ لَهُ سَيِّئَ أَعْمَالِهِ؛ فَالْجَنَّةُ غَايَةُ السَّابِقِينَ، وَ النَّارُ غَايَةُ الْمُفَرِّطِينَ.   https://eitaa.com/taraef110
پاسخی درباره عمل لیلة الرغائب.pdf
287.2K
🔑 پاسخ استاد وکیلی به سوالی در باب سند اعمال لیلة الرغائب 🔹آیا ثواب های وارد شده در روایت فضیلت اعمال لیلة الرغائب، خلاف قرآن یا اصول مذهب است؟ https://eitaa.com/taraef110