⭕️استاد وکیلی؛ توحید قرآنی(5)
💠انواع آیات قرآن کریم در بیان توحید و صفات خداوند متعال(قسمت سوم)
8⃣قرآن کریم می فرماید که خداوند هم علمش به همه چیز احاطه دارد و هم خودش
(احاطه علمی و وجودی):
{ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا}
(الطلاق؛۱۲)
{ أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ }(فصلت؛۵۴)
{كَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطًا} (النساء؛۱۲۶)
{وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ} (البقره؛۱۹)
{إِنَّ رَبِّي بِمَا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ} (هود؛۹۲)
9⃣قرآن کریم می فرماید که خداوند همراه همه چیز هست و از رگ گردن به ما نزدیک تر است و میان ما و قلب ما حائل می شود
(معیّت ذاتی و قرب وریدی):
{ وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ}
(الحدید؛۴)
{ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ}(ق؛۱۶)
{وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ}
(الانفال؛۲۴)
🔟قرآن کریم می فرماید که خداوند فقط حق است و هر چه غیر از او بخوانند باطل می شود(توحید وجودی)
{ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ} (الحج؛۶)
{ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ}
(الحج؛۶۲ و لقمان؛۳۰)
{يَوْمَئِذٍ يُوَفِّيهِمُ اللَّهُ دِينَهُمُ الْحَقَّ وَيَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ}
(النور؛۲۵)
1⃣1⃣قرآن کریم می فرماید که فقط خداست که بالای همه چیز است و فقط اوست که درون و باطن همه چیز است و اوست اول و آخر
(توحید وجودی در عین حضور در کثرات)
{هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ}
(الحدید؛۳)
✅ظاهر و باطن در روایات اهل بیت و نیز در کتب لغت به رو و درون تفسیر شده است.✅
📚عیار نقدها
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت و جود)
ص ۵۷۵
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
بررسی اجمالی اینکه شریعت اسلام نسبت به ادیان گذشته آسان تر است.خارج اصول استاد وکیلی سال۴ ج۶۰.mp3
8.96M
⭕️استاد وکیلی؛اصول فقه
💠بررسی اجمالی اینکه شریعت اسلام نسبت به ادیان گذشته سهل و آسان تر است
💠آیا اینکه در شریعت یهود باید جای نجس شده را برید درست ست؟
#خارج_اصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۶ -0.mp3
1.54M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۴)
✨ تعبیر توحیدی خطبه حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام)
💎 دلیله آیاته و وجوده اثباته و معرفته توحیده
📌 تنها صفت خداوند وحدت است
❓فرق وجود و اثبات چیست؟
❓ توضیح مرحوم علامه در المیزان در مورد توحید و معرفت و اثبات خداوند چیست؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع (24)
✨ در تعیین واضع سه قول بیشتر نداریم.
💠 « الکلام فی واضع اللغة العربیة »
🔰یرجع جمیع ما قیل فی الواضع الی ثلاثة مذاهب رئیسیة:
📗الاول: الوضع التعیینی البشری
بمعنی أن شخصا واحدا أو عدة من الناس _فی کل لغة_ وضعوا الفاظ تلک اللغة و قواعدها و وافقهم الآخرون. فقد قیل بأن واضع لغة العرب إسماعیل النبی(علی نبینا و آله و علیه السلام) أو یعرب بن قحطان و نحو ذلک.
📘الثانی: الوضع التعیینی الالهی
بتعلیمه تعالی الجیل الاول من أبناء کل لغة لغتَهم . و قیل فی طریق تفهیمه تعالی وجوه اکثرها موهونة و الموجه منها أن الله تعالی أوحی اللغة العربیة إلی آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام)
📕الثالث: الوضع البشری التعینی
و هو المشهور بین المعاصرین.
🔍 أما الوضع التعینی الالهی علی ما قرره المحقق النائینی(رحمه الله) بقوله :« فلا بد من انتهاء کشف الالفاظ لمعانیها إلیه تعالی شأنه بوجه،إما بوحی منه إلی نبی من انبیائه أو بالهام منه الی البشر أو بایداع ذلک فی طباعهم بحیث صاروا یتکلمون و یبرزون المقاصد بالالفاظ بحست فطرتهم حسب ما اودعه الله فی طباعهم...» فلاینبغی جعله قولا رابعا . فإن جمیع ما یقع فی العالم من الافعال الارادیة و غیرها ینتهی بالآخرة فی سلسلة الأسباب إلی الله تبارک و تعالی و لاینکره القائل بالثالث. فالقول بکون الوضع الهیا بحیال الوضع البشری لابد أن ینحصر فی الهامه تعالی انسانا أو قوما اللغة دفعا. فماذکره المحقق المذکور هو الوضع التعینی البشری.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۷ (مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
eksir mohabat hoseiny 2_1.mp3
6.99M
⭕️استاد وکیلی؛#امام_حسین
💠داستان مرحوم سید مهدی قوام
ویکی از اوباش تهران و عنایت سیدالشهداء
#شب_جمعه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۶.mp3
1.29M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۴)
✨ بررسی دو معنای قید «آلی»
❓پیشنهاد مرحوم صدرا برای تقریر قید آلی چیست؟
📌 فعلها باستخدام قوة أخری
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (2)
✅مقدمه
«غیب» به معنای «پنهان» و «شهادت» به معنای آشکار و «حاضر» است. طبیعتاً غیب و شهادت دو معنای نسبی هستند و ممکن است شیئی برای زید آشکار و برای عمرو غائب باشد و از طرف دیگر شیئی برای عمرو حاضر و برای زید پنهان باشد.
⁉️اما فرق این دو اصطلاح (عیب و شهادت) با «عالم غیب» و «عالم شهادت» چیست؟⁉️
💠 پاسخ این است که برخلاف اصطلاح غیب و شهادت دو اصطلاح عالم غیب و عالم شهادت نسبی نیستند. عالم غیب به آن مرتبه ای از عالم گویند که انسان به وسیله حواس عمومی (اعم از حس ظاهر و حس باطن) دسترسی به آن ندارد؛ پس معیار در تعریف عالم غیب انسانها هستند. انسانها آنچه را به حسب حواس عمومی خودشان میفهمند عالم شهادت؛ و آنچه را به وسیله حواس خودشان نمیفهمند عالم غیب مینامند.
🔰به تعبیر دیگر در اصطلاح به بخشی از عالم که از دسترسی حواس ظاهری خارج است و انسان فقط با عقل تفکر یا شهود میتواند به آن دست یابد عالم غیب گویند.
📚انسان شناسی ص 26 و 27
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110