« إِنَّـا لِـلَّٰـهِ وَ إِنَّـا إِلَـيْـهِ رَاجِـعُـونَ »
شهادت خادم الرضا علیهالسلام حضرت آیت الله رئیسی و هیأت همراه ایشان تسلیت باد.
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رییس جمهور شهید:
باید با تمام وجود عاشق خدا بود.
@ostad_vakili
شعور و فرهنگ قانون مداری.فقه جنسی ج۱۴.mp3
12.58M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(5)
🔻شعور و فرهنگ قانون مداری چیست❓
🔻آیا این فرهنگ در کشور ما وجود دارد❓
🔻جوامع غربی چگونه افراد جامعه را قانون مدار تربیت کرده اند❓
🔻نحوه قانون گذاریِ شریعت اسلام در زمانه صدر اسلام معجزه است‼️
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(8)
💠نگاه متکلمان و حکما به توحید
متکلمان بزرگ جهان اسلام و برخی از حکما تلاشهای وسیعی کردند که اثبات کنند که:
1⃣عالم خالقی دارد و آن خالق یگانه است و همه امور عالم به دست اوست و فقط باید وی را پرستید
(توحید در خالقیت و ربوبیت و الوهیت)
2⃣خداوند متعال مجرد از صفات جسمانی است (تنزیه)
3⃣ وی به همه چیز عالم و بر همه چیز قادر است (علم و قدرت نامتناهی)
🔻ایشان در مقابله فرقههای منحرفی که خداوند را جسم میدانستند ایستادگی نمودند و اثبات کردند که خداوند مانند هیچ مخلوقی نیست و از طول و عرض و ارتفاع و مکان و زمان مبراست و با حواس پنجگانه قابل احساس نیست و به تعبیر روایات شریفه:
وَ لاَ يُحَسُّ وَ لاَ يُجَسُّ وَ «لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ» وَ لاَ اَلْحَوَاسُّ وَ لاَ يُحِيطُ بِهِ شَيْءٌ وَ لاَ جِسْمٌ وَ لاَ صُورَةٌ وَ لاَ تَخْطِيطٌ وَ لاَ تَحْدِيدٌ . (کافی)
حس نمی شود و به لمس در نمی آید.چشمها و حواس او را ادراک نمی کند و چیزی به او احاطه نمس نماید و نه جسم است و نه صورت و نه خطی دور او را گرفته است.
🔷زحمات متکلمان و حکمای بزرگ اسلام سبب شد که شش دسته اول از آیات قرآن که در باب توحید و صفات خالق وارد شده است تقریباً حل شده و با براهین عقلی تقریباً اثبات گردد ولی برای ایشان قابل تصور نبود که چنین خدایی بتواند به همه چیز احاطه داشته باشد و با همه چیز همراه از رگ گردن به آنها نزدیکتر بوده و هرچه جز اوست باطل باشد و همه صفات کمال در او منحصر گردد چون میپنداشتند که قرب و احاطه و معیت فقط در امور جسمانی معنا دارد و خداوند جسم نیست پس قرب و معیّت نیز ندارد و نیز میگفتند مسلم است که صفات کمالی منحصر در خالق نیست و مخلوقات نیز از آن حظ و بهرهای دارند بر همین اساس تمام آیات دسته هفتم تا یازدهم را تحویل میکردند و هر یک را به شکلی از معنای اصلی خود خارج مینمودند.
🔶 به عنوان نمونه فقیه و متکلم بزرگ شیعه مرحوم شیخ طوسی در تفسیر شریف تبیان در تفسیر آیه:
(أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ)(فصلت آیه ۵۴)
دست به تحویل زده و آن را به علم و قدرت نامتناهی خداوند معنا نموده و فرموده:
أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ
أي هت عالم بکل شیءقادر علیه(تبیان ج۹)
و در تفسیر هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ(حدید۳)نیز معنای ظاهر و باطن و حصر آن را تاویل نموده و فرموده:
{و قوله الظاهر و الباطن قیل فی معناع قولان:احدهما:انه العالم بماظهر و مابطن .الثانی :انه القاهر لما ظهر و مابطن من قوله تعالی فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ و منه قوله
وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا و قیل:المعنی انه الظاهر بادلته الباطن من احساس خلقه}
ونیز آیه شریفه وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ
را تاویل نموده و در تفسیرش فرموده:
{وَهُوَ مَعَكُمْ یعنی بالعلم لایخفی علیه حالکم و ماتعملونه}
به همین منوال آیات دال بر احاطه وجودی و آیاتی را که دلالت بر انحصار صفات کمال در خداوند دارد تاویل نموده و آنها را مبالغه و مجاز شمرده اند.
📚کتاب عیار نقدها ص۵۷۷ و ۵۷۸
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-10.mp3
13.27M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۱۰ ✾
╰┅──────┅╯
📌ادامهی بخش دومین | شرح حالات تجردهای ممتده و مستمرهٔ آقای حداد
🌿 وظیفهی رفقای طریق
🌿 ضرورت کتمان سر
🌿 تفاوت دیدگاه اشخاص در شرح حالات جسمی اولیاء الله
🌿معنای واردات جلالیّه و جمالیّه و آثار جسمی آنها
🌿 ارتباط سعهی وجودی و واردات جلالیّه و جمالیّه
🌿 وجه تلاوت قرآن با صوت حزین
🌿 وجه تاکید مرحوم حداد بر قرائت بعضی سور در نماز
🌿 ریشهی اشتباهات صوفیه
🌿 افق عالی حقیقت تشریع
🌿ملاک اتحاد نفسانی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
🌿 منزل پدری
🌿 واقعیت روز عاشورا و غفلت مردم
🌿تهمتی که به مرحوم حداد زدند
🌿 تأثیر گریه بر سیدالشهداء علیهالسّلام در عبور از عالم دنیا
🌿 سنت اهل بیت علیهمالسلام
✅ سفارش خاصالخاص حضرت آقای حداد به شاگردان سلوکیشان
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
02_Vakili.AdaboSalat_1.mp3
2.6M
⭕️استاد وکیلی؛#حدیث
💠شرح حدیث :
مصباحُ الشريعةِ ـ فيما نسبه إلى الإمام الصادق عليه السلام ـ: قالَ الصّادقُ عليه السلام : العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ، فَما فُقِدَ في العُبوديّةِ وُجِدَ في الرُّبوبيّةِ، و ما خَفِيَ عَنِ الرُّبوبيّةِ اُصيبَ في العُبوديّةِ .
#شرح_حدیث
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman09_2.mp3
390.6K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(58)
❓اگر روزی همه دست خداست چرا بعضی ها در برخی نقاط دنیا از گرسنگی میمیرند ؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-11.mp3
7.6M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۱۱ ✾
╰┅──────┅╯
📌 بخش سومین|
✅ اطاعت و امتثال و جنبۀ عبودیت، باید هدف اصلی زیارت باشد نه رسیدن به حال خوش.
✅ اصل و اساس قضاوت دربارۀ حکومت اسلامی، جنبۀ ارتباط امّت به خداوند و حرکت مردم به سوی خداست.
✅ راه خدا بدون ابتلاء و مشقّات ممکن نیست.
✅ ارادۀ اولیاء الهی مصلحت ساز است و ولیّ خدا با اراده کردن، منشاء اثر در عالم میشود.
✅ حقیقت استخاره کردن چیست؟ چگونه امور خود را به خداوند بسپاریم؟
✅ چگونه نفس اطفال خردسال خود را نورانی کنیم؟
✅ نفس مجرد و ادراک شعور کودکان مانند مغناطیس، نورانیت حقائق را درک میکند.
✅ رحلت اطفال در دوران کودکی، بعضاً موت اختیاری و انتخابی است!
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
انواع حوادث بعد از مرگ برای افراد مختلف.الانسان بعد الدنیا.استاد وکیلی.mp3
1.79M
⭕️استاد وکیلی
1⃣انواع حوادث بعد از مرگ برای افراد مختلف.
2⃣وجه تسمیه قیامت صغری و کبری چیست؟
3⃣همه تنها به سوی خدا میروند.
📚رساله الانسان بعد الدنیا
علامه طباطبایی رحمة الله علیه
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(26)
💠تعریف یقین در کلام منطقیان متقدم
🌀آنچه تا کنون بیان شــد تعریف قدما از یقین بود که همان تعریف صحیح و مورد نظر ما است.
قدما در تعریف یقین اینگونه گفته اند:
🔻{فمنــه يقينــي يعتقــد معــه اعتقــاد ثــان- إمــا بالفعــل و إمــا بالقوة القريبــة مــن الفعــل- أن المصــدق بــه ال يمكــن أال يكون علــى ما هو عليــه إذا كان ال يمكن زوال هــذا االعتقاد فيه}
(الشفاء البرهان)
🔻{والیقین هو اعتقاد القريبة أن الشــىء كــذا مع اعتقاد آخر امــا بالفعل أو بالقوة القوة القريبة.من الفعــل أنه لا يمكن أن لا يكون كــذا اعتقادا لا يمكن زوال}
(البصائرالنصریه)
🔻{اليقين هو ان يتصوران الشي كذا و يتصور معه بالفعل و القوة القريبة من الفعل انه لايمكن ان لايكون كذا}
(التحصیل)
🔷یقین آن حالت نفســانی است که مطمئن هستیم در آن احتمال خــلاف نمیدهیــم. حال یــا بالفعل این چنین اســت که بــه احتمال خلاف در آن توجه کرده و سپس تصدیق کرده ایم که احتمال خلاف ندارد و یا به احتمال خلاف داشتن یا نداشتنش توجه ندار یم و غافل هســتیم؛ ولی ا گر به خود التفات کنیم و تمرکز داشــته باشــیم، متوجه خواهیــم شــد کــه احتمــال خلافــی در کار نیســت و مســئله؛ قطعی، ثابت و محکم است.
🔶{بالقــوة القریبــة مــن الفعــل} یعنــی آگاهــی و علم به ایــن صورت اســت که اگر انســان در خلوت خود بنشیند و کمی در آن تأمل کند، میبیند که نمیتواند در آن شک و تردید کرده و احتمال خلاف دهد و حقیقتاً خــلاف آن ممکن نیســت (امکان در این دســت عبارات، امکان احتمالی است). چون احتمال یک امر وجدانی درونی است، پــس بــودن یــا نبــودن آن فقط بــه التفــات و تمرکــز قائم اســت و لذا در نهایــت بــا قوۀ قریب به فعل میتوان آن را یافت. با این قید ظن خارج میشــود، چون در ظنون نه بالفعل تصدیــق میکنیم که طرف مقابل غیرممکن است و نه بالقوة القریبة من الفعل.
📚معرفت شناسی ص ۸۱و۸۲
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛اکسیر محبت حسینی
🟢ارزش محبّت
❓حال سؤال این است که چرا محبت این اندازه ارزش دارد⁉️
🔸انســان در عالم خلقت قرار اســت به سمت خداوند متعال حرکت کند؛
حرکــت انســان به ســوی خداوند یعنی شــخص از خــود بیــرون بیاید و به جــای اینکــه خــود را بخواهد، خدا را بخواهد؛ به جــای این که تابع نفس باشــد، تابــع خــدا باشــد و خداونــد را در وجــودش حاکم کنــد.
قطعا این هــدف بــا انجــام اعمال ظاهــری ممکن نیســت و اگر انســان مدام ســر برســجده بگذارد و رکوع کند و صدقه بدهد و هزاران کار خیر انجام دهد، تا آن جنبۀ قلبی در وجودش فعال نشود، رشد نمیکند و حرکتی به سوی خدا انجام نمیگیرد.
🔹در باب محبت دو تعبیر به کار میرود؛ گاهی گفته میشود محب و اخلاص چیزی در عرض عمل است و اصل محبت و اخلاص است و عمــل اهمیتّــی ندارد و گاهی گفته می شود و محبت و اخلاص هم یک عمل است و اصل در اعمال محبت ورزیدن و اخلاص اســت که این تعبیر صحیح است. از نظر ادیان الهی عمل بر دو قسم است: عمل قلبــی یا جوانحــی و عمل ظاهری یا جوارحی. ما انســانها بیشــتر اوقات دغدغه مان این است که به دنبال انجام اعمال ظاهری هستیم و معمولا بــا این دســت و پا و ســر و چشــم و امثــال اینها چه عملی انجــام دهیم در حالــی که انبیاء آمده اند تا به ما بگویند عمل قلبی ارزش بیشــتری دارد.
اصــل در بیــن اعمال، محبت و اخلاص ورزیدن اســت با اینکه اعمال جوارحی لازم و ضروری است اما انسان با قلب خود بیشتر به سمت خدا
حرکت میکند تا با اعمال ظاهری.
حضرت جوادالائمه می فرمایند:
اَلقَصدُ اِلَي اللهُ تَعالي بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ
(آهنگ خدا نمودن با دل،از خسته کردن اعضا و جوارح با اعمال {غیرقلبی}موثرتر است.)
📚اکسیر محبت حسینی/ص ۱۴و ۱۵
#اکسیر_محبت_حسینی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110