eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ @ostad_vakili
« إِنَّـا لِـلَّٰـهِ وَ إِنَّـا إِلَـيْـهِ رَاجِـعُـونَ » شهادت خادم الرضا علیه‌السلام حضرت آیت الله رئیسی و هیأت همراه ایشان تسلیت باد. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رییس جمهور شهید: باید با تمام وجود عاشق خدا بود. @ostad_vakili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شعور و فرهنگ قانون مداری.فقه جنسی ج۱۴.mp3
12.58M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(5) 🔻شعور و فرهنگ قانون مداری چیست❓ 🔻آیا این فرهنگ در کشور ما وجود دارد❓ 🔻جوامع غربی چگونه افراد جامعه را قانون مدار تربیت کرده اند❓ 🔻نحوه قانون گذاریِ شریعت اسلام در زمانه صدر اسلام معجزه است‼️ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(8) 💠نگاه متکلمان و حکما به توحید متکلمان بزرگ جهان اسلام و برخی از حکما تلاش‌های وسیعی کردند که اثبات کنند که: 1⃣عالم خالقی دارد و آن خالق یگانه است و همه امور عالم به دست اوست و فقط باید وی را پرستید (توحید در خالقیت و ربوبیت و الوهیت) 2⃣خداوند متعال مجرد از صفات جسمانی است (تنزیه) 3⃣ وی به همه چیز عالم و بر همه چیز قادر است (علم و قدرت نامتناهی) 🔻ایشان در مقابله فرقه‌های منحرفی که خداوند را جسم می‌دانستند ایستادگی نمودند و اثبات کردند که خداوند مانند هیچ مخلوقی نیست و از طول و عرض و ارتفاع و مکان و زمان مبراست و با حواس پنجگانه قابل احساس نیست و به تعبیر روایات شریفه: وَ لاَ يُحَسُّ وَ لاَ يُجَسُّ وَ «لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ» وَ لاَ اَلْحَوَاسُّ وَ لاَ يُحِيطُ بِهِ شَيْءٌ وَ لاَ جِسْمٌ وَ لاَ صُورَةٌ وَ لاَ تَخْطِيطٌ وَ لاَ تَحْدِيدٌ . (کافی) حس نمی شود و به لمس در نمی آید.چشمها و حواس او را ادراک نمی کند و چیزی به او احاطه نمس نماید و نه جسم است و نه صورت و نه خطی دور او را گرفته است. 🔷زحمات متکلمان و حکمای بزرگ اسلام سبب شد که شش دسته اول از آیات قرآن که در باب توحید و صفات خالق وارد شده است تقریباً حل شده و با براهین عقلی تقریباً اثبات گردد ولی برای ایشان قابل تصور نبود که چنین خدایی بتواند به همه چیز احاطه داشته باشد و با همه چیز همراه از رگ گردن به آنها نزدیک‌تر بوده و هرچه جز اوست باطل باشد و همه صفات کمال در او منحصر گردد چون می‌پنداشتند که قرب و احاطه و معیت فقط در امور جسمانی معنا دارد و خداوند جسم نیست پس قرب و معیّت نیز ندارد و نیز می‌گفتند مسلم است که صفات کمالی منحصر در خالق نیست و مخلوقات نیز از آن حظ و بهره‌ای دارند بر همین اساس تمام آیات دسته هفتم تا یازدهم را تحویل می‌کردند و هر یک را به شکلی از معنای اصلی خود خارج می‌نمودند. 🔶 به عنوان نمونه فقیه و متکلم بزرگ شیعه مرحوم شیخ طوسی در تفسیر شریف تبیان در تفسیر آیه: (أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ)(فصلت آیه ۵۴) دست به تحویل زده و آن را به علم و قدرت نامتناهی خداوند معنا نموده و فرموده: أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ أي هت عالم بکل شیءقادر علیه(تبیان ج۹) و در تفسیر هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ(حدید۳)نیز معنای ظاهر و باطن و حصر آن را تاویل نموده و فرموده: {و قوله الظاهر و الباطن قیل فی معناع قولان:احدهما:انه العالم بماظهر و مابطن .الثانی :انه القاهر لما ظهر و مابطن من قوله تعالی فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ و منه قوله وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا و قیل:المعنی انه الظاهر بادلته الباطن من احساس خلقه} ونیز آیه شریفه وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ را تاویل نموده و در تفسیرش فرموده: {وَهُوَ مَعَكُمْ یعنی بالعلم لایخفی علیه حالکم و ماتعملونه} به همین منوال آیات دال بر احاطه وجودی و آیاتی را که دلالت بر انحصار صفات کمال در خداوند دارد تاویل نموده و آنها را مبالغه و مجاز شمرده اند. 📚کتاب عیار نقدها ص۵۷۷ و ۵۷۸ (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-10.mp3
13.27M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۱۰ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌ادامه‌ی بخش دومین | شرح حالات تجردهای ممتده و مستمرهٔ آقای حداد 🌿 وظیفه‌ی رفقای طریق 🌿 ضرورت کتمان سر 🌿 تفاوت دیدگاه اشخاص در شرح حالات جسمی اولیاء الله 🌿معنای واردات جلالیّه و جمالیّه و آثار جسمی آن‌ها 🌿 ارتباط سعه‌ی وجودی و واردات جلالیّه و جمالیّه 🌿 وجه تلاوت قرآن با صوت حزین 🌿 وجه تاکید مرحوم حداد بر قرائت بعضی سور در نماز 🌿 ریشه‌ی اشتباهات صوفیه 🌿 افق عالی حقیقت تشریع 🌿ملاک اتحاد نفسانی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم 🌿 منزل پدری 🌿 واقعیت روز عاشورا و غفلت مردم 🌿تهمتی که به مرحوم حداد زدند 🌿 تأثیر گریه بر سیدالشهداء علیه‌السّلام در عبور از عالم دنیا 🌿 سنت اهل بیت علیهم‌السلام ✅ سفارش خاص‌الخاص حضرت آقای حداد به شاگردان سلوکی‌شان https://eitaa.com/taraef110
02_Vakili.AdaboSalat_1.mp3
2.6M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠شرح حدیث : مصباحُ الشريعةِ ـ فيما نسبه إلى الإمام الصادق عليه السلام ـ: قالَ الصّادقُ عليه السلام : العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ، فَما فُقِدَ في العُبوديّةِ وُجِدَ في الرُّبوبيّةِ، و ما خَفِيَ عَنِ الرُّبوبيّةِ اُصيبَ في العُبوديّةِ . https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
TaAseman09_2.mp3
390.6K
💠استاد وکیلی؛(58) ❓اگر روزی همه دست خداست چرا بعضی ها در برخی نقاط دنیا از گرسنگی می‌میرند ؟ https://eitaa.com/taraef110
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بنِ مُوسَى الرِّضَا..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sharh-roohemojarrad-11.mp3
7.6M
﷽ ╭┅──────┅╮ ✾ ۱۱ ✾ ╰┅──────┅╯ 📌 بخش سومین| ✅ اطاعت و امتثال و جنبۀ عبودیت، باید هدف اصلی زیارت باشد نه رسیدن به حال خوش. ✅ اصل و اساس قضاوت دربارۀ حکومت اسلامی، جنبۀ ارتباط امّت به خداوند و حرکت مردم به سوی خداست. ✅ راه خدا بدون ابتلاء و مشقّات ممکن نیست. ✅ ارادۀ اولیاء الهی مصلحت ساز است و ولیّ خدا با اراده کردن، منشاء اثر در عالم می‌شود. ✅ حقیقت استخاره کردن چیست؟ چگونه امور خود را به خداوند بسپاریم؟ ✅ چگونه نفس اطفال خردسال خود را نورانی کنیم؟ ✅ نفس مجرد و ادراک شعور کودکان مانند مغناطیس، نورانیت حقائق را درک می‌کند. ✅ رحلت اطفال در دوران کودکی، بعضاً موت اختیاری و انتخابی است! https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انواع حوادث بعد از مرگ برای افراد مختلف.الانسان بعد الدنیا.استاد وکیلی.mp3
1.79M
⭕️استاد وکیلی 1⃣انواع حوادث بعد از مرگ برای افراد مختلف. 2⃣وجه تسمیه قیامت صغری و کبری چیست؟ 3⃣همه تنها به سوی خدا میروند. 📚رساله الانسان بعد الدنیا علامه طباطبایی رحمة الله علیه https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(26) 💠تعریف یقین در کلام منطقیان متقدم 🌀آنچه تا کنون بیان شــد تعریف قدما از یقین بود که همان تعریف صحیح و مورد نظر ما است. قدما در تعریف یقین اینگونه گفته اند: 🔻{فمنــه يقينــي يعتقــد معــه اعتقــاد ثــان- إمــا بالفعــل و إمــا بالقوة القريبــة مــن الفعــل- أن المصــدق بــه ال يمكــن أال يكون علــى ما هو عليــه إذا كان ال يمكن زوال هــذا االعتقاد فيه} (الشفاء البرهان) 🔻{والیقین هو اعتقاد القريبة أن الشــى‏ء كــذا مع اعتقاد آخر امــا بالفعل أو بالقوة القوة القريبة.من الفعــل أنه لا يمكن أن لا يكون كــذا اعتقادا لا يمكن زوال} (البصائرالنصریه) 🔻{اليقين هو ان يتصوران الشي كذا و يتصور معه بالفعل و القوة القريبة من الفعل انه لايمكن ان لايكون كذا} (التحصیل) 🔷یقین آن حالت نفســانی است که مطمئن هستیم در آن احتمال خــلاف نمیدهیــم. حال یــا بالفعل این چنین اســت که بــه احتمال خلاف در آن توجه کرده و سپس تصدیق کرده ایم که احتمال خلاف ندارد و یا به احتمال خلاف داشتن یا نداشتنش توجه ندار یم و غافل هســتیم؛ ولی ا گر به خود التفات کنیم و تمرکز داشــته باشــیم، متوجه خواهیــم شــد کــه احتمــال خلافــی در کار نیســت و مســئله؛ قطعی، ثابت و محکم است. 🔶{بالقــوة القریبــة مــن الفعــل} یعنــی آگاهــی و علم به ایــن صورت اســت که اگر انســان در خلوت خود بنشیند و کمی در آن تأمل کند، میبیند که نمیتواند در آن شک و تردید کرده و احتمال خلاف دهد و حقیقتاً خــلاف آن ممکن نیســت (امکان در این دســت عبارات، امکان احتمالی است). چون احتمال یک امر وجدانی درونی است، پــس بــودن یــا نبــودن آن فقط بــه التفــات و تمرکــز قائم اســت و لذا در نهایــت بــا قوۀ قریب به فعل میتوان آن را یافت. با این قید ظن خارج میشــود، چون در ظنون نه بالفعل تصدیــق میکنیم که طرف مقابل غیرممکن است و نه بالقوة القریبة من الفعل. 📚معرفت شناسی ص ۸۱و۸۲ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛اکسیر محبت حسینی 🟢ارزش محبّت ❓حال سؤال این است که چرا محبت این اندازه ارزش دارد⁉️ 🔸انســان در عالم خلقت قرار اســت به سمت خداوند متعال حرکت کند؛ حرکــت انســان به ســوی خداوند یعنی شــخص از خــود بیــرون بیاید و به جــای اینکــه خــود را بخواهد، خدا را بخواهد؛ به جــای این که تابع نفس باشــد، تابــع خــدا باشــد و خداونــد را در وجــودش حاکم کنــد. قطعا این هــدف بــا انجــام اعمال ظاهــری ممکن نیســت و اگر انســان مدام ســر برســجده بگذارد و رکوع کند و صدقه بدهد و هزاران کار خیر انجام دهد، تا آن جنبۀ قلبی در وجودش فعال نشود، رشد نمیکند و حرکتی به سوی خدا انجام نمیگیرد. 🔹در باب محبت دو تعبیر به کار میرود؛ گاهی گفته میشود محب و اخلاص چیزی در عرض عمل است و اصل محبت و اخلاص است و عمــل اهمیتّــی ندارد و گاهی گفته می شود و محبت و اخلاص هم یک عمل است و اصل در اعمال محبت ورزیدن و اخلاص اســت که این تعبیر صحیح است. از نظر ادیان الهی عمل بر دو قسم است: عمل قلبــی یا جوانحــی و عمل ظاهری یا جوارحی. ما انســانها بیشــتر اوقات دغدغه مان این است که به دنبال انجام اعمال ظاهری هستیم و معمولا بــا این دســت و پا و ســر و چشــم و امثــال اینها چه عملی انجــام دهیم در حالــی که انبیاء آمده اند تا به ما بگویند عمل قلبی ارزش بیشــتری دارد. اصــل در بیــن اعمال، محبت و اخلاص ورزیدن اســت با اینکه اعمال جوارحی لازم و ضروری است اما انسان با قلب خود بیشتر به سمت خدا حرکت میکند تا با اعمال ظاهری. حضرت جوادالائمه می فرمایند: اَلقَصدُ اِلَي اللهُ تَعالي بِالقُلُوبِ اَبلَغُ مِن اِتعابِ الجَوارِحِ بِالاَعمالِ (آهنگ خدا نمودن با دل،از خسته کردن اعضا و جوارح با اعمال {غیرقلبی}موثرتر است.) 📚اکسیر محبت حسینی/ص ۱۴و ۱۵ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛ کتاب عزیز(3) 💠شبهه: هفت زمین مطبّق برای عالم است‼️ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(3) 💠پاسخ 1⃣ نکته اول: در این شبهه نیز تدوین گران کتاب نقد قرآن تلاش کرده اند محتوای یک حدیث ضعیف و بی اصل و اساس را که فقط از طریق اهل سنت نقل شده است، به کل سنت نسبت دهند و قرآن را به وسیلۀ آن تفسیر کرده و سپس اشکال بگیرند. این روش اشتباه است چون برای شناخت سنت باید تمام منابع را بررسی کنیم و احادیث ضعیف را از احادیث معتبر جدا کرده و بعد از جمع تمام احادیث محتوای آن را به سنت نسبت دهیم. 2⃣نکته دوم در قرآن توضیحی برای زمین های هفتگانه نیامده و روایات هم تفسیرهای متفاوتی از زمین های هفتگانه ارائه داده اند که هیچ کدام قابل اثبات یا رد قطعی لیست از جمله: ۱. در حدیثی از امام رضا علیه السّلام آمده که هر آسمانی از هفت آسمان برای خود زمینی دارد که زمین آسمان بالایی بر بالای آسمان پائین قرار دارد. ۲.در برخی روایات نیز زمینهای هفتگانه را بر قسمتهای مختلف زمینی که در آن قرار داریم تطبیق نموده اند چنان که گذشتگان آن را بر اقلیم های هفت گانه زمین حمل می کردند. ۳.برخی نیز هفت زمین را لایه های مختلف زمین دانسته اند آن چنان که هفت آسمان بنا بر یک احتمال همان لایه های اتمسفر است. در این اصطلاح به پائین ترین لایه، الأرض السفلی گفته می شود. به هر حال همه این تفسیرها خردپذیر و محتمل میباشد و دلیلی بر مخالفت با هیچ یک وجود ندارد. آیه (وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ ) از این جهت که قرآن زمینهای هفتگانه را مثل آسمانهای هفتگانه میداند بیشتر با تفسیر اول سازگار است زیرا طبق این تفسیر هر آسمانی باید یک زمین داشته باشد، پس زمینهای هفت گانه مانند آسمان های هفت گانه اند. اما اگر طبق احتمال دوّم زمینهای هفتگانه را بر قسمت های مختلف همین زمین حمل کنیم در این صورت زمینهای هفتگانه مانند آسمانهای هفتگانه نیستند؛ مگر از جهت تعداد که هر دو هفت عدد می باشند. 📚کتاب عزیز ص ۸۹ و ۹۰ و ۹۱ https://eitaa.com/taraef110
ایمان بدون قیدهای سخت-استاد وکیلی.mp3
25.62M
⭕️استاد وکیلی؛ 🌐تحلیل و تحقیقی در حقیقتِ ایمان و مقوِّماتِ آن. 🌀 تاملی بر معنای مشهورِ از ایمان. ❓کف و پایینترین حدِّ ایمان چیست؟ -طبق سیره نبوی ایمان آوردنِ افراد چگونه بوده است؟ ❔چرا رسول الله صلی الله علیه وآله، تشهد و اسلامِ منافقین را میپذیرفتند؟ ❗️ایمان در زبان عربی یعنی گِرَویدن. ⁉️آیا در ایمان آوردن اطمینان و یقین شرط است؟ ❓تعریفِ مشهورِ معاصرین از ایمان چه تبعاتی دارد؟ ❓آیا فتوایِ مشهور درباره مومن و کافر فقهی با سیره سازگار است؟ ❓مسلمان و مومنِ فاسق بالاتر و به نجات نزدیکتر است یا کافر؟ 💠پرسش و پاسخِ بعد از درس با استاد وکیلی 💠نکته:استاد تصرح فرمودند که اینجا در مقامِ بحثِ طلبگی بودند و نه فتوایِ فقهی. https://eitaa.com/taraef110