تاریخ حوزه طهران
📷 مرحوم حاج #شیخ_عباسعلی_اسلامی 🔹مؤسس #جامعه_تعلیمات_اسلامی 🔹و از وعاظ درجه اول تهران در دوران پهلوی
📄 سخنرانی مهم #شیخ_عباسعلی_اسلامی در سال ۱۳۳۷ش در توصیف فضای فرهنگی ایران و وضعیت حوزه و روحانیت در دوران پهلوی
«دیگر به علماء اعتنائی نمیکنند آقایان در همین تهران مشاهده کردید با سرنیزه آمدند عبا و عمامه های ما را برداشته با سرنیزه چادر را از سر زنهای شما و دخترها برداشته و به حدی زمینه علماء در ایران بد شد که تبلیغ کرده بودند که هر کسی علماء و سید را در ماشین بنشاند ماشین پنچر خواهد شد...
آقایان این نحوه سلوک با ما کردند ولی خداوند در مقابل این تبلیغات شوم ماها را حفظ کرد. آقایان امروز علماء [در] نهایت سختی دارند زندگی می کنند. بروید منازل اغلب این روحانیون را ببینید که چه وضع ناهنجاری را دارند و به مدارس دینیه سر بزنید ببینید با چه وضع فقری طلاب علوم دینیه دست به گریبان هستند.
... [به دکتر اقبال] گفتم: آقای دکتر اقبال! با سرنیزه عبا و عمامههای ما را برداشتید و دست علماء را از اوقاف کوتاه کردید و بیشتر پول ها را صرف مدارس امروز کردید که امروز همه شما اذعان دارید که صدی هشتاد این محصلین تودهای و کمونیست هستند ولی این طلاب و علماء با این تنگی معیشت ساختند و کمونیست نشدند. آقایان هر روز بر تعداد صفوف دینی شما کم می شود و طلاب می آیند میروند در دانشکده ها درس میخوانند و با ماهی دویست و پنجاه تومان استخدام میشوند و تا چنانچه سال دیگر اثری از این لباس نخواهد ماند...
ای بازاری ها امروز از پول اوقاف در این مملکت دستگاه تبلیغات شما را یک عده فاحشه امثال مرضیه و دلکش اداره میکنند و پول ها را میخورند؛ ما مجبور هستیم حقایق دینی را بگوییم.»
📚 حجتالاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک صفحه ۴۹
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 افضل الملک در وصف تهران، شهر هزار حکیم و جناب #میرزا_ابوالحسن_جلوه مینویسد:
«در دورهى ناصرى، كه هزار حكيم و فيلسوف در تهران بود، سه استاد كامل داشتند:
يكى مرحوم آقا رضاى قمشه، و يكى مرحوم آقا على [حکیم]، و يكى مرحوم آقا ميرزا ابو الحسن جلوه بود، كه همهكس از حوزهى تدريس و افاضت ايشان استفاده مىكرد. آن دو تن در همان دورهى ناصرى، به سفر بقا رحلت كردند؛ اشاعهى علوم عقليه منحصر به مجلس درس مرحوم ميرزا ابو الحسن جلوه شد، كه طلاب علوم صبح و عصر در آن محضر شريف ازدحامى داشتند و استفاضتها مىكردند، و آنجناب همهوقت به اشاعهى علوم و نشر دلايل حكميه مىپرداخت.
الحق! وجود كاملى بودند. شعر را نيكو مىسرودند. اقوال ايشان در شعر، محل اعتناى اساتيد بود. به سبك ناصرخسرو علوى از خود ايشان، كه با بنده الطافى بىاندازه داشت، اشعارى شنيدم كه نظير آن را كمتر شنيده بودم.
هريك از حكماى بزرگ كه در تهران بودند، گاهى بعضى عقايد از خود اظهار مىكردند كه علماء ايشان را تكفير مىكردند. اين حكيم دانشمند طورى تدريس مىكرد و به قسمى در حفظ زبان و اظهار رأى خود متانت داشت، كه ريبى در او نديدند و عيبى در او نگرفتند. نزد مجتهدين و علماء بزرگ فقه و اصول، فوق العاده محترم بود. بر كلمات قوم اطلاعى كامل داشت. عين عبارات هريك از اساتيد سابق را از حفظ مىخواند.»
📚 افضل الملک، غلامحسین، افضل التواریخ، صفحه: ۱۰۶
📷 مزار حکیم جلوه در قبرستان ابن بابویه
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
☑️ #شیخ_علی_تهرانی درگذشت.
🔸«علی مرادخانی ارنگه» معروف به شیخ علی تهرانی در سن ۹۶ سالگی درگذشت.
🔸وی بعد از پیروزی انقلاب بهدلیل سابقه مبارزاتیاش به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی در آمد اما در همان سالها بهدلیل گرایشات کمونیستی خود که در آثار اقتصادیاش مشهود بود، به هواداری از مجاهدین خلق و بنیصدر پرداخت.
🔸با عزل بنیصدر از ریاستجمهوری و شورش مسلحانه منافقین علیه نظام و مردم، وی مدتی بازداشت بود .
🔸در سال ۶۳ همزمان با حضور منافقین در عراق، به این کشور رفت و پناهنده حکومت صدام شد و در رادیوی فارسی بغداد به تبلیغ علیه نظام میپرداخت و با حضور در اردوگاههای اسرا به فحاشی علیه مسئولان نظام و انقلاب میپرداخت.
🔸با از بین رفتن کارکرد تبلیغاتی او برای صدام و منافقین، وی را در مرز ایران و عراق رها کرده و به مرزبانی ایران تحویل دادند!
🔸شیخ علی تهرانی بعد از چند سال زندانی بودن، بهدلیل کهولت سن و بیماری مشمول رأفت اسلامی گشته و آزاد شد.
▫️ارسال شده توسط همراهان تاریخ حوزه تهران
...................؛
شیخ علی تهرانی اهل ارنگه بود و به این خاطر با آیتالله حاج شیخ علیاکبر برهان همولایتی بود و از اینرو دوران تحصیلات مقدماتی خود را در #مسجد_لرزاده سپری کرد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️۲۹ مهر، سالروز درگذشت آیتالله مهدوی کنی
📷آیتالله مهدوی کنی در خانه پدری در کنار پدر و فرزند خود.
💠 #آیت_الله_مهدوی_کنی در خاطرات خود از دوران کودکی، خانه پدری و روزگار رضاخان میفرمود:
«از جنایاتی که من خودم به چشم دیدم همین مسئله برداشتن چادر از سر زنان بود. آن زمان زنها برای اینکه چادرشان را حفظ کنند روزها از منزل بیرون نمیآمدند و اگر میخواستند به حمام و یا دیدن اقوام بروند شبها میرفتند.
علاوه بر این چون می دیدند در شب نیز ممکن است مشکلاتی پیدا شود خانهها را به هم ارتباط داده و به یکدیگر در باز کرده بودند که آثار آن در همین منزلی که ما الان در کن داریم هنوز باقی است. خانهها تا حمامی که در بالای ده بود به هم راه داشتند.
واقعا اگر از نظر تاریخی بررسی شود که این درها برای چیست معلوم میشود حادثهای بوده که اینها از در معمولی نمیرفتند. این آثار تاریخی به وضوح جنایات رژیم پهلوی را آشکار می سازد.
آن ایام قبل از اینکه رضا شاه عزاداری را منع کند همیشه یک دهه روضهخوانی داشتیم. بعد که روضه خوانی تعطیل شد در خانه صحبت میشد که چرا روضه خوانی که ما هر سال داشتیم تعطیل شد؟ گفتند که دولت جلوگیری میکند و نمیگذارد روضه خوانده شود.
ما در کن چند تا معمم داشتیم. اما دولت به غیر از یکی از آنها به دیگران اجازه نداد معمم باشند. اینها با وضع خاصی زندگی می کردند. معمولاً در خانه بودند و از خانه بیرون نمیآمدند و در محاصره قرار گرفته بودند. اینها چیزهایی بود که خودم دیده بودم.»
📚خاطرات آیتالله مهدوی کنی، ص ۴۱_۳۹
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 دیدار با حضرت آیتالله حاج سید هاشم حمیدی همدانی از فقها و اساتید اخلاق تهران
🔹در راستای برنامه همیشگی دیدار با #علمای_تهران و البته اینبار به عنوان #مرکز_اسناد_حوزه_و_روحانیت تهران، به محضر #آیت_الله_حمیدی_همدانی مشرف شدم و ضمن تقدیم آلبومی از اسناد دوران تحصیل ایشان، خاطرات ارزشمندی از معظمله از دوران تحصیل در همدان، قم و سالهای حضور در تهران شنیدم.
🔸آیتالله حمیدی همدانی متولد ۱۳۰۹ش، سالها در مدارس علمیه مروی، آیتالله مجتهدی، سپهسالار جدید (شهید مطهری)، کاظمیه و... به تدریس فقه و اصول و اخلاق و در منزل به تدریس دروس خارج اشتغال داشتند. معظم له از دهه ۴۰ در مسجد انصار الحسین علیه السلام خیابان نیروی هوایی و حدود سی سال ظهرها در دانشگاه علم و صنعت به اقامه جماعت میپرداختند.
ایشان از نخستین اعضای جامعه روحانیت مبارز و اولین مدیر حوزه علمیه تهران میباشند.
📚 آیتالله حمیدی تقریرات ارزشمندی از درس آیتالله بروجردی و امام خمینی دارند که با خطی خوش به رشته تحریر درآوردهاند که در آستانه انتشار است. از دیگر اساتید وی، علامه طباطبایی در تفسیر و حکمت متعالیه (کتاب اسفار)، حاج آقا حسین فاطمی قمی در اخلاق، و آخوند ملا علی معصومی همدانی در فقه میباشند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 شهادت جمعی از زائران و مجاوران حضرت احمد بن موسی شاه چراغ(ع) به دست عناصر تروریستی تکفیری را تسلیت میگوییم.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
آیتالله جوادی آملی.mp3
3.94M
🥀نسأل الله منازل الشهداء
🎙 بیانات قدیمی #آیت_الله_جوادی_آملی
با موضوع: #شهادت و #حجاب
▫️حجاب، ارزشی بزرگ که به برکت انقلاب اسلامی بهدست آمد!
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷دیدار معاون پژوهش مرکز مدیریت و مسؤول مرکز اسناد حوزه و روحانیت حوزه علمیه تهران با حضرت آیتالله امامی کاشانی
🔸در این دیدار ضمن ارائه اسناد دوران تحصیل معظم له از سوی مرکز اسناد، پیرامون چگونگی همکاری مدرسه عالی شهید مطهری با این مرکز و ضرورت نگارش و تدوین کتابی جامع با موضوع تاریخ و مفاخر مدرسه عالی سپهسالار گفتگو شد.
🔹ضمنا با موافقت آیتالله امامی کاشانی مقرر شد مرکز اسناد حوزه و روحانیت نسبت به ضبط و تدوین خاطرات ایشان از دوران تحصیل، تدریس، مبارزه و خاطرات مربوط به مدرسه عالی اقدام نماید.
🔸در این جلسه گفتگوهایی نیز درباره برخی مسائل آموزشی و پژوهشی مدرسه عالی شهید مطهری از جمله جلسه درس خارج حضرت آیتالله امامی کاشانی و تأسیس مرکز تخصصی مهدویت در مدرسه عالی از سوی معاونت پژوهش مرکز مدیریت صورت پذیرفت.
🔹این دیدار به عنوان نخستین بازدید و دیدار دستاندرکاران مرکز اسناد حوزه و روحانیت تهران با متولیان و مدیران مدارس علمیه تهران انجام شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 شیخ عبیداء نهری از سران کُرد که در دوران سلطنت قاجار و دولت عثمانی دست به شورش زد.
✨ماجرای عنایت امام زمان علیه السلام به ایرانیان در برابر لشگر بزرگ شیخ عبیداء را در زیر بخوانید 👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 شیخ عبیداء نهری از سران کُرد که در دوران سلطنت قاجار و دولت عثمانی دست به شورش زد. ✨ماجرای عنایت
✨ماجرای عنایت امام زمان علیه السلام به ایرانیان در برابر لشگر بزرگ شیخ عبیداء
💠 مرحوم مجد الذاکرین (از ذاکرین تهران در زمان قاجار، پدر مرحوم شیخ مرتضی زاهد و جد آیتالله جاودان) در سفرنامه خود حکایتی نقل میکند که خلاصه آن چنین است:
▫️شیخ عبیداء یکی از اشرار کُرد در زمان ناصرالدین شاه بود و با ۶۰ هزار نفر سر به طغیان گذاشت و هرجا میرفت قتل عام میکرد. بچههای کوچک را به هوا پرتاب و با شمشیر دو نیم میکرد. او مردم میاندوآب را قتل عام کرد و اعلام کرد قصد تصرف تهران را دارد. او با خاطرجمعی میگفت: روز جمعه وارد تهران میشوم و در تکیه دولت نماز جمعه میخوانم و بر تخت سلطنت خواهم نشست.
مرحوم وقایع نگار در پی من فرستاد و در حالی که گریه میکرد، ماجرا را تعریف کرد و گفت اگر چنان که شیخ عبیداء گفته شود تکلیف ما چیست؟
گفتم: خاطرت جمع باشد؛ امام زمان(عج) خودش در چنین مواردی اسلام و دین و مذهب را حفظ میکند. گفت: شما شب را با اطمینان خاطر میخوابی؟ گفتم: بلی؛ کسی که چنین صاحب و حافظی داشته باشد چرا آسوده خاطر نخوابد؟!
▫️روز بعد سپاهی سه هزار نفره از تهران برای مقابله رفت و یک هفته بعد خبر فرار شیخ عبیداء رسید. وقایع نگار شخصی را در پی من فرستاد. رفتم و دیدم شخص چاق و خوشرویی نزد او و دیگر رجال حکومتی نشسته است و دانستم که وی یکی از سرداران لشگر عبیداء است.
▫️این سردار ماجرای شکست سپاه ۶۰ هزار نفری عبیداء از ۳ هزار نفر را چنین تعریف کرد:
وقتی شیپور جنگ زده شد ناگهان دیدیم سوار سفید پوشی در میان سواران شما ایستاده و بر هر سمتی که اشاره میکند سوارهای ما مثل برگ درخت به زمین میریزند و کشته میشوند. حساب کردیم که اگر به جنگ ادامه دهیم یک نفر از ما باقی نمیماند. این بود که لشگر شیخ عبیداء پا به فرار گذاشت و من به سوی تهران آمده و شیعه و پناهنده به این ملت شدم.
📚روزنههایی از عالم غیب ص۱۰ و ۱۱
▪️شیخ عبیدالله نهری در میان ایلهای کرد ایران و عثمانی نفوذ کلام زیادی داشت و سرانجام از طرف دولت عثمانی دستگیر و به استانبول اعزام و پس از فرار از استانبول دوباره دستگیر و به مکه تبعید گردید؛ تا اینکه در سال ۱۸۸۲م مُرد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 مجتهدی مخترع در تهران
✍ حاج شیخ علی مجتهد استرآبادی فرزند فقیه مجاهد حاج ملا محمد جعفر استرآبادی متولد ۱۲۴۲ق و متوفای ۱۳۱۵ق، از شاگردان #صاحب_جواهر و #شیخ_انصاری که در سال ۱۲۷۲ق و در زمان #ناصرالدین_شاه_قاجار به تهران بازگشت.
از تشکیلات مرجعیت دوری کرد و در خانه و باغ خود در #دزاشیب که آن روز، روستایی در شمیران به شمار میآمد خلوت گزید و به نگارش آثاری ارزشمند (۸۰ اثر) دست زد و به خاطر استعداد فوق العادهاش اختراعاتی کرد.
📖 ناظم الاسلام کرمانی در اینباره مینویسد: «از مخترعات آن مرحوم تفنگ تهپر و ساعت دزدبگير و كالسكه خودرو جنگى و قبلهنماى معروف كه هم قطب و قبله را نشان ميداد و هم ظهر و درجات را معين مينمود و هم خواص ديگر داشت. ديگر تختى بود كه وصيت كرد روى همان تخت او را غسل دهند. اين تخت هم تختخواب و هم درشگۀ خانگى و هم ذخيره و صندوق و هم محل مأكول و مشروب و هم در گرما و سرما آدمى را حفظ مينمود. ديگر آنكه مدعى شد اگر از او همراهى كنند اسبابى اختراع كند كه آب طهران را به كوه توچال برساند و يخ آن را بشهر طهران بياورد.»
📚 (تاریخ بیداری ایرانیان ج1 ص114)
🔸البته شاه بیکفایت ایران (ناصرالدین شاه) به دانش و اختراعات این فقیه دانشمند وقعی نگذاشت. چنانکه به کتاب #قانون_ناصری که شیخ علی به توصیه شخص شاه به عنوان قوانین حکومت قاجار نوشته بود هم (از ترس تضعیف سلطنتش) اعتنایی نکرد.
🔹 مسجد حاج شیخ علی واقع در خیابان دزاشیب، در واقع نمازخانه باغ حاج شیخ علی شریعتمدار بود که به صورت کنونی درآمده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️آیتالله عباسعلی اختری، از اساتید #حوزه_تهران، امام جماعت #مسجد_جامع_جمهوری_اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان دار فانی را وداع گفت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 درباره فقیه، حکیم، دانشمند مجاهد، #شیخ_محمدباقر_اصطهباناتی ملقب به #شهید_رابع، از دانشآموختگان و اساتید #حوزه_تهران که در حوادث مشروطه در شیراز به شهادت رسید. 👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
💠 درباره فقیه، حکیم، دانشمند مجاهد، #شیخ_محمدباقر_اصطهباناتی ملقب به #شهید_رابع، از دانشآموختگان و
✍ شیخ محمدباقر اصطهباناتی در سال ۱۲۸۳ق در سن ۳۰ سالگی به تهران آمد و به درخواست #حاج_ملاعلی_کنی به مدت ۱۲ سال در #مدرسه_مروی تدریس کرد. پس از آن به سامرا رفت و در زمره اصحاب #میرزای_شیرازی جای گرفت و در سال ۱۳۱۳ق در حوزه نجف به تدریس پرداخت و در صحن امیرالمؤمنین (ع) اقامه جماعت میکرد. او را که از شاگردان #آقا_علی_مدرس، #میرزای_جلوه و #صهبای_قمشه_ای بود، پایهگذار تدریس حکمت متعالیه در حوزه نجف میدانند.
🔹وی علاوه بر مقام فقاهتی و حکمی، در ریاضیات و نجوم هم صاحب نظر بود و اختراعاتی چند انجام داد: ساعت آبی، بادزن دوار، تلمبه ناعوریو...
علامه اصطهباناتی در سال ۱۳۲۳ق به شیراز هجرت کرد و در رأس اداره امور دینی شهر جای گرفت. با آغاز نهضت مشروطه، وی نیز در زمره عالمان مشروطهخواه جای گرفت و مستقلات و گاه در کنار #سید_عبدالحسین_لاری مجاهدت بسیاری در این راه کرد.
اما شیخ محمدباقر اصطهباناتی نیز از گزند جریانات معاند دور نماند و عاقبت او را در زمره #شهدای_مشروطه جای داد.
🔸بعد از کشته شدن #قوام_الملک در شیراز، خون او را به گردن مشروطهخواهان و در رأس آنها علامه اصطهباناتی انداختند در حالی که وی نقشی در آن نداشت.
🔹در برخی گزارشها آمده: «تفنگچی از دهات شخصی و ایلات خود در شهر حاضر کرده، شاهچراغ، سید علاءالدین تلگرافخانه، مدرسه خان و اماکن رفیعه شهر را سنگر بسته، تهیه قتل عموم مشروطه طلبان را میبندند. طرق و شوارع را مغشوش و نوکرهای خود را به راهزنی و غارتگری وامیدارند.»
روزی که ایشان همراه با سید احمد معین الاسلام در مجلس ختم قوام الملک شرکت کرد، افرادی مسلح از روی بامها وی را نشانه گرفتند. معین الاسلام که از معرکه گریخت، بدنش سلاخی شده و در آخر سوزانده شد.
آیتالله اصطهباناتی هنگام خروج با ضرب گلوله بر زمین افتاد. میرزا خلیل صباغ او را بر دوش گرفت اما تیری به کمر آیتالله اصطهباناتی میزنند که از سینه میرزا خلیل خارج میشود و بر زمین میافتند. تفنگچیها دور ایشان را گرفته و پیکر خونین این عالم هفتاد ساله را زیر ضربات قداره، قنداق تفنگ و طپانچه میگیرند.
🥀شیخ محمدباقر اصطهباناتی در حالی ۱۸ زخم برداشته بود در ۷ صفر ۱۳۲۶ق به شهادت رسید.
📚برگرفته از کتاب: #شهید_رابع
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
#نشر_دهید👇
💡«این ترورها و تخریبها نشانه ناامید شدن دشمن است»
💠 بیانات مهم امام خمینی (ره) در پی ترور آیتالله #سید_رضی_شیرازی توسط نوجوانی ۱۶_۱۷ ساله از گروهک فرقان:
«من اینطور احساس میکنم که باقیماندۀ رژیم [سابق] مأیوس شدند. مأیوس شدند از اینکه بتوانند دیگر یک کاری انجام بدهند. دلیل مأیوسشدن، این دستزدن به این ترورها و به این کارهای خرابکاری است.
لابد شنیدید که امروز هم یکی از علمای تهران را ترور کردند، لکن موفق نشدند. سه تا گلوله اصابت کرده است به یکی از علمای تهران.
اینها دلیل بر ضعف است. کسی که خودش را دیگر ضعیف میداند و از بین رفته میداند به این امور تخریبی دست میزند، و در اطراف کشور میخواهند یک شلوغکاریهایی بکنند و اذهان مشوش کنند و به خیال خودشان ارعاب کنند. در صورتی که ملت ما دیگر از اینها نمیترسند. خود آنها که بودند، با همه قوایشان، ملت ما از آنها نترسید!
در خیابانها، از بچههای کوچک تا مردهای بزرگ، زنها، مردها، رفتند در کوچهها و در خیابانها و فریاد کشیدند. با فریاد اللهاکبر و اسلامی آنها را شکست دادند. بنابراین، یک خیال باطلی است که اینها میکنند که با یک پایگاهی را یک وقت یک تخریبی بکنند، دیگر کاری میتوانند انجام بدهند. اینها مأیوس از این مسائلاند، از این جهت، یک همچو خرابکاریهایی میکنند. و باید ملت قوی باشد و با قوت نفس، با اراده مصمم، پیش برود.»
📚 ۲۴ تیر ۱۳۵۸؛ صحیفۀ امام، ج۹، ص۸۶.
✊ وعده ما راهپیمایی ۱۳ آبان
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🏴 ألسَّلاَمُ عَلَیکِ یَا فَاطِمَةَ المَعصُومِه سلام الله علیها
▪️ای که موسی الرضا را خواهری
در سما و کهکشان ها اختری
بــاب حاجات تمــــام شیعیــان
در میـان شهر قم تو گوهری▪️
🏴 وفات شهادتگونه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍در زمان فتحعلی شاه قاجار عالمی یهودی به نام ملا آقا بابا پیشوایی بخشی از یهودیان تهران را برعهده داشت. وی در سال ۱۲۳۷ق در حضور جمعی از رجال حکومتی و علمای عصر از جمله #ملا_احمد_نراقی و #ملا_محمدجعفر_شریعتمدار_استرآبادی اسلام آورد و از آن پس ملا محمدرضا #جدید_الاسلام نامیده شد.
📚جدید الاسلام دو سال قبل از اعلام مسلمانی کتابی با عنوان #منقول_رضایی در رد بر آئین یهود به #زبان_عبری نوشت که بعدها ترجمه فارسی آن به نام #اقامة_الشهود_فی_رد_الیهود چاپ سنگی شد.
▪️جدید الاسلام در سال ۱۲۶۶ق وفات کرد و در قبرستان ضلع غربی مقبره امام جمعه تهران به خاک سپرده شد. بعدها که این قبرستان تخریب شد، قبر وی به #مسجد_مظفری در همان منطقه (خیابان مولوی، خیابان رئیس عبداللهی) منتقل شد و هماکنون نیز سنگ قبر او بر دیوار داخلی مسجد نصب شده است و نگارنده در روزهای گذشته توفیق زیارت قبر وی را یافت.
📖آیتالله سید محمدحسین حسینی طهرانی درباره آقا محمدرضا جدید الاسلام مینویسد:
«اين عالم خبير چنانچه از كتاب مؤلَّف وى بر مىآيد، مهارتى عظيم، و اطّلاعى وسيع بر كتب عهد عتيق داشته؛ و با ادلّه و شواهد و براهين قاطع، اثبات نبوّت حضرت ختمى مرتبت را از روى آن كتب ميكند.
اين مرد بزرگ كتابش را به زبان عبرى و خطّ عبرى نگاشته است؛ و در سنه ۱۲۶۶ق بجهان ابدى شتافت. قبرش در طهران، خيابان مولوى، محلّه باغ فردوس، جنب بيمارستان، در زاويه مسجدى است؛ و به بيرون شبّاك دارد. و مردم براى زيارت قبر شريفش بدانجا ميروند، و حقير هم به زيارت قبرش نائل آمدهام.» (نور ملکوت قرآن ج۴ ص۳۰۴)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مسجد حاج رجبعلی واقع در محله درخونگاه، کوچه شهید اکبرنژاد، از بناهای ارزشمند بازمانده از دوره قاجار است که در سال ۱۲۵۲ق توسط حاج رجبعلی کدخدای محله درخونگاه ساخته و وقف شده است.
حاج رجبعلی پس از تکمیل بنای مسجد و مدرسه، به خاطر ارادتی که به حاج ملا محمدجعفر شریعتمدار استرآبادی داشته، امامت جماعت مسجد را به وی واگذار میکند.
🔹شیخ علی شریعتمدار استرآبادی فرزند ملا محمدجعفر با دختر حاج رجبعلی ازدواج میکند و پس از پدرش اداره امور مسجد در اختیار وی قرار میگیرد. بعد از شیخ علی، برادرش شیخ حسن شریعتمدار به این امر میپردازد.
🔸 سید محمد طباطبایی از رهبران مشروطه، همه روزه درس فقه و اصولی در مدرسه حاج رجبعلی داشته و روزهای پنجشنبه هم در اینجا به تدریس حکمت میپرداخته است.
🔹در آستانه پیروزی انقلاب، در درگیریهای سال ۵۷ میان مبارزین و رژیم شاه، مسجد حاج رجبعلی یکی از مراکز مبارزه بود و کاشیها و آجرهای مسجد مورد اصابت گلوله قراگرفت و تخریب شد.
🔸اخیرا که از این مسجد و مدرسه دیدن کردم، از خادم مسجد درباره مدرسه علمیه این مسجد پرسیدم، گفت: دهها سال است تعطیل است.
گرچه در و دیوار مسجد، چه بنای قدیم و کهن آن که از دسترس ما دور است و چه بنای جدید، خوش آب و رنگ و پر جلوه است، اما هنگام ظهر، بیش از ده پانزده فرد سالخورده که به پیرمردی از اهالی محل (غیر روحانی) اقتدا کردند در مسجد ندیدم! با اینکه این مسجد در میان محلهای مرکب از مسکونی و تجاری قرار دارد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ #مدرسه_میرزا_زکی از مدارس قدیمی تهران بود که در نقشههای تهران قدیم نام آن آمده است.
قرار گرفتن این #مسجد_مدرسه در بخشی از #محله_سنگلج که در زمان پهلوی تخریب و به #پارک_شهر تبدیل شد، موجب از بین رفتن این بنای ارزشمند گردید. اکنون محوطه بازی کودکان در پارک شهر، در محل مدرسه میرزا زکی قرار دارد.
✨ #مسجد_میرزا_زکی یکی از مساجدی است که شهید آیتالله #شیخ_فضل_الله_نوری در آن اقامه جماعت میکرد و جمعیت قابل توجهی در نماز ایشان شرکت میکردند.
📷 تصویر کمتر دیده شده بالا، نماز جماعت شیخ فضلالله نوری در مدرسه میرزا زکی در #ماه_رمضان سال ۱۳۱۰ق (بیش از یک دهه قبل از مشروطه) را نشان میدهد که از انتهای صفوف عکسبرداری شده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
📣 فراخوان ثبت نام تمدید شد
📚 مسابقه کتابخوانی کتاب حاجآقا مجتهدی رحمةالله علیه
به مناسبت برگزاری بزرگداشت حاج آقا مجتهدی تهرانی رحمةالله علیه
📆 زمان ثبتنام: سهشنبه ۱۷ آبان الی دوشنبه ۲۹ آبان
📅 زمان برگزاری مسابقه: دوشنبه ۳۰ آبان ساعت: ۱۳:۳۰
🕌 مکان برگزاری: مسجد امینالدوله
💠 شرکت برای عموم آزاد است
افراد علاقهمند به شرکت در مسابقه به آیدی زیر در ایتا مراجعه نمایند:
@M_H_Rafie
#بزرگداشت_علما
#مسابقه_کتابخوانی
#حاج_آقا_مجتهدی
#معاونت_تهذیب
🆔 @hhaghshenas
تاریخ حوزه طهران
📣 فراخوان ثبت نام تمدید شد 📚 مسابقه کتابخوانی کتاب حاجآقا مجتهدی رحمةالله علیه به مناسبت برگزار
💠 ضمن تشکر از مدیریت حوزه علمیه آیتالله حقشناس بابت برگزاری مسابقه کتابخوانی #حاج_آقا_مجتهدی و همزمانی این طرح با #هفته_کتاب،
مطالعه این اثر را به همه طلاب و اساتید محترم توصیه میکنیم.
📖 این کتاب، در آغاز به بیان پیشینهای از شهر تهران و محله چاله میدان و سپس شرح حال مرحوم #حاج_ملاجعفر_چاله_میدانی به عنوان بانی #مسجد_حاج_ملاجعفر که بعدها مسجد و مدرسه آیتالله مجتهدی نامیده میشود میپردازد.
در ادامه شرح حال آیتالله مجتهدی از تولد تا وفات و به ویژه دوران مدیریت مدرسه بیان میشود و سپس سیره عملی این عالم ربانی که بخش عمدهای از کتاب را تشکیل داده است ارائه میگردد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تأملی در آمار #طلاب_تهران از زمان قاجار و پهلوی تاکنون👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
تأملی در آمار #طلاب_تهران از زمان قاجار و پهلوی تاکنون👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📊 تأملی در آمار #طلاب_تهران از زمان قاجار و پهلوی تاکنون:
🔹در گزارش آماری سال ۱۲۸۶ق یعنی در دوران زعامت #حاج_ملاعلی_کنی بر حوزه تهران تعداد «طلابی که در مدارس مسکن دارند هزار و چهارصد و شصت و سه نفر» ذکر شده است. (آمار دار الخلافه تهران ص۳۴۹)
جمعیت تهران در نیمه دوم سلطنت ناصرالدین شاه حدودا ۱۰۰ هزار نفر بوده است. یعنی بیش از ۱ درصد در کسوت روحانیت و طلبگی بودهاند.
دولت آبادی در بیان خاطرات خود از سال ۱۳۱۵ق یعنی در زمان زعامت #میرزا_حسن_آشتیانی بر #حوزه_تهران یعنی پس از #نهضت_تنباکو و پیش از #نهضت_مشروطه، تعداد طلاب تهران را بیش از هزار نفر بیان میکند. (حیات یحیی ج۱ ص۲۳۷) به عبارتی در این مدت هم جمعیت شهری و هم تعداد طلاب تهران تفاوت چندانی نداشته است.
🔸اما در زمان پهلوی اول:
جعفر شهری در آمار مربوط به دوران رضاخان و اجرای طرح متحد الشکل کردن لباسها و برداشتن عمامه، عنوان میکند که تعداد مدرسین حوزه تهران ۱۸ نفر و تعداد طلبههای تهران تنها ۲۱۰ نفر است که از سوی دولت مجوز تلبس، تدریس و تحصیل داشتهاند. (تاریخ اجتماعی تهران ج۵ ص۶۹۷) این در حالی است که طبق آمارها، جمعیت تهران در زمان رضاخان نسبت به زمان ناصرالدین شاه حدودا دو برابر یعنی بیش از ۱۹۶ هزار نفر شمارش شده است.
از این آمار به خوبی بهدست میآید که طرح اسلام زدایی رضاخان و مبارزهاش با حوزه و روحانیت تا چه اندازه موجب کاهش فعالیت و نمود اجتماعی و دینی علما و طلاب در میان مردم تهران شده است.
💠یک مقایسه:
با اجرای طرح برداشن عمامهها در زمان رضاخان، علما و طلاب حدودا ۰/۱ درصد جمعیت تهران را تشکیل میدادند. این در حالی است که به گفته جعفر شهری با اجرای طرح کشف حجاب در همین دوره، ۱۲ هزار نفر از زنان (از جمعیت نزدیک به ۲۰۰ هزار نفری تهران) از شوهران خود جدا شده و به موج بیعفتی پیوستند!
💡قدری تأمل:
طبق آمارها اکنون (نسبت به جمعیت بیش از ۸ میلیون نفری تهران) تعداد طلاب و روحانیون تهران حدودا ۸ هزار نفر یعنی کمتر از ۰/۱ درصد است و در شرایط فعلی با موج رسانهای و ناامن سازی محیط میکوشند عمامه از سر روحانیون برداشته شود. در عین حال همین رسانهها در تلاشند بر تعداد کشف حجاب در سطح جامعه بیفزایند و بر این موج سوار شوند.
نهادهای حوزوی و دینی برای این شرایط چه تدبیری دارند؟؟!
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠کلمات پیشوای حکیم برای این روزهای ما
💡امام خمینی در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۵۸، در دیدار با اقشار مختلف مردم هدف از دعوت مردم به راهپیمایی وحدت را هشدار به بدخواهان انقلاب برای دستبرداشتن از توطئه دانستند:
«ما در این دعوت به راهپیمایی، نه اینکه احتمال میدادیم ملت ما از انقلاب منصرف شده باشد، برای اینکه بدخواهان بفهمند نهضت ما به قوت خود باقی است و ملت ما همانطور که در اول انقلاب با شوروشعف به نهضت رو آوردند، الان هم باقی هستند و تا آخر باقی خواهند ماند... و ملت اثبات کرد که نهضت به قوت خود باقی است.
ما احتمال اینکه ملت پشت به اسلام بکند، نمیدهیم. و بدخواهان گمان نکنند ملت مسلم به اسلام پشت خواهد کرد.
نهضت، نهضت سیاسی نیست که احتمال برود مردم توجه ندارند. نهضت، نهضت قرآنی است. نهضت، نهضت اسلامی است و این نهضت اسلامی تا آخر باقی است.»
💡امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود همۀ گروهها را دعوت به وحدت کلمه کردند:
«من از ملت تشکر میکنم و سعادت همه را از خدای تبارک و تعالی طلب میکنم. و آنان را دعوت به ادامۀ نهضت و دعوت به آرامش و دعوت به وحدت کلمه میکنم. نهضت ما پیروز شد و پیروز است تا آخر. نهضت ما همانطور که قدرتهای بزرگ را شکست، این ریشههای ضعیف را مدفون میکند.
ما آن روزی که بفهمیم دشمنان توطئهگر دست از لجاجت برنمیدارند، در یک روز فاتحۀ آنها را میخوانیم.»
صحیفه امام، ج ۹، ص ۱۶۵ و ۱۶۶.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 #علامه_طباطبائی در کنار شاگردان تهرانی خود: #علامه_طهرانی، شیخ جواد مناقبی (داماد) و #حاج_شیخ_یحیی_عابدی
حکایتی خواندنی:
🔹از مرحوم علامه طباطبایی نقل شده است:
« ... من در نجف که بودم، هزینه زندگی ام از تبریز میرسید. دو سه ماه تأخیر افتاد و هر چه پس انداز داشتم خرج کردم و کارم به استیصال کشید.
روزی در منزل نشسته بودم و کتابم روی میز بود، مطالب هم خیلی باریک و حساس بود، دقیق شده بودم در درک این مطالب، ناگهان فکر رزق و روزی و مخارج زندگی افکار مرا پاره کرد و با خود گفتم تا کی میتوانی بدون پول زندگی کنی؟
به محض اینکه مطلب علمی کنار رفته و این فکر به نظرم رسید، شنیدم که کسی محکم در خانه را میکوبد. پاشدم رفتم در را باز کردم و با مردی رو به رو شدم، که دارای محاسن حنایی و قد بلند و دستاری بر سر بسته بود.
به محض اینکه در باز شد، ایشان به من سلام کرد و گفتم: علیکم السلام.
گفت: من شاه حسین ولیّ هستم. خدای تبارک و تعالی میفرماید:
در این ۱۸ سال کی تو را گرسنه گذاشتم که درس و مطالعه را رها کردی و به فکر روزی افتادی؛ خداحافظ شما!»
با رفتن این مرد الهی، علامه طباطبایی به این میاندیشند که چرا در مدت ۱۸ سال؟! با آنکه از آغاز طلبگیشان بیش از این گذشته بود. به یاد میآوردند که از روزی که #عمامه بر سر گذاشته و ملبس به #لباس_روحانیت شدهاند ۱۸ سال میگذرد!
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
#گزارش_تصویری
💠 نشست هم اندیشی مدیر و کارشناسان مرکز اسناد حوزه و روحانیت با مسئولین مجموعه کتابخانه ای و آرشیو مدرسه عالی شهید مطهری (مدرسه سپه سالار تهران)
✅ آشنایی با پیشینه علمی و فرهنگی
✅ بررسی محور های همکاری
✅ تهیه تاریخ شفاهی و ساماندهی اسناد و مدارک مرتبط با آیت الله امامی کاشانی دامت برکاته
#آبان_1401
کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت"
🆔 @MarkazAsnad_Hawzah
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨عنوان طرح: افتادن عمامه ها
🖼طراح: ابوالفضل قانع
✨ایده پردازی: ابراهیم تات
📝شامگاه ۱۶ مهر ۱۳۰۷ ماموران شهربانی به منزل آیت الله مدرس از بنیان گذاران نهضت ملی شدن صنعت نفت هجوم آوردند و وی را به شهر خواف تبعید و در قلعهای نظامی زندانی کردند. دوران تبعید او بیش از 9 سال طول کشید. در روز دهم آذر سال ۱۳۱۶ هجری شمسی سه مأمور نزد مدرس آمدند و چای سمی را به اجبار به او خوراندند. ماموران که دیدند خبری از اثر سم نیست، عمامه را از سر ایشان برداشتند و ایشان را خفه کردند.
@honar_hedayat
♦️محصول موسسه فرهنگی رسانه ای هنر هدایت (جمعی از طلاب #حوزه_تهران)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 #گزارش_تصویری
💠 دیدار مسئول مرکز اسناد حوزه و روحانیت و معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران با تولیت معظم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر
🔹در این دیدار که امروز شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد پیشنهاداتی در خصوص تعاملات محتوایی میان مرکز اسناد حوزه و روحانیت و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام به ویژه مرکز اسناد آستان ارائه شد.
#مرکز_اسناد_حوزه_و_روحانیت
🕌 @tarikh_hawzah_tehran