eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
214 عکس
25 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۷ * ⚜ ⚜ 🍃 از این به بعد من به شما توصیه می کنم که نکنید! این مسلم است که باید نکنید! که آتش است. دیگر این که در لذّات غوطه ور نشوید و در حدّ توانتان [مباحات را ترک کنید.] ممکن است انسان روز به روز، ریاضتش را بیشتر کند. مثلاً در چاى خوردن، یکى را بخورید یکى را نخورید، [آن وقت] آثارش را خواهید دید. این که زور می زنید و می زنیم که دلمان رقیق شود و سوزى، حالى، ترسى، خوفى، اشتیاقى، که در خوبان هست، در ما هم باشد و نمی شود، دو جهت دارد، اول گناهان است، بعد هم غوطه ور شدن در لذّتهاى مباح، که همان زیاد خوردن [است]، زیاد خوابیدن و هرچه انسان دلش خواست بخورد، هر وقت دلش خواست بخورد، زیاد بخورد! این است، نباید رنگ درویشى بگیرد. این حقیقتى است که در روش حضرات ائمه معصومین علیهمالسلام بوده است. 🍃 این جمله مرتب بیاد من می آید که انبان نان را مهر و موم کرد! ریاضت شرعى، یک مسئله [مهم] است، ماه مبارک ماه ریاضت است. کلمه ریاضت براى من و شما وحشتناک نباشد که ما در بین بعضى از ریاضت کِشها داریم. حقایق اسلامى و حقایق قرآنى را باید حفظ کرد. اما نه با روش عامیانه! با همان روش صحیحى که هست. خود حضرت على علیه السلام کلمه ریاضت را در نهج البلاغه بکار برده است. 🍃 حضرت امیر علیه السلام در خطبه ای از نهج البلاغه جملاتى دارد که: ما فدکى داشتیم که آن فدک را از ما گرفتند. و بعد می فرماید: و ما اصنع بفدک غیر فدک. من فدک و غیر فدک را چکار دارم، من با هیچ چیز کار ندارم، من فقط با نفس خودم کار دارم: وَ إِنَّمَا هِیَ نَفْسِی أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَی، ـ اَروضُها از ماده ریاضت است ـ من نفسم را باید با تقوى ریاضت بدهم تا در آن روز خوف اکبر در امان باشم. [نامه ۴۵] @tazkiyehamaly 🍃 خدا خوب کرده [که] این [روزه ماه مبارک] را واجب کرده! می گفتم کاش خدا [همه] ۱۲ ماه را هم واجب می کرد، ولى از کجا معلوم است که آن وقت ما آن را انجام می دادیم. حالا براى همین باید کرد و همچنین شکر کنیم که خدا ما را موفق فرموده که آن را انجام دهیم. 🍃 آنچه که خدا فرموده است در مکتب اهل بیت صلوات الله علیهم، یعنى آنچه که در قرآن و روایات هست اینها ریاضت است. من از شما سؤال می کنم: واجب را ملتزم بودن، را ترک کردن هر دو براى نفس سخت است یا نه؟ سخت است، خیلى هم سخت است! حالا بعد نکته ای خواهم گفت دقت کنید. واجبات را انجام دادن و همچنین گناهان را ترک کردن به نظر می آید ریاضت است. این حرف را نگو، به نامحرم نگاه نکن، این زن حرام است، آن یکى حلال است.. این خودش ریاضت است! 🍃 واجب را ملتزم بودن و برخلاف نفس عمل کردن دقیقاً ریاضت است و نفس را شکستن است. این مرتبه اقلّ ریاضت است که کمتر از این راه نجات نیست. 🍃 بالاتر از این، از مباحات اجتناب کن! در لذّتها غور نکن، حتى لذّتهاى مباح را اجتناب کن. همچنان که انبیاء و ائمه و رسول الله صلوات الله علیه و علیهم می کردند، تا جایی که دیگر هیچ هوایى از هواهاى نفسانى خودت را تبعیت نکنى! این مرحله عالى ریاضت است. به همین طریق عمل به جزئیات دستوراتى که خدا و رسول در قرآن و روایات فرموده‌ اند، همه ریاضت است، است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۸ * ⚜ ⚜ 🌴 یک ریاضت هم داریم که ریاضت من درآورده است. یعنى است. ریاضت است، یعنى به نفس خودش فشار وارد می کند، با نفسش مخالفت می کند، ولى یک روشى دارد در مخالفت با نفس، یعنى در ریاضت، که این روش، روشى نیست که روح انسان را به آنجا برساند که باید برساند! هر ریاضتی، مثمر ثمر براى انسان نیست، گرچه هیچ ریاضتى بى ثمر نیست. @tazkiyehamaly 🌴 مثالى بزنم که بفهمید و غیرشرعى چیست تا کلاه سرتان نرود و به دامان بعضى از مرتاضان نیفتید: مثلاً دانه یک گندم را [یا] هر دانه ای و هر بذرى را حساب کنید، خداى متعال یک تسویه براى آن دارد که مقام ربوبى است: سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی. الَّذی خَلَقَ فَسَوَّی. وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدی، هر دانه ای را حساب کنید، خدا آن را در خلقتش با یک ساختمان وجودى مخصوصى ساخته است، خلق کرده است. به اصطلاح فلاسفه می گویند خدا یک جهاز وجودى مخصوص به آن داده است. مثلاً دانه گندم یک جهاز وجودى دارد که اگر در شرایط مخصوص بشکافد می شود سنبل، دانه سیب را خدا جهاز وجودى دیگرى داده: قَدَّرَ فَهَدى، در آن تقدیر دیگرى براه انداخته، اندازه گیرى دیگرى بکار برده است، که اگر آن دانه در شرایط مخصوص بشکافد و پیش برود می شود درخت سیب. هر بذرى را شما حساب کنید: قَدَّرَ فَهَدی، تصویر کرده و تقدیر کرده و هدایت کرده و هر کدام را هم روى جهاز خاص خلق کرده است. اگر در مسیرى که در پیش دارد برود یک چیزى می شود. دانه گندم براساس جهازى که دارد اگر در یک شرایط معین قرار بگیرد، همین دانه گندم می شود سنبل، دانه باید به ریاضت بیفتد تا به سنبلى برسد. ریاضت در کل خلقت جریان دارد. از اینجا می خواهم ریاضت شرعى و غیرشرعى را توضیح بدهم.(ادامه درجلسه بعد) @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۹ * ⚜ ⚜ 🌴 (ادامه جلسه قبل)... حالا فرض کنیم دانه شعور هم دارد، ولى من و شما شعور به شعور او نداریم! حالا ما می گوییم دانه بى شعور است، این از بى شعورى ماست که باشعور را بى شعور بدانیم: وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ [اسراء : ۴۴] فرض کنیم دانه با شعور است، اگر به او بگویند تو روى این میز با این حال و هوى بایستى راحت است یا بروى زیر خاک قرار بگیرى، آب و خاکها به تو فشار وارد بکنند، تا جایی که مغزت از بینى ات بیرون بیاید. کدام راحت تر است؟ این براى دانه ریاضت است و دانه با این ریاضت باید دانه بودن خودش را از دست بدهد بعد سنبل بشود. @tazkiyehamaly 🌴 خوب دانه ای که باید زیر خاک قرار بگیرد، زیر خاک بشکافد، از دانه گى خودش دست بردارد، راهى را که خدا آن را هدایت کرده است و از آن راه باید پیش برود تا بشود سنبل. این دانه باید به ریاضت بیفتد و بشکافد بشود سنبل. حالا اگر این دانه را در خاکى بیندازید که خاک درست و حسابى نیست، مثلاً خاک شوره زار یا خاک اشکال دار باشد، یا نورى که به آن می رسد، اشکال داشته باشد، یا آب آن اشکال داشته باشد، این دانه یا نمی شکافد و اگر هم بشکافد نمیروید و سنبل نمی شود! ریاضت کشید، شکافت اما چون بعضى جهاتش ناقص بود و از آن راهى که باید ریاضت بکشد، نکشید، غیر آن راهى را که در خلقت برایش تعیین شده است براى خود در پیش گرفت، با این که شکافت یک مقدار هم سبز شد اما سنبل نمی شود. آنجا به آخر نمی رسد، آنچه باید باشد نمی شود. 🌴 این یک مثال بود که در هر دانه و حبه ای می توانید ببینید. در نطفه انسان و در نطفه هر حیوان می توانید این ریاضت را به نظر بیاورید. خداوند متعال در همه موجودات براى هر یک ریاضتى را تعیین کرده که اگر در این راه ریاضتش پیش برود، به کمال مطلوبش می رسد. اما اگر آن راه نباشد و از راه دیگر برود، به کمال مطلوبش نمی رسد! این یک قانون کلى در خلقت است. [آیا] انسان که شبیه یک دانه است، می تواند از این قانون کلى مستثنى باشد؟ خیر! سنّت خدا تبدیل بردار نیست: قَدَّرَ فَهَدی. به من و شما روحى داده است که این روح باید با ریاضت کامل شود، اما نه هر ریاضتى، نه ریاضت از هر راهى و به هر شکلى. راه ریاضت این دانه و روح را چه کسى باید تعیین بکند؟ هم او که راه ریاضت آن دانه ها را تعیین کرد یعنى خداباربوبیت. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۱ * ⚜ ⚜ ⚜نتایج ناقص⚜ 🍃 اینجا یک نکته را من به شما بگویم. در آن دانه وقتى شرایط دانه ناقص بود، دانه می شکافت یا نه؟ در بعضى صور می شکافت اما سنبل نمی شد. ممکن است خیلى از این راه به سر افراد ساده لوح کلاه رفته باشد. بعضی ها از طریق ریاضتهاى نامشروع یعنى من درآوردى به، یک سلسله از نتایج آن ریاضات می رسند، در روحشان یک سلسله از این مسائل پیدا می شود، مانند همان دانه که شکافت، ولى نمی تواند برود سنبل بشود، چون این راه به آنجا منتهى نمی شود. مثلاً کسى است که چندین روز در اینجا و آنجا رفته و ریاضتهایى کشیده و آثارى در وجودش پیدا می شود. مثلاً گاهى از دل من و شما خبرهایى می دهد، یا چیزهایى شبیه اینها که نتیجه همان ریاضتهاى من درآورده ناقص و یا ریاضتهاى غیرشرعى است. چون ریاضت اثر خودش را می گذارد، اما این راه و روش او را و هر کسى را که از این راه و روش برود به خدا که مقصد انسانهاست نمی رساند، مانند آن دانه ای که در شرایط ناقص ریاضت، در ریاضت غیر تعیین شده شکافت، ولى سنبل نمی شود. خدا کند شما این نکته را خوب بفهمید. @tazkiyehamaly 🍃 بنابراین ریاضتى اگر کسى بکشد و بر اثر ریاضت یک آثارى در وجودش پیدا بشود، از من و تو خبر بدهد، از بعضى از امور آینده بگوید، یا از گذشته بگوید و یا مثلاً اراده بکند چیزى از امثال کارهاى غیرعادى بشود، این دلیل نمى شود که روش این آقا یا خانم و سیر ریاضتى که دارد، سیر ریاضتى است که به کمال انسان منتهى می شود و راه نجات انسان است. مانند این می شود که یک دانه در شرایط ناقص بشکافد و به آن دانه که در شرایط کامل شکافته بگوید که تو می گفتى راه تو غلط است، من هم که مانند تو آمده ام. گفته مى شود که حالا صبر کن تا صبح دولتت بدمد! بعد ببین چه می شود. حالا تو سنبل می شوى یا نه؟ حالا چند روزى با ما هستى، اما نمی شود، به آخر نمی رسى. مرگى هست، بعد از مرگى هست، ادامه سیرى هست.. این ریاضتها به خدا منتهى نمی شود، باش که تا صبح دولتت بدمد. می گوید من هم از دلها خبر می دهم، اراده می کنم چه می شود، یا از آینده به تو می گویم، ریاضت کشیده ‌ام، راه همین است. ما در اینجا می گوئیم که باش تا صبح دولتت بدمد! این راه تو را به خدا نمی رساند! نه اینجا می رساند نه آنجا. ⚜ادعای باطل⚜ 🍃 البته این مدعیان ممکن است بگویند: ما شب و روز با خدا هستیم، شما نمی بینید! ما خدا را می بینیم! نباید قبول کرد. براساس این بیانى که گفتم، [اگر] کسى در غیر راه خدا، یعنى غیر اسلام، آن هم در [غیر] مکتب اهل بیت بود، بدانید که دقیقاً در مکتب ضلالت است. هرچه ریاضت هم بکشد و هر آثارى هم در وجودش پیدا شود. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۲ * ⚜از دست ندادن نتایج ⚜ 🌲 [البته] منظور من صحبت تحقیقى در این باب نبود، اصل منظورم این بود که به شما بگویم این روزه را که کشیدید، خدا ان شاءالله ما و شما را بیشتر موفق بکند و مواظبت کنید که ثمر این ریاضت را از دست ندهید و روز به روز زیادتر بکنید. @tazkiyehamaly ، روح من و شما را رقّت [داده است]، دلها را [رقیق کرده است]، مواظبت کنید که خدایى نکرده با برگشت به و یا بعد از این با غوطه ور شدن درخوردن و آشامیدن و لذّتهاى دیگر، این رقتى که در دلها هست از دست ندهید. 🌲 [به] دنبال این، را، به همان نحوى که شرع مقدس گفته است، به همان نحوى که توضیح دادم و علماى خوب ما گفته ‌اند، با استفاده از آیات و روایات، ان شاءالله ادامه بدهید و باز روزه های مستحبى بگیرید، اگر نمی گیرید در خوردن و آشامیدن و از لذّتها، حتى المقدور کم بکنید، نفس خودتان را در لذّتهاى مباح بشکنید. در اشکال گوناگون لذتهاى مباح، خوردنش باشد، آشامیدنش باشد، خوابیدنش باشد و هر چیزى دیگرى باشد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۰ * ⚜ ⚜ 🌵 (ادامه از جلسه قبل)... به نکته های دقیق دقت کنید: سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی. الَّذی خَلَقَ فَسَوَّی. وَ الَّذی قَدَّرَ فَهَدی؛ [راه را] خدا تعیین کرده و دانه از همان راه باید برود تا سنبل شود و الاّ نمی شود! شما حساب کنید [اگر] یک نطفه انسان بخواهد انسان شود باید ریاضت بکشد. اگر یک مقدار اشکال پیدا شد دیگر انسان نمی شود. نطفه هر حیوان و دانه هر گیاه هم همین طور. دانه و روح انسان را که خلق کرده خَلَقَ فَسَوَّی.. قَدَّرَ فَهَدی، [به او] یک جهازى داده و یک راه ریاضتى برایش تعیین فرموده که به کمال برسد که اصل کمال هم خودش است! که انسان به خودش برسد! اما راه ریاضتى تعیین فرموده: سنت، و از طریق انبیاء تعیین فرموده است، [از طریق] رسول اکرم صلی الله علیه و آله و حضرات ائمه به ما فرموده است. @tazkiyehamaly 🌵 این نفست را باید ریاضت بدهى، اما به چه شکل؟ به همین شکلى که من می گویم، به همین شکل. [اما این] که تو دیگر بروى یکى دو ریاضتى از خودت در بیاورى، اگرچه خیلى هم زحمت داشته باشد، خیلى هم فشار داشته باشد، اما چون آن ریاضت متناسب با این جهاز نیست، آن ثمر مطلوب را نخواهد داد. مثل ریاضت این مرتاضانى که این طرف و آن طرف دنیا پیدا می شوند! حرف نیست، به خلقت مربوط است! هر شکل ریاضتى را شما حساب کنید، جز آن که خدا تعیین فرموده است، اگر جز آن باشد که ربوبیت در خلقت انسان تعیین کرده، جز آن ریاضت هر ریاضتى باشد، روح انسان را به آن کمال که باید برساند نمى رساند. 🌵 یک کسى خودش را ۲۴ ساعت یا چندین روز از پاهایش آویزان کند که مرتاضها مى کنند، کار سختى است، اما چه فایده، این به درد این دانه نمی خورد. همه چیز باید همان باشد که خدا گفته است. یا از اینها تنزل کنید بروید به سراغ بعضى از این مدعیان عبودیت، که حالا عنوان درویشى داشته باشد، عنوان صوفى داشته باشد، یا اصلاً عنوان نداشته باشد، از هندوستان آمده، از کجا آمده، کجا تعلیم دیده یا کجا درس خوانده یا هیچ نخوانده، یا شب خوابیده، صبح مرشد شده، شب خوابیده، صبح استاد شده، چندین ذکر و چندین عمل [از خود در آورده] مثل همه این ریاضتهاى من درآورده! من درآورده است. جز ریاضتى که خداى متعال از طریق رسول اکرم صلی الله علیه و آله و از طریق حضرات معصومین فرموده است، جز آن ریاضت، انسان را به مقصد خودش نمی رساند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
هدایت شده از تزکیه عملی
طاعات و عبادات مقبول درگاه حضرت حق ان شاءالله🌹 حلول ماه شوال و عید بزرگ بندگی، عیدسعید فطر را خدمت همه شما عزیزان تبریک عرض می نماییم. ⚜✨⚜✨⚜✨⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ⚜✨⚜✨⚜✨⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۳ * ⚜اجتناب از مشتبهات⚜ 🍀 یک چیز را هم من در اینجا به شما توصیه بکنم: اگر خواستید راه خدا را در پیش بگیرید، از مشتبهات هم اجتناب کنید! البته این قدمى است بین قدم اول و دوم. یعنى [اول] آن اجتناب از گناهان [بود]، [دوم] اجتناب حتى المقدور از لذّات مباح. اما بین این دو یک مسئله هم هست که [عبارت از] اجتناب از شبهات است. @tazkiyehamaly 🍀 توصیه می کنم کسى از شما اگر خواست راه خدا و آن ریاضت مشروع را که راه کمال و و تقرّب به حق است، در پیش بگیرد، بعد از اجتناب از گناهان، اجتناب از مشتبهات را فراموش نکند. مشتبهات یعنى، چیزهایى که مشتبه است، پولى که مشتبه است، غذایى که مشتبه است، آبى که مشتبه است، آشامیدنى که مشتبه است، لباسى که مشتبه است، مکانى که مشتبه است، دوستى که معاشرت با او مشتبه است، خانواده ای که معاشرت با آنها مشتبه است. کلاً مشتبهات یعنى [آنچه که] حرام بودن و منهى بودن آن براى شما مسلم نیست، مباح بودنش هم برایتان مسلّم نیست، شبهه هایى دارید، اجتناب کنید. 🍀 اجتناب از شبهات یکى از دستورات محکم شرعى است که باید روى آن حساب کرد. از بزرگان ما خیلى دقتهاى بالا دیده شده، یکى از آنها چهل سال گوشت نخورد! چون عده ای از گوسفندان را غصب کرده بودند و فروخته بودند و احتمال این که از این گوسفندان ذبح شده باشد، سبب شد که ۴۰ سال گوشت نخورد و گاهى گوشت ماهى می خورد بعد معلوم شد سلطانى دست به ماهی ها هم انداخته، آن را هم دیگر نخورد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۴ * ⚜عید فطر⚜ 🌸 حفظ برکاتی که در ماه مبارک عاید شده🌸 🌷 هر چه نفس می خواهد انجام می دهیم! [فقط مسئله گناه نیست!] غیر از مسئله ، حتى در مباهات که از نفس تبعیت می کنیم، این تبعیت از نفس انسان را می میراند، دل دیگر مرده است، میت است، ندارد. به عبارت دیگر: دارد. این که من و شما مرتب از دل خودمان ناراحتیم که در این دل، تعصبى، سوزشى، گریه ای، خوفى و اشتیاقى ـ از این حالات خوب که براى بندگان خدا می شود ـ نیست.. خیلى هم سعى می کنیم باشد، البته سعى ناصحیح! سعى از غیر راهش. خیلى آرزو می کنیم، از آن سوز دلها که براى بندگان خدا [حاصل] می شود، براى ما هم [حاصل] بشود، اما نمی شود. چون قسوت دارد، قاسى است. قسوتش هم اولاً، دقیقاً از گناهان است، ثانیاً تبعیت بى قیدوشرط از خواسته های مباح نفسانى! فراموش نکنید، اینها قسوت در دل می آورد. @tazkiyehamaly 🌷 آن وقت در ماه مبارک، از یک سو از گناهان اجتناب می کنید و از یک سو از مباحات، [یعنی] کم خوردن و امثال آن ، شکستن نفس در مقابل امر خدا، که [این شکستن نفس] مقابل هواى نفس می شود. [این دو کار] دل را لطیف می کند، یعنى قساوت را از دل برمى دارد و اینجور اثرات را ماه مبارک در دل می گذارد: السلام علیک من مجاور رقت فیه القلوب. در دعاى ۴۵ صحیفه سجادیه، در وداع شهر مبارک، ماه رمضان است: سلام بر توای ماهى که در تو دلها رقت پیدا کرد: قلت به الذنوب، گناهان کم شد. این تاثیر است در . @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۵ * ⚜ترک و کم کردن مباحات⚜ حالا باید طبعاً خیلى مراقبت کرد که انسان یک ماه گرفته است و رقّتى در به ظهور رسیده، دل رقیق شده است، قساوتش تا حدودى برطرف شده است. باید مواظبت کرد [که] این را اضافه کرد، کم نکرد. مواظبتش بر این است که: اولاً انسان ترک گناه را ادامه بدهد. ثانیاً مراقبت در این که در هواهاى مباح نفسانى، خوردنها و آشامیدنها و آن چیزهایى که شرعاً حلال است مباح است، در آنها انسان زیاد غوطه ور نشود. ـ این نکته دوم را ممکن است شما متذکر نباشید، می خواهم تذکر بدهم: ـ فکر نکنید چون مباح است و خدا حلال کرده است، بى قیدوشرط انسان غوطه ور بشود و اشکالى ندارد، نه خیر! قسوت می آورد. حتماً قساوت می آورد. @tazkiyehamaly شما پیش خودتان فکر کنید می فهمید که انبیاء و از همه بالاتر، رسول الله صلی الله علیه و آله، حضرات معصومین علیهمالسلام، اینها [چرا] این قدر از این مباحها اجتناب می کردند، از حلالها اجتناب می کردند. یکى حضرت امیر علیه السلام [است] که در حالاتش هست. لابد شنیده‌ اید همیشه نان جو می خورد، آن هم نان جو خشک، گاهى با نمک و خیلى کم می شد که مثلاً با سرکه و یا با شیر بخورد! بیشتر، خوراکش نان جو با نمک بود. این مسئله را که شنید، در حالاتش هست که بعضى از نزدیکان از راه دلسوزى می خواستند نان جو را روغنى بزنند، آن انبان نان جو خودش را مهر و موم کرد، که کسى دست نزند! این درس است براى ما! معلوم است [این] که کسى از مباحات هم بى قیدوشرط اجتناب کند، چیز ساده ای نیست، اینها ریاضت شرعى است. داریم، داریم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۶ * ⚜لقمه تبدیل به و مى شود⚜ 🍀 جمله ای [را] پسر خود من و آن همراهى که با او بود از آقاى بهجت نقل کردند که من هم یاد گرفتم، گفتند که هر لقمه ای که به دهانتان می گذارید، آن را لقمه ندانید، [بلکه] ایمان است، عقل است، است، روش است، عمل است! 🍀 البته این برداشت از آیات و روایات است، اما جمله را به این شکل گفتن، گاهى از بزرگان هست که انسان خیلى به دلش می نشیند: غذایى که می خورى نگو غذاست، می خورى! یا ایمانت خراب خواهد شد یا ایمانت خوب خواهد شد، است [که] می خورى که عقلِ کج خواهد بود یا عقلِ درست خواهد بود، است که می خورى، یعنى مبدل به فکر و عقل و ایمان خواهد شد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۷ * ⚜جلوگیری از حال و استجابت ⚜ 🌸 بعید نشمارید، خیلى از عدم موفقیتهای ما معلول همین مسئله است. شما بعید نشمارید، من به نوبه خودم یقین دارم که این یکى از آن مسائل اساسى است که نمی گذارد ما حالى پیدا بکنیم، حسابى پیدا بکنیم، حتى و تضرّعمان هم به جایى نمی رسد، از بیخ راه بسته می شود، حتى دعا می کنیم، به خدا مى گوئیم: خدایا ما را به سوى خودت بخوان! دعایى است که حتماً باید کرد، ولى این دعا هم بجایى نمی رسد! این هم یک رو آوردن به خداست، ولى حتى این دعا هم مستجاب نمی شود. از همه جا راه بسته می شود، دعا مستجاب نمی شود، مستجاب نمی شود [چرا] که ، روح تیره است، روح ظلمانى است، از خدا محجوب است. @tazkiyehamaly 🌸 انسان وقتى غوطه ور در حرام و مشتبه شد، چه در کسب و کار خودش، چه در مراوده ها، چه در معامله ها چه در معاوضاتش، الى آخر، [اگر] در حرام و مشتبه غوطه ور شد، اگرچه به ظاهر هم مشروع است، ولى چون این انسان دقیق نیست، ظلمتى و تیرگى از این لحاظ عاید و می شود که دیگر این قلب بیچاره نمی تواند کارى انجام بدهد، که از همین ظلمت و تیرگیهاست. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۸ * (قسمت آخر) ⚜تیرگی ⚜ 🍀 در اینجا من یک تحلیل خیلى سربسته براى شما می کنم و بقیه اش را به ذهن شما واگذار می کنم. ببینید: من و شما یک غذاى حرامى یا مشتبهى خوردیم، مجلسى رفتیم و یک دوستى، یک چایى یا شیرینى آورد [دقت نکردیم و] خوردیم، این غذا جزء بدن ما می شود. حالا این غذا چگونه است و به چه نحوى خراب است، از این غذا بدن درست می شود. بدن مجراى است، بدنى که از این جور غذاها، از مشتبهات و حرامها ساخته می شود، [روح از آن تاثیر می گیرد.] ولو یک بار انسان غذاى حرام بخورد، بى نقش نیست. حالا روح ما که می خواهد به سوى خدا حرکت کند، [نمی تواند]. 🍀 توجه داشته باشید که نسبت روح به بدن مانند یک نورى است که از یک جسمى مثلاً تا حدى صیقلى، می تابد و به آن ور عبور می کند. این جسم صیقلى هر چه تیرگى و رنگ داشته باشد، این نور بى رنگ، آن تیرگى و رنگ را بخودش برمی دارد. یک تشبیه خیلى ساده و خلاصه گفتم و بقیه فکر و تامل را به عهده شما مى گذارم. @tazkiyehamaly 🍀 من اگر غذاى مشتبه می خورم، بکنید چه ربطى به روح من دارد و چرا نمی گذارد روح من برود. روح من درست مانند نورى است که از یک جسمى بر یک جسمى می تابد و از آن عبور می کند و رنگین می شود. حالا رنگین شدن چیست؟ چه تیرگى هست؟ آن غذاهاى حرام و مشتبه که آلودگى آنها در جسم پیاده می شود، در گذر روح از مضیق ماده و بدن، در روح هم این رنگ به تناسب روح پیاده می شود. آن وقت ببینید که به چه روزگارى می افتد. فلذا هیچ وقت شما بعید نشمارید که چرا من و شما گاهى حرکاتى انجام می دهیم، تلاشها می کنیم، تصمیمها می گیریم، همتها صرف می کنیم ولى بجایى نمی رسیم! این را بعید نشمارید که این از آلودگى به حرامها و یا اقلاً به مشتبهات باشد. مشتبهات یعنى آنها که نمی دانیم چگونه به دست آمده و می خوریم و تصرف می کنیم. اگر خوب دقت کنید همه [اینها] براى شما اقلاً مشتبه می شود. 🍀 البته به قول مرحوم نراقى، راه به دست آوردن حلال براى انسان بسته نیست، ولى خیلى سخت است. هر کسى به اندازه همت خودش می تواند لقمه خود و مال خود را و تصرّفاتى را که در آنها دارد، حلال کند. [اگر] انسان همت مصروف کند، می تواند به این نعمت بزرگ برسد. 🍀 باز این نکته را دقت کنید که بعید نشمارید که خیلى از عدم موفقیتهای ما معلول همین مسئله باشد. 🍀 خدا من و شما را هم به مبارکى این عید نجات بدهد! خدا مظلومان را نجات بدهد! هیچ دعایى بدون دعا به مظلومان قبول نمی شود! برای تعجیل فرج دعا کنید. خدا به ما توفیق بدهد که با خروج ماه مبارک، دیگر برنگردیم و اثر ماه مبارک را خراب نکنیم. @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
همراهان گرامی سلام و عرض ادب🌹 با حول و قوه الهی مطالب مربوط به بیانات حضرت آیت الله شجاعی(ره) در خصوص به پایان رسید.امیدواریم که ان شاءالله توانسته باشیم از برکات ماه مبارک حداکثر استفاده معنوی را برده باشیم. ضمن تشکر از همراهی همه شما همراهان عزیز و گرامی، ان شاءالله در روزهای آینده درکنار مباحث قبلی، با مبحث جدیددیگری نیز در خدمت شما خواهیم بود. ادمین التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و ادب همراهان گرامی ان شاءالله با عنایت خداوند متعال، از امروز با مبحث جدیدی از سری مباحث تحت عنوان در خدمت همه شما عزیزان خواهیم بود. التماس دعا ادمین اولین قسمت از این مبحث مهم، زیبا و کاربردی تقدیم حضور محترم همه شما عزیزان👇👇👇
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : ⚜ قسمت * ۱ * 🍁 هرکسی که متذکّر طولانی بودن سفری که در پیش است باشد مستعد آن می‌شود، بفهمد چه سفری در پیش است مستعد آن می‌شود، نفهمد نمی‌شود. من در باب همین، در خصوص همین مورد به تعبیری دیگر در خصوص استعداد و آمادگی برای آن طرف توضیحی عرض می‌کنم، اصل آنچه که داعی این بود که من این موضوع را ؟؟ همین سؤال مکرّر بود. 🍁 احیاناً سؤال می‌کنند که کسانی که فکر عبودی و عبودی را دارند، چیزهایی فهمیده‌اند و سعی‌ها می‌کنند، به گمان خود معمولاً این سؤال را دارند که هیچ پیشرفتی در مقام و در خود نمی‌بینند، این سؤال را دارند، برنامه‌هایی را از برنامه‌های عبودی ‌یعنی از دعاها، تلاوت‌ها، ذکرها، نمازها و امثال این‌ها از مستحبات این‌گونه برای خود هم انتخاب می‌کنند، به آن‌ها مداومت هم می‌کنند، امّا هر چه روز‌ها می‌گذردهروقت به خود که برمی‌گردند، می‌بینند که در حقیقت حرکتی نیست، همان هستند که اوّل بوده‌اند ‌یا بدتر. و طبعاً این سؤال برای آن‌ها پیش می‌آید به گمان این‌که به آن نحو که برنامه‌ی عبودی برای خود اتّخاذ کرده‌اند، چندتا از مستحبات این‌گونه را در اوقات مختلف ادامه داده‌اند، این سلوک عبودی است، این حرکت عبودی است، چون این‌‌طور گمان می‌کنند، این سؤال برای آن‌ها پیش می‌آید که ما هیچ حرکتی نکردیم یا هیچ آدم نشدیم إلی آخر، تعبیراتی که می‌شود. @tazkiyehamaly 🍁 این گمان است که سلوک عبودی این است. اشتباه این‌ها، همه‌ی شما متوجّه باشید ممکن است برای خیلی از شما همین سؤال باشد که سؤال نکرده باشید ولی در وجود شما باشد، در ذهن شما باشد. 🍁 سلوک عبودی این نیست،‌ یک چیزی به عنوان سلوک عبودی به تعبیر دیگر، حرکت عبودی است و اصل مسئله همان است و ما برای همان هستیم و برای آن خلق شدیم، برای آن این‌جا آمدیم، برای آن این مهلت را به ما دادند و این امکانات را، مهلت دنیا وجود دارد. امّا این نیست که انسان چندتا از مستحباتی را به نحوی که انجام می‌دهیم، این دعا را، آن توسّل را، آن نماز را، آن ذکر و آن تلاوت را در اوقات معیّنی به همان نحوی که ما انجام می‌دهیم، انجام بدهد و کار دیگری نداشته باشد و این انتظار را داشته باشد که مدارج عبودیت را طی کند، در منازل توحید پیش برود، درست بشود، این نیست. 🍁 البته این‌ها کار خوبی است، این‌ها جزئی است از آنچه که به نام سلوک عبودی است، اصل آن چیز دیگری است و این‌ها با آن اصل داخل در سلوک عبودی می‌شود و الّا آن اصل نباشد، حتّی این‌ها را نمی‌شود ‌یک سلوک نامید. ادامه دارد... @tazkiyehamaly 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : @tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
با عرض سلام و ادب خدمت همه شما همراهان گرامی از اینکه بعلت کسالت بنده مدتی در ارسال مطالب کانال تاخیر افتاده است، از همه شما عزیزان پوزش می طلبم و از صبوری شما بسیار سپاسگزارم. التماس دعا🙏 ادمین
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : ⚜ قسمت * ۲ * 🍂 سلوک رفتن است، حرکت کردن است، پیش رفتن است، مدارج طی کردن است، منازل پشت سر گذاشتن است، معنی این است. 🍂 این سؤال خیلی می‌شود، این سؤال داعی شد که این موضوع را امروز من عنوان بکنم، خواستم برای شما سلوک را با‌ یک بیان کلّی که همه‌ی کسانی که این سؤال در باطن آن‌ها است متوجّه باشند که چه باید کنند، توضیح دهم. البته به ‌یک بیان اجمالی که در این‌گونه صحبت‌ها می‌توان گنجانید. ما در مرحله‌ای افتاده‌ایم، من این‌گونه شروع می‌کنم، مطلب گفتنی زیاد است نمی‌توان در این خلاصه‌گویی‌ها گفت، ولی این تصویر را که عرض می‌کنم و این بیان را اگر خوب دقّت کنید، بالاخره چه باید کنید و حقیقت چیست را متوجّه می‌شوید. 🍂 اگر آیات قرآن را دقّت کنید، خلاصه‌ی آن این است که ما از مرحله‌ی بالایی آمدیم در اسفل السافلین افتادیم. بسیار نقائص و عیوب و حجوب در وجود ما پیدا شده است و به وجود آورده‌ایم، آن وقت ما در برگشت به سوی آن‌ موطن اصلی و آن‌جا که باید برویم، باید حرکت کنیم.‌ یک حرکت تکاملی است به اصطلاح فلسفی، ‌یک صعود وجودی است، ‌یک عروج روحی است که انسان باید در این حیات دنیوی که فرصتی است که برای او داده‌اند شروع کند و پیش برود. آن سلسله از عیوب را، نقائص را، اشکالات را، اجحاف‌ها را که در وجود اوست قدم به قدم، روز به روز از خود دور کند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : ⚜ قسمت * ۳ * 🍀 ...فلذا قرآنی را به تعبیر تزکیه نامیده. یعنی چه؟ ✨ تزکیه‌ یعنی خود را پاک کردن. خود را پاک کردن این نیست که انسان بخواهد با لقلقه چیز‌هایی به زبان آورد. ‌یک کار است،‌ یک حرکت است. 🍀 تزکیه «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها * فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها * قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها * وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها» ‌یا آیات دیگر. آیات زیاد است که تعبیر تزکیه است «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى * وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»[۲] فلاح پیدا می‌کند کسی که تزکیه کند خود را از آنچه که باید پاک کند، تطهیر کند، پاک کند، تطهیر کند و با تطهیر خود از آنچه باید تطهیر کند با اصلاح معایب وجودی خود، با اصلاح نقایص وجودی خود به ‌یاد خدا باشد و عروج به سوی او را شروع کند «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ» اوّل می‌گوید: «تَزَكَّى» و بعد می‌گوید «وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» ما آن «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى» را نادیده می‌گیریم، چه می‌کنیم؟ @tazkiyehamaly 🍀 می‌آییم «ذَکَرَ» را هم به آن معنا که خودمان تصویر کردیم و الّا آن «ذَکَرَ» که در قرآن است آن نیست که ما‌می‌خوانیم، یک لقلقه‌ی زبانی، یک حرکت صوری، این‌طور کرده‌ایم.‌ 🍀 یک حرکت است تا آماده شویم برای ‌یک سرفصل که نام آن موت است، مردن است در این سیر و سفری که داریم‌. یک آمادگی مخصوصی باید حاصل کنیم با تزکیه‌ی خود، در نتیجه‌ی تطبیق خود با آن میزانی که خدای متعال فرستاده است و ارائه فرموده است که کتاب و عترت است، خود را با آن معیار و آن میزان تطبیق کنیم، اصلاح کنیم برای‌ یک سرفصل،‌ یک آمادگی مخصوص را تحصیل کنیم و اسم آن سرفصل اسم چیست؟ 🍀 سرفصلی که در پیش است، سرفصلی است، سر یک فصل است، بعد از آن فصول است، تا به جوار خدا برسید برای تا آن سرفصل ‌یک آمادگی مخصوص باید تحصیل کرد با تطبیق خود به موازین و با تزکیه، حرکت، و با اصلاح و برطرف کردن عیوب و حجوب. معنای آن را هم گفتم،با طبیق با میزان می‌شود که کتاب و عترت است،‌ یعنی روز به روز باید حرکت کنیم برسیم موقع مردن، برسیم به یک جایی که رسیده باشیم، آماده باشیم برای ورود به ‌یک مرحله‌ی دیگر و افتادن در صراطی که منتهی می‌شود به جوار خدا، به جوار حق و به نیل به حیات طیّبه‌ی ابدی و به بقاء. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۴ * 🌿 مثال بزنم برای شما؛ این مثال‌ها چه در نظام وجود است که خدا... دعوت می‌کند که در آیات خلقت دقّت کنیم. مثال می‌زنم برای شما، به این مثال خوب دقّت کنید تا بفهمید که آماده شدن برای آن سرفصل که اسم آن است با به چه شکلی می‌شود و اصولاً عبودی وتزکیه چیست؟ 🌿 لقلقه‌ی زبان نیست. ساخته شدن است، عیوب را از خود برطرف کردن است، آماده شدن است، رنگ عوض کردن است به رنگی در آمدن که مناسب آن عالم بعدی شدن، مستعد شدن. «مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ»[۳] @tazkiyehamaly 🌿 مثال می‌زنم برای شما، مطلب به صورت یک مطلب فرضی است، امّا خیلی ساده برای شما عرض می‌کنم؛ خاک در حرکت کمالی‌ یا تکاملی خود که حرکت می‌کند، در آن مسیر که می‌خواهد بیاید وارد عالم انسانیّت شود، جزء ‌یک انسان شود، بشود انسان و در مسیر انسانی برود به سوی خدای متعال. خاک در این مسیر نمی‌شود آن‌جا فرض کنیم زبان هم داشته باشد، حرف‌ها بگوید، بگوید که من خوبم، من طعم این‌گونه دارم، من با تو می‌سازم، مثل انسان بشود. اگر مرا بخوری درست است، من غذای تو می‌شوم، طعم خوبی دارم، رنگ خوبی دارم، جزء وجود تو می‌شوم، با تو به عروج می‌پردازم، در تو خانه می‌شوم، این‌ها را به زبان بگوید ولی در همان مرحله‌ی خاکی بماند. 🌿 این با گفتن آن آمادگی آن را دارد که من و شما خاک را بخوریم و وارد عالم انسانیّت بشود ‌یا نمی‌شود؟ نمی‌شود، چه باید بکند؟ حرکت بکند، خیلی چیزها را از خود دور کند، به صورت گندم بیاید، به صورت سیب بیاید، به صورتی بیاید که متناسب و مستعد شود برای ورود به عالم انسانیّت. این‌طور است... @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۵ * 🌾 ببینید خاک چه می‌کند. خا ک اگر زبان داشت و گفت: من مستعدم، من با تو می‌سازم، من تو را می‌خواهم، هم‌رنگ تو هستم، به این زبان او کسی گوش نمی‌کند که این است. باید به وجود پیش بیاید. آن وقت زبان او هم حرکت بکند. بشود سیب بگوید: من آماده‌ام جزء وجود شما بشوم، بشود گندم بعد بگوید امّا صادق، راستگو، این استعداد است، استعداد پیدا کرد برای ورود به یک سرفصل دیگر، ورود به‌ یک عالم دیگر و شروع کردن ‌یک حرکتی دیگر در عالم انسانیّت به سوی آن مبدأ کمال. @tazkiyehamaly 🌾 مسئله‌ی عبودی این‌گونه است، ‌یک حرکتی است من و شما از آن وقت که به خود آمدیم باید این حرکت را شروع کنیم و روز به روز هم پیش برویم، روز به روز هم تحصیل هم‌رنگی با آن عوالم بعدی و آن راهی که در پیش است، هم‌رنگی را به دست بیاوریم. 🌾 من از شما سؤال می‌کنم؛ این تغییر وجودی می‌خواهد ‌یا نفس است؟ تغییر وجودی می‌خواهد. مرگ آمادگی وجودی می‌خواهد، مرگی که مرگ است، نه آن مرگی که سرفصلی است به سوی ثبوت بیشتر، مرگی که برای ‌یک انسان است، آمادگی آن را به زبان نمی‌شود گفت. و از آن وقتی که ما، اگر چنانچه و آنچه را می‌گوید بشناسیم، شروع به می‌کنیم باید دو روز ما ‌یکی نباشد، جان مسئله این است، باید دو روز ما با هم ‌یکی نباشد، از چه لحاظ؟! @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۶ * 🌾 آن‌که می‌گویدکه همواره این برنامه‌ها را ادامه می‌دهیم و آدم نمی‌شویم، آدم شدن این‌طوری است که الآن عرض می‌کنم. روز به روز، هر روزی که پیش می‌آید به‌ اندازه‌ای که عنایات خدا را کسب کرده‌، به ‌اندازه‌ای که همّت دارد، به ‌اندازه‌ای که اراده‌ی بالا دارد، هر روز جدیدی که می‌آید خود را با موازین منطبق‌تر می‌کند، هر شب فکر می‌کند، هر روز فکر می‌کند که امروز در نگاه او چقدر خطا بود، فردا این خطاها را کم کند. درگفتاراو چقدر خطا بود، کم بکند. در استماع خود، در گوش دادن‌های خود کم کند. در حرکات اعضا و جوارح به ظاهر کم بکند، در برخورد او امروز بر اساس موازین چقدر اشکال بود؟ @tazkiyehamaly 🌾 فردا تصمیم ‌بگیرد که آن اشکالات را برطرف کند. در نیّت او چقدر اشکال بود، در فکری که داشت چقدر بود، درمحبّت‌ها که در باطن خود داشت چقدر اشکال بود، در عداوت‌ها، در تعلّق‌ها، در تمایل‌ها، در خوش شدن‌ها، ناخوش شدن‌ها، همه‌ی آن حتّی در خوردن‌ها، در خوابیدن‌ها، در نشستن‌ها، چقدر انطباق داشت با موازین، چقدر نداشت. فردا سعی کند این اشکالات را در حدّی که عنایات خدا را به دست آورده، همّت بالا دارد اصلاح کند. امروز سعی کند دیروز که زبان او ده بار خطا کرد، امروز نکند، اگر هم این سعی او خوب موفّق نشد، اقلاً این ده تا برسد به پنج تا، یعنی یک خرده کم بکند، پس فردا برسد به سه تا، آن‌ یکی روز همین‌طور. 🌾 در تمام مراتب ، در تمام مواضع، یک جمله در وسط گفتم اوّل‌ برای چنین آدمی یک شناخت خوب از لازم است، اصلاً صراط چیست؟ تا در مقام تطبیق بتواند خود را با صراط تطبیق کند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۷ * 🍀 هر وقت کسی این آیه را مستمسک قرار داد برای غوطه‌ور شدن در شهوات، اوّلاً این را بگوییم شما جایتان خالی که نبوده در زمان ائمّه و در زمان انبیاء و رسول الله به آن‌هابگویید چرا آن‌ها به این آیه عمل نکردند، اوّلاً این را بگویید و آرزو کنید آن‌ها بودند آن زمان. 🍀 ثانیاً این روایت را برای آن‌ها بخوانید. روایت اوّلاً جلد ۷۱ بحار است، صفحه‌ی ۱۷۷، روایت این‌طور است از امالی نقل کرده، از جامع الاخبار هم نقل کرده با سند، سند آن را نمی‌خوانم. از موسی بن جعفر، موسی بن جعفر از پدر بزرگوار خود امام باقر او هم از جدّ خود، از پدران خود، از امیر المؤمنین (صلوات الله علیه) در تفسیر این آیه‌ی «وَ لا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا»،[۴] «عَنْ عَلِيٍّ (عَلَیْهِ السَّلَام) فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» از علی (علیه السّلام) @tazkiyehamaly 🍀 در خصوص این آیه که خدا می‌فرماید: «و لا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا»، که تفسیر آن چیست؟ امیر المؤمنین در تفسیر آیه «قَالَ» فرمود: «لَا تَنْسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ» به این فرصتی داده‌اند از دنیا آن‌که سهم تو است برای آمادگی، برای آن سرفصل از این دنیا استفاده‌ی خودت را بکن، فرصت را ضایع نکن. آیه چیز دیگری می‌گوید. 🍀 حضرت امیر می‌فرماید، می‌فرماید:‌ یعنی صحّت خود را فراموش نکن، از صحّت خود، از قوّت خود، از فراغت خود، از جوانی خود، از نشاط خود استفاده بکن، آنچه در دنیا در اختیار تو قرار داده‌اند استفاده بکن که «أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ» که از این‌ها برای آخرت خود آمادگی را تحصیل کنی. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly