eitaa logo
موسسه فقه الطب، طِبُنا
1.3هزار دنبال‌کننده
212 عکس
72 ویدیو
47 فایل
کانال رسمی موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا وب سایت: www.tebona.ir سامانه پيامكي: 5000 54 216 ارتباط (نقد، نظر، پیشنهادات): @tebona_admin حمایت مالی از موسسه: https://idpay.ir/tebona کانال شخصی مدیر موسسه: @ali_amiry_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔴 نتایج شوم خودبنیادی معرفتی در عرصه سلامت! ▶️ نتیجه خودبنیادی معرفتی چیزی جز محصولات شوم مدرنیته در حوزه سلامت و پزشکی نخواهد بود. انسان تراریخته محصول شوم همین تمدن به ظاهر علمی و پیشرفته است. ▶️ حوزه های علمیه و فقه شیعه نسبت به انسان های تراریخته چه رویکردی خواهند داشت؟ آیا باز هم به نام عدم ردع و نبود نهی از شارع آن را مباح می دانند (مانند مسئله تغییر جنسیت) و یا مانند اهل بصیرت به تقابل معرفتی و عملی با آن خواهند پرداخت؟ ▶️ آیا اساسا جریان حق در مقابل سیل عظیمی به نام مدرنیته، آن هم بدون حضور مبسوط الید امام معصوم توانایی مقابله در سطح کلان را دارد؟ ⁉️ اینها سوال های اساسی و بنیادینی است که هر اهل خردی باید از خود آن را بار ها بپرسد! —---------------------------------------------— ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona
📢 وقتی مدعیان دروغین طب اسلامی به ابوهریره جاعل حدیث استناد می کنند! ◀️ یادداشت ارسالی یکی از مخاطبان، در خصوص انتشار حدیث ذباب توسط مدعیان طب اسلامی: 🌐@tebona ________________________ 1⃣ اینکه حدیث مشهور «ذباب» چیست و دقیقا چه اشکالاتی به آن وارد است و ناقلان آن امثال ابوهریره و ... هستند را می توانید در مقاله پیشرو بخوانید. 2⃣ بحث بنده اینجا چیز دیگری است. به تازگی در چندین کانال منسوب به جریانات طب اسلامی کلیپ و متن هایی مبنی بر صحت علمی حدیث ذباب دست به دست می چرخد. هر چند در سالیان گذشته بوده اند افرادی در میان اهل سنت که برای پوشاندن احادیث جعلی خود، به این دست روایات رنگ و بوی علمی داده اند و برای آن استدلالات واهی آورده اند. 3⃣ اما دیگر انتظار نداشتیم که درون مکتب شیعه آن هم با عقلانیتی که بر سر سفره علمی اهل بیت ع آموخته ایم کسانی بیایند و برای مسائل باطلی چون حدیث ذباب دلیل تراشی کنند و عده ای آن را با ذوق و شوق انتشار دهند. 4⃣ وقتی آقایان طب اسلامی مبنایشان این شد که نسخه و درمان را فقط در روایات جستجو کنند و هر آنچه که در روایات نبود را - ولو با مبانی اسلامی در تعارض هم نباشد – رد کنند و آن را غیر اسلامی بدانند، لاجرم نتیجه اش آن می شود که برای پر کردن خلاء های علمی خود – بخوانید چاه های علمی – به دریوزگی می افتند و از هر منبع و از هر کتابی، حدیث نقل میکنند. 🌐@tebona 5⃣ باطل بودن روایت ذباب بدیهی تر از آن است که نیاز به توضیح و تبیین داشته باشد اما برای کسانی که هنوز بر منهج فقاهی باطل خود که مبتنی بر اخباریگری و نگاه فاسد سطحی نگری و ظاهر گرایی است، اصرار دارند این تحقیق علمی و پژوهشی از جناب دکتر علی نصیری به پیشگاه خوانندگان تقدیم می شود. 🔴 یادداشت ارسالی یکی از مخاطبان با نام کاربری ”سبحان” _________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
#مقاله_پژوهشی 📢 حدیث “ذباب“ یک حدیث جعلی است! ⏪ بخشی از مقاله استاد علی نصیری را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و متن کامل مقاله را از سایت موسسه طبنا دانلود نمایید: 👇👇👇 🌐 http://tebona.ir/2018/12/%d9%86%d9%82%d8%af%db%8c .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#مقاله_پژوهشی 📢 حدیث “ذباب“ یک حدیث جعلی است! ⏪ بخشی از مقاله استاد علی نصیری را میتوانید در ب
📢 حدیث “ذباب“ یک حدیث جعلی است! ⏪ بخشی از مقاله استاد علی نصیری را میتوانید در بخش زیر مشاهده نمایید و متن کامل مقاله را از سایت موسسه طبنا دانلود نمایید: 👇👇👇 🌐 http://tebona.ir/2018/12/%d9%86%d9%82%d8%af%db%8c ________________ 1⃣ حدیث ذباب عمدتا در منابع حدیثی اهل سنت انعکاس یافته و خوشبختانه این حدیث در هیچ یک از منابع حدیثی اصیل و قدیم شیعه منعکس نشده است . 2⃣ براساس فحص نگارنده حدیث ذباب در هیچ یک از منابع معتبر شیعه که دارای اصالت و قدمت باشند ، انعکاس نیافته است. 3⃣ به عکس منابع حدیثی شیعه، حدیث ذباب‌ در عموم و بلکه محکم‌ترین جوامع حدیثی اهل سنت از جمله برخی از صحاح ستّه آمده است. احمد بن حنبل (م ۲۴۱) در مسند خود از طریق ابوهریره از پیامبر(ص) ، دارمی (م ۲۵۵) و بخاری (م ۲۵۶) در صحیح خود به عنوان معتبرترین جامع روایی اهل سنت که از ان به عنوان محکم‌ترین کتاب پس از قرآن یاد می‌شود، از این حدیث یاد کرده اند . 🌐@tebona ___________________ ◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2018/12/%d9%86%d9%82%d8%af%db%8c .
. ▶️ سازمان پزشکی قانونی در تاریخ ۲۰ آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ ، ۶ اولویت را برای پژوهش در حوزه فقه و حقوق اعلام کرده است. 🔴 مباحث تشریح جسد، مرگ مغزی و کالبد شکافی بخشی از این اولویت ها هستند. —---------------------- ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. ▶️ سازمان پزشکی قانونی در تاریخ ۲۰ آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ ، ۶ اولویت را برای پژوهش در حوزه فقه و حقوق ا
. ▶️ پزشکی قانونی هر وقت به سایر داشته های فقهی خود عمل کرد، آن موقع اعلام اولویت پژوهشی کند! 📝 یادداشتی از حجت الاسلام امید محبی – طلبه سطح دو حوزه علمیه قم و پژوهشگر فقه پزشکی موسسه طبنا: 🌐@tebona ________________________________ ▶️ سازمان محترم پزشکی قانونی چند روز گذشته مطلبی را در باب اولویت ها و نیازهای پژوهشی این سازمان منتشر کرده است. این سازمان با بیان هشت موضوع با عناوینی مثل ”تشریح جسد - مرگ مغزی - کالبد شکافی و...“ از مراکز پژوهشی و فقهی اعلام نیاز پژوهشی و اولویت تحقیقی داشته است. ▶️ اولا باید اصل این کار (یعنی اعلام نیاز و اولویت پژوهش های فقهی) را توسط این سازمان و سازمان های دیگر به فال نیک گرفت. بدون شک تمام دستگاه های این نظام مقدس، باید بر اولویت فقه شیعه و اخلاق اسلامی حرکت کنند و همیشه دغدغه مندانه مباحث فقهی و اخلاقی در اولویت ایشان باشد. ▶️ اما در این مقام چند پرسش و چند سوال و ابهام نسبت به این سازمان محترم و اولویتی که مطرح نموده است، وجود دارد که به عرض مخاطبین محترم می رسانیم: 1⃣ 1. سوال اینجاست که این سازمان درطول چهل سال گذشته انقلاب اسلامی، بر مبنای چه متد فقهی و حقوقی با مسائل فوق الذکر - که عموما هم از مسائل مبتلابه هستند – مواجهه داشته؟ اگر نسبت به اولویت های مطرح شده، بدون داشتن یک مستند فقهی و حقوقی عمل میشده، که خود جای تامل و تاسف دارد! چرا که اعلام نیاز فقهی در خصوص مسائل مطروح، نشان از خلاء فقهی و حقوقی ایشان تا به این زمان است و این ابهام وجود دارد که این سازمان تا به الان چگونه عمل می کرده. 2⃣ 2. آیا سازمان محترم پزشکی قانونی، خصوص اولویت هایی که مطرح کرده است، در سایت های علمی پژوهشی و همچنین کتاب ها و مقالات حوزوی یک سرچ و جستجو حتی ساده داشته است؟ چرا که با اندک تحقیقی متوجه می شویم و در میابیم که اکثر اولویت هایی که مطرح کرده اند، اساسا بارها و بارها توسط پژوهشگران متعدد پاسخ داده شده است. به طور مثال فقط کافی بود به موسسه فقهی ائمه اطهار ع سری می زدنند و پاسخ تمامی مسائل را در آنجا می یافتند. مثلا در خصوص مرگ مغزی، بیش از بیست مقاله و تحقیق و پایان نامه حوزوی، آن هم در سطح اجتهاد حوزوی نوشته شده است. تقریبا همه مسائل مذکور به طور کامل و تفصیلی توسط افراد مختلف و بزرگان حوزوی و حتی بعضا مراجع عظام تقلید (حفظهم الله اجمعین) پاسخ داده شده است. 🌐@tebona 3⃣ 3. سوال اینجاست که شاید نیاز باشد این سازمان بیش از آنکه به دنبال پژوهش باشد، به دنبال عمل به داشته های علمی و فقهی و بدیهیات اولیه اخلاقی خود باشد. به طور مثال، بارها برخی از فقها و محققان حوزوی در باب مسئله مرگ مغزی تذکر داده اند که اساسا بیمار مبتلا به «مرگ مغزی» یک بیمار است و نه یک میت! مرگ و موتی که در فقه بحث می شود و برای آن احکام خاصی بار شده، اساسا بر بیمار مرگ مغزی اطلاق نمی شود و احکام میت (مانند بحث اجازه ازدواج همسر و ارث و...) بر این افراد حمل نمی شود. از این دست مسائل بسیار فراوان مطرح است. سوال اینجاست که آیا این سازمان به چنین مطالبی گوش فرا داده است که حال اولویت پژوهشی خود را مطرح نموده است؟ یا مثلا در باب سقط جنین آنومالی، این سازمان چقدر اولیات اخلاقی و فقهی را رعایت نموده است؟ آیا غیر از این بوده که معمولا و سریعا دستور به سقط جنین داده می شود؟ به صورت کلی به نظر می رسد که در بسیاری از حوزه های فقه پزشکی (و نه همه آنها) مسائل به صورت مبسوط بحث و مطرح شده است. مشکل امروز ما بحث علمی و پژوهشی نیست. بحث عمل به داشته های علمی و رعایت بدیهیات اخلاقی و عرفی در فقه پزشکی است. 🌐@tebona 4⃣ 4. مگر تمام مراجع معظم تقلید فتوا به حرمت مسئله تراریخته ها نداده اند؟ مگر بسیاری از متفکرین نسبت به خطرات و آسیب های محصولات تغییر ژنتیک یافته هشدار نداده اند؟ سوال اینجاست که سیاست های کشاورزی و بهداشتی و زیستی این کشور چقدر با دستورات و فتاوای اعاظم هماهنگ شده است؟ به نظر می رسد مطرح کردن اولویت های پژوهشی زمانی پسندیده است که گوشی برای شنیدن و دستانی برای عمل کردن و ذهن هایی برای فکر کردن باشد! 📝 امید محبی – طلبه سطح دو حوزه علمیه قم و پژوهشگر فقه پزشکی در موسسه طبنا _____________________________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. #فقه_پزشکی ▶️ قاعده عمومى در عدم جواز فروختن اعضاء بدن ✔️فتوای حضرت آیت الله حکیم مبنی بر عدم جواز فروش اعضای بدن: 🌐@tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. #فقه_پزشکی ▶️ قاعده عمومى در عدم جواز فروختن اعضاء بدن ✔️فتوای حضرت آیت الله حکیم مبنی بر عدم جو
. ▶️ قاعده عمومى در عدم جواز فروختن اعضاء بدن ✔️فتوای حضرت آیت الله حکیم مبنی بر عدم جواز فروش اعضای بدن: 🌐@tebona ________________________________ 📜متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است: ❓سوال : آیا جایز است فروختن کلیه و همانند آن از اعضاء بدن خواه انسان احتیاج مالى داشته باشد یا نه و قاعده عمومى در صحت و جواز فروختن اعضاء بدن چیست؟ 🔸جواب : احتیاط وجوبى اینست که اعضاء بدن را نفروشند خصوصاً آن اعضائى که در معرض وابستگى زندگى انسان (همانند کلیه) به آن باشد، بلکه اگر از برداشتن آن بترسد که سلامتى آن به خطر بیافتد آن وقت حرام مى شود. 🔹سوال: آیا فروختن اعضاء بدن مخصوصاً به فقیرى که محتاج مال است جایز است؟ 🌐@tebona 🔸جواب : احتیاط وجوبى اینست که اعضاء را نفروشند مخصوصاً اینکه سلامتى انسان بیشتر به آن وابسته باشد همانند کلیه ـ بلکه اگر انسان بترسد که به هنگام برداشتن آن عضو سلامتى آن به خطر بیافتد آن وقت حرام مى شود. ✅ منبع: به نقل از کانال اجتهاد _____________________________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
موسسه طبنا.mp3
4.38M
. #فقه_الحدیث ▶️ علت ذکر سند رجالی احادیث برای دوری از اتهام ”ارسال حدیث” است و الا احادیث کتب معتبر نیازی به ذکر رجال و سند نداشته اند. 📣 بخشی از صوت تدریس آیت الله شب زنده دار در سال 92 پیرامون «حجيت روايات كتاب الكافي»: 🌐@tebona .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. #فقه_الحدیث ▶️ علت ذکر سند رجالی احادیث برای دوری از اتهام ”ارسال حدیث” است و الا احادیث کتب معتب
. ▶️ علت ذکر سند رجالی احادیث برای دوری از اتهام ”ارسال حدیث” است و الا احادیث کتب معتبر نیازی به ذکر رجال و سند نداشته اند. 📣 بخشی از صوت تدریس آیت الله شب زنده دار در سال 92 پیرامون «حجيت روايات كتاب الكافي»: 🌐@tebona ___________________________ 1⃣ سوال یکی از طلاب از آیت الله شب زنده دار: آيا وجود افراد مسلّم الضعف، كه ضعف‌ آن‌ها مورد اجماع رجاليون است، نقضي بر اين صحت (یعنی صحت روایات کتاب کافی شریف که روایات طبی را هم در بر می گیرد) يا حتي خطاي مرحوم كليني نيست؟ خصوصاً‌ روايت‌هاي معارض که در يك باب آمده است و قطعاً يك دسته صحيح است و دسته دیگر صحیح نیست؟ آیا این نشان از ضعف روایات کتاب کافی شریف نیست؟ (این سوال عینا در روایات ابواب طبی قابل طرح و بحث است) 🌐@tebona 2⃣ پاسخ آیت الله شب زنده دار: دو تا مطلب در اين جا هست. يكي اين كه گفته شده است كه بعضي افراد در سندهاي كافي واقع شدند مثل «وهب بن وهب ابو البختري»‌ كه رجالیون گفته اند وي «كذابٌ» که مثلاً‌ در كتاب كافي شریف، بيست روايت داريم كه چنين آدمي در آن سلسله سند آن است يا بعضي افراد ديگر که مسلم الضعف هستند. 🌐@tebona جواب را عرض كردم و روشن شد که، ببينيد ايشان (یعنی مرحون کلینی) شهادت مي‌دهند به اين كه اين روايتي كه اين آقا (مثلا وهب بن وهب ابو البختري) نقل كرده، از ائمه علیهم السلام صادر شده، چون آدم‌هاي ضعيف هم، همه حرف‌هايي كه نقل مي‌كنند دروغ نيست، باطل نيست. 🌐@tebona ▶️ خب ممكن است اين راوي ضعيف است ولي يك قرائني يا جهات ديگري باعث شده كه ايشان به صحت آن منقول (یعنی روایتی که راوی ضعیف دارد) علم پيدا كرده باشند. مثل اين كه اين آقا (یعنی راوی ضعیف) واسطه در نقل از يك كتاب است و آن كتاب، كتاب مسلّمي‌ است. بنابراين اگر مرحوم كليني ذكرش مي‌كند (یعنی روایتی که راوی ضعیف دارد) به خاطر استناد به آن راوی ضعیف و اعتماد به او نيست. آن كتاب، كتاب مسلّمي است. پس به خاطر چه کلینی سند حدیث را ذكر مي‌كند؟ به خاطر اين كه ظاهر سند مرسل نباشد. 🌐@tebona ▶️ من حتي در باره سهل بن زياد (یکی از راویات به شدت ضعیف) كه حدود دو هزار مورد يا بيشتر در سندهاي كافي هست، به احتمال قوي نظرم اين است كه ايشان (یعنی مرحوم کلینی) فقط از نظر اين كه سند مرسل نباشد بوده يعني کلینی اعتماد به نظر «سهل بن زیاد» نكرده است، بلكه آن كتاب كه سهل از آن نقل مي‌كند يا بعد از سهل است، مسلّم بوده است. 🌐@tebona ▶️ اين فرمايشي است كه مرحوم آيت ‌الله بروجردي رضوان الله عليه حتي در منابعي كه مرحوم شيخ طوسي از آن استفاده كرده بيان فرموده. ايشان مي‌فرمايد اصلاً در مواردي كه آمده است: «شيخ طوسي باسناده عن حسين بن سعيد...»، ما لازم نيست بررسي كنيم اسناد مرحوم شيخ را به كتبي كه در مشيخه گفته چون آن كتاب‌ها متواتر بوده يا مسلّم بوده و مرحوم شيخ طوسي اين‌ها را فقط براي اتصال سند و اين كه از ارسال بيرون بيايد ذكر كرده. بنابراين ضعف راوی ها مضر نيست. 🌐@tebona ▶️ ما اين فرمايش مرحوم آيت ‌الله بروجردي رضوان الله عليه را في الجمله قبول داريم ولي مي‌گوييم اين باعث نمي‌شود كه ما بررسي سندي نكنيم چون علم نداريم كه واقعاً كل منابع اين گونه بوده (منظور ایت الله شب زنده دار منابع غیر مسلم است و الا ایشان تصریح کرده اند که منابع معتبر مانند کافی نیازی به بررسی سند و رجال ندارند اما کتاب های دیگر اینگونه نیستند). بله، مسلّم بخشي اين گونه بوده ولي آن‌ها كدام است؟ ما نمي‌دانيم فلذا ناچاريم بررسي سندي بكنيم. 🌐@tebona ▶️ولي اين يك واقعيتي است كه بسياري از اين منابع براي مرحوم شيخ طوسي آن گونه نبوده كه از رهگذر اين سند اعتبارش حاصل شده باشد. و اتفاقا خود مرحوم شيخ طوسي در مشيخه ذكر كرده كه من براي اين كه ارسال نشود اين‌ها را آوردم. حالا مرحوم كليني هم همين گونه است. 🌐@tebona ▶️ پس اگر افراد ضعيفي در سند بوده، در بسياري از جاها ممكن است اين افراد ضعيف، فقط واسطه‌اي هستند كه سند از ارسال ظاهري محفوظ بماند و الا آن كتابِ منقول يا افرادي كه قبل از آن‌ها بودند، مطلبش روشن بوده كه مال آن است. 🌐@tebona ▶️ و هم چنين ممكن است باز از رهگذرهاي ديگر براي ايشان صحت آن روايت و صدور آن مطلب از امام عليه السلام ثابت شده باشد و علي‌رغم اين كه راوي ضعيف است . در ضمن آن عصر، عصري است كه براي فهميدن اين مسائل، قرائن و شواهد زیاد بوده است. 📝 پیاده سازی و تقطیع صوت توسط موسسه طبنا انجام شده است. در قسمت پایین می توانید این صوت را دانلود و گوش نمایید. ________________________ ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. 📣 علت اعتماد به احادیث دارای سند و رجال ضعیف (مانند روایات طبی)، اعتماد به نسخه ناقل حدیث است، نه اعتماد به شخص ناقل حدیث! یعنی به نسخه حدیث اعتماد شده است و نه به راوی حدیث. (لازم به ذکر است این مبنا فقط مربوط به کتب معتبر و مشهور است و نه کتب غیر معتبر) 👇👇👇👇 ادامه مطلب: 🌐@tebona .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. #فقه_الحدیث 📣 علت اعتماد به احادیث دارای سند و رجال ضعیف (مانند روایات طبی)، اعتماد به نسخه ناقل
. 📣 علت اعتماد به احادیث دارای سند و رجال ضعیف (مانند روایات طبی)، اعتماد به نسخه ناقل حدیث است، نه اعتماد به شخص ناقل حدیث! یعنی به نسخه حدیث اعتماد شده است و نه به راوی حدیث. (لازم به ذکر است این مبنا فقط مربوط به کتب معتبر و مشهور است و نه کتب غیر معتبر) ▶️ حجت‌الاسلام حیدر مسجدی، معاون پژوهشی گروه علمی تربیتی حدیث مرکز تخصصی علوم حدیث در نشست علمی «اعتبارسنجی روایات سهل بن زیاد»: 🌐@tebona ________________________________ 1⃣ یکی از راویان پرروایت جناب سهل بن زیاد است، او تنها در کتاب کافی بیش از هزار و ۷۰۰ روایت دارد که با هزار و ۹۱۲ سند آمده است؛ ضمن اینکه روایات وی در غالب ابواب کافی آمده است (بخشی از این ابواب مرتبط با طب و سلامت است) و به ابواب خاصی منحصر نمی‌شوند تا از آن‌ها صرف نظر کنیم. از طرف دیگر میان علما بحث‌های زیادی درباره وثاقت یا عدم وثاقت سهل مطرح شده است (بنابر نظریه علم رجال باید روایات زیادی که سهل بن زیاد نقل کرده است، از جمله روایات طبی را باید ضعیف بشماریم). 🌐@tebona 2⃣ با توجه به تفاوت بررسی فهرستی با رجالی ممکن است راوی از لحاظ رجالی مشکل داشته باشد ولی روایات او قابل پذیرش هستند؛ چنانچه شیخ طوسی در مقدمه فهرست تصریح کردند: « … و أبین عن اعتقاده و هل هو موافق للحق أم هو مخالف له لأن کثیراً من مصنفی أصحابنا و أصحاب الأصول ینتحلون المذاهب الفاسده و إن کانت کتبهم معتمده». 🌐@tebona 3⃣ هر چند ممکن است این روایات از دیدگاه رجالی قابل طعنه باشد، ولی از دیدگاه فهرستی و براساس مبنای وثوق قابل اعتماد هستند چون نقش سهل بن زیاد در آن‌ها نقش نقل نسخه است و با توجه به تعدد نسخ این کتب، مقایسه نسخه‌ها و اطمینان از دقت آن‌ها امکان‌پذیر است، ضمن اینکه دست بردن در نسخه‌های مشهور امکان‌پذیر نیست. (لازم به ذکر است این مبنا مربوط به کتب مشهوری مانند کتب اربعه است و احادیث طبی با سند ضعیف با این مبنا پذیرفته می شود اما کتب غیر معتبری مانند رساله ذهبیه و طب الائمه ابنابسطام از این قاعده خارج است) 🔴 منبع: کانال اجتهاد _____________________________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. 💢 آیت‌الله محمد آصف محسنی: کتاب‌های جدید فقهی در حوزه علوم طبیعی تدوین شود. 🔹تألیف کتاب‌هایی مثل کتاب فقه‌ سلامت، کتاب الطب و کتاب‌های دیگری برای شاخه‌های علوم تجربی در حوزه های علمیه مورد نیاز است. 🔴 به نقل از کانال اجتهاد —------------------------------------— 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️ فلسفه، تلقی عالمان را از دانش تجربی به انحراف کشیده است. / تعریف فیلسوفان از تجربه به عنوان قیاس عقلی، از جهات متعدد محل مناقشه است. 📝 بخشی از یادداشت استاد محمد تقی سبحانی، در نقد مبانی علوم تجربی مدرن و نسبت آن با نظریه غلط «علم دینی» را میتوانید در سایت موسسه با زدن بر لینک زیر مشاهده نمایید: http://tebona.ir/2018/12/%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1 .
▶️ فلسفه، تلقی عالمان را از دانش تجربی به انحراف کشیده است. / تعریف فیلسوفان از تجربه به عنوان قیاس عقلی، از جهات متعدد محل مناقشه است. 📝 بخشی از یادداشت استاد محمد تقی سبحانی، در نقد مبانی علوم تجربی مدرن و نسبت آن با نظریه غلط «علم دینی»: 🌐@tebona ________________________________ فلسفه اسلامی از همان آغاز، تفسیری از استقراء و تجربه ارائه داد که نه تنها فلسفه را با دشواری‌های چندی مواجه ساخت، بلکه تلقی عالمان را از دانش تجربی به انحراف کشید و این بدفهمی خود یکی از موانع رشد علوم تجربی در حوزه تمدن اسلامی گردید. البته این تصویر کهن هنوز هم در انگاره بسیاری از فیلسوفان معاصر جای گرفته و پروژه «علم دینی» را با این تصور، به تصویر می‌کشند. این برداشت فیلسوفانه از علم و تجربه از جهات گوناگون جای نقد و بررسی دارد: 🌐@tebona 1⃣ فیلسوفان مسلمان علم طبیعی را از اقسام حکمت نظری برشمردند و روش معمول در آن را برهان دانستند که از قیاس یقینی و قضایای یقینی (از مشاهدات و تجربیات تا اولیات و حدسیات) تشکیل می‌گردد. در این چارچوب، مشاهدات گزاره‌های یقینی هستند و تجربیات تنها به دلیل آن که به یک قیاس برهانی بازمی‌‌گردد، اعتبار دارند و استقراء تام نیز به این روی پذیرفته است که به قیاس مقسّم باز می‌گردد. استقراء ناقص اما به دلیل آن که ظنی است، در هیچ یک از اقسام حکمت نظری، اعتباری ندارد. بنابراین در این نگرش، روش دانش تجربی از محدوده منطق قیاسی و برهان یقینی فراتر نمی رود. 🌐@tebona 2⃣ فیلسوفان مسلمان بر این اساس، روش علم طبیعی را بر پایه قیاس و با بهره‌گیری از قضایای اولی و نیز حدسیات و تجربیات بنا می‌گذاشتند و بر این گمان بودند که به دانش یقینی طبیعی راه یافته اند (رک. طبیعیات شفا) این گمان که تجربه از طریق قیاس به یقین می رسد، هر چند گاه نادرستی آن بر پاره‌ای فیلسوفان آشکار می‌گشت (رک. اساس الاقتباس) اما فلسفه اسلامی در عمل برای جبران این نقص و ارائه تبیین تازه از دانش تجربی نه تنها اندیشه‌ای نکرد، بلکه هم در منطق و هم ‌در طبیعیات، بر همان مبانی پیشین پیش رفت، به طوری که تا آخرین اثار در این حوزه، همچنان بر همان تصور کهن از علم تجربی تاکید می شود (رک. رساله برهان علامه طباطبائی، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، استاد جوادی آملی) 🌐@tebona 3⃣ تلقی از حسیات به عنوان قضایای یقینی سخت مورد تردید است و کم‌کم فلاسفه نیز خود از این موضع عدول کرده اند، بی آن که توجه شود که در این صورت، نه تنها تجربه نیز جایگاه فلسفی خود را از دست می دهد بلکه سایر مقدمات برهان (مثل متواترات و حدسیات) هم از مرتبه یقینی فرو ‌می آید و باب برهان و حد در متافیزیک هم بر روی فیلسوفان بسته می شود. 4⃣ تعریف فیلسوفان از تجربه به عنوان قیاسی که کبرای آن یک قضیه عقلی «الاتفاقی لایکون ‌اکثریا» می باشد، از جهات متعدد محل مناقشه است: ۱.خود این قضیه اوّلی نیست و یا باید تجربی باشد و یا استقرای ناقص که در هر دو صورت، نظریه فیلسوفان در علم تجربی به چالش کشیده می شود. ۲.معلوم نیست که «اکثری» به چه تعدادی تحقق می یابد و اساسا شناخت اکثریت افراد یا رویداد‌ها امری نامیسور است. ۳.خود این گزاره الاتفاقی از جهات مختلف قابل مناقشه است، چون «رویداد اکثری» هیچ دلیلی برای کشف «علت حقیقی» نیست و در معرض خلط ما بالعرض و ما بالذات است. وانگهی، باید دید که این تعداد اکثری از همه گونه‌های موضوع است و یا تنها در یک گونه‌ خاص جستجو‌ شده است و ... ۴.اگر مشاهده خودش یقینی نباشد، صغرای این قیاس، غیر یقینی خواهد بود و نتیجه تابع اخص مقدمات است. 🌐@tebona 5⃣ تاریخ علم نیز به روشنی بر علیه فیلسوفان شهادت می دهد و نشان می‌دهد که دانشمندان نه به دنبال علم یقینی (یقین ضروری و بالمعنی الاخص) بوده اند و نه برای دانش خویش به قیاس پناه می برده اند. به ویژه علم جدید که پایه دانش را بر فرضیه و آزمون می گذارد و حتی خود را نیازمند استقراء هم نمی داند. 6⃣ با پذیرش تعریف فیلسوفان از علم تجربی، هرگز نمی توان طرحی برای «علم دینی» در انداخت و بلکه باید به مسیری که دانش مدرن پیش رفته است، تن داد. نظریه علم شناسی در فلسفه اسلامی ( که استاد آیت الله جوادی آملی نیز بر آن تاکید دارند)، در عرصه علم دینی هیچ نتیجه ملموس و روشنی را در پیش روی نمی نهد؛ این دیدگاه یا علم تجربی را دور از دسترس بلکه ممتنع می سازد و یا به پذیرش علم سکولار فتوا می دهد. به بیان دیگر، تلقی فیلسوفانه از دانش، یا علم را به انسداد می کشاند و یا پروژه علم دینی را ناکام می گذارد. 🌐@tebona 🔴منبع: کانال اطلاع رسانی استاد محمد تقی سبحانی ___________________________ ◀️ متن تفصیلی این پژوهش را میتوانید در سایت موسسه طبنا از ادرس و لینک زیر مشاهده نمایید:👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2018/12/%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1 .
. 📣 انتقاد امام جمعه آبادان جناب حجت الاسلام ابراهیمی پور، از عرضه آبزیان حرام‌گوشت در سطح شهر 🌐@tebona ________________________________ 1⃣ گزارشات مختلفی از سطح شهر توسط مؤمنین در این زمینه به ما رسیده است که افرادی در حال عرضه آبزیان غیر شرعی از جمله خرچنگ، هشت پا و غیره در سطح شهرستان به مردم هستند. 2⃣ عرضه اینگونه آبزیان هم از لحاظ شرع و هم از لحاظ سلامت مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد. 3⃣ در اذهان مردم تبلیغات می‌کنند و این آبزیان را برای مردم جا می‌اندازند که فلان آبزی برای رفع بیماری‌های مختلف و یا برای رفع مشکل بسیار مفید است. 🌐@tebona 4⃣ پس از وصول این گزارشات بلافاصله مجموعه مدیران ذیربط همانند مرزبانی، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، شیلات، اصناف، اتحادیه این صنف، اماکن، شهرداری و سایر دستگاه‌های مسئول را خواستم و طی جلسه‌ای که داشتیم از همه دست‌اندرکاران خواسته شد هرچه سریعتر به این موضوع ورود کرده و عرضه آبزیان غیر شرعی از سطح شهرستان جمع‌آوری شوند. 5⃣ هر کدام از دستگاه‌ها موظف شدند وظایف خود را با دقت بیشتری انجام دهند. هچنین مقرر شد مرزبانی نظارت خود را بیشتر کند. شیلات موظف شد در زمینه اطلاع‌رسانی به صیادان جهت عدم ورود آبزیان غیر شرعی بیشتر تلاش کند و دامپزشکی نیز نظارت داشته باشد و چنانچه موردی را در سطح شهرستان مشاهده کرد که آبزی غیرشرعی در حال عرضه است فوراً به اطلاع دادستان برساند. 🌐@tebon 6⃣ این برای مردم ما زشت است که وقتی کسی از سطح استان برای خرید آبزی به این شهر مراجعه می‌کند ببیند گوشت آبزی که در حال عرضه است از آبزیان غیر شرعی و غیر بهداشتی است. _____________________________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 📣 بخشی از صوت ایت الله سید ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان و عضو خبرگان رهبری در درس هفتگی ”بهداشت جسم”: 🌐@tebona ___________________ 1⃣ طبیب منحصر در پزشک های امروزی نیست. 2⃣ طبیب یعنی کسی که علم دارد نه کسی که مدرک دارد! 3⃣ از نظر مبانی دینی طبیب منحصر در کسی که مدرک پزشکی دارد، نیست. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. #اخبار_حوزه ▶️ نقدی بر رویکرد معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه های علمیه 📣 معاونت سلامت مرکز خدمات حوزه علمیه توسط چه کسانی مدیریت می شود؟ 🌐@tebona ___________________ 1⃣ در چند روز گذشته اداره کل بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در راستای ارتقای دانش سلامت جامعه هدف، مسابقه مجازی سلامت با موضوع «مرگ خاموش؛ مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن» را برای روحانیان و خانواده ایشان، برگزار می‌کند. 2⃣ سوال اینجاست که در یک کشور اسلامی که اولین دلیل مرگ مردم ان سونامی سکته های قلبی و مغزی، انواع سرطان و دیابت و غیره است، مسابقه کتابخوانی برای یک موضوع کاملا حاشیه ای ان هم برای قشر طلاب و روحانیون که دائما در مباحثات خود تکرار می کنند "الاهمّ فالاهمّ" چه جایگاهی دارد؟! 3⃣ جا دارد مدیریت محترم مرکز خدمات نسبت به سیاست های اداره سلامت مرکز خدمات تجدید نظر کند. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. 1⃣ جلسه جمعی از پزشکان با آیات عظام قم در مورد سرطان!!! 2⃣ کسب نظرات و راهکار های مراجع عظام در باب سرطان!!! 3⃣ همراه با پوشش صدا و سیمای این استان!!! ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ▶️ در تجویز شراب و داروهای حرام، طب مدرن به طب سنتی شرافت دارد. 📣 دکتر احمدپور، رزیدنت سال سوم قلب و پژوهشگر و موسس وبلاگ و سایت ”طب لعنتی“: 🌐@tebona ___________________ 1⃣ کتاب قانون بوعلی سینا پر از داروهای حرام است و شما فصلی در قانون نمی بینید که برای درمان از شراب استفاده نکرده باشد. 2⃣ یک عده آدم شیاد می گویند بوعلی حکیم مسلمان بوده است. 🌐@tebona 3⃣ حتی طب مدرن با اینکه مبنایش اساسا اسلامی نیست دستور به مصرف شراب نمی دهد اما در کتب طب قدیم مانند قانون بوعلی، فراوان توصیه به خوردن شراب را می بینیم. 4⃣ اساسا یکی از دلایلی که شراب در جهان اسلام باب شد پزشکان طب یونانی و طب اخلاطی بودند. 🔴 لازم به ذکر است نشر بخشی از صحبت های اقای احمدپور به معنای تایید تمام مطالب ایشان در وبلاگ ”طب لعنتی” و یا تایید شخص ایشان نمی باشد. 🔴 ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
26.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. #نقد_مشهورات ▶️ در کتب طب سنتی (مانند قانون) لاطائلات و موهومات فراوانی چون اخلاط اربعه به کثرت وجود دارد و اساس فیزیوپاتولوژی طب قدیم شده است. 📣 دکتر احمدپور، رزیدنت سال سوم قلب و پژوهشگر و موسس وبلاگ و سایت ”طب لعنتی“: 🌐 @tebona ___________________ 1⃣ اخلاط اربعه (صفرا، سودا، بلغم و دم) به آن معنایی که قدما و امثال بوعلی در کتاب قانون بکار برده اند وجود خارجی ندارد. تاکید میکنم اخلاط اربعه با آن ویژگی هایی که قدما ذکر کرده اند منظور بنده است که وجود خارجی ندارد. 2⃣ بنا بر قاعده فرعیه که فقها و فلاسفه به کار می برند ” ان ثبوت شیئ لشیئ فرع لثبوت المثبت له “. یعنی اگر شما بخواهید یک محمولی را بر موضوعی حمل کنید اول باید آن موضوع وجود داشته باشد. اساسا چیزی به نام صفرا و سودا و بلغم (تاکید می کنم منظورم با آن تعریفی است که قدمای طب سنتی کرده اند) وجود ندارد تا برای آن ویژگی و تعاریف و انواع و ... حمل شود. 🌐 @tebona 3⃣ آناتومی طب قدیم در برخی جاها به شدت دچار اشتباه و غلط های فاحش است. مثلا در کتب طب قدیم مانند قانون، قائل بوده اند که قلب سه حفره دارد و بین دیواره های قلب سوراخ وجود دارد و... . از این لاطائلات در کتب طب قدیم فراوان وجود دارد. 🔴 لازم به ذکر است نشر بخشی از صحبت های اقای احمدپور به معنای تایید تمام افکار و مطالب ایشان در وبلاگ ”طب لعنتی” و یا تایید شخص ایشان نمی باشد و فقط بخش تقطیع شده مد نظر ما می باشد. 🔴 ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. اینکه جریان موهوم ”طب اسلامی” شکل گرفت به دلیل ضعف منهج فقاهی بزرگان ما است. 📣 دکتر احمدپور، رزیدنت سال سوم قلب و پژوهشگر و موسس وبلاگ و سایت ”طب لعنتی“: 🌐 @tebona .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. #نقد_مشهورات اینکه جریان موهوم ”طب اسلامی” شکل گرفت به دلیل ضعف منهج فقاهی بزرگان ما است. 📣 دکتر
. اینکه جریان موهوم ”طب اسلامی” شکل گرفت به دلیل ضعف منهج فقاهی بزرگان ما است. 📣 دکتر احمدپور، رزیدنت سال سوم قلب و پژوهشگر و موسس وبلاگ و سایت ”طب لعنتی“: 🌐@tebona ___________________ 1⃣ یک آدم شیاد و شارلاتان و جاعل حدیثی مثل مفضل بن عمر را وقتی بررسی میکنیم می بینیم بزرگان فعلی ما نسبت به این شخص یک رویکرد دو گانه دارند. 2⃣ کتاب توحید مفضل که در آن لاطائلات زیادی را به معصوم نسبت داده شده است و البته یک کتاب غیر مستند به امام معصوم است را، به صدزبان زنده دنیا ترجمه کرده اند و حتی سابقا در دوره ابتدایی تدریس میشده است. 🌐 @tebona 3⃣ جالبه حضرت آیت الله سبجانی نسبت به این شخص جاعل حدیث یک رویکرد دوگانه دارند. ایشان می گوید اگر انیشتین توحید مفضل را میخواند شیعه میشد. رویکرد دوگانه اینجاست که وقتی آقای سبحانی بزرگوار روایت مفضل را در یک مسئله فقهی می بیند آن را به دلیل ضعف کنار میگذارد و بررسی نمیکند. اما در مورد مباحث طبی قبول میکند. این یعنی ضعف منهج فقاهی! 4⃣ سوال اینجاست این رویکرد دوگانه به احادیث طبی و احادیث فقهی، آن هم زمانی که ناقل هر دو یک جاعلی مثل مفضل بن عمر است، چه معنایی می تواند داشته باشد؟ ما یک بام دوهوا نداریم. اگر مفضل جرح شده نباید هیچ جا از اون استفاده کرد. 🌐 @tebona 5⃣ همین تسامح های بزرگان ما باعث شده است چیزی درست بشود به نام ”طب اسلامی”! این آقایی که در طب اسلامی معروف است بسیار متوهم و بی سواد است و لااقل در رجال هیچ سر رشته ای ندارد. 🔴 لازم به ذکر است نشر بخشی از صحبت های اقای احمدپور به معنای تایید تمام مطالب ایشان در وبلاگ ”طب لعنتی” و یا تایید شخص ایشان نمی باشد. 🔴 ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ✳️ حکم دادگاه ویژه روحانیت در مورد راس فتنه جریان طب اسلامی: ✴️ سه سال حبس تعزیری، جریمه نقدی، ضبط کلیه داروها، ممانعت از ویزیت و درمان و سخنرانی و فعالیت در فضای مجازی، ممانعت از انتشار کتب ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️ دشمن با محصولات تراریخته سلامت کشورهای اسلامی را نشانه گرفته است. ✅ بخشی از بیانات آیت الله سید محمد رضا مدرسی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه یزد: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ کشاورزی از امور راهبردی هر کشور است و اگر کشوری نتواند نیازهای حیاتی خود را که از ناحیه کشاورزی بوجود می‌آید، تامین کند به صورت جدی با خطرات مختلفی روبه رو می‌شود و دشمنان آن کشور چه بسا طمع کنند و با بستن راه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی ضربه‌های سنگینی را به آن کشور وارد کنند. 2⃣ مسئولان جمهوری اسلامی باید نسبت به مسائل راهبردی کشاورزی توجه خاص و ویژه داشته باشند و آنها نباید فقط به مزیت‌های نسبی، سودآوری‌ها، توجه به منافع کوتاه مدت و بدون در نظر گرفتن منافع بلند مدت و روزنه‌های رخنه دشمن برنامه ریزی کنند. 🌐 @tebona 3⃣ ممکن است که بعضی از اقلام کشاورزی راهبردی از لحاظ اقتصادی و دید کوتاه مدت به نفع نباشد ولی ما باید با دید وسیع و در نظر گرفتن تمام خطراتی که احتمالا ممکن است برای جامعه پیدا شود برنامه ریزی کنیم. 4⃣ مسائل تراریخته مسئله مهمی است که هر چند فوائد و نتایج مثبتی هم می‌تواند داشته باشد و دارد، ولی متخصصینی که در این خصوص کار کردند هشدارهای جدی را در این زمینه دادند که نیاز است نسبت به کشاورزی در کشور برنامه ریزی دقیق و حساب شده است انجام گیرد. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
31.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ▶️ چند هزار روایت طبی داریم و نمی توان همه را قضیه خارجیه دانست. / بنده با عملکرد مروجان طب اسلامی مخالفم. 📣 بخشی از بیانات حجت الاسلام استاد ملک زاده، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ بنده با عملکرد مدافعان و مروجان طب اسلامی مخالفم. این آقایان بهتر بود اسم خودشان را ”طب روایی” می گذاشتند نه “طب اسلامی” 2⃣ شوخی نیست! بالغ بر چند هزار روایت طبی داریم. یکی دوتا که نیست. چند هزار روایت طبی داریم. مگر می شود گفت همه اینها ”قضیه خارجیه” است و هیچ کدام عمومیت ندارد. مگر می شود این حجم عظیم را نادیده گرفت؟ البته مسلم است که بخشی از روایات هم قضیه خارجیه است و قابلیت تعمیم ندارد. 3⃣ این که فلان روایت “قضیه حقیقیه“ است یا ”قضیه خارجیه” مختص طب نیست. در تمام موضوعات روایی همین بحث جاری است. 4⃣ عمده اشکال بنده به برخی آقایان در مسئله حجیت است. معنای حجیت در طب با حجیت در فقه متفاوت است. حجیت در فقه یعنی منجزیت و معذریت! لذا در فقه ما به دنبال رفع عقوبت اخروی هستیم و حجیت در ان یعنی رفع تکلیف. اما در علومی مانند طب، ما به دنبال اثار واقعی و تکوینی در این دنیا هستیم. لذا نمی توان همانگونه که حجیت را در فقه معنا می کنیم حجیت را نیز در طب معنا کنیم. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️ بخشی از یادداشت استاد رسول جعفریان در باب علت حلیت ماهی پولک دار: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ توجه به حکمت احکام، از دیر باز مورد توجه مسلمانان بوده است. بگذریم از حشویه و ظاهرگراها که کاری به این امور ندارند، گرچه در رأس آنان، اخباری اهل فهمی مانند شیخ صدوق هم هست که علل الشرایع را نوشته و سعی کرده آنچه از روایات در حکمت احکام هست، در آن گرد آورد. 2⃣ اما به طور کلی، با استناد به برخی از گزارش های تاریخی، دیده می شود که شماری از مسلمانان خردگرا تمایلی به این جهت داشته اند و آنچه از علم زمان می دانسته اند، سعی می کرده اند در تعلیل و تحلیل این امر بیاورند. گردآوری این موارد از منابع تاریخی و شرح حال و ادب و غیره، کمک می کند تا ریشه های این مسأله که به نوعی توجه به رابطه علم و دین است، در ذهن مسلمانان آشکار شود. 🌐 @tebona 3⃣ امروز که جهانگیر نامه را می دیدم، از نورالدین محمد جهانگیر گورکانی (م 1037) و البته سنی است، نکته ای در باره خوردن ماهی پولک دار و غیر پولک دار دیدم. جالب بود. ایشان یک مطلبی در باره ماهی غیر پولک دار از «مردم کهنه» شنیده و همان را مبنای روش خود قرار داده است. 4⃣ متن وی این است: روز يكشنبه سيوم ذى قعده به شكار ماهى مشغول داشتم، هفتصد و شصت و شش ماهى شكار شد، و در حضور به امرا و ابچكيان و اكثر بنده ها تقسيم يافت. من بغير از ماهى پولكدار نمى خورم اما از اين جهت نيست كه شيعه مذهبان غير پولكدار را حرام مى دانند، بلكه سبب تنفر من از اين جهت است كه از مردم كهنه شنيدهام و به تجربه نيز معلوم شده كه ماهى غير پولكدار گوشتهاى حيوانات مرده مى خورد و ماهى پولكدار نمىخورد. از اين ممر خوردن آن بر طبيعت من مكروه آمد. شيعه نمى داند كه بچه سبب نمىخورد و از چه سبب حرام مىداند» [جهانگیر نامه، ص 108 (بنیاد فرهنگ ایران، 1359)] 🔴 منبع: کانال شخصی استاد جعفریان ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. #اطلاع_رسانی_نشست_ها ▶️ نشست علمی جستاری در روایات طبی، در پرتو ملاحظات فقهی- اصولی 🔻سخنرانان: 🔹استاد محقق داماد 🔹استاد علیدوست 🔹استاد سعدی 🕓زمان: دوشنبه 24 دی‌ماه 1397 ⛪️مکان: تهران،‌ دانشگاه امام صادق(ع) —------------------------------- 🔴 توجه: اخبار و سخنان سخنرانان محترم این نشست در کانال موسسه طبنا منتشر و نقد و بررسی خواهد شد... از پژوهشگران حوزوی جهت نقد و بررسی مواضع و سخنان سخنرانان این نشست، جهت انتشار در کانال و سایت موسسه دعوت به عمل می آید... ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ▶️ راه مقابله با فتنه طب اسلامی، رمی و تکفیر و... نیست. بلکه باید در دروس تخصصی و اجتهادی مبانی درست طب را برای طلاب بیان کنیم. 📣 بخشی از بیانات آیت الله ملک زاده، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ این آقایی که به نام پدر طب اسلامی شناخته می شود و دائما این طرف و آن طرف می رود گاها سخنانی می گوید که باعث دور شدن طلاب از درس و بحث علمی و دینی می شود. 2⃣ این فتنه طب اسلامی که ایجاد شد به اسم تبلیغ دین و موفقیت در تبلیغ دین ایجاد شد و رفته رفته اساسا بحث تبلیغ جای خودش را به فروش دارو و درمانگری و... داد. 3⃣ اگر بزرگواران با این فتنه طب اسلامی مخالف هستند و نقد دارند، راه مقابله در رمی و تکفیر و زندان و خلع لباس و... نیست، بلکه راه حل بحث علمی و فنی در دروس خارج است که مبانی علم طب و روش شناسی استنباط از روایات طبی در دروس خارج بحث شود. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید: ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📽 فیلم/ ملاقات و مباحثه حضرت آیت الله نوری همدانی با یکی از اساتید طب سنتی درباره بیماری ثقل سامعه! 🌐 @tebona