eitaa logo
ثقلین (قرآن و اهلبیت ع)
145 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
823 ویدیو
11 فایل
قران و تفسیر آیات، چهارده معصوم(ع) (داستان و احادیث)، اخلاق و سبک زندگی، شهدا، احکام شرعی، اخبار و مناسبت روز و عناوین متنوع دیگر. . . . . ارتباط با مدیر:. @jtmyaali
مشاهده در ایتا
دانلود
✅آیات1_5 ﺑِﺴْﻢِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ «١» ﻭَﺍﻟْﻔَﺠْﺮِ «٢» ﻭَﻟَﻴَﺎﻝٍ ﻋَﺸْﺮٍ «٣» ﻭَﺍﻟﺸَّﻔْﻊِ ﻭَﺍﻟْﻮَﺗْﺮِ «٤» ﻭَﺍﻟَّﻴْﻞِ ﺇِﺫَﺍ ﻳَﺴْﺮِ «٥» ﻫَﻞْ ﻓِﻲ ﺫَ ﻟِﻚَ ﻗَﺴَﻢٌ ﻟِّﺬِﻱ ﺣِﺠْﺮٍ (١) ﺑﻪ ﺳﭙﻴﺪﻩ ﺩم ﺳﻮﮔﻨﺪ. (٢) ﺑﻪ ﺷﺒﻬﺎﻱ ﺩﻩ ﮔﺎﻧﻪ ﺳﻮﮔﻨﺪ. (٣) ﺑﻪ ﺯﻭﺝ ﻭ ﻓﺮﺩ ﺳﻮﮔﻨﺪ. (٤) ﺑﻪ ﺷﺐ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺳﭙﺮﻱ ﺷﻮﺩ. (٥) ﺁﻳﺎ (ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎ) ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺧﺮﺩ، ﺳﻮﮔﻨﺪﻱ ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺖ؟ 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟«ﻓﺠﺮ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﺑﺎ ﺳﭙﻴﺪﻩ ﺩم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻘﺪّﺱ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺷﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎم، ﺟﻨﺒﻨﺪﻩ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻜﺎﭘﻮ ﻣﻲ ﺍﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺻﺒﺢ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. 🌟ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻓﺠﺮ ﺭﺍ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ «ﺍﻟﻔﺠﺮ ﻫﻮ ﺍﻟﻘﺎﺋﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم» ﻛﻪ ﺷﺐ ﺗﺎﺭﻳﻚ ﻇﻠﻢ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ، ﺑﻪ ﺻﺒﺢ ﻗﻴﺎم ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺮﭼﻴﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.(٨١٨) 🌟«ﺣِﺠﺮ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻨﻊ ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻋﻘﻞ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺧﻠﺎﻑ ﻣﻨﻊ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ «ﻣﺤﺠﻮﺭ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﻟﺘﺼﺮﻑ ﺍﺳﺖ. 🌟ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﺑﺮﺍﻱ «ﺷَﻔﻊ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺯﻭﺝ ﻭ «ﻭَﺗﺮ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻓﺮﺩ، ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻭﺗﺮ، ﺭﻭﺯ ﻧﻬﻢ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠﻪ (ﺭﻭﺯ ﻋﺮﻓﻪ) ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺷﻔﻊ ﺭﻭﺯ ﺩﻫﻢ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠﻪ (ﻋﻴﺪ ﻗﺮﺑﺎﻥ) ﺍﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺷﻔﻊ، ﺩﻭ ﻛﻮﻩ ﺻﻔﺎ ﻭ ﻣﺮﻭﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻭﺗﺮ، ﻛﻌﺒﻪ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻳﺎ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻭﺗﺮ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻳﻜﺘﺎ ﻭ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺷﻔﻊ، ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﻔﺖ ﻭ ﺯﻭﺝ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻳﺎ ﻣﺮﺍﺩ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺴﺘﺤﺒّﻲ ﺷﻔﻊ ﻭ ﻭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺤﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻳﺎ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺷﻔﻊ، ﺭﻭﺯ ﻧﻬﻢ ﻭ ﺩﻫﻢ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠﻪ ﻭ ﻭﺗﺮ، ﺷﺐ ﻣﺸﻌﺮ ﺍﺳﺖ.(٨١٩) 🌟ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻴﻠﻲ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻭ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﻫﻴﻢ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم ﺑﺨﺸﻬﺎﻱ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ «ﻭﺍﻟﺼﺒﺢ»(٨٢٠) ﺑﻪ ﺻﺒﺢ ﺳﻮﮔﻨﺪ، «ﻭﺍﻟﻀُﺤﻲ»(٨٢١) ﺑﻪ ﭼﺎﺷﺖ ﺳﻮﮔﻨﺪ، «ﻭﺍﻟﻨﻬﺎﺭ»(٨٢٢) ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺳﻮﮔﻨﺪ، «ﻭﺍﻟﻌﺼﺮ»(٨٢٣) ﺑﻪ ﻋﺼﺮ ﺳﻮﮔﻨﺪ. 🌟ﺟﺎﻟﺐ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﺳﺤﺮ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ «ﻭﺍﻟّﻴﻞ ﺍﺫﺍ ﻳَﺴﺮ»(٨٢٤)، «ﻭﺍﻟّﻴﻞ ﺍﺫﺍ ﻋَﺴﻌﺲ»(٨٢٥)، «ﻭﺍﻟّﻴﻞ ﺍﺫ ﺃﺩﺑﺮ»(٨٢٦) (ﺑﻪ ﺷﺐ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺁﺧﺮ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ، ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺳﺤﺮ ﺳﻮﮔﻨﺪ.) 🌟ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻟﻴﺎﻝ ﻋَﺸﺮ»، ﻳﺎ ﺩﻩ ﺷﺐ ﺁﺧﺮ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺒﻬﺎﻱ ﻗﺪﺭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻳﺎ ﺩﻩ ﺷﺐ ﺍﻭﻝ ﻣﺎﻩ ﺫﻱ ﺍﻟﺤﺠﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﻋﺮﻓﻪ ﻭ ﻋﻴﺪ ﻗﺮﺑﺎﻥ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺯﻣﺎﻥ، ﻣﻘﺪّﺱ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﻟﻔﺠﺮ» ٢- ﺑﻌﻀﻲ ﺍﻳﺎم ﺍﺯ ﻗﺪﺍﺳﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. «ﻭﻟﻴﺎﻝ ﻋﺸﺮ» ٣- ﺳﺎﻋﺎﺕ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺷﺐ ﻛﻪ ﺳﺎﻟﻜﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻴﺮ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺍﺯ ﻗﺪﺍﺳﺖ ﺧﺎﺻّﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﺍﻟّﻴﻞ ﺍﺫﺍ ﻳﺴﺮ» ٤- ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ، ﺍﻫﻞ ﺧﺮﺩﻧﺪ. «ﻟﺬﻱ ﺣﺠﺮ» ٨١٨) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺑﺮﻫﺎﻥ. ٨١٩) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ. ٨٢٠) ﻣﺪﺛّﺮ، ٣٤. ٨٢١) ﺿﺤﻲ، ١. ٨٢٢) ﺷﻤﺲ، ٣. ٨٢٣) ﻋﺼﺮ، ١. ٨٢٤) ﻓﺠﺮ، ٤. ٨٢٥) ﺗﻜﻮﻳﺮ، ١٧. ٨٢٦) ﻣﺪﺛّﺮ، ٣٣ ۳۰ @thaghlain 🌹
🌸🍃 یوسفِ گُمگشته‌ای دارد دلِ کنعانی‌ام 😔 شمعم ودرخویش میریزم شبی بارانی‌ام 😭 آه احساسِ مرا ای کاش میفهمید شهر 🍂 من به دنبالِ توام بس نیست سر گردانی ام 💔 الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🔺 خانه‌ی خراب! 🔅 (ص) : 🔸 «قَلبٌ لَيسَ فيهِ شَيءٌ مِنَ الحِكمَةِ كَبَيتٍ خَرِبٍ، فتَعَلَّموا و عَلِّموا و تَفَقَّهوا، و لا تَموتوا جُهّالاً؛ فإنَّ اللّهَ لا يَعذِرُ عَلَى الجَهلِ» . 🔹 «دلى كه در آن چيزى از حكمت نباشد، مانند خانه‌اى مخروبه است. پس، دانش بياموزيد و بياموزانيد و فهميدگى به دست آوريد و نادان نميريد؛ زيرا خداوند عذرِ نادانى را نمى‌پذيرد». 📚 كنز العمّال : ح٢٨٧٥٠ (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) @thaghlain 🌹
از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای. و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. 📚 بهجت‌الدعاء، ص٣٧٨ @thaghlain 🌹
۵ ✍شهید لاجوردی: به خاطر امام خمینی داخل آتش می‌روم... متن خاطره اونایی که نمی‌خواستند آقاسید مسئول باشه، خیلی بهش فشار می‌آوردند. سید تأییدِ امام رو داشت ، اما هیچ‌وقت این تأیید رو اعلام نکرد. می گفت: نباید از امام خرجِ خودمون کنیم، من فدای امام ... می گفت: من فقط یک‌جا کوتاه میام ، اونم در برابرِ امام خمینی ... می گفت: ای کاش امام یکبار امتحان می کرد و از من می‌خواست تا داخل آتش بروم، به خدا میرم، بخاطر امام حتی داخل آتش هم می روم... . 🌷خاطره ای از زندگی شهید سید اسدالله لاجوردی 📚منبع: کتاب دیده‌بان انقلاب ، صفحه 40 و 42 @thaghlain 🌹
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ چگونه خواهد بود... ✅ نگاه جدید به آسیبهای کاهش جمعیت @thaghlain 🌹
" من، یک دینار قرض کرده ام. بگیر! مال تو باشد" 💠 کمک به نیازمند در اوج نیاز روزی حضرت علی(ع) گرسنه بود و گفت: «فاطمه! چیزی برای خوردن داری که به من بدهی؟». حضرت فاطمه(س) گفت: سوگند به آن که پدرم را به نبوّت، مفتخر ساخت و تو را به وصایت، چیزی که بشری آن را می خورد، ندارم ... علی(ع) گفت: ...چرا به من نگفتی تا چیزی برایتان تهیه کنم؟». فاطمه(س) گفت: یا ابا الحسن! من از خدایم شرم می کنم که از تو چیزی بخواهم که نمی توانی تهیه کنی. ▪️ پس علی(ع) با اتّکا و امید به خدا، بیرون رفت و یک دینار، قرض گرفت. در حالی که دینار در دست علی(ع) بود، مقداد به وی برخورد. روز بسیار گرمی بود و تابش آفتاب، سر تا پای او را سوزانده بود. علی(ع)، با دیدن سر و وضع او، ناراحت شد و فرمود: ▫️«ای مقداد! چه چیزی تو را در این ساعت روز، بی قرار و آشفته کرده است؟». گفت: رهایم کن بروم ـ ای ابو الحسن ـ و از حال و روزم مپرس! فرمود: «نمی گذارم بروی تا این که من هم مثل تو [گرفتاری ات را] بدانم». گفت: ای ابو الحسن! تو را به خدا و به خودت، به راه خویش برو و پرده از حال و روزم بر مدار. علی(ع) فرمود: «تو حق نداری وضعت را از من، کتمان کنی». 🔻مقداد گفت: حال که اصرار داری، سوگند به آن که محمّد(ص) را به نبوّت و تو را به وصایت مفتخر ساخت، سختی مرا چنین آشفته و بی قرار ساخته است. خانواده ام را در حالی ترک کردم که زمین، تاب تحمّل آن حال و روز مرا نداشت. پس، غم زده بیرون زدم و بی هیچ هدفی راهی شدم. این است حال من! اشک از چشمان علی(ع) سرازیر شد، چندان که اشک هایش محاسنش را تَر کرد. سپس فرمود: 🔅«سوگند به همان که تو به او سوگند خوردی، مرا نیز در باره خانواده ام بی قرار نکرده، مگر همان چیزی که تو را بی قرار کرده است. من، یک دینار قرض کرده ام. بگیر! مال تو باشد» و آن دینار را به مقداد داد و او را بر خویش، مقدّم داشت. ▫️ الأمالی، طوسی ـ به نقل از ابو سعید خُدْری 📚 دانشنامه قرآن و حدیث: ج ۱ ص ۱۷۴ علیه السلام @thaghlain 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سالگرد شهادت شهید زین الدین گرامی باد. هر‌کھ مجنون‌حسین‌(ع)استـ خوشا‌بر‌حالشـ چون‌کھ لیلاےدلشـ لیلےلیلاےخداستـ 🌸@thaghlain 🌹
✅آیات6_14 «٦» ﺃَﻟَﻢْ ﺗَﺮَ ﻛَﻴْﻒَ ﻓَﻌَﻞَ ﺭَﺑُّﻚَ ﺑِﻌَﺎﺩٍ «٧» ﺇِﺭَمَ ﺫَﺍﺕِ ﺍﻟْﻌِﻤَﺎﺩِ «٨» ﺍﻟَّﺘِﻲ ﻟَﻢْ ﻳُﺨْﻠَﻖْ ﻣَﺜْﻠُﻬَﺎ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺒِﻠﺎَﺩِ «٩» ﻭَﺛَﻤُﻮﺩَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺟَﺎﺑُﻮﺍ ﺍﻟﺼَّﺨْﺮَ ﺑِﺎﻟْﻮَﺍﺩِ «١٠» ﻭَﻓِﺮْﻋَﻮْﻥَ ﺫِﻱ ﺍﻟْﺄَﻭْﺗَﺎﺩِ «١١» ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻃَﻐَﻮْﺍْ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺒِﻠﺎَﺩِ «١٢» ﻓَﺄَﻛْﺜَﺮُﻭﺍْ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺍﻟْﻔَﺴَﺎﺩَ «١٣» ﻓَﺼَﺐَّ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺭَﺑُّﻚَ ﺳَﻮْﻁَ ﻋَﺬَﺍﺏٍ «١٤» ﺇِﻥَّ ﺭَﺑَّﻚَ ﻟَﺒِﺎﻟْﻤِﺮْﺻَﺎﺩِ (٦) ﺁﻳﺎ ﻧﺪﻳﺪﻱ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺎ ﻗﻮم ﻋﺎﺩ ﭼﻪ ﻛﺮﺩ؟ (٧) (ﻫﻤﺎﻥ ﻗﻮم) ﺍﺭم، (ﺷﻬﺮﻱ) ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺑﻨﺎﻫﺎﻱ ﺳﺘﻮﻥ ﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩ. (٨) (ﺑﻨﺎﻫﺎﻳﻲ) ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪﺵ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ. (٩) ﻭ ﺑﺎ ﻗﻮم ﺛﻤﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﺩﻱ ﺧﻮﺩ ﺗﺨﺘﻪ ﺳﻨﮕﻬﺎ ﺭﺍ (ﺑﺮﺍﻱ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺧﺎﻧﻪ) ﻣﻲ ﺑﺮﻳﺪﻧﺪ. (١٠) ﻭ ﺑﺎ ﻓﺮﻋﻮﻥ، ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺳﭙﺎﻩ ﻋﻈﻴﻢ. (١١) ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻃﻐﻴﺎﻧﮕﺮﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ. (١٢) ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺗﺒﺎﻫﻲ ﺍﻓﺰﻭﺩﻧﺪ. (١٣) ﭘﺲ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺗﺎﺯﻳﺎﻧﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻭﺭﺩ. (١٤) ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﻛﻤﻴﻦ ﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟ﻗﻮم ﻋﺎﺩ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ؛ ﻋﺎﺩ ﻗﺪﻳﻢ ﻭ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺁﻳﻪ «ﻋﺎﺩٍ ﺍﻟﺎﻭﻟﻲ»، ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻮﺡ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺣﻘﺎﻑ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻫﻴﻜﻞ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﻗﺪﺭﺗﻲ ﻋﻈﻴﻢ ﻭ ﺷﻬﺮﻫﺎﻳﻲ ﺁﺑﺎﺩ ﺑﻮﺩﻧﺪ. 🌟«ﺍِﺭَم» ﻳﺎ ﻧﺎم ﺩﻳﮕﺮ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻋﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﻧﺎم ﺷﺎﺧﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻗﻮم ﻋﺎﺩ ﻭ ﻳﺎ ﻧﺎم ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻗﻮم ﻋﺎﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺳﺘﻮﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺭم ﺭﺍ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺷﺪّﺍﺩ ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﻜﻨﺪﺭ ﺩﺭ ﺍﺳﻜﻨﺪﺭﻳﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ. 🌟«ﺻَﺨﺮ» ﺟﻤﻊ ﺻﺨﺮﻩ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﻨﮕﻬﺎﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ «ﻭﺍﺩ» ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﻮﻩ ﻭ ﺗﭙﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 🌟«ﻋﻤﺎﺩ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﺘﻮﻥ ﻳﺎ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ «ﺛﻤﻮﺩ» ﺑﻪ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﻣﺎ ﻗﺒﻞ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺳﺎﻛﻦ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻗﻮﻣﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﻮﺩ. 🌟«ﺟﺎﺑﻮﺍ»، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﺮﻳﺪﻥ ﺳﻨﮓ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻠﻤﻪ «ﺟﻮﺍﺏ» ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻳﺸﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻗﻄﻊ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ. 🌟ﻇﺎﻫﺮﺍً ﻗﻮم ﺛﻤﻮﺩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻗﻮم ﻋﺎﺩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻧﺎﻣﺸﺎﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🌟ﻗﻬﺮ ﺑﺮ ﻋﺎﺩ ﻭ ﺛﻤﻮﺩ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺩﺭ ﻛﻤﻴﻦ ﺑﻮﺩﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. 🌟ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻛﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺧﻠﺎﻓﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍﻩ ﮔﺮﻳﺰ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. 🌟ﺍﺳﺘﺤﻜﺎم ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻣﺎﻧﻊ ﻗﻠﻊ ﻭ ﻗﻤﻊ ﺍﻟﻬﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﺤﻜﻤﻲ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻗﻬﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﻛﺮﺩ. 🌟ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﺫﻭ ﺍﻟﺎﻭﺗﺎﺩ» ﻳﺎ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﻫﺎﻱ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻣﺤﻜﻢ ﺑﻮﺩ ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻴﺨﻜﻮﺏ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺳﭙﺎﻩ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺍﺷﺖ. 🌟ﻛﻠﻤﻪ «ﺻَﺐَّ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺭﻳﺨﺘﻦ ﺍﺳﺖ، ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﺎﺭﺵ ﻋﺬﺍﺏ، ﺷﺎﻳﺪ ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﭘﻲ ﺩﺭﭘﻲ ﻭ ﻣﺪﺍﻭم ﺑﺎﺷﺪ.(٨٢٧) 🌟ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻛﻤﻴﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺭﮒ ﮔﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ؟ «ﻭ ﻧﺤﻦ ﺍﻗﺮﺏ ﺍﻟﻴﻪ ﻣﻦ ﺣﺒﻞ ﺍﻟﻮﺭﻳﺪ»(٨٢٨) 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺗﺎﺭﻳﺦِ ﻗﻠﻊ ﻭ ﻗﻤﻊ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯﺍﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻜﻨﻴﺪ. «ﺍَﻟﻢ ﺗَﺮ» ٢- ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﻃﻐﻴﺎﻧﮕﺮﺍﻥ ﺟﻠﻮﻩ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ. «ﻓﻌﻞ ﺭﺑّﻚ ﺑﻌﺎﺩ» ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺳﻌﺪﻱ: ﺗﺮﺣّﻢ ﺑﺮ ﭘﻠﻨﮓ ﺗﻴﺰﺩﻧﺪﺍﻥ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻱ ﺑﻮﺩ ﺑﺮ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻥ ٣- ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺧﺮﺩ ﻭ ﻋﻘﻞ، ﻋﺒﺮﺕ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺬﻱ ﺣﺠﺮ ﺍﻟﻢ ﺗَﺮ ﻛﻴﻒ ﻓﻌﻞ ﺭﺑّﻚ» ٤- ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻭﺣﻲ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻗﻮم ﻋﺎﺩ ﻭ ﺛﻤﻮﺩ ﻭ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺩﺍﺷﺖ. «ﺍﻟﻢ ﺗَﺮ» ٥ - ﺍﺑﺘﻜﺎﺭ ﺩﺭ ﻣﻌﻤﺎﺭﻱ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﻗﻮم ﻋﺎﺩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻟﻢ ﻳﺨﻠﻖ ﻣﺜﻠﻬﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﺒﻠﺎﺩ» ٦- ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻭ ﺗﻀﺎﺩ ﻓﻜﺮﻱ، ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﻫﻨﺮ ﻭ ﺍﺑﺘﻜﺎﺭﺍﺕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﺸﻮﺩ. «ﻟﻢ ﻳﺨﻠﻖ ﻣﺜﻠﻬﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﺒﻠﺎﺩ» ٧- ﻗﺪﺭﺕ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﻌﻨﻮﻳّﺖ، ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮ ﻫﻢ ﺯﺩﻥ ﺍﻣﻨﻴّﺖ. «ﺟﺎﺑﻮﺍ ﺍﻟﺼﺨﺮ...ﺫﻱ ﺍﻟﺎﻭﺗﺎﺩ....ﻃﻐﻮﺍ ﻓﻲ ﺍﻟﺒﻠﺎﺩ» ٨ - ﻃﻐﻴﺎﻧﮕﺮ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻣﺮﺯ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﺎﺳﺪ. «ﻃﻐﻮﺍ ﻓﻲ ﺍﻟﺒﻠﺎﺩ»(ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺑﻠﺎﺩ، ﻫﻤﻪ ﻣﻨﺎﻃﻘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ) ٩- ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﺗﺒﺎﻫﻲ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ، ﻃﺎﻏﻮﺕ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﻃﻐﻮﺍ ﻓﻲ ﺍﻟﺒﻠﺎﺩ ﻓﺎﻛﺜﺮﻭﺍ ﻓﻴﻬﺎ ﺍﻟﻔﺴﺎﺩ» ١٠- ﺗﻤﺪﻥ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ، ﺍﮔﺮ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﺻﻠﺎﺡ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻋﺎﻣﻞ ﺳﻘﻮﻁ ﻭ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻓﺼﺐ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺭﺑّﻚ ﺳﻮﻁ ﻋﺬﺍﺏ» ١١- ﻣﺮﺑﻲ، ﮔﺎﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻨﺒﻴﻪ، ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺷﻠﺎﻕ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺭﺑُّﻚ ﺳﻮﻁ» ١٢- ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﺟﺰ ﺑﺎ ﻗﻬﺮ ﺑﺮ ﻃﺮﻑ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ. «ﻃﻐﻮﺍ... ﺳﻮﻁ ﻋﺬﺍﺏ» ١٣- ﻣﻬﻠﺖ ﻫﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻧﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻛﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻥ ﺭﺑّﻚ ﻟﺒﺎﻟﻤﺮﺻﺎﺩ» ١٤- ﻛﻴﻔﺮ ﺩﻧﻴﻮﻱ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﺧﺮﻭﻱ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺗﺎﺯﻳﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭﺩ ﺁﻥ ﻣﻮﻗّﺖ ﻭ ﺁﺛﺎﺭﺵ ﺳﻄﺤﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﭘﻮﺳﺖ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﺪ. «ﺳﻮﻁ ﻋﺬﺍﺏ» ٨٢٧) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ. ٨٢٨) ﻕ، ١٦. ۳۰ @thaghlain 🌹