eitaa logo
طوبای عفاف
666 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.8هزار ویدیو
458 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِينَ‌» و گروهی از مردم [که اهل نفاق اند] می گویند: ما به خدا و روز قیامت ایمان آوردیم، در حالی که آنان مؤمن نیستند. نکته ها در آغاز اين سوره، براى معرّفى مؤمنان چهار آيه و براى شناسايى كفّار دو آيه آمده است. از آيه ۸تا ۲۰ گروه سومى را معرّفى مى‌كند كه منافق هستند. اينان نه ايمان گروه اوّل را دارند و نه جرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز كفر. منافق، همانند موش صحرايى است كه براى لانه‌اش دو راه فرار قرار مى‌دهد، يكى از آن دو را باز مى‌گذارد و از آن رفت و آمد مى‌كند و ديگرى را بسته نگه مى‌دارد. هر گاه احساس خطر كند با سر خود راه بسته را باز كرده و مى‌گريزد. نام سوراخ مخفى موش «نافقاء» است كه كلمه منافق نيز از همين واژه گرفته شده است. گرچه مراد از نفاق در اين آيات، كفر در دل و اظهار ايمان است، ولى در روايات نفاق، داراى معناى گسترده‌اى است كه هركس زبان وعملش هماهنگ نباشد، سهمى از نفاق دارد. در حديث مى‌خوانيم: اگر به امانت خيانت كرديم و در گفتار دروغ گفتيم و به وعده‌هاى خود عمل نكرديم، منافق هستيم گرچه اهل نماز و روزه باشيم. نفاق، نوعى دروغِ عملى و اعتقادى است و رياكارى نيز نوعى نفاق است. پیام ها ۱. ، يك مسئله قلبى است و اظهار انسان كافى نيست. «ماهم بمؤمنين» ۲. ، دو اساس براى ايمان است. «آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ» ۳. خداوند از درون انسان، آگاه است. «وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِينَ» تفسیرنور، ج۱، ذیل همین آیه https://zil.ink/toubaefaf
✍سلام. به لطف خدا هر روز از ابتدای یک آیه با خلاصه تفسیر جهت تدبر در قرآن ارسال می شود. الحمدلله و الشکر لله امروز رسیدیم به آیه هشتم سوره بقره. هم می تونیم این یک آیه را در طول روز حفظ کنیم و از خلاصه تفسیر آن نیز بهره ببریم، إن شاالله. . @toubaefaf
طوبای عفاف
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤ
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• در ذیل آیه هشتم سوره بقره آمده است: امام کاظم (علیه السلام) هنگامی‌که رسول‌خدا (در روز ، امیرالمؤمنین علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) را [در آن جایگاه] ایستاند، [و خطبه‌ی را بیان فرمود] از میان آن جمع، عمربن‌خطاب برخاست و گفت: «مبارک باشد ای پسر ابوطالب! تو مولای من و مولای هر مرد و زن مؤمن شدی»! سپس درحالی‌که این عهد و پیمان با تمام تأکید و استحکام از آن‌ها گرفته‌شد از آنجا بیرون رفته و پراکنده شدند. بعد از آن رویداد، گروهی از سرکشان ستمگر آن قوم، در میان خویش دسیسه چیده و توافق کردند و گفتند: «اگر برای محمّد (حادثه‌ای رخ داد و از دنیا رفت ما قطعاً این امر را از امام علی (علیه السلام) دفع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم این مقام برای او باشد و در این جایگاه بماند». امّا خداوند متعال از دل‌های آنان و آنچه در آن می‌گذشت آگاه بود. آن‌ها نزد رسول‌خدا (می‌آمدند و می‌گفتند: «به راستی که امام علی (علیه السلام) را نزد خداوند، خود و ما محبوبترین آفریدگان قرار دادی و او را برای در امان نگاه‌داشتن ما از حکومت بیدادگران و ستمگران کافی دانستی و ما را در این موارد کفایت کردی». این در حالی بود که خداوند متعال می‌دانست آنان در دل، خلاف گفته‌هایشان و در سر، دسیسه‌ای دارند و در راه دشمنی با او استوارند و برآنند تا این مرد شایسته را از این امر کنار زنند. لذا خداوند حضرت محمّد (را از نیّت آن‌ها با خبر ساخت و فرمود: «ای محمّد (! بعضی از مردم می‌گویند ما به خدایی که تو را فرمان داد تا علی (علیه السلام) را امام و مهتر و پیشوای امّتت گردانی، ایمان داریم؛ حال آنکه آنان به این مطلب (ولایت امام علی (علیه السلام)) ایمان ندارند؛ بلکه بر کشتن تو و او تبانی کرده و خود را آماده کرده‌اند تا بعد از مرگ تو از علی (علیه السلام) سرپیچی کنند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۳۴  بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۴۱ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۷ الإمام العسکری، ص۱۱۲ البرهان؛ فیه: «قلوبهم» بدل «قبلهم» https://ble.ir/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•⊰❁⊱• دعای حضرت زهرا سلام الله علیها در روز یکشنبه ✨«اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا فَلَاحاً وَ آخِرَهُ نَجَاحاً وَ أَوْسَطَهُ صَلَاحاً وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ أَنَابَ إِلَيْكَ فَقَبِلْتَهُ وَ تَوَكَّلَ عَلَيْكَ فَكَفَيْتَهُ وَ تَضَرَّعَ إِلَيْكَ فَرَحِمْتَهُ.» پروردگارا؛ اوّل اين روزم را رستگارى و آخرش را موفّقيت و ميان آن را صحّت و رستگارى قرار ده، خداوندا؛ فرست و ما را از كسانى قرار ده كه به سوى تو روى آورده اند و تو آنان را پذيرفته اى، و بر تو توكّل كرده اند و تو آنان را كفايت كرده اى و به سوى تو زارى نموده اند و تو آنان را مشمول رحمتت قرار دادهاى. 📘 زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلو۴۳ بحارالأنوار) ترجمه روحانى و بحار ج۸۷، ص۳۳۸ 🍃جز خدا کیست که در سایه مهرش بخزیم رحمت اوست که پیوسته پناه من و توست. ﴿اَلّلهُمَّـ ؏عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾ ┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄ ༺طوبای عفاف༻ https://zil.ink/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• «يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ ما يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُونَ‌» سوره بقره، ۹ (منافقان به پندار خود) به خداوند و مؤمنان- نيرنگ مى‌زنند در حالى كه جز خودشان را فريب نمى‌دهند، امّا نمى‌فهمند! نکته ها «شعور» از ريشه‌ى «شَعر» به معناى مو مى‌باشد. كسى كه داراى فهم دقيق و موشكافانه باشد، اهل درك و شعور است. بنابراين منافق گمان مى‌كند كه ديگران را فريب مى‌دهد، زيرا درك درست ندارد. «ما يَشْعُرُونَ» مراد از حيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آن را مورد تمسخر و بازيچه قرار مى‌دهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست. يعنى همان‌گونه كه اطاعت و بيعت با رسول‌خدا، اطاعت و بيعت با خداست‌ «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» هركس از رسول پيروى كند، قطعاً از خدا پيروى كرده است. (سوره نساء، ۸۰) «إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ» كسانى كه با تو بيعت كنند، همانا با خدا بيعت نموده‌اند. (سوره فتح، ۱) و خدعه با رسول‌خدا به منزله خدعه با خدا مى‌باشد كه روشن است اين گونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كرده‌ام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است كه فريب پزشك، فريب خود است. برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام مى‌آورد، اسلام نيز او را در ظاهر مسلمان مى‌شمارد. او در دل ايمان ندارد و كافر است، خداوند نيز در قيامت او را با كافران محشور مى‌كند. در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: رياكارى، خدعه با خداوند است. (تفسیر نورالثقلین) قرآن، بازتاب كار نيك و بد انسان را براى خود او مى‌داند. چنانكه در اين آيه مى‌فرمايد: خدعه با دين، خدعه با خود است نه خدا. و در جاى ديگر مى‌فرمايد: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» (سوره اسراء، ۷) اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كرده‌ايد و اگر بدى كنيد، به خود كرده‌ايد. يا در جاى ديگر مى‌فرمايد: «وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ» (سوره فاطر، ۴۳) نيرنگ بد، جز سازنده‌اش را فرا نگيرد. پیام ها ۱. حيله‌گرى، نشانه‌ى نفاق است. «يُخادِعُونَ اللَّهَ» ۲. منافق، همواره در فكر ضربه زدن است. «يُخادِعُونَ» (كلمه «خدعه» به معناى پنهان كردن امرى و اظهار نمودن امر ديگر، به منظور ضربه زدن است.) ۳. آثار نيرنگ، به صاحب نيرنگ بر مى‌گردد. «وَ ما يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ» ۴. منافق، بى‌شعور است و نمى‌فهمد كه طرف حساب او خداوندى است كه همه‌ى اسرار درون او را مى‌داند («يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ» سوره غافر، ۱۹) و در قيامت نيز از كار او پرده برمى‌دارد. («يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ» سوره طارق، ۹) «وَ ما يَشْعُرُونَ» (جمله‌ «وَ ما يَشْعُرُونَ» دو گونه مى‌توان معنا كرد: اول آن‌كه شعور ندارند كه خدا اسرارشان را مى‌داند و ديگر اين‌كه شعور ندارند كه در حقيقت به خود ضربه مى‌زنند.) ۵. خدعه و حيله، نشانه‌ى عقل و شعور نيست. «يُخادِعُونَ ... ما يَشْعُرُونَ» در روايات مى‌خوانيم: عقل واقعى آن است كه توسط آن، انسان خداوند را بندگى نمايد. تفسیرنور، ج۱، ذیل همین آیه @toubaefaf
صلی الله علیه وآله: «هر کس مرا زیارت کند، یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، من هم روز قیامت به زیارت او می روم و او را از هول و هراسهای قیامت می رهانم.»   بحارالانوار، ج۹۸، ص ۳۰۰ @toubaefaf
「﷽」 سلمه الله 1⃣ تسبیح الهی (بخش اول) ✨مرحوم ملاهادی سبزواری در شرح اسماء الله الحسنی در بیان یکی از معانی سبحان چنین می‌فرماید: سبحان کسی است که می توان سریع به سوی او رفت و او را راحت اطاعت کرد. در این معنا سبحان حالت مفعولی دارد، یعنی ای کسی که همه موجودات عالم مانند ماهی در آب به سوی تو شناورند. یعنی همانطور که ماهی وقتی به سوی هدفی شناور است، سریع جلو می‌رود، همه موجودات نیز با سرعت و به آسانی به سوی خدا شناورند؛ همه به سوی او می‌روند. إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ (اسرا/ آیه ۴۴) همه چیز در تسبیح اوست. نظام عالم، نظام معرفت است. ذره ذره عالم خدا را نشان می‌دهد. لذا فرمود چیزی نیست مگر به تسبیح او مشغول است. کل عالم هستی اینگونه است و این تسبیح، تکوینی است. 🔹اما تسبیحی که انسان با تفکر و تعقل و حضور دل می فهمد فرق می کند. چه بسا تسبیح یک انسان به وسعت همه موجودات عالم باشد. 🔹هر کس به اندازه‌ای که در معرفت پیش میرود و باب معرفت به روی او باز میشه، سعه وجودی پیدا می کنه. 🔸لذا همه موجودات عالم به اندازه وسعت و حد ذاتشون تسبیح دارند. 🔸اگر معرفتمان بالا نرود ما نمی‌فهمیم تسبیح یعنی چه. انسان به اندازه معرفتش تسبیح می کند. 🔹اگر انبیاء و اولیای الهی نبودند حق تسبیح ادا نشده بود ؛ نه حق تسبیح نه حق تحمید و نه حق تکبیر ادا نمی شد. لذا فرمودند: سَبَّحْنا فَسَبّحَتِ الْمَلائكَةُ وَ قَدَّسْنا فَقَدَّسَتِ المَلائكةُ وَ لَوْلانا ما سَبَّحَتِ الْمَلائِكَةُ ... ما خدا را تسبیح گفتیم پس ملائکه تسبیح گفتند و ما خدا را تقدیس کردیم پس ملائکه تقدیس کردند و اگر ما نبودیم ملائکه تسبیح نمی‌گفتند و ما یاد دادیم یعنی تسبیح و تحمید و تقدیس از ما نزول یافته و از ما جلوه کرده است. (ادامه دارد ...) ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ 🔆 @forooghetohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
「﷽」 سلمه الله 2⃣ تسبیح الهی (بخش دوم) ✨تسبیح یعنی توجه به حقیقت مطلق و ناداری و فقر خود. انسان با تسبیح، خود را از عدم می‌رهاند. تسبیح، رها کردن خود از عدم است؛ توجه به حقیقت مطلق و حرکت به سوی حقیقت مطلق است. تمام عالم اینگونه است. 💠 بعضی‌ها عالم را پر از تسبیح می‌کنند. مگر در زیارت جامعه کبیره نمی خوانیم : أكْبَرْتُمْ شَأنَهُ وَ مَجَّدْتُمْ كَرَمَهُ وَ أدَمْتُمْ ذِكْرَهُ ✨اصلا فرمودند: لَوْلَانَا مَا عُبِدَ اللَّهُ ، لَوْلَانَا مَا عُرِفَ اللَّهُ اهل بیت علیهم‌السلام توحید را یافته‌اند، لذا یک لحظه بی‌خدا نیستند و در تمامی شئونشان خدای متعال در تجلی است. انسان بالفعل و کامل شده‌اند. در انسان فعلیت یافته عقل و دل همه در کارند؛ در کار توحید و در کار خدای متعال. 🔸گاهی بعضی آیات و روایات عقل را از سر انسان می‌پراند. خداوند به پیامبر فرمود: سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى ( مبارکه أعلی ٫ آیه ۱) چرا خداوند به همه ما این خطاب را نمی‌کند؟! مگر همه عالم هستی، خدا را تسبیح نمی‌کنند؟ پس چرا فقط به پیامبرش(صلی الله علیه و آله) فرمود: تو تسبیح کن به اسم رب اعلایت !؟ زیرا همه عالم و مجموعه هستی اگر جمع شوند، باز هم نمی‌توانند حقیقت مطلق را نشان دهند، چون ظرفشان کوچک است. 🍃یک دهان خواهم به پهنای فلک 🍃تا بگویم وصف آن رشک ملک یک دهان به پهنای فلک می خواهد که بگویود: الله اکبر ، سبحان الله، لا اله الا الله 🔹اگر این حال را در نماز داشته باشیم می‌میریم. همان نماز جان ما را می‌گیرد اما غفلتها مانع است. مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمت الله علیه، همین‌که سجاده را پهن کرد، فقط گفت الله اکبر و تمام کرد. با یک تکبیر آن جذبه معشوق آمد. اگر این تسبیح بیاید ما هم بالا می‌رویم. الصلاة معراج المؤمن الصلاة قربان کل تقی ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ 🔆 @forooghetohid
✍بسم رب الشهداء. از ویژگی های بارز که خود به چشم دیدم: اهتمام جدی به مجالس روضه های و برگزار کردن یادمان یاس کبود بود و دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در کلاس های ، ، نشاط مثال زدنی برآمده از و عضو مهم آبادگران کراده حساس به نام، یاد و راه امام و شهدا فعال عرصه برگزاری یادواره های شهدا در جهرم، موسویه، کوار، خفر، کراده و... دلسوز نیازمندان، ادب به والدین و گره گشای کار اقوام، دوستان و مردم و شهامت در کار و . اشاره ای بود به ویژگی های شهید مدافع حرم، ره بود. روحشان شاد با سوره فاتحه همراه با @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جلوه هایی نمادین از یادمان یاس کبود *◀مکان :استان فارس، شهرستان خفر، دیار فاطمیون(فتح آباد).* کیلومتر۱۲۵بزرگراه شیراز_جهرم *🌹۱۲لغایت ۲۶ اذرماه ازساعت ۱۴لغایت ۲۰ (روزهای پنج شنبه وجمعه ازساعت۹صبح) منتظر قدوم سبزتان در زائرسرای بانوی بی حرم هستیم🌹* *🌹ستادبرگزاری بزرگترین یادمان فاطمی کشور🌹 *ضمنا عزیزان میتوانند کمکهای نقدی خودرا به شماره حساب زیر بنام (یادمان یاس کبود)واریز نمایند.* *شماره کارت بانک تجارت 5859837005750225* *0774105050شماره حساب* http://yadmanyas.ir *🌹ستادبرگزاری بزرگترین یادمان فاطمی کشور🌹* https://splus.ir/yaskabood_fathabad.khafr
🌸 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم🌸 🎤 بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🕍 شبستان امام خمینی 🔵 واجب و حرام های الهی 6️⃣ جلسه ششم: دانستن حلال و حرام های الهی برتر از ١٢٠٠٠ ختم قرآن مسائل واجب و حرام و حلال‌ها و حرام‌های الهی از مهم‌ترین مسائلی است که در آیات و روایات فراوانی به آن اشاره شده است. 🌸 پاداش های شگفت آور در روایات متعددی پاداش‌های عجیب یادگیری احکام و یاد دادن آن بیان شده است. 💠 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی مفصل، فضیلت های فراوانی را برای کسی که لحظاتی در مجلس علمی بنشیند که در آن حلال و حرام های الهی آموزش داده شود را بیان فرمودند که در ادامه به آن اشاره می شود. 💠 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: در مسجد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نشسته بودم که ابوذر داخل مسجد شد و به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کرد: «به نظر شما همراهی و تشییع جنازه عابد بهتر است یا شرکت در مجلس عالم؟ 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ای اباذر: ساعتی نشستن در مجلس علم، محبوب تر است نزد خدای تعالی از حضور در کنار هزار جنازه از جنازه های شهیدان. 💠 نشستن ساعتی در مجلس علم محبوب تر است نزد خدا از قیام هزار شب که کسی در هر شب هزار رکعت نماز بخواند. 💠 نشستن ساعتی در مجلس علم محبوب تر است نزد خدا از هزار جهاد در کنار رسول خدا و خواندن کل قرآن. 🔵 ابوذر عرض کرد: «یا رسول اللَّه چگونه مذاکره علم بهتر است از خواندن همه قرآن؟!». 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ای ابوذر نشستن ساعتی در مجلس علم به خدا از خواندن دوازده هزار مرتبه کلّ قرآن بهتر است. ملازم باشید به حضور در مجلس علم برای آن که با حضور در مجلس علم از حلال و حرام آگاه می شوید. سپس رسول خدا فضیلت های دیگری از حضور در مجلس علم و فراگیری حلال و حرام خدا بیان نمودند... ادامه حدیث اینجا👇: https://eitaa.com/7032384/828 و در پایان فرمودند: همه این فضیلت ها از این آیه استفاده می شود: یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات ٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبير. 📗 سوره مجادله، آیه ١١. خدای متعال مؤمنین را به درجه ای، و صاحبان علم را به درجات متعدد برتری داده است و خدا به آنچه انجام مى‏دهيد، آگاه است‏. 📗 جامع الأخبار، ص ٣٧. 📗 بحارالأنوار، ج ١، صفحه ٢٠٣. 💠 عظمت بیان احکام در کلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌باشد و شایسته است فضیلت و پاداش فراوان بیان احکام را از آن بانوی اسلام بشنویم. 🌸 امام حسن عسکرى علیه السلام فرمودند: روزى زنى نزد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد شد و گفت مادرى دارم ضعیف و ناتوان که براى انجام نماز، مسئله اى برایش پیش آمده و مرا فرستاده است تا پاسخ آن را از شما دریافت نمایم. 🌸 حضرت زهرا سلام الله علیها پس از گوش دادن به سخنان آن زن، جوابش را داد. سپس آن زن سئوال دیگری را مطرح کرد و حضرت دوباره جواب او را داد. و به طور مرتب آن زن سئوالات دیگری را مطرح کرد تا آن که به ده مرتبه رسید و حضرت زهرا سلام الله علیها بدون هیچ گونه احساس و اظهار ناراحتى و بلکه به عطوفت پاسخ او را بیان مى نمود. پس از آن، زن خجالت زده شد و گفت شما را خسته و ناراحت کردم، بیش از این مزاحم شما نمى شوم. 🌸 حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: خیر، براى من زحمتى نخواهد بود. چنان‌چه اگر شخصى اجیر شده باشد تا بارى سنگین را به جایى ببرد و در برابر آن مبلغ صد هزار دینار مزد بگیرد آیا ناراحت مى شود؟! آن زن در جواب حضرت گفت خیر. 🌸 حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: من براى هر سؤال که جوابش را بگویم اجیر تو هستم و براى هر پرسشى انبوهى از مرواريد ، بيشتر از فضاى ميان آسمان و زمين ، پاداش گرفتم . پس سزاوارتر است كه بر من، گران نيايد . و مزد و پاداش آن نزد خداوند متعال به ارزشى بیش از آن‌چه که در این جهان است مى باشد. پس اکنون آن‌چه مى خواهى سؤال کن و براى من ناراحت مباش.. ادامه حدیث اینجا👇: https://eitaa.com/ahkamharam/1521 با توجه به روایات فوق بر همه ما لازم است در فضای جامعه و فضای مجازی در جهت آموزش مسائل دین، واجبات و محرمات و حلال‌ها و حرام‌های الهی تلاش مستمر و جدی داشته باشیم ان‌شاالله. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 کانال احکام حرم 👇 http://eitaa.com/ahkamharam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• دعای روز دوشنبه از سلام الله علیها «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ قُوَّةً فِي عِبَادَتِكَ وَ تَبَصُّراً فِي كِتَابِكَ وَ فَهْماً فِي حُكْمِكَ وَ لَا تَجْعَلِ الْقُرْآنَ بِنَا مَاحِلًا وَ الصِّرَاطَ زَائِلًا وَ مُحَمَّداً صلی الله علیه وآله عَنَّا مُوَلِّياً» پروردگارا؛ از درگاهت قدرتى براى عبادت و بندگى، بينشى براى درك قرآن، و فهم لازم براى درك احكامت را خواستارم، پروردگارا؛ فرست و فهم قرآن را دور از دسترس فكر ما، و صراط را نابودكننده ما، و محمّد(صلی الله علیه وآله) را روى گردان از ما قرار مده. 📘 زندگانى حضرت زهرا عليهاالسلام ( ترجمه جلد ۴۳بحارالأنوار) ترجمه روحانى و بحار الانوار، ج ۸۷ ص۳۳۸ ضمن شماره ۴۸، به نقل از بلد الامين(حاشيه بلد الامين)، ص۱۱۰ https://zil.ink/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ‌» سوره بقره، ۱۰ در دلهاى منافقان، بيمارى است پس خداوند بيمارى آنان را بيافزايد. و براى ايشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه (در اظهار ايمان) دروغ مى‌گويند. نکته ها بيمارى، گاهى مربوط به جسم است، نظير آيه‌ى ۱۸۵ سوره بقره؛ «وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً» كه درباره احكام روزه بيماران مى‌باشد. و گاهى مربوط به روح است، نظير اين آيه‌ «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» كه درباره بيمارى نفاق مى‌باشد. داستان منافق، به لاشه ومردارى بد بو مى‌ماند كه در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بيشتر وارد شود، فسادش بيشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزايش مى‌يابد. نفاق، همچون مردارى است كه اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آيه وحكمى كه از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسليم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و رياكارى مى‌زند و يك گام بر نفاق خود مى‌افزايد. اين روح مريض، تمام افكار و اعمال او را، رياكارانه و منافقانه مى‌كند و اين نوعى افزايش بيمارى است. «فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً» شايد جمله‌ى‌ «فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً» نفرين باشد. نظير «قاتَلَهُمُ اللَّهُ» يعنى اكنون كه در دل بيمارى دارند، خدا بيمارى آنان را اضافه مى‌كند. پیام ها ۱. نفاق، يك مرض روحى ومنافق بيمار است. همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» ۲. اصلِ انسان، دل و روح اوست. «فَزادَهُمُ اللَّهُ» (حقّ اين بود كه بگويد «فزادها الله مرضا» يعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زياد كرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زياد كرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زيرا اگر روح وقلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هويداست.) ۳. نفاق، مرضى است كه رشد سرطانى دارد. «فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً» در قرآن، آياتى را مى‌خوانيم كه در آن اوصاف پسنديده‌اى همچون: علم، هدايت و ايمان، قابل افزايش معرّفى شده است. همانند: «زِدْنِي عِلْماً» (سوره طه، ۱۱۴) و «زادَتْهُمْ إِيماناً» (سوره انفال، ۲) و «زادَهُمْ هُدىً» (سوره محمد، ۱۷) همچنين برخى از امراض و اوصاف ناپسند مانند: رجس، نفرت، ترس و خسارت نيز قابل ازدياد دانسته شده‌اند. همانند: «فَزادَتْهُمْ رِجْساً» (سوره توبه، ۱۲۵) و «زادَهُمْ نُفُوراً» فرقان، 60 و «ما زادُوكُمْ إِلَّا خَبالًا» (سوره توبه، ۴۷) و «وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً» (سوره اسراء، ۸۲) با توجّه به آيات مذكور، معلوم مى‌شود كه سنّت خداوند، آزادى دادن به هر دو گروه خير و شر است. «كُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ» سوره اسراء، ۲۰ ۴. زمينه‌هاى عزّت و سقوط را، خود انسان در خود به وجود مى‌آورد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ» ۵. دروغگويى، از روشهاى متداول منافقان است. «كانُوا يَكْذِبُونَ» تفسیرنور، ج۱، ص ۵۸ @toubaefaf https://zil.ink/toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• رشد توده سرطانی نفاق و نیز رشد فزاینده فضیلت ها نفاق، مرضى است كه رشد سرطانى دارد. «فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً» در قرآن، آياتى را مى‌خوانيم كه در آن اوصاف پسنديده‌اى همچون: ، هدايت و ، قابل افزايش معرّفى شده است. همانند: «زِدْنِي عِلْماً» (سوره طه، ۱۱۴) و «زادَتْهُمْ إِيماناً» (سوره انفال، ۲) و «زادَهُمْ هُدىً» (سوره محمد، ۱۷) همچنين برخى از امراض و اوصاف ناپسند مانند: رجس، نفرت، ترس و خسارت نيز قابل ازدياد دانسته شده‌اند. همانند: «فَزادَتْهُمْ رِجْساً» (سوره توبه، ۱۲۵) و «زادَهُمْ نُفُوراً» (فرقان، ۶۰) و «ما زادُوكُمْ إِلَّا خَبالًا»(سوره توبه، ۴۷) و «وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً»(سوره اسراء، ۸۲) با توجّه به آيات مذكور، معلوم مى‌شود كه سنّت خداوند، آزادى دادن به هر دو گروه خير و شر است. «كُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ» سوره اسراء، ۲۰ [ تا معلوم شود چه کسی شاکر و چه کسی کافر است و هر فرد، نتیجه کار خود را در دنیا و آخرت ببینید. «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً» سوره انسان، ۳] برگرفته از تفسیرنور، ج۱، ذیل همین آیه @toubaefaf https://zil.ink/toubaefaf
💠
   عالمِ شهید
🔹 مرحوم شهید_دستغیب، مثل سایر و علمای شهید، در قیامت خودکفا هستند. غیر از این صنف از علمایی که شربت شهادت نوشیدند، بقیه یا هیچ چیزی ندارند یا یکی را دارند و دیگری را ندارند! 🔹 در قیامت برای سنجش اعمال، ترازو می‌ آورند؛ مستحضرید که در میزان و ترازو، یک کفّه هست که در آن وزن را می ‌گذارند، یک کفّه دیگر هم هست که در آن، موزون را می ‌گذارند. در قیامت، شهدا را که می ‌آورند، خونِ شهدا را با مرکّب علما می ‌سنجند، شهید دستغیب ‌ها را که می ‌آورند، هر دو طرف را خودشان دارند؛ یعنی هم این کفّه را دارند هم آن کفّه را دارند. 🔹 آنجا که وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاء»، این گونه از افراد، وزن و موزون، هر دو را دارند. هیچ کس از بین نمی ‌رود ولی ، مخصوصاً اگر شهید، عالِمِ دینی باشد، خودش دیگران را زنده می ‌کند. 📚 دیدار خانواده شهید دستغیب با حضرت استاد تاریخ: 1395/04/29 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 •⊰❁⊱•﷽•❁⊱• روانشناسی جریان نفوذ و نفاق «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ‌» سوره بقره، ۱۱ هرگاه به آنان (منافقان) گفته شود در زمين فساد نكنيد، مى‌گويند: همانا ما اصلاحگريم. پیام ها ۱. اگرچه منافقان پندپذير و نصيحت خواه نيستند، ولى بهتر است آنها را مؤعظه و نهى از منكر كرد. «قِيلَ لَهُمْ» ۲. نفاق، عامل فساد است. «لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ» ۳. منافق چند چهره بودن خود را مردم‌دارى و اصلاح‌طلبى مى‌داند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» ۴. منافق، فقط خود را اصلاح‌طلب معرّفى مى‌كند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» (ممكن است كسى دچار بيمارى سخت روحى باشد، ولى خيال كند كه سالم است.) ۵. منافق با ستايش نابجا از خود، در صدد تحميق ديگران و توجيه خلافكارى‌هاى خويش است. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» تفسیرنور، ج۱، ذیل همین آیه @toubaefaf https://zil.ink/toubaefaf