خارجیتر از خارجیها
هربار میایم ایران با سرعت عجیبی همهچیز پیشرفتهتر شده.
از دوچرخههای شهری، تا کیفیت باشگاهها، بانکها، رستورانها، محیطهای کاری و کافیشاپها...
ما که هم #هلند رو تجربه کردیم، هم #فرانسه رو، بارها متحیر شدیم از سرعت و کیفیت و به روز بودن.
پیوند زیر فیلمی است از کارکنان مجموعه علیبابا...
امیدوارم این جوانانی که در این بستر کار میکنند، اگر رفتند خارج از ایران، حقیقت ایران را نشان بدهند. چون برخی هستند که متأسفانه بخاطر داشتن یک شخصیت حق به جانبِ طلبکار و تصور حتما بهتر بودنِ هرجایی جز ایران، گزارش برعکس میدهند.
حالا برخی موارد که دیگه از خارجیها هم خارجیتر شده...
حجم آرایش خانمهای در حال فعالیت در رستورانها و کافیشاپها، سبک چینش فضا، سبک لباس پوشیدنها و موسیقیها، آزاد بودن استعمال دخانیات و حتی سبک سرویسهای بهداشتی.
سبک برخی کافیشاپها کاملا به سبک بارهای خارجی ساخته شده، غالبا سرویسهای بهداشتی فرنگی است و معمولی ندارد، و حتی موردی را تجربه کردیم که سرویس بهداشتی فرنگی شلنگ و شیر آب هم نداشته است... در هلند و فرانسه قلیان که نیست، سیگار کشیدن هم در فضای بسته ممنوع است، اما اینجا تجربهای غیر این داشتهایم... و برخی فضاها که موسیقیهای خارجی با صدای بلند صدا را به صدا نمیرسانده است...
آدم دلش میسوزه... به نظرم بروز اعتماد به نفس پایین در این افراد واضح است. اینکه هرچه بیشتر تلاش کنند خود را شبیه خارجیها کنند، از آنها جلو هم بزنند، اما باز احساس کنند از جامعه اروپایی آمریکایی عقب ماندهاند و با حسرت زندگی کنند...
https://www.instagram.com/tv/Cf_9ZIeAEBX/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
🏴🚩 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک دانشجوی ایرانی🇮🇷 در فرانسه، #هلند و ایران
@ninfrance
🔴حدود ۳۰ درصد طلاقها صوری و برای دریافت حقوق پدر فوت شده است!
🔹نماینده مردم کرمانشاه :
گفته شده است حدود ۳۰ درصد طلاقها صوری است.
طبق گفته مسوولان دفاتر همان افرادی که طلاق می گیرند بلافاصله درخواست صیغه ۹۹ ساله می کند تا به زندگیشان ادامه دهند.
🔹طلاق می گیرند تا طلاقنامه ارائه کرده و زن حقوق پدر فوت شده را بگیرد. این وضعیت باعث شده حداقل ۵۰ درصد بودجه کشور برای چنین هزینه های پرداخت شود
ضریب هوشی ایرانیان
ضریب هوشی مردم یک جامعه را نه در شعار سیاستمدارن بلکه در نمود بیرونی رفتارهای مردم یک جامعه باید مشاهده کرد.
ضریب هوش مردم یک جامعه را باید در نوع روابط اجتماعی و فردی، در میزان پاسداشت وطن و شهر و خانه، در میزان پاکیزگی شهر و خیابان، در میزان رشد و توسعه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و صنعتی و امثالهم باید مشاهده کرد.
هوش و ضریب هوشی افراد یک جامعه بیشتر آنکه مسئله ای فطری و ذاتی باشد، محصول خانواده و محیط و جامعه است. عواملی مانند امنیت روانی و اجتماعی، محیط خانوادگی و تغذیه و مهمتر از همه نظام آموزش مهمترین عامل رشد یا نزول ضریب هوشی و استعدادهای شهروندان یک جامعه است.
نظام آموزشی در اغلب کشورهای جهان با طراحی و تدوین دروس کارآمد، استفاده از شیوه های آموزشی مبتنی بر اندیشه و تفکر، آموزش مهارت های اجتماعی، تحریک قوه تخیل، آشکار کردن استعدادهای هنری، آموزش و تربیت در زمینه درست زیستن در جامعه و مواردی از این قبیل سعی در شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان خود دارد.
حال به نظام آموزشی کشور خود بنگریم.
نظام آموزشی ایران سالهاست که توسط چند نهاد و بنگاه پولساز ضدفرهنگی (مانند قلمچی و گاج و مدرسان و کتاب سبز و..) به گروگان گرفته شده است. کلیت نظام آموزشی در ایران به چند کتاب تست در حوزه علوم فنی و تجربی(علوم تجربی، فیزیک، ریاضی، زیست و شیمی) تقلیل داده شده است و کلیت تصمیم گیر در نظام آموزشی اعم از وزارت آموزش و پرورش، سازمان سنجش، مدیران مدارس، معلمان و اولیاء دانش آموزان هم به مقوله آموزش و پرورش نگاهی جز تربیت کودکان و نوجوانان "تست زن" ندارند.
بدیهی است در شرایطی که زبان و ادبیات فارسی با چنین گنجینه اندیشگانی، تاریخ و جغرافیا با این میزان از توانایی برای تحریک به اندیشه و تامل در حوزه های بشری و تفکر در زمینه بحران های زیست محیطی و لزوم حفاظت از محیط زیست، جامعه شناسی و حقوق شهروندی با توان ایجاد پرسش در مسائل اجتماعی، آموزش سیاسی با قابلیت طرح پرسش در مسائل مختلف فرهنگی و سیاسی، رمان و داستان و تئاتر و موسیقی و سینما با این میزان توانایی در بروز خلاقیت هنری، تربیت بدنی و ورزش با توان تربیت جسم های شاداب و آماده برای فعالیت فکری و ذهنی و.. به طور کامل نادیده گرفته می شوند، باید هم نظام آموزشی به کشتارگاه استعداد و اندیشه بدل شده و ضریب هوشی جامعه با سرعت آزاد سقوط نماید.
در جامعه ای که شهروندان زباله های خود را در طبیعت می ریزند و درختان و جنگل ها را به هر دلیلی به آتش می کشند، یعنی نظام آموزشی در این زمینه به وظیفه خود عمل نکرده و دانش آموزان را به تفکر در مورد چرایی حفاظت از محیط زیست وادار نکرده است.
در جامعه ای که مجری تلویزیونش حتی تلفظ نام فخر تاریخ ادبیات جهان را بلد نیست، یعنی استعداد هنری و ادبیش در دوران طفولیت و نابالغی رها شده است.
در جامعه ای که مردمش هنوز با بدیهی ترین حقوق سیاسی و اجتماعی خود بیگانه هستند یعنی توسعه سیاسی و اجتماعی چیزی در حد صفر است.
در جامعه ای که دانش آمورانش «ابی» را شاعر برجسته کشور خود می دانند، یعنی آموزش ادبیات با شکست مواجه شده است.
در جامعه ای که شهروندش برای پیروزی تیم ملی بالا و پایین می پرد، اما در همان حین صندلی های اتوبوس و ورزشگاه را شکسته و پاره می کند، یعنی درکی از وطن و وطن دوستی ندارد.
در جامعه که نظام آموزشیش با هنر بیگانه و چه بسا دشمن است سخن گفتن از رشد ضریب هوشی و استعدادهای فردی، سخنی عبث و بیهوده است.
امروزه مدارس ما بزرگترین دشمن تقویت هوش و کشتارگاه استعداد و توانایی های کودکان و نوجوانان است و با چنین نظامی انتظار تربیت شهروندانی تیزبین، وطن دوست انتظاری دور از واقعیت است.
فرهاد قنبری
وای اگر بفهمند مسلمانی!
#کیوان_ابراهیمی▫️▫️▫️🇮🇷🇺🇸
تلقی رایجی که در مورد کشورهای غربی وجود داشته این است که اگر بفهمند مسلمانی برایت هزار جور محدودیت درست میکنند.
جالب است با اینکه در سالهای اخیر تصاویر و فیلمهای نماز عید فطر و قربان در فضاهای باز و عزاداری در خیابانهای شهر از دستهجات سینهزنی منهتن گرفته تا میشیگان و لندن منتشر میشود، کماکان در بعضی این تلقی وجود دارد.
در مورد امریکا میشود با قطعیت گفت که بروز و ظهور مسلمانی در جامعه، از حجاب خانمها گرفته تا نماز خواندن در فضای باز و برگزاری مراسم مذهبی علنی، وجود دارد و در شهرهای بزرگ رایج است.
در واقع امروزه این ضد مذهبها هستند که شاکی میشوند و میگویند از ایران فرار کردیم که نمودهای مذهب را نبینیم اما اینجا هم نماز جماعت و سینهزنی و صف نذری جلوی چشممان است!!
با این وجود، کماکان در جوامع غربی افراد و ساختارهای نژادپرست و اسلامستیز وجود دارند که بصورت موردی یا سیستماتیک علیه مسلمانان تبعیض اعمال میکنند اما حداقل در امریکا این فضا وجود ندارد که مسلمانان بخاطر ترس و واهمه از برخورد، مظاهر دینشان را نمایش ندهند!
مشاهدات و روزنوشتههای دانشجویان و دانشآموختگان مسلمان ایرانی🇮🇷 از امریکا🇺🇸
@K1inUSA
🌐 K1inUSA.com
داستان این مخلوق خدا «سگ»
در فرانسه که بودیم آرامش روان نداشتم در خصوص سگها در سطح شهر.
برخی با قلاده، در دست صاحبانشان بودند بهتر بود. اما بیشتر پیش می آمد آزاد بودند و یکبار حمله یک سگ در یک پارک، ترس بدی در وجودم ایجاد کرد...
غیر این، فضولات سگ به طرز ناراحت کنندهای روی زمین و همه جا دیده میشد که با همه تلاش فرهنگسازی و تعیین جریمهٔ نقدی، اغلب افراد که موظف به جمعکردن فضولات سگ خود بودند بیخیال عبور میکردند و به روی خود نمیآوردند. و متأسفانه بارها میشد که کفش افراد ناخواسته روی آن میرفت و بد از بدتر میشد.
هلند که رفتیم تعداد سگ به نظرم کمتر بود، و فضولاتش هم کمتر، اما معضل دیگری بود. عموما عادت این بود که افراد سگهای خود را در پارکها راه میبردند.
دو سه بار رفتم پارکهای اطراف منزل که پیادهروی کنم. انقدر سگ و فضولاتش در مسیر و چمنها زیاد بود که پشیمان شدم و به خانه برگشتم.
فقط یک پارک بود که یک محدودهٔ مشخص برای چرخاندن سگها بود و بقیه فضا را برای انسانها آزاد گذاشته بودند که عالی بود.
شنیدم در برخی پارکهای غرب تهران هم وضعیت مشابهی پیش آمده. آدمها از وفور سگهایی که برای گردش میآورند، عاجز شدهاند.
این بیشک سلب آزادی، امنیت، آرامش و حتی سلامت و بهداشت انسانهاست.
از طرفی ظلم جدی به این سگ، مخلوق خداست.
بارها دیدم که سگ دوست داشته بایستد، مثلا با چیزی روی زمین مشغول شده، اما صاحبش آن را با زور دنبال خود کشانده، که خیلی به گلوی سگ فشار آورده...
هم در فرانسه، هم هلند میشنیدم و میدیدم که افراد سگ خود را در خانه زندانی میکنند و به محیط کار میروند که بارها صدای ناله و زوزه سگ همسایه به گوش رسیده. خودم هم تجربه کردم.
در تهران هم دوستی میگفت در خانه آرامش ندارم. همه اعضای خانواده سر صبح بیرون میروند و تا شب سگشان تنهاست و مدام صدا و ناله میکند و این اعصاب و آرامش و تمرکز را برای منی که در خانه کار میکنم گرفته است.
قدیم الایام سگها نگهبانان خانهها بودند، مکان استقرارشان بیرون از خانه بود. غذا و مراقبتشان بجا بود و سگها هم در آرامش و هوای آزاد فرصت حرکت و استراحت و فعالیت داشتند.
در احکام الهی هم که حیوانات حق و حقوق دارند و مسلمان موظف به رعایت آن است. سگ خلق شده که کمک کار انسان باشد، نه با انسان زندگی کند... لذا در شرع احکامی برای آن قرار داده شده که سگ با زندگی انسان درآمیخته نشود.
اما فرهنگ غربی همه این قواعد را تغییر داد و به جهان هم القا کرد. سگ، اسباب بازی انسان شد، به اندازه یک عروسک اما زنده که فقط برای لذت و بازی و رفع تنهایی خودساخته آدم، نقش ایفا کند. عموما ظلم زیادی متوجه اوست اما از طرفی گاهی بیش از انسانها تحویل گرفته میشود. نه به احترام خود این موجود. صاحبانشان و میزان خرجی که برایش میکنند و احساس مالکیتی که دارند، از آنان افراد طلبکار و حق به جانب میسازد.
جالب است بدانید یکی از بیماریهای رایج بیماری شپش در موی سر بچههاست که از این حیوانات منتقل میشود، یا حتی بیماریهای رایجی هست که به دلیل چهار دست و پا رفتن بچهها و حتی اشتباهی غذای سگ را در دهان گذاشتن، در معده و روده بچهها ایجاد میشود و داروی مشخصی در داروخانههای فرانسه داشت.
قبل از ایران رفتنم هم شنیده بودم که در آماری که از مدارس تهران گرفته بودند، کودکانی که در موهای سرشان شپش یافت شده بود بر خلاف تصوری که در مناطق کمتر برخوردار از بهداشت باید این مورد زیاد باشد، در منطقه ۱ تهران و محله پولدار نشین آن، بیشتر دیده شده بود که بعد از بررسی به دلیل وجود حیوانات خانگی در این خانهها بود...
امروز هم که مستنداتی از وجود سایر بیماریهای قابل انتقال از سگ و گربه به انسان توسط خود مستندسازان غربی پخش میشود... صرف نظر از همه نکات بهداشتی و واکسن حیوانات و شستشوی آنها....
🏴🚩 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک دانشجوی ایرانی🇮🇷 در فرانسه، #هلند و ایران
@ninfrance
صلاح و فساد طبقات اجتماع در یکدیگر تأثیر دارد. ممکن نیست که دیواری بین طبقات کشیده شود و طبقهای از سرایت فساد یا صلاح طبقه دیگر مصون یا بیبهره بماند، ولی معمولا فساد از «خواص» شروع میشود و به «عوام» سرایت میکند و صلاح برعکس از «عوام» و تنبه و بیداری آنها آغاز میشود و اجبارا «خواص» را به صلاح میآورد، یعنی عادتا فساد از بالا به پایین میریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت میکند.
(استاد مطهری، داستانراستان، ج۱، ص۱۹)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| بهمناسبت مرزبندی و استقلال پاکستان از هند؛ چگونه مرزهای اسلام خونین شد؟!
🔹 هفتاد و پنج سال پیش، سر سیریل رادکلیف، وکیل بریتانیایی، مأمور شد تا مرزهایی را ترسیم کند که هند تحت حاکمیت بریتانیا را به دو کشور جدید و مستقل تقسیم کند: هند با اکثریت هندو و پاکستان عمدتاً مسلمان.
🔸 خطوطی که او ترسیم کرد باعث یکی از بزرگترین مهاجرتهای اجباری در تاریخ مدرن شد که تقریباً ۱۵ میلیون نفر آواره شدند و بیش از دو میلیون نفر کشته شدند.
🔺 ساموئل هانتینگتون، استراتژیست غربی، زمانی گفت «مرزهای اسلام خونین است» و مواردی مانند درگیری مرزی هند و پاکستان را برای آن مثال زد؛ اما وی و دیگر اندیشمندان غربی نگفتند که مرزکشی انگلیس باعث شد بخشی از مسلمانان آن زمان در هند باقی بمانند و این مسئله باعث درگیری دو کشور در کشمیر شد.
📌اسکات هچینگر، فعال مدنی آمریکایی:
✳️ در ایالات متحده، پلیس هر سال ۱۰۰.۰۰۰ #تجاوز_جنسی را مرتکب میشود و تجاوز جنسی دومین شکایت بر علیه پلیس است. آزار فیزیکی شمارهی ۱ است.
🔺@barahoot_tv1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ تظاهرات طرفداران #سکس_با_حیوانات در #آلمان
🔹سالها پیش هم همجنسگرایی در غرب ممنوع و تابو بود. شاید آنزمان اگر کسی تظاهرات همجنسگرایان را میدید، باورش نمیشد که روزی این کار در غرب عادی شود.
🔗 اشلو
🔺@barahoot_tv1
📌دن وایتفیلد، نامزد دموکراتِ کنگرهی آمریکا:
🔹دلیل وجود #فقر این است که بدون فقر نمیتوانید میلیاردر داشته باشید.
🔹مقدار محدودی پول در ایالات متحده وجود دارد و وقتی تعداد انگشتشماری از مردم ۵۰٪ آن پول را احتکار میکنند، ۹۹.۹۹٪ از آمریکاییها باید برای ۵۰٪ باقیمانده مبارزه کنند.
🔹فقر یک انتخاب سیاست است.
#نظام_سرمایهداری
🔺@barahoot_tv
فضای توییتر فارسی جالب است.
بنابه پژوهشهای علمی و بعضا رسانه ای خود، با افراد زیادی با باورها و تخصصهای مختلف گفتگو دارم.
متخصصان امنیت انسانی، جامعه شناسی فوتبال، مسایل قفقاز جنوبی، امور نظامی امنیتی، مردم شناسی مسلمانان مهاجر، اقلیت شیعه در اروپا و آموزهای شیعی در جهان معاصر
همه این افراد متخصصان شاخص رشته خود، به جز یک مورد همه غیرایرانی و دو نفر نیز محجبه بودند. همه موارد را هم به اختصار در توییتر نوشته ام تا زمان پخش مصاحبه ها برسد. به محض گفتگو با خانم ایرانی دانشگاهی متخصص امور قفقاز، عده ای به حجاب کاملا اختیاری او توهین و بی حرمتی کردند.
مورد دیگر خانم انگلیسی و کارش مسایل آکادمیک و نظری اسلام و تشیع است که از ۲۰ سال قبل مسلمان و سپس شیعه شده. تحقیقاتش هم مطلقا به سیاست و امور جاری ربط ندارد. باز فحاشان شروع کردند به توهین به دین او و اتهام جاسوسی و نفوذ. بی آن که کوچکترین اطلاعی از زندگی و آثارش داشته باشند.
به خود من هم حمله میکنند که چرا در بین طیف گسترده متخصص و نویسنده ای که طرف گفتگویم بوده اند، ۲ نفر محجبه و مسلمان بوده اند. خوشبختانه همه هتاکان و فحاشان هم مدعی دفاع از آزادی بیان و حق انتخاب و دشمن توهین به اعتقاداتند. مشکلات فرهنگی با این اشخاص فراتر از دعواهای سیاسی است.
مجید تفرشی؛ تاريخ نگار، سندپژوه و پژوهشگر مسايل معاصر مقیم در لندن
🔴هیزم بخرید؛ سرگین جمع آوری کنید؛ حمام نروید؛ لامپها را سرشب خاموش کنید. اخیرا نیز در انگلیس گفتهاند غذای کپک زده را دور نریزید، زیرا قابل خوردن است‼️
🔹صادق خان، شهردار لندن:ما قبلا چنین چیزی ندیده بودیم. ما (امسال) با زمستانی روبرو هستیم که میلیون ها نفر (مسئلهشان) انتخاب گرم کردن (خانه) یا غذا خوردن خواهد بود اما به طرز غمانگیزی توانایی هیچ کدام را نخواهند داشت....این نمیتواند انتخاب بیفتد. دولت باید در این زمینه وارد عمل شود تا مردم بتوانند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند.
🔹رئیس پلیس سوییس: در زمستان قطعی برق پیامدهای جدی خواهد داشت. تصور کنید بهخاطر قطعی برق نتوانیم از خودپرداز پول بگیریم تا پول اجناس را بدهیم. بخاریها کار نکنند و خیابانها در تاریکی باشد.
🔹در این شرایط امکان شورش مردم وجود دارد. انتظار نداریم اینگونه شود اما مردم باید برای بدترین سناریو آماده باشند.
پ.ن:
✍🏻 تصور کنید یکی از امامان جمعه میگفت بجای مرغ، تخم مرغ بخورید. واقعا چرا از خشم منفجر میشدیم؟!
چون آنها باید پای کشورشان بایستند
اما رسانه به ما یاد داده کشورمان را دوست نداشته باشیم❗️
🔹 ۴۳ سال تحت شدیدترین تحریمها، زیر سایه جنگ و تهدید و انواع شرارتهای همینها زندگی کردیم، ولی به کپک خوری نیفتادیم!
اینها اگر ۴۰ سال تحریم بودند، اصلا وجود خارجی داشتند؟!
✤ ⃟ ⃟ @ttt1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ حاوی صحنه دلخراش
‼️در چین اگر چراغ برای ماشین ها سبز باشد، توقف نمیکنند. حتی اگر یک نفر مقابل شان ایستاده باشد. یا دراز کشیده باشد. بنابراین می شود برای خودکشی از آن استفاده کرد.
‼️در چین وقتی کسی به علت بیماری یا حادثه زمین بیفتد، دیگران به سمتش نمیروند که کمک کنند یا به جای امنتر منتقلش کنند، چون هرکس به غریبه ای رسیدگی کند یا ببردش بیمارستان باید هزینههایش را پرداخت کند، یا مسئولیت قانونیش را بپذیرد.
✍️ انسانیت فقط در ادیان تحریف نشده الهی وجود دارد
📌نتیجه حکومت و #تبلیغات_امویان
طبق گزارش مسعودی از مورخان مشهور:
يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت:
در انجمنى در #شام درباره #ابوبكر، #عمر، #على و #معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مردم مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند.
يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت:
چقدر در باره #على و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. گفتم:
تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: در باره على چه ميگوئى؟ گفت:
مگر او پدر #فاطمه نيست؟ گفتم: فاطمه كى بود؟ گفت: زن #پيامبر و دختر #عايشه و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ #حنين با پيامبر كشته شد.
📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33.
📌سندی اعترافی بر حقانیت اهل بیت
ذكوان، غلام #معاويه گويد:
«معاويه گفت: مبادا بفهمم كه احدى اين دو كودك(امام #حسن و امام #حسین علیهم السلام) را فرزندان رسول خدا(ص) مىنامد، بگوييد: فرزندان #على(ع)
مدتى پس از آن، معاويه من را امر كرد كه فرزندانش را به ترتيب شرافت بنويسم. پس فرزندان وى و فرزندان پسرانش را نوشتم و فرزندان دخترانش را رها كردم. نوشته را برايش آوردم، نگاهى به آن انداخت و گفت:
واى بر تو! بزرگان فرزندانم را فراموش كردهاى؟ گفتم: كى؟ گفت: آيا فرزندان فلان دخترم فرزندانم نيستند؟ آيا فرزندان فلان دخترم فرزندانم به شمار نمىروند؟ گفتم: خدايا آيا فرزندان دخترانت فرزندان تو هستند، اما فرزندان #فاطمه(س) فرزند رسول خدا(ص) نيستند؟! گفت: تو را چه شده؟ خدا تو را بكشد! احدى اين سخن را از تو نشنود.»
📚على بن عيسی اربلّی، کشف الغمه في معرفة الأئمه،ج1، ص550.
📌 #کینه بنی امیه
در وصيت #معاويه به #يزيد آمده:
«به اهل شام توجه كن! اينان رازدار تو باشند. هرگاه #دشمنان تو سر برآوردند و تو را نگران ساختند، از اهل #شام يارى بخواه و اگر دشمن را شكست دادند، باز آنان را به محل خود برگردان! زيرا اگر در بلاد ديگر اقامت كنند، اخلاق آنان تغيير می كند.»
📚ابن طباطبا معروف به ابن طقطقى، الفخرى فى الآداب السلطانية و الدول الاسلامية، ص115.
📌خباثت های معاویه در غارتگری
معاویه، به نمایندگان خود دستور میداد:
«اگر دو نفر گواهی دهند که کسی از #دوستداران علی(ع) و خاندان او است، اسم او را از دفتر دولتی #حذف و #حقوق او را قطع کنند. خانه اش را خراب کرده و بلایی بر سر او بیاورند که برای دیگران درس عبرت باشد.» (1)
به اعتراف #معاویه، هدف از #غارت هایی که در حکومت امیرمؤمنان #علی(ع) انجام می داد، فرار مردم از حکومت علی(ع) بود؛ چنانکه به سُفیان بن عَوف غامدی که از فرماندهان نظامی در #حمله به شهر هیت و شهر انبار بود، می گفت:
«به خداوند سوگند بعد از اندك زمانى مردم #عراق از على(ع) فرار می كنند و به طرف ما می آيند.»(2)
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج11، ص44.
📚 ابراهيم بن محمد ثقفى، الغارات، ج2، ص465.
📌فریب حلوای #معاویه
روزی #معاویه،
#حلوایی زعفرانی برای #ابوالاسود دُؤلی فرستاد. ابوالاسود حلوا را کنار گذاشته بود، اما دختر وی نادانسته انگشتی از آن را خورده بود. ابوالاسود به دخترش اعتراض کرد که چرا حلوای معاویه را خورده است؛ زیرا معاویه قصد دارد دل ما را از #مال_حرام سیاه کند تا #محبت امیرمؤمنان #علی(ع) از آن گرفته شود.
دختربچه گفت: پدر جان،
هنوز حلوا جذب بدن من نشده است. پاهایم را بگیر و من را وارونه کن تا آن را بالا بیاورم. ابولاسود چنین کرد و در قابل شعری گفت: «ای پسر هند! ایا با حلوای زعفرانی، میخواهی #فضائل و #دین خود را به تو بفروشیم؟
پناه بر خدا! چگونه این کار عملی خواهد شد، در حالیکه سرور ما امیرمؤمنان علی(ع) است.»
📚عباس قمی، الكنى والألقاب، ج1، ص10.
📚منتجب الدين بن بابويه، الاربعون حدیثا، ص81.
📌 معاویه و نبش قبر حضرت #حمزه
بنا به گزارش محمدبن سعد(م230ق):
وقتی معاویه قصد داشت چشمه ای را از کوه احد جاری کند، به جنازه شهدای قبور رسیدند. برايش نامه نوشتند مجراى آن از محل قبور شهداى احد بايد بگذرد.
او دستور #نبش_قبور #شهدا از جمله حضرت حمزه(ع) را صادر کرد.
جابربن عبدالله انصاری گوید:
«من خود ديدم كه اجساد آنان را در حالى كه همچون اشخاص خوابيده بودند بر گردن مردم حمل مىكنند و در هنگام نبش قبر حضرت حمزه بیل و کلنگ به پای آن حضرت اصابت کرد و خون [تازه از بدن مطهر] جاری شد.»
📚ابن سعد، الطبقات الکبرا، ج3، ص7.
📌 در گزارشی درباره #غارت_های معاویه به حکومت امیرمؤمنان #علی(ع) آمده است:
قُرظه بن کعب می گوید:
سوارانى از طرف كوفه- که از مخالفان حکومت امیرمؤمنان بودند و محب معاویه- بر ما گذشتند و به طرف دهكده #نفر رهسپار شدند و در آنجا با يكى از کشاورزان كه #مسلمان شده و #نماز می خواند برخورد كردند.
نام آن شخص #زاذان_فرخ بود،
آنان از وى سؤال كردند، شما مسلمان هستيد يا كافر؟ او گفت: من مسلمان هستم،
آنان گفتند: درباره #على(ع) چه میگوئى؟
گفت: جز خير درباره او چيزى نمیگويم. میگويم او امير مؤمنان، #وصى رسول خدا(ص) و سيد و سرور همه انسانها است.
آن جماعت او را تكفير كردند و بعد بر او تاختند و با شمشير پاره پاره اش كردند،
بعد از آن، يك مرد #ذمى را كه همراه آنان بود با خود بردند و از او سؤال كردند چه مذهبی دارى؟ گفت:
من #يهودى هستم، گفتند او را #آزاد كنيد، و به آن كارى نداشته باشيد.
امام فرمود:
این گروه باغی(بنی امیه)، فریب #شیطان را خورده اند.
📚ثقفی، الغارات، ج1، ص339.
📌شیعه، برای میدان های سخت آماده است.
امام #باقر(ع) دربارۀ #مظلوميّت اهلبيت(ع) و #شیعیان فرمود: ◀️«هميشه ما #تحقير مىشديم و مورد #ظلم و ستم قرار مىگرفتيم.
◀️ما را دور مىكنند، حقير مىسازند، محروم مىكنند و مىكشند.
◀️ما هميشه در معرض خوف و ترس بوده و بر خون خود و دوستانمان #امنيت نداشتيم.
◀️- در زمان #معاويه- شيعيان ما را در شهرها كشتند، #دستها و #پاهايشان را تنها به گمان تشیع، قطع می كردند، نام هركس در زمرۀ محبّان يا اصحاب ما برده مىشد، زندانى مىشد، مالش را غارت مىكردند، يا خانهاش را ويران مىساختند.
◀️اين بلا، همچنان در تزايد و شدّت بود، تا زمان عبيدالله بن زياد؛ پس از آن نیز حَجّاج بن یوسف(م94ق) روی کار آمد. #حجاج، شيعيان بسيارى را كشت و ايشان را به ظنّ و گمان بازداشت نمود. كار شيعيان در آن جامعۀ بلازده به جايى رسيده بود كه اگر مردى را #زنديق يا #كافر معرّفى مىكردند، نزد حَجّاج محبوبتر از آن بود كه او را #شيعۀ_على(ع) معرفى كنند.»
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱۱، ص۴۴.
📚ابن حجر عسقلانی، لسان المیزان، ج6، ص89.