eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
153 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب "وقایع عصر آنگلوساکسون" که یکی از منابع تاریخی آنگلوساکسون به شمار می رود، توسط "میشل آسوانتون" (MICHAEL SWANTON) ترجمه و ویرایش شده است این کتاب در سال ١٩٩۶ میلادی در انگلستان منتشر شده و در سال ١٩٩٨ توسط دانشگاه اکستر(Exeter) در ایالت نیویورک آمریکا تجدید چاپ شد. در صفحه ٣٨ این کتاب چنین عبارتی آمده است: 685. Here in Britain there was Bloody rain, and milk and butter were turned to blood ترجمه : در سال ۶٨۵ میلادی در اینجا، در سرزمین بريتانيا، آسمان خون بارید و شیر و کره به خون تبدیل شد و رنگ آن سرخ گردید. تصویر بالا به صفحه ٣٨ کتاب "وقایع عصر آنگلوساکسون" مربوط می شود: سال ۶٨۵ میلادی با سال ۶١ هجری قمری که سال وقوع حادثه عاشورا شهادت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) و یارانش بوده، برابر است در برخى از احادیث نیز تصریح شده که در روز عاشورا آسمان خون گریست. براى مثال حضرت زینب(س) در روز عاشورا به مردم فرمودند: أو عَجبتم أن مَطَرت السماء دماً آیا از این که آسمان خون گریسته است شگفت زده شده اید؟
📌گزارشی از اموی دختر امام (ع) گزارش اين يورش و غارت را چنين بيان كرده است‎: جمعيّت زيادي به خيمة ما وارد شدند... من دو از طلا در پاهايم داشتم، مردي در حالي كه مي‎كرد، آن دو خلخال را از پاهايم در مي‎آورد. گفتم: اي دشمن خدا، سبب گريه‎ات چيست؟ گفت: چگونه گريه نكنم كه دختر رسول‌خدا(ص) را مي‎كنم! گفتم: غارت نكن. گفت: [اگر من غارت نكنم] مي‎ترسم كسي ديگر بيايد وآن را بردارد. فاطمه گفت: هرچه در خيمه‎گاه بود، غارت كردند. 📚شيخ صدوق، الامالي، مجلس 31، ص 228 ـ 229؛ 📚ابن‌سعد، ترجمة‌الحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شمارة10، ص 187 (به اختصار)؛ 📚حسینی موسوي حائری، تسلية المُجالس و زينة المَجالس، ج2، ص 324.
📌شراب خواری، نتیجه اخلاقی غضب خلافت امیرمؤمنان علیه السلام طبق گزارش (م310ق): یزیدبن عبدالملک خلیفه اموی ضمن آنکه به طور علنی میخورد، مسلمانان گردید. وی، را همراه خود به برد و تصمیم داشت بر بام نیز حرم سرایی درست کند و در آن شراب بنوشد. 📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك‏، ج7، ص209.
📌مظلومیت در برخی از شیعیان که از نسل قیس بن سعدبن عباده بودند، به کردند و شیعه را در اسپانیا رواج دادند، اما در آنجا نیز از شیعه هراسی و قتل شیعه دست برنداشتند. به عنوان نمونه: ◀️در اندلس عبدالملک بن حبیب(م238ق) سنی، اموی را به در روز تشویق می کرد. ◀️امویان آنجا، شیعیان را خارج از اسلام می دانستند. ◀️ مذهبان بیان می داشتند، اگر بر یک شیعه دست یابند او را میکشند. ◀️ابن سهل اندلسی نیز معتقدان به وجوب از امیرمؤمنان (ع) را خارج از سنت و جماعت و گمراه میدانست. 📚مقری، نفح الطیب من غصن الاندلس الرطیب و ذکر وزیرها لسان الدین الخطیب، ج2، ص184. 📚مقدسی، أحسن التقاسيم فى معرفة الأقاليم، ص236. 📚ابن سهل اندلسی، ثلاث وثائق فی محاربه الاهواء و البدع فی الاندلس، ص83.
📌تفاوت حکومت و از زبان امام صادق(ع) امام (ع) فرمود: بنى امیه با شمشیر، ظلم و جور سرپا بود؛ اما امامت ما اهل بیت(ع) با نرمى، با همدیگر، وقار، ، خوشبرخوردى، و همراه است. دیلمی، اعلام الدین فی صفات المومنین، ص98.
📌کنار گذاشتن کتاب خدا و سنت نبوی توسط امویان و عباسیان امام (ع) خطاب به بُرَید فرمود: «ای بُرَید، به خدا سوگند برای خدا حرمتی باقی نمانده است؛ به کتاب خدا و رسول الله(ص) در این عالم عمل نمی شود ؛ و از زمان درگذشت امیرمؤمنان (ع)، حد شرعی در میان مردم اجرا نمی گردد، و به چیزی از حق مردم تا امروز توجه نمی گردد.» 📚کلینی، الکافی، ج3، ص536، ح1.
📌نقش بنی امیه در تخریب فرهنگ اسلامی و توسعه دشمنی با اهل بیت(ع) روزی هشام بن عبدالملک خلیفه سَبّ و امیرمؤمنان (ع) را فراموش کرد، از اینرو مورد مردم قرار گرفت که چرا در روز ، علی را لعن نکرده است. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج3، ص476.
📌 و کردن مردم بنی امیه علي بن‌قَرَظه بن کَعب را به تفکر دعوت کردند و او در در مقابل سپاه امام حسین(ع) قرار گرفت، در حالیکه برادر وی عمرو بن‌قَرَظه در ركاب امام (ع) به شهادت رسید. همچنین، ابووائل شقیق بن سَلَمه، با تبلیغات بنی امیه به عثمانی ها یا همان اموی ها پیوست. 📚طبری، تاریخ الامم والملوک، ج5، ص434 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج4، ص99.
۱۳محرم سال ۶۱ اسرا را وارد کوفه و مجلس عبید الله بن زیاد می کنند و با سخنرانی های آتشین و دلنشین اسرا صحنه بر عبیدالله تنگ و آنها را به شام روانه می کند. عملا در روزی که سوم امام شهید است و پیکر مطهرش هم با تاخیر دفن میشود اولین نشانه های پیروزی آشکار می شود. همچنین عبدالله بن عفیف ازدی در کوفه در دفاع از امام حسین ع در مقابل یاوه گویی ابن زیاد به شهادت می رسد او که نابینا بود، یک چشم خود را در صفین و دیگری را در جمل هدیه به اهل بیت کرده بود. او اولین شهید بعد از قیام امام حسین ع بود.که سرش بریده و بدنش بدار آویخته شده در محله سبخه یا کناسه کوفه.
✳️ ترس از مرگ، عامل خشکاندن شور حیات 🔻 امويان دائم ترس را منتشر می‌كردند و نگران آن بودند كه مردم از دام ترسِ از مرگ رها شوند و از آن بيرون روند. رها شدن مردم از دام ترس، پايان سلطهٔ قدرتمندان است، چراكه همهٔ نظام ارزشی آنها در ترس از مرگ رونق و بقا دارد. و حسين(ع) به همه فهماند ترس از مرگ، كشتن يك حكمت و يك فرهنگ متعالی است؛ و لذا يكی از شعارهای كربلا اين است كه: «اِنّي لا اَرَي الْمَوتَ اِلاَّ سَعادَةً وَ لا اْلحَياةَ مَعَ الظَّالِمينَ اِلاّ بَرَما» يعنی من مرگ را در چنين شرايطی جز سعادت نمی‌بينم و زندگی با ستمكاران را جز ملالت و هلاكت نمی‌نگرم. ‼️ اصلاً مگر مرگ چيزی است كه در فرهنگ حسين(ع) جايی داشته باشد تا بتواند تصميمات او را تغيير دهد؟ ترس از مرگ، بزرگ‌ترين ضعف بشر است و اژدهای قدرت، حاكميّت خويش را بر ضعف‌های بشر بنا نهاده و از همه بيشتر بر «ترس از مرگ»؛ و قدرتمندان هميشه بر اساس «ترس بشر از مرگ» در امنيت هستند. اين است كه حكمت حسينی حكمت فرو ريختن همۀ قدرت‌های غيرالهی است در همهٔ عصرها، و برای همهٔ نسل‌ها. و تا به حسين(ع) نزديك نشده‌ای، ترس از قدرت‌های غيرالهی شور حيات را در وجود تو می‌خشكاند و در تصميمات تو بدون آنكه بخواهی نفوذ می‌كند. 👤 📚 از کتاب
📌 اگرچه کتابها و مقالات زیادی درباره کوفه نوشته شده است، اما به نظر می رسد هنوز بخش هایی از کوفه شناسی مورد غفلت واقع شده است. ابن سعد در کتاب (کبیر) به شخصیت هایی از رجال کوفه اشاره کرده و آنان را در چند دسته بندی معرفی می کند. در این دسته بندی نگرش آنان نسبت به یا (ع) بسیار واضح است: به عنوان نمونه: 1. گروهی که از خلفا روایت نقل می کردند؛ 2. گروهی که از خلفا و امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل می کردند؛ 3. گروهی از خلفا روایت نقل می کردند، ولی از امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل نمی کردند؛ 4. گروهی تنها از عبدالله بن مسود روایت نقل می کردند؛ 5. گروهی تنها از امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل می کردند؛ و.... در این جریان شناسی مشخص است که جریان در کوفه در اقلیت بوده است؛ در این جریان شناسی می دانیم که چرا عده ای در واقعه کربلا تصمیم های متفاوتی دارند؛ چرا نخبگان و پیروان آنان در جامعه کوفه تاثیر داشته اند و..... 📌شخصیت مردم کوفه از زبان مولی امیرمؤمنان آیا با این مردم می شود کار کرد؟ مردم کوفه به امیرمؤمنان (ع) زدند.(1) آن حضرت نیز خطاب به مردم فرمود: «اى مردمِ رنگارنگ و دل‏هاى پريشان و پَراكنده، كه بدن ‏هايشان حاضر و عقل ‏هايشان از آنان غايب و دور است! من شما را به سوى مى‏ كشانم، امّا مانند بزغاله‏ هائى كه از غرّش شير فرار كنند، مى ‏گريزيد! هيهات كه با شما بتوانم تاريكى را از چهره عدالت بزدايم و كجى‏ هایی را كه در حق راه يافته است، راست نمايم.»(2) 📚سیدرضی، نهج‏ البلاغه، خطبه: 71، ص100. 📚سیدرضی، نهج‏ البلاغه، خطبه: 131، ص189. برای مطالعه بیشتر، ر.ک: 📚ابن سعد، الطبقات الکبرا، ج6، ص131 به بعد
📌نتیجه کنارگذاشتن قرآن از زندگی توسط کوفیان امام (ع) در اندرز دادن به سپاه کوفه فرمود: ⬅️پس شما از سركشان امّت، ⬅️ته‌ماندگان ، ⬅️ ، ⬅️فریب خوردگان ، ⬅️گروه ، ⬅️ و پيامبر هستید. ⬅️شما قاتلان اولاد انبياء، نابودكنندگان خاندان اوصياء، نسب‌سازان زنازادگان، آزاردهندگان مؤمنان و رهبران سركشي كه را به گرفته و آن را پاره پاره كرده‏ اند، هستید. 📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص241؛ 📚خوارزمي، مقتل‌الحسين، ج 2، ص 6 تا 8؛ 📚ابن‌عساکر، ترجمة‌ الامام الحسين من تاريخ مدینه دمشق، ص 218 ـ 216.