eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
153 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 و کردن مردم بنی امیه علي بن‌قَرَظه بن کَعب را به تفکر دعوت کردند و او در در مقابل سپاه امام حسین(ع) قرار گرفت، در حالیکه برادر وی عمرو بن‌قَرَظه در ركاب امام (ع) به شهادت رسید. همچنین، ابووائل شقیق بن سَلَمه، با تبلیغات بنی امیه به عثمانی ها یا همان اموی ها پیوست. 📚طبری، تاریخ الامم والملوک، ج5، ص434 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج4، ص99.
۱۳محرم سال ۶۱ اسرا را وارد کوفه و مجلس عبید الله بن زیاد می کنند و با سخنرانی های آتشین و دلنشین اسرا صحنه بر عبیدالله تنگ و آنها را به شام روانه می کند. عملا در روزی که سوم امام شهید است و پیکر مطهرش هم با تاخیر دفن میشود اولین نشانه های پیروزی آشکار می شود. همچنین عبدالله بن عفیف ازدی در کوفه در دفاع از امام حسین ع در مقابل یاوه گویی ابن زیاد به شهادت می رسد او که نابینا بود، یک چشم خود را در صفین و دیگری را در جمل هدیه به اهل بیت کرده بود. او اولین شهید بعد از قیام امام حسین ع بود.که سرش بریده و بدنش بدار آویخته شده در محله سبخه یا کناسه کوفه.
✳️ ترس از مرگ، عامل خشکاندن شور حیات 🔻 امويان دائم ترس را منتشر می‌كردند و نگران آن بودند كه مردم از دام ترسِ از مرگ رها شوند و از آن بيرون روند. رها شدن مردم از دام ترس، پايان سلطهٔ قدرتمندان است، چراكه همهٔ نظام ارزشی آنها در ترس از مرگ رونق و بقا دارد. و حسين(ع) به همه فهماند ترس از مرگ، كشتن يك حكمت و يك فرهنگ متعالی است؛ و لذا يكی از شعارهای كربلا اين است كه: «اِنّي لا اَرَي الْمَوتَ اِلاَّ سَعادَةً وَ لا اْلحَياةَ مَعَ الظَّالِمينَ اِلاّ بَرَما» يعنی من مرگ را در چنين شرايطی جز سعادت نمی‌بينم و زندگی با ستمكاران را جز ملالت و هلاكت نمی‌نگرم. ‼️ اصلاً مگر مرگ چيزی است كه در فرهنگ حسين(ع) جايی داشته باشد تا بتواند تصميمات او را تغيير دهد؟ ترس از مرگ، بزرگ‌ترين ضعف بشر است و اژدهای قدرت، حاكميّت خويش را بر ضعف‌های بشر بنا نهاده و از همه بيشتر بر «ترس از مرگ»؛ و قدرتمندان هميشه بر اساس «ترس بشر از مرگ» در امنيت هستند. اين است كه حكمت حسينی حكمت فرو ريختن همۀ قدرت‌های غيرالهی است در همهٔ عصرها، و برای همهٔ نسل‌ها. و تا به حسين(ع) نزديك نشده‌ای، ترس از قدرت‌های غيرالهی شور حيات را در وجود تو می‌خشكاند و در تصميمات تو بدون آنكه بخواهی نفوذ می‌كند. 👤 📚 از کتاب
📌 اگرچه کتابها و مقالات زیادی درباره کوفه نوشته شده است، اما به نظر می رسد هنوز بخش هایی از کوفه شناسی مورد غفلت واقع شده است. ابن سعد در کتاب (کبیر) به شخصیت هایی از رجال کوفه اشاره کرده و آنان را در چند دسته بندی معرفی می کند. در این دسته بندی نگرش آنان نسبت به یا (ع) بسیار واضح است: به عنوان نمونه: 1. گروهی که از خلفا روایت نقل می کردند؛ 2. گروهی که از خلفا و امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل می کردند؛ 3. گروهی از خلفا روایت نقل می کردند، ولی از امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل نمی کردند؛ 4. گروهی تنها از عبدالله بن مسود روایت نقل می کردند؛ 5. گروهی تنها از امیرمؤمنان علی(ع) روایت نقل می کردند؛ و.... در این جریان شناسی مشخص است که جریان در کوفه در اقلیت بوده است؛ در این جریان شناسی می دانیم که چرا عده ای در واقعه کربلا تصمیم های متفاوتی دارند؛ چرا نخبگان و پیروان آنان در جامعه کوفه تاثیر داشته اند و..... 📌شخصیت مردم کوفه از زبان مولی امیرمؤمنان آیا با این مردم می شود کار کرد؟ مردم کوفه به امیرمؤمنان (ع) زدند.(1) آن حضرت نیز خطاب به مردم فرمود: «اى مردمِ رنگارنگ و دل‏هاى پريشان و پَراكنده، كه بدن ‏هايشان حاضر و عقل ‏هايشان از آنان غايب و دور است! من شما را به سوى مى‏ كشانم، امّا مانند بزغاله‏ هائى كه از غرّش شير فرار كنند، مى ‏گريزيد! هيهات كه با شما بتوانم تاريكى را از چهره عدالت بزدايم و كجى‏ هایی را كه در حق راه يافته است، راست نمايم.»(2) 📚سیدرضی، نهج‏ البلاغه، خطبه: 71، ص100. 📚سیدرضی، نهج‏ البلاغه، خطبه: 131، ص189. برای مطالعه بیشتر، ر.ک: 📚ابن سعد، الطبقات الکبرا، ج6، ص131 به بعد
📌نتیجه کنارگذاشتن قرآن از زندگی توسط کوفیان امام (ع) در اندرز دادن به سپاه کوفه فرمود: ⬅️پس شما از سركشان امّت، ⬅️ته‌ماندگان ، ⬅️ ، ⬅️فریب خوردگان ، ⬅️گروه ، ⬅️ و پيامبر هستید. ⬅️شما قاتلان اولاد انبياء، نابودكنندگان خاندان اوصياء، نسب‌سازان زنازادگان، آزاردهندگان مؤمنان و رهبران سركشي كه را به گرفته و آن را پاره پاره كرده‏ اند، هستید. 📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص241؛ 📚خوارزمي، مقتل‌الحسين، ج 2، ص 6 تا 8؛ 📚ابن‌عساکر، ترجمة‌ الامام الحسين من تاريخ مدینه دمشق، ص 218 ـ 216.
📌برخورد امام حسن(ع) با سست مذهبان کوفه امام مجتبی(ع) در جریان سنت زدایی خطاب به و مردم فرمود: اگر مردم سخن خدا و رسولش را به گوش مى‌گرفتند، آسمانْ خويش را به آنان مى‌بخشيد و زمين را به ايشان عطا مى‌كرد و هيچ دو شمشيرى در اين امّت [به نزاع] ردّ و بدل نمى‌شد و تا روز ، مردم از سرسبزى و طراوت زمين بهره مى‌بردند. 📚شیخ طوسی، الأمالی، ص٥٦٦.
📌 نتیجه حکومت ظلم، و است. هنگامی که اسرا و سرهای را به بردند، لعنت الله علیه، با که در دستش بود، ساعتی بر و دندان امام (ع) میزد. به وی اعتراض کرد و گفت: به خدای یکتا سوگند، رسول خدا(ص) لب های حسین(ع) را می بوسید. آنگاه زید گریه اش گرفت و بیرون رفت و با خودش می گفت: ابن زیاد است و او هم مردم را به بردگی گرفته است. شما ای مردم عرب، از این پس همگی برده اید. پسر (س) را کشتید و پسر را به پذیرفتید. او نیکان شما را می کشد و بدان شما را به می گیرد. شما تن به دادید. 📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۵۶؛ 📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۴۵؛ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۴۱۲.
📌آمار و اسامی اگرچه برخی منابع سعی کرده اند آماری از اسرا و کربلا ارائه کنند، اما گاهی دچار اشتباه شده اند. اما طبق شواهد تاریخی، افراد ذیل بازمانده کربلا هستند: ۱. امام علیه السلام؛ ۲. امام علیه السلام؛ ۳. عمر بن حسین بن علی بن ابی طالب؛ ۴. محمدبن حسین بن علی؛ ۵. زید بن حسن بن علی بن ابی طالب؛ ۶. عمرو بن حسن بن علی بن ابی طالب؛ ۷. محمدبن عمرو بن حسن بن علی بن ابی طالب؛ ۸. دو فرزند جعفر بن ابی طالب؛ ۹. عبدالله بن عباس بن علی؛ ۱۰. قاسم بن عبدالله بن جعفر؛ ۱۱. قاسم بن محمد بن جعفر؛ ۱۲. محمد اصغر بن عقیل؛ ۱۳. عقبه بن سمعان غلام رباب؛ ۱۴. غلام عبدالرحمان بن عبدربه؛ ۱۵. مسلم بن رباح، خادم امیرمومنان؛ ۱۶. علی بن عثمان مغربی؛ ۱۷. دختران : حضرت زینب، ، ام کلثوم و.... ۱۸. دختران امام : فاطمه و ؛ هم در شام به شهادت رسید؛ ۱۹. همسر امام حسین(ع)؛ ۲۰. ام محمد یا فاطمه دختر امام (ع)؛ ۲۱. خادمه های حضرت ؛ 📚ر. ک. مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام، ج۲. در کتاب مقتل برخی اسامی فراموش شده است: حسن بن حسن بن علی(حسن مثنی) نیز بود و در کوفه برای مداوا ماند و جزو اسرا نبود. همسر و فرزندان مسلم بن عقیل نیز از اسرا هستند. از آنجا که در زیارت نامه حضرت علی اکبر به صاحب اولاد بودن او اشاره شده است، به احتمال فرزندان و همسر او هم جزو اسرا بوده اند.
📌رشوه اموی امام (ع) از کوفی که به وی ملحق شده بودند، اوضاع را پرسید. مجمع بن عبدالله عايذى كه يكى از آن چهار نفر ملحق شده به امام بود، گفت: بنی امیه، برای جذب نیرو، به بزرگان قوم ‏هاى كلان داده ‏اند، جیب های آنان را پر كرده‏ اند و بر ضد شما متفقند؛ اگرچه دل های عده ای از مردم به شما مايل است، اما فردا شمشيرهاي آنان بر ضد شما كشيده مى‏شود. 📚طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج5، ص404
📌اولین بار اهل تسنن عراق در قرن ۵، شیعیان را ملحد خوانده و تهمت زدند که کوفه امام علیه السلام را کشته اند. و حال آنکه باید دانست که عثمانی مذهبان و پیروان بنی امیه قاتل سیدالشهدا هستند. 📚رازی، النقض، ص۳۴۷
📌عاشورا... ، تنها بر زبان مردم جاری است. امام (ع) در مسیر ، به شاعر برخوردند و از وی درباره وضعیت پرسیدند. فرزدق پاسخ داد: «قلوبهم معک و سیوفهم علیک!» «قلب هایشان با تو و شمشیرهایشان علیه توست!» امام حسین(ع) در پاسخ فرمودند: «مردم، بنده هستند و دین، تنها بر زبانشان جاری است. از سخن می گویند؛ تا وقتی که معیشت آنان بگذرد. اما در وقت سختی، دیندار واقعی، اندک است.» 📚دینوری، اخبار الطوال، ص۲۴۵.
📌 روایتی از مردم کوفه.... 📌ابن ابی نعم گفت: من شاهد بودم که فردی نزد ابن عمر آمد و از او درباره خون پشه سوال کرد. ابن عمر پرسید: اهل کجا هستی؟ مردگفت: از اهل عراقم. ابن عمر گفت: این فرد را ببینید که از من درباره خون میپرسد در حالی که پسر پیامبر(ص) را کشتند و من از پیامبر(ص) شنیدم که فرمود: این دو علیهما السالم ریحانه من در این دنیا هستند. عن ابن أبی نعم قال کنت شاهدا لابن عمر وسأله رجل عن دم البعوض. فقال ممن أنت؟ فقال من أهل العراق. قال انظروا إلى هذا یسألنی عن دم البعوض وقد قتلوا ابن النبی صلى الله علیه وسلم وسمعت النبی صلى الله علیه وسلم یقول هما ریحانتای من الدنیا. 📚 مسلم نیسابوری، الصحیح، ج۷، ص۷۴. : چه شد که مردم عراق از حکم خون پشه می پرسند، در حالیکه سر پسر رسول الله(ص) را بریدند؟