eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.1هزار دنبال‌کننده
280 عکس
116 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
دین اسلام در ابتدا نهال نوپایی بود که با تلاش پیامبراکرم صلی الله علیه وآله به درخت تنومندی تبدیل شد. در این مسیر پرفراز و نشیب تنها یار و یاور همیشگی رسول خدا صلی الله علیه و آله، علی بن ابیطالب علیه السلام بود. شخصی که پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله درباره ایشان می فرمایند: «أنا وعلیٌّ مِن شَجَرةٍ واحدةٍ وَالنّاسُ مِن أشجارٍ شَتّی؛ [2] ریشه من و علی از یک درخت است، و دیگر مردم از درختان گوناگون هستند.» پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در مکان ها و زمان های مختلف با معرفی امام علی علیه السلام به مردم، زمینه جانشینی ایشان را فراهم کرده و جایگاه رفیع ایشان را مشخص کردند. اما متاسفانه علی رغم تاکیدات فراوان رسول خدا صلی الله علیه وآله، این جایگاه به نااهلان رسید. بیان جایگاه و مقام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام خلافت و جانشینی رسول خدا صلی الله علیه وآله یکی از مباحث مهم و تاثیرگذار در جامعه اسلامی است. این مسئله از دیرباز تا کنون مورد خدشه و مناقشه عده ای قرار گرفته و سعی بر این شده تا این مسئله حیاتی کمرنگ جلوه کند. در این نوشته برآنیم تا با بیان نکاتی، عقل و منطق خدادادی خود را قاضی کرده و در نهایت حق را به حق دار بدهیم. بهترین روش برای اقناع مخاطب استفاده از مطالبی است که مورد قبول او می باشد. همه مسلمانان بر این مطلب اتفاق نظر دارند که برترین شخصیت این عالم از همه جهات پیامبرخدا صلی الله علیه وآله است و ایشان نیز به حکم قرآن هیچ گاه از روی هوا و هوس سخن نمی گوید.[3] بنابراین با تمسک به سخنان ایشان، مطالب را مطرح می کنیم. امام علی علیه السلام در نگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله وقتی روایات رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله درباره ی امام علی علیه السلام را مورد بررسی قرار می دهیم به نکات اعجاب آوری می رسیم که شاید بتوان آن نکات را در یک جمله خلاصه کرد؛ آن چه خوبان همه دارند، تو یک جا داری. در هر زمینه ای که وارد می شویم علی بن ابیطالب علیه السلام در رأس آن ها قرار دارد. در علم، شجاعت، سخاوت، قدرت، ایثار، تقوا و ... . 1)علم: در جامعه امروزی یکی از ملاک های برتر بودن یک فرد نسبت به دیگران میزان علم و دانش اوست. بیانات رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره علم امام علی علیه السلام حیرت انگیز است. رسول خدا بعد از معرفی امام علی علیه السلام به عنوان عالم ترین فرد بعد از خود[4] می فرمایند: «علوم و حکمت ده بخش است، به علی علیه السلام نُه بخش و به دیگر مردم یک بخش عطا شده و علی علیه السلام در آن یک بخشِ یک دهم نیز از دیگران اعلم و داناتر است.»[5] گستره علم ایشان به اندازه ای بود که ایشان می فرمودند: «از من (هرچه می خواهید) بپرسید پیش از آن که مرا از دست بدهید، هر چه از مادون عرش الهی از من سؤال شود همه را پاسخ می‌دهم.»[6] 2) ایمان و تقوا: محبوب ترین شخص در پیشگاه الهی کسی است که خداترس و پرهیزگار باشد. ایمان علی علیه السلام زبانزد و عبادت و تقوای ایشان شهره خاص و عام بود. تا جایی که ائمه اطهار علیهم السلام که خود زاهد ترین و عابدترین زمان خود بودند به عبادت و تقوای امیرالمؤمنین علیه السلام غبطه می خوردند. روایت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در این زمینه به خوبی جایگاه حضرت را نمایان می کند. «اگر آسمان‌ها و زمین را در یک کفه ترازو بگذارند و ایمان علی علیه السلام را در کفه دیگرقرار دهند، ایمان علی علیه السلام بر آسمان‌ها و زمین برتری خواهد یافت.»[7] 3) حق مداری: فهمیدن معنای دقیق حق در گرو فهمیدن معنای مقابل آن یعنی باطل است. در دنیای امروزی چون جلب حداکثری منفعت شخصی ملاک و معیار زندگی قرار گرفته است متاسفانه این حق است که در بیشتر موارد قربانی می شود. شخصی که بتواند در همه لحظات زندگی از حق پیروی کرده حتی زمانی که حق، علیه او باشد، انسانی هنرمند است. رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «علیٌّ مَعَ‌ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ وَلَنْ یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلیَّ الحَوضَ یَومَ القیامَة؛ [8] علی با حق است و حق با علی است، این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا در روز قیامت در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.» 4)جانشین حقیقی: رهبری و هدایت جامعه اسلامی بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله مهم ترین سؤالی است که باید پاسخ داده شود. بیانات پیامبراکرم صلی الله علیه وآله نه تنها اشاره بلکه تصریح به جانشینی امیرالمؤمنین علی علیه السلام دارد. اگر کسی بدون تعصب و با فطرت و منطق خدادادی خود این روایات را بررسی کند جای هیچ شک و تردیدی باقی نخواهد ماند.
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله با پیش بینی این شرایط در روایتی، راه صحیح را مشخص کرده و فرمودند: «به زودی بعد از من یک فتنه و آزمون سختی خواهد بود شما در آن تنها به علی بن ابی‌طالب تمسّک بجوئید.»[9] سپس در موارد متعدد جانشین حقیقی خود را به مردم این گونه معرفی نمودند: «اِنَّ عَلیّاً مِنّی و اَنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤمنٍ بَعدی؛ [10] همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحب‌اختیار او است.» و «انتَ (یاعلیُّ) مِنّی بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسی اِلّا اَنَّهُ لانَبیَّ بعدی؛ [11] منزلت تو (یاعلی) نسبت به من همانند منزلت هارون است نسبت به موسی جز آن كه بعد از من پیامبری نخواهد بود.» در نهایت باید گفت که بیان فضائل مولای متقیان علی علیه السلام از توان ما خارج است زیرا رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن‌ ابی‌طالب علیه‌السلام را اِحصا و شمارش نمایند.»[ 12] به امید این که از شفاعت حضرت بهره مند شویم؛ ان شاءالله. پی نوشت [1] نهج البلاغه صبحی صالح، ص553 [2] بحار الانوار، ج38، ص309 [3] سوره نجم، آیه3 [4] الطرائف، ص467 [5] البدایة و النهایة ابن‌کثیر، ج 7، ص 360/ بحارالانوار، ج40، ص149 [6] کنزالعمال، ج13، ص 165 [7] کنزالعمال، ج 11، ص 617 [8] بحارالانوار، ج29، ص16/ ابن عساکر، ج 3، ص153 [9] اُسدالغابة، ج 5 ص 287 [10] مُسند احمد، ج 4، ص 438 [11] سُنن ترمذی، ج 5، ص 641 /صحیح مسلم، ج 4، ص 44 [12] تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، ص 13 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🌻🌻🌻 در این ساعت که ما در حسرت یک بوسه می سوزیم کسانی در نزد ضریحش عالمی دارند 💐💐💐💐
‏پدرم بهم گفت قوی باش، یه مقطعی از زندگی هست که مجبوری سختی و مصیبت بکشی.💪💪 گفتم کدوم مقطع پدر؟😊😳 گفت از تولد تا مرگت👻🤣😜 به نام خداوند خالق پدر، فاتح بدر و خندق و خیبر به نام خالق علی سلام میلام مولای جهان، اولین و بزرگترین مردِ الهی بعد از نبی مکرم، امیر المومنین حضرت علی علیه السلام و روز پدر را محضرتان تبریک و شاد باش عرض می کنم امیرالمؤمنین علی علیه السلام مَنْ عَظَّمَ صِغَارَ الْمَصَائِبِ، ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِكِبَارِهَا كسى كه مصيبت هاى كوچك را بزرگ شمارد خدا او را به مصيبت هاى بزرگ مبتلا خواهد كرد. نهج البلاغه حکمت 448 زندگى اين جهان خالى از مصائب نيست منتها هر كسى به يك شكل گرفتار مصيبت مى شود. شكست در ازدواج، بيمارى فرزندان، مشكلات كسب و كار، از دست دادن عزيزان، عوارض ناشى از خشكسالى ها و مشکلات مدیریتی که در اختیار انسان نیست و مانند آن، مصائبى است كه هركس به يك يا چند مورد از آن گرفتار است. این مشکلات. گاه آزمايش و امتحان است، گاه كفاره گناهان، گاه زنگ بيدارباش و گاه در ظاهر مصيبت است و در باطن رحمت و به طور دقيق نمى توان تعيين كرد كه هر مصيبتى از كجا سرچشمه گرفته هرچند در بعضى از موارد قرائنى براى شناخت سرچشمه وجود دارد. یادمان باشد چه بسا خداوند رحيم مصيبت كوچك ترى را براى جلوگيرى از مصيبت بزرگ ترى براى بنده اش فرستاده است. در هر حال آن ها كه در برابر مصيبت هاى كوچك جزع و فزع و بى تابى مى كنند و زبان به شكايت مى گشايند با اين كار خود، مستحق مصيبت هاى بزرگترى مى شوند و به عكس اگر شكر الهى را به جا آورند و حتى آن را به عنوان موهبتى از ناحيه او پذيرا شوند چه بسا خداوند مواهب مهمى نصيب آن ها كند كه آن مصيبت در برابر آن كوچك و ناچيز است. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔴 حق پدر 🔵 🌕 و اما حق پدرت این است که بدانی او ریشه و اصل توست و اگر او نبود تو نیز نبودی پس هرگاه در وجود خود چیزی دیدی که موجب غرور تو شد بدان که پدرت اصل آن نعمت است بر تو ؛ پس بدین خاطر ، خدا را به همان اندازه ستایش کرده و سپاسگزاری نما و هیچ نیرویی جز از سوی خداوند نیست. 📚 رساله حقوق امام سجاد علیه السلام 🌺 فرا رسیدن سالروز میلاد مولود کعبه حضرت علی علیه السلام و روز پدر بر همه منتظران مبارک باد🌹🌹🌹 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمد وال وعجل فرجهم* *درمسیربندگی خداوند مواظب پاتکِ دشمن واقعی انسان ، شیطان باشیم* *دشمن زخم خورده انسانها* ما انسان‌ها یه دشمن زخم خورده داریم به اسم شیطان چون به جدّ ما حضرت آدم سجده نکرده، از درگاه خدا رانده شده. برای همینم از آدم و بچه‌های آدم بدجور کینه داره. خدا در چند جای قرآن می‌فرماید حواستون باشه، این شیطان دشمنِ آشکارِ شماست. در سوره یوسف می‌فرماید: *إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِینٌ* بدرستیکه شیطان، دشمنِ آشکارِ انسان است! در ۵ آیه‌ی دیگه هم می‌فرماید: *"إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ"* او دشمن آشکار شماست! اونایی که در جنگ شرکت کردند میدونند.. وقتی به دشمن حمله میکنی و یه منطقه‌ای رو تصرّف میکنی، دشمن تمامِ قدرت و توانش رو جمع میکنه تا با یک حمله‌ی سنگین‌تر اون مناطق رو آزاد کنه، و پس بگیره. به این حمله‌ی سنگین میگن: پاتَک *شیطان رباینده اعمال نیکو وصالح* در مسائل معنوی هم همینطوره. هر کار خوب، و هر عمل‌صالح که انجام دادی، اگر مقبولِ درگاهِ الهی باشه، پاداشش تقرب به خداوند و بهشت موعوداست در واقع با هر عمل خوبی، خودت رو در همجواری باخداوند وهمنشینی با حضرت مشاهده میکنید. *آگاهی وبیداری انسان ازخطرات شیطان* حالا، حواسمان باشد... هر وقت توفیق انحام امور خیر وتکالیف الهی داشتیم ، و خودمان در دامن لطف الهی دیدیم وگام به گام درمسیرتقرب ورسید به وصال الهی نزدیک شدیم ، منتظر پاتک‌شیطان باشیم ، چون این دشمنِ قسم خورده، میخواد زیبای حضور حضرت حق ولذت تقرب وعطرجانفزای بهشت رو ازما پس بگیرد . *شیطان پیوسته برای فریب انسان برنامه دارد* اگر یه شب یه نمازشبِ خیلی خوب خوندی، منتظر باش که فرداش شیطان برات برنامه داره... اگر یه شب یه هیات خوبی رفتی و حال خوبی بهت دست داد، خیلی گریه کردی، بعدش منتظر پاتک‌شیطان باش، که میخواد مثلاً با یه نگاهِ حرام، همه‌اش رو ازت پس بگیره... اگر یه زیارت خوب رفتی، یه کربلای خوب رفتی، احساس کردی خیلی متحوّل شدی، منتظر باش که شیطان حسابی برات برنامه داره... اگر یه ماه‌رمضان خوب رو پشت سر گذاشتی، و یک ماه بندگی خالصانه کردی، و خیلی حالت خوب شد، مطمئن باش که شیطان خیلی از دستت عصبانی شده، حسابی برات برنامه داره. میخواد به هر قیمتی شده این بهشتی رو که رفتی ازت پس بگیره... بخاطر همین خدا در قرآن می‌فرماید مراقب باشید شیطان شما رو از بهشت بیرون نکنه.. این ملعون قبلاً پدر و مادر شما رو از بهشت بیرون کرده: *یَا بَنِی آدَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُم مِّنَ الْجَنَّةِ* ای فرزندان آدم! شیطان شما را نفریبد، همانگونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد. این نکته هم یادت باشه: اون کارِ خوبی که انجام میدی، هر چقدر بزرگتر و مهمتر باشه، پاتک‌‌شیطان هم سنگین‌تره. مراقبِ شیطان و حملاتش باشیم... سوره اعراف آیه ۲۷ سوره یوسف آیه ۵ *اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ* *الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَات* @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#سنت‌های_جمعه (۳) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: غسل جمعه 💠 از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده
(۴) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: زیارت معصومین علیهم السلام 🔹شیخ طوسی در مصباح المتهجد و سید بن طاووس در جمال الاسبوع می‌گویند: یُسْتَحَبُّ زِیَارَةُ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ 🔹زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام در روز جمعه مستحب است ✨ رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَزُورَ قَبْرَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ قَبْرَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ قُبُورَ الْحُجَجِ علیهم السلام وَ هُوَ فِی بَلَدِهِ فَلْیَغْتَسِلْ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ لْیَلْبَسْ ثَوْبَیْنِ نَظِیفَیْنِ وَ لْیَخْرُجْ إِلَی فَلَاةٍ مِنَ الْأَرْضِ 🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: هر که بخواهد که قبر رسول صلّی الله علیه و آله و قبر امیرمؤمنان، فاطمه، حسن، حسین و قبور حجت‌های خدا علیهم السلام را درحالی که در شهر خودش می‌باشد، زیارت کند، باید در روز جمعه غسل کند و دو جامه تمیز بر تن کند و به سوی دشتی از زمین بیرون برود (وَ فِی رِوَایَةٍ أُخْرَی افْعَلْ ذَلِکَ عَلَی سَطْحِ دَارِکَ در روایت دیگری آمده: در پشت بام خانه ات انجام بده) ✨ ثُمَّ یُصَلِّی أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ یَقْرَأُ فِیهِنَّ مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ فَإِذَا تَشَهَّدَ وَ سَلَّمَ فَلْیَقُمْ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَ لْیَقُلِ: 🔸سپس چهار رکعت نماز بخواند(دو نماز دورکعتی) و در آن هر چه از قرآن میسر بود را می‌خواند، و چون تشهد خواند و سلام داد(یعنی پایان ۴ رکعت)، باید رو به قبله بایستد و بگوید: ✨ السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ الْمُرْسَلُ وَ الْوَصِیُّ الْمُرْتَضَی وَ السَّیِّدَةُ الْکُبْرَی وَ السَّیِّدَةُ الزَّهْرَاءُ وَ السِّبْطَانِ الْمُنْتَجَبَانِ وَ الْأَوْلَادُ الْأَعْلَامُ وَ الْأُمَنَاءُ الْمُنْتَجَبُونَ جِئْتُ انْقِطَاعاً إِلَیْکُمْ وَ إِلَی آبَائِکُمْ وَ وَلَدِکُمُ الْخَلَفِ عَلَی بَرَکَةِ الْحَقِّ فَقَلْبِی لَکُمْ مُسَلِّمٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّی یَحْکُمَ اللَّهُ لِدِینِهِ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لَا مَعَ عَدُوِّکُمْ إِنِّی لَمِنَ الْقَائِلِینَ بِفَضْلِکُمْ مُقِرٌّ بِرَجْعَتِکُمْ لَا أُنْکِرُ لِلَّهِ قُدْرَةً وَ لَا أَزْعُمُ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ سُبْحَانَ اللَّهِ ذِی الْمُلْکِ وَ الْمَلَکُوتِ یُسَبِّحُ لِلَّهِ بِأَسْمَائِهِ جَمِیعُ خَلْقِهِ وَ السَّلَامُ عَلَی أَرْوَاحِکُمْ وَ أَجْسَادِکُمْ وَ السَّلَامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ 📚 بحارالانوار ج۸۶ ص۳۳۰ ✍ توجه فرمایید اگر انجام این غسل و نماز و زیارت در مکانهایی که در روایت آمده مقدور نبود، هرجا که توانست آن را بجا آورد. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نکاتی در عظمت مقام حضرت زینب سلام الله علیها 🔸 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی 🔹 دکتر رفیعی در این ویدیو به نکات مهمی از مقام و عظمت و ویژگی‌های بی نظیر حضرت زینب کبری سلام الله علیها اشاره می کنند. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
تبیین در برابر تحریف ابتدا درباره تاثیرات شگرف تبلیغ حضرت زینب(س) در ماندگاری نهضت عاشورا نکته ای عرض می کنم شیوه جباران در تاریخ اسلام این بوده که تلاش می‌کردند قیام‌های حق‌طلبانه و عدالت‌طلبانه را به هر نحوی که شده به انحراف بکشانند، لذا یکی از بارزترین شیوه‌های جباران در مواجهه با چنین قیام‌های حق‌طلبانه‌ای، ابتدا سرکوب و بایکوت خبری و سپس تحریف و تدلیس در نحوه روایت داستان است. جباران تاریخ توانسته‌اند در بسیاری از موارد با این سیاست، بسیاری از قیام‌های حق‌طلبانه را در نطفه خفه یا از ادامه مسیرشان جلوگیری کنند. جباران اموی همین سیاست را در برابر قیام‌ عدالت‌طلبانه امام حسین(ع) نیز پیگیری کردند اما با یک سد بزرگ مواجه شدند؛ شخصیت والایی به نام زینب کبری(س). حضرت زینب(س) سیاست خبیثانه بایکوت خبری و تحریف تاریخی واقعه عاشورا را ناکام گذاشت. آن حضرت با راهبردهای خردمندانه جریان‌هایی‌ را پایه‌گذاری کرد تا خبر شهادت حسین(ع) در همه جهان اسلام بپیچد. از طرفی با خطبه‌های خردمندانه که حقیقتا بلاغت آن و فصاحت آن یادآور خطبه‌های نهج‌البلاغه است، جریان تحریف را ناکام گذاشت.  جریان تحریف به دنبال این بود که با استفاده از حربه‌های الهیاتی و رویکردهای جبرگرایانه قتل امام حسین(ع) را به اراده خداوند منسوب کنند، یا ماهیت واقعه کربلا را تغییر دهند و انگشت اتهام را از یزید و خاندان اموی برگردانند، یا اساسا حرکت امام حسین(ع) را خروج از قواعد دینداری نشان بدهند اما حضرت زینب(س) همه راهبردهای رسانه‌ای جریان تحریف را ناکام کرد.  حضرت زینب(س)، نمونه موفق جهاد تبیین است. جهاد تبیینی او توانست همه هیمنه و هژمونی جریان تحریف را برای همیشه تاریخ از بین ببرد تا جایی که سلسله اموی کاملا خود را در برابر آن حضرت خلع سلاح شده می‌دید. این نکته‌ای حقیقتا اعجاب‌انگیز است که یک زن آزاده، همه هیمنه یک دستگاه سیاسی با آن پول‌پاشی‌ها و چاکر و نوکرپروری‌ها را نقش بر آب می‌کند. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
📌آیا طلسم و سحر و جادو اموری واقعی هستند؟ چرا خداوند آنها را در اختیار عده ای قرار داده تا دیگران را اذیت کنند؟ 👈پاسخ 1️⃣این امور ـ با تفاوت هایی که می تواند در آنها باشد ـ همگی حقیقت دارند و منشأ آثار واقعی هستند. 2️⃣ اثر آنها گاهی چنین است که امور غیرواقعی را در چشم افراد، واقعی جلوه میدهد (چشم بندی، اعراف، 116) گاه نیز موجب تأثیراتی منفی در زندگی افراد ـ مانند اختلاف میان زن و شوهر ـ می شوند.(بقره، 102) 3️⃣ هرچند این امور واقعیت دارند، ولی نمی توان، پیشامدهای ناگوار زندگی را همیشه به این امور مربوط دانست. 4️⃣در پاسخ به اینکه چرا خداوند چنین قدرتی به برخی داده است، باید گفت که این قدرت، گاه اکتسابی است، یعنی انسان خودش آن را فراگرفته است. گاه نیز ممکن است این قدرت برای برخی اعطایی از جانب خداوند متعال باشد. 5️⃣لازمۀ مختاربودن انسان، آن است که بتواند از توانایی هایش ـ در مسیر خیر یا شر ـ استفاده کند؛ چنانکه خداوند به دیگر افراد ظالم، اختیار ظلم کردن داده، به فرد و ساز نیز چنین اختیاری داده است هر چند او می تواند از آن در مسیر درست، یعنی ابطال و طلسم استفاده کند. 6️⃣وجود این قدرتها برای ساحر و طلسم ساز، مایۀ امتحان است؛ چنانکه ما نیز با داشتن یک اسلحه، قدرت ظلم به دیگران یا دفاع از آنها را داریم، و داشتن این قدرت برای ما امتحان است و در صورت سوء استفاده از این قدرت، عذاب خواهیم شد. فرد ساحر و طلسم ساز نیز، اگر از قدرت خود در امور شر استفاده کند، ظلم کرده است و عذاب خواهد شد. 7️⃣گفتنی است راههایی برای مقابله با ظلم و سحر و طلسم نیز وجود دارد؛ مانند دعا، آیت الکرسی و نیز برخی حرزها. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
:.شيطان سنگ محك عمل كردها.: بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ به بيان ديگر، شيطان و وسوسه هاى او، بارى امتحان و جدا كردن افراد پاك از ناپاك است . براى مشخص نمودن ايمان ثابت و استوار از ايمان ناپايدار بندگان ، وسيله خوبى به شمار مى آيد. اين كه خداوند شيطان را خلق نمود عبث و بيهوده نبوده و نيست . پروردگار عالم آنها را از روى مصلحت و غرض آفريد، و به واسطه آنها خبيث از طيب شناخته و جدا مى شود. تمام افراد، از سعيد و شقى ، پاك و ناپاك ، مؤمن و منافق و كافر، عادل و ظالم ، همه مى خواهند به سوى خدا بروند و در مقام امن الهى بيارامند همه در دستان شيطان امتحان و آزمايش مى شوند و خدا با محك خاص خود آنها را از هم جدا مى كند. آنهايى كه پيروان خدا و پيامبران او هستند، هيچ گاه فريب شياطين را نمى خورند. اما آنهايى كه ايمانشان ريشه دار و محكم نيست ، بلكه سطحى و تقليدى است ، دعوت آنها را زود مى پذيرند و تسليم ايشان مى شوند. شيطان يكى از ماءموران خداوند است كه حكم بازرس را دارد و نمى گذارد اشخاص پليد و آلوده ، در حرم خداوند قدم گذارند. مردم را بازرسى دقيق و تفتيش صحيح مى كند. الا عبادك منهم المخلصين ((مگر بندگان مخلص كه شيطان را به آنان دسترسى نيست )) آنان كه بر خدا پيشى مى گيرند و تكبر مى ورزند و صفات بلند اسمهاى نيك خدا را دزديده و خود را بدان مى چسبانند، جلو آنها را گرفته و نمى گذارد در حرم خداوندى كه جاى بندگان وارسته و پاك سرشت است ، وارد شوند. نكته ديگر اين كه اگر شيطان نبود، دنيا به اين صورت نبود و آدم از بهشت به دنياى خاكى نمى آمد. آدم نخست در بهشت بود و جايگاه ويژه داشت . از آنجا كه خداوند مى خواست انسان راه كمال را بپيمايد، شيطان را آزاد گذاشت تا او را وسوسه كند و از بهشت رانده شود و در دنياى خاكى بر خلاف فرشتگان كه راه كمال بر آنان بسته است ، راه ترقى و سعادت را طى كند، اين بود كه او را از ((اسفل السافلين )) با گامهاى استوار و مجاهده و با اراده پروردگار حى قيوم به ((اعلا عليين ))رسيد. انسان از ملائكه اشرف شد و اين همه فضايل و درجات را كسب نمود. همه اينها در اثر خلقت شيطان و فوايد آفرينش او است ، پس خلقت او و مهلت دادن به او همه از روى مصلحت بوده و امر ماءمورى از جانب خداوند است . 5⃣1⃣ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🤔 اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند، این حرفش غیبت است؟ 🔎 تحقیقات و مطالعات نشان داده که برترى زنان 🏆 در توانایى كلامى، یكى از تفاوت‏هاى زن و مرد است دختران توانایى كلامى را با سرعت بیشتر و كیفیت بهترى در مقایسه با پسران كسب مى‏كنند، این توانایى‏ كلامى از زمانى كه كودكان شروع به صحبت مى‏كنند آغاز مى‏شود و در طول زندگی ادامه دارد. 👌 همچنین زنان سریعتر تحت تأثیر احساسات خویش قرار مى‏گیرند و احساسات زن از مرد جوشانتر است و به گفتگوی كلامى نیز بیش از مردان علاقه دارند 🧕 زن در هر فرصت ممكن، با همسر و اعضاى خانواده، ارتباط كلامى و عاطفى 💞 برقرار می‌کند و‏ از صحبت‏ كردن با خانواده‌اش بیشتر لذت مى‏برد؛ لذا زنان بیشتر از مردان حرف مى‏زنند و قدرت گویندگى آنان نیز قوى‏تر است بنابراین این یک توانایی است که در وجود زنان است و عیب محسوب نمی‌شود. 👌 بنابراین اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند غیبت نیست. 🤔 اگر شخصی بگوید آقایان معمولا بد اخلاق‌اند. آیا این حرف غیبت است؟ ✍️ چون در (عرف) نزد مردم کلمه معمولاً دلالت بر بعضی افراد نامشخص دارد نه همه افراد لذا غیبت محسوب نمی‌شود. 💠 این دو مثال 👆👆 به عنوان نمونه بیان شد و موارد زیر نیز غیبت نیستند: زنها در رانندگی ترسو هستند، بعضی مردها بی‌ادبند، بددهنند، قلدرند و ... 📚 امام، استفتائات ج2 ص619 س9 و13؛ آقا، رساله آموزشی ج2 درس17 تا20؛ سیستانی، رساله ج2، غیبت؛ وحید، رساله م2078 و منهاج ج2 م29؛ مكارم جامع المسائل و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، العاشر- الأعمال المحرّمة الغیبة؛ بهجت، جامع المسائل ج‌2 ص 467‌ غیبت مؤمن 🗣گوینده: 😭توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن 👂شنونده: 😭 توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن ✋نهی از منکر ❌رد غیبت 1. گوینده 3 وظیفه دارد و شنونده 5 وظیفه 2. حلالیت گرفتن و رد غیبت اختلافی است. 3. توبه یعنی پشیمانى از گناه و ترک گناه. 4. استغفار یعنی درخواست بخشش گناهان از خداوند. 5. رد غیبت یعنی نفی کردن نسبتی که به غیبت شونده می‌دهند مثلا وقتی گفته می‌شود " فلانی مال ناحق خورده" بگویم شاید معامله کرده و حلال بوده. 6. رد غیبت با نهی از منكر فرق دارد. 7. نهی از غیبت فقط تذکر زبانی نیست بلکه روشهای مختلفی دارد. 8. برای جبران غیبت، صدقه دادن لازم نیست. 9. به صرف تمجید و تحسین از فردی که غیبت شده، گناه غیبت جبران نمی‌شود. توضیحات ان شاء الله در جدولهای آینده بیان خواهد شد. 📚 امام، مكاسب محرمه ج‌1 ص 475 و استفتاءات ج2 ص620 س16و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی ج2 درس 19 و اصطلاحات فقهی؛ العروة الوثقى ج‌1 ص 370؛ صافی، توضیح المسائل م2826؛ تبریزی، توضیح المسائل م2824 و استفتائات، ج1 س1004 و 1006؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982؛ نوری، استفتائات ج2 س530؛ مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 292؛ بهجت، جامع المسائل ج2، ص 471 و استفتائات، ج4 س 6475 و 6478؛ سیستانی، توضیح المسائل ج1م 2271؛ وحید، توضیح المسائل، م 2078. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_غیبت #غیبت_خانمها 🤔 اگر شخصی بگوید زنان خیلی پرحرفند، این حرفش غیبت است؟ 🔎 تحقیقات و مطال
🗣گوینده: 😭توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن 👂شنونده: 😭 توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن ✋نهی از منکر ❌رد غیبت 1. گوینده 3 وظیفه دارد و شنونده 5 وظیفه 2. حلالیت گرفتن و رد غیبت اختلافی است. 3. توبه یعنی پشیمانى از گناه و ترک گناه. 4. استغفار یعنی درخواست بخشش گناهان از خداوند. 5. رد غیبت یعنی نفی کردن نسبتی که به غیبت شونده می‌دهند مثلا وقتی گفته می‌شود " فلانی مال ناحق خورده" بگویم شاید معامله کرده و حلال بوده. 6. رد غیبت با نهی از منكر فرق دارد. 7. نهی از غیبت فقط تذکر زبانی نیست بلکه روشهای مختلفی دارد. 8. برای جبران غیبت، صدقه دادن لازم نیست. 9. به صرف تمجید و تحسین از فردی که غیبت شده، گناه غیبت جبران نمی‌شود. توضیحات ان شاء الله در جدولهای آینده بیان خواهد شد. 📚 امام، مكاسب محرمه ج‌1 ص 475 و استفتاءات ج2 ص620 س16و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی ج2 درس 19 و اصطلاحات فقهی؛ العروة الوثقى ج‌1 ص 370؛ صافی، توضیح المسائل م2826؛ تبریزی، توضیح المسائل م2824 و استفتائات، ج1 س1004 و 1006؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982؛ نوری، استفتائات ج2 س530؛ مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 292؛ بهجت، جامع المسائل ج2، ص 471 و استفتائات، ج4 س 6475 و 6478؛ سیستانی، توضیح المسائل ج1م 2271؛ وحید، توضیح المسائل، م 2078. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
#احکام_غیبت #وظیفه_غیبت_کننده #وظیفه_شنونده_غیبت 🗣گوینده: 😭توبه 🤲استغفار 🙏حلالیت گرفتن 👂شنونده: 😭
👂🗣 اگر گوینده یا شنونده‌ی غیبت باشیم 🙏 از کسی که غیبتش شده باید حلالیت بگیریم؟ 💠 آیات عظام: امام، تبریزی، صافی، فاضل و سیستانی: لازم نیست. 💠 آیات عظام: خامنه‌ای، مكارم، نوری، بهجت و وحید:‌ اگر امکان دارد و مفسده ندارد باید حلالیت بگیرید وگرنه لازم نیست. 👌 آیة الله وحید: بنا براحتیاط واجب. 👌 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد. مفسده دارد مثل: ایجاد اختلاف، ناراحتی و تیرگی روابط، می‌شود یا نامحرم باشد. امکان ندارد مانند: آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده. 🌱 برای حلالیت گرفتن همین که بگوید: اگر خوبی و بدی در حق شما کردیم حلال کن. کافی است و لازم نیست بگوید غیبت شما را کردیم. 📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی ج2 درس 19؛ صافی، رساله م2826؛ تبریزی، رساله م2824؛ سیستانی، رساله ج2 غیبت؛ وحید، رساله م 2078؛ و مكارم، احكام ویژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل واستفتائات‌: تبریزی ج1س1004 و 1006؛ فاضل،‌ ج1 س982؛ نوری، ج2 س530؛ بهجت، ج4 س6475 و 6478؛ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
نقل است از بزرگان از قول آخوند ملا علی همدانی که فرموده باشند: برای حوائج بزرگتر صلوات حضرت زهرا سلام الله علیها را ۵۳۰ مرتبه بگویید امید است که حاجت روا شويد. متن صلوات : اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک” منبر کوتاه 👇 ╭┅───────┅╮ ▶️    @manbar_ir ◀️ ╰┅───────┅╯
یه بار یکی بهم گفت: فردا منتظر تماس بنده باشید! انقدر این جمله با کلاس بود که پس فرداشم منتظرش موندم 😂😂😂😂 🌺امیرالمؤمنین على عليه‌السلام : لا تَعتَمِد عَلى مَوَدَّةِ مَن لا يوفِى بِعَهدِهِ؛ به دوستى كه به عهد خود وفا نمى كند ، اعتماد نكن !! تصنیف غررالحکم ودررالکلم ص418 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منبر کوتاه 👇 ╭┅───────┅╮ ▶️  @manbar_ir  ◀️ ╰┅───────┅╯
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *منطق قرآن کریم در هدایت وتربیت جامعه انسانی به دین ودینداری* *نفی اکراه واجباردرمنطق الهی* منطق قرآن كريم در هدایت و تربیت انسان بر نفی اکراه و احبار ، و زور و فشار استوار است ؛ و این امری فطری و عقلایی است که تجربۀ بشری گواه صدق آن است . خداى متعال از زبان حضرت نوح (ع) چنين مى‌آموزد: *أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ* آيا ما شما را در حالى كه بدان اكراه داريد، به آن وادار كنيم؟ *دردین خدا اجبارنیست* نوح (ع) خطاب به قوم خود مى‌فرمايد كه من حق ندارم شما را به آيين حق مجبور كنم، زيرا در دين خدا اجبار نيست. به بیان مرحوم علّامۀ طباطبایی اين آيه از جمله آياتى است كه اجبار و اكراه در دين را نفى مى‌كنند و بر اين حقيقت دلالت مى‌نمايد كه نفى اجبار و اكراه در دين، يكى از احكام دينى است كه در قديمى‌ترين شريعتها يعنى شريعت نوح (ع) وجود داشته است و تا به امروز بى‌آنكه نسخى در آن راه يافته باشد به قوّت خود باقى است. *عدم تجبّر و تسلّط در تربيت* راه تربيت انسان از خود او مى‌گذرد و نمى‌توان كسى را با اجبار و اكراه به سوى كمال برد و در منطق دين هيچ‌گونه تجبّر و تسلّط در تربيت راه ندارد. خداى متعال خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين فرموده تا راه تربيت در منطق دين كاملاً روشن باشد: *فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ* پس تذكّر ده كه تو تنها تذكّر دهنده‌اى و بر آنان تسلّطى ندارى. *وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ* و تو به زور وادارنده آنان نيستى. *همراه كردن و همگام كردن مردمان* در منطق دين، جايى براى قيموميت در تربيت و هدايت و راه بردن مردمان وجود ندارد و هنر تربيت همراه كردن و همگام كردن مردمان با ميل و خواست خودشان است و در غير اين صورت سخت‌ترين مانع فردى در تربيت ظهور مى‌نمايد و باب تربيت فطرى بسته مى‌شود. خداى متعال در اين باره خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين رهنمود داده است : *وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ* و ما تو را بر ايشان نگهبان نكرده‌ايم، و تو وكيل آنان نيستى. سوره انعام آیه ۱۰۷ سوره ق آیه ۴۵ سوره عاشیه آیه ۲۲-۲۱ المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۰ ، ص ۲۰۷-۲۰ سوره هود آیه ۲۸ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
یارو داشت گریه میکرد میگن چته؟ میگه پشیمونم کاش به حرفاى پدرم گوش کرده بودم 😔😒 میگن مگه چى میگفت؟ میگه نمیدونم، گوش نمیکردم که 😂😂😂 🌺امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام میفرماید: بِرُّ الوالِدَینِ أكبَرُ فَریضَةٍ. بزرگترین و مهمترین تكلیف الهی، نیكی به پدر و مادر است. [📚میزان‌الحكمة،ج10،ص709🌿] اطاعت از والدین تا بدانجا واجب است که حتی می توانند مستحب را برای فرزند واجب یا مکروه را حرام کنند. تنها جایی که باید از امر والدین سرپیچی کرد جایی است که از واجب خدا نهی یا به حرام خدا امر کنند و در بقیه موارد اطاعت از والدین واجب است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منبر کوتاه 👇 ╭┅───────┅╮ ▶️  @manbar_ir  ◀️ ╰┅───────┅╯
انقلاب اسلامی ایران سبب‌ افتخار و آرزوی دیرینه شیعیان بوده است، برای اثبات این ادعا لازم است از هدف آفرینش انسان شروع کنیم. خداوند متعال تمام موجودات هستی را برای رسیدن به کمال آفرید ولی کمال هر موجودی، متفاوت از دیگری است. برای نمونه، کمال درخت سیب، در سیب دادن و کمال گاو در شیر دادن است. در این میان، انسان نیز به عنوان یکی از آفریده‌ها برای رسیدن به سعادت و کمال حقیقی آفریده شده که همان قرب الهی است. انسان‌ها برای رسیدن به این هدف، نیازمند برنامه و نقشه راه هستند. سوگمندانه باید اعتراف کرد که ابزار معرفتی انسانها یعنی حس و عقل برای شناخت برنامه سعادت، هر چند لازم است ولی کافی نیست. شاهد این ادعا آن است که انسان هنوز حتی نتوانسته برای سعادت دنیای خود، برنامه‌ای جامع و بدون نقص ارائه کند و هر روز قوانین خود ساخته را مورد بازبینی قرار می‌دهد. در اینجاست که خداوند متعال باید برنامۀ سعادت را از طریق وحی به انسان برساند. آن برنامه همان دین است. دینی که خدا می‌فرستد، چون برای سعادت انسان است پس نمی‌تواند محدود به برنامه‌های فردی باشد. بلکه چون اغلب فعالیت‌های انسان در حوزۀ جامعه است باید برای آن فعالیت‌ها و به طور کلی ادارۀ جامعۀ انسانی نیز برنامه ارائه کند؛ چرا که قرار است انسان در این جامعه، به سعادت برسد. حکومت دینی، جامعه دینی خداوند متعال، نعمت را بر بندگان تمام کرد و دین را به وسیله پیامبران فرستاد تا هم الگوی عملی آنها باشند و هم مبیّن دین و هم مجری دین در جامعه. اگر دین برای ادارۀ جامعۀ انسانی، برنامه دارد پس خواست خدا آن است که این برنامه در جامعه اجرا شود. بالاترین و مهم‌ترین کار یک پیامبر آن است که بتواند دین خدا را در جامعه اجرا کند و به جای هدایت‌های فردی، جامعه را به سوی کمال و سعادت پیش برد. اجرای دین در جامعه، آنگاه ممکن است که قدرت و حکومت در دست او باشد. برای این منظور، باید حکومت دینی تشکیل دهد یعنی حکومتی که متعهد به اجرای دین باشد. زیستن در حکومت دینی، باید آرزوی هر دینداری باشد چرا که دینداری در سایۀ حکومت دینی راحت‌تر از حکومت غیردینی است. حکومت غیردینی، قوانینش دینی نیست. تعهدی نسبت به اجرای دین و بسترسازی برای رسیدن انسان‌ها به کمال حقیقی ندارد، حتی ممکن است قوانینی را وضع و اجرا کند که آدمی را از رسیدن به کمال حقیقی دور سازد. حال آنکه حکومت دینی، قوانینش دینی است. افزون بر تأمین رفاه مادی، بسترسازی جهت رشد معنوی انسان‌ها نیز در رأس وظایف اوست. از این رو است که برای نمونه، امروزه مسجدسازی و حسینیه سازی رونق گرفته یا در هر جایگاه سوختی، نمازخانه وجود دارد یا در اداره جات، معمولاً نماز جماعت برگزار می‌شود. برنامه‌های اعتکاف و زیارت اربعین و... به آسانی انجام می‌شود، مراکز فساد و فحشا برچیده می‌شود و... روشن است که این امور در رشد معنوی انسان جهت رسیدن به کمال و سعادت حقیقی تأثیرگذار است. حکومت اسلامی بر مبنای ولایت فقیه هر کسی نمی‌تواند عهده‌دار حکومت دینی باشد و هر کسی حق تشکیل حکومت دینی را ندارد. آنکه از سوی خدا اجازۀ حکومت داشته باشد، می‌تواند حکومت دینی تشکیل دهد چرا که نظام هستی ملک خداوند است و او فقط خود حق دارد در ملکش حکومت کند یا آنکه به کسانی اجازۀ این کار را دهد. برای این منظور خداوند متعال، پیامبران را جانشین خود برای ادارۀ ملکش قرار داده است. پس از آخرین پیامبر، خداوند متعال امامانی را برای این منظور معرفی کرد، اولین آنها علی(ع) و آخرین آنها مهدی(عج). آخرین امام نیز همچنان که در جلد 2 کتاب کمال الدین و تمام النعمة آمده با بیان ویژگی‌هایی مانند عدالت، فقاهت و توانایی در ادارۀ جامعه جانشینان خود را به شیعیان شناساند. این ویژگی‌ها، همان ویژگی‌های ولی فقیه هستند. بنابراین، تنها حکومتی دینی ای حق است که در رأس آن ولی فقیه حضور داشته باشد. امامان علیهم‌السلام غیر از امام علی و امام حسن(ع) نتوانستند عهده‌دار حکومت و اجرای دین در جامعه باشند و این حسرت بر دل شیعیان برای داشتن حکومتی که حاکمش از سوی خدا اذن حکومت داشته باشد، ماند. در طول تاریخ پس از غیبت کبرای امام زمان(عج) در مقاطعی کوتاه از تاریخ، حکومت‌های شیعی وجود داشته‌اند که شاید بهترین آنها حکومت آل بویه و صفویه بوده باشد. این حکومت‌ها هر چند خدماتی به اسلام و تشیع کرده‌اند، ولی هیچ یک از آنها را نمی‌توان حکومت‌های حق به شمار آورد؛ چراکه در رأس آنها ولی فقیه نبوده است. انقلاب اسلامی ایران سرآغاز حکومتی دینی با حضور ولی فقیه بود. حکومتی که هم مشروعیت داشت و هم مقبولیت. حکومتی که برای اجرای عدالت و زمینه‌سازی برای حکومت جهانی امام زمان(عج) بود. اینها آرزوی هر شیعه‌ای است. از این رو است که می‌گوییم انقلاب اسلامی آرزوی تاریخی شیعیان بوده است که به وسیلۀ خمینی کبیر و همراهی مردمانی بزرگ از سرزمین ایران تحقق یافت.
بی‌گمان، این انقلاب، معجزه‌ای فاخر به شمار می‌رود؛ چرا که سرنگونی حکومتی که سر تا پا مسلح بود و حمایت استعمارگران را با خود داشت، از سوی خمینی کبیر(ره) در حالی که هیچ سلاح نظامی نداشت و هیچ توصیه‌ای هم به استفاده از سلاح نکرد، در هیچ منطق دنیایی نمی‌گنجد. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔹کمتر از بند انگشت: اگر به اندازه کمتر از یک بند انگشت اشاره (قبل یا هنگام نماز) لباس یا بدن خونی شد، نماز صحیح است. 🔸بیشتر: 🌱قبل نماز: اگر آب کشیدن مشقت ندارد یا می‌تواند آنرا تعویض کند، این کار را انجام دهد و اگر نمی‌تواند و مشقت دارد، تطهير لازم نيست. ☘️ بین نماز بفهمد لباس یا بدن قبل نماز نجس شده: اگر وقت وسیع است نماز را رها کند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند و اگر وقت تنگ است (اگر در حال نماز تطهیر و تعویض ممکن است انجام بدهد و اگر ممکن نیست) با همان حالت نماز بخواند. 🍀 بعد نماز ◀️ قبل نماز نمی‌دانست یا شک داشت لباس یا بدنش نجسه و بعد نماز فهمید: نماز صحیح است. ◀️ قبل نماز می‌دانست که لباس یا بدنش نجسه و فراموش کرد و بعد نماز یادش آمد: باید نماز را دوباره بخواند. 📚توضیح المسائل مراجع مسأله 802 تا 811؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله 62 با 74 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
اینجا نوشته ( خیلی آیه ی تکان دهنده ای است) { آیه ی 85 سوره ی مبارکه ی نساء}: مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً : شَفَاعَةً یه معناش یعنی ایجادِ بستر کردن... کسی که ایجادِ بستر کند، بستری فراهم کند برای حَسَنه ای، برای کارِ خوبی... يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا : {اون هم سهمی خواهد داشت}... از اون طرف: وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً : کسی که بسترسازی کنه برای کارزشتی، بدی، پلیدی... يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا : باز اون هم سهمی خواهد داشت... این یعنی چه؟! یعنی اگر یه حرف خوب توی شبکه های اجتماعی دیدی، برا دیگری فرستادی، دیگری برای دیگران، دیگران برای دیگران، هزاران نفر دیدند و خواندند و استفاده کردند و ثوابی بُردند؛ قبل از اینکه به پای تک تک اونها ثوابی نوشته بشه، اوّل به پای شما نوشته میشه... چرا؟! چون شما این بستر رو فراهم کردی... و به عکس... اگر یک حرف نامربوطی، یک عکس مُستهجنی، یک حرف زشتی برا فلانی فرستادی، اونم برا فلانی، اونم برا فلانی ها؛ دست به دست چرخید و چرخید و چرخید و همه آلوده شدند؛ قبل از اینکه به پای اونها بنویسند، به پای شما مینویسند... پس یه وقت نگو من یه گناه کردم، چرا باید این همه در آخرت گرفتار باشم آره یه گناه کردی، امّا از دل اون گناه، هزاران نفر آلوده به گناه شدند. کیفر همه ی اونها رو شما باید بچشی... /سوره نساء/صفحه 92 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
#سنت‌های_جمعه (۴) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: زیارت معصومین علیهم السلام 🔹شیخ طوسی در مصباح المتهجد
(۵) 🔰 از سنت‌های مهم روز جمعه: صلوات فرستادن 🔹زید شحام گوید امام صادق علیه السلام فرمودند: مَا مِنْ عَمَلٍ یَوْمَ الْجُمُعَةِ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَوَاتِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَوْ مِائَةَ مَرَّةٍ وَ مَرَّةً 🔹هیچ عملی روز جمعه برتر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست و اگرچه حداقل صد و یک مرتبه باشد. ❓عرض کردم: چگونه صلوات بفرستم؟ 🔹 فرمودند: می‌گویی: اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَوَاتِکَ وَ صَلَوَاتِ مَلَائِکَتِکَ وَ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ وَ جَمِیعِ خَلْقِکَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.[۱] 🔸امام صادق علیه السلام فرمودند: إِذَا کَانَتْ عَشِیَّةُ الْخَمِیسِ وَ لَیْلَةُ الْجُمُعَةِ نَزَلَتْ مَلَائِکَةٌ مِنَ السَّمَاءِ مَعَهَا أَقْلَامُ الذَّهَبِ وَ صُحُفُ الْفِضَّةِ- لَا یَکْتُبُونَ عَشِیَّةَ الْخَمِیسِ وَ لَیْلَةَ الْجُمُعَةِ وَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ إِلَی أَنْ تَغِیبَ الشَّمْسُ إِلَّا الصَّلَاةَ عَلَی النَّبِیِّ وَ آلِهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِمْ 🔸شامگاه پنج شنبه و شب جمعه، ملائکه ای از آسمان فرود می‌آیند درحالی که قلم‌هایی از طلا و برگه‌هایی از نقره همراه آنان است که در شامگاه پنج شنبه، شب جمعه و روز جمعه تا غروب آفتاب، فقط صلوات بر پیامبر و آل او - که درود خدا بر آنان باد - را می‌نویسند. [۲] 💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ بَعَثَ اللَّهُ الْأَیَّامَ فِی صُوَرٍ یَعْرِفُهَا الْخَلْقُ أَنَّهَا الْأَیَّامُ ثُمَّ یَبْعَثُ اللَّهُ الْجُمُعَةَ أَمَامَهَا یَقْدُمُهَا کَالْعَرُوسِ ذَاتَ جَمَالٍ وَ کَمَالٍ تُهْدَی إِلَی ذِی دِینٍ وَ مَالٍ قَالَ فَتَقِفُ عَلَی بَابِ الْجَنَّةِ وَ الْأَیَّامُ خَلْفَهَا یَشْهَدُ وَ یَشْفَعُ لِکُلِّ مَنْ أَکْثَرَ الصَّلَاةَ فِیهِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام 💠چون روز قیامت شود، خداوند روزها را به صورتی که مردم بدانند که آنها روزها هستند، محشور می‌سازد، سپس خداوند جمعه را پیش روی آن روزها مبعوث می‌سازد که مانند عروس صاحب جمال و کمال، به سوی دامادی صاحب دین و مال برده می‌شود. ادامه داد: بر در بهشت می‌ایستد، درحالی که روزها پشت سر اوست، شهادت می‌دهد و برای هر کسی در آن [روز] بر محمد و آل محمد زیاد صلوات فرستاده باشد، شفاعت می‌کند. ❓پرسیدند: زیاد یعنی چه مقدار و در چه اوقاتی بهتر است؟ 💠 فرمودند: صد مرتبه، و بعد از نماز عصر باشد. ❓پرسیدند: چگونه بگویم؟ 💠 فرمودند: می‌گویی: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ. [۳] ✨ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: أَکْثِرُوا مِنَ الصَّلَاةِ عَلَیَّ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ فَمَنْ کَانَ أَکْثَرَکُمْ صَلَاةً عَلَیَّ کَانَ أَقْرَبَکُمْ مِنِّی مَنْزِلَةً وَ مَنْ صَلَّی عَلَیَّ یَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ عَلَی وَجْهِهِ نُورٌ وَ مَنْ صَلَّی عَلَیَّ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ أَلْفَ مَرَّةٍ لَمْ یَمُتْ حَتَّی یَرَی مَقْعَدَهُ مِنَ الْجَنَّةِ. ✨در روز جمعه بسیار بر من صلوات بفرستید، زیرا هر کس صلوات بیشتری بر من بفرستد، منزلت او به من نزدیکتر است و کسی که در روز جمعه صد بار بر من صلوات بفرستد، در روز قیامت در حالی نزد من می‌آید که بر چهره اش نوری است، و کسی که در روز جمعه هزار بار بر من صلوات بفرستد نمی میرد مگر آن که جایگاهش را در بهشت می‌بیند. [۴] ✳️ امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الظُّهْرِ وَ صَلَاةِ الْفَجْرِ فِی الْجُمُعَةِ وَ غَیْرِهَا- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ- لَمْ یَمُتْ حَتَّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ الْمَهْدِیَّ علیه السلام ✳️از امام صادق علیه السلام روایت است هر که بعد از نماز ظهر و نماز صبح در جمعه و غیر آن بگوید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» نمی میرد، مگر اینکه حضرت قائم، مهدی علیه السلام را درک کند.[۵] ▫️امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَ بَعْدَ صَلَاةِ الْجُمُعَةِ- اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَوَاتِکَ وَ صَلَوَاتِ مَلَائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یُکْتَبْ عَلَیْهِ ذَنْبٌ سَنَةً ▫️هر که بعد از نماز فجر و بعد از نماز جمعه بگوید: اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَوَاتِکَ وَ صَلَوَاتِ مَلَائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، گناه یک سال برای او نوشته نمی شود. [۶] 📚 بحارالانوار ج۸۶ 👇 [۱] ص ۳۳۳ [۲] ص ۳۴۷ [۳] ص ۳۵۳ [۴] ص ۳۵۸ [۵] ص ۳۶۳ [۶] ص ۳۶۴ @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
بسم الله.. به گُل آب میدن، حتّی آبِ گِل آلود میدن... گُل در اِزا، درعوض چه میده؟! گُل های معطّر، طراوت، لطافت... گُل باش... آیه ی 86 سوره ی مبارکه ی نساء: وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا : اگر یه کسی به شما گفت سلام، شما پاسخش بدید، بهتر از او، زیباتر از او، با محبّت تر از او... یعنی چی؟! یعنی از گُل کمتر نباش... حالا تَحیّت {و} سلام یه نمونه است... اگر همسایه برا شما مثلاً یه ظرف زولبیا آورد، بامیه آورد، شما میخوای ظرفش رو بهش برگردونی، خالی برنگردون؛ شما آش بده، شما حَلیم بده، شما شیرینی بده... بیشتر از او و بهتر از او... چه زیبا تشویق میکنه و ترغیب میکنه رقابت های سالم در جامعه. بعد هم میگه: إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا ﴿۸۶﴾ : ببین خدا سَرِش تو حسابه ها، سَرِش تو حساب کتابه ها. میدونه فلانی چی آورد و شما چی دادی. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880