eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
40 عکس
3 ویدیو
127 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای فقهی، اصولی، رجالی، تبلیغی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 / ۷ اسامی ذاتی الهی غیر از اشاره به تعین و وصف خاصی از ذات باری تعالی دارند و تنها علامت و معرّف برای جلوه ای از کمالات الهی هستند، مثل «قادر» که تنها به حیث قدرت یا «عالم» که تنها به حیث علم اشاره دارد. در حقیقت مفاد آنها ذات با لحاظ صفت خاصّ قدرت یا علم است. اما «الله» اشاره به ذات باری تعالی بدون این تعینات و اوصاف خاصّ دارد و علم شده است برای ذاتی که است -ولو اشتمال بر کمالات در معنای آن اخذ نشده باشد-. (تفسیر تسنیم، جوادی آملی). شرافت این اسم نسبت به دیگر اسامی ذاتی باری تعالی از این جهت است. از بین مخلوقات و اسامی فعلی باری تعالی، اشرف مخلوقات که کاملترین اسم و کاملترین معرّف برای ذاتِ مستجمع جمیع کمالات باشد (الله)، ذات مقدّس -صلی الله علیه و آله و سلم- است که تمام کمالات ممکن مخلوقی برای ایشان فعلی شده و کمالات الهی در این وجود مقدس ظهور کرده است. لذا گفته شده است که حقیقت محمدیه ظهور و جلوه «الله» یا اسم فعلی «الله» است. مرحوم صدوق، معانی الاخبار، ص۳ : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ ... قُلْتُ اللَّهُ قَالَ الْأَلِفُ آلَاءُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ مِنَ النِّعَمِ‏ بِوَلَايَتِنَا وَ اللَّامُ إِلْزَامُ اللَّهِ خَلْقَهُ وَلَايَتَنَا قُلْتُ فَالْهَاءُ فَقَالَ هَوَانٌ لِمَنْ خَالَفَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ ص .... . در این حدیث شریف اسمِ «الله» بر امور مرتبط بر ذوات مقدس -علیهم الصلاه و السلام- تطبیق شده است که شاید از باب همین نکته باشد که این ذوات مقدس اسم فعلی و معرّف مخلوقی برای «الله» هستند. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 12.mp3
17.48M
📝 🗓 جلسه دوازدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 🖋 گفته شده حدود ۱۲۰۰ آیه از آیات مبارک قرآن کریم در مورد آخرت است. این نکته توجه به آخرت در هدایت انسان و اصلاح نفس را متذکر می شود. 📜 سوره مبارکه صاد، آیه شریفه ۲۶ : «إِنَّ الَّذينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَديدٌ بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ». ترجمه : «همانا کسانی که از راه خدا گمراه می شوند، برای آنها عذاب سختی است؛ چرا که روز حساب را فراموش کردند». فرمود فراموشی روز حساب و نفرمود عدم ایمان و کفر به روز حساب. کسانی که آخرت را فراموش کرده اند و فکر دنیا و پول و پست و مقام هستند. 📜 سوره مبارکه جاثیه، آیه شریفه ۳۴ : «وَ قيلَ الْيَوْمَ نَنْساكُمْ كَما نَسيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا وَ مَأْواكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ ناصِرين‏». ترجمه : و گفته می شود امروز شما را فراموش می کنیم همانطور که دیدار این روز (روز قیامت) را فراموش کردید و جایگاه شما آتش است و یاوری ندارید. فراموش کرده اند که روز قیامتی فرا خواهد رسید و باری تعالی را در آن ملاقات خواهند کرد. فراموش کرده اند از آنها سوال می شود که چرا همت کافی برای اصلاح نفس نداشتند؟ چرا از اوقاتشان به احسن وجه برای اسلام استفاده نکردند؟ 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 13.mp3
18.39M
📝 🗓 جلسه سیزدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ اهل شدن با ذکر دائمی، ناشی از قوی است، ایمان قوی ناشی از عمیق و معرفت عمیق ناشی از و تحقیق. 📚 تفسیر عیاشی، ج۲، ص۲۰۸ : عن أبي عبد الله ع قال‏ تفكر ساعه خير من عباده سنه 📚 بحار الانوار، ج۶۶، ص۲۹۳ : و في الحديث تفكر ساعه خير من عباده ستين سنه چه تفکری است که ارزش آن از نماز و روزه یک سال یا ۶۰ سال بهتر است؟ تفکر در این که کجا سرمایه گذاری کنم یا چه کار کنم مشهور بشوم! روشن است که این تفکرها مراد نیست و عبادت از این تفکرها ارزش بالاتری دارد. عبادت باعث -تبارک و تعالی- است، آن تفکری از عبادت بالاتر است که قرب بیشتر را به همراه داشته باشد. از آیات و روایات و کلمات علماء می توان فهمید که مراد تفکر و تحقیق در اصول دین و است؛ مثل صفات باری تعالی، افعال، نعمتها و آیات خداوند-تبارک و تعالی-، اوصاف اولیاء الله و وجودات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام-، تفکر در معاد، اهمیت قیامت و بی ارزشی دنیا (کافی، ج۲، ص۵۴). تجربه هم اهمیت این تفکر را نتیجه می دهد؛ چرا که گاهی یک هفته نماز می خوانیم اما وقتی که شخصی از خدا و اهل بیت -ع- و قیامت برای ما سخن می گوید و به فکر فرو می رویم، می یابیم تاثیر روحی عمیقی بر ما می گذارد که بیش از تاثیر یک هفته سجده و رکوع بدون حضور قلب و تامّل است. کسی که به دنبال تهذیب نفس است، برای این تفکّر و تامّل باید داشته باشد. 🖋 هیچ چیز ارزش یک لحظه غفلت از باری تعالی را ندارد. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
📜 / ۸ شروع قرآن با «بسم الله»، شاید اشاره به این معنا دارد که قدم اول این کتاب آسمانی برای انسان ها، توجه دادن آنها به «اسم الله» -چه لفظی، چه ذاتی و چه فعلی- است و این اهمیت توجه به «اسم الله» برای سلوک الی الله را نشان می دهد. البته این قدم اول برای افراد مختلف درجات و کیفیات بسیار متفاوتی دارد. انسانهایی که وارد راه نشده اند به مراتب نازل اسم لفظی منتقل می شوند و به آن اکتفاء می کنند؛ اما انسانهای مستعدّ، به مراتب فوق دست می یابند. تذکر و توجه به «اسم الله» است که قلب انسان را برای ورود معرفت باز می کند، روح انسان را به سمت باری تعالی می کشاند و مسیر سیروسلوک را هموار می کند. 📚 در کتاب ارزشمند آداب نماز می فرماید : سالک الی الله اوّل قدم سیرش آن است که به قلب خود بفهماند که به اسم الله همه تعینات ظاهر است؛ بلکه همه، خود اسم الله هستند و در این مشاهده اسماء مختلف شوند و سعه و ضیق و احاطه و لا احاطه هر اسمی تابع مظهر است و تبع مرآتی است که در آن ظهور کرده؛ و اسم الله ‏‎‏گرچه به حسب اصل تحقّق، مقدّم بر مظاهر است و مقوّم و قیّوم آنهاست، ولی به حسب تعیّن، متاخر از آنهاست، چنانچه در محل خود مقرر است؛ و چون سالک اسقاط اضافات و رفض تعیّنات نمود و به سرّ توحید فعلی رسید، تمام سور و اقوال و افعال را یک ‏‏ بِسمِ الله ‏‏ است و معنی همه یکی است.‏ .... . بالجمله، سالک الی الله باید به قلب خود در وقت «تسمیه» بفهماند که تمام موجودات ظاهره و باطنه و تمام عوالم غیب و شهادت، در تحت تربیت اسماء الله، بلکه به ظهور اسماء الله ظاهرند؛ و جمیع حرکات و سکنات او و تمام عالم به قیّومیّت اسم الله الاعظم است؛ پس، محامد او از برای حق و عبادت و اطاعت و توحید و اخلاص او همه به قیّومیّت اسم الله است». 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 14.mp3
20.31M
📝 🗓 جلسه چهاردهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
1⃣ نکته اول: فرق «اجماع» با «لاخلاف» اگر فقیهی در مساله ای ادعای اجماع کند، به این معناست که همه فقها این مساله را کرده اند و همه نظر واحد داده اند. اما اگر فقیهی ادعای «لاخلاف» کند، به این معناست که فقهایی که این مساله را مطرح کرده اند، در این مساله هم عقیده اند واختلافی ندارند. بله، ممکن است فقهایی باشند که اصلا متعرض این مساله نشده اند. بنابراین اجماع قوی تر از لاخلاف است. 2⃣ نکته دوم: درست است که در اطلاق گیری مقدمات حکمت شرط است. ولی طبق نظر برخی از محققین، (مثل مرحوم آخوند) با وجود انصراف، موضوع برای مقدمات حکمت باقی نمی ماند. چون انصراف مراد استعمالی را مضیق می کند و نوبت به مقدمات حکمت و اطلاق گیری و مراد جدی نمی رسد. اما طبق نظر برخی مثل مرحوم عراقی، انصراف جزو مقدمات حکمت است. فرق تبادر و انصراف: تبادر در وضع کلمات به کار می رود، ولی انصراف در استعمال. 🖋 تهیه شده توسط یکی از اساتید ارجمند با تشکر از ایشان 💐
فقه 1.pdf
3.28M
بارگذاری مجدد یادداشت هایی بر مکاسب محرمه از ابتدا تا النوع الخامس 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
مکاسب محرمه، النوع الخامس و خاتمه.pdf
2.69M
بارگذاری مجدد یادداشت هایی بر مکاسب محرمه از النوع الخامس تا انتهای خاتمه 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 15.mp3
17.13M
📝 🗓 جلسه پانزدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 در بحث قبل از اهمیت تفکر در هدایت انسان صحبت شد. اشاره شد که تفکر در صفات باری تعالی، صفات وجودات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- و اولیاء الله و تفکّر در قیامت و معاد می تواند ارزشی والاتر از سالها عبادت داشته باشد. در همین راستا آیات شریفه قرآن توصیه به تفکر در نعمتهای الهی و هدف خلقت دارند. 🖋 تفکر در : که در سوره مبارکه روم، آیه شریفه ۲۴، در سوره مبارکه نحل، آیه شریفه ۶۸ و ۶۹ و دیگر آیات نعمتهای الهی بیان شده و به تفکر در این نعمتها توصیه شده است. نعمت سلامتی، نعمت اعضای بدن، نعمت عقل، نعمت خانواده و اقوام، نعمت ایمان، نعمت شناخت خدا، نعمت شناخت اهل بیت ع و .... از جمله نعمتهایی است که به ما عنایت شده است. «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحيم‏» (سوره مبارکه نحل، آیه شریفه ۱۸). تفکر در نعمتهای الهی جلوه جمال، زیبایی و رحمت الهی را بیشتر به ما نشان می دهد و گرایش قلبی ما را به و به خداوند -تبارک و تعالی- افزایش می دهد. 🖋 تفکر در : سوره مبارکه آل عمران : إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ (۱۹۰) الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار مسلماً در آفرينش آسمانها و زمين، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‏هاى (روشنى) براى خردمندان است. (۱۹۰) همانها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده‏اند، ياد مى‏كنند؛ و در اسرار آفرينش آسمانها و زمين مى‏انديشند؛ (و مى‏گويند:) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده‏اى! منزهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! آفرینش همه هستی مقدمه و برای خلقت انسان است. «هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعا». او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد. (سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۲۹). هدف خلقت، طیّ اختیاری مسیر تکامل به سوی است که با حاصل می شود. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون‏» (سوره مبارکه ذاریات، آیه شریفه ۵۶). 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi