eitaa logo
یادداشتها
560 دنبال‌کننده
55 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ سروده عليرضا قزوه به مناسبت حادثه تروريستي دانشگاه كابل در تاريخ ١٢ آبان ٩٩: جرم تو چیست نازنین؟ صدق وصفا و راستی ای که تو از خدای خود غیرخدا نخواستی ای به فدای خنده‌ زخمی و دلشکسته‌ات شکر خدا که همچنان سرخوشی و به پاستی کابل زخم خورده‌ام! وقت برای گریه نیست گریه‌ با تبسمی، گم شده در خداستی کابل جان خسته‌ام! شانه‌ی ما پناه تو چشم و زبان پارسی! نور دو چشم ماستی کابل جان چه می‌کشی؟ از دست حرامیان کابل بی پناه من! قبله عشق و راستی! دختر شعر فارسی! کابل من! چه می‌کنی؟ حرف بزن! عزیز من! «جان پدر!کجاستی؟!» اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 بزرگترین چالش درونی انقلاب، اشرافی‌گری مسوولان است. 🔹 بعضی سبقت می‌گیرند در ثروتمند شدن. و بعضی سبقت می‌گیرند در خدمت و شهادت. 🔹 ثمره اشرافی‌گری مسوولان، پایمال شدن خون شهیدان و بر باد رفتن امید مردم به آرمانهای انقلاب است. https://eitaa.com/yad_dashtha
دانشجویی یعنی: پرسشگری و خلاقیت، حق‌جویی و آرمان‌خواهی، نشاط جوانی و پویایی، امید و همت بلند. و اینها زیباترین واژه‌های دنیا هستند. روز دانشجو را به همه دانشجویان عزیزی که این سالها در کنار آنها دانشجویی کرده‌ام تبریک می‌گویم. از خدای مهربان، برای دانشجویان عزیز خودم در کنار همه خوبیهایی که دارند، ادب، انصاف، واقع‌گرایی و انس با خدا را طلب می‌کنم. امیدوارم همواره دانشجو بمانید. ✍ سید مهدی مرتضوی ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 بدخواهان نظام جمهوری اسلامی از جمله ، بیشترین تلاش خود را مصروف کاستن از سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی می کنند. 🔹 این رسانه ها هر روز اخبار و وقایع را می کنند تا از بین آنها بهانه های مناسب برای از بین بردن اعتماد مردم به انقلاب و ارکان آن را کرده و مردم را به لحاظ عاطفی در مقابل انقلاب قرار داده و و احساس عدم امنیت روانی نسبت به آینده را به جامعه ایرانی القاء کنند. نیز به مثابه ابزاری مناسب برای بازنشر تولیدات مسموم این رسانه ها عمل می کند. 🔹 در مقابل اخبار منفی این رسانه ها که چون ابری سیاه و شوم بر فضای روانی مردمان این سرزمین سایه انداخته اند، فعالان فرهنگی و رسانه ای انقلاب، مجاهدتهای بسیار کرده اند اما به دلیل برخی اختلالها یا محدودیتها، فضای فکری و روانی و عاطفی ایرانیان به لندنی و سعودی تبدیل شده است. 🔹 برخی تصمیم ها و اقدامات بخشی از مسوولان یا هواداران انقلاب نیز نشان می دهد که گویی آنها دغدغه حفظ و ارتقاء سرمایه اجتماعی و عاطفی انقلاب را نداشته یا راه آن را بلد نیستند و ناخواسته در زمین دشمن بازی کرده و به او برای تخریب این سرمایه کمک می کنند. 🔹 درگذشت مرحوم شجریان فرصتی مناسب در اختیار رسانه های ضد انقلاب قرار داد تا از آن برای ایجاد بین بخشهای وسیعی از جامعه ایرانی با انقلاب بهره برداری کنند. برخی از هواداران انقلاب نیز که از موضع گیری سالهای اخیر این هنرمند ناراضی بودند بدون توجه به پروژه رسانه های معاند، از این فرصت برای ابراز گلایه و فاصله گذاری بین خود و این هنرمند و هواداران او استفاده کرده یا نسبت به بزرگداشت او واکنش منفی نشان دادند. 🔹 تغییر نام خیابانی در تهران از به می توانست فرصتی جدید برای دمیدن در تنور تقابل عاطفی برخی ایرانیان با انقلاب و ارزشهای آن در اختیار رسانه های لندنی قرار دهد اما بیانیه هوشمندانه خانواده این شهید بزرگوار راه سوء استفاده رسانه های معاند را بست. 🔹 این بیانیه نمونه ای بسیار زیبا از و دشمن شناسی و عملکرد هوشمندانه در جنگ نرم است. درایت خانواده این شهید عزیز، تهدیدی که می توانست به تقابل عاطفی ایرانیان منجر شود را به فرصتی برای آنان و حفظ و اجتماعی انقلاب تبدیل کرده است. 🔹 این بیانیه الگویی برای دوستداران انقلاب در موضوع همدلی و حفظ سرمایه عاطفی انقلاب و کارآمد در عرصه می باشد. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم همی گویم و گفته ام بارها بود کیش من مهر دلدارها ملت عزیز و فرهنگ پرور ایران اسلامی سلام علیکم بنا بر اخبار و اطلاعات واصله، عنوان تابلوی خیابان در منطقه دو شهرداری تهران بدون هماهنگی با مسئولان دست اندرکار به نام تغییر نام یافته است. با عنایت به و شهید عزیزمان به و و زبان و ادبیات فاخر پارسی به عنوان ارکان جدائی ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه این عرصه دور از اندیشه و آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان می باشد. با تقدیر و تشکر از ابراز احساسات ارادتمندان به ساحت شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهید دکتر محسن فخری زاده به استحضار می رساند هرگونه تغییر در نامها و عناوین معابر و خیابانها باید از طریق مراجع رسمی صورت گیرد و اقداماتی خارج از رویه های جاری، شایسته و به مصلحت نمی باشد. همچنین با اقدام شورای اسلامی شهر تهران در همان ساعات ابتدایی این ترور ناجوانمردانه، نام خیابان "صنایع" به "شهید محسن فخری زاده" نامگذاری گردید و مقدمات لازم جهت نام گذاری یکی از خیابانهای اصلی شهر تهران نیز در دستور قرار گرفته است. بی تردید جهاد علمی شهید دکتر فخری زاده که سالیان سال با نیتی خالصانه در گمنامی و بی نامی برای تقویت پایه های اقتدار دفاعی و ایجاد وحدت، عزت و میان آحاد مردم شریف و فرهنگ پرور ایران اسلامی صورت گرفت، نباید با و خدشه دار گردد. بی شک سیره و اندیشه آن شهید بزرگوار مبتنی بر زدودن زنگارهای جهل و تعصب و اقدامات علمی ایشان بر پایه قطع وابستگی فنی و دانشی کشور از بیگانگان بنا شده و همه علاقمندان به فراگیر شدن این گفتمان ارزشمند که مورد تاکید مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام اسلامی است باید تلاشی جهادگونه و عزت آفرین داشته باشند و اینگونه است که نام جهادگران و فخر آفرینان عرصه علمی کشور نامدار و بلند آوازه می شود. با تقدیم احترام خانواده دانشمند شهید محسن فخری زاده سوم دی ماه 99 https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم : 🔸 راجع به دین مردم، صدا و سیما چه نقش و چه موضع و چه مسؤولیتی دارد؟ 🔸 طبیعتاً از وظایف صدا و سیما، ارتقاء معرفت دینی و ایمان دینی است. و با هم تفاوت دارد. هم ایمان مردم باید تقویت شود، هم معرفت و شناخت آنها. 🔸 باید توجه داشت ایمانی که مردم پیدا میکنند، ، ، سطحی و قشری نباشد؛ بشدت از این پرهیز شود. اکتفا نشود به و تشریفات افراطی. تأکید بر این چیزها به‌طور افراطی، اصلاً مفید نیست و به‌هیچ‌وجه تبلیغ دین محسوب نمیشود. این را پایه کار قرار دهید و حالا برگردید به برنامه‌های دینىِ صدا و سیما؛ ببینید چه کار باید بکنید و چه کار باید نکنید. 🔸 باید نسبت به دین باشد، نه . من گاهی بعضی از بیانات دینی را از تلویزیون یا از رادیو گوش میکنم و میبینم شبهه ایجاد میکند! حدیث سستی، حرف نامعقولی، مطلبی که در جمع مثلاً بیست نفری یا پنجاه نفره یک عده مؤمنِ مخلص، گفتنش خوب است و ایمان آنها را زیاد میکند، در سطح میلیونىِ مردم به زبان آوردن، جز این‌که ایمان عده ا‌ی را و در ذهنشان ایجاد کند، هیچ فایده دیگری ندارد. از این چیزها باید پرهیز کرد. بیان دینی و تبیین دینی باید شبهه‌زدا، روشن، قوی، و متنوع باشد؛ شبهه‌زا و نباشد. 🔸 بیان دینی باید در همه سطوح، باشد. درست است که ما تبیین دینی را در سطح نخبگان، در سطح متوسط، در سطح پایین و در سطح کودکان داریم، اما همان چیزی که در سطح کودکان است، مطلقاً باید صحیح باشد. شما در کلاس اول به بچه یاد میدهید دو بعلاوه‌ دو، میشود چهار؛ وقتی هم که بچه به منتهاالیه قله ریاضیات و دانش ریاضی میرسد، باز هم دو بعلاوه دو، میشود چهار؛ تغییر پیدا نمیکند. بنابراین آنچه در زمینه دین به کودک یا به انسانِ عامی تفهیم میکنیم، مطلقاً نباید غلط باشد تا بعد در ارتقاء معرفت دینی ببیند آن حرف، نادرست بوده است؛ نه، باید درست گفت؛ منتها ساده. بنابراین، حرف دینی در همه سطوح باید صحیح باشد. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3262 https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 حجه الاسلام در فروردین سال 90 در سفر به عتبات عالیات، به خدمت می رسد. بخشی از گفتگو درباره وضعیت فرهنگ دینی در ایران است: 🔸 به آیت الله عرض کردم: ایران، گرفتار است و انحراف عقیده و سستی اعتقادات به دلیل و سودجو بیداد می‌کند... 🔸 آیت الله سیستانی، مهلت ندادند من همه مطالبم را در این زمینه بگویم و با روحیه‌ای آماده و البته مشتاق و مسلط نسبت به این مقوله، شروع کردند به اظهار نظر کردن و گفتند: شما خودتان این وضع را به وجود آورده‌اید. هی گفتید آقای بهاء الدینی اینطور است و آنطور است. هی گفتید. من خودم در قم بودم و این چیزها را می‌دانم و اینجا هم که هستم کتاب‌های زیادی می‌خوانم و این حرف‌های کرامات را که می‌زنند و می‌نویسند می‌خوانم و معتقدم شما خودتان، کشور را به روزی انداخته‌اید که این گرفتاری‌ها پیش آمده و جمکران را آنطور بزرگ کرده‌اید و منبری‌ها آن حرف‌ها را می‌زنند. من منبرها را هم گوش می‌کنم. 🔸 گفتم: و مداح‌‌ها. گفتند: آنها را هم همین کارهای شما اینطور کرده است. https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 مثل هر قضیه دیگری عرصه ای برای امتحان و آزمون همه ماست. عیار ما انسانها در چنین احوالی بیشتر روشن می گردد. 🔹 کرونا برای برخی فرصتی فراهم کرد تا اعتقادات و باورهای دینی را زیر سوال ببرند. برای برخی نیز کرونا بهانه و فرصتی شد برای انس بیشتر با خدا و مشاهده لطف و رحمت بیکرانش به بندگان. 🔹 برخی نیز گرفتار و شده و در دام دو قطبیها افتادیم. جهل و غفلت ما نیز فرصتی طلایی برای فراهم کرده تا در تنور این ها بدمند یا دو قطبی های جعلی جدید بسازند. 🔹 فهرست دو قطبیها هر روز بلندتر می شود: دو قطبی بر سر منشأ داخلی کرونا: قم هست یا قم نیست؟ دو قطبی بر سر منشأ جهانی کرونا: چین است یا آمریکا؟ دو قطبی دعا و توسل و توکل یا علم و بهداشت و درمان: برخی بر رعایت بهداشت تأکیدی افراطی می کنند و نقش خداوند و توکل بر او را فراموش می کنند و برخی به بهانه توکل بر خدا و توسل به اولیاء او، رعایت حداقلهای بهداشتی را لازم نمی دانند. (لیسیدن ضریح را یادتان هست؟) دو قطبی تعطیل کردن یا تعطیل نکردن اماکن مقدس (حمله برای شکستن درب حرم را یادتان هست؟) دو قطبی تعطیل کردن یا تعطیل نکردن مراسم و تجمعات مذهبی محرم و اربعین و شبهای قدر دو قطبی طب اسلامی یا طب مدرن (نمایش سوزاندن کتاب پزشکی را یادتان هست؟) دو قطبی واکسن زدن یا واکسن نزدن. دو قطبی ... 🔹 در کنار تولید یا دامن زدن به این دو قطبیها، رسانه های لندنی و سعودی از همان ابتدا، جمهوری اسلامی را به عدم صداقت در اعلام اولین مبتلا به کرونا یا آمار تعداد مبتلایان یا کوتاهی در انجام اقدامات بهداشتی و اجتماعی کردند. این رسانه ها نهایت تلاش خود را کردند تا با ارائه تصویری مخوف از وضعیت بیمارستانها و کشته شدگان کرونا در ایران، بیشترین و احساس عدم امنیت را به ذهن و روان ایرانیان پمپاژ کرده و موجب سرخوردگی و آنان از انقلاب و نظام و حتی ایران شوند. 🔹 در طی این مسیر یکساله به و با درایت ، علیرغم حساسیتهای طرفداران هر یک از قطبها، ملت ایران بسیاری از این دو قطبی ها را با کمترین تنش و التهاب پشت سر گذاشتند. تاکید توام رهبری بر رعایت بهداشت و توسل و توکل و دعا، برگزاری مراسم و تجمعات مذهبی بر اساس پروتکلهای بهداشتی و مراعات عملی این پروتکلها از جانب شخص ایشان، از طب ایرانی و اسلامی و پزشکی مدرن، تشویق مردم و مسوولان به حمایت اجتماعی از آسیب دیدگان کرونا، حمایت بی دریغ از وزیر بهداشت و بزرگداشت کادر درمان و تشویق ستاد کرونا برای اتخاذ تصمیمات جدیتر برای کنترل کرونا نمونه هایی از نقش موثر و مثبت رهبر انقلاب در مدیریت جامعه در ایام کرونا می باشد. 🔹 متاسفانه برخی هموطنان نقش مثبت رهبر انقلاب در مدیریت کرونا و کمین کردن وابسته به انگلیس و لندن را نادیده گرفته در برابر سخن اخیر ایشان درباره ممنوعیت واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس موضعی غیر منصفانه اتخاذ کرده‌اند. از رسانه های لندنی و سعودی انتظار نمی رود که واکنشی منصفانه نسبت به این سخن رهبر انقلاب داشته باشند اما چرا برخی دوستان ما به دام دو قطبی جدید خرید واکسن از آمریکا و انگلیس یا عدم خرید آن می افتند؟ ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توضیحات پیرامون سخنان اخیر درباره ممنوعیت ورود واکسن از امریکا و انگلستان: 🔸 ما در کشورهای مختلف پول داشتیم، اما آمریکایی‌ها اجازه ندادند برای دارو جابجا کنیم؛ کره‌ای‌ها به واسطه فشار آمریکایی‌ها بارها ما را سرکار گذاشتند. 🔸 چطور می شود رهبر یک کشوری که مظلوم واقع شده، باور کند آمریکا امروز برای ما کند؟ این را می‌شود باور کرد؟ کدام عقل سلیمی باور می‌کند؟ 🔸 برخی گونه ها از واکسن کرونا، می توانند داشته باشند. به لحاظ علمی به چنین واکسن هایی نمی توان اطمینان کامل داشت. 🔸 اگر به لحاظ علمی برای ما ثابت شود که این قبیل واکسن ها قابل اطمینان هستند به رهبر انقلاب گزارش خواهیم داد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ، در تاریخ 21 دی 1399 یادداشتی از جناب با عنوان زیر منتشر کرد: «درنگی بر دستور منع واردات واکسن های آمریکایی و انگلیسی» یادداشت ایشان حاوی نکات جالبی است که می تواند برای درک صحیح جایگاه رهبری در جمهوری اسلامی و سیره رهبر انقلاب راهگشا باشد. خواندن این یادداشت را به دوستان عزیز توصیه می کنم. https://www.alef.ir/news/3991021067.html بخشهایی از نوشته ایشان: 🔸 بعضی می‌گویند ایشان نباید در حوزه‌ای که ندارد، ورود کند و باید امر را به متخصصین آن رشته بسپارد؛ اما این دستور اصلاً در حوزۀ تخصصی بهداشت و درمان صادر نشده‌است؛ هر چند مرتبط با آن است؛ بلکه دستور ایشان را باید در حوزۀ دانست. ... 🔸 علاوه بر نگاه امنیتی، نگاه ایشان در مسائل تاریخی هم مزید بر علت است. ممکن است گفته شود که این واکسن‌ها زیر نظر سازمان بهداشت جهانی تهیه‌ می‌شود؛ اما ایشان به سازمان‌های جهانی هم اعتماد چندانی ندارند و معتقدند این‌ها از همان قدرت‌های غربی تاثیر می‌گیرند. 🔸 برخی مطرح کرده‌اند که و خصوصاً استفاده از محصولات طبی ولو از دست کفار باشد، اشکالی ندارد. باید دقت کرد که دستور ایشان ناظر به بحث نیست! بلکه بحث در میان است. 🔸 بر جماعت انقلابی و حامی رهبر انقلاب خرده گرفتند که شما مگر نمی‌گفتید رهبری مسئولیت اجرایی ندارد؟ مگر بنا بر همین حرف، عدم پاسخگویی ایشان را توجیه نمی‌کردید؟ حالا که چنین تصمیم تأثیرگذاری از جانب ایشان صادر شده، هنوز هم می‌گویید ایشان وظیفۀ پاسخگویی ندارند؟ 🔸 اولاً چه کسی گفته ایشان اجرایی ندارد؟ خود ایشان در تاریخ 12 تیر 95 بیان کردند: «من هم بارها قبلاً گفته‌ام که رهبری نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌های موردیِ دستگاه‌های گوناگون دولتی مدام وارد بشود و مدام بگوید این باشد، این نباشد؛ این نمی‌شود. نه قانون این اجازه را می‌دهد، نه منطق این اجازه را می‌دهد. ... وظیفۀ رهبری آنجایی است که احساس کند یک حرکتی دارد انجام می‌گیرد که این حرکت، مسیر نظام را دارد منحرف می‌کند. اینجا وظیفۀ رهبری است که بیاید در میدان و به هر شکلی که ممکن است بِایستد و نگذارد؛ ولو مورد جزئی باشد.»؛ 🔸 ثانیاً از ابتدا هر کسی که مخالف بوده، اشتباه کرده‌است! ایشان هم مثل سایر مسئولین در حیطۀ اختیارات و وظایفشان باید پاسخگو باشند و باید برای تمامی دستورات و عزل و نصب‌ها حجت شرعی داشته باشند. خود معظم‌له هم در تاریخ 22 اردی‌بهشت 82 فرمودند: «اما اینکه رهبر باید پاسخگوی مشکلات کشور باشد، البته همین‌طور است و شکّی در این نیست؛ قانون هم موازین پاسخگویی را مشخّص کرده است. هر کس به هر اندازه که حوزۀ اختیارات اوست، باید پاسخگو باشد. البته مسئولیت مدیریّت انقلاب با مدیریّت اجرایی کشور فرق دارد؛ این را توجّه داشته باشید. رهبری طبق قانون اساسی در کشور مسئولیت اجرایی ندارد؛ جز در زمینۀ نیروهای مسلّح. مسئولیت اجرایی به عهدۀ قوای سه‌گانه است، منتها مدیریّت انقلاب - که همان رهبری باشد - مسئولیت حفظ جهتگیری انقلاب و نظام را دارد؛ باید مواظب باشد انقلاب و نظام از آرمانها منحرف و منصرف نشود؛ فریب دشمن را نخورد و راه را عوضی نرود؛ اینها مسئولیت‌های رهبری است.» 🔸 لذا مطالبۀ پاسخگویی رهبری مطالبۀ نادرستی نیست و در تعارض با پاسخگویی سایر مسئولین قرار ندارد؛ البته باید ساز و کار این پاسخگویی تبیین شود و مثلاً مشخص شود که به چه نحوی از رهبری توضیح می‌خواهد و این توضیحات هم باید به مردم اطلاع داده شود. 🔸 آیت‌الله خامنه‌ای بارها در گفتار و رفتار نشان دادند که از استقبال می‌کنند و هیچگاه با نقد مخالفت نکرده‌اند؛ این اتفاق هم با درایت و تیزبینی می‌تواند به یک فرصت خوب برای اسلامی تبدیل شده و مهر تأییدی باشد بر . 🔸 بیم آن می‌رود که صدا و سیما بخاطر دستور رهبری مدام به مضرات تکیه و هر خبری یا نشانه‌ای مبنی بر ضعف این واکسن را منتشر کنند، بی‌آنکه از موفقیت‌های این واکسن چیزی بگویند. باید توجه داشت که چنین برخوردهایی فقط اعتبار رسانه را پیش مخاطب پایین می‌آورد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 مسوولان بزرگداشت در سال 1389 با آیه الله مصباح یزدی دیدار می کنند. ظاهرا در این جلسه از و ایشان به عنوان بزرگترین مفاخر فلسفه در ایران یاد می شود. آیه الله مصباح یزدی در این جلسه با نهایت از آیه الله جوادی آملی تجلیل کرده و خود را قابل مقایسه با ایشان نمی دانند. 🔹 بر اساس منطق قرآن و اهلبیت علیهم السلام، یکی از مهمترین ملاکهای کرامت در پیشگاه خداوند است: تلک الدار الآخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض. 🔹 این روزها مطالبی درباره بیان شده است. اگر قضاوت را به قرآن و اهلبیت علیهم السلام بسپاریم، مهمترین کرامت آیه الله مصباح یزدی ادب و تواضع ایشان در برابر بندگان خدا و تسلیم بودن ایشان در برابر حق می باشد. سخنان آیه الله مصباح در این جلسه یکی از جلوه های تواضع یا کرامت این بزرگمرد فرزانه است. 🔹 ادب و تواضع، گوهر کمیاب روزگار ما هستند که هم آیه الله مصباح به آن محتاجند و هم ایشان. 🔹 جناب وزیر محترم کنونی ارشاد در همان سال گزارشی مختصر از سخنان آیه الله مصباح در آن نشست ارائه کرده و متنی با عنوان «آیین استادی؛ حکمت ادب و ادبِ حکیم» در بزرگداشت آیه الله مصباح منتشر می کند. ✍️ سید مهدی مرتضوی اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ دکتر صالحی (وزیر کنونی ارشاد) ؛ حکمت ادب و در حاشیه سخنان استاد آیت الله مصباح در جمع مسؤولان روز جهانی فلسفه 🔸 در روزگاران ، سخنان حضرت آیت الله مصباح یزدی در جمع مسؤولان همایش روز جهانی فلسفه، را بر دیدگان می آورد و را می آموزد. ایشان در این دیدار با تعابیر زیر از جایگاه شامخ حضرت آیت الله جوادی آملی تجلیل کردند: «اگر ما اینجا برای چند طلبه بحث فلسفی مطرح می کنیم؛ معنایش این نیست که نام بنده در کنار حضرت آیت الله جوادی برده شود. من این را واقعاً از ته دل می گویم و ایشان را از می دانم و که ایشان را . به طور معمول هر وقت خدمت ایشان شرفیاب می شوم؛ سعی می کنم این کار را انجام بدهم. خوب است ایشان به دنیا هم شناسانده شود؛ ایشان واقعاً مجاهدت نمود و عمر شریف خود را وقف فلسفه کردند. در تفسیر کار مرحوم آقای طباطبایی را ادامه دادند... و این افتخار نصیب ایشان می شود که یک دوره کامل تفسیر را با این عظمت، با این وسعت و با این شکوه بیان کنند. تنها چیزی که می تواند مجوز این باشد که مثلاً بنده هم شرکت بکنم این است که قدر بزرگان شناخته شود؛ از باب "تعرف الاشیاء باضدادها" معلوم شود که واقعاً آیت الله جوادی یعنی چی! با این تلاش مستمر و پیگیر و عاشقانه ای که ایشان درباره کار علمی و تحقیق دارد؛ واقعاً اصل در ریاست فلسفه اسلام در این عصر با آیت الله جوادی است... عنصری با این صداقت، با این فهم، با این استعداد، با این پشتکار، با این تقوا کجا می توان یافت؟! متأسفانه دنیا ایشان را نمی شناسد و نمی تواند هم بشناسد، اصلاً؛ چون در این فضا نیستند. فرصت مناسبی است که ما اقلاً چنین شخصیت هایی را که نعمت های خدایی هستند برای جامعه معرفی کنیم. این افتخار باید شامل شاگردانشان و امثال بنده هم بشود که وقتی چنین استادی داریم پَر «اکرم العلما» آن ما را هم می گیرد و الّا این که ما لایق باشیم در کنار ایشان بگوئیم اول ایشان و دوم فلانی، این تضییع حق ایشان است.» * * * 🔸 عبارات فوق، گوشه ای از ذکر جمیل استاد عالی مقام آیت الله مصباح از حکیم مفسر و فقیه، آیت الله جوادی آملی است. این یادکرد فروتنانه، از شأن و مرتبت حضرت استاد نمی کاهد بلکه آن را افزون تر و افزون تر می سازد و ادب و سلوک عالمان دینی را در زیست مؤمنانه و عالمانه تعلیم می دهد. شیوه ای که بیش از صدها و هزاران درس اخلاق، در جان مشتاقان دانش در حوزه و دانشگاه اثر می گذارد و بر مخاطبان روزنه ای از «تِلْکَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الأرْض» را باز می گشاید. 🔸 از دوران نوجوانی، این داستان یا افسانه تاریخی از و بر جانم نشسته بود که: «شاه عباس به قصد امتحان و یا با سوء نیت تلاش می کرد که روابط آن دو عالم بزرگ عصر خویش را بازیابی کند. در سفری با آنان بود و میرداماد با جثه ای سنگین بر مرکبی آهسته می راند و شیخ بهایی با قامتی نحیف بر مرکب خود می تاخت؛ شاه عباس به حکیم میرداماد نزدیک شد و گفت که حضرتتان با وقار حرکت می کنید ولی شیخ سبکسرانه می راند! میرداماد به سرعت پاسخ داد که مرکب شیخ از شادمانی است که به پرواز درآمده است! چه این که شیخ بر آن نشسته است! شاه عباس از میرداماد فاصله گرفت و به شیخ بهایی نزدیک شد و به طعنه گفت که مرکب میر، تحمل بار خود را ندارد و آهسته می آید! و شیخ بهایی فرصت را از شاه گرفت و گفت که مرکب میرداماد، طاقت آن را ندارد که کوه دانش و حکمت را حرکت دهد!» 🔸 این روایت تاریخی یا اسطوره ای، هم چنان در جان و روان مردمان این مرز و بوم است. دانشورانی که خود بیش از همگان، قدر و قرب دانش را می دانند و با تکریم عالمان، بر منزلت علم می افزایند. متأسفانه در چرخه دانش کشور، گاه این سلوک و آداب در محاق می رود و رقابت های کاسب کارانه وتجاری، جای تواضع علمی را پر می کند. 🔸 این یادداشت کوتاه، به نیت آن نگاشته شد که به خاطر آوریم شعله این سلوک دینی، هنوز با فروغ است و در میان دانشوران روشن ضمیر، این سنت پا برجاست. دورادور، به سهم خویش و به عنوان یکی از شاگردان کوچک حضرت استاد، بر و استاد می زنم و یادگیری این شیوه کریمه را از ایشان و دیگر عالمان ربانی، از خداوند منّان آرزو می دارم. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha