#تحلیل_مداحی
#شب_هشتم_محرم
#حضرت_علی_اکبر ع
#حاج_سید_مهدی_میرداماد
تحلیل📝 #دکتر_محمد_فراهانی
شعر از: #استاد_حاج_غلامرضا_سازگار
#موضوع : اصل پیام ـ گریز غیر کلیشه ای
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#متن_روضه 👇
اگرچه در دل دشمن تو را رها کردم
به قاتلان تو نفرین، به تو دعا کردم
محاسنم به کف دست و اشک در چشمم
به همره تو دویدم خدا خدا کردم
هزار مرتبه جانم ز تن جدا گردید
دمی که تشنه لب از خود تو را جدا کردم
گلوی تشنه فرستادمت به قربانگاه
چه خوب حق تو را ای پسر ادا کردم
یه جوری علیشُ تربیت کرد وقتی بین راه دید بابا میگه «انا لله و انا الیه راجعون»یه جمله از باباش پرسید «اولسنا علی الحق» بابا ما از مرگ نمی ترسیم به ما بگو بر حقیم حق با ما هست؟ دینمون اسلاممون ایمانمون حفظه؟ گفت آره بابا گفت دیگه باکی نداریم، خودم فدات میشم. لذا اول شهید بنی هاشم علی اکبره، اصحاب نذاشتن، اونا پیش مرگ بنی هاشم بودن قول داده بودن شب عاشورا به هم که تا ما هستیم از بنی هاشم کسی نره تو میدون، و الا نفر اول عاشورا علی اکبر بود خودش به تنهایی ورقُ عوض می کرد. شیخ جعفر شوشتری میگه دو نفر بودن می تونستن ورق کربلا رُ عوض کنن ابی عبدالله اجازه نداد یکیش علی اکبر بود می خواست بره زره پیغمبرُ تنش کرد با بار سنگین نبوت گفت میری برو برا بچه های تشنه م فقط آب بیار علی اکبرم... به اباالفضل اقتدا کرد
اذان صبح، اذان گفتنت دلم را برد
صلاه ظهر تو را هدیه بر خدا کردم
زبان تو که مکیدم همه وجودم سوخت
چو شمع سوختم و گریه بی صدا کردم
گفت بابا تشنمه، صدا زد «هات لسانک» همچین که زبان تو دهان علی گذاشت علی عقب رفت بابا تو که لبات از من خشک تره، قربون لبای پارت برم بابا ، علی اکبر لبای خشک باباتُ دیدی طاقت نیاوردی امام خواهرت تو خرابه لبای پاره رُ دید، دید دندونای بابا شکسته خوب شد ندیدی لبای باباتُ چوب می زنن...
تو آب خواستی و من ز خجلت آب شدم
به اشک دیده خود حاجتت روا کردم
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
#تحلیل_مداحی
#شب_هشتم_محرم
#حضرت_علی_اکبر ع
#حاج_سید_مهدی_میرداماد
تحلیل💡 #دکتر_محمد_فراهانی
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
#نکات 👇
🌳اصل پیام: یکی از مهمترین اصول معنوی مداحی اصل پیام است. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «مثل کُمِیتها و فَرَزدَق ها و سید حِمیَری ها و دِعبل ها و از این قبیل کم نبودند و فقط این نبود شعری را بر اساس عقیده شان بگویند و برای چند نفر بخوانند بلکه مساله این بود که شعر آنها حامل یک پیام و حامل یک رسالت بود چیزی را می خواست به مردم تعلیم بدهد، علت اینکه کُمِیت تحت تعقیب قرار می گرفت و دعبل می گفت من پنجاه سال است که چوبه دار خود را بر دوش می کشم، همین پیام شعر آنها بود. من انتظار دارم برادران پیام را هیچ وقت فراموش نکنند...»
در این جلسه به این اصل بخوبی توجه شده است.
🌳شهادت: در بین ابیات اولیه نسبت به اهمیت و جایگاه شهادت و خانواده شهدا اشاره می شود. و در ذکر روایت«وقتی بین راه دید بابا میگه (انا لله و انا الیه راجعون)یه جمله از باباش پرسید «اولسنا علی الحق» به ما بگو حق با ما هست؟ دینمون اسلاممون ایمانمون حفظه؟ گفت آره بابا گفت دیگه باکی نداریم، خودم فدات میشم.» فرهنگ جان فشانی برای حق، کاملا تبیین می شود که خود مقدمه چینی مناسبی برای روضه هم هست.
🌳تربیت دینی: بین ابیات نسبت به اهمیت حضور بچه ها در مراسمات مذهبی و نقش محافل عزاداری در تربیت آنها تأکید می شود با جملاتی چون: «آفرین به اون پدرایی که تنها نمیان، با بچه هاشون میان، از الان باید روح حسین تو وجودشون زنده بشه، از الان باید تربیتش تربیت حسینی بشه...»
نکته قابل ذکر اینکه این جملات علاوه بر اینکه حاوی پیام است، جنبه تشویق و ترغیب نونهالان و نوجوانان و والدین آنها را دارد و با این قدرشناسی و تأکید، از جلسه تأثیر بیشتری می گیرند.
🌳گریز غیر کلیشه ای: همواره گفته ایم بایستی در مداحی ها و روضه خوانیها نوآوری داشته باشیم و تنوع را همواره به عنوان یک اصل، مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.
در این جلسه می بینیم در گریز، نوآوری صورت گرفته و مداح محترم در روضه حضرت علی اکبر(ع) گریزهای کلیشه ای که همیشه بیان می شود را ذکر نمی کند بلکه از روضه «دیدن لبهای خشک سیدالشهداء» توسط حضرت علی اکبر(ع) به روضه «دیدن لبهای چاک چاک امام توسط حضرت رقیه(س)» گریز می زند.
می بینیم که در اینگونه روضه خوانیها و گریز زدنها، می شود بدون تحریف، نوآوری و تأثیر گذاری بیشتری داشت.
گریز غیر کلیشه ای
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
4_5908835896383243256.mp3
5.92M
📚 دروس تخصصی
🎙 دکتر محمد فراهانی
1⃣ شرح روضه حضرت علی اکبر (ع)‼️
2⃣ دقت در ضمیر ⁉️
3⃣ شروع سینه زنی در (زمینه) چگونه باید باشد ⁉️
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
17.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تحیل_مداحی
#شب_نهم_محرم
#روضه_حضرت_عباس
#استاد_حاج_حسن_خلج
تحلیل🔎 #دکتر_محمد_فراهانی
📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝
#متن_روضه 👇👇
ترک روی لبش رو نمی انداخت به آب
غم چندین لب تاول زده وادارش کرد
سکینه مشک رو گرفت دستش اومد جلو عمو... عمو یعنی میشه سقای ما تو باشی و بچه از تشنگی دارن تو خیمه می لرزن
ای امان..
به خدا قسم روضه عباس اینه روضه عباس دست چپ و راست نیست .فرق شکافته نیست چشم خون آلوده نیست ،اینه روضه.
آبرو در خطر و ...
آبرو در خطرو مشک به دندانش بود
تیر نامرد به یک طفل بدهکارش کرد
سر درهم شده را بر سر نیزه بستند
شاعرش گفت ولی به جدت اشتباه گفت سر رو نبستند
آه
چون اختران عشق ز هرسو به نیزه شد
دانی چگونه آن سر مه رو به نیزه شد
از بس شکاف زخم عمودش عمیق بود
تنها سری بود که ز پهلو به نیزه شد
چی اومده سرت برادر
چرا رو خاکایی دلاور
چرا شکسته طاق ابروت
خدا کنه نبینه خواهر
تو صحرا پیچیده ناله مادرم
میدونم خودم کردم ..یه چیزی خوندم دیگه چیزی نمیشه خوند
تنها سری بود .....
هرچی رو نیزه سوارش کردند دیدن نیزه از اون طرف.....
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
#تحیل_مداحی
#شب_نهم_محرم
#حضرت_عباس علیه السلام
#استاد_حاج_حسن_خلج
تحلیل🔎 #دکتر_محمد_فراهانی
#هنر_بدن
❎اشارات بدن یا زبان بدن چیست⁉️
اشارات بدن یا زبان بدن به پیامهای غیرکلامی اطلاق میشود که میان افراد توسط حرکات اعضای بدن و حالات صورت انتقال مییابد.
در زبان انگلیسی، این پدیده (به انگلیسی: Body language) نامیده میشود.
چهرهٔ انسان میتواند بیش از ۲۰۰۰۰ حالت مختلف ایجاد کند. بنابراین خوش بیان ترین قسمت بدن است. بیشتر بیانها، ترکیبات چهرهای یعنی مخلوطی از دو یا چند حالت اصلی است.
۹۳ درصد ارتباط میان فردی را اشارات بدن تشکیل میدهد. در حالی که تنها ۷ درصد ارتباط میان فردی شامل گفتار است.
#نکات 👇👇👇👇👇👇
#هنر_بدن
در فایل مورد بحث حاج حسن خلج، هنر بدن را به وجه احسن اجرا می کنند.
در ابتدای خواندن وقتی خواستند به حالت آمدن حضرت سکینه، به محضر عموجانشان، اشاره کنند، آقای خلج دو دست خود را به حالت مشت شده، مقابل سینه و زیر چانه قرار دادند و با این حال تضرع حضرت سکینه را به تصویر کشیدند و در ادامه با لرزاندن دستشان حالت لرزیدن بچه های داخل خیمه را از شدت تشنگی مجسم کردند.
در ادامه در مصراع «سر درهم شده را بر سر نیزه بستند» برای به تصویر کشیدن محتوا، در ادای عبارات «درهم شده» ، «سر نیزه» و «بستن» حرکاتی متناسب با محتوا توسط دستشان و بدنشان داشتند که محتوا را کاملا مجسم کرد.
در مصراع «از بس شکاف زخم عمودش عمیق بود» برای مصور نمودن محتوای «شکاف زخم» با حرکت دادن دست از پشت سر تا پیشانی، محتوا مجسم شد.
در مصراع «تنها سری بُوَد که ز پهلو به نیزه شد» برای مصور نمودن محتوای «از پهلو به نیزه شدن» سر را به پهلو خم کردند و دست را به حالت نیزه زیر آن قرار دادند.
#مکث
در مصراع «آبرو در خطر و مشک به دندانش بود» بعد از جمله «آبرو در خطر و» مکث کردند، که اینگونه مکثها در جملاتی که مستمع بدان حساس است بسیار تاثیرگذاری را بالا می برد.
#نوآوری_در_زمزمه_گرفتن
مستمع در بخشی از مجلس زمزمه ای داشت که آقای خلج با عبارت سوالی «چی؟» او را برای بهتر زمزمه کردن ترغیب کرد.
#اشاره_به_حوائج_مستمع
در جلساتی که بار عام است مثل عاشورا و تاسوعا چون عامه مردم حضور دارند و بعضی برای برآورده شدن حاجت آمده اند؛ اشاره به حوائج مستمعین حائز اهمیت است. در این جلسه آقای خلج با اشاره به موضوع «آبرو» که در روضه حضرت عباس(ع) هم موضوعیت دارد به حوائج مستمع اشاره کردند.
#مقدمه_چینی_در_گفتن_روضه_سنگین
قبل از گفتن بعضی روضه های سنگین مقدمه چینی لازم است؛ آقای #خلج در گفتن مصراع «سر درهم شده را بر سر نیزه بستند» با عذرخواهی از حضرت ام البنین و حضرت زهرا(س) مقدمه چینی کردند.
#مقدمه_چینی_در_گریز_شعری
در گریز زدن از شعری به شعری دیگر نیز گاهی مقدمه چینی لازم است؛ آقای #خلج در گریز شعری به شعر دیگر که روضه اش سنگینتر بود با جمله «شاعرش گفت ولی اشتباه گفت» مقدمه چینی کرد؛ که کاملا غیر کلیشه ای بود. البته به کار بردن اینگونه تعابیر از اساتید خریدار دارد.
#تناسب_لحن_و_محتوا
در تفسیر مصراع «چون اختران عشق ز هر سو به نیزه شد» وقتی می خواستند به دستور فرمانده لشکر دشمن اشاره کنند که دستور داد سرها رو به نیزه بزنند؛ لحنشان کاملا دستوری شد و از دکلمه استفاده کردند.
در اوج روضه در مصراع «تنها سری بُوَد که ز پهلو به نیزه شد» آخر مصراع را با دکلمه گفتند.
#جایگاه_شعر_زمزمه
یکی از جایگاههای کاربرد سبکهای ریتم دار زمزمه ای، بعد از روضه های سنگین است که غالبا با محتوای زبانحال به کار می رود. و در این جلسه به کار رفت.
#ترتیب_توالی_محتوایی_روضه
قاعده این است که روضه باید از روضه های با شدت مصیبت کمتر به سمت روضه های سنگینتر به کار برود؛ در این جلسه که محتوای شعر زمزمه ای از شدت مصیبت کمتری نسبت به روضه قبلی برخوردار بود؛ آقای #خلج شعر زمزمه ای رو نیمه کاره گذاشتند و با جمله «می دونم خودم کردم، یه چیزی گفتم که دیگه نمی شه چیزی خوند» زمینه را برای بازگشت به روضه قبلی، فراهم کردند.
#روضه_بی_کلام
برخی جملات روضه که خیلی سنگین است، اگر بیان نشود و اشاره بدن به مستمع القاء شود اثر بیشتری دارد؛ مثلا در جمله «هر چی رو نیزه سوارش کردند، دیدن نیزه ازون طرف بیرون زد» جمله «بیرون زد» را نگفتند و با اشاره دست مطلب را رساندند.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
#تحلیل_مداحی
#ظهر_عاشورا
#حاج_حیدر_خمسه
توسط🔎🔎 #دکتر_محمد_فراهانی
#زاویه_دید_به_روضه
نمونه برای روضه #قتلگاه
📝📝📝📝📝📝📝📝📝
#متن_روضه ✏️✏️✏️
غروب بود هراسی به خیمه گاه افتاد غروب بود که از پشت ذوالجناح افتاد
غروب بود که نامحرمان به خیمه زدند
شیعه خوب نمی دونه صدای ناله زن بالا بره یعنی چی، با اسب رفتند تو خیمه ها...
غروب بود که نامحرمان به خیمه زدند غروب بود که سیلی بر رقیه زدند
شب جمعه است کاش حرم بودیم، دلم برا حرمت تنگ شده
از بالای تل نیگا کرد، چه رفت و آمدیه، هر چی داد می زد صداش نمی رسید، چادر و بست گفت اومدم، اما هی چادر زیر پاش می گرفت بعضیا می گن سند حرفت کجاست، مدینه خبر برا علی آوردن، مادرشون افتاد، راه صاف عبا سه بار گرفت، با صورت مولا افتاد.
حالا بلندی تل، خاکه، هی چادر می گرفت، پا می شد، نزن، پات و بردار، شکست، یقه اش و واکن، یاد پیغمبر افتاد، بچه ها افتادن رو سینه اش علی یقه رو باز کرد، گفت کسی که جون می ده باید نفس بکشه...
داد می زد: پیراهنش و باز کن، نه نه، پیراهنش و نَبَر باز کن...
هی دارن من و می کشن، «او می کشید و .... » او خنده می کرد من گریه کردم
🔸🔶🔸🔹🔷🔹🔸🔶🔸
🔎🔎🔎 #نکات
1⃣زاویه دید به روضه
هنر بزرگان روضه خوانی همچون حاج منصور ارضی در روضه این است که در روضه تدبر می کنند و از زاویه های مختلف به واقعه می نگرند. این تدبر، حاصلش مطالبی همچون مطلبی است که آقای خمسه بیان می کنند که : «با اسب رفتند تو خیمه ها»
2⃣آرزوی کربلا
در جلسات اگر به موقع و با حضور قلب، زیارت کربلا آرزو شود، در تأثیر گرفتن مستمع بسیار مؤثر است. نمونه ای از این آرزو، در این جلسه مورد بحث ما صورت گرفت با جملات « شب جمعه است کاش حرم بودیم، دلم برا حرمت تنگ شده»
3⃣شاهد آوردن
گاهی روضه در قالب شاهد آوردن از روضه ای دیگر، اثر گذارتر می شود. در این جلسه آقای خمسه به روضه «گرفتن چادر به پای حضرت زینب (س)» اشاره کرده و به عنوان شاهد و سند روضه «آمدن امیرالمؤمنین(ع) به بالین حضرت زهرا(س) پس از شنیدن خبر شهادت آن حضرت» می خوانند. این گونه روضه خواندن از جهت محتوا، نوعی نوآوری است.
4⃣استفاده از اتفاقات جلسه در روضه
اگر در جلسه اتفاقی رخ دهد که بتوان از آن در روضه استفاده کرد، این اثر کلام را چند برابر می کند. در این جلسه یکی از مستمعین، با گرفتن دست آقای خمسه، به ایشان اشاره می کنند که دیگر روضه را ادامه نده.
آقای خمسه از همین اتفاق استفاده کردند و به یک شعر بسیار معروف اشاره کردند و به دو کلمه آن که عبارت است از: «او می کشید و...» این استفاده به موقع اثر این کلام را چندین برابر کرد.
در ادامه ایشان در همین وزن یک مصراع را اضافه کردند که «او خنده می کرد، من گریه کردم» این کلام نو در ادامه آن شعر معروف، حق مطلب را کامل ادا کرد.
🔎🔎🔎🔎🔎🔎🔎🔎🔎
#دکتر_محمد_فراهانی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی_رایگان
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
حتما ببینید‼️👇
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سه ساعتی از روز عاشورا که هیچ کسی طاقت دیدن آن را ندارد
#استاد_عالی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b