💫 وقار و نرمى از بارزترين صفات مؤمن است. يَمْشُونَ ... هَوْناً
💫 تواضع نسبت به همهى مردم لازم است. (نسبت به زن و مرد، كوچك وبزرگ، دانا و نادان). يَمْشُونَ ... هَوْناً ... قالُوا سَلاماً
💫 با جاهلان مقابله به مثل نكنيد. «إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً»
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#دقایقی_بافرآن
🎥 ۸ دوربین مداربسته دقیق در قرآن
1️⃣ دوربین اول:خدا🎥
📖 آیه ۱۴، سوره علق:
أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ
آيا او ندانست كه خداوند (همه اعمالش را) مي بيند؟!
2️⃣ دوربین دوم: پیامبر اکرم📹
📖 سوره الأحزاب آیه 45
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَ مُبَشِّرًا وَ نَذِيرًا
اي پيامبر! ما تو را گواه فرستاديم و بشارت دهنده و انذاركننده!
3️⃣ دوربین سوم: امامان معصومین📽
📖 سوره التوبة آیه 105
وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَۖ وَ سَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
بگو: «عمل كنيد! خداوند و فرستاده او و مؤمنان(ائمه معصومین) اعمال شما را مي بينند! و بزودي، بسوي داناي نهان و آشكار، بازگردانده مي شويد؛ و شما را به آنچه عمل مي كرديد، خبر مي دهد!»
4️⃣ دوربین چهارم: فرشتگان📸
📖 سوره ق آیه 18
مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ
انسان هيچ سخني را بر زبان نمي آورد مگر اينكه همان دم، فرشته اي مراقب و آماده براي انجام مأموريت (و ضبط آن) است!
5️⃣ دوربین پنجم: زمین📷
📖 سوره زلزال آیه 4
يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا
در آن روز زمين تمام خبرهايش را بازگو مي كند؛
6️⃣ دوربین ششم:اعضا و جوارح🎥
📖 سوره فصلت آیه 21
وَ قَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَاۖ قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَ هُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
آنها به پوستهاي تنشان مي گويند: «چرا بر ضدّ ما گواهي داديد؟!» آنها جواب مي دهند: «همان خدايي كه هر موجودي را به نطق درآورده ما را گويا ساخته؛ و او شما را نخستين بار آفريد، و بازگشتتان بسوي اوست!
7⃣ دوربین هفتم : شهدا
وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ
ﺍﺯ ﺭﻭی ﺑﻲﺍﻃﻠﺎﻋﻲ ﻳﺎ ﺑﻲﺍﺩﺑﻲ، ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ، ﻣﺮﺩﻩ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪﻃﻮﺭ ﻭﻳﮋﻩ ﺯﻧﺪﻩﺍﻧﺪ؛ ﻭﻟﻲ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﮎ ﻧﻤﻲﻛﻨﻴﺪ.(بقره ١٥٤)
8⃣ دوربین هشتم : زمان
وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ
ﺑﻪ ﻧﺎﻇﺮ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﻣﺮﺩم ﻗﺴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎ،* ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﻨﺎﻳﺖﻛﺎﺭﻫﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻣﻲﮔﻴﺮﻳﻢ. (بروج ٣)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔴واقعه ی کشف #حجاب
♦️حدود شش ماه پس از فاجعه مسجد گوهرشاد، رضا خان با بي اعتنايي به علما و مردم، در روز 17 دي 1314 در جشن فارغ التحصيلي دانشسراي مقدماتي دختران در تهران، قانون کشف حجاب زنان را به طور آشکار و رسمي اعلام کرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش که بدون حجاب بودند، در اين جشن که به ابتکار علي اصغر حکمت، وزير معارف و فراموسونر معروف تشکيل گرديد، شرکت و سخنراني کرد و دوره اي سياه براي زنان ايران در تاريخ شروع شد.
صدایِ نیایش.mp3
1.56M
📻#رادیو_قرآن
📌کلید بهتر شدن همین یک نکته !!!
💫ما بلد نیستیم #چشم بگیم
🔊اجرا شده در برنامه صدای نیایش
١۴٠١/٨/١٩📆
🎤حجةالاسلام امیرحسین دریایی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
صفحه ۴۰ مصحف شریف
سوره مبارکه بقره
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5769319965446374515.mp3
1.61M
🔸ترتیل صفحه 40 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 2
سوره مبارکه البقرة
صفحه 40
أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا ۖ قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا ۖ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (246)
آيا به آن گروهِ اشراف از بنى اسرائيل که پس از موسى بودند نظر نيفکنده اى؟ آنگاه که به پيامبرى از خودشان گفتند: فرماندهى براى ما بگمار تا در راه خدا پيکار کنيم، گفت: آيا ممکن است که اگر پيکار بر شما نوشته شود پيکار نکنيد؟ گفتند: ما را چه شده است که در راه خدا پيکار نکنيم با اينکه از ديارمان و [از کنار ]فرزندانمان بيرون رانده شده ايم؟ پس وقتى پيکار بر آنان نوشته شد جز اندکى [همه ]روى گرداندند و خدا به ستمکاران داناست. (246)
وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ ۚ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (247)
و پيامبرشان به آنان گفت: همانا خدا طالوت را به عنوان فرمانده براى شما برانگيخته است. گفتند: چگونه او بر ما فرمانده باشد با اينکه ما براى فرماندهى از او سزاوتريم، و او مال گسترده اى هم ندارد، پيامبرشان گفت: همانا خدا او را بر شما برگزيده و در علم و نيروى جسمى به وى فزونى داده است و خدا فرماندهى خود را به هر که بخواهد مى دهد و خدا گشايشمند و داناست. (247)
وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَىٰ وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (248)
و پيامبرشان به آنان گفت: همانا نشانه فرماندهى او اين است که آن تابوت در حالى که فرشتگان حملش مى کنند نزد شما مى آيد [تابوتى ]که در آن آرامشى است از پروردگارتان و بقيّه اى از آنچه آل موسى و آل هارون برجاى نهاده اند. همانا در اين آمدن تابوت نشانه اى (معجزه اى) است براى شما اگر شما مؤمن باشيد. (248)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۴۰:
طالوت و جالوت ـ1:
پس از درگذشت موسی علیه السلام ، بنی اسرائیل دین خدا را تغییر دادند و از فرمان پروردگارشان سرپیچی کردند. در میان آنان، پیامبری به نام «ارمیا» بود که آنها را به کارهای نیک امر می کرد و از کارهای زشت نهی می فرمود؛ ولی آنها از او اطاعت نمی کردند. آنان به سبب نافرمانیشان از ارمیا مجازات شدند و شخصی خونخوار و ستمگر به نام جالوت بر آنان مسلط شد. جالوت، مردان قوی و جنگاور آنان را کشت و اموالشان را از آنان گرفت و زنانشان را برای کنیزی نگه داشت و بقیه ی مردان را از سرزمینشان بیرون کرد. بدین ترتیب، مدّت ها بنی اسرائیل با بدبختی زندگی کردند؛ تا اینکه روزی از اوضاع فلاکت بارشان به پیامبر زمانشان اشموئیل شکایت بردند و گفتند: «از خدا درخواست کن برای ما فرمانده ای قرار دهد تا در راه خدا جهاد کنیم و حقمان را از جالوت بگیریم.» پیامبرشان پرسید: «اگر چنین فرمانده ای برایتان مشخص شد و جهاد بر شما واجب شد، قول می دهید که طفره نروید و با تمام توان جهاد کنید؟» آنها گفتند: «ما چه بهانه ای داریم که جهاد نکنیم؛ در حالی که دشمن، ما را از سرزمینمان بیرون رانده و از زن و فرزندانمان دور کرده است؟» خداوند امّا به آن پیامبر خبر داد که بیشتر آنان به جنگ پشت می کنند، و همین اتّفاق هم افتاد. سرانجام پیامبرشان به آنان گفت: «خداوند، طالوت را فرمانده شما قرار داده است.» بنی اسرائیل از این موضوع خشمگین شدند و گفتند: «او کجا و فرمانده ی ما کجا؟! خود ما که برای فرمانده ای شایسته تریم. او نه مال و ثروتی دارد، نه دودمان معروف و پرافتخاری.» پیامبرشان در پاسخ گفت: «خداوند او را بر شما ترجیح داده و به او دانش فراوان و نیروی جسمی زیادی بخشیده است.»
آری، ملاک رهبری جامعه یا فرمانده ی نظامی، داشتن ثروت یا دودمان معروف و پرافتخار نیست؛ زیرا اینها ربطی به لیاقت خود فرد ندارد؛ بلکه رهبر یک جامعه یا فرماندۀ یک لشگر باید صاحب علم و آگاهی باشد تا سعادت جامعه را تشخیص دهد و از نظر ظاهری، دارای قدرتی مناسب باشد تا بتواند جامعه را به سمت اهداف عالی پیش ببرد و در مقابل ستمکاران و متجاوزان ایستادگی کند. طالوت که در ظاهر ثروت زیاد و دودمان معروفی نداشت، به سبب داشتن این دو ویژگی، به رهبری بنی اسرائیل انتخاب شد. اشموئیل برای اینکه به بنی اسرائیل ثابت کند انتخاب طالوت از سوی خدا بوده است، به آنان گفت: «نشانه ی فرماندهی او این است که «صندوق عهد» در حالی که فرشتگان آن را حمل می کنند، نزد شما خواهد آمد.» این همان صندوقچه ای بود که مادر موسی از ترس فرعونیان، موسی را در آن نهاد و در رود نیل رها کرد. این صندوق همیشه در میان بنی اسرائیل بود و به آن احترام می گذاشتند و از آن برکت می جستند و موسی در هنگام وفات، الواح تورات و زره اش را در آن قرار داد؛ ولی گناه بنی اسرائیل و بی احترامی آنها به آن صندوق باعث شد که خدا آن صندوق را از میانشان بردارد، و آنها که تا آن زمان در عزّت و آزادی زندگی می کردند، توسط جالوت خوار و ذلیل شدند. [1]
[1] . اقتباس از روایتی از امام باقر(ع) ، تفسیر المیزان ، ج2 ، ص297
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔴یک نکته از #قرآن :
کارمند #بانک یکبار از مشتری پول میگیرد و یکبار پول میدهد، نه وقتی که #پول میگیرد خوشحال است و نه وقتی میپردازد ناراحت است. زیرا میداند #امانتداری بیش نیست.☺️🤷♂
قرآن میفرماید آنگونه باشید که اگر چیزی از دست دادید #تأسف نخورید و اگر چیزی به دست آوردید #سرمست نشوید.
✍استاد قرائتی، حدید آیه ۲۳
#در_محضر_قرآن
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
⭕️چرا هنگام دعا دست به سوی آسمان بلند میکنیم و پس از آن دستها را به صورت میکشیم؟
پاسخ این پرسش در #قرآن و روایات آمده است که در ذیل بیان میشود:
🔅1. رزق انسان در آسمان است.
در قرآن کریم به یکی از نشانههاى عظمت پروردگار اینگونه اشاره شده است: «رزق شما و آنچه به آن وعده داده میشوید، در آسمان است».
اگرچه در برخی از منابع تفسیری «رزق» در این آیه به دانههاى حیاتبخش باران تفسیر شده است که منبع هر خیر و برکت در زمین است، اما این معنا میتواند یکى از مصداقهاى روشن آیه باشد، و رزق مفهوم گستردهای دارد. و معنای دیگر «آسمان» در این آیه شریفه؛ عالم غیب و ما وراء طبیعت و لوح محفوظ است که رزق انسانها از آنجا مقدّر میشود.
🔅 2. امام علی (ع) میفرماید:«هر وقت از نماز فارغ شدید دستهاى خود را به سوى آسمان بلند نمایید براى دعا کردن»
شخصی از آنحضرت پرسید: اى مولاى من! آیا خداوند در هر مکان و جهتى نیست؟ امام(ع) فرمود: «بله». پرسید: پس چرا باید دستهاى خود را به طرف آسمان بلند کنیم؟ امام(ع) فرمود: «مگر آیه "وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ" را قرائت نکردهاى! روزى باید از محلش طلب شود و محل آن آسمان است که خداوند بیان فرموده؛ چه باران از آسمان نازل میشود و به سبب آن از زمین قوت خلایق روئیده و بیرون میآید».
🔅 3. وقتی انسان دست به دعا برداشت، مستحب است آنرا بر سر و صورت خود بکشد، برای اینکه لطف خدا شامل این دست میشود و دستی که عطای الهی را دریافت کند، گرامی است، بنابراین، خوب است آنرا به سر و صورت بکشد. چنانکه در این زمینه امام صادق(ع) فرمود: «هیچ بندهاى دست به درگاه خداى عزیز جبار نگشاید جز اینکه خداى عزّوجلّ شرم کند که آنرا تهى بازگرداند تا اینکه به مصلحت خود چیزی از فضل رحمتش در آن بنهد، پس هرگاه یکى از شماها دعا کرد تا دستش را به سر و روى خود نکشید، آن را پس نکشد».
🤲اللهم عجل لولیک الفرج و اجعلنا من اعوانه وانصاره و واحفظ قائد نا امام سیدعلی خامنه ای 🤲
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قیام ۱۹ دی یا قیام خونین مردم قم، تظاهرات اعتراضی مردم و طلاب قم در سال ۱۳۵۶ش، نسبت به چاپ مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات که در آن مطالبی علیه امام خمینی نوشته شده بود. آن اعتراضها از ۱۸ دی آغاز و تا ۲۰ دی ادامه داشت ولی اوج اعتراضها ۱۹ دی بود که به درگیری با پلیس انجامید و عدهای کشته و زخمی شدند. این قیام را سرآغاز قیامهای بعدی علیه رژیم پهلوی دانستهاند که در نهایت منجر به انقلاب اسلامی ایران شد.
منشا و علت اصلی قیام را چاپ مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» دانستهاند که با هدف تخریب وجهه امام خمینی، ایشان را عامل ارتجاع و مسئول واقعه ۱۵ خرداد شمرده بود.
روز ۱۹ دی ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان #قیام_خونین_مردم_قم نامگذاری شده است.
#امامخمینی
#قیام۱۹دیماه
#استعمارستیزی
#ایرانمقتدر
#شاخصهتقلیدوحساسیتبهنظاموولایتفقیه
صفحه ۴۱ مصحف شریف
سوره مبارکه بقره
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5771723948836259300.mp3
1.67M
🔸ترتیل صفحه 41 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
_مقام سه گاه - صبا
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 2
سوره مبارکه البقرة
صفحه 41
فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۚ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ ۚ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (249)
پس هنگامى که طالوت با لشکريانش [از شهر ]جدا شد گفت: همانا خدا شما را به وسيله نهرى آزمايش مى کند، پس هر کس از آن آشاميد از من نيست، و هر کس از آن چشيد او حتماً از من است مگر کسى که يک کف با دست خود بگيرد پس جز اندکى از آنان [همگى ]از آن آشاميدند، و چون او و کسانى که با او ايمان آورده بودند از نهر گذشتند گفتند: ما امروز در برابر جالوت و لشکريانش طاقت [مقاومت ]نداريم، [امّا ]کسانى که يقين داشتند به لقاى خدا مى روند گفتند: چه بسا گروهى اندک که به اذن خدا بر گروهى بسيار غلبه کرده اند، و خدا با صابران است. (249)
وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (250)
و هنگامى که با جالوت و لشکريانش روبرو شدند گفتند: پروردگارا! صبرى [عظيم] بر ما فرو ريز و قدمهايمان را ثابت بدار و ما را بر گروه کافران پيروز کن. (250)
فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ (251)
پس آنان را به اذن خدا شکست دادند، و داود و جالوت را کشت، و خدا فرمانروائى و حکمت به او داد و از آنچه مى خواست به وى تعليم کرد; و اگر خدا [شرّ ]بعضى از مردم را به وسيله بعضى ديگر دفع نمى کرد زمين تباه مى شد، ولى خدا صاحب فضلى [بزرگ ]بر جهانيان است. (251)
تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ ۚ وَإِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (252)
اينها آيات خداست که به حقّ بر تو مى خوانيم، و به راستى تو از جمله رسولانى. (252)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۴۱:
طالوت و جالوت .. قسمت دوم:
سرانجام طالوت و سپاهیانش برای جنگ با جالوت ستمگر حرکت کردند. چون قانون خدا چنین رقم خورده که تمام مردم در هر حالتی باید امتحان شوند و راست و دروغ بودن ایمانشان معلوم شود، سپاهیان طالوت نیز به دستور خدا آزمایش شدند. طالوت به آنها گفت که خدا می خواهد شما را به وسیله ی یک رودخانه آزمایش کند؛ بدین صورت که هر کس از آب آن بنوشد، دیگر از پیروان من محسوب نمی شود، و هر کس از آن ننوشد، از پیروان من خواهد بود؛ البته نوشیدن یک کف دست از آب رودخانه ـ و نه بیشتر ـ عیبی ندارد. امتحان بس دشواری بود. خستگی راه و شدّت تشنگی از یک سو و آب زلال و خنک رودخانه از سوی دیگر، همه را به نوشیدن از آن آب می خواند و تنها نیروی ایمان بود که می توانست جلوی انسان را بگیرد. بیشتر لشکریان امّا تسلیم تشنگی شدند و بدون توجّه به فرمان خدا، خودشان را از آب رودخانه سیراب کردند. با این امتحان دشوار مشخص شد که شمار کمی از افراد سپاه، مقاوم و بااستقامت هستند؛ ولی همین شمار اندک می توانستند آن دشمن نیرومند و بزرگ را از پا درآورند؛ زیرا کسی که در برابر خواسته های نفسانی مقاومت کند و از شیطان که دشمن ناپیدا و قوی اوست، شکست نخورد، بی شک در برابر سپاهیان پیدای شیطان، با قدرت بیشتری مقاومت می کند و آنان را در هم می شکند. به همین سبب بلافاصله پس از آنکه سپاهیان طالوت از رودخانه عبور کردند، ترس، وجود کسانی را که از آب نوشیده و نشان داده بودند که از دشمن درون خویش ضعیف ترند، فرا گرفت و گفتند: «ما امروز نمی توانیم در برابر جالوت و سپاهیانش مقاومت کنیم و بی شک شکست خواهیم خورد.»؛ ولی گروه اندکی که در آزمون خدا سربلند شده بودند، با ایمان قوی و توکّل به خدا گفتند: «نترسید. چه بسیار لشکریانی بوده اند که نیرو و تجهیزات کم داشته اند؛ ولی با یاری خدا و ایمان قوی، بر لشکریان نیرومند و مجهزّی پیروز شده اند. صبر و استقامت کنید که خدا با صابران است.»
به هر حال، پس از طی مسیر، دو لشکر طالوت و جالوت با هم روبه رو شدند. لشکر جالوت، افراد و تجهیزات جنگی بسیار بیشتری از لشکر طالوت داشت. سخن از قدرت جالوت و سپاهیانش همه جا را پر کرده بود؛ که ناگهان فریادی شنیده شد: «چه خبر شده؟ چرا اینقدر جالوت را بزرگ شمرده و خودتان را در مقابلش باخته اید؟ به خدا قسم، به محضی که با او روبه رو شوم، او را خواهم کشت.» همه ی نگاهها به او دوخته شد. صدا از جوان شجاع و مصمّمی به نام «داوود» بود که برای برادرانش که در سپاه حضور داشتند، غذا آورده بود. سپاهیان، او را نزد طالوت بردند و ماجرا را باز گفتند. پس از گفت وگویی میان آن دو، داوود به لشکریان طالوت پیوست. صبح که شد، دو لشکر در مقابل هم صف کشیدند و برای کارزار آماده شدند. افراد باایمان لشکر طالوت، به درگاه خدا روی آوردند و از او تقاضا کردند که صبر و استقامت آنان را زیاد کند و آنان را بر لشکر کافر جالوت پیروزی ببخشد.
بدین ترتیب، جنگ میان سپاهیان حق و باطل آغاز شد. داوود گفت: «جالوت را به من نشان دهید.» هنگامی که او را دید، سنگی برداشت، آن را در قلّاب سنگ خود قرار داد، قلاّب سنگ را بالای سرش چرخاند و سنگ را با قدرت تمام به سوی جالوت پرتاب کرد. سنگ تا مغز سر جالوت فرو رفت. مردم، داوود شجاع و فرزانه را فرمانروای خود کردند و خدا نیز او را پیامبر و جانشین خود در زمین قرار داد.[1]
34
[1] . نوشته فوق از متن آیات 249 تا 252 و دو روایت از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) به نقل از تفسیر المیزان ، ج2 ، ص298 و ص299 اقتباس شده است.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️دو راه فوق العاده نزدیکی به خدا
🎙️ سخنران : دکتر ناصر رفیعی
___
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd